Hei te kaikki Saksassa olleet!
Olen kohta opiskellut 3 kk Saksassa ja joudun törmäämään taas saksalaiseen byrokratiaan, nimittäin pitäisi hankkia oleskelulupa. Siihen vaaditaan joku todistus siitä, että pärjää täällä taloudellisesti. Sitä mulla ei ole, ja sen hankkiminen kestää jonkun aikaa. Onko siis ihan pakko saada se oleskelulupa? Jotkut ovat sitä mieltä, ettei tarvitse, jos käy välillä Suomessa. Onko totta?
Tekisi mieli vain olla täällä laittomasti ja unohtaa kaikki paperisotkut. Tulisiko siitä edes mitään seurauksia?
Saksalainen byrokratia
10
926
Vastaukset
- byrokratian kiemurat
Tiedän valitettavan hyvin kyseiset byrokratian kiemurat... Suosittelisin kuitenkin hankkimaan kyseisen paperin. Siis mulle lupa heltisi saksankielisellä todistuksella vanhemmilta, että antavat tietyn summan rahaa kuukausittain (olen opiskelija), toisaalta Kelan todistus opintotuestakin oli ihan hyvä. Toinen asia on, antavatko vanhemmat rahaa, mutta eihän sitä kukaan enää sen jälkeen kysy, kun on oleskelulupa myönnetty. Luusisin, että vaativat luvan sen takia, että ovat varmoja, ettet mene kolkuttelemaan saksalaisen sossun luukuille.
- Saksassa opiskeleva
Kiitos vastauksestasi! Mutta en edelleenkään tiedä syytä, miksi se oleskelulupa tarvitaan. Eihän siitä seuraa mitään hankaluuksia, jos jätän kyseisen luvan hankkimatta, kun en edes tee töitä täällä. Mielestäni se on ihan turha paperi ja sillä tavalla saksalaiset viranomaiset vain pompottavat meitä ulkomaalaisia. Mitä seurauksia siitä muka voisi olla, se että minut karkoitetaan maasta??? Hah! Olen EU:n kansalainen ja mielestäni saan liikkua ja asua vapaasti EU:n sisäpuolella.
- Byrokratian kiemurat
Saksassa opiskeleva kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Mutta en edelleenkään tiedä syytä, miksi se oleskelulupa tarvitaan. Eihän siitä seuraa mitään hankaluuksia, jos jätän kyseisen luvan hankkimatta, kun en edes tee töitä täällä. Mielestäni se on ihan turha paperi ja sillä tavalla saksalaiset viranomaiset vain pompottavat meitä ulkomaalaisia. Mitä seurauksia siitä muka voisi olla, se että minut karkoitetaan maasta??? Hah! Olen EU:n kansalainen ja mielestäni saan liikkua ja asua vapaasti EU:n sisäpuolella.
Tiedän yhden kaverin, joka ei edes tiennyt oleskeluluvan vaatimuksesta ja hankki sen vasta 3 vuotta myöhemmin, kun oli alkanut opiskelemaan. Ei sille ainakaan mitään tapahtunut. Toisaalta, jos aioit mennä opintojen sivussa töihin vaikka esim. yliopistolla assistentiksi tms. niin lupa pitää esittää.
Tiedän tunteen, millaista siellä ulkomaalaisviraston luukulla on, siis samassa jonossa kaikenmaailman kehitysmaalaisten ja itäeuroopan kansojen kanssa. Olis nyt edes oma jono meille EU-kansalaisille... Puhumattakaan, niistä "tosi ystävällisistä" tantoista, jotka päättävät meikäläisten asioista. Toisaalta, eipä se ulkomaalaisvirasto varmaan Suomessakaan sen parempi paikka ole, ei tarvi vaan asioida siellä, niin ei tunne tapauksia.
Voithan hankkia sen oleskeluluvan sitten, kun saat tarvittavat paperit kasaan, itse en välttämättä haluais riskeerata mitään, kun kiukuttelu harvemmin auttaa byrokratian kiemuroissa... Sama homma se on joka euroopan maassa (Ranskassa varmaan vielä kamalampaa).
- kuudes vuosi menossa
Suurin harha, joka Suomessa on EU-asioissa on se, ettei aluella tarvita oleskelulupaa. Se tarvitaan Saksan lisaksi ainakin Ranskassa ja Belgiassa. Ja kaikkialla on pystyttavat todistamaan, etta pystyy elattamaan itsensa maassa.
opiskelijana menisin nyt yliopiston kv. keskukseen ja kysyisin mita tehda. Se Kelan opitotukipaatoksen kaannattaminenkin maksaa nimittain, ja siihenhan tarvitan sitten myos todistus siita etta se on virallinen kaannos. Yliopistolta saatat saada valmiin saksankielisen paperin...
Oleskelulupaa on minulta kysytty mm. kun olen tullut laivalla Saksaan, saksalaista autoa ajamalla. Lisaksi eraan kolarin jalkiselvittelyissa ei pelkka passi riittanyt vaan lupalappu oli kaivettava esiin. En ollut kolarissa edes osallisena vaan toinen autoista tuli minun paalleni.
Oleskelulupa on siis hankittava, karkoitus on ihan mahdollista ihan vain se puuttumisen takia.
Saksalainen byrokratia on vertaansa vailla, ei auta yhtaan etta olet suomalainen tai EU-kansalainen, olet kuitenkin aina ulkomaalainen ja varsinkin niita pitaa kytata ja kyyttaa aina kun mahdollisuus ilmaantuu.
Poliisi on muuten mukava mutta heilla on todella maarays tarkistaa aina ulkomaalaisen paperit, eli pida lupalappu sitten mukanasi. Varsinkin Slengenin sopimuksen tultua voimaan on ulkomaalaisia kytatty entista tiukemmin.
jostakusta voi tuntua noyryyttavalta seisoskella ulkomaalaistoimiston jonossa kaikenlaisten ulkomaalaisten kanssa mutta jos sita ei kesta niin sitten taytyy pysya kotomaassa. Maassa maan tavalla.- Windy
Itse olin vuosi sitten Hannoverissa, joten Saksalainen byrokratia on kyllä hyvin muistissa. Juu kyllä sellainen oleskelulupa pitää periaatteessa hankkia. Sinun olisi kyllä pitänyt saada omasta koulusta täältä Suomesta todistus, jossa mainitaan opintotuet ja asumislisät ja mahdollisesti saadut stipendit.
Itse en ainakaan saanut kyseisen koulun kirjastoon kirjastokorttia, ennen kuin olin toimittanut kirjastolle oleskelulupani. Muuhun en sitä sitten tarvinnutkaan.
Toivottavasti olet myös muistanut viedä sen Kelalta saadun sairaskuluvakuutuspaperin sinne AOK:hon vai mikäs se sairauskassa olikaan. - Saksassa opiskeleva
Ei vois vähempää kiinnostaa. En käytä autoa enkä joudu missään tilanteessa poliisin kanssa tekemisiin, joten taitaa olla ihan turha paperi. Minullahan on jo maahanmuuttopaperi, jonka sain tänne muuttaessa poliisilta. Siksi mielestäni maassaoleskelulupa tuntuu ihan turhalta. Sitä paitsi olen täällä vain helmikuun loppuun asti.
- kuudes vuosi menossa
Saksassa opiskeleva kirjoitti:
Ei vois vähempää kiinnostaa. En käytä autoa enkä joudu missään tilanteessa poliisin kanssa tekemisiin, joten taitaa olla ihan turha paperi. Minullahan on jo maahanmuuttopaperi, jonka sain tänne muuttaessa poliisilta. Siksi mielestäni maassaoleskelulupa tuntuu ihan turhalta. Sitä paitsi olen täällä vain helmikuun loppuun asti.
mitas jos sut ryostetaan tai pahoinpidellaan? voihan ihminen joutua tekemisiin viranomaisten kanssa monesta syysta..
jos lahdet jo helmikuussa niin saatat parjata ilman, siihen ei ole enaa kuin muutama kuukausi.
Mutta jos olet noin tietamaton ja valinpitamaton asuinmaasia lakia ja maarayksia kohtaan niin on varmasti itsesi kannalta parempi etta pysyt jatkossa kotimaan kamaralla. Suomessakin on tietysti joitain juttu ja saantoja joita pitaa noudattaa.
Mainiota kansainvalistymista jalleen kerran.
- vaihtajatantta
asiahan ei mulle kuulu mutta ihan ammattillisesti kiinnostaisi tietaa mika oppilaitos lahettaa opiskelijansa Saksaan ilman etta hoitaa paperiasiat kuntoon, tai edes antaisi ohjeet niiden hoitamiseksi.Naita kun tulee lisaa niin on kaikilta suomalaisilta opiskelijoilta maahanpaasy vaikeaa.
- Saksassa opiskeleva
Saksalaisessa oppilaitoksessani kävin kysymässä kansainvälisessä toimistossa, onko välttämätöntä hakea maassaololupa. Siellä annettiin ohjeeksi, että lupa ei ole käytännössä pakollinen, muuta kuin, jos hakee esim. töitä Saksasta.
- anna
Ei ne pysty niitä hoitaa valmiiks, vaan ne on itse henkilökohtaisesti mentävä tekemään sinne virastoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838