Onko näillä kahdella sairaudella yhteyttä?Millaiset oireet?Miten saa hoidettua?Itselläni on kr-vajaatoiminta.
kilpirauhasen vajaatoiminta
12
15269
Vastaukset
- Reumanen
Joihinkin reumatyyppeihin liittyy myös rauhasten sairastuminen, kuten esim. rauhasten reumataudissa = Sjögrein syndrooma (SS). Aina ei ole kyetty eroittelemaan näitä tautimuotoja, kuten nivelreumaa sairastavilla monella on myös tätä rauhasten reumasairautta, mutta harvoilla vasta diaknosoituna.
Itse sairastan nivelreumaa, ja kilpirauhanen on jo sairastellut neljännesvuosisataa eli n. 25 vuotta. Kymmenen vuotta meni, ettei kukaan tajunnut, että kilpirauhasenikin on sairastunut vaikka jouduin käymään valittelemassa kilpirauhasen kipuja solkenaan. Lääkäreille kun oli joku idiootti teoria syötetty, ettei kilpirauhasessa voi olla kipuja, niin eihän ne uskoneet. Kyllä kilpirauhanen voi olla ja ranksti kivulloinen, minulla ainakin.
Yleensä se on autoimmuuninen kilpirauhasen tulehdus, joka seuraa joitain reumamuotoja. Toisille tulehdus jättää vajaatoiminnan.
Jos kilpirauhasessa on vajaatoimintaa, niin sen aiheuttama turvotus, ja nestekertymä pahentaa nivelkipuja, kankeutta ja yleistä kivulloisuutta. Itse olin niin riivatun kipä ja kankea, kun ei vielä oltu tajuttu, että sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Kilpirauhasen tauteja on monia muitakin, kuin vajaatoiminta. Meillä reumasilla yhtä yleistä on myös autoimmuuninen kilpirauhasen tulehdus. Siis tulehdus, joka ei ole bakteerin aiheuttama.- Kärsivä.
Minulla todettiin ensin kilpirauhasen vajaatoiminta.Meni vuosia, oli särkyjä eri puolella kehoa.
Seuraava diaknoosi oli lihaskudos reuma.Ei vakuta niveliin.Ensi kertaa "kuulen"että näillä sairauksilla on yhteyttä.
Lihaskudos reumasta käytetään myös nimitystä:fibramyölgia (tulikohan oikein)
Kipujen lisäksi on minullakin ns kankeutta.
Käsittääkseni nämät sairaudet ovat parantumattomia.Yritän liikkua vointini mukaan. - kumpikin koettu
Kärsivä. kirjoitti:
Minulla todettiin ensin kilpirauhasen vajaatoiminta.Meni vuosia, oli särkyjä eri puolella kehoa.
Seuraava diaknoosi oli lihaskudos reuma.Ei vakuta niveliin.Ensi kertaa "kuulen"että näillä sairauksilla on yhteyttä.
Lihaskudos reumasta käytetään myös nimitystä:fibramyölgia (tulikohan oikein)
Kipujen lisäksi on minullakin ns kankeutta.
Käsittääkseni nämät sairaudet ovat parantumattomia.Yritän liikkua vointini mukaan.Hei
Minulta on leikattu struuma 80-luvun alussa ja 80-luvun lopussa todettiin selkärankareuma - en tiedä tai en ole kuullut että nämä taudit kulkisi "käsikädessä".
Meillä ne ovat perinnöllisiä.
Mutta sen olen huomannut kokemuksesta että sianlihan liikaa syönti esim. jouluna aiheuttaa epämääräisiä nivelkipuja samoin oluen ja yleensä mallaspohjaisten juomien juonti.
Sisulla ja huumorilla eteenpäin ja tsemppiä kaikille kohtalotovereille. - lukija
kumpikin koettu kirjoitti:
Hei
Minulta on leikattu struuma 80-luvun alussa ja 80-luvun lopussa todettiin selkärankareuma - en tiedä tai en ole kuullut että nämä taudit kulkisi "käsikädessä".
Meillä ne ovat perinnöllisiä.
Mutta sen olen huomannut kokemuksesta että sianlihan liikaa syönti esim. jouluna aiheuttaa epämääräisiä nivelkipuja samoin oluen ja yleensä mallaspohjaisten juomien juonti.
Sisulla ja huumorilla eteenpäin ja tsemppiä kaikille kohtalotovereille.Käy katsomassa, mitä lääkäri sanoo:
http://www.reuma.fi/asiantuntijapalsta/nivelreuma.html - väsynyt
Hei!Onko sinulla hoidettu mitenkään tätä autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta?Itselläni on sidekudosreumaan liittyviä oireita ja nyt myös tää samainen kilpirauhasen tulehdus.Eli kyllä ne vahvasti on toisiinsa sidoksissa
- Zombi
väsynyt kirjoitti:
Hei!Onko sinulla hoidettu mitenkään tätä autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta?Itselläni on sidekudosreumaan liittyviä oireita ja nyt myös tää samainen kilpirauhasen tulehdus.Eli kyllä ne vahvasti on toisiinsa sidoksissa
En ole tuo Reumainen, mutta kilppari on tullut muuten ajankohtaiseksi. Itselläni oli kevättalvella alkanut kilpirauhastulehdus, joka pitkittyi. Tokeni vasta kesällä. Siitä seurauksena kehittyi vajaatoimintaa.
Onko sinulta otettu kilpirauhasarvot? Tiedätkö itse tarkkaan, mitä ne arvosi ovat? Usein lääkärit tyytyvät vain sanomaa, että arvot ovat normaalit. Kuitenkin kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen liittyviä oireita (mm. palelua ja väsymystä) voi olla vaikka labratulokset olisivat ns. viitearvojen sisällä.
Suomessa useilla laboratrioilla esim TSH:n viitearvot ovat 0,3 - 5,0 joillakin ylaraja on laksettu jo 4,0:aan. Kuitenkin maailmalla yleisesti on hyväksytty TSH:n ylarajaksi 3 tai jopa 2,5
Samoin T4V:n viitearvot Suomessa usein 8,0 - 20,0 kun oikeampi viitealue olisi 10,0 - 23,0
Kohonneet TSH-arvot ja alentuneet T4V-arvot viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Itselläni TSH oli korkeimmillaankin "vain" 4,18 ja T4V 12,2.
Sain silti kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen. Oireina oli juuri tuota väsymystä, palelua, alentunut ruumiinlämpö (aamuisin ennen ylösnousua mitattu, arvot alle 36,4), paino ei laske yms.
Itse olen sitä mieltä, että voin parhaiten, kun TSH on enintään 1 ja T4V vähintään 18.
Lääkärien ei pitäisi hoitaa laboratorioarvoja, vaan potilasta ja tämän oireita. - Reumanen
väsynyt kirjoitti:
Autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta hoidetaan ainoastaan kortisoonilla. Muuta hoitoa ei ole ellei käännetä katsetta ravintesektorille.
Kyllä kyllä, liittyvät toisiinsa. Siitä on jo parikymmentä vuotta sitten ollut tietoa. - Epätietoinen
Zombi kirjoitti:
En ole tuo Reumainen, mutta kilppari on tullut muuten ajankohtaiseksi. Itselläni oli kevättalvella alkanut kilpirauhastulehdus, joka pitkittyi. Tokeni vasta kesällä. Siitä seurauksena kehittyi vajaatoimintaa.
Onko sinulta otettu kilpirauhasarvot? Tiedätkö itse tarkkaan, mitä ne arvosi ovat? Usein lääkärit tyytyvät vain sanomaa, että arvot ovat normaalit. Kuitenkin kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen liittyviä oireita (mm. palelua ja väsymystä) voi olla vaikka labratulokset olisivat ns. viitearvojen sisällä.
Suomessa useilla laboratrioilla esim TSH:n viitearvot ovat 0,3 - 5,0 joillakin ylaraja on laksettu jo 4,0:aan. Kuitenkin maailmalla yleisesti on hyväksytty TSH:n ylarajaksi 3 tai jopa 2,5
Samoin T4V:n viitearvot Suomessa usein 8,0 - 20,0 kun oikeampi viitealue olisi 10,0 - 23,0
Kohonneet TSH-arvot ja alentuneet T4V-arvot viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Itselläni TSH oli korkeimmillaankin "vain" 4,18 ja T4V 12,2.
Sain silti kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen. Oireina oli juuri tuota väsymystä, palelua, alentunut ruumiinlämpö (aamuisin ennen ylösnousua mitattu, arvot alle 36,4), paino ei laske yms.
Itse olen sitä mieltä, että voin parhaiten, kun TSH on enintään 1 ja T4V vähintään 18.
Lääkärien ei pitäisi hoitaa laboratorioarvoja, vaan potilasta ja tämän oireita.Olen lukenut myös noista alennetuista viitearvoista mutta miten sitä saisi lääkärilleen tiedon välitettyä uskottavasti? Omat arvoni ovat samankaltaiset kuin sinun ja todellakin on esim. väsymys ja palelu iso ongelma itselleni!
Miten nopeasti sait apua ja tuliko se lääkkeillä? Korjaantuuko tilanne vai onko vajaatoiminta kroonista? - Reumanen
väsynyt kirjoitti:
No mitenkä sitä muuten kuin kortisoonilla. Ei oo olemassakaan muuta.
- ellipsi
Reumanen kirjoitti:
Autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta hoidetaan ainoastaan kortisoonilla. Muuta hoitoa ei ole ellei käännetä katsetta ravintesektorille.
Kyllä kyllä, liittyvät toisiinsa. Siitä on jo parikymmentä vuotta sitten ollut tietoa.Paljonko sinä syöt sitä kortisonia?
- masi9000
hei! ompa pieniä arvoja teillä.!!!!
minulla P-T4-V 5.8 ja P-TSH 168
siitä sitä huumoria saa ottaa ja kun vasta sain tiedon näistä.
väsymys on mahtava nukun kevyesti 12h ja välillä pahoinvoitia huimausta
tutkittiin kauan vaan verenpaineita ja vaan ihmeteltiin kun valitin ettei kaikki ole ok.
onneksi yksi tk lääkäri määräsi em.kokeet
minulla tehty pallolaajennus kevät kesästä ja siitä asti pois työelämästä,ikäni 61v.
seurattiin vaan sydän arvoja,muttei em.arvoja
toivottavasti nyt paranee olotila ,olin täysin terve ja urheilua harrastava ennen sydäntautiani.- 8+5
Vieläköhän edelliset kirjoittajat ovat hengissä - nimittäin vuodelta 2003 oleva ketju....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384330Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3342169Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32044Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481871- 1061790
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4791604MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571429Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4761330Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316