Koiranheisi

Wamakhaskan

Ovatko marjat myrkyllisiä? Netistä löytyy kahta eri infoa.

5

3420

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..mutta koko kasvi ja varsinkin marjat haisevat todella pahalle (ja varmaan maistuvatkin). Siis eivät myrkyllisiä tarkoittaa, että henki ei heti lähde jos välttämättä täytyy niitä suuhunsa tunkea.
      Selviää varmasti oksentamalla ja mahan kivistyksellä. Muuten onhan suomessa runsaasti syötäviä ja herkullisia marjoja.
      Omat lapset eivät ole maistaneet pihassa kasvaneen koiranheisin marjoja edes ollessaan aivan pieniä. Todennäköisesti luotaantyöntävä haju teki tehtävänsä.

• edellisellä

• maailman sivu
        edellisellä kirjoitti:

Siis, koiranheisi ON myrkyllinen.

http://kasvio.avoin.jyu.fi/laji.php?id=171

Talvella koiranheiden marjat muuttuvat syötäviksi kun pakkanne ne panee. Meillä Karjalassa on koiranheisipuuta kasvatettu marjapensaana ihan pihapiirissä. Siitä on myös suurimarjaisia ja miedon mukaisia muotoja. Olen koiraheittäö syönyt talvella siinä missä muutkin sekä siitä keitettyjä mehuja sun muuta ja terve olen edelleen.

• edellisellä kirjoitti:

Siis, koiranheisi ON myrkyllinen.

http://kasvio.avoin.jyu.fi/laji.php?id=171

Monia kemiallisia yhdisteitäkin sanotaan myrkyllisiksi, vaikka niiden todellinen luokitus on haitallinen (kuparisulfaatti ym.). Toisaalta ruokasuolakin on myrkky kun sitä syö kerralla useamman ruokalusikallisen. Samoin alkoholimyrkytyksen saa suht. helposti varsinkin kokemattomuuttaan kun juo nopeasti väkeviä. Siis ei pidä syödä "liian paljon koiranheisin lehtiä kerralla". (Tuskin maistamisen jälkeen saa yhtään nieltyä). Kaikki on suhteellista!

• Irtak83
        whitepaprika kirjoitti:

Monia kemiallisia yhdisteitäkin sanotaan myrkyllisiksi, vaikka niiden todellinen luokitus on haitallinen (kuparisulfaatti ym.). Toisaalta ruokasuolakin on myrkky kun sitä syö kerralla useamman ruokalusikallisen. Samoin alkoholimyrkytyksen saa suht. helposti varsinkin kokemattomuuttaan kun juo nopeasti väkeviä. Siis ei pidä syödä "liian paljon koiranheisin lehtiä kerralla". (Tuskin maistamisen jälkeen saa yhtään nieltyä). Kaikki on suhteellista!

"Marjat voivat aiheuttaa vakavan, jopa kuolemaan johtavan vatsa- ja suolistotulehduksen". Lainaus Luonnonyrttioppaasta, julkaisuvuosi 2006.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7333
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      61
      5045
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4699
    4. 74
      4637
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4168
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      29
      3442
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2948
    8. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      49
      2530
    9. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2478
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      212
      2321
    Aihe