refluksitauti ja nikotiini

Anonim

Monesta eri läheestä löysin tietoa että tupakointi / nikotiini löysyttää mahanporttia, mutta missään niistä lähteistä ei kerrottu että löysyttääkö se ihan lopullisesti sen portin, vai ihan vain väliaikaisesti haittaa sen toimintaa?

Kuten myös rasvainenruoka, suklaa jne?

12

9145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonim

Olen siis huomannut että tupakointi lisää selvästi närästystä. Heti yhden tupakan jälkeen tulee aivan järkyttävät kivut.

Mutta, aiheuttaako siis muut nikotiinivalmisteet samaa? Kun itse olen nyt kokeillut mm. nikotiinilaastareita, jotka eivät tuntuisi aiheuttavan mitään närästys oireita.
      Ja silti netti on pullollaan että "nikotiini löystyttää mahanportin toimintaa", eli onko se nikotiinin vika, vai ihan savukkeiden vika?

Ja jos kerta nikotiini itsessään löystyttää LES-sulkijalihaksen toimintaa, niin onko se "pysyvää" löystymistä? Vai löystyttääkö se vaan siksi ajaksi kun nikotiinia on minun elimistössäni.

• artikkelipuolella

on ainakin melkoisesti luettavaa
        noista nikotiinilaastareiden käytöstä
        (googlaa: "nicotine patches and reflux").
        Valitettavasti tuloksia sekä käytön puolesta (ei lisää oireita, yöaikakäyttö harkinnassa) sekä käyttöä vastaan. Joku huomautti, että osissa ei oltu tarkistettu mitään syömisestä ym eikä myöskään tarkistettu testein ovatko ihmiset olleet oikeasti polttamatta niinä koepäivinä/viikkoina.

Kai laastarit ainakin astetta parempi on kuin
        tupakointi (itse en aikoinaan koskaan laastareita
        kokeillut, lopetin 8v sitten)?

Mitä eri lääkärit on sanoneet asiasta vai oletko puhunut vielä mitään asiasta?

• Laryngo

Vaikutusajoista ei virallisesti ole
      mainittu mitään missään teksteissä -valitettavasti.

Jos huomaat positiivista vaikutusta
      itselläsi vähentämisellä, kannattaa minimoida niin paljon kuin vain pystyt.
      Alasulkijan rentouttamis- ja heikentymisvaikutuksen lisäksi
      (näistä varmaan luitkin?) on sitten vielä ne nikotiinin huonontavat vaikutukset syljen laatuun, ruoansulatukseen, hapon eritykseen ja vielä jossakin määrin sappeenkin liittyen - kaikki nämä voi kaikki omalta osaltaan provoisoida refluksia tai pahentaa refluksituntemuksia.

Paljonko tupakoit päivässä? Oletko huomannut
      mitään yhteyttä?

• Anonim

Olen ollut nyt 2kk polttamatta, mutta aina silloin tällöin tekee vieläkin mieli polttaa ja heti jo sen yhden tupakan jälkeen tulee karmeet tuskat.

MUTTA, olen nyt 2kk ajan kokeillut mm. nuuskaa, ja nuuskan käyttö ei aiheuta yhtään närästystä itselleni.

Olen nyt 2vko ajan käyttänyt pelkkää nuuskaa eikä minua ole närästänyt kuin 2 kertaa.
        Äsken tuossa kokeilin polttaa yhden tupakan taas, ja noin 5min päästä huomasin että alkaa taas vähän närästämään.

Eli voiko olla niin että nikotiini itsessään ei aiheuta ainakaan minulle närästystä, mutta savuke muodossa nautittu nikotiini aiheuttaa?

• Anonim
        Anonim kirjoitti:

Olen ollut nyt 2kk polttamatta, mutta aina silloin tällöin tekee vieläkin mieli polttaa ja heti jo sen yhden tupakan jälkeen tulee karmeet tuskat.

MUTTA, olen nyt 2kk ajan kokeillut mm. nuuskaa, ja nuuskan käyttö ei aiheuta yhtään närästystä itselleni.

Olen nyt 2vko ajan käyttänyt pelkkää nuuskaa eikä minua ole närästänyt kuin 2 kertaa.
        Äsken tuossa kokeilin polttaa yhden tupakan taas, ja noin 5min päästä huomasin että alkaa taas vähän närästämään.

Eli voiko olla niin että nikotiini itsessään ei aiheuta ainakaan minulle närästystä, mutta savuke muodossa nautittu nikotiini aiheuttaa?

Eli siis haluaisin kuulla että löystyttääkö nikotiini lopullisesti, vähitellen tuota mahanportin toimintaa? Vai rentouttaako se sitä vain väliaikaisesti?

Terveyskeskuslääkäri sanoi että väliaikaisesti löystyttää, kuten myös suklaa ja rasvaset ruoat.

Mutta koska en itse luota oman paikkakuntani lääkäreihin yhtään, niin ajattelin myös täältä kysyä jos täällä sattuisi olemaan ihmisiä jotka ovat perehtyneet enemmän tähän aiheeseen.

• Laryngo
        Anonim kirjoitti:

tätä palstaa refluksikeskusteluiden
        osalta, olet varmaan huomannutkin, että yksilölliset erot saattaa olla
        valitettavasti suuria saman asian kohdalla.
        Erikoislääkärienkin mielipiteet saattavat (valitettavasti/onneksi) vaihdella. Koita saada tautisi erikoislääkärin hoitoon jollakin keinoa (kuten kuuluisikin).

Luulisi savun (nielemisen, hengittämisen)
        tuovan kuitenkin tuovan omat lisäriskinsä??
        Googlaamalla saa lisätietoa noista
        nikotiinilaastareista ("nicotine pathces and reflux"), joissa niissäkin käytön puolesta ja vastaan tuloksia. Kyllä ne kuitenkin pitemmän päälle on parempi kuin nuuska (itse en ole laastareita/nuuskaa käyttänyt, 8v tupakoimuutta takana)? Äkkinäisesti en ainakaan löytänyt mitään erityisemmin puoltavaa tutkimusta tuon nuuskan käytön suhteen (ei ainakaan hakusanalla "snuff and reflux").

(jos jaksat vastata) oletko huomannut ruokailu/kahvittelun vaikuttavan mitenkään - poltatko miten suhteessa syömiseen?

• Anonium
        Laryngo kirjoitti:

tätä palstaa refluksikeskusteluiden
        osalta, olet varmaan huomannutkin, että yksilölliset erot saattaa olla
        valitettavasti suuria saman asian kohdalla.
        Erikoislääkärienkin mielipiteet saattavat (valitettavasti/onneksi) vaihdella. Koita saada tautisi erikoislääkärin hoitoon jollakin keinoa (kuten kuuluisikin).

Luulisi savun (nielemisen, hengittämisen)
        tuovan kuitenkin tuovan omat lisäriskinsä??
        Googlaamalla saa lisätietoa noista
        nikotiinilaastareista ("nicotine pathces and reflux"), joissa niissäkin käytön puolesta ja vastaan tuloksia. Kyllä ne kuitenkin pitemmän päälle on parempi kuin nuuska (itse en ole laastareita/nuuskaa käyttänyt, 8v tupakoimuutta takana)? Äkkinäisesti en ainakaan löytänyt mitään erityisemmin puoltavaa tutkimusta tuon nuuskan käytön suhteen (ei ainakaan hakusanalla "snuff and reflux").

(jos jaksat vastata) oletko huomannut ruokailu/kahvittelun vaikuttavan mitenkään - poltatko miten suhteessa syömiseen?

En ole huomannut minkään ruokalajin aiheuttavan minulle närästystä, ja nyt viimeisen 2vko aikana nuuskaa on ollut huulessa aika lailla koko ajan.

Sehän tässä kenkuttaakin, kun mikään ei tunnu vaikuttavan tuohon närästykseen, mutta silti saattaa olla semmoisia viikkoja että närästää ihan koko ajan söin tai join ihan mitä tahansa.

• Anonium
        Anonium kirjoitti:

En ole huomannut minkään ruokalajin aiheuttavan minulle närästystä, ja nyt viimeisen 2vko aikana nuuskaa on ollut huulessa aika lailla koko ajan.

Sehän tässä kenkuttaakin, kun mikään ei tunnu vaikuttavan tuohon närästykseen, mutta silti saattaa olla semmoisia viikkoja että närästää ihan koko ajan söin tai join ihan mitä tahansa.

Yhdeltä nuuskamyönteiseltä foorumilta bongasin äsken tämmöisen:

"I quit smoking a month ago, now using Swedish snus brands. I haven't had heartburn once since I quit smoking. I used to take prescription generic Prilosec/Omeprazole for acid reflux/heartburn. I haven't experienced snus related heartburn, and I'm now a heavy snusser, 10-15 pouches daily."

• Laryngo
        Anonium kirjoitti:

sanoo ihan samaa kaikista refluksin "pahentajista". Toisilla on sitten
        taas ihanan lähes kateutta herättävän selvät aiheuttajat.

Itse asiassa tarkoitin tuolla ruokailujutulla
        sitä, että onko minkäänlaista eroa mitenkään jos tupakoit reilusti ennen syömistä tai suht heti syömisen jälkeen (itse muistelen ainakin, että aikoinaan aamutupakka vedettiin aamiaisen jälkeen parvekkeella aamun toinen kahvikuppi kädessä ja päivällä esimerkiksi heti lounaan jälkeen - eli
        siis kun maha oli jo suht täynnä kamaa ja
        refluksin aikaansaaminen luulisi olevan silloin
        huomattavasti helpompaa).

Toivottavasti sinulta löytyy energiaa vähentää
        käyttöä ja kenties tulevaisuudessa kokonaan
        päästä hommasta eroon (haitat tupakoinnista ja nuuskan käytöstä tiedät taatusti jo ulkoa).

• Anonim
        Laryngo kirjoitti:

sanoo ihan samaa kaikista refluksin "pahentajista". Toisilla on sitten
        taas ihanan lähes kateutta herättävän selvät aiheuttajat.

Itse asiassa tarkoitin tuolla ruokailujutulla
        sitä, että onko minkäänlaista eroa mitenkään jos tupakoit reilusti ennen syömistä tai suht heti syömisen jälkeen (itse muistelen ainakin, että aikoinaan aamutupakka vedettiin aamiaisen jälkeen parvekkeella aamun toinen kahvikuppi kädessä ja päivällä esimerkiksi heti lounaan jälkeen - eli
        siis kun maha oli jo suht täynnä kamaa ja
        refluksin aikaansaaminen luulisi olevan silloin
        huomattavasti helpompaa).

Toivottavasti sinulta löytyy energiaa vähentää
        käyttöä ja kenties tulevaisuudessa kokonaan
        päästä hommasta eroon (haitat tupakoinnista ja nuuskan käytöstä tiedät taatusti jo ulkoa).

Kyllä tässä nuuskan avulla vieroittaudun ensiksi kokonaan pois tupakasta ja sitten vähitellen myös nuuskasta, kerta nuuskaaminen ei minulle noita refluksioireita aiheuta niin ei tarvitse niin paljon siitäkään sitten stressata.

• MolenPoka

40 vuoden kokemuksella ja nuuskakairassa syntyneenä, voin vakuuttaa, että nuuska aiheuttaa refluksia ja varsinkin irtonuuska. Mulla yleensä vie äänen ja tuo happamat röyhtäisyt. Tämä tuli taas todistettua jo vaikka kuinka monennen kerran, kun sorruin tuohon aineeseen ica-reissulla. Parin käytetyn puntin jälkeen äänenkäyttö vaikeaa ja pientä pahoinvointia koko ajan. Nyt taas lopetataan, kunnes taas aloitethaan !

• eijaksaenään

Moi olen 16 vuotias poika löysin tän sivun ja aattelin kysellä täältä apuja/vinkkejä. Mulla on ollut n.2kk hirveitä refluksi vaivoja! Mikä auttaa kun lääkärissä käyty 2 lääkettä kokeiltu? Huomasin kyllä tässä lähipäivinä että nuuskasta tulee samanlainen olo että voiko se johtua siitä? Voiko olla jokin murrosiän vaihe?
      Help help help!
      (vittumainen vaiva)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      42
      2998
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      87
      2906
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      160
      2812
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      201
      2105
    5. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      112
      1978
    6. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      15
      1963
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      50
      1579
    8. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      37
      1564
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      370
      1421
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      87
      1061
    Aihe