Olen juuri tilaamassa uutta autoa (Subaru Legacy 2.0D wagon), mutta en todellakaan tiedä kummilla renkailla (kitkat vai nastat) minun kannattaisi ko. peli tilata.
Tällä hetkellä autossani on kitkat, joihin olen ollut todella tyytyväinen (hiljaiset, miellyttävät, pitävät hyvin lumella, jäällä ja vesijäällä olen oppinut ennakoimaan riittävästi). Toisaalta edellinen autoni oli varustettu nastoilla, joista myös pidin omalla tavallaan kovasti (olihan ne äänekkäät jne, mutta toisaalta käytös jäällä oli likimain aina ennaltaarvattava ja ennakoimisen tarve oli pienempi).
Turha siis aloittaa keskustelua kummat on paremmat, kitkat vai nastat, koska mielestäni molemmille on kohteensa.
Minkä haluan tietää on se, minkälaisia kokemuksia teillä on ko. tyypeistä ko. auton (Legacy) alla, ja mitä voitan / menetän noin niinkuin 4x4 iloissa jos päädyn valitsemaan edelleen kitkat.
Lisäksi jos joitain hyviä rengasmalleja ko. pelille on tarjota, otan vinkkejä mielelläni vastaan, koska muutoin näyttäisi olevan Misukan X-Icea tulossa...
Nastat vai kitkat nelivetoon
15
4993
Vastaukset
- johon
ei ole oikeaa vastausta. Se onko nasta vai kitka parempi riippuu kelistä ja ajotaidosta. Nyky nelivetojen elektroniikka yms. järjestelmät kompensoivat kuljettaJAN puutteita. Hallitsetko auton käsittelyn nopeassa ajossa ja vaikeissa keleissä ? Ajotaito on kaiken a ja o. Suomen haastaviin keleihin oikeastaan pitäisi olla kolme rengassarjaa eli kesä-,kitka-, ja nastavaihtoehdot. Kyllä renkaista tietävät sanovat, että talvirenkaiden kaikkein tärkein ominaisuus on pito, joka ratkaisee miten ajotilanteet hoituvat. Muut ominaisuudet ovat sitten suorituskyvyn kannalta vähempiarvoisia.
- kitkat..
"Tällä hetkellä autossani on kitkat, joihin olen ollut todella tyytyväinen (hiljaiset, miellyttävät, pitävät hyvin lumella, jäällä ja vesijäällä"
Jos ne kitkat pitävät mielestäsi hyvin vesijäällä, niin kyllähän ne silloin kannattaa hankkia.
Trollipeikolla ei ole nastoja kengissä.- tahallaan?
"jäällä ja vesijäällä olen oppinut ennakoimaan riittävästi"
Noin se viimeinen lause meni.
Viimeiset neljän ostamaanin talvirengassarjaa on Contin kitkat ja sellaiset tulee varmaan seuraavaankin, vaikka olis neliveto. Toinen vaihtoehto vois olla M S renkaisiin siirtyminen. Nastoihin ei ole paaluuta, ellei ajoreitit muutu oleellisesti nykyisestä.
Jos asuisin monen kilometrin mutkaisen märän jääpolanteisen pikkutien päässä, niin silloin ajaisin nastarenkailla. - mennään
tahallaan? kirjoitti:
"jäällä ja vesijäällä olen oppinut ennakoimaan riittävästi"
Noin se viimeinen lause meni.
Viimeiset neljän ostamaanin talvirengassarjaa on Contin kitkat ja sellaiset tulee varmaan seuraavaankin, vaikka olis neliveto. Toinen vaihtoehto vois olla M S renkaisiin siirtyminen. Nastoihin ei ole paaluuta, ellei ajoreitit muutu oleellisesti nykyisestä.
Jos asuisin monen kilometrin mutkaisen märän jääpolanteisen pikkutien päässä, niin silloin ajaisin nastarenkailla.Syrjäteillä nastat ovat tietenkin ylivoimaiset, mutta kyllä niitä tarvitaan täällä kaupunkiliikenteessäkin.
Etenkin jos haluaa liikkua nopeusrajoitusten mukaan. Esimerkiksi kiertoliittymissä tuntuu mummotkin menevän potkukelkoilla ohi kitka-autoilijoista.
Ilmeisesti renkaissa ei ole sitä paljon puhuttua pitoa? Vai säätävätkö kuskit radiota pienemmälle, kun on niin hiljaista? Kannattaisi säätää suorilla, niin muu liikenne ei kärsisi. - kitkat molemmissa
mennään kirjoitti:
Syrjäteillä nastat ovat tietenkin ylivoimaiset, mutta kyllä niitä tarvitaan täällä kaupunkiliikenteessäkin.
Etenkin jos haluaa liikkua nopeusrajoitusten mukaan. Esimerkiksi kiertoliittymissä tuntuu mummotkin menevän potkukelkoilla ohi kitka-autoilijoista.
Ilmeisesti renkaissa ei ole sitä paljon puhuttua pitoa? Vai säätävätkö kuskit radiota pienemmälle, kun on niin hiljaista? Kannattaisi säätää suorilla, niin muu liikenne ei kärsisi.Meillä on Continentalin kitkat kummassakin autossa, eikä todellakaan olla tien tukkoina.
Nyt on ollut luntaja jäätä täällä Turussakin ja vaimo ajaa päivittääin Turun keskustan läpi. Hänellä ei ole kuulema kertaakaan ollu Anikaisten mäessä vaikeuksia päästä valoista liikkeille, mutta aika monesti käy kuulema niin että joku nastarenkailla varustettu auto jää raapimaan paikoilleen.
Tuo kitkarenkaiden pelkääminen ei voi perustua kokemukseen, ei ainakaan nykyisistä kitkoista.
Mutta kuten sanottua on parempi että ajatte nastarenkailla ja vielä parmepi jos ajaisitte talvet bussilla. - joo..
kitkat molemmissa kirjoitti:
Meillä on Continentalin kitkat kummassakin autossa, eikä todellakaan olla tien tukkoina.
Nyt on ollut luntaja jäätä täällä Turussakin ja vaimo ajaa päivittääin Turun keskustan läpi. Hänellä ei ole kuulema kertaakaan ollu Anikaisten mäessä vaikeuksia päästä valoista liikkeille, mutta aika monesti käy kuulema niin että joku nastarenkailla varustettu auto jää raapimaan paikoilleen.
Tuo kitkarenkaiden pelkääminen ei voi perustua kokemukseen, ei ainakaan nykyisistä kitkoista.
Mutta kuten sanottua on parempi että ajatte nastarenkailla ja vielä parmepi jos ajaisitte talvet bussilla.Kyllä minä laittaisin teidät ennemmin siihen bussiin. Melkoinen pariskunta, kun molemmat harrastavat kiihdytyskilpailuja keskellä kaupunkia.
Mutta pääasia, että on hiljaista. - ei nastoille
joo.. kirjoitti:
Kyllä minä laittaisin teidät ennemmin siihen bussiin. Melkoinen pariskunta, kun molemmat harrastavat kiihdytyskilpailuja keskellä kaupunkia.
Mutta pääasia, että on hiljaista.Kiihdytyskilpailuja?
Ihan normaaleja mäkistartteja ne on, joista kaikki ei näytä suoriutuvan edes nastareilla, joiden pitäisi olla pidoltaan aivan ylivoimaisia.
Tulee vaan mieleen että onko se ero pidossa sittenkään niin suuri, vai mistä on kyse?!?! - ne olosuhteet
ei nastoille kirjoitti:
Kiihdytyskilpailuja?
Ihan normaaleja mäkistartteja ne on, joista kaikki ei näytä suoriutuvan edes nastareilla, joiden pitäisi olla pidoltaan aivan ylivoimaisia.
Tulee vaan mieleen että onko se ero pidossa sittenkään niin suuri, vai mistä on kyse?!?!"nastareilla, joiden pitäisi olla pidoltaan aivan ylivoimaisia. "
Niinhän ne ovatkin - tietyissä olosuhteissa. Kuivalla ja märällä asvaltilla eroa ei ole pidon suhteen ylivoimaisesti, mutta silloinkin nastarenkaiden ajettavuus hakkaa nuljuavan kitkarenkaan 2-0.
Eipä niitä kitkarenkaita voi oikein millään järkisyillä perustella.
- esson veijo
Nelivetoinen auto on siitä petollinen, että sen saat sutimatta kiihtymään liukkaallakin kelillä, vaikka kitkarenkaillakin. Ensimmäisessä jarrutuksessa tai tiukemmassa kurvissa paljastuva tien liukkaus saattaa yllättää, koska kiihdyttäessä liukkautta ei huomaa niin helposti. Ajotapa tietysti vaikuttaa siihen kuinka paljon "yllätyksiä" tulee. Voihan sitä liukkautta sopivissa paikoissa testata esim. jarruttamalla voimakkaasti. Nelivedolla yllättävä pidon menetys tapahtuu usein suuremmassa nopeudessa kuin vajaa vetoisella, pois lukien jarrutustilanteet. Itselläni on Impussa nastat alla.
- kitkoilla
Jos on todella liukasta, niin kyllä siellä koetaulussa joku esp valo alkaa vilkkua, kun tekee vähänkin reippaamman kiihdytyksen.
- nelikkoon.
neliveto kompensoi liikkeellelähtiessä kitkarenkaiden luistoa. turvavälin kun muistaa ajaessa pitää ja ennakoi (eli katsoo eteensä), niin kitkoilla pitäisi pärjätä nelivedolla.
tavallisessa ajossa et varmaankaan menetä muuta, kun parhaan jääpidon ja nastojen äänen.- Tiedonjanoinen
Kiitoksia näistä asiallisista vastauksista.
Auto lähti eilen tilaukseen ja siirryn takaisin nastoihin ainaski nyt ensi talveksi.
Täytyy sanoa, että kyllä oli hankala päätös, koska molemmilla on puolensa, mutta lopulta rouva pyysi, josko nastoilla kuitenkin, kun kuulemma hirvittää tulla risteyksiin kitkoilla...
Voihan se olla, että kitkoihin on palaaminen ensi talven jälkeen, mut kokeillaan nyt noilla nastoilla aloittaa... ...ainahan sitä voi vaikka hieman poppikonetta isommalle ruuvata, että peittyy ropina, jos se ärsyttää. - niin...
Tiedonjanoinen kirjoitti:
Kiitoksia näistä asiallisista vastauksista.
Auto lähti eilen tilaukseen ja siirryn takaisin nastoihin ainaski nyt ensi talveksi.
Täytyy sanoa, että kyllä oli hankala päätös, koska molemmilla on puolensa, mutta lopulta rouva pyysi, josko nastoilla kuitenkin, kun kuulemma hirvittää tulla risteyksiin kitkoilla...
Voihan se olla, että kitkoihin on palaaminen ensi talven jälkeen, mut kokeillaan nyt noilla nastoilla aloittaa... ...ainahan sitä voi vaikka hieman poppikonetta isommalle ruuvata, että peittyy ropina, jos se ärsyttää.Meillä rouva pyysi omaankin autoonsa kitkat.
- kitka-man
Tiedonjanoinen kirjoitti:
Kiitoksia näistä asiallisista vastauksista.
Auto lähti eilen tilaukseen ja siirryn takaisin nastoihin ainaski nyt ensi talveksi.
Täytyy sanoa, että kyllä oli hankala päätös, koska molemmilla on puolensa, mutta lopulta rouva pyysi, josko nastoilla kuitenkin, kun kuulemma hirvittää tulla risteyksiin kitkoilla...
Voihan se olla, että kitkoihin on palaaminen ensi talven jälkeen, mut kokeillaan nyt noilla nastoilla aloittaa... ...ainahan sitä voi vaikka hieman poppikonetta isommalle ruuvata, että peittyy ropina, jos se ärsyttää.Itselläni 3. auto jossa kitkat, Nokian RSI:t, ja auto etuveto ESP:llä. Tottakai kitkoilla sinänsä pärjää Helsingin seudulla ok, mutta tiettyä ylivalppautta ne vaativat. Tänä aamuna esimerkiksi, kun vittumaisen suolaliemen laittamisen jälkeen yöllä pakkasessa tienpinta jäätyi sellaiseksi peilijääksi. Risteyksessä ei meinannut päästä edes varovaisella liikkeellelähdöllä sivusta päätielle suht pieniin jonoväleihin. Seuraava vittumaisuus oli täälläkin jo mainittu liikenneympyrään (kiertoliittymä) tulo, se piti ottaa todella hiljaa nastakuskeihin verrattuna ja silti keula meinasi lipsutella, onneksi esp ottaa ohjaksia.
Kitka on pääsääntöisesti siis tosi mukava, äänetön ja lumessakin ja karhealla jääpolanteella kiva pito mutta varsinkin keväisten yöpakkasten jälkeen jäätyneillä sulamis- ja suolavesijäätiköillä vittumaiset ajaa. Ja jarrutusmatka silloin huomattavasti pidempi, mikä pitää osata huomioida.
Näillä siis pärjää kaikilla keleillä sinänsä, mutta vaatii a) ajotaitoa b) ennakoivuutta enemmän c) hermoja.
Itse otan seuraavaksi talveksi nastarenkaat, ajattelin josko kokeilisi uutta Hakkapeliitta 7:ää. - Nastat
kitka-man kirjoitti:
Itselläni 3. auto jossa kitkat, Nokian RSI:t, ja auto etuveto ESP:llä. Tottakai kitkoilla sinänsä pärjää Helsingin seudulla ok, mutta tiettyä ylivalppautta ne vaativat. Tänä aamuna esimerkiksi, kun vittumaisen suolaliemen laittamisen jälkeen yöllä pakkasessa tienpinta jäätyi sellaiseksi peilijääksi. Risteyksessä ei meinannut päästä edes varovaisella liikkeellelähdöllä sivusta päätielle suht pieniin jonoväleihin. Seuraava vittumaisuus oli täälläkin jo mainittu liikenneympyrään (kiertoliittymä) tulo, se piti ottaa todella hiljaa nastakuskeihin verrattuna ja silti keula meinasi lipsutella, onneksi esp ottaa ohjaksia.
Kitka on pääsääntöisesti siis tosi mukava, äänetön ja lumessakin ja karhealla jääpolanteella kiva pito mutta varsinkin keväisten yöpakkasten jälkeen jäätyneillä sulamis- ja suolavesijäätiköillä vittumaiset ajaa. Ja jarrutusmatka silloin huomattavasti pidempi, mikä pitää osata huomioida.
Näillä siis pärjää kaikilla keleillä sinänsä, mutta vaatii a) ajotaitoa b) ennakoivuutta enemmän c) hermoja.
Itse otan seuraavaksi talveksi nastarenkaat, ajattelin josko kokeilisi uutta Hakkapeliitta 7:ää.minun mielestäni elikkä loppujen lopuksi pieni henkivakuutus tärkeimpiä ajatellen ja äänen häiritsevyyden kustannuksella sallittavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2944791Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353076Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k532995Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281551Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271252- 471199
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.71026Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu781001Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52989Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981