Olen nuori nainen ja minulla röyhtäytyttää koko ajan, paitsi yöllä ei (kai) ainakaan silloin, kun nukun ja mieheni sanoi ettei mitään röyhtäilyä ole öisin ja ei kai sitä voisikaan jos unessa on. Mutta kuitenkin tämä on kamalaa... niitä vaan tulee pieniä röyhtäisyjä, eivät ole edes mielestäni mitään happamia. Karvasta makua tai polttelua minulla ei ole. Eikä maha kipeä.Vähän on kurkku nielastaessa kipeä, mutta voi ollakin kun koko ajan sitä teen ja voi olla myös ihan vain kylmästä ja pienestä flunssasta kurkku kipeä. Hengenahdistusta minulla on ja jos tosi harvoin pistää aina sekunnin rintaan vasemmalle puolelle. Mikähän minua voisi vaivata, jotain vakavaako?
röyhtäilyä
22
5863
Vastaukset
- syödä vatsaa
kerralla ihan niin täyteen. Hotkimalla voit saada myös liikaa ilmaa. Hengenahdistus siis ilmenee ilmeisesti siten, että henki vinkuu liikaa ulospuhaltaessasi, etkä meinaa saada tarpeeksi ilmaa, kun keuhkojen limakalvot ovat laajentuneet. Jos et tällä hetkellä käytä mitään pysyväislääkitystä esim. verenpainelääkkeitä, jotka tuon voivat aiheuttaa, kyseessä on altistuminen natriumglutamaatille.
- ja pistää enenmmänkin
sama vaiva, lisäksi ylämaha turpoaa todella paljon ja vasemmalle rintaan pistää,kipristelee ja painaa. Röyhtäilen siis tunissa varmaan 50 kertaa ja joskus ihan koko ajan. Mulla on v. 2001 todettu refluksitauti ja siitä tämä kai sitten jotuu. T: Nainen 40-v.
- joskus aamulla
kurkku karhea ja ehkä kipeäkin, kun herää. Olen todennut tuon johtuvan kuorsauksen aiheuttamasta ärsytyksestä. Siksi en nukukaan selällään. Kummastuttaa tuo närästysrefleksisi. Onko se närästystä ensinkään vai jotain kuivaa yskää, joka tulee siitä hengen ahdistumisestasi?
- Laryngo
kurkunpään refluksi voi tyypillisesti aiheuttaa
hengenahdistusta (itsellä hävisi happosalpaajaläkityksen myötä).
Ylösnouseva aines kurkun puolella aiheuttaa
myös mitä erilaisempia kurkkuoireita.
Närästystä (=ruokatorvessa pysyvä, joka aiheuttaa
tietyntyyppisen polttavan tuntemuksen)
ei välttämättä tarvi esiintyä ollenkaan. - tuikkuliini
mulla ihan samat vaivat kun ekalla kirjottajalla, välillä myös ikäänkuin poreilee mahassa vasemmalla puolella kylkiluun alla. huomenna meen tähystykseen kun pelottaa mikä siel on. sairastan jo valmiiksi haavaista paksusuolentulehdusta. jännittää se tähystys! noi vaivat todella haittaa elämää. toi röyhtäily mulla jo helpotti, niitä ei enää tuu tauotta.. jostain syystä sitkeetä kirkasta limaa tulee myös välillä kurkkuun. liittyykö se mahd. refluksiin? mikähän mua vaivaa..
- tää on
Voi otan osaa, kyllä muakin vaivaa mikä mulla on mutta en edes uskalla mennä lääkärille.Kerro sit täälä mikä sun diagnoosi oli? Helpottaa sit ehkä muakin vähän. Kuinka sun haavainenpaksusuoli todettiin ja minkä ikäinen olet? Kuinka se vaivasi? Kerro kaikki oireet jos viitsit! Tsemppiä tähystykseen:)
- röyhyvatsa
tää on kirjoitti:
Voi otan osaa, kyllä muakin vaivaa mikä mulla on mutta en edes uskalla mennä lääkärille.Kerro sit täälä mikä sun diagnoosi oli? Helpottaa sit ehkä muakin vähän. Kuinka sun haavainenpaksusuoli todettiin ja minkä ikäinen olet? Kuinka se vaivasi? Kerro kaikki oireet jos viitsit! Tsemppiä tähystykseen:)
Minulla sama ongelma. Röyhyttää jatkuvastai. ei mielestäni kuitenkaan närästä, mitään makua ei nouse suuhun, vain ilmaa. Lisäksi joka aamu kun herään ilmaa kertyy suolistoon ja purkautuu paineella ulos. Joudun käymään muutaman kerran aamuisin isommalla asialla ja ulostus ainä löysää kummallista suikeromaista , ei kuitenkaan ripulia ja ihan kuin siinä olisi limaa. En kuitenkaan ole mitenkään flunssainen.
Inhottaa ja rajoittaa elämistä melkoisesti varsinkin liikuntaharrastusta. Luin äsken, että jollakin oli todettu jokin alkueläin Blastocystis hominis. Mutta en löytänyt asiasta tarkempaa tietoa. Crohnin tauti ja refluksio ei sovi oireisiini. Lääkäreissä olen aiemminollut mutta ilman hyötyä . - oli hyvä
röyhyvatsa kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Röyhyttää jatkuvastai. ei mielestäni kuitenkaan närästä, mitään makua ei nouse suuhun, vain ilmaa. Lisäksi joka aamu kun herään ilmaa kertyy suolistoon ja purkautuu paineella ulos. Joudun käymään muutaman kerran aamuisin isommalla asialla ja ulostus ainä löysää kummallista suikeromaista , ei kuitenkaan ripulia ja ihan kuin siinä olisi limaa. En kuitenkaan ole mitenkään flunssainen.
Inhottaa ja rajoittaa elämistä melkoisesti varsinkin liikuntaharrastusta. Luin äsken, että jollakin oli todettu jokin alkueläin Blastocystis hominis. Mutta en löytänyt asiasta tarkempaa tietoa. Crohnin tauti ja refluksio ei sovi oireisiini. Lääkäreissä olen aiemminollut mutta ilman hyötyä .kuvaus siitä miten ne röyhtäsyt mullakin tulee...ihan pelkkää ilmaa, ei hapanta ja aivan hajutonta mielestäni mut aivan koko ajan röyhtäytyttää... sit oon huomannut että ko mieti sitä niin ei tule... tää voi olla mulla jo psyykkistäkin juttua kun mietin koko ajan että onko mulla jokin vakava juttu. Tosi ahdistavaa!
- tuikkuliini
tää on kirjoitti:
oon 29v ja tauti todettiin n.6v sitten. tänään oli joo tähystys.. olihan se inho kokemus mut kannatti! ei tulehdusta ja terveeltä näytti! lääkäri tuumasi että mulla on varmaan levoton vatsa, joka supistelee, mikä tuntuu kuprutteluna ja sappinesteitä oli vähän mahassa, ne saattaa aiheuttaa oireita. alsucralia oon ottanut välillä 2-3vkoa on ikäänkuin auttanut. mulla nää oireet tulee ja menee. nyt on jo jouluun nähden helpottanut kummasti. mutta siihen röyhtäilyyn kannattaa testata eri valmisteita esim.rennie. jos sun vaiva ei ajan kaa hellitä niin kannattaa käydä tähystyksessä, ainakin mua tieto helpotti. se paksusuolentulehdus mulla todettiin kun viimein sain lähetteen alan lääkärille. siinä tärkein oire on veri ulosteessa ja vatsakrampit. terveyskeskuksessa käski syödä kuituja vaan.. mulla on onneks lievä muoto ja vaivaa vaan muutaman vuoden välein. kortisoonilla sit kuntoon. vatsat vaan on kummallisia ne reakoi stressiin ja sit tulee stressattua vatsaa ja se onkin jo kierre...
- tuikkuliini
röyhyvatsa kirjoitti:
Inhottaa ja rajoittaa elämistä melkoisesti varsinkin liikuntaharrastusta. Luin äsken, että jollakin oli todettu jokin alkueläin Blastocystis hominis. Mutta en löytänyt asiasta tarkempaa tietoa. Crohnin tauti ja refluksio ei sovi oireisiini. Lääkäreissä olen aiemminollut mutta ilman hyötyä .voiskohan nää vaivat olla hiivaa vatsassa? lääkärit ei vissiin niin sitä ota huomioon. oon aatellu ottaa selvää siitä. kuulemma vatsavaivoihin on auttanut kun on jättänyt pois hiivan, vehnäjauhon ja sokerin, edes vähäksi aikaan. voishan sitä kokeilla auttaisko. onko tästä kellään kokemuksia?
- krampit on
tuikkuliini kirjoitti:
oon 29v ja tauti todettiin n.6v sitten. tänään oli joo tähystys.. olihan se inho kokemus mut kannatti! ei tulehdusta ja terveeltä näytti! lääkäri tuumasi että mulla on varmaan levoton vatsa, joka supistelee, mikä tuntuu kuprutteluna ja sappinesteitä oli vähän mahassa, ne saattaa aiheuttaa oireita. alsucralia oon ottanut välillä 2-3vkoa on ikäänkuin auttanut. mulla nää oireet tulee ja menee. nyt on jo jouluun nähden helpottanut kummasti. mutta siihen röyhtäilyyn kannattaa testata eri valmisteita esim.rennie. jos sun vaiva ei ajan kaa hellitä niin kannattaa käydä tähystyksessä, ainakin mua tieto helpotti. se paksusuolentulehdus mulla todettiin kun viimein sain lähetteen alan lääkärille. siinä tärkein oire on veri ulosteessa ja vatsakrampit. terveyskeskuksessa käski syödä kuituja vaan.. mulla on onneks lievä muoto ja vaivaa vaan muutaman vuoden välein. kortisoonilla sit kuntoon. vatsat vaan on kummallisia ne reakoi stressiin ja sit tulee stressattua vatsaa ja se onkin jo kierre...
Millaisia ne krampit on? Ja ei kai mitään suolistosyöpää voi olla vielä 26-vuotiaalla, sitä pelkään mutta onko se pelko turhaa. Verta ei kuitenkaan ulosteessa ole!
- tuikkuliini
krampit on kirjoitti:
Millaisia ne krampit on? Ja ei kai mitään suolistosyöpää voi olla vielä 26-vuotiaalla, sitä pelkään mutta onko se pelko turhaa. Verta ei kuitenkaan ulosteessa ole!
normaali vatsakin kramppailee, eli vatsa tuntuu kovalta painettaessa ja sattuu, tos taudis vaan helpommin.lisäks vatsa saattaa tyhjentyä tuon krampin jälkeen. lievänä kramppi vaan sattuu ja menee ohi pian. kun sul ei tuu verta ni ei sul sitä oo. enkä tod. usko mihkään syöpään!! elä huolehdi nyt turhaan.. olen kyllä itsekin aikamoinen vatvoja... huhtikuussa on taas paksusuolen tähystys. mä oon ottanut sen asenteen et on hyvä et ne tutkii, niin löytyy ajoissa syövät ja muut jutut! jos sua nää asiat mietityttää päivittäin niin suosittelen lämpimästi tähystyksiä!
- kurkkuRefluksia
tuikkuliini kirjoitti:
normaali vatsakin kramppailee, eli vatsa tuntuu kovalta painettaessa ja sattuu, tos taudis vaan helpommin.lisäks vatsa saattaa tyhjentyä tuon krampin jälkeen. lievänä kramppi vaan sattuu ja menee ohi pian. kun sul ei tuu verta ni ei sul sitä oo. enkä tod. usko mihkään syöpään!! elä huolehdi nyt turhaan.. olen kyllä itsekin aikamoinen vatvoja... huhtikuussa on taas paksusuolen tähystys. mä oon ottanut sen asenteen et on hyvä et ne tutkii, niin löytyy ajoissa syövät ja muut jutut! jos sua nää asiat mietityttää päivittäin niin suosittelen lämpimästi tähystyksiä!
Mulla oli ennen kanssa juuri tuollainen maha, siis vuosikymmeniä. Luulin kanssa jo vaikka mitä tauteja, mutta nyt olen saanut mahan rauhoittumaan. Olin syksyllä ruokavaliolla, jossa ei ollut yhtään kahvia, jonka totesin olevan juuri tuohon mahaan erittäin haitallinen. Lisäksi olen nauttinut maitohappobakteerivalmisteita ja viimeisin tuo Gastronel . Lisäksi silloin tällöin lisäentsyymeitä (luontaistuote sekin). Vatsa toimii kerran päivässä ja on aivan rauhallinen. Ei ilmavaivoja, ei turvotusta.
- sitten on?
Mikähän minua sitte vaivaa kun en osaa röyhtäistä? Siis en tahallani enkä vahingossa, ehkä kerran tai kaksi vuodessa tulee pieni röyhtäys ja sekin ihan vahingossa arvaamatta. Kyllä minua joskus röyhtäyttää muttei se silti tule, se vaan pörpöttää kurkussa. On yritetty juoda hapokkaita juomia, samariniakin, mutta kun ei! Olis joskus helpottavaa saada röyhtäistyä. Peräpäästä ilmaa kyllä tulee sitäkin enemmän.
- poistuu
jotakin kautta - joko ylä tai alakautta.
Ja alakautta tuntuu toimivan hyvin! - kehontoimintoja
poistuu kirjoitti:
jotakin kautta - joko ylä tai alakautta.
Ja alakautta tuntuu toimivan hyvin!(röyhtäisy, oksentaminen , ilmavaivat) ei "tehdä" eikä "osata", ne tapahtuvat.
- sama täällä
Minulla on samanlaisia ei-happamia röyhtäyksiä. Vatsassa on liian vähän happoa, todettu myös tähystyksessä. Kun lääkäreille puhuu asiasta, ei tämä sovi heidän saamaansa perusoppiin. Vatsasta pitää tulla happamia röyhtäyksiä ja ne ärsyttävät ruokatorvea. Vaan kun eivät ärsytä. Tunti sitten syöty makkaranpala voi palautua suuhun ja se on yhtä hyvää kuin syötaessä. Olen saanut aikoinaan vaivaan sellaista refluksilääkettä, joka mielestäni pahensi asiaa. Ei ainakaan happoja neutraloiva lääke auta.
Minä olen todennut, että etikka auttaa vaivaan. Teelusikallinen etikkaa vaikkapa pariin desiin mehua 1-2 kertaa päivässä. Maistuu kyllä aika pahalta, mutta kannattaa jatkaa ainakin pari päivää, jotta vaikutukset näkyvät. Tämä toimii silloin kun on hapoton vatsa.
Etikka tuntuu vähentävän käymistä ja ilmanmuodostusta mahassa ja röyhtäily loppuu.- lääkärit
ole koskaan sanonut että röyhtäisyiden pitäisi
olla vain happamia. Nehän on lääkäreillä
vain yksi alalaji. onkohan sulla ollut
vähän outoja lääkäreitä- tai kemiat menny ristiin?
tähystyksen yhteydessä pitäisi ollakin suht
vähän happoa mahassa koska sitä ennen ollaan
syömättä niin kauan. sulla on ollut sitten
sulamatta ruokaakin varmaan?
miten sun vähähappoisuus todettiin
(tähystys eiriitä tähän)? - ongelmia
lääkärit kirjoitti:
ole koskaan sanonut että röyhtäisyiden pitäisi
olla vain happamia. Nehän on lääkäreillä
vain yksi alalaji. onkohan sulla ollut
vähän outoja lääkäreitä- tai kemiat menny ristiin?
