Hei te kaikki Saksassa olleet!
Olen kohta opiskellut 3 kk Saksassa ja joudun törmäämään taas saksalaiseen byrokratiaan, nimittäin pitäisi hankkia oleskelulupa. Siihen vaaditaan joku todistus siitä, että pärjää täällä taloudellisesti. Sitä mulla ei ole, ja sen hankkiminen kestää jonkun aikaa. Onko siis ihan pakko saada se oleskelulupa? Jotkut ovat sitä mieltä, ettei tarvitse, jos käy välillä Suomessa. Onko totta?
Tekisi mieli vain olla täällä laittomasti ja unohtaa kaikki paperisotkut. Tulisiko siitä edes mitään seurauksia?
Saksalainen byrokratia
10
926
Vastaukset
- byrokratian kiemurat
Tiedän valitettavan hyvin kyseiset byrokratian kiemurat... Suosittelisin kuitenkin hankkimaan kyseisen paperin. Siis mulle lupa heltisi saksankielisellä todistuksella vanhemmilta, että antavat tietyn summan rahaa kuukausittain (olen opiskelija), toisaalta Kelan todistus opintotuestakin oli ihan hyvä. Toinen asia on, antavatko vanhemmat rahaa, mutta eihän sitä kukaan enää sen jälkeen kysy, kun on oleskelulupa myönnetty. Luusisin, että vaativat luvan sen takia, että ovat varmoja, ettet mene kolkuttelemaan saksalaisen sossun luukuille.
- Saksassa opiskeleva
Kiitos vastauksestasi! Mutta en edelleenkään tiedä syytä, miksi se oleskelulupa tarvitaan. Eihän siitä seuraa mitään hankaluuksia, jos jätän kyseisen luvan hankkimatta, kun en edes tee töitä täällä. Mielestäni se on ihan turha paperi ja sillä tavalla saksalaiset viranomaiset vain pompottavat meitä ulkomaalaisia. Mitä seurauksia siitä muka voisi olla, se että minut karkoitetaan maasta??? Hah! Olen EU:n kansalainen ja mielestäni saan liikkua ja asua vapaasti EU:n sisäpuolella.
- Byrokratian kiemurat
Saksassa opiskeleva kirjoitti: