On ollut ihmetystä eri tervehtimissanoista.
Sanonta,moi,moikka,tulee venäjänkielestä esim:
moi daragoi,tarkoittaa minun rakkaani.
Ruotsink: adjö tark. Herran haltuun.
Italiasta: tsau,tsaukki
Suomenkieleen on monien vaikutteiden kautta
niin idästä kuin lännestä,jäänyt sanoja, jotka
eivät ole kuuluneet "alkukieleemme".Onneksi ne
ovat rikastuttaneet ja laajentaneet kieltämme.
Ajan saatossa kielikin muuttuu,saa uusia ajankoh
taisia käsitteitä,joista kannattaa ottaa selvää.
Sata vuotta eteenpäin,olisimme varmaan osittain:
out, suom. pihalla:) Näkemisiin.
Hyvästely sanoista...
13
891
Vastaukset
- Laritsa M
Voisitko pitää lyhyen kurssin yhdyssanoista suomenkielessä? Lyhytkin oppimäärä voisi rikastuttaa.
- barinja
jotain tuli selväksi:)
Enpä taida ottaa tehtäväkseni moista.
Taulun maalaus on alkamassa,kun saan ajan nyt riittämään!Voidaan hyvin. barinja kirjoitti:
jotain tuli selväksi:)
Enpä taida ottaa tehtäväkseni moista.
Taulun maalaus on alkamassa,kun saan ajan nyt riittämään!Voidaan hyvin.erilaisia "tervehdys muotoja"
Luulisin että tässä ei tarvita nyt sen suurempaa Gramatiikkaa!!:=
Viimeinen tervehdys onkin kaikkein vaikein.
Poistuessa sanon usein ,Pikaisiin näkemisiin.
Tai Nähdään taas pian.
Terve tuloa matalaan majaani, --vaikka olen laittanut kaiken "koreeksi"tulioita varten.
No niin onhan noita jos jonkinmoisia tervehdyksiä Suomeksikin.
Tämä on mielestäni aika törkeä
"Hei,sun heiluvilles".- Kritisoi..
Larissa hei, jos tuo oli kritisointia kirjoittajan tekstissä esiintyneiden yhdys-sana -virheiden johdosta, niin anna jo olla.
Emme kaipaa besserwissereitä jotka tulevat kritisoimaan tavallisen kansalaisen kielenkäyttöä. Tosi narsistinen asenne. - Pari kk sitten
Kritisoi.. kirjoitti:
Larissa hei, jos tuo oli kritisointia kirjoittajan tekstissä esiintyneiden yhdys-sana -virheiden johdosta, niin anna jo olla.
Emme kaipaa besserwissereitä jotka tulevat kritisoimaan tavallisen kansalaisen kielenkäyttöä. Tosi narsistinen asenne.Nosti kunnon äläkän kirjoituksestani, naurettavaa tuollainen päteminen, nyt on minun sanomani vuoro.
Kun teet aloituksen älä kirjoita 3 tai 4 tekaistulla nikillä jatketta ja kehu aloitusta, aikuistu jo ja anna toisten elää ja olla oma itsensä pikkuvirheineen...
Kaljalla tai ilman, mutta turha päteä kun aihetta ei ole. - Nimetön
Kritisoi.. kirjoitti:
Emme kaipaa besserwissereitä jotka tulevat kritisoimaan tavallisen kansalaisen kielenkäyttöä. Tosi narsistinen asenne.Suomekielen taitavia sanankäyttäjiä olen aina ihaillut ja Berinja on halunnut osaltaan keskustella asiasta.
-Laritsa- - sinisirkku<
Nimetön kirjoitti:
Suomekielen taitavia sanankäyttäjiä olen aina ihaillut ja Berinja on halunnut osaltaan keskustella asiasta.
-Laritsa-Minun olisi tietysti pitänyt laittaa kirjoitukseni Murreketjuun. Olin kai ymmälläni, kun nuo murteet eivät ole niin helposti tajuttavia. Siis en huomioinut,että se käsitettiin uuden ketjun avaamiseksi!
Yritän välttää jatkossa.
- tän kirjoittamisen.
"Hyvästely sanoista..."
- sinisirkku
sanattomaksi lauluksiko! Ei veikkonen sentään.
Tässä nyt samantien kerron,että nimimerkin vaiho oli ajankohtainen.
Palasin vanhaan nikkiini,niin että,sama naama
täällä on. hertta barinja. terve - olisi tullut oikea
käsitys.
- etkö huomiota
sinisirkku kirjoitti:
sanattomaksi lauluksiko! Ei veikkonen sentään.
Tässä nyt samantien kerron,että nimimerkin vaiho oli ajankohtainen.
Palasin vanhaan nikkiini,niin että,sama naama
täällä on. hertta barinja. tervemuilla keinoin keksinyt itelles kalastella. menehän se aika noinkin, itelleen nikkiä keksiissä ja kuvitellessa että muita kiinnostaa .
- entinen barinja
olisi tullut oikea kirjoitti:
käsitys.
vaan en ota sitä raskaasti. Kiinostavaksi tekemisestä ei toki ole kyse!
Ei minun ole koskaan tarvinut sitä tällaisilla keinoilla tehdä. Nimimerkkini on vanha tuttu jo vuodesta 2005,jolloin olin luontopalstalla.
Kaikkea hyvää,vaikka et ehkä tulkitse minua oikein.
- Vooiiiih
Ranttaliks meni hyvä aihe, kun tulivat pesän sotkijat. Ei tähän viitsi kirjoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161