Onko kukaan kokeillut ?

Epäilevä amatööri

Postilaatikkoon tulla tupsahti esite "Kodin kukat"-firmalta.
Yksi- ja monivuotisia minitaimia, kooltaan vain 20mm-37mm.
Osoite näkyy olevan:

http://www.puutarha.com

Oletko kokeillut tai mitä mieltä olet, voiko niin pienistä taimista tulla koskaan mitään ?

Kun itse idätän siemenistä, en saa sitä taimea mitenkään edes itämään 20-37mm kasvatusastiassa !!

Tekee mieli kokeilla, on edullista, esimerkiksi kesäritarinkannus 20 kpl 14.90€.

Mitä mieltä olette, kannattaako yrittää ?

25

8722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohdassa

      "TILAA KUVASTO täältä".
      Ehkä näkyy vain kotiin tulevassa kuvastossa ?
      Onnistuuko 20-37 mm taimia ("ruukun" koko ostettaessa) kasvattamaan jonkun aikaa sisällä siihen asti kun ne voi istuttaa ulos ???
      Mielipiteitä, ja etenkin tietoa kaipaan !

    • ei voi kehua

      Viime vuonna tilattiin parin ystävän kanssa yhteensä 180 taimea ja yksikään meistä ei ollut tyytyväinen.
      Taimet olivat jo tullessaan osa henkihieverissä (koosta riippumatta), purkkeja ei ollut lainkaan vaan kasvit olivat vihreissä muovikennoissa. Istutuksen jälkeen kuoli joka viides, vaikka ohjeita noudatettiin kirjaimellisesti. Itselläni on yksi valoisa huone keväisin kasvien käytössä ja omat taimet voivat loistavasti aivan samoissa olosuhteissa.

      Henkiin jääneistä suurin osa kasvoi niin hitaasti, ettei ehtineet kukkia lainkaan, olivat topakan taimen näköisiä vasta pakkasten tullessa.
      Hyvin onnistuivat vain leijonankidat(niistäkin tosin osa kuoli heti kättelyssä), amppelipelargoniat ja amppelibambu. Kun lajeja eri lajikkeineen oli viitisentoista, ei ollut hääppönen saalis eikä kukinta muilla kuin leijonankidoilla, joiden runsaasta kukinnasta viimeiset pakastuivat kauniisti pystyyn.

      Oma apu, paras apu, jos kerran on tilaa kasvatella. Kylvä koulittavien kesäkukkien siemenet esim. kaupan jauhelihalaatikoihin. Kastele sumuttamalla, kunnes itävät. Liian isossa multatilassa kosteus pakenee pohjaan ja siemenet kuivuvat pinnalla. Pienissä taimissa on pienet juuret ja veden pitää olla niiden saatavilla.
      Ne, joita ei tarvitse koulia, kannattaa kylvää pieniin purkkeihin juuri samasta syystä. Kun purkki käy pieneksi, on juuripaakku helppo siirtää isompaan. "Pieni purkki" tosin on mielestäni 50-60 mm, tuo kodinkukkien juuripaakun kolo on sormustin.
      Tänä vuonna emme tilaa kauniista kuvastosta huolimatta, huonon onnistumisprosentin vuoksi kappalehinta ei ollutkaan niin edullinen. Tosin talvetin muutaman pelakuun "taimen", josko ens kesänä tulisi kukkiakin:)

      Jos tilaat, ota toimitus mahdollisimman aikaisin, josko eivät olisi niin ränsistyneitä pahnan pohjimmaisia. Istuta useampi taimi samaan purkkiin hävikin varalta ja toivo parasta.

      • Samaa epäilin

        Ei juuri sokeripalaa suuremmista taimenaluista ole edes esikasvatettavaksi.
        Parempi ostaa samalla hinnalla vaikka 3-5 isompaa elinvoimaista taimea, jotka lähtee varmasti kasvuun ja joita voi jakaa tulevina vuosina, mitä tulee perennoihin.
        Lailla pitäisi kieltää moinen mainonta ! Sehän on tavallaan mainontaa, tulee postiluukusta ja jos joku haksahtaa tilaamaan, se tuottaa vielä rahaakin.
        Varmaan moni uuno hairahtuu innoissaan ?
        Niin minäkin ajattelin, kun näin upeat kuvat kukista, niillä ei kuitenkaan taida olla mitään tekemistä todellisuuden kanssa suhteessa myytäviin esikasvatettaviin minitaimiin !


      • mielestä
        Samaa epäilin kirjoitti:

        Ei juuri sokeripalaa suuremmista taimenaluista ole edes esikasvatettavaksi.
        Parempi ostaa samalla hinnalla vaikka 3-5 isompaa elinvoimaista taimea, jotka lähtee varmasti kasvuun ja joita voi jakaa tulevina vuosina, mitä tulee perennoihin.
        Lailla pitäisi kieltää moinen mainonta ! Sehän on tavallaan mainontaa, tulee postiluukusta ja jos joku haksahtaa tilaamaan, se tuottaa vielä rahaakin.
        Varmaan moni uuno hairahtuu innoissaan ?
        Niin minäkin ajattelin, kun näin upeat kuvat kukista, niillä ei kuitenkaan taida olla mitään tekemistä todellisuuden kanssa suhteessa myytäviin esikasvatettaviin minitaimiin !

        kannattaa perennat ostaa vähän isompina astiataimina ja aina niin että itse näkee mitä ostaa. Tällaiset postimyyntitaimet voivat saada hyvinkin äkkiä esim. harmaahomeen kun ovat pahvilaatikoihin pakattuna, ja silloin on 99 prosenntisesti varma että kasvi ei siitä toivu. Eli taimimyymälään tuossa touko-keäkuussa jolloin on valikoima parhaimillaan ja kannattaa ostaa vain elinvoimaisen näköisiä kasveja. Myymälöistä saa myös istutusohjeita ym. neuvoja.


      • mut kehuakin voi
        mielestä kirjoitti:

        kannattaa perennat ostaa vähän isompina astiataimina ja aina niin että itse näkee mitä ostaa. Tällaiset postimyyntitaimet voivat saada hyvinkin äkkiä esim. harmaahomeen kun ovat pahvilaatikoihin pakattuna, ja silloin on 99 prosenntisesti varma että kasvi ei siitä toivu. Eli taimimyymälään tuossa touko-keäkuussa jolloin on valikoima parhaimillaan ja kannattaa ostaa vain elinvoimaisen näköisiä kasveja. Myymälöistä saa myös istutusohjeita ym. neuvoja.

        Kodinkukat oli tosiaan pettymys, mutta esim. Viherpeukaloilta olen ostanut perennantaimia, kesäkukkia, pensaita ja sipuleita. Ihan kaikki ei tietenkään ole lähteneet, mutta suurin osa monivuotisista voi hyvin ja kukoistaa vielä vuosien päästä, kesäkukatkin on olleet kohtalaisia.
        Yllättävän hyviä sipuleita ja kannan juurakoita on tullut myös aikakauslehtien satunnaisista lukijatarjouksista. Siksi innostuin kokeilemaan toistakin toimittajaa vaan pieleen meni...

        Perennantaimia ostan taimitarhalta usein myös syksyllä, kun hinnat halpuvat eikä istutuksen jälkeisestä kastelusta tarvitse niin huolehtia. Aikaiset kukkijat ovat jo seuraavana keväänä täydessä iskussa ja istutuspaikat tulee valittua paremmin, kun muut kasvit ovat täysikokoisia.


      • ynnä muiden
        mut kehuakin voi kirjoitti:

        Kodinkukat oli tosiaan pettymys, mutta esim. Viherpeukaloilta olen ostanut perennantaimia, kesäkukkia, pensaita ja sipuleita. Ihan kaikki ei tietenkään ole lähteneet, mutta suurin osa monivuotisista voi hyvin ja kukoistaa vielä vuosien päästä, kesäkukatkin on olleet kohtalaisia.
        Yllättävän hyviä sipuleita ja kannan juurakoita on tullut myös aikakauslehtien satunnaisista lukijatarjouksista. Siksi innostuin kokeilemaan toistakin toimittajaa vaan pieleen meni...

        Perennantaimia ostan taimitarhalta usein myös syksyllä, kun hinnat halpuvat eikä istutuksen jälkeisestä kastelusta tarvitse niin huolehtia. Aikaiset kukkijat ovat jo seuraavana keväänä täydessä iskussa ja istutuspaikat tulee valittua paremmin, kun muut kasvit ovat täysikokoisia.

        kookkaammat taimet tietysti lähtee ihan eri tavalla kasvamaan, ei ole pahoja pettymyksiä tullut juuri koskaan.
        Nämä Kodin Kukkien sisällä esikasvatettavat pikkiriikkiset parin sentin taimet herättivät kysymyksiä, kannattaneeko yrittää ?
        Sain vastauksen: ei kannata.


      • masiann
        mut kehuakin voi kirjoitti:

        Kodinkukat oli tosiaan pettymys, mutta esim. Viherpeukaloilta olen ostanut perennantaimia, kesäkukkia, pensaita ja sipuleita. Ihan kaikki ei tietenkään ole lähteneet, mutta suurin osa monivuotisista voi hyvin ja kukoistaa vielä vuosien päästä, kesäkukatkin on olleet kohtalaisia.
        Yllättävän hyviä sipuleita ja kannan juurakoita on tullut myös aikakauslehtien satunnaisista lukijatarjouksista. Siksi innostuin kokeilemaan toistakin toimittajaa vaan pieleen meni...

        Perennantaimia ostan taimitarhalta usein myös syksyllä, kun hinnat halpuvat eikä istutuksen jälkeisestä kastelusta tarvitse niin huolehtia. Aikaiset kukkijat ovat jo seuraavana keväänä täydessä iskussa ja istutuspaikat tulee valittua paremmin, kun muut kasvit ovat täysikokoisia.

        Samoin kävi myös minulle. Taimet olivat mielestäni liian pieniä matkustamaan.
        Voi sanoa, että 20:stä taimesta 5 ehkä selviää. Jos ei muuta, niin vahingosta toivottavasti viisastuu.


    • on pettymys

      Minun piti oikein kahtena vuonna mennä lankaan ja tilasin ko. yritykseltä taimia. Ekalla kerralla sain selvitellä tilausta moneen kertaan sähköpostitse sekä soittamalla, sillä osa tilattavista tuotteista puuttui vaikka olin ne etukäteen nettipankissa maksanutkin. Viimein sain yrityksen pomon puhelimeen ja virhe korjattiin. Fiksua olisi ollut saada jokin korvaus kännykkäpuheluista ja ajanhukasta, vaan ei...
      Viime vuonna erehdyin tilaamaan petunian, pelargonian ym taimia ja olivat kyllä onnettoman pieniä:( Osa taimista oli "sormustimeensa" kuivunut, vaikka hain lähetyksen heti postista.
      Tyhmyydestä sakotetaan... En suosittele ko. firman tuotteita kenellekään!
      Nyt minulla on hyvässä kasvussa useita kymmeniä verenpisaroitten, pelargonien, surfinioiden ym taimia. Osa siemenestä itse kasvatettuja, osa paikalliselta puutarhalta Lahdesta pistokkaina ostettuja. Halvaksi tulee vrt. KodinKukat.

      • Pettynyt minäkin

        Sama juttu. Tilasin ampelliin istutettavia hajuherneitä 16 kpl maaliskuussa. Toimitus saapui huhtikuussa ja taimet olivat pieniä. Istutuksen tein ohjeiden mukaisesti samana iltana neljään eri ampelliin. Viikon päästä 4 tainta oli kuollut, mutta uskoin että loput jäävät henkiin. Äitienpäivänä annoin ampellit eteenpäin, nyt elossa olevien tamien määrä on 5 kpl!
        Reklamoin taimista tänään, mutta heidän kasvuunlähtötakuu on kuulemma 14 päivää... Näin ollen yhden taimen hinnaksi on tullut n 10 Eur. Elossa olevien taimien pituus (kuukausi istutuksen jälkeen) on n 7cm. Omassa ampellissani on siis yksi hengissä oleva taimi, joten kukkaloistosta tuskin voi puhua.
        Jos muilla on ollut ongelmia ko taimien kanssa laittakaa viestiä, en todellakaan usko että olen ainoa joka heitin rahani kankkulan kaivoon.


      • siemenestä
        Pettynyt minäkin kirjoitti:

        Sama juttu. Tilasin ampelliin istutettavia hajuherneitä 16 kpl maaliskuussa. Toimitus saapui huhtikuussa ja taimet olivat pieniä. Istutuksen tein ohjeiden mukaisesti samana iltana neljään eri ampelliin. Viikon päästä 4 tainta oli kuollut, mutta uskoin että loput jäävät henkiin. Äitienpäivänä annoin ampellit eteenpäin, nyt elossa olevien tamien määrä on 5 kpl!
        Reklamoin taimista tänään, mutta heidän kasvuunlähtötakuu on kuulemma 14 päivää... Näin ollen yhden taimen hinnaksi on tullut n 10 Eur. Elossa olevien taimien pituus (kuukausi istutuksen jälkeen) on n 7cm. Omassa ampellissani on siis yksi hengissä oleva taimi, joten kukkaloistosta tuskin voi puhua.
        Jos muilla on ollut ongelmia ko taimien kanssa laittakaa viestiä, en todellakaan usko että olen ainoa joka heitin rahani kankkulan kaivoon.

        Siemeniä on saatavilla kaikenvärisiä ja kasvatus on tosi helppoa. Pistä ens vuonna suoraan amppeliin.
        Pohjalle salaojitus, sitten vahvaa multaa, kanankakkaa tai muuta raelannoitetta, vahvaa multaa ja ylin viisi senttiä taimimultaa päälle. Tökit muutaman tunnin liotetut herneet sekaan, ei tartte tehdä koko kesänä muuta kuin kastella!

        Taimet juurtuvat hyvin taimimullassa ja saavat ravinteita kyllikseen, kun juuret kasvavat. Tuoksuherne tykkää syvästä mullasta ja yltää "aineisiin" just oikeaan aikaan. Latvoa kannattaa pariinkin otteeseen, niin versot haarovat komeaksi puskaksi. Siinäpä jää kauppiaan rääpäleet taimet lähtöviivalle ja rahat omaan taskuun...


      • marille
        siemenestä kirjoitti:

        Siemeniä on saatavilla kaikenvärisiä ja kasvatus on tosi helppoa. Pistä ens vuonna suoraan amppeliin.
        Pohjalle salaojitus, sitten vahvaa multaa, kanankakkaa tai muuta raelannoitetta, vahvaa multaa ja ylin viisi senttiä taimimultaa päälle. Tökit muutaman tunnin liotetut herneet sekaan, ei tartte tehdä koko kesänä muuta kuin kastella!

        Taimet juurtuvat hyvin taimimullassa ja saavat ravinteita kyllikseen, kun juuret kasvavat. Tuoksuherne tykkää syvästä mullasta ja yltää "aineisiin" just oikeaan aikaan. Latvoa kannattaa pariinkin otteeseen, niin versot haarovat komeaksi puskaksi. Siinäpä jää kauppiaan rääpäleet taimet lähtöviivalle ja rahat omaan taskuun...

        Nyt voin sanoa, ettei tilaamistani taimista ole kuin näivettyneitä alkuja jäljellä. Itse olin laittanut samaan aikaan tuksuherneet multaan ja ovat nyt selvästi elävämmät ja voimakkaammat kuin tilaamani taimet. En toiste erehdy.


      • vvvvvvvvvvvvvmmmm
        marille kirjoitti:

        Nyt voin sanoa, ettei tilaamistani taimista ole kuin näivettyneitä alkuja jäljellä. Itse olin laittanut samaan aikaan tuksuherneet multaan ja ovat nyt selvästi elävämmät ja voimakkaammat kuin tilaamani taimet. En toiste erehdy.

        ainakin hyvittivät taimet jotka eivät lähteneet kasvuun...


    • tipitii..

      vaikka onkin vanha viesti, kommentoin silti.

      jos taimet eivät ole lähteneet kasvuun, tai muuta moitittavaa tuotteessa, niin ehdottomasti reklamaatiota firmalle!!! saatatte jopa saada hyvityksen.
      voi, kunpa ihmiset tajuais antaa enempi palautetta yrityksille..

      • fghghfh

        SAma juttu, kommentoin vaikka viesti. Nuo pikkutaimet vaativat ehdottomasti kasvilampun ja viileän tilan. Ei ne huoneenlämmössä muuta tee kuin nuukahda.
        Itse kasvatan aina kesäkukat pikkutaimista ja hyviä tulee, minulla on viherpeukaloiden kasvilamppu ja n. 10 llämpötila, lamppu on päällä öisin 2-4 tuntia. Muun ajan taimet ovat siellä omineen viileässä. Aloitan lamputuksen helmikuun-maaliskuun taitteessa. ::))


      • Anonyymi
        fghghfh kirjoitti:

        SAma juttu, kommentoin vaikka viesti. Nuo pikkutaimet vaativat ehdottomasti kasvilampun ja viileän tilan. Ei ne huoneenlämmössä muuta tee kuin nuukahda.
        Itse kasvatan aina kesäkukat pikkutaimista ja hyviä tulee, minulla on viherpeukaloiden kasvilamppu ja n. 10 llämpötila, lamppu on päällä öisin 2-4 tuntia. Muun ajan taimet ovat siellä omineen viileässä. Aloitan lamputuksen helmikuun-maaliskuun taitteessa. ::))

        Ei kannata tilata tuolta noita naurettavan pieniä taimia. Minä menin tilaamaan ja yli puolet ovat jo kuolleet . Vaikka tein niinkuin ohjeissa sanottiin. Nyt muistan etten enää erehdy tilaamaan tuolta mitään !!


    • Jokke

      Huonoja taimia sain. Vartetut taimet olivat katkeilleet, ehjät nuukahtaneita. En suosittele.

      • Anonyymi

        en enää koskaan tilaa mitään . todella suuri pettymys. eikä mitään tilalle kun ei yksikään lähtenyt kunnolla itämään. kuulemma en osannut siispä heippa juha toikka


    • Hkklkugf

      Kymmenestä taimesta kolme on hengissä, mutta kukkimaan eivät tänä kesänä ennätä.
      Täytyy kokeilla jos saisin talvehtimaan niin sitten ensi kesäksi on pelargonia ehkä kukassa.
      Eivät hyvittäneet mitään vaikka reklamoin, pahoittelivat etteivät taimet selvinneet matkasta!! No, eihän siitä ollut kyse vaan elinkelvottomista pottitaimista jotka olisi pitänyt vähintään kerran puutarhalla vielä koulia.
      Taimet olivat sairaita, liian pieniä kotikasvatukseen ja asiakaspalvelu nenäkästä.
      L koon taimi tarkoittaa neljän sentin pottitaimea. Vaikka kuvaston kuvassa on iso taimi ruukussa. Huijausta.

      En mene lankaan toistamiseen.

    • Anonyymi

      ÄLKÄÄ KOSKAAN MISSÄÄN TILANTEESSA OSTAKO TAIMIA TÄÄLTÄ!!! OVAT TÄYTTÄ HUIJAUSTA. MARKKINOINTI TÄYSIN HARHAANJOHTAVAA. TAIMIEN KOKO JA LAATU TÄYSIN SURKEA JA NIIN MYÖS MYYJÄN VASTUU TUOTTEISTA.

      • Anonyymi

        samoin täysin huijausta. todella harhaan johtamista. en tilaa enää mitään aivan eri asia olikun tilasin VIHER PEUKALOT. jesss upeat


    • Anonyymi

      Samaa mieltä, älkää ostako.

      Ostin 250e perennoja, niistä varmaan 10kpl lähti kasvuun ja loput olivat jo tullessa hieman kuivia mutta ajattelin, että kyllä ne vielä virkoo. Ei virkonnut, kunnes kyselin firmalta mitä teen lähteekö nää enää kasvuun, niin he virkasivat vain sitä, että 14pv huomautusaika meni jo.

      Eivät siis vastanneet kysymyksiini vaan sanoivat noin.

      Eli pystynkö sitä reklamaatiota enää tekemään?

    • Anonyymi

      Jatkan edellisyä, kirjoitin siis asiakaspalveluun pitkän viestin, kyselin lähtisikö minun kasvini vielä kasvuun ja voisiko omenapuu lähteä kasvuun kun siinä oli vain yksi oksa ja se katkesi tuulessa tyvestä.


      No he kommentoivat asiaa vain 14pv huomautusajalla ja että se on jo ohi.

      Mietin silloin olenko piilokamerassa.

    • Anonyymi

      Ei kannata tilata. Huonoja taimia jotka kuolevat pikkuhiljaa kaikki...

      • Anonyymi

        Juu, ei todellakaan kannata tilata. Mä menin lankaan ja tilasin , yli puolet kuolivat vaikka tein niinkuin ohjeistettiin !


    • Olen tilannut Kodinkukat firmalta keväällä minitaimet. Kaikki menehtyivät. Nyt syyskuussa 2023 tilasin reunusastereita 2x3 kpl. Alavarreltaan täysin tummaksi kuihtuneita, latvoissa hieman pientä uutta. Ei vakuuttanut laadullaan kun vielä kuvasin ne samanhintaisten Rustasta ostettujen täydessä kukassa olevien astereiden kanssa.
      En voi suositella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe