hallinnanjakosopimus

kysymyss

Ostin omakotitalon syksyllä 2007, tontille oli tehty jako ja me tehtiin hallinnanjakosopimus. Toinen tontin puolisko oli tyhjä ja jäi myyjälle. Nyt kun myyjä myi tontin tyhjän puoliskon ja uusi omistaja rakentaa siihen talon. Täytyykö nyt sen uuden omistajan kanssa tehdä uusi hallinnanjakosopimus? Vai käykö se vanha sopimus edelleen?

7

1963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Todennäköisesti se hallinnanjakosopimus on rekisteröity kiinteistörekisteriin, ja silloin se velvoittaa myös uusia omistajia. Sama juttu kun te itse ehkä joskus myytte, hallinnanjakosopimus velvoittaa myös teidän tulevia ostajia.

• csi049

Jos hj-sopimuksenne on rekisteröity lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin, ja siinä on otettu kantaa kaikkiin mahdollisiin yhteisomistusta koskeviin seikkoihin, niin ei tarvitse tehdä mitään.

Jos taas sopimusta ei ole rekisteröity, niin uuden osaomistajan kannalta sopimusta ei ole olemassakaan, vaan hän omistaa oman omistusosuutensa verran tontin jokaista kohtaa (myös teidän rakennuksenne alta).

Omistajanvaihdostilanne on hyvä sauma parantaa sopimusta niin, että siinä on otettu huomioon ainakin kiinteistönomistajan vastuiden jakautuminen, mahdollisen (tulevankin) rakennusoikeuden jakautuminen ja yhteistyö rakennus- yms lupia haettaessa.

• kysymyss

Kyllä siitä kaikki lainhuudot on tehty,tein toimenpideilmoitusta ja rakennusvirastosta joku vaan ihmetteli,että eikö uuden omistajan kanssa ole tehty sopimusta. Ei minunkaan mielestä tarvitse sopimusta uusia kun se on kirjoissa ja kansissa. Toistaiseksi ja toivottavasti tulevaisuudessakin naapurin kanssa asiat sujuvat mallikkaasti. Sehän näissä sopimuksissa rassaa ku pitää aina molemat olla rakenuslupia hakemassa, vaikka toinen vaan rakentaa, mutta sehän oli tiedossa ja mulla on aivan loistava sopimus

• csi049
        kysymyss kirjoitti:

Kyllä siitä kaikki lainhuudot on tehty,tein toimenpideilmoitusta ja rakennusvirastosta joku vaan ihmetteli,että eikö uuden omistajan kanssa ole tehty sopimusta. Ei minunkaan mielestä tarvitse sopimusta uusia kun se on kirjoissa ja kansissa. Toistaiseksi ja toivottavasti tulevaisuudessakin naapurin kanssa asiat sujuvat mallikkaasti. Sehän näissä sopimuksissa rassaa ku pitää aina molemat olla rakenuslupia hakemassa, vaikka toinen vaan rakentaa, mutta sehän oli tiedossa ja mulla on aivan loistava sopimus

Hyvä, jos asiat ovat toistaiseksi kunnossa. Tuollaiset sopimukset kannattaa tosin kirjoittaa nimenomaan riitatilanteita silmälläpitäen. Mieluimmin niin, ettei riitoja voi syntyä, ja ainakin niin, että riitojen ratkaisu on yksiselitteinen.

Se on tietysti selvä, että ulospäin (mm. rajanaapureihin ja viranomaisiin) nähden hj-sopimus ei vaikuta, koska se on vain kiinteistön yhteisomistajien keskinäinen sopimus siitä, kuinka he yhteistä omaisuuttaan nauttivat. Vastaavankaltaisen sopimuksen voisivat tehdä vaikka puolisot yhteisesti omistamansa kodin huoneista.

• usein siitä
        kysymyss kirjoitti:

kun toinen puolikas haluaa rakentaa vaikka 4 neliötä suuremman autotallin, tontilla on rakennusoikeutta mutta väärällä puolella. Jos et lupaa olet häirikkö.

• kysymyss
        usein siitä kirjoitti:

kun toinen puolikas haluaa rakentaa vaikka 4 neliötä suuremman autotallin, tontilla on rakennusoikeutta mutta väärällä puolella. Jos et lupaa olet häirikkö.

Meillä onkin yhteinen autokatos, se on vielä toisen omistajan tontilla... Mulla on siellä varasto autokatos ja yksi autopaikka vaikka vielä pihalle. ihan ok

• kotiosoite
        kysymyss kirjoitti:

Meillä onkin yhteinen autokatos, se on vielä toisen omistajan tontilla... Mulla on siellä varasto autokatos ja yksi autopaikka vaikka vielä pihalle. ihan ok

Omasta kokemuksesta kehottaisin tarkistamaan ja rekisteröimään uuden omistajan kanssa hallinnanjakosopimuksen. Sopimuksessa kannattaa sopia pienimmätkin yksityiskohdat,esim. kulkuoikeus toisen tontin osan lävitse omalle osalleen, koska siinä vaiheessa kun tulossa on kustannuksia, hyvätkin välit voivat viilentyä. Myös tilanne, jossa jompi kumpi haluaa myydä oman osuutensa, on tarkka sopimus myynnin kannalta hyvä, sillä monet ihmiset vierastavat kiinteistökauppoja, joissa tontti on jaettu. Toisaalta, omasta mielestäni hallinjakosopimus on jopa parempi kuin as.oy. koska ei tarvitse osallistua toisen omistaman asunnon korj.kustannuksiin, yhtiökokouksiin yms. Selvät paperit takaavat myös parhaiten naapurisovun. Hyvää kevättä kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe