Samalle vai eri luokille?

Neuvoja kiitos

Ensi elokuussa alkaa koulu, ei-identtiset pojat, kannattaako laittaa samalle luokalle vai eri, miten muut on toimineet?

63

13765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplamamma -06

      ... koska tytöt vasta 2,5v. mutta en pidä erityisen tärkeänä 'repiä' kaksosia erilleen ennen kuin heistä jompi kumpi sitä itse luontaisesti haluaa. Meidän tytöt identtisiä, mutta omia persooniaan, heillä on nyt jo selvästi erilainen kaverimaku, toinen leikkii mielummin poikien kanssa jne.
      Uskon että poikasi kykenevät itsenäistymään myös samalla luokalla ollessaan, eivätkä ehkä ole niin samanäköiset, että opettaja sekottaisi heidät keskenään koko ajan.
      Kyllä mä laittaisin samalle, säästyy paljolta käytännön järjestelyltä. Samat läksyt, samat retkipäivät, luistelut, hiihdot, uinnit, yhteiset vanhempain illat jne. Tärkeimpänä varmaan se, että kouluajat samat (jos kyyditte lapsia kouluun, tai jos aiotte itse tehdä päivällä muuta kuin istua kotona lähettämässä ja vastaanottamassa yhtä lasta kerrallaan). Tunnen perheen jossa kaksos tytöt olivat aluksi eri luokilla, mutta vaihtoivat samalle juuri tästä syystä. toisella koulua oli 8-12 ja toisella esim. 10-15 päivä, väliin jää vain 2h, ehtii juuri kaupassa pyörähtää. Mutta tää riippuu tietysti millaista työtä teet ja menisivätkö pojat vielä iltapäivä kerhoon tms.
      Kaksosten itsenäistyminen ei ole kiinni siitä ovatko samalla luokalla vai eivät.

      • tuplamamma minäkin

        Kaksosten itsenäistyminen . Kaikki ihmiset itsenäistyy . Melkein. Ja kaikki aikanaan. Melkein. Minä menisin kysymään itseltäni ja ympäriltä, miten itsenäinen
        olet. Itse en ole enempää kuin muutkaan ympärillä. Samat ajatukset oli mulla eri luokista . Köyhää ajattelua, jossa vaaditaan murtamaan ihmissuhde yhteiskunnan
        tutkimusten, luetaan miten halutaan, perusteella. Ajatus: vaikka olet syntynyt
        samasta sukusolusta, oletko silti yksilö? Saako olla yksilö, kaksonenkin.
        Ilman että joku tekee sun puolesta päätöksiä mikä on sulle oikein?
        Sillon se on rikkaus, ei kummajainen. Siihen mennään.
        Maailma hyväksyy jo kaksosuuden, osana luontoa. Siis ei huolta sulla.
        Itse elin kaksosäitiä 1900-luvulla , ja elän edelleen. Mun kaksostytöt oli samoilla
        luokilla yhteiskunnan pakkoa vastaankin välillä. En ajatellut edes erottaa.
        Ilman oman helpotuksen taakka-juttua. Ei se helpota äitiä kun vastassa on yhteiskunta ja asenteet. Rakkaus on tärkeetä. Äitikin on välillä se toinen.
        Vaikeudet tuli, ainakin sillon asenteista. Nyt olen onnellinen, että tein siten kuin tuntu.Mun tytöt on nyt 20 ja pärjää mun mielestä maailmassa hyvin.
        Siis tee miltä tuntuu, rakkaudesta. Älä yhteiskunnan pakotteesta.
        Nykyäänhän mennään jo homoudessa, asenteiden maailmassa.
        Mulle kaksostyttöni on rikkaus, nyt kun mietin. Ehkä en sillon tajunnut kaikkea
        ihan näin. Kasvua se äitinä oleminen on yksösäitillekin.
        Ei kun tsemppiä - ja ajattele - ei ne kaikki naiset saa kaksosia. Eikä ne saa sitä
        rikasta kaksosäitin maailmaa.


    • olen ehdottomasti

      sitä mieltä, että eri luokille. Toki vanhemmat päsevät helpommalla, kun on samat läksyt, kouluajat ym. kuten tuo edellinen lueteli, mutta lapsen itsenäistymisen kannalta on parempi olla eri luokilla, jos vain mahdollsita.

      Mä itse sain kärsiä koko peruskoulun samalla luokalla olemisesta. Olen kaksosista se sosiaalisempi ja siskoni tuli kaikkialle aina vanavedessäni. Se ei ollut hyväksi kummallekaan. Lukioaika oli minulle vapauttavaa olla ilman siskoani, mutta siskoni taas tipahtikin melkein tyhjän päälle ja se sosialinen oppiminen olisi ollut paljon helpompaa hänelle peruskoulun aikana.

      • tuplamamma -06

        kuulostaa tapauksessanne perustellulta. Tytöistämme voin jo nyt sanoa, että heissä ei kumpikaan eroa sosiaalisuuden puolesta selkeästi heikompana, osat vaihtelevat ainakin vielä tässä vaiheessa (kohta 3v). Eivät kulje koko ajan käsikädessä joka paikkaan tai leiki samojen lapsien kanssa. Ollaan tosin pienestä asti pidetty tyttöjä yksilöinä, tehty heidän kanssa eri asioita jne. Mut otan tuon huomioon kouluun lähtövaiheessa jos sosiaalisuudessa alkaa ilmetä suurta eroavaisuutta. Kiitos avartavasta kommentista, oletteko identtisiä siskosi kanssa?


      • itse kaksosena
        tuplamamma -06 kirjoitti:

        kuulostaa tapauksessanne perustellulta. Tytöistämme voin jo nyt sanoa, että heissä ei kumpikaan eroa sosiaalisuuden puolesta selkeästi heikompana, osat vaihtelevat ainakin vielä tässä vaiheessa (kohta 3v). Eivät kulje koko ajan käsikädessä joka paikkaan tai leiki samojen lapsien kanssa. Ollaan tosin pienestä asti pidetty tyttöjä yksilöinä, tehty heidän kanssa eri asioita jne. Mut otan tuon huomioon kouluun lähtövaiheessa jos sosiaalisuudessa alkaa ilmetä suurta eroavaisuutta. Kiitos avartavasta kommentista, oletteko identtisiä siskosi kanssa?

        Olimme samalla luokalla, mutta kaverit eriä. Emme olleet tekemisissä kuin pakollisesti toistemme kanssa, mutta siskoni tuli tavallaan minun imussa kaikkialle. Ollaan mekin oltu yksilöitä, mutta siltikin kaksoset helposti niputetaan ulkopuolisten silmissä yhteen.

        Jos teillä ei kaksosilla ole sosiaalisesti eroja, niin silloinhan olisi helppo laittaa heidät eri luokille, kun kumpikin kuitenkin pärjää! Sen heikommuuden ei tarvitse ollakaan kovin suurta, pelkkä laiskuus toiselta riittää siihen, että antaa toisen hoitaa sen isomman osan sosiaalisuudesta.

        Ei olla identtisiä, onneksi!


      • Ilonpilaajan paluu

        ...on aika ristiriitaisia käsityksiä asiasta. Oma mieheni on ollut aina iloinen ja tyytyväinen siitä, että lähellä on ollut joku, jonka kanssa on voinut jakaa ilot ja surut.

        Eikö voitaisi ajatella kaksosia yhtä monimuotoisena joukkona kuin "yksösiäkin", osa tykkää olla sisaruksien kanssa kuin paita ja peppu, osa tarvitsee ympärilleen omaa tilaa ja omia kavereita.

        Sosiaalisilta taidoiltahan kaksoset ovat yleensä keskimääräistä parempia.


      • itse kaksonen
        Ilonpilaajan paluu kirjoitti:

        ...on aika ristiriitaisia käsityksiä asiasta. Oma mieheni on ollut aina iloinen ja tyytyväinen siitä, että lähellä on ollut joku, jonka kanssa on voinut jakaa ilot ja surut.

        Eikö voitaisi ajatella kaksosia yhtä monimuotoisena joukkona kuin "yksösiäkin", osa tykkää olla sisaruksien kanssa kuin paita ja peppu, osa tarvitsee ympärilleen omaa tilaa ja omia kavereita.

        Sosiaalisilta taidoiltahan kaksoset ovat yleensä keskimääräistä parempia.

        "Eikö voitaisi ajatella kaksosia yhtä monimuotoisena joukkona kuin "yksösiäkin", "

        Just noin! Eipä niitä perheen muitakaan sisaruksia niputeta samalle luokalle paitsi jos kyse on jostain pienestä kyläkoulusta, jossa on muutenkin yhdistettynä eri luokka-asteita.

        "osa tykkää olla sisaruksien kanssa kuin paita ja peppu, osa tarvitsee ympärilleen omaa tilaa ja omia kavereita. " Tuo läheisyys toteutuu jo kotioloissa, joten miksi sitä pitää vielä vahvistaa olemalla samalla luokalla?

        "Oma mieheni on ollut aina iloinen ja tyytyväinen siitä, että lähellä on ollut joku, jonka kanssa on voinut jakaa ilot ja surut. " Jos mun kaksoissiskolta kysyttäisiin samaa, niin sama vastaus sieltä tulisi, mutta mulle se oli aikamoinen taakka ola se "tukihenkilö" siskolleni.


      • en kaksonen
        tuplamamma -06 kirjoitti:

        kuulostaa tapauksessanne perustellulta. Tytöistämme voin jo nyt sanoa, että heissä ei kumpikaan eroa sosiaalisuuden puolesta selkeästi heikompana, osat vaihtelevat ainakin vielä tässä vaiheessa (kohta 3v). Eivät kulje koko ajan käsikädessä joka paikkaan tai leiki samojen lapsien kanssa. Ollaan tosin pienestä asti pidetty tyttöjä yksilöinä, tehty heidän kanssa eri asioita jne. Mut otan tuon huomioon kouluun lähtövaiheessa jos sosiaalisuudessa alkaa ilmetä suurta eroavaisuutta. Kiitos avartavasta kommentista, oletteko identtisiä siskosi kanssa?

        Sanoisin eri luokille. Koska kaksoset ovat yksilöitä, omia persooniaan, ja tämä on helpompi havainnoillistaakun he eivät ole samalla luokalla..Tosin aivan alaluokilla voisi olla hyötyä kun on tuttu ja turvallinen kaveri samalla luokalla, ja toisaalta vanhemmille helpompaa,mutta itsenäistymisen kannalta sanoisin eri luokille. Luokallani oli 1-2 luokalla kaksoset, tyttö ja poikaa, ja heti kun paikka tuli, toinen haki musiikkiluokalle ja toinen ei, että pääsivät eroon toisistaan. Edelleen toinen on samalla luokalla kanssani (olemme nyt 8.luokalla) ja on erittäin tyytyväinen valintaansa.

        Tietysti riippuu kaksosista, mitä itse haluavat ja millaisia ovat...


      • Ilonpilaajan paluu
        itse kaksonen kirjoitti:

        "Eikö voitaisi ajatella kaksosia yhtä monimuotoisena joukkona kuin "yksösiäkin", "

        Just noin! Eipä niitä perheen muitakaan sisaruksia niputeta samalle luokalle paitsi jos kyse on jostain pienestä kyläkoulusta, jossa on muutenkin yhdistettynä eri luokka-asteita.

        "osa tykkää olla sisaruksien kanssa kuin paita ja peppu, osa tarvitsee ympärilleen omaa tilaa ja omia kavereita. " Tuo läheisyys toteutuu jo kotioloissa, joten miksi sitä pitää vielä vahvistaa olemalla samalla luokalla?

        "Oma mieheni on ollut aina iloinen ja tyytyväinen siitä, että lähellä on ollut joku, jonka kanssa on voinut jakaa ilot ja surut. " Jos mun kaksoissiskolta kysyttäisiin samaa, niin sama vastaus sieltä tulisi, mutta mulle se oli aikamoinen taakka ola se "tukihenkilö" siskolleni.

        ...koit sisaresi niin suurena rasituksena. Mutta edelleen: ihmiset ovat yksilöitä ja kaksosten henkilökemiat erilaisia aivan kuten keiden tahansa sisaruksien. Ja kuten täällä olen sanonut, soisin lapsia tarkasteltavan yksilöinä ja myös heidän omia mielipiteitään kuunneltavan sen sijaan, että tehdään kategorisia "kyllä"- tai "ei"-päätöksiä siitä, mikä on hyväksi kaikille maailman kaksosille.

        Mitä omaan mieheeni tulee, tulkintasi on väärä. Hän oli kaksosista käsittääkseni nimenomaan se rohkeampi, mutta ei hänelle siitä minkäänlaista traumaa jäänyt. Mitä nyt kasvoi tavattoman ihanaksi ja huolehtivaiseksi aikuiseksi :)


      • Kaksonen!
        itse kaksosena kirjoitti:

        Olimme samalla luokalla, mutta kaverit eriä. Emme olleet tekemisissä kuin pakollisesti toistemme kanssa, mutta siskoni tuli tavallaan minun imussa kaikkialle. Ollaan mekin oltu yksilöitä, mutta siltikin kaksoset helposti niputetaan ulkopuolisten silmissä yhteen.

        Jos teillä ei kaksosilla ole sosiaalisesti eroja, niin silloinhan olisi helppo laittaa heidät eri luokille, kun kumpikin kuitenkin pärjää! Sen heikommuuden ei tarvitse ollakaan kovin suurta, pelkkä laiskuus toiselta riittää siihen, että antaa toisen hoitaa sen isomman osan sosiaalisuudesta.

        Ei olla identtisiä, onneksi!

        Olimme siskoni kanssa päiväkodista lukion viimeiselle samassa ryhmässä/luokassaa eikä ilmennyt ongelmia. Vieläkin olemme todella läheisiä ja hän on paras ystäväni. Meillä on yhteisiä ja ei yhteisiä kavereita.

        Itse en koe mitään ongelmaa, että laitetaan samalle luokalle. Me emme olleet identtisiä. Miksi heidät pitää erottaa? ovathan he mahasta saakka ollet yhdessä?

        Jos itse saisin kaksoset pitäisi heidät yhdessä!


      • kolmetoista vuotta

        Minun mielestäni on parasta pitää kaksoset samalla luokalla. Ovathan aina ne koulumatkat, läksyt ymymym... Mutta mielestäni on mukavaa olla kaksossisareni kanssa samalla luokalla. Olemme vapaa-ajalla osittain keskenämme, osittain teemme kaikenlaista omalla ajallamme. Olen kolmetoista, ja kaksoissisareni on minulle tärkeä, hyvä ystävä, mutta omiakin ystäviä minulla on mm. harrastuksien kautta tullut. Olen melko etäinen taas isosiskoni kanssa. En ole koskaan ollut niin läheinen hänen kanssaan.
        Lisäksi koulussa on helppoa, kun joku yrittää kiusata saa kaksinverroin takaisin ;)
        Lapset jäävät paljosta paitsi, jos eivät saa olla sisaria toisilleen. En mielestäni itse ainakaan roiku sisareni perässä, eikä sisareni minun.


    • mami2*

      Ei-identtiset pojat kasiluokalla. Toisella pojista adhd, joten haimme hänet itse heti alkuunsa pienryhmään... eri koulu. Yläasteelle siirryttäessä toinenkin poika olisi voinut mennä samaan kouluun mutta koska kunnassa on kaksi yläastetta meni hän siihen toiseen. Hän ei ole veljensä vartija/tukihenkilö, liikaa vaadittu lapselta. Halusimme antaa heille mahdollisuuden kehittyä yksilönä, ei "toisena niistä XXXX kaksosista".
      Meillä toimittu näin osittain tilanteenpakosta osittain poikien omasta halusta.
      Meillä pojat on tykänneet kertoa ja vertailla ihan OMIA KOULUJUTTUJA.
      Kuunnelkaa lapsianne.

    • Totuus ei aina miellytä

      Asiantuntijat ovat yksimielisiä, kaksosten itsenäisyyden kannalta on parempi että ovat eri luokilla. Valitettavasti vanhemmat eivät ajattele lastensa parasta vaan itseään, helpommalla pääsee kun kaksoset on samalla luokalla. Vanhempien laiskuudesta lapset kärsivät mutta sehän ei ole mitään uutta nykypäivänä.

      • Tupla-tuplat

        .... on varmaan itsellään kaksoset?! Ja on kaikkien kaksosena syntyneiden asiantuntija?!

        Meillä on samalla luokalla, ovat aina olleet. EIKÄ mitään ongelmia! Kummallakin omat kaverit ja omat jutut.

        JOTEN: EIPÄ YLEISTETÄ!!!!!
        AINA riippuu tapauksesta. Jos on kuten joillakin kirjoittajilla, niin silloin on täysin pätevä ja perusteltu syy erottaa kaksoset toisistaan.

        Tsemppiä tulevaan koulunalkuun!


      • -äiti-

        Mun kaksoseni olivat ala-asteella samalla luokalla, tukemassa toinen toistaan. Koulun alussa. Ja sitten, siirtyessään yläasteelle, niin menivät itse eri luokille, ainevalintojen kautta.

        Ja toden totta, ihmettelen muua kirjoittajaa. Kun kaksosten vanhempia syyttää laiskuudesta ja mukavuudenhalun tavoittelusta :)

        Toivottavasti hänelle siunaantuu tuota *katrasta*, vaikka 3 alle kouluikäistä, yhtäaikaa. Niin, katsotaan sitä sitten, miten on aikaa laiskotella, siinä *vanhempainloman* aikana :))


      • itse kaksosena

        Olen ehdottomasti samaa mieltä, oman kokemukseni kautta!


      • oli eri
        Tupla-tuplat kirjoitti:

        .... on varmaan itsellään kaksoset?! Ja on kaikkien kaksosena syntyneiden asiantuntija?!

        Meillä on samalla luokalla, ovat aina olleet. EIKÄ mitään ongelmia! Kummallakin omat kaverit ja omat jutut.

        JOTEN: EIPÄ YLEISTETÄ!!!!!
        AINA riippuu tapauksesta. Jos on kuten joillakin kirjoittajilla, niin silloin on täysin pätevä ja perusteltu syy erottaa kaksoset toisistaan.

        Tsemppiä tulevaan koulunalkuun!

        kaverit ja eri jutut vaikka samalla luokalla oltiin kaksoissiskoni kanssa ja vanhempiemme näkökulmasta kaikki sujui loistavasti!

        Totuus kuitenkin oli se, että oma identiteettimme alkoi muodostua vasta siten kun peruskoulun jälkeen olimme eri luokilla. Ja miten se kävi? Mulla oli tilanne hallussa jo muutenkin ja tunsin helpottuneisuutta, kun olin vihdoin ilman siskoani 24/7. Siskoni taas oli aivan avuton ja meinasi jättää koulun kesken, kun ei meinannut selvitä koulun uudesta sosiaalisesta tilanteesta kun hän oli tottunut olemaan aina "se toinen kaksosista". Karhunpalvelus siis vanhemmiltamme.

        Mikä syy on sitten yrittää pitää kaksoset välttämättä samalla luokalla? (jos siis ei lasketa, että vanhemmat pääsevät helpommalla kun koulukuviot ovat samat) Ei heitä eri luokille mennessä palotella irti toisesta kaksosesta vaan kohdellaan opettajan ja luokkatovereitten taholta yksilönä eikä "toisena kaksosena".

        Ja joskus se eriytyminen siitä toisesta kaksosesta on kumminkin tehtävä ja lapsen oman kasvun kannalta se onnistuu parhaiten lapsen kasvuvuosina kuin vasta aikuisena.

        Miksi on vaikea hyväksyä tutkimusta sekä kaksosen omakohtaista kokemusta?


    • kaksosveljeni

      laitettiin ala-asteen jälkeen eri luokille, koska se ei toiminut - veljeni oli paljon vilkkaampi kuin minä ja minä jäin tavallaan hänen varjoonsa enkä päässyt tarpeeksi ns. itsenäistymään.

      Ja kumma miten koetulokset ja vastaukset olivat samanlaisia - istuimme ihan eri puolilla luokkaa, joten ei päässyt luntaamaankaan :)

    • kaksoissisko

      käytännön syistä ilman muuta samalle luokalle. jos laitatte eri luokalle tulette huomaamaan , että melkoinen rumba koulun alku ja loppuajoista, kun kummallakin on eri ajat.
      Itse kaksosena oltiin veljeni kanssa 4 luokkaa samalla ja sitten 5 ja 6 eri luokalla ja yläasteella taas samalla luokalla. Ehkä isompana sitten eri luokille.!

    • eskari kaksosten äiti

      Meillä myös kaksospojat ei identtiset nyt eskarissa ja koulu alkaa syksyllä.
      Ovat olleet 4 vuotiaasta päiväkodissa ja samassa ryhmässä ja hain eskariin eri päiväkoteihin. Eivät päässeet vaan molemmat sai paikan oman päiväkodin eskarista. Nyt tästä samasta ryhmästä muodostetaan luokka ja toisen päiväkodin ryhmästä toinen luokka, ilmeisesti tulee vielä kolmaskin ekaluokka samaan kouluun.
      Pitäisi olla jokin tosi hyvä syy, että saataisiin eri luokille ja mistä sen päättää kumpi laitetaan vieraiden lasten kanssa samaan luokaan ja kumpi saa jatkaa tuttujen kanssa.
      Menevät siis samalle luokalle.

      Meillä pojat leikkii kotona koko ajan yhdessä ja ovat toistensa parhaita ystäviä. Kuitenkin he ovat lähes toistensa vastakohtia luonteeltaan ja kaverit on molemmilla omat, vain pari yhteistä kaveria. Päiväkodissa eivät kuulemma ikinä leiki keskenään vaan omien kavereidensa kanssa. Olivat jo sitä mieltä, että poikien suhteessa on pahasti jotain vialla, kun eivät ikinä leikki yhdessä, siis päiväkodissa. Nytkin leikkivät pihalla kahdestaan ja hauskaa näyttää olevan.

    • pojilta itseltään

      mitä mieltä ovat mutta ajattelisin että eri luokille.

    • ja minä

      olimme samalla luokalla koko perukoulun ajan ja molemmista se oli hyvä ratkaisu. Minä ja sisareni olemme edelleen toistemme parhaimmat kaverit. Olemme nyt jo lähes nelikymppisiä.

    • ensin samalla

      luokalla neljännelle saakka, ja sit erotettiin eri kouluihin, että molemmat oppis olemaan omillaan. Veljen numerot tippui ensin, kun se oli aina kopsannut kotitehtävät multa, ja luettiin kokeisiin yhdessä, mutta seiskaan mennessä oltiin jo samiksia. Jatkettiin yläaste eri luokilla ja lukio eri kouluissa.

      Riippuu varmaan kaksosten luonteista, että mikä järjestely sopii parhaiten. Me tultiin paljon paremmiksi kavereiksi, kun ei oltu koko päivää yhdessä.

      • anzu1988

        Olin kaksoissiskoni kanssa samalla luokalla ala-asteen, ylä asteen ja lukionkin ja silti olemme molemmat suoriutuneet koulusta hyvin. Lukiossa tosin oli paljon eri kursseja. Meillä ei ole kummallakaan ollut ongelmia kavereiden hankinnassa ja nykyisin käymme eri kouluja ja meillä on paljon yhteisiä ja ei-yhteisä kavereita


    • 9. luokkalainen

      En todellakaan ole asiantuntija, mutta jos HIRVITTÄVÄSTI ei ole vaivaa, niin eri luokille.

      Tämä sen takia jotta lapsien sosiaaliset kyvyt voitaisiin kehittää parhaimmilleen. Tietenkin asia on tapauskohtainen.

      Koulussamme on kolmet kaksoset. Yhdet identtiset ja kahdet ei-identtiset. Kaikki kolme ovat käsittääkseni aina olleet samalla luokalla toistensa kanssa, ja sen näkee. Heillä ei ole paljoakaan kavereita, ja heitä vieroksutaan. Johtuu tietenkin siitä että hiedät on totutettu vain sisarensa seuraan. Varmaankin myös vanhempien vika yleensä, ei pelkästään sen että ovat olleet samalla luokalla koko lapsuutensa.
      Eli siis eivät ne osaa olla muiden kanssa ollenkaan, ihan mukavia, mutta ei sosiaalisia taitoja melkein lainkaan...

      Ja kuten Dr. Phil sanoisi, kaksosille pitäisi ihan pienestä pitäen saada ihan oma identiteetti ja vahva itseluottamus. Molempien kanssa pitää tehdä eri juttuja jne. Mitä vanhemmaksi ne tulee sitä vaikeampi niitä on erottaa!
      No joo... tämä varmaan oli tiedossa. Jos nyt päätätte samalle luokalle heittää niin kiinnittäkää extra-huomiota sitten näihin edellisiin asioihin. :)

      • Ilonpilaajan paluu

        "Tämä sen takia jotta lapsien sosiaaliset kyvyt voitaisiin kehittää parhaimmilleen."

        Niin hienoa kuin tuommoinen lapsien trimmaaminen ja tuunaaminen ja kehittäminen onkin, kaksosilla on ihan tutkitusti keskimäärin paremmat sosiaaliset kyvyt kuin yksi kerrallaan syntyneillä lapsilla. Joten onnellisia ja keskenään viihtyviä kaksosia ei todellakaan pitäisi sijoittaa eri luokille. Onko se niin mahdoton ajatus, että kysyisi vaikka lapsen omaa mielipidettä?

        "Mitä vanhemmaksi ne tulee sitä vaikeampi niitä on erottaa!"

        Avomieheni on toinen kaksosparista. Pojat olivat ylioppilaiksi asti samalla luokalla, harrastivat samoja asioita ja liikkuivat samoissa kaveripiireissä. Mutta ihan itsestään kyllä erkanivat toisistaan.

        Kai tämä on tätä nykyaikaa: jos lapsilla sattuu olemaan erityisen läheiset välit toisiinsa, niin totta kai aikuisten pitää asiaan puuttua, muuten saattaisivat raukat vaikka kasvaa sellaiseen käsitykseen, että toiseen ihmiseen voi luottaa ja turvautua.


    • luokalla ala asteen

      eikä siitä edes keskusteltu, se vaan meni niin. Ylä seteelle mentäessä, kumpainenkin sanoi että me ei samalle enää mennä.
      Meillä lapset päättivät itse, ja hyvin aina meni.

    • kaksonen minäkin

      Hei,

      itse olin epäidenttisen siskoni kanssa koko ala-asteen samalla luokalla, ja yläasteen ja lukion eri luokilla. Mielestäni oli hyvä että pienempinä olimme samalla luokalla, vaikka eri kaveripiireissä jo silloin liikuttiin. Se toi turvallisuuden tunnetta kuitenkin.

      Isompana HALUSIMME eri luokille. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä kaikin puolin, ja myös itsenäisiä ja toisistamme riippumattomia jo pienestä pitäen. Jos taas kaksoset ovat kovin riippuvaisia toisistaan, voisi erottaminen tehdä ihan hyvääkin?

      Olisi ihanteellista, jos saisivat itse päättää miten haluavat asioiden menevän. Mielestäni ei voi yksiselitteisesti sanoa,että kumpi on parempi vaihtoehto -tällaiset jutut ovat aina niin yksilökohtaisia.

      Teitte niin tai näin, niin luultavasti molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. Muistakaa lasten oma mielipide!

      • helpoin ratkaisu

        Kyllähän lasten ja nuorten mielipide on tärkeä mutta ei välttämättä se oikea ratkaisu...


    • täälläpäin

      pojat olivat esikoulun samalla luokalla,mutta opettajien tahdosta laitettiin eri luokille 1.luokan alkaessa. elikkä jos ovat villejä kahdestaan ollessaan niin yleensä opettajat haluavat laittaa eri luokille.

    • severiina2

      Oma kokemus samassa luokassa olemisesta nyt 2-luokkalaisten ei identtisten tyttöjen kanssa ainakin ollut hyvä. Tarhassa ja eskarissa olivat samassa ryhmässä mutta eri pienryhmissä, silloin tuntui olevan ajoittain pientä mielipahaa kun toinen teki aikasemmin jotain kivaa vaikka itsekkin sai samalla viikolla osallistua samaan mukavaan tekemiseen. Hiukka eri tahtiin ovat eri taidoissa kehittyneet koulussakin eikä ainakaan vielä ole ollut suurempaa kilpailua paremmuudesta jossakin aineessa tai tekemisessä tms. ehkä se sitten ylemmillä luokilla ajankohtaista tai sitten ei. Meillä ainakin tytöt olleet koulussa omia yksilöitä alusta asti. Samat laput ja tiedotteet annetaan kotiin tuotaviksi molemmille ja kyselyt täytetään tuplana yms. :-)

    • luokalle

      vaan,ei siit oo mitään haittaa. ainakaan meillä ja meit oli kahdet kaksoset.

      • ei identtiset

        ovat eri luokilla. Toinen tekee läksyt mielellään ja toiselle ne on pakkopullaa. Yleensä jää tekemättä.
        Jos olisivat samalla luokalla, toinen tekisi tehtävät ja toinen kopioisi, salaa.
        En tiedä mikä olisi paras ratkaisu, sitä itsekin pähkäilen.


      • Anssi

        Itse olen kaksonen ja minulla on kaksoissisko. Ala-asteella olimme samalla luokalla ihan senkin takia, että koulussa oli vain kaksi opettajaa ja n. 20 oppilasta.

        Yläasteella olimme samalla luokalla ja helpotti ainakin vanhempia, eikä itsellä ollut ainakaan mitään vaikeuksia tuosta, että sisko oli samalla luokalla, enemmänkin hyötyä. Lukion ensimmäisen vuoden olimme samassa ryhmässä, mutta tämän jälkeen eri ryhmissä, enkä nyt mitenkään suurta eroa huomannut.

        Mutta tämä kysymys on taas niitä ja näitä, joillekin sopii olla samalla luokalla ja toisille ei. Meitä on kuitenkin olemassa niin monta erilaista persoonaa. Itselleni ei ainakaa ollut mitään haittaa samalla luokalla olemisesta.


    • makendo

      Hei! Tiedän kaksospojat, jotka sattuivat syntymään vuoden viimeisenä päivänä ja toinen vuoden eka päivä. Nämä vesselit aloittivat eri vuosina koulun. Kai senajan säännösten takia.
      Mut paa vaan samalle luokalle omas:)

      • tuplaäiti

        Nykyään saa itse päättää joulu-tammikuussa syntyneistä laittaako vuotta aikasemmin kun kuuluisi.
        Riippuu toki paljon kaupungista/kunnasta.

        Meillä toinen kaksospojista meni vuoden ennemmin kun toinen.
        Osas lukea, laskea ja kirjottaa ja muutenkin kiinnostunut enemmän koulusta ja opetuksesta.
        Toinen halunnu muuta kun leikkiä päivästä toiseen.


    • toinen äiti

      Meillä on vain vuoden ikäerolla syntyneet pojat, nyt 14- ja 15- vuotiaat. Vanhempi on hiljainen ja hillity, sekä kasvultaan hennompi kuin nuorempi veljensä. Pienenä heitä usein luultiinkin kaksosiksi. He luonnollisesti aloittivat koulun eri aikaan, mutta sosiaalisena ja helposti oppivana nuorempi poika siirrettiin 1. luokan syyslomalla toiselle luokalle. Pienessä koulussamme se tarkoitti samaa luokkaa. Välillä he jopa istuivat vierekkäin. Koska olen vuorotyössä saatoin olla aamulla jo lähtenyt kun he lähtivät kouluun. Sitten eräänä aamuna kuulin, kuinka vanhempi pojista herätteli, huolsi aamiaiselle ja hoputti liikkeelle nuorempaa veljeään, joka on paljon suuripiirteisempi. Sen jälkeen koulun kielivalinnan avulla siirsimme pojat eri kouluihin ja myös nuorempi poika sai opetella itsenäistymistä. Myöhemmin myös muutimme ja pojat saivat eri huoneet, koska myös heidän vuorokausirytminsä on erilainen. Aikaisemmin nuorempi oli hoitanut sosiaaliset suhteet ja toinen hiljaisena kulkenut mukana, nyt hänellekin tuli omia kavereita ja eri harrastuksia kuin veljellä. Tällä yritän sanoa, että samalla luokalla ollessa suhteesta tulee ehkä hieman "liian" tiivis, eikä lapsen omat ominaisuudet pääse kehittymään.

      • itse kaksonen

        Olen tuolla ylempänä ketjussa yritänyt sanonut samaa kaksoissiskostani!


    • aikaa, mutta

      Mielestäni kaksoset voivat paremmin kun saavat olla koulussa eroitetut toisistaan. Harrastukset ja muu tehdään yhdessä ja myös erikseen. Olen epäidenttinen kaksonen, se vanhempi ja se huolehtivampi.

    • tyyppi123

      samalle helpompi hoitaa vanhempainvartit :)

    • Vihdoinkin mummo

      Hei; olen ehdottomasti "samalle luokalle" kannalla. Kaksoset kasvatetaan tietysti yksilöinä, mutta kaksosten läheisyys toisiinsa on uskomaton. Ei siis saa erottaa koulussa. Kavereita voi ja täytyykin olla erikseenkin molemmilla.

      Terveisin
      kaksosten mummo

      • aika mitä

        yleistystä!

        Mä en ole ikinä tullut toimeen kaksoissiskoni kanssa! Ei se kaksosuus tee välttämättä ihmisistä "toistensa puolikkaita"!

        Miksi ei saa erottaa toisistaan? Eivät kaksoset voi koko elämäänsä olla yhdessä.


    • tuplaäiti myös

      Omat tyttökaksoseni ovat samalla luokalla, ja plussapuolet ovat mm., että heillä on sama aikataulu , vanhemmilla yhdet vanhempainillat jne. yksi opettaja, jonka kanssa jakaa perheen asiat. Sanotaan, että jos kaksoset ovat hyvin eri tasoisia, heidät kannattaa erottaa jo vertailuun joutumisenkin vuoksi, samoin saisivat omat kaverit, kummatkin oppisivat huolehtimaan omista asioistaan jne. kaikki totta sinänsä. Mikäli lapset riitelevät kovasti, ilman muuta pitäisi olla myös eri luokilla. Kun kouluikä sitten meillä koitti, asuimme paikassa, jossa ei ollutkaan rinnakkaisluokkia. Harrastukset ja ystävätkin pitkälle samoja (kysynnän ja tarjonnan laki), vaikka eri aikaan ja yhtäaikaakin ovat samalla kaverilla kylässä. Mitä mieltä lapset itse ovat?

    • toinen kaksospojista

      Tervehdys kysyjälle,

      Itse olen niin kuin jo sanottua toinen poika kahdesta ei-identtisestä kaksospojasta.

      Sanoisinpa, että kysymykseesi ei ole olemassa oikeaa tai väärää vastausta. Kaikki riippuu sinun kaksospojista ja heidän mielipiteistään, sinusta ja sinun (ja mahdollisen kumppanisi) mielipiteestä. Aikuisena mielipiteesi on tottakai se viimeisen sana koska aikuisena varmasti viime kädessä teet, milloin missäkin asioissa, lapsen parasta ajattelevia päätöksiä. Harkittuna päätöksenä ratkaisu voi tuntua joskus epävarmalta ajan mittaan, mutta jos olet tehnyt ratkaisun alkujaan harkittuna ja kaiken kaikkiaan lasten parasta ajatellen, olet ainakin tehnyt parhaasi asian eteen.

      Oma koulu-urani kulki lukion loppuun asti lähes samaa polkua veljeni kanssa. Olimme toisillemme parhaita ystäviä ja muutenkin läheisiä. En usko että olisin koulu-urasta selvinnyt sillä tavoin kuin lopulta selvisin, jos minulla ei olisi ollut omaa kaksosveljeä.

      Kysymys itsenäistymisen hidastumisesta kaksosten kohdalla tuntuu minusta jokseenkin liian hätiköidyltä. Onhan lapsen ja nuoren kaksosuudesta huolimatta mahdollisuus olla tekemisissä jonkun ystävän tai perheenjäsenen kanssa niin tiiviisti, että itsenäistymisen voisi jopa pelätä vaarantuvan.

      Sanoisin omana tuntumanani, että itsenäistyminen kulkee omaa reittiään jokaisella lapsella, eikä pelkkä kaksosuus ja sama luokka ole siinä mielessä riski. Tärkeänä näkisin kaikkien lapsien kohdalla lapsen omat eväät itsenäistymiseen, eli mitä henkilökohtaisia haasteita, erityishaasteita, kasvatuksen vaikutuksia, synnynnäisiä ominaisuuksia jne. lapsella on iän karttuessa edessään. Kaikissa näissä tapauksissa voi ja varmasti onkin vanhemman apu tärkeää.

      Jotenka minun nyt jo aikuisen ei-identtisen kaksospojan mielipide kysymykseesi on: samalla luokalle laittamisessa ei ole minun mielestäni riskiä. Itselleni se oli päinvastoin suuri ilon aihe ja mahdollisti omalla tavallaan jo varhaislapsuudessa syntyneen ystävyyden tiivistymisen haastavina ja vaikeinakin kouluvuosina.

      Mikäli omaa jälkikasvua tulee joskus olemaan ja sattuisi kaksoset kohdalle, voisin ajatella laittavani heidät samalle luokalle, jos mikään lapsiin liittyvä erityisasia ei painavasti tulisi päätöksen esteeksi.

    • Samassa luokassa ja hyvin o...

      Kyllä se riippuu ihan henkilöistä ja ympäristöstä miten sosiaaliset taidot karttuvat. Itse olen ollut identtisen kaksoisveljeni kanssa koko opiskeluajan yhdessä eikä siitä ole ollut minkäänlaista haittaa.

      Ainoa haitta oli tietty että monet opettajat tahtoi aina laittaa meidät erikseen esim. ryhmätöissä kun oltiin liian hyvä tiimi :-)

      Olimme vielä ammattikoulussakin samalla luokalla mutta se nyt johtui osittain siitä että olimme sellainen opintolinjassa johon haki parisataa ehdokasta joten vaihtoehtoja ei pahemmin ollut. Olimme sen verran hyviä etteivät voineet olla ottamatta luokalla vaikka toisaalta hekin vähän harmittelivat että menee kaksi haluttua koulutuspaikkaa melkein samanlaisille henkilöille.

      Olemme erittäin sosiaalisia ja määrätietoisia meitä oikein ihaillaan kaveripiirissä. Välillä oikein hävettää kuunnella kun tutut ja kaverit kehuu meitä maasta taivaisiin. Ollaan kaveripiirin henkilöt joilta tullaan kysymään ensimmäisenä jos on jotain ongelmia.

      Tuossa kun lukee muiden kokemuksia että samassa luokassa olevista kaksosista tulee sulkeutuneita, epäsosiaalisia ja heikkoja niin se ei ainakaan omalla ja veljen kohdalla pidä paikkaansa vaan päinvastoin. Emme tarvitse toistemme apua ja toimimme yksin yhtä hyvin ja määrätietoisesti kuin veljen kanssa.

      Siihen en ota kantaa kannattaako poikia laittaa mutta halusinpa kertoa oman mielipiteen ja tilanteen ihan vain sen johdosto että tulee tasapuolinen otanta keskusteluun. Tähän kysymykseen ei nähtävästi ole yhtäkään oikeaa vastausta sillä joillekin kaksosille samalla luokalla opiskelu on huono ja joillekin hyvä juttu.

      Jos haluat jotain tietää iästä niin sen verran sanon että olemme tätä nykyään työelämässä ja ikää on alle 30 vuotta.

    • TIEDÄN VARMUUDELLA

      Meillä on kunnassa kolme koulua.
      Sääntöinä pidetään että joko menee samalle luokalle tai sitten laitetaan kokonaan eri kouluun.

      Toisessa koulussa ei välttämättä yhtään entuudestaan tuttua kaveria ja toisessa kaikki.

      Meillä ei ollut valinnanvaikeus.
      Samalle meni ja nyt tytöt toisella luokalla.

      Jos laitetaan toiseen kouluun niin kaupunki/kunta ei maksa taksia/bussia jonka normaalisti maksaa jos kouluun ekalla ja tokalla luokalla yli 4km. (vaihtelee läänittäin 3-5km välillä).

      • tuollainen

        sääntö. Veljeni kaksospojat ovat samassa koulussa, mutta rinnakkaisluokilla Keski-Suomessa.


    • Koulussa 60-luvulla

      Omasta kouluajastani on aikaa, mutta muistan, kun meillä tehtiin kokeilua kaksosten erottamisesta eri luokkiin. Meidän luokallamme oli alakoulussa kaksostytöt (epäidenttiset mutta kuitenkin niin samannäköiset, että opettaja ei heitä toisistaan aina erottanut)ja naapuriluokalla puolestaan kaksospojat (täysin epäidenttiset). Kun toinen tyttö siirrettiin naapuriluokalle ja toinen poika meidän luokallemme, hiljaisempi ja ujompi kaksostytöistä kärsi erottamisesta niin paljon, että itki kotona jatkuvasti ikäväänsä. Sokkihoitoa erottaminen oli hänelle. Taisivat siirtää väärän tytön naapuriluokkaan. Kaiken lisäksi kävimme koulua naapuriluokan kanssa eri vuoroissa, joten tyttöjen vanhemmille aiheutui lastenhoidossa tavattomasti hankaluuksia, kun äiti ei päässyt työhön lainkaan. Perheessä oli poikakin, hän vuotta vanhempi mutta luokallejäännin takia samalla luokalla meidän kanssamme. Lopulta tyttöjen äiti vaati, että lapset saavat käydä koulua samassa luokassa, ja kyllä tytöt aikuisina silti ovat muodostaneet omat perheensä ja kasvaneet erilleen.

      Lasten identiteetin vahvistamisessa erottaminen on kai jossain mielessä perusteltua, mutta ainakin alaluokilla on vanhemmille varmasti työlästä, jos lapset menevät aamuisin eri aikaan kouluuun ja palaavat sieltä eri aikaan. Silloin on normaalia enemmän järjestelyä aamulähdöissä ja iltapäiväohjelmissa. Arvelisin, että eri luokkiin laittaminen täytyy tutkia tapauskohtaisesti. Toiset kaksoset viihtyvät varmasti hyvin muidenkin seurassa kuin pelkästään oman sisaruksen.

      • siirtää

        omasta luokasta pois vieraaaseen luokkaan kuin että tehdään alusta asi päätös, että kaksoset eri luokille.


    • identtinen kaksonen.

      Itse olen ollut identtinen, eka luokka meni siskon kanssa samalla luokalla, ja tulihan siitä opettajille ja muille vaikeuksia. ( Teimme kokeita ym toistemme puolesta. ) Lopulta laitettiin eri kouluihin...

      Ja vaikka ei identtinen olekaan, niin on se varmaan kivempaa olla eri luokalla kuin sisar...

    • kaksospojat

      on eri luokilla, olivat jo päiväkodissakin eri ryhmissä, hyvin menee. Kummallakin on omia kavereitakin ja muutama tunti on yhteisiä, mutta tämä on paras ratkaisu. Eli heitä kohdellaan oman itsenään koulussakin, kumpikin on kuitenkin omapersoonansa, eli heitä ei niputeta yhteen.

    • Kaksoset *Tytöt*

      Itse olen kaksonen ja oltiin siskoni kanssa Peruskoulun ajan samalla luokalla. Kouluissa oli omat kaveri porukat, oli samat ja myös eri kaverit. Eipä se vaikuttanut mitenkään olla samalla luokalla. Oli Ikäisiämme muitakin poikia jotka olivat samalla luokalla ja he olivat melkein identtiset kaksoset, tänä päivänäkään en heitä erota kumpi oli antti ja matti, siskoni kanssa oltiin ihan eri näköiset. Taidetaan muutenkin olla kuin yö ja päivä :) Hän oli tumma ja minä vaalea :)

    • kaksonen itsekkin

      miksi ihmeessä haluat riistää heiltä toisensa?
      onko tämä itsekeskeinen yksilö maailma jo niin pitkälle mennyt, että kaksostenkin täytyy olla yksin,erillään.
      anna veljien olla läheisiä keskenään,se on heille lahja, että heillä on toisensa.älä vie sitä heiltä.
      kaksoset kaipaavat aina tpisiian ja tarvitsevat toisiaan.koita ymmärtää se tosiasia.

    • salvatore-90m

      no parastahan on jos pojat laitetaan eriluokille, saa niitä omia ystäviä ja tuttuja. ja eikä eristäydy olemalla koko aika kahdestaan.

    • tuulia74

      Miksi tuota edes pitää miettiä? Samalle luokalle tietenkin. Kyllä pojat ehtivät olla eri luokalla vielä useasti. Minä ja veljeni erkanimme seitsemännellä luokalla ja ihan hyvin meni siihenkin asti samalla luokalla ja olisi mennyt jatkossakin, mutta valittiin silloin eri luokat itse. Kun oli pienempi, niin aina oli kaveri koulumatkalle, eikä tarvinnut pelätä kiusaajia.

    • äippä

      Itse laitoin identtiset samalle luokalle,mutta kolmannella halusivat eri luokille =)

    • Kaksonen itsekkin

      Ainakin jossain vaiheessa on hyvä käydä koulua erikseen. Kävin kaksoissisareni kanssa alaluokat samalla luokalla, yläaste eri luokilla. Mielestäni se toimi hyvin... P tarkennan vielä sen verran että olen miespuoleinen, sen takia meillä oli jo luonnostaan eri kaveripiiri.

      Puolisoni, joka on identtinen kaksonen, on sitä mieltä että kaksosten tulee käydä koulu ehdottomasti eri luokilla, joten me äänestämme sen puolesta että kaksosten tulisi käydä koulunsa joko kokonaan tai osittain eri luokilla

    • suuria päätökiä

      Meillä ei identtiset 2,5v kaksostytöt.Toinen rohkeampi ja sosiaallisempi kuin ,toinen pikkuneiti on ujompi ja arempi.Tarhassa meinas jos laitettaisiin eri ryhmiin tukis ujomman kehitystä paremmin,ovat kuitenkin olleet tähän asti samassa ryhmässä ja viihtyvät keskenään..en tiennyt että näitä päätöksiä näin pienille joutuisin tekemään ja mikä on oikea päätös se mitä järki sanoo vai se mitä tunne?

    • terijoensalava

      Meilläkin on ei-identtiset pojat. Ovat olleet eri luokilla, koska toinen pojista oli "pomompi" ja mm. vastaili veljensä puolesta. Nyt kun ovat olleet seitsemän vuotta eri luokilla aremmasta pojasta on kasvanut todella reipas, itsenäinen ja omanarvon tunteva nuorimies. En tiedä, miten olisi käynyt jos samalla luokalla olisivat olleet, mutta olen valintaamme tosi tyytyväinen. Molemmilla on omat kaverinsa ja ovat tyytyväisiä tilanteeseen.

      • kakkosta tai kolmost

        Meillä jo yläkouluiässä tytöt. Aina samalla luokalla. Toinen sosiaalisempi kuin toinen, toinen eri tavalla lahjakkaampi kuin toinen. Molemmat kuitenkin yksilöitä

        Samalla luokalla kaikki tapahtuu yhtä aikaa. Onko elämä vaikeampaa, kun ovat eri luokalla eli tehtävät, eteneminen aineissa, kokeet yms on aina eri aikaan. Kamala rumba koko ajan jonkun kouluasian kanssa menossa. Ei rinnakkaiset luokat etene samaa tahtia.

        Mielestäni aikuisilla ei ole oikeutta erottaa ( erikseen lääketieteelliset syyt) kaksosia. Heillä on olemassaa olivatpa identtisiä tai ei niin oma tunnesiteensä toisiinsa.


      • miitu
        kakkosta tai kolmost kirjoitti:

        Meillä jo yläkouluiässä tytöt. Aina samalla luokalla. Toinen sosiaalisempi kuin toinen, toinen eri tavalla lahjakkaampi kuin toinen. Molemmat kuitenkin yksilöitä

        Samalla luokalla kaikki tapahtuu yhtä aikaa. Onko elämä vaikeampaa, kun ovat eri luokalla eli tehtävät, eteneminen aineissa, kokeet yms on aina eri aikaan. Kamala rumba koko ajan jonkun kouluasian kanssa menossa. Ei rinnakkaiset luokat etene samaa tahtia.

        Mielestäni aikuisilla ei ole oikeutta erottaa ( erikseen lääketieteelliset syyt) kaksosia. Heillä on olemassaa olivatpa identtisiä tai ei niin oma tunnesiteensä toisiinsa.

        Niinpä. Nykyään tuo trendi tuntuu olevan, että revitään erilleen vaan. Kaksosuutta ei tahdota nähdä positiivisena voimavaroina. Kyllä kouluun meno on kuitenkin lapselle niin suuri asia, että jos oikeaan kouluun siirtymistä helpottaa se, että luokassa on sisarus, niin miksipä ei. Yksösenä syntyneet taitqavat vaan olla kateellisia, kun heillä ei ole olemassa tällaista mahdollisuutta. Itse aion laittaa kaksoseni samaan luokaan.


    • tuplaäiti81

      Minulla on 4-vuotiaat kaksostytöt. Tytöt ovat parhaat kaverukset keskenään. Päiväkodissa ovat samassa ryhmässä ja omat kaverit kummallakin. Tytöt ovat sosiaalisia ja tulevat hyvin toimeen muitten lasten kanssa. Kummallakin omat erilaiset luonteenpiirteensä, mutta kumpikin ovat sosiaalisia ja tulevat hyvin toimeen muitten lasten kanssa.

      Aikaisemmin pidin itsestään selvänä, että tytöt menevät samalle luokalle kouluun. Mutta viimeaikoina olen alkanut miettimään tosissaan eri luokalle laittamista. Tytöt ovat nyt alkaneet puhumaan esim. miksi heillä ei ole omia synttäreitä, haluaisivat ihan omat synttärit eikä aina siskon kanssa yhdessä. Vaihdoimme muutama kuukausi sitten päiväkotia ja nyt tuntuu, että muutamat hoitajista eivät viitsi nähdä vaivaa, että oppisivat edes erottamaan tytöt. Aina puhutaan vaan et "se oli jompi kumpi kaksosista" ....

      Varmasti tekisi tytöille hyvää, jos heitä kohdeltaisiin enemmän yksilöinä, eikä aina niputettaisi. Tytöt ovat sosiaalisia, joten en taas näe mitään syytä miksi eivät voisi mennä eri luokille. Ja eihän koulupäivä koko päivää kestä, kerkiävät vielä koulun jälkeen illat leikkiä yhdessä. Mutta saisivat kerrankin olla vain omia itsejään, eikä aina se "jompi kumpi kaksosista".

      Enkä näe siinäkään mitään ihmeellistä, että tyttöjä varmaan jännittää aloittaa koulu ja varsinkin jos laitetaan eri luokille. Varmasti kaikkia lapsia jännittää koulun aloittaminen ja moni lapsi on ollut sitä ennen kotihoidossa muiden sisarusten kanssa, joista nyt joutuu eroon. Toki kaksosilla on varmasti tiiviimpi suhde, kuin sisaruksilla yleensä. Mutta näen taas positiivisena asiana, että kummallakin olisi sitten omia juttujaan omassa luokassa, mistä voisivat siskolle kertoa innoissaan.

      Uskon, että meidän perheessä kallistutaan eri luokkien kannalle. Toki se vaatii varmasti vanhemmiltakin enemmän koska eri kouluajat, vanhempainillat jne.

    • peilikuva

      Minä olen identtinen kaksonen. Minut erotettiin siskostani ala-asteella opettajien painostuksesta. Se on aika tavallista, että toinen kaksosista on rohkeampi ja sosiaalisempi. Itse olisin kaivannut arempana siskoni tukea. Aina vouhotetaan yksilöllisyyttä ja oman persoonallisuuden kehittymistä, jos erotetaan eri luokille. Kuitenkin kaksoset tarvitsevat toisiaan, jotta kasvavat yksilöiksi. Miksi tämä unohdetaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe