Olen työkokeilussa 4h 3 päivänä viikossa. Miten kauan pitää minun olla että saan työmarkkinatuen takaisin?
Kysymys 5kk työssäoloehto
22
2539
Vastaukset
- liian lyhyt aika
Ei taida 12 tuntia viikossa riittää työssäoloehtoon ja sen lyhentämiseen. Tarvitaan vähintään 18 tuntia viikossa.
- Toinen...
Koska olet toimenpiteessä (=työkokeilu, josta et saa palkaa, vaan vain työmarkkinatukea), ei toisessa vastauksessa mainittua työaikaedellytystä edellytetä.
Jos olisit työsuhteessa, ts. saisit työantajan maksamaa palkkaa, niin sitten olisi 18 h:n työaikaedellytys.
Rangaistustyössäoloehto kuittaantuu sitten, kun ehto täyttyy. Koska sinulla on 5 kk:n rangaistustyössäoloehto, se kuittaantuu 5 kk:n työssäololla tai toimenpiteellä. Koska olet työkokeilussa, olet siis toimenpiteessä.
Kuitenkin, jos keskeytät työkokeilun, niin pamahtaa uusi rangaistustyössäoloehto. Ts. jos olet sopinut 6 kk:n työkokeilusta, niin se sinun on siinä oltava.
Tuossa vielä lainkohdat:
Ensin alle 25-v:
Alle 25-vuotiaalla, joka on menettänyt 3 momentin mukaisesti oikeutensa saada työmarkkinatukea työttömyysajalta, on uudelleen oikeus työttömyysaikaiseen työmarkkinatukeen sen jälkeen, kun hän:
1) on suorittanut 1 momentissa tarkoitetun koulutuksen; tai
2) ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä TAI ollut työharjoittelussa, työkokeilussa tai työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa vähintään viisi kuukautta (työssäolovelvoite).
Ja sitten yli 25-v:
Henkilöllä, jonka oikeus työttömyysaikaiseen työmarkkinatukeen on lakkautettu 1 momentin mukaisesti, on uudelleen oikeus saada työmarkkinatukea työttömyysajalta sen jälkeen, kun hän on ollut työssäoloehdon täyttymistä laskettaessa huomioon otettavassa työssä, 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa koulutuksessa TAI 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetussa työvoimapoliittisessa toimenpiteessä vähintään viisi kuukautta.
Kuten em. lainkohdista näkyy, niin vain (palkka)työssäoloon on liitetty työaikaedellytys (=>työssäoloehtoon luettavassa työssä)- 1424244
Tässäkin on tällänen porsaanreikä. Siis 5kk päästä minulla on mahdollisuus hakea työmarkkinatukea? Työkkärissä ei osattu vastata kysymykseeni ja työministeriössä asian käsittely muka kestää.. Kai minun täytyy jostain vastaus saada!
- Porukkaa...
1424244 kirjoitti:
Tässäkin on tällänen porsaanreikä. Siis 5kk päästä minulla on mahdollisuus hakea työmarkkinatukea? Työkkärissä ei osattu vastata kysymykseeni ja työministeriössä asian käsittely muka kestää.. Kai minun täytyy jostain vastaus saada!
''Siis 5kk päästä minulla on mahdollisuus hakea työmarkkinatukea?''
Kyllähän sinä voit hakea heti. Jos on toimenpiteessä, niin rangaistustyössäoloehdosta huolimatta saa työmarkkinatukea. Et kai väitä, etteivät tuotakaan työkkärissä tienneet?
Tuossa vielä lainsäännös:
***Työmarkkinatukeen oikeutettu
Työllistymistä edistävien 3–7 §:ssä tarkoitettujen toimien ajalta työmarkkinatukeen oikeutettuna pidetään työmarkkinatukea saavan lisäksi työtöntä työnhakijaa, jolle tukea työttömyysajalta ei makseta johtuen:
5) korvauksettomasta määräajasta;
6) työssäolovelvoitteesta;***
Laki on siis yksiselitteinen: rangaistustyössäoloehdon ajalta saa työmarkkinatukea, jos on toimenpiteessä, niin kuin sinä olet.
''Työkkärissä ei osattu vastata kysymykseeni''
No, ei yhtään yllätä. Mutta kuten edellisessä vastauksessani totesin, niin toimenpiteessäolo kumoaa rangaistustyössäolovelvoitteen, kun aika on täyttynyt.
''työministeriössä asian käsittely muka kestää''
Jos haluat asian varmistaa, niin kyllä tuollainen asia pitäisi selvitä yksinkertaisesti soittamalla ministeriöön. Ei tuohon kysymykseen vastaaminen edellytä mitään harkintaa.
Ihmettelen vain, että mistä ihmeestä niille työkkärissä oikein maksetaan??? Oletko jonkun pikkupaikkakunnan työkkärin asiakas?
Pyydä, että virkailija lukee ajatuksella työttömyysturvalain. Laki löytyy tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290 - sontaa? toiselle
Porukkaa... kirjoitti:
Kyllähän sinä voit hakea heti. Jos on toimenpiteessä, niin rangaistustyössäoloehdosta huolimatta saa työmarkkinatukea. Et kai väitä, etteivät tuotakaan työkkärissä tienneet?
Työllistymistä edistävien 3–7 §:ssä tarkoitettujen toimien ajalta työmarkkinatukeen oikeutettuna pidetään työmarkkinatukea saavan lisäksi työtöntä työnhakijaa, jolle tukea työttömyysajalta ei makseta johtuen:
Laki on siis yksiselitteinen: rangaistustyössäoloehdon ajalta saa työmarkkinatukea, jos on toimenpiteessä, niin kuin sinä olet.
No, ei yhtään yllätä. Mutta kuten edellisessä vastauksessani totesin, niin toimenpiteessäolo kumoaa rangaistustyössäolovelvoitteen, kun aika on täyttynyt.
Jos haluat asian varmistaa, niin kyllä tuollainen asia pitäisi selvitä yksinkertaisesti soittamalla ministeriöön. Ei tuohon kysymykseen vastaaminen edellytä mitään harkintaa.
Ihmettelen vain, että mistä ihmeestä niille työkkärissä oikein maksetaan??? Oletko jonkun pikkupaikkakunnan työkkärin asiakas?
Pyydä, että virkailija lukee ajatuksella työttömyysturvalain. Laki löytyy tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290"Kuitenkin, jos keskeytät työkokeilun, niin pamahtaa uusi rangaistustyössäoloehto."
Ei pamahda. Tehty työ hyväksytään. Jos olet ollut 2kk ja irtisanot niin 3kk jää lusittavaksi, ei siitä uutta 5kk tule.
Minulla tuli päätös näin. - 273773
Porukkaa... kirjoitti:
Pyydä, että virkailija lukee ajatuksella työttömyysturvalain. Laki löytyy tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290Kuullosti jotenkin oudolta tuo kun työkkärin täti juuri sanoi että työministeriössä kestää vastaaminen kysymykseen että mikä aika täyttää tuon 5kk työssäolovelvoitteen jos olen 12h työkokeilussa per viikko. Mikä tässä mättää? Soitanko itse? Kusetetaanko minua?
Siis nyt hain työmarkkinatukea mutta sossu ottaa ne minulta pois. Siis karenssikun on niin saan vain toimeentulotukea. - Kohtainen*
sontaa? toiselle kirjoitti:
"Kuitenkin, jos keskeytät työkokeilun, niin pamahtaa uusi rangaistustyössäoloehto."
Ei pamahda. Tehty työ hyväksytään. Jos olet ollut 2kk ja irtisanot niin 3kk jää lusittavaksi, ei siitä uutta 5kk tule.
Minulla tuli päätös näin.Työkkärikohtainen ratkaisu.
- Roikkuu*
273773 kirjoitti:
Kuullosti jotenkin oudolta tuo kun työkkärin täti juuri sanoi että työministeriössä kestää vastaaminen kysymykseen että mikä aika täyttää tuon 5kk työssäolovelvoitteen jos olen 12h työkokeilussa per viikko. Mikä tässä mättää? Soitanko itse? Kusetetaanko minua?
Siis nyt hain työmarkkinatukea mutta sossu ottaa ne minulta pois. Siis karenssikun on niin saan vain toimeentulotukea.''Kuullosti jotenkin oudolta tuo kun työkkärin täti juuri sanoi että työministeriössä kestää vastaaminen kysymykseen että mikä aika täyttää tuon 5kk työssäolovelvoitteen jos olen 12h työkokeilussa per viikko.''
Ihmettelen todella, jos työkkärissä ei tuota asiaa osata ratkaista.
Jos lähetät työministeriöön kirjallisen kyselyn, niin varmasti kestää viikkoja, mutta jos soitat, niin tilanne on toinen.
Voit myös yrittää saada vastauksen TE-keskuksen työttömyysturva-asiamieheltä. Hänenkin kyllä pitäisi tuo juttu tietää.
Edelleen ihmettelen työkkärin toimintaa. Ei kai nuo noin typeriä ole. Pelleileekö joku sinun kustannuksellasi? - pamauttaja
sontaa? toiselle kirjoitti:
"Kuitenkin, jos keskeytät työkokeilun, niin pamahtaa uusi rangaistustyössäoloehto."
Minulla tuli päätös näin.Turussa tulee aina uusi 5kk työssäoloehto, mikäli sellainen on aihetta määrätä. En ole ennen kuullutkaan, että voisi tulla tuollainen päätös, missä luettaisiin "hyväksi" edellisestä ehdosta suoritettua ja jäisi vaan jäljellä vanhaa. Missä päin Suomea sun työkkäri on?
- 253553
Roikkuu* kirjoitti:
''Kuullosti jotenkin oudolta tuo kun työkkärin täti juuri sanoi että työministeriössä kestää vastaaminen kysymykseen että mikä aika täyttää tuon 5kk työssäolovelvoitteen jos olen 12h työkokeilussa per viikko.''
Ihmettelen todella, jos työkkärissä ei tuota asiaa osata ratkaista.
Jos lähetät työministeriöön kirjallisen kyselyn, niin varmasti kestää viikkoja, mutta jos soitat, niin tilanne on toinen.
Voit myös yrittää saada vastauksen TE-keskuksen työttömyysturva-asiamieheltä. Hänenkin kyllä pitäisi tuo juttu tietää.
Edelleen ihmettelen työkkärin toimintaa. Ei kai nuo noin typeriä ole. Pelleileekö joku sinun kustannuksellasi?Miksi ne kohtelee mua kuin aivotonta. Kaipa kun en ole tuottava yksilö niin kusetus on sen mukaista.
- Olla...
pamauttaja kirjoitti:
Turussa tulee aina uusi 5kk työssäoloehto, mikäli sellainen on aihetta määrätä. En ole ennen kuullutkaan, että voisi tulla tuollainen päätös, missä luettaisiin "hyväksi" edellisestä ehdosta suoritettua ja jäisi vaan jäljellä vanhaa. Missä päin Suomea sun työkkäri on?
Ehkäpä tilanteessa, jossa ei ole seurannut uutta rangaistustyössäoloehtoa orjatyön keskeyttämisestä, on kyse kuntouttavasta työtoiminnasta ja yli 25-vuotiaasta.
Kuntouttava työtoiminta kun on yli 25-vuotiaalle vapaaehtoista, joten sen voi keskeyttää ilman uutta rangaistusta. - Hommaa...
253553 kirjoitti:
Miksi ne kohtelee mua kuin aivotonta. Kaipa kun en ole tuottava yksilö niin kusetus on sen mukaista.
Ei työttömyys oikeuta kohtelemaan miten vain, vaikka työkkärit niin luulevatkin.
Joka tapauksessahan on niin, että kun olet toimenpiteessä, niin viiden kuukauden päästä toimenpiteessä olon jälkeen rangaistustyössäoloehto on lusittu. Tuo pitäisi olla selvää työkkärissä. Ei työtuntimäärällä ole toimenpiteessä merkitystä.
Kuten edellä totesin, niin et voi keskeyttää toimenpidettä kesken sopimuksen tai pamahtaa uusi 5 kk:n rangaistustyössäoloehto. - työministeriöön ja sano
273773 kirjoitti:
Kuullosti jotenkin oudolta tuo kun työkkärin täti juuri sanoi että työministeriössä kestää vastaaminen kysymykseen että mikä aika täyttää tuon 5kk työssäolovelvoitteen jos olen 12h työkokeilussa per viikko. Mikä tässä mättää? Soitanko itse? Kusetetaanko minua?
Siis nyt hain työmarkkinatukea mutta sossu ottaa ne minulta pois. Siis karenssikun on niin saan vain toimeentulotukea.terveisiä että kun oma työkkäri ei tiedä niin kysynpätässä asiantuntijoilta. On se kehnoa jos viranomaiset eivät itse tunne sääntöjä ja määräyksiä.
Tämähän on usein miten työkkärissä asiointi käy. Itse olet lukenut jotain työministeriön sivuilta sen jälkeen kun esim uutisissa asiasta on kerrottu. Sitten kun menet työkkäriin ja kysyt tarkemmin siellä on vastassa kysymysmerkki joka sanoo ei meille ole tästä tiedotettu, ei se voi olla näin. Pitäis aina tulostaa työministeriön sivut mukaan kun menee jotain työkkäristä kysymään. - jne jne...
pamauttaja kirjoitti:
Turussa tulee aina uusi 5kk työssäoloehto, mikäli sellainen on aihetta määrätä. En ole ennen kuullutkaan, että voisi tulla tuollainen päätös, missä luettaisiin "hyväksi" edellisestä ehdosta suoritettua ja jäisi vaan jäljellä vanhaa. Missä päin Suomea sun työkkäri on?
Mietis vähän asiaa. Jos sä oot 4kk ja 29pv töissä pakkotyöoloehdon alla ja sanot itsesi irti ei sulle voi laittaa 5kk alusta lähtien uutta rangaistusta.
Mutta se päivä ävaikka määräaikaista riittää niin 5kk on täysi. - On...
työministeriöön ja sano kirjoitti:
terveisiä että kun oma työkkäri ei tiedä niin kysynpätässä asiantuntijoilta. On se kehnoa jos viranomaiset eivät itse tunne sääntöjä ja määräyksiä.
Tämähän on usein miten työkkärissä asiointi käy. Itse olet lukenut jotain työministeriön sivuilta sen jälkeen kun esim uutisissa asiasta on kerrottu. Sitten kun menet työkkäriin ja kysyt tarkemmin siellä on vastassa kysymysmerkki joka sanoo ei meille ole tästä tiedotettu, ei se voi olla näin. Pitäis aina tulostaa työministeriön sivut mukaan kun menee jotain työkkäristä kysymään.Surkeinta on se, kun työkkäristä saa väärän tiedon ja se johtaa karenssiin. Virkailija kun ei koskaan myönnä väärin neuvoneensa.
- Laittaa...
jne jne... kirjoitti:
Mietis vähän asiaa. Jos sä oot 4kk ja 29pv töissä pakkotyöoloehdon alla ja sanot itsesi irti ei sulle voi laittaa 5kk alusta lähtien uutta rangaistusta.
Mutta se päivä ävaikka määräaikaista riittää niin 5kk on täysi.Voipi toki laittaa alusta 5 kk, koska pakkotyöehto tulee siitä, että irtisanoutuu. Sillä ei ole merkitystä, vaikka entisestä olisi osa lusimatta. Se lusimatta oleva osa vain jää pois ja tilalle tulee uusi 5 kk.
- palstoilla
Laittaa... kirjoitti:
Voipi toki laittaa alusta 5 kk, koska pakkotyöehto tulee siitä, että irtisanoutuu. Sillä ei ole merkitystä, vaikka entisestä olisi osa lusimatta. Se lusimatta oleva osa vain jää pois ja tilalle tulee uusi 5 kk.
Höpsistä, ei missään sanota että se pitää olla samassa työpaikassa. Jokaisella on Suomessa oikeus valita työpaikkansa, vaihda vaikka joka päivä.
- tietoa
palstoilla kirjoitti:
Höpsistä, ei missään sanota että se pitää olla samassa työpaikassa. Jokaisella on Suomessa oikeus valita työpaikkansa, vaihda vaikka joka päivä.
Tässä viime keväältä 5kk pakkotyölausunto: (olen x:llä merkinnyt jotain yksityistietojani)
Lausunto: 02/0R7
Hakija on saanut työttömyysaikaista työmarkkinatukea 500 päivältä tai 180 päivältä työttömyyspäivärahan enimmäisajan täytyttyä ja on ilman pätevää syytä kieltäytynyt tai eronnut taikka omasta syystään erotettu työstä tai työvoimakoulutuksesta x.04.2008. Työmarkkinatukeen ei ole oikeutta x.04.2008 alkaen. (TTL 8 luku 4 a § 1 mom 1 kohta).
Tässä kun erosin omasta pyynnöstä 2kk duunin jälkeen syksyllä :
Lausunto: 02/0P5
Hakija on toistuvasti ilman pätevää syytä kieltäytynyt työstä tai koulutuksesta tai muutoin osoittanut, ettei halua ottaa vastaan hänelle sopivaksi katsottua työtä tai koulutusta tai osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin. Hakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen ennen kuin hän on ollut työssä tai koulutuksessa 3 kuukautta, alkaen xx.12.2008. (TTL 2 luku 21 §).
Perustelut
Hakijan xx,10.2008 alkanut työsuhde x:llä päättyi xx.12.2008 omaan pyyntöön. Hakija vedonnut (.......). Hakija ei esittänyt todisteellista selvitystä työnantajan moitittavasta menettelystä tai pyrkimyksistään vaikuttaa asiaan. Hjalla voimassa lausunto 0R7/x.4.2008 alkaen - Hiukan ...
tietoa kirjoitti:
Tässä viime keväältä 5kk pakkotyölausunto: (olen x:llä merkinnyt jotain yksityistietojani)
Lausunto: 02/0R7
Hakija on saanut työttömyysaikaista työmarkkinatukea 500 päivältä tai 180 päivältä työttömyyspäivärahan enimmäisajan täytyttyä ja on ilman pätevää syytä kieltäytynyt tai eronnut taikka omasta syystään erotettu työstä tai työvoimakoulutuksesta x.04.2008. Työmarkkinatukeen ei ole oikeutta x.04.2008 alkaen. (TTL 8 luku 4 a § 1 mom 1 kohta).
Tässä kun erosin omasta pyynnöstä 2kk duunin jälkeen syksyllä :
Lausunto: 02/0P5
Hakija on toistuvasti ilman pätevää syytä kieltäytynyt työstä tai koulutuksesta tai muutoin osoittanut, ettei halua ottaa vastaan hänelle sopivaksi katsottua työtä tai koulutusta tai osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin. Hakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen ennen kuin hän on ollut työssä tai koulutuksessa 3 kuukautta, alkaen xx.12.2008. (TTL 2 luku 21 §).
Perustelut
Hakijan xx,10.2008 alkanut työsuhde x:llä päättyi xx.12.2008 omaan pyyntöön. Hakija vedonnut (.......). Hakija ei esittänyt todisteellista selvitystä työnantajan moitittavasta menettelystä tai pyrkimyksistään vaikuttaa asiaan. Hjalla voimassa lausunto 0R7/x.4.2008 alkaenTuossa on hiukan eri tilanne tai sitten virheelliset lausunnot.
''Lausunto: 02/0P5''
Tuon lausunnon pitäisi liittyä vain sellaiseen tilanteeseen, jossa on 'oikeus' karenssiin.
Täyttyikö sinulla välillä päivärahaan oikeuttava työssäoloehto vai täytitkö 25-v tai suorititko ammattikoulutuksen?
- Ihmisten_asialla
älä jumalauta käy missään tollasessa turhanpäiväsessä höpöhöpöhommassa. vaadi oikeaa työtä, mistä saa oikeaa palkkaa! Niin kauan kun ihmiset itse suostuvat tällaiseen alistamiseen, niin se jatkuu! taistelkaa vastaan ja kieltäytykää kaikesta muusta, paitsi oikeasta työstä, mistä saa ihan oikeaa palkkaa!
Kaikki työvoimatoimiston kurssit, ym harjoittelut ovat vain sitä varten, että:
-näin sinut pidetään työttömyystilastoista pois
-työnantajat käyttävät sinua häikäilettömästi hyväksi
-että hallitus saa rauhassa jatkaa puhettaan "työvoimapulasta" kun et näy tilastoissa ollessasi ilmaiseksi töissä
TAISTELKAA AHNEITA SIKOJA VASTAAN!- 2535525
työmarkkinatuki takasin koska sossu muuten vähentää toimeentulotesta -40% niin ei sillä jaksa monta vuotta elää saatikka kuukautta.
- bangbang357
2535525 kirjoitti:
työmarkkinatuki takasin koska sossu muuten vähentää toimeentulotesta -40% niin ei sillä jaksa monta vuotta elää saatikka kuukautta.
tiedän, itell' sama homma. en vain siltikään suostu porvareiden alistamiseen, oikeaa työtä tai ei mitään! niin kauan menen -40%:lla.
Ei tässä mitään hätää ole, ei todellakaan. Saa sitä rahaa muualtakin, kuin jostain. Rikokseen en aio ketään yllyttää, mutta pakko sanoa, että omalla kohdallani se toimii erittäin hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831