Missä me olemme ?

Paljon sanoja
hurjia tunteita

tukahdutettuja
sydämiä liikkeessä

kosketuksia
mielenmaisemaan

joissa sydän uurtaa
ja matkaansa suorittaa

eloa labyrintin siimeksessä
sokkeloissa hengittämässä
että viittoja matkallaan

joissa Aurinko paistaa
tukahduttaa hetkellisen
katkeruuden

saapuakseen
valkean hohtavan
luonnon syliin

yllään
tummaa uhkuvat
pilvimassat

Ja kaikki on tässä
suru painaa
toisen syliin

jossain
joku itkee ilkeää
maailmaa

- ihmisen muovaamaa -

molemmat
eristyksissä toisiltaan
koskettamatta toisiaan.

Kylmä jäinen viima puhaltaa
joissa jäätyneitä kristalli
kyyneleitä

emmekä niitä voi
lämmittäen poistaa.

Niin paljon Rakkautta
ja Elämäämme eksyneinä

Aurinkoon paenneina
joihin ei pahansuopaisuus
yllä

missä olemme toisiltamme
kun kuljemme

tässä Auringon viimassa
jäätyneissä kyyneleissämme

Ja tämäkin
turhaa jossa
runouskin kuolee

että ken liekkiimme
puhaltaisi
suojiinsa ottaisi

- Rakkausrunon
meihin synnyttäsi -

ja kuinka vaikeaa
lyhyin sanoin

on jäähyväisiä jättää.

16

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hil-la

      runostasi, jotka herättävät uusia ajatuksia. Pidin.

      • Hienoa jos pidit ja

        Kiitän siitä !


    • *MURUKULTA*

      Pitkät piustat minä sinulle vastasin, kerroin, kirjoitin tähän,,,vaikka ei näy...sydämellä.
      ja viimein lentäviin tuuliin luoksesi pyysin mennä.
      Täältä sinne ja lopuksi sinetin, punaiseen, siihen laitoin,
      "Murukulta ei periksi anna - Rakkaus voittaa aina!!"
      :)

      • Kovin ylevää tekstiä Sinulta
        runoni johdosta ja hyvältä
        tuntuu sanasi.

        Kiitos.


    • pups

      Olen miettinyt pitkään, mitä hienoon ja paljon ajatuksia herättäneeseen runoosi vastaisin. Sitten keksin, että ei minun tarvitse mitään keksiä...ne sanat on jo kirjoitettu, niin paljon paremmin kuin mitä itse koskaan olisin osannut kirjoittaa.

      EINO LEINO:

      HYMYILEVÄ APOLLO

      "Ei paha ole kenkään ihminen,
      vaan toinen on heikompi toista.
      Paljon hyvää on rinnassa jokaisen,
      vaikk' ei aina esille loista.
      Kas, hymy jo puoli on hyvettä
      ja itkeä ei voi ilkeä;
      miss' ihmiset tuntevat tuntehin,
      siellä lähell' on Jumalakin.

      Oi, antaos, Herra sa auringon,
      mulle armosi kultaiset kielet,
      niin soittaisin laulua sovinnon,
      ett' yhtehen sais eri mielet.
      Ei tuomitse se, joka ymmärtää.
      Mut laulukin syömiä selittää
      ja ihmiset toistansa lähemmä vie.
      Sen kautta käy Jumalan tie.

      Oi, onnellinen, joka herättää
      niitä voimia hyviä voisi!
      Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
      niin ette niin kovat oisi!
      Miks emme me kaikki yhtyä vois?
      Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
      Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
      Niin suuri, suuri on maa.

      Tääll' on toki tilaa kaikillen.
      On ketoja auran kääntää,
      on lehtoja laulella neitojen
      ja saloja sulhojen vääntää.
      Kas, lempi se maailman levittää.
      Oi, ihmiset toistanne lempikää
      ja kohti taivasta tavoittakaa!
      Niin pieni, pieni on maa.

      Niin pienet, pienet on piirit maan,
      mut taivas on suuri ja laaja
      ja taivas on kuultava korkeuttaan
      ja taivas on tähtinen, taaja.
      Yks vaan on taivas, yks Jumala vaan,
      on jokaisella se sielussaan,
      ja taivas on rauha täytetyn työn.
      Se estävi aavehet yön.

      Kuka tietävi, mistä me tulemme
      ja missä on matkamme määrä?
      Hyvä että me sitäkin tutkimme.
      Ei tutkimus ole väärä.
      Mut yhden me tiedämme varmaan vaan:
      Me olemme kerran nyt päällä maan
      ja täällä meidän on eläminen,
      miten taidamme parhaiten.

      Me olemme kaikki nyt laivalla
      ja kynnämme suurta merta.
      Me synnytettiin vaivalla
      ja vaivalla kuolemme kerta.
      Mut se, mikä siinä on välillä,
      se olkohon lämpöä, lempeä!
      Kas, tuiskussa yhteen kun yhtyvi kaks,
      käy kulkukin helpommaks.

      Mut emmehän tuiskussa kuljekaan,
      kun oikein me aattelemme.
      Vaikk' elämme kaikki me päällä maan,
      niin maassa tok' kiini emme.
      Tääll' onhan niin paljon muutakin
      kuin multaa, on kaunista, kultaakin,
      kun oikein, oikein me etsimme vaan.
      Niin kaunis, kaunis on maa."

      (Eino Leino: Säkeitä runosta Hymyilevä Apollo)

      • pups

      • Niinkö paljoin sanoin että
        sekoitti vastauksesi.

        Kovin paljon olet nähnyt vaivaa
        Eino Leinon sanoin,tuolta
        maailman runoilijalta.

        Että näin kovin runoni aiheutti
        kun tämän minulle kirjoitit.

        Kiitokseni- on nöyrä
        ja hellä Sinulle.


    • sinikello64

      tulipa voimakas tunne lopussa.jotain hienoa saavutit.kiitos. sinikello64

      • Kaunis kesäinen nimi Sinulla ehkä
        kenties uusi lukijani olet.

        Kaunis Kiitos ja anna kukan
        kukkia - upea nimesi on.


    • kaaru

      jos nyt ei jäähyväisiä
      katsotaan mitä elämä tuo
      niin kauan kun sitä
      meillä kullakin on

      elämään välillä eksyneinä
      jokin kuitenkin polulle
      takaisin tuo

      milloin se on rakkaus
      milloin joku muu

      Kaikkea hyvää päivääsi ja tämä oli taas taattua pohdiskelevaa Sinua, josta minä pidän;)

      • Tunnen jopa ihmisiä - naisiakin - että
        eivät pidä miehistä,jotka pohdiskelevat
        ja veivaavat elämäänsä...
        mutta en tiedä mitä heiltä saattaa
        jäädä itsestään,elämästään kuin
        maailmastaan saavuttamatta.

        Elämä ei ole tahditon suora
        pötkö jota kulkea,mitä tulee
        erilaisiin elämänkaaren
        nyansseihin,niin....


    • padme_amidala

      ..olen mietiskellyt tässä runossasi jo niin monta kertaa, että jätän nyt kiitoksen jäljen tään. Paljon olet koonnut ajatuksia rakkaudesta tähän runoosi. Rakkaudesta, joka rakkausrunon synnyttää, tahi sen kaipaus. Ja sitten riipaisevana lopussa jäähyväisten jättämisen vaikeus. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan sinun jäähyväisesi palstalle, jolle sinä olet arvokkaan lisävärin tuonut : )

      Kiitos hienosta lukuelämyksestä : )

      • Ja minä vaivun syliisi tätä
        lukemaan ja tokko minä näin
        hyvä sentään olen mutta

        jos ns.syyttäisin Sinua
        näistä rakkauden sanoistani,
        kuin Opettaen hellyyksien
        kiimasta -

        niin lähtöpassit minulle
        antaisit...uskaltaako
        edes hymyillä tässä
        lähtölaskennassani itseäni
        paeten.

        Olet kultainen nainen sanon
        vaikka naisten kuin miesten
        vihat päälle saisin,sillä ei
        minulla ole mitään hävittävää

        - Ainoastaan oma itseni!

        Syliisi tulen ja - Kiitän.


    • Minanoita

      Aurinko paistaa
      ja saa mielen hetkeksi
      ilolla täyttymään=)

      Ei jäähyväisiä
      pelkkä näkemiin
      se on ihan riittämiin
      ainakin noidan osalta=)))

      Täällä me olemme!

    • tomppa2006

      ...pohdiskelua olet tuonut runoosi paljon...

      Melankolinen ja surullinen, mutta tiedän iloisimpien runojen olevan tulossa. Näin sen näen, korjaa toki jos olen väärässä.

      • Jotenkin tämä tuli kuin puskista
        mutta puoliksi valmiina ja siitä
        tälläisen tein.

        Hitto - Sinä selvännäkijä - ja
        nyt en varmaan surullista runoa
        tekisi....tämä viikko vaikka oli
        raskas,niitä siitä sittenkin sain
        kaikesta huolimatta enemmän
        "kuin menetin".

        Kiitos Sinulle että yöhösi
        kuin aamuun lempeitä tuulia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe