Häpeän ja olen huolissani lapsistani

masentunut äiti

Hei. Olen sairastunut vakavaan masennukseen, olen nyt sairauslomalla.

Olen kahden lapsen äiti, toinen lapsista on päiväkodissa, toinen jo koulussa. Mieheni käy töissä, mutta hän joutuu olemaan töissä kotonakin, koska minä en jaksa mitään enkä pysty mihinkään. Pää huutaa ja suuni myös. Kärsivällisyys ei riitä mihinkään. Haluan että kotona olisi aina täysin hiljaista.

Olen huolissani lasteni jaksamisesta. Pelkäävätkö he minua, pitävätkö arvaamattomana?

Haluaisin jutella sairaudestani päiväkodin ja koulun väelle, jotka ovat lasteni kanssa monta tuntia päivässä, ja kysyä heiltä näkyykö lasteni voinnissa jotain huolestuttavaa. Onko lasteni käytös muuttunut sairastumiseni jälkeen.

Mutta en kehtaa puhua sairaudestani kenellekään ulkopuoliselle. Pelkään, että päiväkodin hoitajat ja koulun opettajat suhtautuvat minuun kuin seinähulluun, jos saavat tietää vakavasta masennuksestani joka on minulla nyt kolmatta kertaa. Pelkään, että he suhtautuvat lapsiinikin sitten jotenkin huonommin...

Häpeän tätä mielen sairauttani, kun pidetään ihan kelvottomana jos pää krakaa...

Millaisia kokemuksia teillä on, oletteko puhunut lastenne hoitajien ja opettajien kanssa omasta sairaudestanne?

Miten hoitajat ja opettajat ovat suhtautuneet, jos olette kertonut että olette huolissanne lasten jaksamisesta ja kysynyt, näkyykö lasten käyttäytmisessä mitään hälyttävää muutosta tai oireilua?

Pelkään, että lapseni kärsivät tästä sairaudestani, vaikka olen kyllä yrittänyt kertoa heille että rakastan heitä ja välitän heistä vaikka olen välillä hyvin hyvin väsynyt...

4

1139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääniongelmaan

      löytyy korvatulpista tai kuulosuojaimista. Jos laitat korvatulpat, niin laita päälle joku merkki mistä lapset ja mies näkee, että et kuule, esim. punainen paita. Näin lapset kokevat, että voivat olla kotona miten haluavat, etkä itse häiriydy.

      Anna kuitenkin lapsille päivittäinen annos rakastavaa huomiota ja normaaliolemista, vaikka et mitään muuta jaksaisi. Älä myöskään käytä lapsia "tukena", koska muuten he joutuvat kasvamaan aikuisiksi liian varhain ja siitä tulee ongelmia vanhempana. Mies, aikuiset sukulaiset ja ystävät ovat tuen hakemista varten.

      Paras apu on tietysti terapia, terapeutti tukee ja kuuntelee ihan viran puolesta, ja kotona on helpompaa kun saa puklattua kaiken pahan ulos jossain muualla. Opettajille ja hoitajille ei tarvitse koko tarinaa vuodattaa, mutta voi soittaa ja sanoa, että kotona on sairautta/hankala tilanne tms. ja pyytää, että soittavat heti, jos lapsi alkaa oireilla. Tällä tavalla rakennat paitsi omaa, myös lasten turvaverkkoa.

      Voimia toipumiseen!

    • välittömästi

      Kuka käskee olla jääräpäisesti kuvioissa.
      katoa osta vaikka junalippu johonkin ja makuu vaunu.Voi välillä nukkua ja katella maisemia.
      miehes hoitaa viikon ,ja jos ei hoida palkkaa joku ulkopuolinen. Älä jää siihen oravanpyörään kuuntelemaan enää minuutiksikaan jos ajattelet perheen parasta.
      Siellä ei auta jaaritella samaa tarha tätien kanssa.Näytä että löytyy omaa tahtoa häipyä hetkeksi.OTA IRTIOTTO ! Ja nollaa itsesi.

    • lipa

      En osaa kertoa omasta kokemuksesta sinulle,mutta vastaan äitinä sekä lastensuojeluntyöntekijänä.
      Mielestäni päiväkodin/koulun henkilökunnalle on hyvä kertoa sairaudestasi ja huolenaiheistasi,masennus on ihan oikeasti vakava juttu ei mikään läpihuuto päänsärky vain..He ovat ammattitaitoista henkilökuntaa ja osaavat käsitellä ko.asiat juuri niin kuin pitääkin.Kun heillä on tieto tämänkaltaisista asioista,voi moni pikku asia tulla eri valoon.Tällä tarkoitan esimerkiksi juuri sitä,jos lapsesi on alkanut käyttäytyä eritavalla sairastumisesi jälkeen.
      Kehottaisin myös "ottamaan itseäsi niskasta kiinni" siinä suhteessa,että hankkisit itsellesi apua. Siitä on hyvä aloittaa,varsinkin jos tämä jo kolmas kerta. Lapsesi tarvitsevat turvallisen ja vakaan äidin.Tiedän,että avun pyytäminen voi olla vaikeaa,mutta toivottavasti näkisit asian lastesi kautta ja rohkastuisit apua hakemaan.(mielenterveystoimisto,terveyskeskus tms)Varmasti auttaisi kun saisi puhua ammattiauttajan kanssa.
      Toivon sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää ja voimia!

    • kärsivät

      ..mutta voit pelastaa heidät traumoilta.
      Niinkuin tässä joku sanoi älä ainakaan käytä lapsia ymmärtäjän ja kuuntelija rooleissa. Parasta sanoa asia kuitenkin heille rehellisesti, että äiti sairastaa masennus nimistä sairautta, että se ei mitenkään johdu heistä jos olet poissaoleva, ärtynyt vaan johtuu juuri sairaudesta. Sano, että olet hakenut apua sairauteen ( Siis sinun on pakko hakea lastesi takia vaikka) ja heidän ei tarvitse huolehtia siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6153
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3738
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1626
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1455
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1448
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      31
      1365
    Aihe