harkkomuuraus nopeus?

ja hinta?

en tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta kysytään nyt täältäkin.

Olen muuraamassa taloni kellarin alkavana keväänä leca-harkoista pk-seudulle ja mietin muuraanko itse iltatöinä vai teenkö esim. salaojia, pihaa yms ja jätän muurarille koko paskan.

Kyselisinkin nyt minkälaisia kivihintoja olette muurareille maksaneet? Jos euron/kivi riittää en itse kauhaan koske mutta 10euroa/kivi muuttaa asian kaksipiippuisemmaksi. :)

Eli paljonko on kivihinta nykyään veroineen, telineineen, linjoineen?

Entäpä millä nopeudella olette itse pystyneet muuraamaan tavallista harkkoseinää ilman pyöreitä muotoja, erkkereitä yms. ylimääräistä?

..Itse kuvittelisin että varvi illassa, eli 50-60 kiveä olisi ainakin apupojan kanssa mahdollista tavallisellekkin sunnuntai rakentajalle?

32

5243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...kivipalkalla ostanut, mutta muuraustyön normaalimenekki aputöineen on jotain 1,25 tth/m2 eli 0,15 tth/kpl josta vois arvella, että hinnat jossain 6,5...7,0 euron tietämillä kappaleelta.

Tottumatoman ryhmän työmenekkin on reilusti isompi, ehkä 30% eli 1,63 tth/m2 => 0,20 tth/kpl => kaksi ukkoa ja neljä tuntia per ilta tuottais 40 kiveä alkuun ja ehkä tosiaan 50...60 haarukkaan pienen harjaantumisen kanssa.

• muurarikin

pääsenkin ensi kesänä lähes satasen tuntipalkalla muurailemaan. no saihan sen satkun tunnissa 20 v sittenkin, silloin vain markkoina.

• Rauno Kangas
        muurarikin kirjoitti:

pääsenkin ensi kesänä lähes satasen tuntipalkalla muurailemaan. no saihan sen satkun tunnissa 20 v sittenkin, silloin vain markkoina.

...itsekin omaa laskelmaani, kun muistikuva, että pari vuotta sitten maakunnassa olis saanut kiven paikalleen kolmella eurolla kipale.

Läksin kuitenkin liikkeelle RATU:n tunnista ja vartista neliö aputöineen ja jaoin sen 8,44 (oikeampi tietty olis ollut 8,33) ja kerroin keskituntihinnalla 44...48 - missäs tuo meni pieleen vai unohtuiko sulta laskea kahdelle apparillesi palkkaa?

• papusoramies

110 neliötä kellarin seinää josta takaseinä maata vasten sivut yli puoliksi ja etuseinä tietysti ulkoilmaa vasten.

110neliötä seinää tekee siis noin 1000 harkkoa. tuolla 50 harkkoa illassa vauhdilla saa menemään 3vk urakassa. Ja mikähän olisi aloittelijan kannalta "helpoin" muurattava? Ihan eristeharkko johon villasuikale eristeen kohdalle ja kelkalla saumat (design) tai tavallinen harkko ja ulkopuolelle eriste. tiilimuuraus tulee julkisivuksi taloon (siis myös kellarin osalle).

• Rauno Kangas
        papusoramies kirjoitti:

110 neliötä kellarin seinää josta takaseinä maata vasten sivut yli puoliksi ja etuseinä tietysti ulkoilmaa vasten.

110neliötä seinää tekee siis noin 1000 harkkoa. tuolla 50 harkkoa illassa vauhdilla saa menemään 3vk urakassa. Ja mikähän olisi aloittelijan kannalta "helpoin" muurattava? Ihan eristeharkko johon villasuikale eristeen kohdalle ja kelkalla saumat (design) tai tavallinen harkko ja ulkopuolelle eriste. tiilimuuraus tulee julkisivuksi taloon (siis myös kellarin osalle).

...alimmat kivet leveitä umpinaisia, sitten muutama eristeharkko maanpinta -30 cm tasosta tiiliverhouksen helmaan asti ja yläosaan sisäpuolelle se tavallinen villa tiilimuuraus.

Designia en suosittele, sillä siinä on kalliit lisäosat (esim. ne rosteritikasraudat taitaa olla kalliita) - perus harkkoja siis itse käyttäisin.

• halvin harkko
        papusoramies kirjoitti:

ja itse tehtynä tulee halvimmaksi.

• muurarikin
        Rauno Kangas kirjoitti:

...itsekin omaa laskelmaani, kun muistikuva, että pari vuotta sitten maakunnassa olis saanut kiven paikalleen kolmella eurolla kipale.

Läksin kuitenkin liikkeelle RATU:n tunnista ja vartista neliö aputöineen ja jaoin sen 8,44 (oikeampi tietty olis ollut 8,33) ja kerroin keskituntihinnalla 44...48 - missäs tuo meni pieleen vai unohtuiko sulta laskea kahdelle apparillesi palkkaa?

ratu on satu, siihen uskoo sellaiset jotka ei itse ole tehneet, lähinnä päältä katsoneet ja netissä pyörineet. kelkalla muuraten, kaksi apuria, 40-50 kiveä tunnissa. mutta kun on niin paljon jo muutakin hommaa tilauksessa ei ehdi kuin kolmet talonpohjat tekemään.

• Rauno Kangas
        muurarikin kirjoitti:

ratu on satu, siihen uskoo sellaiset jotka ei itse ole tehneet, lähinnä päältä katsoneet ja netissä pyörineet. kelkalla muuraten, kaksi apuria, 40-50 kiveä tunnissa. mutta kun on niin paljon jo muutakin hommaa tilauksessa ei ehdi kuin kolmet talonpohjat tekemään.

Laskin toista kautta - rakennusliiton urakkahinnoittelusta mittaus, muuraus, raudoitteet, telineet ja laastityöt yhteen, sotut siihen ja sitten pikkuisen katetta ja avit - lopputuloksena 4,50 €/kpl ja silläkin vielä tekisit 50...60 per äijä verotonta tuntilaskutusta helposti (ilmoittamallasi tehokkuudella). Olis vaan pitänyt uskoa muistikuvaa siitä 3 eurosta puhuneesta kaverista (muuraa myös). Taitaa olla nuo rakennusliitonkin urakkahinnoittelut

RATU on tosiaan SATU - pitäishän se jo tässä vaiheessa minunkin muistaa. Ratu lupaa käyttää 1,25 tth/m2 - rakennusliiton urakkahinnoittelulla pääsee tasolle 0,78 tth/m2 ja sinä teet 0,51...0,63 tth/m2.

Täytyypä pistää korvan taakse.

• Muurari 11
        Rauno Kangas kirjoitti:

Laskin toista kautta - rakennusliiton urakkahinnoittelusta mittaus, muuraus, raudoitteet, telineet ja laastityöt yhteen, sotut siihen ja sitten pikkuisen katetta ja avit - lopputuloksena 4,50 €/kpl ja silläkin vielä tekisit 50...60 per äijä verotonta tuntilaskutusta helposti (ilmoittamallasi tehokkuudella). Olis vaan pitänyt uskoa muistikuvaa siitä 3 eurosta puhuneesta kaverista (muuraa myös). Taitaa olla nuo rakennusliitonkin urakkahinnoittelut

RATU on tosiaan SATU - pitäishän se jo tässä vaiheessa minunkin muistaa. Ratu lupaa käyttää 1,25 tth/m2 - rakennusliiton urakkahinnoittelulla pääsee tasolle 0,78 tth/m2 ja sinä teet 0,51...0,63 tth/m2.

Täytyypä pistää korvan taakse.

Aina sekin,että 50kpl voi saada kiinni hyvän tunnin aikana( toki siinä on silloin 3 miehen palkka kiinni).
        Myöskin se, että eihän ole tarkoitus repiä itteensä hengiltä kenenkään työmaalla.
        Sen 50kpl/h saa kiinni hetkittäin repimällä jos kaikki toimii,mutta ei keskiarvona.
        Omakotitalossa keskiarvo jäänee 20-30 kpl väliin/ h.
        Silloin 1-1,5€/kpl muurauksesta on aivan oikeellinen taksa.
        Firma hinta kaikkien rensselien kanssa on 4-5€/kpl alv
        Moni unohtaa sen, että siitä rahasta ei työntekijälle jää kuin murto-osa-eli tuo reilu euro-verot.
        Ja sitten se,että sitä hommaa ei todellakaan ole edes joka päivälle.
        Voipi olla monesta tekijästä kiinni pääseekö seuraavaan paikkaan edes seuraavalla viikolla.
        Joten- ei kyllä kannata kadehtia ja vielä vähemmän kannattaa omakotitöissä laskea RATU-menekkejä Rauno hyvä.

• kekkonen

Eipä tuohon ihmeosaamista vaadita. Ostat suoraa lautaa nurkkiin, kunnon linjalangat, muurauskelkan ja laastia 1000kg:n säkeissä. Sitten vaan hommiin. Varvi illallas on hyvä tahti -> kahdessa viikossa valmis. Ei kannata välittää tämän palstan tumpeloista joilta ei onnistu kuin teitokoneen hinkkaaminen.

• mieltä

Itse en ollut muurannut taloa ennen edes pihagrilliä. Ja niin vain on seinät pysyneet pystyssä :)

Työ tekijäänsä opettaa, vanha totuus.

• viljomi

mä oon vasta 10 vuotta pyöriny raksoilla, enkä oo ikinä nähny minkäänmoisia kiviä muuratessa kelkkoja.. kaikenmaailman löylykauhaa ja kukkalaatikkoa on ohutsaumasankareilla ollu, mut kenelläkään ei tosiaan kelkkoja..

• eikä...
        viljomi kirjoitti:

mä oon vasta 10 vuotta pyöriny raksoilla, enkä oo ikinä nähny minkäänmoisia kiviä muuratessa kelkkoja.. kaikenmaailman löylykauhaa ja kukkalaatikkoa on ohutsaumasankareilla ollu, mut kenelläkään ei tosiaan kelkkoja..

Puhe oli harkkotalon _muuraamisesta_, ei liimaamisesta.

• viljomi
        eikä... kirjoitti:

Puhe oli harkkotalon _muuraamisesta_, ei liimaamisesta.

vaikka väitätkin hötöhötöä kiveksi..

_kenelläkään_ ei o näkyny kelkkoja, ainoat muurauskauhasta eroavat työkalut oon nähny niillä ohutsaumareilla..

• ei ole kiveä
        viljomi kirjoitti:

vaikka väitätkin hötöhötöä kiveksi..

_kenelläkään_ ei o näkyny kelkkoja, ainoat muurauskauhasta eroavat työkalut oon nähny niillä ohutsaumareilla..

ja itse käytin joka harkolla kelkkaa: LTH-380, RUH-380, RUH-200, UH-150...

• luettelemasi
        ei ole kiveä kirjoitti:

ja itse käytin joka harkolla kelkkaa: LTH-380, RUH-380, RUH-200, UH-150...

harkkotyypitkään ole kiveä. Mikäli taloon tuli tehtyä kevyt yläpohja, älä leiki tulitöitä katolla. Kevytbetoni on ainoa runkomateriaali, josta voit tehdä yksiaineisen kantavan rungon omatoimisesti.

• kuvasin sipotaloa
        luettelemasi kirjoitti:

harkkotyypitkään ole kiveä. Mikäli taloon tuli tehtyä kevyt yläpohja, älä leiki tulitöitä katolla. Kevytbetoni on ainoa runkomateriaali, josta voit tehdä yksiaineisen kantavan rungon omatoimisesti.

tuo ei liite muitenkään tähän muurausnopeuskeskusteluun. hahhaa. kuvasin lämpökameralla sipotaloa ulkoapäin. kyllä sain naurut. yläpohjan ja seinän liitos plussan puolella. samoin jotain suurempaa hässäkkää sipon ja KEVYTSORAHARKON saumassa. Kyllä luit aivan oikein! Taitaapi moni sipouskovainen tehdä perustukset papuharkoista. mietippä miksi...

no kuvaukseni vain varmisti että jokaisen talon voi mokata virheillä. sanoi sipouskovainen mitä vaan.

• säästät

Teetä
      työ ammattimiehellä, niin säästät aikaasi muuhun, jos talkooporukkaa ei löydy.
      Harkkomuuraushinta on noin 4-5€/kpl ja nopeus 200-300 harkkoa/päivä. Linjat kuuluu urakkaan.
      Ja hinta on verollinen, eli kaikki verot ja työnantajakulut hoitaa muurausyrittäjä.

• maksaa

Sulla saa olla aika hyvä palkka omasta vakityöstä että kannattaa jollekkin muurariparille maksaa 800-1500€/päivä.

Saat aika hyvää lisätienestiä kun muurat itse saman määrän iltaisin viikossa. 3200-6000€/kk.

• kyllä säästän

omasta selkänahastani verottomana käteen. Sellaisella raadetulla kymppitonnilla tekee sitten rospuuttoaikana vaikka perheen manssa etelänmatkan. Muurari pysyköön lestissään, kippis.

• keskustelun avannut

täältä ja muualta asia kyselleenä olen nyt päättänyt sitten itse muurata tuon kellarin. Satanneehan tuo pari viikkoa hidastaa rakentamista, kun iltatöinä tekee, mutta säästö on tosiaan niin tuntuva jos pari sataa/ ilta pystyy hankkimaan. (50kiveä x 4e/kpl)

• 35 eur+alv

Tee ihmeessä loputkin itse. Kaikki työ maksaa 35 eur alv jos firmalla teetät. Varaa aikaa viisi vuotta, saat nopeasti uuden vaimonkin kun sinulla on uusi talo.

• vuodessa
        35 eur+alv kirjoitti:

Tee ihmeessä loputkin itse. Kaikki työ maksaa 35 eur alv jos firmalla teetät. Varaa aikaa viisi vuotta, saat nopeasti uuden vaimonkin kun sinulla on uusi talo.

saa tehtyä jo seuraavankin talon vaimon kanssa ja sitä seuraavissa saa apuja jälkikasvusta.

• kuutamo untamo
        vuodessa kirjoitti:

saa tehtyä jo seuraavankin talon vaimon kanssa ja sitä seuraavissa saa apuja jälkikasvusta.

Talon tekemiseen menee useita tuhansia työtunteja. Kannattaa suhtautua realistisesti tohon itse tekemiseen..

Koko taloa pitkästä tavarasta ei kande yrittää tehdä itse. Valmispaketista itse jatkamalla onnistuu hyvinkin, jos ei oo pieniä lapsia ja saa papat ja tutut hommiin.

• Ammattilainen

Taloa myydessä kannattaa mainita että tee itse mies on talon tehnyt!

• dyirulz

Ilman muuta, tällöin ostajakin tietää että mahdollisuus huolelliseen ja tarkkaan jälkeen on hieman korkeampi!

• Ei kovin paha nakki
        dyirulz kirjoitti:

Ilman muuta, tällöin ostajakin tietää että mahdollisuus huolelliseen ja tarkkaan jälkeen on hieman korkeampi!

Itselle kun tekee, niin tulee tehtyä vähän turhankin hyvin. Meilläkin vastaava kehui että on hyvän näköistä jäkeä, ihan jotain muuta kuin urakalla roiskitut.

• Ei kovin paha nakki

Itse tein 10 vuotta sitten lammin kivestä kellarin. Pohja oli siitä haastava että se oli "ristin" mallinen ja antura oli porrastettu kolmeen tasoon, joten ensimäisten varvien tekemiseen meni useampi päivä. Nopeimmillaan tein kolme varvia päivässä ja hitaampina yhden. Yhteen varviin meni noin 60 kiveä. Välillä oli kaveri kantamassa kiviä ja välillä ei.

Lammissä tekniikka laitetaan paikoilleen jo latomisvaiheessa, joten rasioiden kiinnittäminen ottaa välillä aikaa ja aukkoja pitää tukea yms. puuhaa. Ja mitä ylempänä varvi menee, sitä raskaampaa sinne on kantaa kiviä ja pitää siirrellä telineitä yms.

Kellarissani on 17-19 varvia kiviä ja sen latomiseen meni kaksi viikkoa (yksi välivalu), Sorapatjasta ontelolaattojen rengasvaluun meni kuukausi. Olin aika ylpeä itsestäni, vastaavasta hommasta ei ollut kokemusta ja leipäkin tulee tienattua konttorihommissa. No kokemsuta rakentelusta on jonkin verran ja vastaava mestari tiesi miten hommat hoidetaan ja antoi neuvoja.

• Muuraus vs. Latomine

"Ei kovin paha nakki" ....kyse oli muuraamisesta... Lammin latominen on aika kaukana muuraamisesta...

- Lisäksi nopeuteen vaikuttaa onko työmaalla yksin vai 3 hlöä.
      - Lisäksi nopeuteen vaikuttaa onko kyse RUH-240 vai RUH-380.
      - Hinta on 1-2€ / kivi muurarille. tämän päälle kulut ja appareiden palkat.

- Amatööri muuraa XXX-380 kiveä 60-80 kiveä / 8 tuntia. Etenemä riippuu mestasta / kivien sijainneista / telineiden kunto. yms...

• kksjsjsis

Valmiin rungon kannalta on aika yhden tekevää että onko se tehty muuraamalla vai latomalla, paitsi että valubetoniseinä on x-kertaa lujempaa tekoa.

Miksi sitten muurata jos se on hidasta?

• muurata
        kksjsjsis kirjoitti:

Valmiin rungon kannalta on aika yhden tekevää että onko se tehty muuraamalla vai latomalla, paitsi että valubetoniseinä on x-kertaa lujempaa tekoa.

Miksi sitten muurata jos se on hidasta?

"Miksi sitten muurata jos se on hidasta?"

- Kyse on ihan vain rahasta. Valuharkko / muurattavaharkko on saman hintaist mutta valu tulee lisäkuluna. Jos itse tekee, on aina edulllisempi muurata.

• Tonnin stiflat

... pystyteräkset muotitukset tuennat... valamalla tulee lisäkuluja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe