Miten muka Diapameja voi väärinkäyttää?

Diapam

Lääkärit on peloteltu tehokkaasti lääkiksessä,pameista.Miten niitä muka voi väärin käyttää?Mielestni suurinosa käyttää oikein ja hyviä tarvittaessa.

32

3575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narcotic

      Onko tämä vitsi?

      • Diapam

        Ei tosiaankaan ole vitsi.En halua väärinkäyttöohjeita mutta ei niistä saa oloja,vaan pöhnön.Oon kokeillu paljon kovempia.


      • ...
        Diapam kirjoitti:

        Ei tosiaankaan ole vitsi.En halua väärinkäyttöohjeita mutta ei niistä saa oloja,vaan pöhnön.Oon kokeillu paljon kovempia.

        ...vähän dorka????


    • Diapam

      Kysyin tosissani mutta ettekö ymmärrä mitä kysyin?

      • pampam

        Niin...
        Asiallinen vastaus. Syömällä liikaa. Toleranssi nousee toisilla nopeasti ja määrät kasvavat. Koukkuun jää äkkiä. Ja vieroitusoireet on kamalat. Itse olen kyllä syönyt bentsoja kohta 20 vuotta ja pysynyt hengissä. Ilman niitä en pystyisi tavallisesta arjesta selviämään. Pitää välillä vain olla muutama päivä ilman. Tuskin enää pääsen kokonaan irti. Parempi vaihtoehto, kuin viina. Parempi tietysti, jos pystyisi olemaan kokonaan ilman lääkkeitä. Mutta kun lapsena särkivät...


      • Max Opa
        pampam kirjoitti:

        Niin...
        Asiallinen vastaus. Syömällä liikaa. Toleranssi nousee toisilla nopeasti ja määrät kasvavat. Koukkuun jää äkkiä. Ja vieroitusoireet on kamalat. Itse olen kyllä syönyt bentsoja kohta 20 vuotta ja pysynyt hengissä. Ilman niitä en pystyisi tavallisesta arjesta selviämään. Pitää välillä vain olla muutama päivä ilman. Tuskin enää pääsen kokonaan irti. Parempi vaihtoehto, kuin viina. Parempi tietysti, jos pystyisi olemaan kokonaan ilman lääkkeitä. Mutta kun lapsena särkivät...

        Minullakin takana kaksikymmentä vuotta.
        Tosin merkkiä on vaihdettu.
        Mutta kaikki olleet kuitenkin bentsoja.
        Jossain vaiheessa (pahimmman depiksen ja tuskaisuuden olleessa päällä) söin jopa 3x 50mg oxepamia päivässä.
        Nykyääs syön 2x 0,5 mg rivatrilin.
        Tuskinpa minäkään koskaan niistä kokonaan pääsen eroon varmasti on kroppa jo niin tottunut saamaan ainetta, mutta tuo määrä ei ole mielestäni mitenkään suuri.
        Joskus menee jopa päivä tai kaksi etten edes muista ottaa koko lääkettä, mutta sitten alkaa tulla sellainen "höntti"ja levoton olo ja muistaa ai niin se lääke.

        Millaisia määriä ja mitä lääkettä itse syöt tällä hetkellä ja onko annoksesi ollut aiemmin mikä?

        Olisi mielenkiintoista tietää onko meitä monta näitä bentsoriippuvaisia???


      • pampam
        Max Opa kirjoitti:

        Minullakin takana kaksikymmentä vuotta.
        Tosin merkkiä on vaihdettu.
        Mutta kaikki olleet kuitenkin bentsoja.
        Jossain vaiheessa (pahimmman depiksen ja tuskaisuuden olleessa päällä) söin jopa 3x 50mg oxepamia päivässä.
        Nykyääs syön 2x 0,5 mg rivatrilin.
        Tuskinpa minäkään koskaan niistä kokonaan pääsen eroon varmasti on kroppa jo niin tottunut saamaan ainetta, mutta tuo määrä ei ole mielestäni mitenkään suuri.
        Joskus menee jopa päivä tai kaksi etten edes muista ottaa koko lääkettä, mutta sitten alkaa tulla sellainen "höntti"ja levoton olo ja muistaa ai niin se lääke.

        Millaisia määriä ja mitä lääkettä itse syöt tällä hetkellä ja onko annoksesi ollut aiemmin mikä?

        Olisi mielenkiintoista tietää onko meitä monta näitä bentsoriippuvaisia???

        Moi!
        Kerronpa tässä oman tieni bentsonistiksi.
        Tämä kaikki siis vuonna 1984! Olin ammatissa, jossa jouduin olemaan esillä ja jännitin näitä tilanteita. Puhuin ongelmastani työterveyshuollossa, josta sain 2mg Stesolideja. Esiintyminen tuli ja heitin pari nappia poskeen. Tulos: Entinen jännittäminen oli poissa. Puhuin kuin Runeberg, uskalsin katsoa ketä tahansa silmiin. Ensikäytöstä jäi niin positiivinen tunne, että totta kai niitä piti saada lisää. Lääkäri kuitenkin varoitteli riippuvuudesta. Sain kuitenkin lääkkeet. Niinpä varmistaakseni lääkkeen saatavuuden kävin yksityislääkärillä, josta sain sitten jo 5mg Stesolidia. Käyttö oli heti päivittäistä. Säännöllisesti kävin myös työterveyshuollossa ja keräsin tavallaan varmuusvarastoa pillereistä itselleni siltä varalta, että joku lääkäri ei reseptiä minulle jostain syystä uusisi. Lääkärit vaihtuivat, mutta bentsoja tuli aina kun pyysi. Joskus toistakymmentä vuotta sitten oli jonkinlainen ihmissuhdekriisi ja muistan silloin, että 5mg Stesolidia meni yhden viikon aikana 100kpl! Itse en huomannut mitään ”haittaa”. Ehkä arvostelukyky laski, vähän kuin alkoholihumalassa.
        Jatkuvasti muistan kuitenkin lääkärien syyllistäneen minua tämän lääkkeen käytöstä ja siitä, että voin tulla riippuvaiseksi.
        Totesin kerran lääkärille, että totta kai siitä tulee riippuvaiseksi kun se auttaa! Minkäänlaisia muita perusteluja lääkkeen vaarallisuudesta en saanut. Edellyttäen, ettei ylitä annosteluohjetta. Minulla se on ollut 1-4/vrk tarvittaessa.
        Kymmenisen vuotta sitten sain omaksi lääkäriksi nuoren naisen, joka sanoi ettei hänen etiikkansa aseta mitään esteitä lääkkeen kirjoittamiseksi minulle, koska sain siitä niin suuren avun. Kunnes tämä tuttu ”hyvä” lääkäri ilmoitti hoitosuhteemme katkeavan hänen muuttaessaan paikkakunnalta. Syksyllä minusta otti hoitovastuun uusi lääkäri joka suhtautui bentsoihin erittäin kielteisesti.
        Erilaisia neurolepteja hän minulle kyllä kirjoitti, mutta niistä en saanut haluamaani apua. Tämän lääkärin hoidossa ajauduin sairauslomakierteeseen ja hyvin mielellään hän olisi lähettänyt minut sairaalaan ”lääkityksen saattamiseksi kohdalleen” kuten hän sanoi. Tähän en kuitenkaan suostunut. Omasta mielestäni olin kärsinyt vain jännittämisestä ja ehkä paniikkihäiriöistä.
        Pitkien sairauslomien myötä oli vaikea palata työhön, koska työpaikalla oli tieto siitä, että ”päässä viiraa”. Niinpä sinne en sitten kyennyt koskaan palaamaankaan. Tämä johti siihen että sairastuin ihan oikeasti vaikeaan masennukseen ja yritin jopa itsemurhaa. En kai ihan tosissani, koska tässä vielä kirjoittelen. Sain varsin pian työkyvyttömyyseläkkeen, jolla olen ollut jo kahdeksan vuotta.
        Edelleen minulla on sama lääkäri, joka kirjoittaa minulle bentsoja samalla reseptillä 1-4/vrk tarvittaessa. Tämän vuoden aikana apteekki vaihtoi lääkkeen edullisemmaksi Diapamiksi. Äsken otin kaksi ja uskon niillä pärjääväni tämän päivän. Lisäksi minulla on nykyaikainen mielialalääke Efexor 75mg jota syön pari kapselia päivässä.
        Suunnattomasti minua ottaa päähän se, että lääkärini syyllistää minut bentsojen käytöstä joka kerran vastaanotollaan (n. kerran kahden kuukauden välein). Luulisi ammatti-ihmisen ymmärtävän, etten niistä enää viisikymppisenä irti tule pääsemään. Mitään fyysistä vauriota pamien ei pitäisi hänen mukaansa elimistölle aiheuttaa. Näin en voi käsittää miksi en saisi niitä käyttää. Koska annokset eivät ole suurentuneet enää aikoihin, olen ollut jopa monta päivää ilmankin, olen onnistunut säästämään itselleni varmuusvaraston. Resepti kun tulee aina kuitenkin säännöllisesti.
        Se paha puoli tällaisessa varastossa on, että kun tulee eteen jotakin vaikeuksia saattaa popsia päivässä moninkertaisen annoksen. Kesällä oli vähän vaikeaa ja taisi mennä jopa 30 kpl 5mg Diapamia vrk:ssa. Kyllä sen sitten huomasikin. Väsytti niin hemmetisti ja oli pari päivää pää tokkurassa. Muistikin pätki siitä mitä oli tullut touhuttua. En suosittele kenellekään. Nyt olen onnistunut pysymään ohjeessa ja tätä varmaan edesauttaa se, että lopetin toisen ”paheeni”, kaljan juonnin. En juonut mitenkään känniin asti, mutta päivittäin kuitenkin maksimissaan ehkä sixbäkin. Yleensä vähemmän. Tunsin olevani kuitenkin koukussa kaljaankin. Nyt olen lopettanut kokonaan. Yli sata päivää ilman kaljan tippaakaan. Jess!!!
        Muuten: pienetkin alkoholimäärät lisäävät pamien vaikutusta ja sitten saattaa olla menoa…

        Näin mennään tätä päivää ja minusta voitaisiin keskustella laajemminkin siitä, mistä tämä toisten lääkärien bentsovastaisuus johtuu. Ovatko ne kenties liian helppo ja halpa apu. Lääkärithän saavat lääketehtailta varmasti kivat provikat, kun kokeilevat meillä potilailla kalliita uutuuslääkkeitä.
        Onko kukaan saanut vaurioita fysiikkaan, munuaiset/maksa. Niiden vaurioituminen minua eniten pelottaa.


      • Jimi
        pampam kirjoitti:

        Moi!
        Kerronpa tässä oman tieni bentsonistiksi.
        Tämä kaikki siis vuonna 1984! Olin ammatissa, jossa jouduin olemaan esillä ja jännitin näitä tilanteita. Puhuin ongelmastani työterveyshuollossa, josta sain 2mg Stesolideja. Esiintyminen tuli ja heitin pari nappia poskeen. Tulos: Entinen jännittäminen oli poissa. Puhuin kuin Runeberg, uskalsin katsoa ketä tahansa silmiin. Ensikäytöstä jäi niin positiivinen tunne, että totta kai niitä piti saada lisää. Lääkäri kuitenkin varoitteli riippuvuudesta. Sain kuitenkin lääkkeet. Niinpä varmistaakseni lääkkeen saatavuuden kävin yksityislääkärillä, josta sain sitten jo 5mg Stesolidia. Käyttö oli heti päivittäistä. Säännöllisesti kävin myös työterveyshuollossa ja keräsin tavallaan varmuusvarastoa pillereistä itselleni siltä varalta, että joku lääkäri ei reseptiä minulle jostain syystä uusisi. Lääkärit vaihtuivat, mutta bentsoja tuli aina kun pyysi. Joskus toistakymmentä vuotta sitten oli jonkinlainen ihmissuhdekriisi ja muistan silloin, että 5mg Stesolidia meni yhden viikon aikana 100kpl! Itse en huomannut mitään ”haittaa”. Ehkä arvostelukyky laski, vähän kuin alkoholihumalassa.
        Jatkuvasti muistan kuitenkin lääkärien syyllistäneen minua tämän lääkkeen käytöstä ja siitä, että voin tulla riippuvaiseksi.
        Totesin kerran lääkärille, että totta kai siitä tulee riippuvaiseksi kun se auttaa! Minkäänlaisia muita perusteluja lääkkeen vaarallisuudesta en saanut. Edellyttäen, ettei ylitä annosteluohjetta. Minulla se on ollut 1-4/vrk tarvittaessa.
        Kymmenisen vuotta sitten sain omaksi lääkäriksi nuoren naisen, joka sanoi ettei hänen etiikkansa aseta mitään esteitä lääkkeen kirjoittamiseksi minulle, koska sain siitä niin suuren avun. Kunnes tämä tuttu ”hyvä” lääkäri ilmoitti hoitosuhteemme katkeavan hänen muuttaessaan paikkakunnalta. Syksyllä minusta otti hoitovastuun uusi lääkäri joka suhtautui bentsoihin erittäin kielteisesti.
        Erilaisia neurolepteja hän minulle kyllä kirjoitti, mutta niistä en saanut haluamaani apua. Tämän lääkärin hoidossa ajauduin sairauslomakierteeseen ja hyvin mielellään hän olisi lähettänyt minut sairaalaan ”lääkityksen saattamiseksi kohdalleen” kuten hän sanoi. Tähän en kuitenkaan suostunut. Omasta mielestäni olin kärsinyt vain jännittämisestä ja ehkä paniikkihäiriöistä.
        Pitkien sairauslomien myötä oli vaikea palata työhön, koska työpaikalla oli tieto siitä, että ”päässä viiraa”. Niinpä sinne en sitten kyennyt koskaan palaamaankaan. Tämä johti siihen että sairastuin ihan oikeasti vaikeaan masennukseen ja yritin jopa itsemurhaa. En kai ihan tosissani, koska tässä vielä kirjoittelen. Sain varsin pian työkyvyttömyyseläkkeen, jolla olen ollut jo kahdeksan vuotta.
        Edelleen minulla on sama lääkäri, joka kirjoittaa minulle bentsoja samalla reseptillä 1-4/vrk tarvittaessa. Tämän vuoden aikana apteekki vaihtoi lääkkeen edullisemmaksi Diapamiksi. Äsken otin kaksi ja uskon niillä pärjääväni tämän päivän. Lisäksi minulla on nykyaikainen mielialalääke Efexor 75mg jota syön pari kapselia päivässä.
        Suunnattomasti minua ottaa päähän se, että lääkärini syyllistää minut bentsojen käytöstä joka kerran vastaanotollaan (n. kerran kahden kuukauden välein). Luulisi ammatti-ihmisen ymmärtävän, etten niistä enää viisikymppisenä irti tule pääsemään. Mitään fyysistä vauriota pamien ei pitäisi hänen mukaansa elimistölle aiheuttaa. Näin en voi käsittää miksi en saisi niitä käyttää. Koska annokset eivät ole suurentuneet enää aikoihin, olen ollut jopa monta päivää ilmankin, olen onnistunut säästämään itselleni varmuusvaraston. Resepti kun tulee aina kuitenkin säännöllisesti.
        Se paha puoli tällaisessa varastossa on, että kun tulee eteen jotakin vaikeuksia saattaa popsia päivässä moninkertaisen annoksen. Kesällä oli vähän vaikeaa ja taisi mennä jopa 30 kpl 5mg Diapamia vrk:ssa. Kyllä sen sitten huomasikin. Väsytti niin hemmetisti ja oli pari päivää pää tokkurassa. Muistikin pätki siitä mitä oli tullut touhuttua. En suosittele kenellekään. Nyt olen onnistunut pysymään ohjeessa ja tätä varmaan edesauttaa se, että lopetin toisen ”paheeni”, kaljan juonnin. En juonut mitenkään känniin asti, mutta päivittäin kuitenkin maksimissaan ehkä sixbäkin. Yleensä vähemmän. Tunsin olevani kuitenkin koukussa kaljaankin. Nyt olen lopettanut kokonaan. Yli sata päivää ilman kaljan tippaakaan. Jess!!!
        Muuten: pienetkin alkoholimäärät lisäävät pamien vaikutusta ja sitten saattaa olla menoa…

        Näin mennään tätä päivää ja minusta voitaisiin keskustella laajemminkin siitä, mistä tämä toisten lääkärien bentsovastaisuus johtuu. Ovatko ne kenties liian helppo ja halpa apu. Lääkärithän saavat lääketehtailta varmasti kivat provikat, kun kokeilevat meillä potilailla kalliita uutuuslääkkeitä.
        Onko kukaan saanut vaurioita fysiikkaan, munuaiset/maksa. Niiden vaurioituminen minua eniten pelottaa.

        Oli tyypillinen tarina siinä suhteessa,että aina syyllistetään.Lääkäri voi omassa elämässään olla suurkuluttaja ja silti toisia moralisoi.Toiset on hikisiä tiukkapipoja joilla ei ole lähimmäisen rakkautta.Nekattoo oppikirjaa eikä ihmistä.Jälkimmäinen ryhmä on pahin ja raivostuttavin.Yleensä ne kiihtyy helposti,nuo tiukka pipo lääkärit.Niille potilas on aina väärässä ja tärkeintä,että ei tule moitetta nimilehteen ja tuskin tulee kun määrää minimiaannoksen bentsoja.Koitetaan kestää.


      • pampam
        Jimi kirjoitti:

        Oli tyypillinen tarina siinä suhteessa,että aina syyllistetään.Lääkäri voi omassa elämässään olla suurkuluttaja ja silti toisia moralisoi.Toiset on hikisiä tiukkapipoja joilla ei ole lähimmäisen rakkautta.Nekattoo oppikirjaa eikä ihmistä.Jälkimmäinen ryhmä on pahin ja raivostuttavin.Yleensä ne kiihtyy helposti,nuo tiukka pipo lääkärit.Niille potilas on aina väärässä ja tärkeintä,että ei tule moitetta nimilehteen ja tuskin tulee kun määrää minimiaannoksen bentsoja.Koitetaan kestää.

        Näinhän se on. Tää nykynen lekuri kirjoittaa 30kpl diapamia, jonka saan viikon välein ulos apteekista. Näin pienestä määrästä ei mee tietoo KELAan eikä sille lääkärille tuu merkintöjä. Sitte joutuu elään epävarmuudessa koska se on sairas, enkä saa reseptiä tai se keksii jotain muuta. Kerran kun sanoin sille olleeni kolme päivää ilman sen vastaus oli: Nyt on tuhannen taalan paikka lopetta koko bentsot. Jumalauta. Luota nyt sitten tollaseen ämmään. Viime vikkolla jouduin lapsen sairauden takia peruuttaan tapaamisen, eikä tää vaivaiutunu edes soittaan mulle kotiin ja kysyyn miten jaksan. Tällaset tädit kyllä vie uskon lääkäreihin. Takuulla se seuraavalla kerralla alkaa pelotella sillä, että ens syksynä sen täytyy ilmottaa poliisille mun bentsojen syönnistä. Syvältä koko ämmä. Mutta ei surrata pojat ja tytöt ei lääkkeet maailmasta lopu. Täytyy alkaa hakee Tallinnasta, jos Suomi menee ihan poliisivaltioks.


      • Anonyymi
        pampam kirjoitti:

        Niin...
        Asiallinen vastaus. Syömällä liikaa. Toleranssi nousee toisilla nopeasti ja määrät kasvavat. Koukkuun jää äkkiä. Ja vieroitusoireet on kamalat. Itse olen kyllä syönyt bentsoja kohta 20 vuotta ja pysynyt hengissä. Ilman niitä en pystyisi tavallisesta arjesta selviämään. Pitää välillä vain olla muutama päivä ilman. Tuskin enää pääsen kokonaan irti. Parempi vaihtoehto, kuin viina. Parempi tietysti, jos pystyisi olemaan kokonaan ilman lääkkeitä. Mutta kun lapsena särkivät...

        "Lapsena särkivät." Voi rakas, kuka oletkaan. Minä olen lapsena ollut kotona turvaton toisen vanhemman väkivaltaisuuden vuoksi- myös alle kouluikäisenä hylkäämistä...aikuisena vähättelyä. Kyllä - se särkee - se koskee. Itse olen joutunut syömään alussa hyvin maltillista, tarvittaessa esim 5mg D-pam. En syönyt niitä väärin. Mutta olen joutunut syömään vuosikaudet - n.20-vuotta jopa joinakin pv 30mg - D-pamissa on sellainen ominaisuus, että isoilla annoksilla se voikin ahdistaa!
        Itselle kyseinen lääke on sielunkivun lääke. Kivun, jota ei edes terapiassa täysin pystytty poistamaan. Mutta - JOS OLET KOKENUT LAPSENA/NUORENA seksuaalista hyväksikäyttöä ota ihmeessä yhteys Raiskauskriisikeskus Tukinaisiin. Netistä löytyy puh.numero. Olen itse saanut heiltä apua, vaikka kyseessä ei ollut suoranainen raiskaus - mutta seuraukset samat.
        Myös Raamattu on totta.
        Lue Johanneksen evankeliumin 3 luku ja rukoile Isä Meidän rukous, pyydä, että Jeesus korjaa haavasi - sillä Hän pääsee menneisiin asioihin - ja tahtoo ne hoitaa ja pelastaa sielusi.
        "Joka syntinså tunnustaa ja hylkää hän pelastuu." ♡♡♡ Voimia ♡♡♡


      • Anonyymi
        Jimi kirjoitti:

        Oli tyypillinen tarina siinä suhteessa,että aina syyllistetään.Lääkäri voi omassa elämässään olla suurkuluttaja ja silti toisia moralisoi.Toiset on hikisiä tiukkapipoja joilla ei ole lähimmäisen rakkautta.Nekattoo oppikirjaa eikä ihmistä.Jälkimmäinen ryhmä on pahin ja raivostuttavin.Yleensä ne kiihtyy helposti,nuo tiukka pipo lääkärit.Niille potilas on aina väärässä ja tärkeintä,että ei tule moitetta nimilehteen ja tuskin tulee kun määrää minimiaannoksen bentsoja.Koitetaan kestää.

        Lääkärit kirjoittavat sen minkä näkevät asialliseksi hoidoksi, sillä joka lääke kirjataan, joten lääkärinkin on pysyttävä säännöissä mikä näiden lääkkeiden kirjoittamiseen on luvallista .
        Ei siinä mitään piruilua ole heidän puoleltaan sillä heillä on vastuu asiasta kun kerta kirjoittavat jotain lääkettä,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit kirjoittavat sen minkä näkevät asialliseksi hoidoksi, sillä joka lääke kirjataan, joten lääkärinkin on pysyttävä säännöissä mikä näiden lääkkeiden kirjoittamiseen on luvallista .
        Ei siinä mitään piruilua ole heidän puoleltaan sillä heillä on vastuu asiasta kun kerta kirjoittavat jotain lääkettä,.

        Ongelmahan on että säännöt ovat niin laveat, että ne venyvät moneen. Subjektiiviset kokemukset asiallisuudesta eivät takaa hyvää hoitotulosta. Potilaan elämänlaatu ja sen paraneminen ovat huomattavan paljon parempia mittareira kuin lääkärin henkilökohtainen mielipide.

        Kahdella henkilöllä voi olla täysin samanlaiset oireet mutta viereisessä huoneessa annetaan lääkettä a ja toisessa lääkettä b. Vaikka lääkkeellä a saataisiin huonompi toimintakyky, sitä ei vaihdeta lääkkeeseen b jos lääkärin subjektiivinen mielipide ei tätä salli.


    • Väsynt

      kyllähän niitä voi väärinkäyttää, kun syö vaan niin helvetisti, mutta silti on järkevämpi imeä niitä kuin kuolla valvomiseen tai seota.

      • pilleristi

        Niinpä, jos on jo syönyt saman määrän eli annosta ei ole tarvinnut nostaa kymmeneen vuoteen voi sanoa, että se on sitä tasapainoista lääkkeiden käyttöä eikä väärin käyttöä.
        Väärinkäyttö on sitä, että ottaa isompia annoksia kuin lääkäri on määrännyt ja jemmailee tabletteja muka pahan päivän varalta.

        Itse olen syönyt jo parikymmentä vuotta bentsoja.
        Oli aika jolloin jemmmailin (silloin alussa kun oltiin bentsovastaisia). Se kulutti kauheasti ja oli vaikeaa aikaa.
        Sitten löytyi lääkäri, joka selosti, että lääkkeitten väärinkäyttö on sitä myös jos jättää ottamatta pillerit jemmatakseen niitä ja saadakseen siten isomman annoksen.

        Siihen loppui minun taiteilu lääkkeitten kanssa.
        Minulle lääkäri määrää reseptillä lääkkeet ja syön niitä ohjeiden mukaan eli en ylitä ohjeita pikemminkin alitan.

        Olisi hieno päästä kokonaan joskus eroon, mutta jos tämä lääkitys pysyy tällaisenaan niin eipä tässä kai mitään hätää ole. Lääketokkuroita en harrasta ja helposti en pilleria ahditukseenkaan ota, mutta päivittäin on otettava sillä elimistö vaatii sitä.
        Annostus ei ole noussut tänä aikana edelleen on sama annostus kuin parikymmentä vuotta sitten.


    • Karen

      voi käyttää..esim.viinan sekoituksena eli diapameja ja viinaa se luokitellaan väärinkäyttämiseksi. Myös annetun ohjeen ylittäminen esim.otat tarkoituksella likaa kuuluu myös sekakäyttöön.

      • Jimi

        Söitkö 70 luvulla Vesparax Novun-merkkisiä unilääkkeitä?


      • karen
        Jimi kirjoitti:

        Söitkö 70 luvulla Vesparax Novun-merkkisiä unilääkkeitä?

        en ollut vielä silloin edes syntynyt :)


      • Diapam
        karen kirjoitti:

        en ollut vielä silloin edes syntynyt :)

        Hän oli joku toinen Karen,kaima. :)


    • KiTtE

      No kyllä niitä voi väärin käyttää..
      Tietenki syömällä liikaa.. Mut sit voi tehdä myös silleen, että ottaa pamin ja juo vaikka vaan yhen bissen.. Siitä menee tosi sekasin..
      diapam alkoholi = kunnon kännit

      • Anonyymi

        Liika käyttö rasittaa elimistöä maksa ja munuaiset jne joten ei niitä saa syödä enenmpää mitä on kirjoitettu .


    • Diapam

      ...miten pelkkiä pameja voi käyttää väärin?Ei niistä tuu ku pöhnä.Ei humalaa.Kylkiäisenä äärettömän masentunut olo.

      • koukussa

        Älä kauheesti harjottele. Alussa voi tuntua, ettei oo väärinkäyttöö. Kun syöt vuosia niin tosiaan ei tuu kun se masennus ja hetken helpotus sekä lisääntyneet nappimäärät. Ja sekös vasta vituttaakin, kun elimistö huutaa lisää ja ei todellista helpotusta kuitenkaan tuu.


      • pillerinpyörittäjä
        koukussa kirjoitti:

        Älä kauheesti harjottele. Alussa voi tuntua, ettei oo väärinkäyttöö. Kun syöt vuosia niin tosiaan ei tuu kun se masennus ja hetken helpotus sekä lisääntyneet nappimäärät. Ja sekös vasta vituttaakin, kun elimistö huutaa lisää ja ei todellista helpotusta kuitenkaan tuu.

        Onko sitten niin, että todelliseen sairauteen otettava määrä ei enää tarvitse annostuksen lisäystä.
        Itse olen popsinut bentsoja jo kaksikymmentä vuotta. Jossain vaiheessa (lun oli paha masennus) annostus oli 10 ertaa isompi kuin nyt eli 150mg/vrk. Nykyään pärjään yhdellä 15 mg opamoxilla, enkä tunne tarvetta ottaa lisää.
        Tosin jos jätän päivän tai kaksi väliin alkaa tulla mahdoton levottomuuden tunne.
        Jospa tuolla määrällä pärjäisi vielä toiset kaksikymmentä vuotta, niin eiköhän se noutaja sitten korjaa eikä siellä puolen enää tarvita lääkkeitä.


      • Y.B

        Katsos bentsoilla on tapana aiheuttaa monille sellainen ihana, "normaali" ja rento olo. Sinä tietenkin yleistät oman kokemuksesi (pöhnä) kaikkiin muihinkin, mutta se on vain oma vikasi.


      • piumpaum
        koukussa kirjoitti:

        Älä kauheesti harjottele. Alussa voi tuntua, ettei oo väärinkäyttöö. Kun syöt vuosia niin tosiaan ei tuu kun se masennus ja hetken helpotus sekä lisääntyneet nappimäärät. Ja sekös vasta vituttaakin, kun elimistö huutaa lisää ja ei todellista helpotusta kuitenkaan tuu.

        tälläne olo viikossa. Sen jälkee en oo koskenu. Siis viikon käytön jälkeen tuli niin paha olo ja tärinät, ylenantoa etc, puolenviikon ajan oli niin hirveä olo että luulin kuolevani. Tuntu että ruumis ja henki oli irronnut toisistaan etc. En käytä enää. Olen 18. Toi masennus oli kaikkein kauheinta..EI ENÄÄ IKINÄ!!!


      • bentsojenpyörittäjä
        pillerinpyörittäjä kirjoitti:

        Onko sitten niin, että todelliseen sairauteen otettava määrä ei enää tarvitse annostuksen lisäystä.
        Itse olen popsinut bentsoja jo kaksikymmentä vuotta. Jossain vaiheessa (lun oli paha masennus) annostus oli 10 ertaa isompi kuin nyt eli 150mg/vrk. Nykyään pärjään yhdellä 15 mg opamoxilla, enkä tunne tarvetta ottaa lisää.
        Tosin jos jätän päivän tai kaksi väliin alkaa tulla mahdoton levottomuuden tunne.
        Jospa tuolla määrällä pärjäisi vielä toiset kaksikymmentä vuotta, niin eiköhän se noutaja sitten korjaa eikä siellä puolen enää tarvita lääkkeitä.

        Mä ajattelen myös, että jos on parikymmentä vuotta "bentsoja" käyttänyt, eikä annostusta ole tarvinnut lisätä, voi hyvin jatkaa saman verran lisää ja todellakin - siellä toisella puolella tuskin tarvitaan muitakaan "hyväksyttävämpiäkään" pillereitä.
        Mulle "kaupunkilääkäri" määräsi tiettyä bentsoa yli 10 vuotta sitten. Sen jälkeen muutin maakuntaan ja samaa reseptiä uusitaan automaattisesti vuodesta toiseen: Koskaan sen jälkeen kukaan ei ole kysynyt, tarvitsenko edes enää ko. lääkettä.
        Kroppa vain on niin tottunut, että vieroitusoireet iskevät päälle parin päivän sisällä. Lopettaminen voisi olla mahdollista tuettuna - yksin en ole onnistunut...
        Vaan mistä saa nk. tukea, kun resurssit ovat niin vähäiset, että pelkän vastaanottoajan saaminen vie yli kuukauden. Sitä aikaa odotellessa voi pian alkaa tarvita lisäannostusta!
        Voi, ihana pk-seutu 20 v. sitten, kun kaikki oli paljon helpompaa mm. vastaanotolle pääsy ja oli vara valita lääkärikin!
        Nyt sinnitellään omin voimin ... ja bentson avulla parempia aikoja odotellessa.
        Tosin tuskin kukaan tulee päätäsi silittämään, vaikka onnistuisitkin pääsemään eroon lääkkeestä, johon olet jäänyt koukkuun?


    • iloinen pilleristi

      vetäsen hihaan kaikkia bentsoja mitä käsiini saan.midatsolaami(dormicum) taitaa kilahtaa kivoiten.alkaa suonet vaan ollaa aika paskana vasemmasta kätösestä.lienee syytä opetella pistotekniikkka vasemmalla kädellä.ylihuomenna taas uus paminhakureisssu yksityiseltä,jos tällä kertaa kirjottas vaikka tenoxia,ku viimeks sano ei. terveyskeskuksseen ei kannta enää vaivautua,eivät enää kirota.saa nähdä kauanko tätäkin jaksaa,että loppuuuko käyttö vai mikä.

      • pami-lasse

        kannattasko sun siirtyä kerrallavahvempiin, niin ei tarvis pelleillä noiden pampamien kanssa? herska on ainakin kova sana.


      • iloinen pilleristi

        juuh täs ollaan. yksityinen kirjotti hyvinki tenoxia ja xanoria.kaverilta ostin jatkeeks vielä perinteistä pamia ja sit kotio.. :)) lepposasti on menny, nyt alkaa jo seljetä vajaa viikko meni ihan "höyryissä",ei paljon elämä painanu.on vaan fiilikset aika alaspäin,täytyy jattkossa ilmeisesti vähentää käyttöö, ettei mee kovin alas.käsi pirun kipee,täytyy varmaan vaivayutua hakeen apteekista trombosolia huomen.eli on vielä vasempaan käteen uponnu, vaikka suurin osa suonista pahenemaan päiv.katotaan mihin tää menee,voi joutua tossa joulu"pyhinä" vielä vähän hihatella.. :D hyvää joulua vaan piti siis vaan kirjottamami!


    • Diapam

      En oo saanu kunnon vastauksia.

      • Anonyymi

        Jeesusta kuitenkinsait, kymmenen vuotta myöhemmin. Sitähän tässä on odoteltu pelastamaan, mutta ei se kai ole ehtinyt. Viinaa oon vetäny,, sen jälkeen kun en enää pameja saanut.


    • Anonyymi

      Kunpa ne peloteltaisiin myös SSRI-lääkkeistä samalla tavalla. Mutta ei niitä pelotella. Lääketieteellä (psykiatria) menee kymmeniä vuosia ymmärtää lääkkeiden harmit. Näin kävi bentsojen kanssa ja on käynyt myös SSRI-lääkkeiden kanssa. Vielä lääkärit denialismissa tuottamistaan haitoista SSRI-lääkkeillä mutta bentsoja demonisoidaan minkä ehditään.

      Mikä typerintä, lääkärit tietyllä tavalla syyllistää bentsoja käyttäneitä potilaitaan riippuvuudesta vaikka ilmiö on täysin sama bentsoissa ja masennuslääkkeissä: keho mukautuu fyysisesti käytettyyn aineeseen (eng.termi dependence) kun niitä käytetään säännöllisesti. Tästä voi seurata a) lopetusvaikeuksia b) vieroitusoireita c) hankaluuksia erottaa onko lääke oikeasti hyödyllinen vai vältetäänkö sillä enemmänkin viekkareita koska vieroituksessa voi puhjeta erilaisia henkisiä ja fyysisiä pitkäkestoisiakin viekkareita. Jos ainetta käyttää pitkään, keho mukautuu siihen, on se sitten SSRI tai bentso. Naurettavinta mitä olen kuullut kun yksi kaverini lääkäri oli huolissaan bentsoriippuvuudesta määrätessään ystävälleni vuosia bentsoja ja puhui tahdonvoimasta jolla lääkkeen vaan lopettaa suorilta annoksesta josta kaverillani oli hankala lopettaa ajatellen hänellä olevan henkinen riippuvuus vaan. Anna mun nauraa! (Tai itkeä!)