tähystyksen yhteydessä pitäisi ollakin suht
vähän happoa mahassa koska sitä ennen ollaan
syömättä niin kauan. sulla on ollut sitten
sulamatta ruokaakin varmaan?
miten sun vähähappoisuus todettiin
(tähystys eiriitä tähän)?saada tärketiä ravintoaineita imeytyyn kun happoo
on niin vähän. - vaarallista
ongelmia kirjoitti:
saada tärketiä ravintoaineita imeytyyn kun happoo
on niin vähän.No mut onko se sit vaarallista että tulee röyhtäisyjä pitkin päivää jotka ei tosiaan ole ainakaan suurimmaksi osaksi happamia? Osaakos kukaan sanoa siihe mitään kun uloste tulee ensin ihan noormalisti ja sitte tuntuu että jää jotain tulematta ja kun nousee seisomaan niin sitte tuntuu jeti että tulee loppukin pois ja sit on hyvä olla? Aiheuttaako se liike sitten sen että se loppukin jotenkin tulee vaan paremmin? Anteeks ko siirty asiasta toiseen, mutta kiva jos joku osaa kertoa mikä vaivaa vai onko normaalia?
- Röyhyvatsa.
vaarallista kirjoitti:
No mut onko se sit vaarallista että tulee röyhtäisyjä pitkin päivää jotka ei tosiaan ole ainakaan suurimmaksi osaksi happamia? Osaakos kukaan sanoa siihe mitään kun uloste tulee ensin ihan noormalisti ja sitte tuntuu että jää jotain tulematta ja kun nousee seisomaan niin sitte tuntuu jeti että tulee loppukin pois ja sit on hyvä olla? Aiheuttaako se liike sitten sen että se loppukin jotenkin tulee vaan paremmin? Anteeks ko siirty asiasta toiseen, mutta kiva jos joku osaa kertoa mikä vaivaa vai onko normaalia?
Samoin minulla on toiminut.
Työ hiiva teoria tuntui aika järkevältä.
Olen kyllä huomannut että vatsa on huonompi syötyäni paljon leipää. Jokin ruoka aine on oikeasti sellainen joka sitä pahentaa.
Pitänee kokeilla - sama täällä
vaarallista kirjoitti:
No mut onko se sit vaarallista että tulee röyhtäisyjä pitkin päivää jotka ei tosiaan ole ainakaan suurimmaksi osaksi happamia? Osaakos kukaan sanoa siihe mitään kun uloste tulee ensin ihan noormalisti ja sitte tuntuu että jää jotain tulematta ja kun nousee seisomaan niin sitte tuntuu jeti että tulee loppukin pois ja sit on hyvä olla? Aiheuttaako se liike sitten sen että se loppukin jotenkin tulee vaan paremmin? Anteeks ko siirty asiasta toiseen, mutta kiva jos joku osaa kertoa mikä vaivaa vai onko normaalia?
Minulla ilma lähtee usein jostain syvemmältä suoliston alusta. Se sekoittaa mahalaukun ja tuon mahaan makua mukanaan (sappea?). Jos röyhtäilyä ei tapahdu, ruoan kulku on yksisuuntaisempaa. Olen pyrkinyt pienentämään tätä syömalla vähemmän rasvaista ja makeaa ja sen tilalla kuitupitoista, jotta tällainen takaisinpaluu estyisi.
Mitä tulee vielä röyhtäilyn estoon, olen käyttänyt siihen puolukkaa, 1-2 desiä päivässä. Sitä pitää kyllä olla ahkera puolukka-aikaan. Uskon myös appelsiinistä olevan apua ja kuituja tulee samalla.
Etikkadietiin tulee olla kyllä vahvempi kuin mitä aikaisemmassa viestissä esitin. Ruokalusikallinen 4 kertaa päivässä lasilliseen nestettä. Vaikka ensimmäisten tuntien aikana happamat röyhtäykset voivat tuntua pahoilta, voi positiivinen vaikutus alkaa seuraavan yön tienoilla. En tiedä onko etikalla haittavaikutuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803