Fyysinen vai Psykosomaattinen

ALLERGIA?

Tuli aika pitkä tarina, mutta toivottavasti jaksatte lukea. :)

Olen 23-vuotias neiti-ihminen, eikä minulla ole koskaan todettu mitään allergioita. Veljelläni on rasitusastma ja isälläni lievä eläinallergia.

Joskus vuosia sitten sain ihoreaktion jostain saunahunajasta ja viime kesänä sain kutiavaa ihottumaa kyynärvarsiini luultavimmin työpaikallani olleesta raakakahvista (minulle ainakin kerrottiin, että se on tosi voimakas allergeeni). Ihottuma kesti vajaan kaksi viikkoa ja katosi sitten jäljettömiin, vaikka työolosuhteeni pysyi täysin samana vielä viikkoja.

Viikko sitten otin kissanpennun ja pahin mitä voisi tapahtua, olisi, että saisin siitä allergisia oireita. Lapsena vietin mummolla kokonaisia kesiä ja hänen kissa nukkui meidän kanssa samassa sängyssäkin ja siellä on ollut aikoinaan paljon kissanpentujakin, enkä ole tuolloin oireillut ollenkaan. Naapurin kissa myös vietti paljon aikaa lapsuuden kodissani. Minulla oli myös lemmikkikani muutaman vuoden teininä, enkä oireillut. Olen myös harrastanut ratsastusta ja viettänyt aikaa koirien kanssa. Eikä ole ikinä ollut mitään oireilua.

Olen myös huomannut, että psyykkeeni on niin vahva, että jos pelkään jotain tosi paljon, niin kroppa reagoi siihen fyysisesti. Esim. joskus hammaslääkärissä pelkäsin pyörtyväni ja päädyin hoitajan talutettavaksi ja eikun pää polvien väliin.

Nyt menneen viikon aikana olen tuntenut nielun ja nenän limakalvoilla kuivuutta ja välillä outoa kuumotusta tai kihelmöintiä. Aamulla silmät ovat lievästi turvonneen näköiset. Nämä ei ole mitään tyypillisimpiä allergisia oireita, joten voiko tämä olla vaan lumeallergiaa vai onko nämä allergisia oireita??

4

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • symppis

      Vaikea sanoa tolla kuvauksella. Periaatteessa voi olla, koska alkava allergia usein tuntuu just silmissä (turpoo, kutii, muuttuu punaiseksi, kuin hiekkaa silmissä) ja nenässä (limakalvot nenän sisällä ihan tukkoon ja vesimäinen nuha, ehkä kirvelyä).

      Sun ei varmaa kannata kumminkaan tehdä mitään hätiköityä, vaan rauhassa seurailla tilannetta jonkin aikaa. Sitten voit kokeilla auttaako antihistamiini oireisiisi, jos auttaa, niin viitannee allergiaan. Sitten sun on enää selvitettävä allergian lähde, eli kisumirri vai ehkä jokin muu..

      • symppis

        Niin ja vielä luinkin kysymyksesi, että voiko olla lumeallergiaa. En tiedä mitä se on, joten minun vastaukseni on aiheeseen "voiko olla allergiaa"


      • ALLERGIA?

        Kun silmiä ei kutise, eikä ne punoita, eikä nenä vuoda...sillä nämä "oireet" niin merkillisiä ovatkin.

        Mm. nielua kuumottaa, vähän samaan tapaan kun ruokatorvea kuumottaa närästyksessä. Nenään muodostuu karstaa, jota minulla tulee välillä tosin muutenkin, koska minulla on diagnosoitu nenän väliseinän vinous. Samalla tuntuu ettei henki kulje nenän kautta täysin vapaasti. Nämä vaivat ovat niin pienessä mittakaavassa, että välillä ne jopa unohtuu, kun mietin/teen jotain. Heti kun alan taas miettiä asiaa, tuntuu että oireet voimistuu..


      • ja sanoisin kylläkin
        ALLERGIA? kirjoitti:

        Kun silmiä ei kutise, eikä ne punoita, eikä nenä vuoda...sillä nämä "oireet" niin merkillisiä ovatkin.

        Mm. nielua kuumottaa, vähän samaan tapaan kun ruokatorvea kuumottaa närästyksessä. Nenään muodostuu karstaa, jota minulla tulee välillä tosin muutenkin, koska minulla on diagnosoitu nenän väliseinän vinous. Samalla tuntuu ettei henki kulje nenän kautta täysin vapaasti. Nämä vaivat ovat niin pienessä mittakaavassa, että välillä ne jopa unohtuu, kun mietin/teen jotain. Heti kun alan taas miettiä asiaa, tuntuu että oireet voimistuu..

        että psyyke on heikko jos alkaa tahtomalla oirehtia. Allergiaa taas on monenmoista, ei välttämättä kaikkia oireita kaikilla samaan aikaan. Miehelläni tulee verta nensätä jos hän on kissojen kanssa tekemisissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe