kilpirauhasen vajaatoiminta

ja reuma

Onko näillä kahdella sairaudella yhteyttä?Millaiset oireet?Miten saa hoidettua?Itselläni on kr-vajaatoiminta.

12

15187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reumanen

      Joihinkin reumatyyppeihin liittyy myös rauhasten sairastuminen, kuten esim. rauhasten reumataudissa = Sjögrein syndrooma (SS). Aina ei ole kyetty eroittelemaan näitä tautimuotoja, kuten nivelreumaa sairastavilla monella on myös tätä rauhasten reumasairautta, mutta harvoilla vasta diaknosoituna.
      Itse sairastan nivelreumaa, ja kilpirauhanen on jo sairastellut neljännesvuosisataa eli n. 25 vuotta. Kymmenen vuotta meni, ettei kukaan tajunnut, että kilpirauhasenikin on sairastunut vaikka jouduin käymään valittelemassa kilpirauhasen kipuja solkenaan. Lääkäreille kun oli joku idiootti teoria syötetty, ettei kilpirauhasessa voi olla kipuja, niin eihän ne uskoneet. Kyllä kilpirauhanen voi olla ja ranksti kivulloinen, minulla ainakin.

      Yleensä se on autoimmuuninen kilpirauhasen tulehdus, joka seuraa joitain reumamuotoja. Toisille tulehdus jättää vajaatoiminnan.

      Jos kilpirauhasessa on vajaatoimintaa, niin sen aiheuttama turvotus, ja nestekertymä pahentaa nivelkipuja, kankeutta ja yleistä kivulloisuutta. Itse olin niin riivatun kipä ja kankea, kun ei vielä oltu tajuttu, että sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa.
      Kilpirauhasen tauteja on monia muitakin, kuin vajaatoiminta. Meillä reumasilla yhtä yleistä on myös autoimmuuninen kilpirauhasen tulehdus. Siis tulehdus, joka ei ole bakteerin aiheuttama.

      • Kärsivä.

        Minulla todettiin ensin kilpirauhasen vajaatoiminta.Meni vuosia, oli särkyjä eri puolella kehoa.
        Seuraava diaknoosi oli lihaskudos reuma.Ei vakuta niveliin.Ensi kertaa "kuulen"että näillä sairauksilla on yhteyttä.
        Lihaskudos reumasta käytetään myös nimitystä:fibramyölgia (tulikohan oikein)
        Kipujen lisäksi on minullakin ns kankeutta.
        Käsittääkseni nämät sairaudet ovat parantumattomia.Yritän liikkua vointini mukaan.


      • kumpikin koettu
        Kärsivä. kirjoitti:

        Minulla todettiin ensin kilpirauhasen vajaatoiminta.Meni vuosia, oli särkyjä eri puolella kehoa.
        Seuraava diaknoosi oli lihaskudos reuma.Ei vakuta niveliin.Ensi kertaa "kuulen"että näillä sairauksilla on yhteyttä.
        Lihaskudos reumasta käytetään myös nimitystä:fibramyölgia (tulikohan oikein)
        Kipujen lisäksi on minullakin ns kankeutta.
        Käsittääkseni nämät sairaudet ovat parantumattomia.Yritän liikkua vointini mukaan.

        Hei
        Minulta on leikattu struuma 80-luvun alussa ja 80-luvun lopussa todettiin selkärankareuma - en tiedä tai en ole kuullut että nämä taudit kulkisi "käsikädessä".
        Meillä ne ovat perinnöllisiä.
        Mutta sen olen huomannut kokemuksesta että sianlihan liikaa syönti esim. jouluna aiheuttaa epämääräisiä nivelkipuja samoin oluen ja yleensä mallaspohjaisten juomien juonti.
        Sisulla ja huumorilla eteenpäin ja tsemppiä kaikille kohtalotovereille.


      • lukija
        kumpikin koettu kirjoitti:

        Hei
        Minulta on leikattu struuma 80-luvun alussa ja 80-luvun lopussa todettiin selkärankareuma - en tiedä tai en ole kuullut että nämä taudit kulkisi "käsikädessä".
        Meillä ne ovat perinnöllisiä.
        Mutta sen olen huomannut kokemuksesta että sianlihan liikaa syönti esim. jouluna aiheuttaa epämääräisiä nivelkipuja samoin oluen ja yleensä mallaspohjaisten juomien juonti.
        Sisulla ja huumorilla eteenpäin ja tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

        Käy katsomassa, mitä lääkäri sanoo:

        http://www.reuma.fi/asiantuntijapalsta/nivelreuma.html


      • väsynyt

        Hei!Onko sinulla hoidettu mitenkään tätä autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta?Itselläni on sidekudosreumaan liittyviä oireita ja nyt myös tää samainen kilpirauhasen tulehdus.Eli kyllä ne vahvasti on toisiinsa sidoksissa


      • Zombi
        väsynyt kirjoitti:

        Hei!Onko sinulla hoidettu mitenkään tätä autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta?Itselläni on sidekudosreumaan liittyviä oireita ja nyt myös tää samainen kilpirauhasen tulehdus.Eli kyllä ne vahvasti on toisiinsa sidoksissa

        En ole tuo Reumainen, mutta kilppari on tullut muuten ajankohtaiseksi. Itselläni oli kevättalvella alkanut kilpirauhastulehdus, joka pitkittyi. Tokeni vasta kesällä. Siitä seurauksena kehittyi vajaatoimintaa.

        Onko sinulta otettu kilpirauhasarvot? Tiedätkö itse tarkkaan, mitä ne arvosi ovat? Usein lääkärit tyytyvät vain sanomaa, että arvot ovat normaalit. Kuitenkin kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen liittyviä oireita (mm. palelua ja väsymystä) voi olla vaikka labratulokset olisivat ns. viitearvojen sisällä.

        Suomessa useilla laboratrioilla esim TSH:n viitearvot ovat 0,3 - 5,0 joillakin ylaraja on laksettu jo 4,0:aan. Kuitenkin maailmalla yleisesti on hyväksytty TSH:n ylarajaksi 3 tai jopa 2,5

        Samoin T4V:n viitearvot Suomessa usein 8,0 - 20,0 kun oikeampi viitealue olisi 10,0 - 23,0

        Kohonneet TSH-arvot ja alentuneet T4V-arvot viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan.

        Itselläni TSH oli korkeimmillaankin "vain" 4,18 ja T4V 12,2.

        Sain silti kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen. Oireina oli juuri tuota väsymystä, palelua, alentunut ruumiinlämpö (aamuisin ennen ylösnousua mitattu, arvot alle 36,4), paino ei laske yms.

        Itse olen sitä mieltä, että voin parhaiten, kun TSH on enintään 1 ja T4V vähintään 18.

        Lääkärien ei pitäisi hoitaa laboratorioarvoja, vaan potilasta ja tämän oireita.


      • Reumanen
        väsynyt kirjoitti:

        Hei!Onko sinulla hoidettu mitenkään tätä autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta?Itselläni on sidekudosreumaan liittyviä oireita ja nyt myös tää samainen kilpirauhasen tulehdus.Eli kyllä ne vahvasti on toisiinsa sidoksissa

        Autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta hoidetaan ainoastaan kortisoonilla. Muuta hoitoa ei ole ellei käännetä katsetta ravintesektorille.

        Kyllä kyllä, liittyvät toisiinsa. Siitä on jo parikymmentä vuotta sitten ollut tietoa.


      • Epätietoinen
        Zombi kirjoitti:

        En ole tuo Reumainen, mutta kilppari on tullut muuten ajankohtaiseksi. Itselläni oli kevättalvella alkanut kilpirauhastulehdus, joka pitkittyi. Tokeni vasta kesällä. Siitä seurauksena kehittyi vajaatoimintaa.

        Onko sinulta otettu kilpirauhasarvot? Tiedätkö itse tarkkaan, mitä ne arvosi ovat? Usein lääkärit tyytyvät vain sanomaa, että arvot ovat normaalit. Kuitenkin kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen liittyviä oireita (mm. palelua ja väsymystä) voi olla vaikka labratulokset olisivat ns. viitearvojen sisällä.

        Suomessa useilla laboratrioilla esim TSH:n viitearvot ovat 0,3 - 5,0 joillakin ylaraja on laksettu jo 4,0:aan. Kuitenkin maailmalla yleisesti on hyväksytty TSH:n ylarajaksi 3 tai jopa 2,5

        Samoin T4V:n viitearvot Suomessa usein 8,0 - 20,0 kun oikeampi viitealue olisi 10,0 - 23,0

        Kohonneet TSH-arvot ja alentuneet T4V-arvot viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan.

        Itselläni TSH oli korkeimmillaankin "vain" 4,18 ja T4V 12,2.

        Sain silti kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen. Oireina oli juuri tuota väsymystä, palelua, alentunut ruumiinlämpö (aamuisin ennen ylösnousua mitattu, arvot alle 36,4), paino ei laske yms.

        Itse olen sitä mieltä, että voin parhaiten, kun TSH on enintään 1 ja T4V vähintään 18.

        Lääkärien ei pitäisi hoitaa laboratorioarvoja, vaan potilasta ja tämän oireita.

        Olen lukenut myös noista alennetuista viitearvoista mutta miten sitä saisi lääkärilleen tiedon välitettyä uskottavasti? Omat arvoni ovat samankaltaiset kuin sinun ja todellakin on esim. väsymys ja palelu iso ongelma itselleni!
        Miten nopeasti sait apua ja tuliko se lääkkeillä? Korjaantuuko tilanne vai onko vajaatoiminta kroonista?


      • Reumanen
        väsynyt kirjoitti:

        Hei!Onko sinulla hoidettu mitenkään tätä autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta?Itselläni on sidekudosreumaan liittyviä oireita ja nyt myös tää samainen kilpirauhasen tulehdus.Eli kyllä ne vahvasti on toisiinsa sidoksissa

        No mitenkä sitä muuten kuin kortisoonilla. Ei oo olemassakaan muuta.


      • ellipsi
        Reumanen kirjoitti:

        Autoimmuunista kilpirauhasen tulehdusta hoidetaan ainoastaan kortisoonilla. Muuta hoitoa ei ole ellei käännetä katsetta ravintesektorille.

        Kyllä kyllä, liittyvät toisiinsa. Siitä on jo parikymmentä vuotta sitten ollut tietoa.

        Paljonko sinä syöt sitä kortisonia?


    • masi9000

      hei! ompa pieniä arvoja teillä.!!!!
      minulla P-T4-V 5.8 ja P-TSH 168
      siitä sitä huumoria saa ottaa ja kun vasta sain tiedon näistä.
      väsymys on mahtava nukun kevyesti 12h ja välillä pahoinvoitia huimausta
      tutkittiin kauan vaan verenpaineita ja vaan ihmeteltiin kun valitin ettei kaikki ole ok.
      onneksi yksi tk lääkäri määräsi em.kokeet
      minulla tehty pallolaajennus kevät kesästä ja siitä asti pois työelämästä,ikäni 61v.
      seurattiin vaan sydän arvoja,muttei em.arvoja
      toivottavasti nyt paranee olotila ,olin täysin terve ja urheilua harrastava ennen sydäntautiani.

      • 8+5

        Vieläköhän edelliset kirjoittajat ovat hengissä - nimittäin vuodelta 2003 oleva ketju....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe