Mistähän nuo kaksi vaivaa erottaisi toisistaan. Kovia kipukohtauksia tulee usein, noin tunti ruokailun jälkeen. Turvonnut olo tulee ensin, sitten alkaa kiristää hurjasti pallean kohdalta, alkaa heikottaa, välillä oksettaa, hengittäminen satuttaa vain lisää, hikoiluttaa, tulee olo kuin mikään ei kulkisi vatsassa vaan on ihan jumissa. Kipu siirtyy aina myös selkään lapaluiden tienoille, pistää ikäänkuin läpi koko kropan. Samoin isommalle hädälle vessaan on mentävä monta kertaa, eli pistää mahan sekaisin. Olen huomannut kohtausten tulevan esim. risoton tai pastan jälkeen... eli ruokien jotka on aika "tinttiä" ja varsinkin jos syö yhtään enemmän ja jos juo vähän ruuan kanssa. Myös rasvaiset ruuat tekee kohtauksen.
Olo on välillä niin hirveä, että ambulanssin soittaminen on usein käynyt mielessä. Vatsalaukun tähystys tehtiin juuri viimeviikolla, siellä ei näkynyt mitään erikoista, ei palleatyrää tai löysää vatsaporttia. Omepratsolia olen käyttänyt ja kohtauksia ei tullutkaan kolmen viikon aikana kuin yksi. Kun lopetin tuli heti kahtena päivänä peräkkäin. Vaivoja on ollut nyt 4 kuukautta, olen menossa taas lääkäriin ensi viikolla ja pyydän ultraan, että näkisi mahdolliset sappikivet. Se mietityttää, että jos tämä on refluksia, miksi tähystyksessä ei näkynyt löysää porttia, voiko sieltä siis edes päästä mitään ruokatorveen? Ja nämä kohtaukset menee ohi kuin salamaniskusta. Yleensä juuri kun kipu alkaa olla sietämätöntä, se yhtäkkiä katoaa. Voiko refluksi kohtaus loppua kuin seinään. Ja kohtausten välillä minua ei närästä tms. olo on ihan normaali.
sappi vai refluksia
12
6444
Vastaukset
- sapeton
mutta kun sain sappikohtauksen se oli juuri tuollaista kovaa kipua,sappi nyt leikattu,kivut loppu siihen.
Tuskanhiki tuli silloin ja aina kun söin jotain sopimatonta,oli kun pallea olisi kuristunut kasaan,kunnes hellitti,kesti aina muutaman minuutin.
Lopulta kyllä muuttu virtsakin tummaksi,ja uloste vaaleaksi,ihoa kutitti ihan mielettömästi.
Sain ensiavuksi lääkkeen kipukohtauksiin ja sillä selvisin sen ajan minkä olin leikkausjonossa,melkein puoli vuotta. - polla sentään toimii
Vähän samantyyppistä oireilua minullakin, ks. kysymykseni tuossa yllä.
Minua ei kyllä okseta, eikä mene vatsakaan sekaisin.
Kokeileppa vaihtaa happosalpaajasi vähän parempaan. Omepratsoli on noita ekan sukupolven lääkkeitä ja mulla se ei toiminut lainkaan! (sai vain mahan turvoksiin)
Pyydä lekuriltasi Parietia (10 ja 20 mg) tai Nexiumia (20 ja 40 mg). Pyydä vaikka pienempään annoskokoa, niin voit nappailla pari nappia vuorokaudessa viikon ajan ja katsoa vaikuttaako. Sen jälkeen voit yrittää alentaa annosta "terapeuttiselle tasolle".
Jos suussa tuntuu hapontunnetta, niin tällöin pitää ottaa heti neutrolointia. Happo ei kuulu ruokatorveen! Itselläni on aina Rennie-paketti tai Antepsin- tabuja mukana. Rennie imeskellään, Antepsin liuotetaan tilkkaan vettä ja huitaistaan naamariin. Antepsin vaikuttaa tolla metodilla välittömästi, Rennie taas voidaan imeskellä vaikkei vettä olisi saatavilla (ja on ainoa siedettävän makuinen noista imeskelytableteista).
Närästys kurkussa voi tuntua myös "palantunteena kurkussa" tai nieleskelyvaikeutena. Tällöin heti haponneutralointi kehiin ja pystyasentoon, jotta hapot pysyy mahasäkissä.
Olethan korottanut sängyn pääpuolta 10-15 senttiä? Sekin kuuluu happovaivaisen vakiorutiineihin.
Sappivaivoja sinulla voi silti olla, mutta vaikuttaa siltä, että joillakin sappivaivat saattavat saada hapot kulkemaan väärään suuntaan!
Suklaata kannattaa välttää. Se kuulemma rentouttaa tuota sulkijalihasta....- happosalpaajia
ikäänkuin vastamyrkkynä sille, mitä syö. Helpommalla pääsee, kun lopettaa tuon aromisuolan käytön tykkänään ja halvempaa ja luonnollisempaakin se on. Ei ihminen kaipaa myrkkyjä.
- ei alkup.
Saako tuosta parietista nykyisn sv-korvauksen?
Mulle määrättiin sitä n.2 v. sitten, mut en voinut
sitä ottaa kun paketti olis maksanut jotain 90 e.
Onko mielestäsi tehokas lääke? - kysynyksesi
on? Kerrotko mikä sen otsikko on?
Kannattaa tarkistaa noita asentojuttuja (päädyn kohotus, vasemmalla
kyljellä nukkuminen) ettei tee turhaan -
niitä ei erityisemmin suositeltu minulle,
koska itse olen pysty/päivärefluksoija,
yöt ja aamut täysin ok.
- ei.................
kuulu tuollaisiakohtauksia ...
- ei...................
löysä olekaan, saattaahan refluksia esiintyä
silti - eli portti tietyissä olosuhteissa
relaksoituu tahattomasti. - Nyt on hyvä olo
Nyt on Rennien myyjä pinteessä...mainos on harhaa - maha menee tuosta nimittäin niin huonoon kuntoon...onneksi tuli parempia tuotteita vapaaseen myyntiin. Nyt on hyvä olo vatsassa.
Paniikin omaista mainontaa Rennien osalta! - Beta salpaaja
Rennietä ei pidä ainakaan käyttää, minulla meni niistä aina vatsa sekaisin. Happosalpaajat ovat ainoa oikea keino ja sen puoleen kesto on monta päivääkin ja hinnaltaa vain murto-osa noista vanhoista. Kannattaa ottaa resepti lääkäriltä näihin kuitenkin, säästöä sekin vielä.
- vanhempi naiseläjä
Minullakin pari viikkoa sitten alkoi valtava aaltomainen polte oikea kylkikaaren alla,ruokailun jälkeen.Olin kyllä pari päivää aikaisemmin jo syönyt ruusukaaleja,maistuivat hyviltä.Ruokana silloin kevyesti paistettua kanafileitä ,öljyssä ja vähän voita,loraus ruokakermaa notkistamaan.Sitten perussalaatti,jossa fetaa,tomaatteja,näitä ruusukaaleja,kurkkua,jäävuorta jne.
Mutta se polte,meni ohi Litalginilla,seuravva päivä samoin ongelmia ja sitten ne siirtyi keskelle rintaa.luulin et nyt tuli sydänkohtaus.
Muutama päivä tätä jomotusta ja lääkäriin.Tehtiin ultrat,thorax,verikokeita pilvin pimein,rasvat sun muut kilpparit.Ei kiviä,ei sappi,haima,maksa,pernavaivoja,ei mitään,kolesterolit vähän koholla,jonka tiesinkin.
Siis mikä,jomotus samassa paikassa jatkuu,on paineltaessa kipeä,viikoks meni ruokahalukin,joulu tulossa ja jugurttilinjallako pitäisi olla?
Olen googlettanut ja yrittänyt etsiä syytä,vai taasko pitäisi mennä lekuriin?
Onks tietoo kellään? Mikä mahtais olla kyssärissä? - pelästyin todella
kyllä refluksia sairastavana tiedä, että voi tulla tosi kipukohtaus rintaan, kuin puukolla revittäs ja jo nuorena, kerran sain kun istuin pitkään autossa, eli hapot saa kivun aikaan..
- Shampagne777
Losec minulle auttaa. Jogurttikin tuntui lisäävän happoja ja noita kipuja tuli minullekin. Tuo on todella hyvä pieni pilleri, eikä tee oloa muuten pahaksi kuten nuo vanhat happotabletit, vaikka saisi minkä makuisina, niin ei missään nimessä.
Tuollainen happosalpaaja on siitä hyvä, että voi jättää joskus pitkäksikin aikaa pois käytöstä ja pitää varalla, jos vaikka shampanjaa ja kahvia kittaa enemmän joskus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538373- 664664
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404343Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353483Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634