Kodin huoneilman puhdistukseen etsiskelin sopivia vermeitä, kun löysin laitteita, jotka puhdistavat ilmaa muun muassa otsonoimalla (yhteisvaikutus ionisoinnin ja fotoplasman sekä uv-säteilyn kanssa, enpä niistä juuri tiedä).
Pari tuntia lueskelin artikkeleita puolesta ja vastaan, tutkimustulokset ja nykyiset käyttökohteet (mm. vedenpuhdistuslaitokset) kyllä saivat minut kallistumaan kiinnostuksen puolelle. Tiivis katsaus prosessin vaikutuksista (kaupallisella)sivulla, http://www.ozair.fi/foto.html , tosin yhden firman näkemys. Hakusanoilla sitten löytyy laajemmin artikkeleita.
Heräsi ajatus, että paatin ollessa laiturissa jättäisi moisen laitteen pöhisemään muutamaksi päiväksi kajuuttaan itsekseen. Veneen sisätila on niin pieni, että pienin/halvin vempain riittäisi mainiosti.
Saisiko tällä tavalla sinne kuulumattomat hitiöt hengiltä ja poistaisikohan se kasvustot myös muuten vaikeasti puhdistettavilta pinnoilta?
Sisäilman otsoonimäärä ei haittaisi, luukut auki ja tuuletus ennenkuin seuraavan kerran vesille mielii.
Olin muutama aika sitten kyläilemässä asunnossa, jossa tällainen ilmanpuhdistin oli. Asunnossa oli poltettu/poltettiin, eikä haju ainakaan minun nenään käynyt. Päinvastoin, asunto ei tuoksunut miltään.
Netistä löytyvät tutkimustulokset kyllä aika puolestapuhuvia, joten onko kenelläkään käyttökokemuksia? ja nimenomaan niitä, sillä kolmenlaisia artikkeleita löytyy netistä helposti; firmojen ylistävää markkinointia, tutkimuksia, sekä sitten tämä mutu-osasto, jossa otsooni on vaan myrkkykaasua.
kauko
Otsonointi homeen ehkäisyssä/poistossa?
17
5517
Vastaukset
- SpK
On käytetty veneissä hyvin kokemuksin. Kuten päättelit, käsittely on tehokas koska veneen sisätilavuus on melko pieni. Räppänät sulkemalla käsittelyä voi tehostaa.
Otsonoinnilla on ilmeisesti negatiivisiakin vaikutuksia. Jotkut materiaalit (luonnokumi, silikoni, muovit?) ikääntyvät ja haurastuvat otsonointikäsittelyn aikana. Vene on muovia. Ikävä kyllä, näistä vaikutuksista ei ole kovin paljoa tietoa. Tuskin kertakäsittelyllä runkoon saa olennaista vanhennusta aikaiseksi, mutta en lähtisi kokeilemaan jatkuvampaa tai kovin usein toistuvaa otsonointikäsittelyä.- Hakro
Olen jo vuosia käyttänyt autossani tupakansytyttimeen työnnettävää otsonointilaitetta. Se tekee auton sisäilman miellyttäväksi hengittää. Mitään pysyvämpää vaikutusta en ole havainnut. Veneessä en ole sitä kokeillut - siellä pyrin välttämään kaikkea vähemmän tärkeää sähkönkulutusta.
- missä myydään?
Hakro kirjoitti:
Olen jo vuosia käyttänyt autossani tupakansytyttimeen työnnettävää otsonointilaitetta. Se tekee auton sisäilman miellyttäväksi hengittää. Mitään pysyvämpää vaikutusta en ole havainnut. Veneessä en ole sitä kokeillut - siellä pyrin välttämään kaikkea vähemmän tärkeää sähkönkulutusta.
jotain linkkiä tai muuta ja minkä hintaisia moiset laitteet ovat? siis joku pieni tupakansytytin malli esim.
- Hakro
missä myydään? kirjoitti:
jotain linkkiä tai muuta ja minkä hintaisia moiset laitteet ovat? siis joku pieni tupakansytytin malli esim.
Autossa käyttämäni laite maksoi aikoinaan kymmenen euron verran markkoina. Saman japanilaisen valmistajan nykyinen malli maksaa 99 euroa, sillä se toimii samalla latausvirran jännitteentasaajana. Tästä toiminnosta ei tasanopeudella käyvässä venemoottorissa ole juuri hyötyä. Maahantuoja on Suomen Kaasutinexpertti Oy.
Hakusanalla "ionisaattori" netistä löytyy monenlaisia laitteita. Esimerkiksi 21,50 euron hintainen laite on tarjolla osoitteessa http://tarpeellista.blogspot.com/search?q=ionisaattori - puzblanck
Hakro kirjoitti:
Autossa käyttämäni laite maksoi aikoinaan kymmenen euron verran markkoina. Saman japanilaisen valmistajan nykyinen malli maksaa 99 euroa, sillä se toimii samalla latausvirran jännitteentasaajana. Tästä toiminnosta ei tasanopeudella käyvässä venemoottorissa ole juuri hyötyä. Maahantuoja on Suomen Kaasutinexpertti Oy.
Hakusanalla "ionisaattori" netistä löytyy monenlaisia laitteita. Esimerkiksi 21,50 euron hintainen laite on tarjolla osoitteessa http://tarpeellista.blogspot.com/search?q=ionisaattoriVeneeni ei haise juuri lainkaan homeelle, suuimmaksi osaksi siitä syystä, että olen puhdistanut sen joka kevät läpikotaisin, eli kaikki lika pois. Likaanha kertyy hometta ja home haisee.
Ja oletteko ajatelleet, mikälainen tuoksu tulee, jos ankkuriköyden, ja kiinnitysköydet laittaa vain sisälle lootaan talveksi märkinä, ja leväisinä, sen sijaan, että ne otettaisiin sisälle, ja pestäisiin koneessa. Samalla köydet puhdistuvat, ja tod. näk. kestävät pidempään, ainakin hyvän näköisinä.
Sama tulee tietty patjoihin. - peliin
puzblanck kirjoitti:
Veneeni ei haise juuri lainkaan homeelle, suuimmaksi osaksi siitä syystä, että olen puhdistanut sen joka kevät läpikotaisin, eli kaikki lika pois. Likaanha kertyy hometta ja home haisee.
Ja oletteko ajatelleet, mikälainen tuoksu tulee, jos ankkuriköyden, ja kiinnitysköydet laittaa vain sisälle lootaan talveksi märkinä, ja leväisinä, sen sijaan, että ne otettaisiin sisälle, ja pestäisiin koneessa. Samalla köydet puhdistuvat, ja tod. näk. kestävät pidempään, ainakin hyvän näköisinä.
Sama tulee tietty patjoihin.Tavallinen, 'terveellinen' etikka siveltynä pintoihin perusteellisen pesun jälkeen toimii hyvin.
Ittelläni on parast-aikaa avoinainen etikka-astia venessä työskentelemässä.
Poistan sen hyvissäajoim ennen vesillelaskua j atuuletan veneen. - pesukone tai
puzblanck kirjoitti:
Veneeni ei haise juuri lainkaan homeelle, suuimmaksi osaksi siitä syystä, että olen puhdistanut sen joka kevät läpikotaisin, eli kaikki lika pois. Likaanha kertyy hometta ja home haisee.
Sama tulee tietty patjoihin.pienet köydet!
Ainakaan omia paksuja painavia köysiä ei voi panna normaaliin pesukoneeseen. Helpompi tapa on viikata ne syksyllä (tai keväällä) laiturille ja pestä painepesurilla.
Köysien ikä tuskin pitenee pesemällä. Hankauksesta ja kulumisesta sekä uv-säteilystä niiden ikä riippuu..
Olet oikeassa siinä, että lika suosii hometta. Myös kosteus suosii. Riittää, että venessä on aina hyvä tuuletus (se varmaan on todettu satoja kertoja). Tuuletus tarkoittaa myös kaikkien kaappien tuuletusta (kannattaa laittaa tuuletusritilät, jos ne puuttuvat kaappien ovista). Syksyisin olen pitänyt kamiinan päällä pitkiä aikoja, että paikat on kuivina ennen telakointia. Ei haise home. - jepetteri
puzblanck kirjoitti:
Sama tulee tietty patjoihin.Vanhemmissa veneissä käytettiin vaahtomuovia lämpöeristeenä seinävinyylin ja rungon välissä. Omassani veneessä huomasin, että tunnollisesta kevätsiivouksesta huolimatta aina jossain vaiheessa nenässä tuntui heikko homeen haju, joka katosi tuulettamalla. Syyllinen löytyi talvella ja se oli juuri eriste, johon kastepistelämpötilan takia kosteus ja likakin kertyi. Ensi kesäksi tulee uusi umpisoluinen eriste, johon kosteus ei enää pääse (ja josta se ei päässyt myöskään pois)
- vaikka kuinka
Otsonointia kyllä kovasti markkinoidaan, mutta taitaa nuo haitalliset oheisvaikutukset olla hyötyä suuremmat. Otsoni kaasumaisena ei muuten tunkeudu yhtään huokoisiiin materiaaleihin. Ilmaa se ehkä "puhdistaa" tosin reagoidessaan materiaalien kanssa tilaan saattaa muodostua vielä vaarallisempia yhdisteitä kuin ennen otsonointia oli.
Otsoni on erittäin myrkyllistä ja kyseisen menetelmän kanssa pitää olla hyvin varovainen.
Otsoni saattaa vahingoittaa elektroniikkaa, kumia, muovia, metalleja ja muitakin materiaaleja.
Sitten on nämä reilun 20e ionisaattorit, uskokoon ken tahtoo niiden tehoon... :)
Kannattaa lukea asumisterveysliiton sivuilta artikkeli missä vaaditaan puuttumista näiden otsonointilaitteiden asiattomaan markkinointiin.
Näitä vehkeitä on myös kaupattu vastuuttomasti aina jopa peräkylän mummoille jotka sitten laittavat otsonointikoneen pöhisemään kiikkustuolin viereen... - O3O3
Toinen, suomalainen maahantuoja on Biozone Scientific Espoossa.
Otsonointi raikastaa hetkellisesti ilmaa ja pintojakin, suosittelen hajujen pikaiseen neutralointiin ja ilman raikastamiseen. Aineiden ominaishajuja se ei poista, enkä ole vakuuttunut siitä, että laitetta kannattaa pitkiä aikoja päällä, varsinkaan, jos hajulähteet ovat pintaa syvemmällä. - vetää sähköä?
Oiskohan Wunderbaum kuitenkin tehokkaampi?
- jepetteri
Niin siinä on sama seinäeristys kuin Balladissa. Lue viestini tästä ketjusta,,,
- vastaa
Joko minulle on ennestään jo vaihdettu, tai sit ei vaan ole vaahtomuovieristettä ollukkaan. Veneissä eroja... Muuten ihan totta että kerää kosteutta
- Kalle_albin
Itse olen otsonoinut veneen joka syksy ja kevät. Hajut lähtee ja 40v vene on tosi raikas!
Eikä tarvitse ostaa kallista laitetta, kun sen voi lainata vaikka kimpassa netistä:
http://www.kuinoma.fi/search/node/otsonaattori
Pieni vene raikastuu jopa puolessa tunnissa. - KusettajiaON
Otsonointi kyllä raikastaa hetkeksi homeskandin, mutta pitäisi löytää syy miksi homehtuu ja vaihtaa koko homepesäke, onko se verhoilu seinissä ja katossa, vai balsaydin tai foam täytteissä, tai puurakenteet laidoilla ja pilssissä. Niitä ei otsonointi korjaa, vaan taas alkaa haista ja voi altistaa astmalle. Otsooni itsessään on ihmiselle vaarallista, joten laite voi pöhistä vain veneen ollessa ilman miehistöä....
Tämä on myös on vanhojen jeppujen kusetus kikka, kun myydään homepesäkekettä eteenpäin kiertoon. Otsonoiti päälle ennen näyttöä, parituntia ennen stopataan ja tuuletetaan paatti raikkaaksi, pressut niskaan ja ostaja saapuu paikalle valitellaan sairauksia ja että ei olla käyty veneellä pitkään aikaan ja avataan luukut ja ruvetaan kehumaan kuin raikasta on, kyllä tuuletus pelaa....
Varokaa nuoret kittaajia ja otsonttori pappoja.... - KorjaaÄLÄfixsaa
Otsonointi pilaa kumiosia. Esim PSS akselitiiviste varoittaa, että kumi tykkää kyttyrää samoin monet muut jutut veneessä, mutta turhaa tästä veisaa, koska vene tee se itse mies tietää kaiken paremmin, varsinkin kaikki fuskaus fixsaukset!
- Anonyymi
Otsonaattoria ei kannata käyttää veneessä! Happipitoisuuden nousu lisää moninkertaisesti ruostumisen ja hapettumisen mitkä ei ole veneessä hyvä asia. Otsonaattori tuhoaa sähköliitokset, elektroniikan, ruostettaa metallin ja hajoittaa kumitiivisteet. Mutta veneen patjat/tyynyt/muu irtain erillisessä tilassa otsonoituna auttaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781