      Bentsoja käyttäneitä puretaan lääkkeiltä myös miten sattuu ja tehdään mielivaltaisia potilaan hyvinvointia vaarantavia hoitopäätöksiä(jota suomi24-palstalta luettavissa lukuisia) esim vaihtamalla bentso toiseen lennosta vuosien jopa vuosikymmenten käytön jälkeen(jolloin oli eri linjauksia) ja tekemällä äkkimuutoksia annoksiin koska bentsot on demonisoitu ja lääkärit ilmeisesti pelkää niiden määräystä. Näitä tehdään myös keskustelematta potilaan kanssa. Siinä missä he pelkää tuottavansa potilaille bentsoilla harmia he saattaa tuottaa enemmän harmia jo bentsoihin fyysisesti koukuttuneille typerissä äkillisissä lääkemuutosideoissaan, nopeissa alasajoissaan ja lääkemuutoksissa. Potilas voi ajautua toimintakyvyttömäksi. Oikeasti harkittu hidas potilaan vointia ja mielipidettä kuunteleva alasajo olisi järkevä tapa päästää potilas "bentsoriippuvuudesta" jossa keho korjaa ja kääntää hiljalleen aineen tekemiä muutoksia hitaan vähennyksen aikana ja pitää yllä potilaan tasapainoa. Se mikä on sopiva tahti määrää potilaan keho ja pärjääminen vieroituksessa, ei lääkärin mutu. Tänä aikana gabareseptorit hiljalleen upreguloituu ja kehon homeostaasi palaa uuteen tilaan ilman bentsoja. Samalla potilas voi oppia uusia selviytymiskeinoja.

      Addiction eli riippuvuus, on eri asia kuin dependence. Siinä lääkettä käytetään kompulsiivisesti ei lääkärin määräyksellä välttämättä, ja siihen voi liittyä relapseja. Jos lääkäri on purkanut aineen ylinopeaa ja potilaan hermosto on sekaisin ja hänellä on sen seurauksena paniikkeja, ja hän haluaa palata lääkkelle, ei kyse ole addiktiosta. Kyse on potilaan kehon fyysisestä mukautumisesta aineeseen, ja hermoston epätasapainotilasta nopean vieroituksen päälle jossa kuin kehon kaasu on päällä ja jarru(gaba) ei toimi mistä seuraa kauhun, paniikin, ahdistuksen ja unettomuuden sekaisia oireita minkä vuoksi, ei ihme, potilas haluaa palata lääkkeeseen. Tämä on kärjistys bentsojen toimintamekanismista. Jos potilas käyttää lääketrä lääkärin määräämillä annoksilla, kyse on usein ilmiöstä dependence, ei ilmiöstä addiction jos potilas kokee halua jatkaa käyttöä. Ne ketkä hallitusti alasajaa bentsot tuskin haluaa niihin innolla palata tietäen viekkarit. Eikä ole tarvettakaan kun rauhallisella vieroituksella hermosto pysyy tasapainossa ja on oppinut selviytymiskeinot lääkepitoisuuden HITAASTI vähentyessä.

      Pahimmillaan lääkärin lääkeperseilyt bentsojen kanssa johtaa potilaan pitkittyneisiin vieroitusoireisiin jotka voi kestää jopa vuosia(Ashton manual) ja turhiin lääkekierteisiin.

      Nyt vasta viime vuosina(niin kauankos sitten ne tulikaan yleiseen käyttöön) puhuttu SSRI-lääkkeiden vieroitushankaluuksista ja vaikeista pitkäkestoisistakin vieroitusoireista. Vieroitusoireiden riski SSRI-lääkepaketin mukaan kasvaa pitempään ja isoja annoksia käyttäneillä. Arvatkaapa kuinka moni noitakin aineita käyttää pitkiä aikoja. SSRI-pakettiin tuli muutama vuosi sitten merkintä lopetuksen jälkeen määrittelemättömän ajan jatkuvista seksuaalisen toiminnan ongelmista. Piti olla niin hienoja pillereitä jotka ei aiheuta riippuvuutta. Ja pöh! Unohdettiin sanoa että dependenceä ne voi aiheuttaa. Kannattanee huomioida psykiatreilla asioidessaan uusia pillereitä vetäessään että historia psykiatrian puolella toistaa itseään.

      Bentsoja innolla käyttävät: niillä voi olla negatiivisia vaikutuksia aivoille. Mutta esim antikolinergisissa masennuslääkkeissä on kohonnut dementiariski. Ties mitä SSRI-pitkäaikaiskäyttö tekee aivoille. Who knows? Kuka tutkii?

      Ja se merkintä bentsopaketissa on siellä syystä, riippuvuus voi tulla nopeaa. Niihin sisältyy toleranssiongelmia myös eli annos lakkaa tuottamasta samaa vaikutusta tai käytön aikana alkaa ihme oireet tulla päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe