Ammatillinen kuntoutus

Uudelleenkoulutus

Kuntoutussuunnitelma on tehty mutta ei ole löytynyt sellaisia töitä mitä pystyisi tekemään.Minua on ruvennut mietityttämään että mitä sitten jos niitä ei löydykkään.Työeläkeyhtiö maksaa kuntoutuksen ja minulle korvauksen.Olen 53 vuotias mies ja minulla on kulumia selässä ja niskassa,astma ja paksusuolen tulehdus. Koulutus on kansakoulu ja oppisopimuskoulutus.Hyviä neuvoja olisin vailla jos jollakin on kokemusta vastaavasta asiasta.Lähinnä minua kiinnostaa että miten vakuutusyhtiö suhtautuu asiaan kun asia pitkittyy.

4

1786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös työtapaturmassa

Jos uudelleenkoulutusta olet ajatellut, vakuutusyhtiöllä on oikeus kieltäytyä?? koulutuksesta ja toisaalta jos antaa luvan, oikeus myös asian pitkittyessä tehdä oharit.
      Olen kuullut yhdestä tapauksesta, jossa yhdelle oli annettu lupa kouluttautua, mutta ei päässyt tammikuun yhteishaussa koulutukseen, eikä tainnut kyllä päästä seuraavassakaan, koulutusrahaa ei enää annettu.

Ja uudelleen koulutuksessa on vielä se juttu, että kun koulutus on ohi, ihminen on omillaan, jos ei saa töitä.

Itsellä kokemusta vain työkokeilusta, joka päättyi siihen, etten pärjännyt. Nyt eläkkeellä, ikä 43 v. Työtapaturma tapahtui 38 v.
      Ei työtapaturmaeläkettä vaan muu syy, jonka vakuutusyhtiö on keksinyt, mutta ei ole ilmoittanut, mikä syy on mahtanut olla työkyvyttömyyden syy lopulliseen eläkkeeseen.
      Näin se homma pelittää Suomessa. Ei työtapaturmakorvauksia, vaikka työtapaturma on ollutkin konkreettisesti.

• Eikä pystytä keksimään uutt...

Onko silloin oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen vai mitä muita vaihtoehtoja on.Itse olen Invalidiliiton uudelleenkoulutus kartoituksessa mutta eipä sieltä ole löytynyt sopivaa ammattia tai koulutusta,ei saisi olla pölyistä eikä raskasta ja kiireestä ei kuulemma saisi oikein jutellakkaan,vakuutusyhtiö antoi lähetteen.Koulutus on kansakoulu ja ikää 53 vuotta.

• Myös..
        Eikä pystytä keksimään uutt... kirjoitti:

Onko silloin oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen vai mitä muita vaihtoehtoja on.Itse olen Invalidiliiton uudelleenkoulutus kartoituksessa mutta eipä sieltä ole löytynyt sopivaa ammattia tai koulutusta,ei saisi olla pölyistä eikä raskasta ja kiireestä ei kuulemma saisi oikein jutellakkaan,vakuutusyhtiö antoi lähetteen.Koulutus on kansakoulu ja ikää 53 vuotta.

Oho - olen pitänyt invalidiliittoa luotettavana tutkimuslaitoksena, joka hoitaa kaiken loppuun saakka eikä jätä ihmistä omilleen, oli maksajana vakuutusyhtiö tai Kela.

Mulla on työnantajana valtio, jolla erilaiset työeläkekriteerit, pitää olla epäsopiva nimenomaan omaan työhönsä, jossa on ollut. Oli siis kyse työtapaturmasta tai muusta syystä.

Suosittelisin käymään Kelassa kirjoituttamassa eläkepaperin varmuuden vuoksi. Varaa aika eläkeasioihin perehtyneeltä Kelan asiantuntijalta. Tai ota yhteyttä sosiaalityöntekijään, joko soittamalla Invalidiliiton toimistoon (Lahti?) tai oman kunnan sossuun. En tiedä, millainen ammattitaito on kunnan sossuilla, mutta kokeile.

Pääasia on kuitenkin, että haet sitä eläkettä, oli se sitten työtapaturmaeläke (85 % palkasta vanhuuseläkkeeseen saakka) tai työeläke/kuntoutustuki, joka on yleensä noin 50% nykyisestä palkasta loppuelämän. Voi olla pienempi, jos työura on ollut kehno ja palkka pieni, kyse yleensä naisesta..

Eläke haetaan samalla lomakkeella ja kannattaa jättää se nimenomaan Kelalle, sillä ne kirjataan Kelan järjestelmään, ja he hoitavat paperit oikeaan paikkaan, viimeisimpään työeläkelaitokseen ja jos työtapaturmalaitos toteaa sinut myös työtapaturman vuoksi kykenemättömäksi työelämään, maksaa se työtapaturman mukaan.

Yleensä vakuutusyhtiö ei hyväksy työtapaturmaa missään nimessä. Pää on oltava poikki, jos meinaa saada työtapaturmasta eläkettä, koska yleensä keksivät jonkin muun syyn, jota ei tarvitse määritellä. Saa olla siis vakuutusyhtiön keksimä EI sana, mitä ei perustella.

• Vakuutusyhtiön on ruvettava...
        Myös.. kirjoitti:

Oho - olen pitänyt invalidiliittoa luotettavana tutkimuslaitoksena, joka hoitaa kaiken loppuun saakka eikä jätä ihmistä omilleen, oli maksajana vakuutusyhtiö tai Kela.

Mulla on työnantajana valtio, jolla erilaiset työeläkekriteerit, pitää olla epäsopiva nimenomaan omaan työhönsä, jossa on ollut. Oli siis kyse työtapaturmasta tai muusta syystä.

Suosittelisin käymään Kelassa kirjoituttamassa eläkepaperin varmuuden vuoksi. Varaa aika eläkeasioihin perehtyneeltä Kelan asiantuntijalta. Tai ota yhteyttä sosiaalityöntekijään, joko soittamalla Invalidiliiton toimistoon (Lahti?) tai oman kunnan sossuun. En tiedä, millainen ammattitaito on kunnan sossuilla, mutta kokeile.

Pääasia on kuitenkin, että haet sitä eläkettä, oli se sitten työtapaturmaeläke (85 % palkasta vanhuuseläkkeeseen saakka) tai työeläke/kuntoutustuki, joka on yleensä noin 50% nykyisestä palkasta loppuelämän. Voi olla pienempi, jos työura on ollut kehno ja palkka pieni, kyse yleensä naisesta..

Eläke haetaan samalla lomakkeella ja kannattaa jättää se nimenomaan Kelalle, sillä ne kirjataan Kelan järjestelmään, ja he hoitavat paperit oikeaan paikkaan, viimeisimpään työeläkelaitokseen ja jos työtapaturmalaitos toteaa sinut myös työtapaturman vuoksi kykenemättömäksi työelämään, maksaa se työtapaturman mukaan.

Yleensä vakuutusyhtiö ei hyväksy työtapaturmaa missään nimessä. Pää on oltava poikki, jos meinaa saada työtapaturmasta eläkettä, koska yleensä keksivät jonkin muun syyn, jota ei tarvitse määritellä. Saa olla siis vakuutusyhtiön keksimä EI sana, mitä ei perustella.

Tekemään johtopäätöksiä jos tilanne ei rupea muuten selviämään.Minulla alkoi kuntoutustutkimus tammikuussa ja päätös on voimassa elokuuhun.Päätöksessä lukee että olen oikeutettu työeläkelakien mukaiseen ammatilliseen kuntoutukseen ja päätös on voimassa 20,08,2009 asti.Kahdelta lääkäriltä on B todistus että suositellaan uudelleenkoulutukseen kun työkyky on alentunut.On astma, kulumia selässä ja niskassa,paksusuolen tulehdus.Työhistoriaa minulla on jo 38 vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3789
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1812
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1125
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1095
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe