Lähtöselvitysvirkailja - koulutus?

Kiinnostunut nuori nainen

olisin kiinnostunut lentokenttien lähtöselvitysvirkailjan pystistä, mutta miten koulutus? Käykö se ammattikoulun kautta, ja millä linjalla?

kiitos.

15

7097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva matkailuvirkailija

      Ammattikoulussa perustutkinto 3v, sen jälkeen hommiin pääsee. Matkailualan perustutkinto, matkailuvirkailijoita meistä tulee.

      • mitätasoa

        Olen jo kauan miettinyt lentokenttä alojen palkoista? miten näillä virkailijoilla?


      • great!

        Vaikka itse olenkin ammatillisen koulutuksen kannalla, niin pakostakin minua naurattaa välillä nämä tittelit mihin koulutetaan niin pirun kauan ja mitä vielä työttömäksi kortistoon!

        Suomessa on enemmänkin tuottavuus nytten päällimmäisenä, joten pitää osata paljon muutakin myös sen perustyön lisäksi.


      • ihan ok helposta hommast
        mitätasoa kirjoitti:

        Olen jo kauan miettinyt lentokenttä alojen palkoista? miten näillä virkailijoilla?

        peruspalkka n.1900 plus lisät n 1000e/kk joskus vähän enempi ja toisinaan vähempi...ylitöitä paljon tarjolla josta 100% palkanlisä eli kantsii tehdä..
        käy tutustumassa IAU:n Tes:iin


    • !!!

      "virallista" koulutusta. Otapa yhteyttä lentokentillä toimiviin maapalveluyrityksiin ja koita päästä töihin, nämä kouluttavat tehtäviin eri pituisilla kursseilla. Toki etuna on matkailualan tai kaupallisen alan koulutus ja kokemus asiakaspalvelusta sekä kielitaito.

    • työnkuva

      Lähtöselvitys tullaan ajamaan itsepalveluksi yhä vahvemmin. Nettiin tai automaattiin. Töitä on tälläkin hetkellä tarjolla lähinnä pätkissä, pari tuntia aamun ruuhkahuippuun ja pari tuntia iltapäivän ruuhkahuippuun.

      • häntä?

        Ja eikös Nopossa (Finskin maapalvelut) alkaneet taasen yt:t? Onhan niitä tietty monia muitakin firmoja mutta taitaa olla aikaste huono ajankohta hakeutua alalle..


      • ootteko tosissanne
        häntä? kirjoitti:

        Ja eikös Nopossa (Finskin maapalvelut) alkaneet taasen yt:t? Onhan niitä tietty monia muitakin firmoja mutta taitaa olla aikaste huono ajankohta hakeutua alalle..

        Sallikaa mun nauraa? AMK koulutus lähtöselvitykseen? Ette voi olla tosissanne :D:DD:D Nooh... Kukin tavallaan!


      • uudelleen
        ootteko tosissanne kirjoitti:

        Sallikaa mun nauraa? AMK koulutus lähtöselvitykseen? Ette voi olla tosissanne :D:DD:D Nooh... Kukin tavallaan!

        ammattikoulututkinnosta puhuttiin, ei AMK. Selvitäpä itsellesi nitä eroa näillä on, ennen kuin nolaat itsesi.


    • hyvä paikka

      Ite oon lähtöselvitysvirkailijana ja meillä töissä on ihmisiä joka lähtöön.. Toisilla matkailualan amk-koulutus, toisilla taasen mitään. Työ on tosi raskasta, on totuttava erilaisiin vuoroihin ja siihen ettei palkka paljon päätä huimaa (alkupalkka n. 1700e). Jokaisella firmalla tällä hetkellä yt-neuvottelut menossa eli uusia ei palkata. En suosittele oikein kenellekkään, ite etsin uutta hommaa! Asiakaspalvelun kanssa ei oo paljon tekemistä - lähinnä valittavia asiakkaita...

      • tuon :)

        Voin uskoa, miten pinna kireällä ihmiset lähtevät reissuilleen :D nimimerkillä itsekin lomalaisia palvellut ;) Vaan kyllähän niissä lentokentissä sellainen joku viehätys on. Tulee sellainen matkafiilis, vaikka ei mihinkään olisi lähdössäkään :D


      • tympääntynyt
        tuon :) kirjoitti:

        Voin uskoa, miten pinna kireällä ihmiset lähtevät reissuilleen :D nimimerkillä itsekin lomalaisia palvellut ;) Vaan kyllähän niissä lentokentissä sellainen joku viehätys on. Tulee sellainen matkafiilis, vaikka ei mihinkään olisi lähdössäkään :D

        Maapalvelufirmat kouluttaa itse oman porukkansa. Juuri mitään ei vaadita kurssille päästääkseen. Sen sijaan työolosuhteet ovat täysin kohtuuttomat: teet 3-5 tunnin pätkiä 2 kertaa päivässä ilman taukoja, välissä käyt neljä tunita kotona omalla ajallasi. Saat työskennellä max 100 tuntia neljässä viikossa, et yhtään yli. Aina töissä ollessasi on ruuhkahuippu->ei hetkenkään lepoa vellovilta ihmismassoilta.

        Yt:t päätty Nopolla ja nyt 70 kokoaikaista vakituista virkailijaa irtisanottiin ja heiille yritetään tarjota työsopimusta 0-100 h/kuussa. Minä sanoin EI KIITOS!

        Lisäksi Finnairin ja erityisesti pienen Northportin henkilöstöpolitiikka on vääristynyt: mikäli et omista ystäviä oikeissa paikoissa, et etene. Esimiehinä täysin kouluja käymättömiä henkilöitä.
        Et silleen...


      • hoitaja68
        tympääntynyt kirjoitti:

        Maapalvelufirmat kouluttaa itse oman porukkansa. Juuri mitään ei vaadita kurssille päästääkseen. Sen sijaan työolosuhteet ovat täysin kohtuuttomat: teet 3-5 tunnin pätkiä 2 kertaa päivässä ilman taukoja, välissä käyt neljä tunita kotona omalla ajallasi. Saat työskennellä max 100 tuntia neljässä viikossa, et yhtään yli. Aina töissä ollessasi on ruuhkahuippu->ei hetkenkään lepoa vellovilta ihmismassoilta.

        Yt:t päätty Nopolla ja nyt 70 kokoaikaista vakituista virkailijaa irtisanottiin ja heiille yritetään tarjota työsopimusta 0-100 h/kuussa. Minä sanoin EI KIITOS!

        Lisäksi Finnairin ja erityisesti pienen Northportin henkilöstöpolitiikka on vääristynyt: mikäli et omista ystäviä oikeissa paikoissa, et etene. Esimiehinä täysin kouluja käymättömiä henkilöitä.
        Et silleen...

        Onkohan Finnairssa opittu vähän liian hyvälle??? Tervetuloa kokeilemaan vaikkapa sairaalaan miltä hoitajan työajat, palkkaus yms. asiat vaikuttavat... Lähtöselvityksessä saat lyhellä koulutuksella yhtä paljon palkkaa 100 tunnin osa-aikaisena, kun mitä me sairaalassa saamme tekemällä täydet tunnit samoilla 2 x päivässä pätkillä. Perustuu tietoon, olin itse lähtöselvityksessä töissä jonkin aikaa, mutta vaihdoin töitä omasta tahdostani. Kaveri on edelleen Northportin virkailija ja olen yrittänyt viestiä hänen kauttaan miten hyvin teillä oikeasti on asiat. Ei se välttämättä ole firman vika jos työt vähenee. Mutta tervetuloa kokeilemaan lentoaseman ulkopuolelle, onko ruoho oikeasti vihreämpää täällä. Pisteet siitä että uskallat kuitenkin itse päättää tulevaisuudestasi.


      • ei enää tympääntynyt
        hoitaja68 kirjoitti:

        Onkohan Finnairssa opittu vähän liian hyvälle??? Tervetuloa kokeilemaan vaikkapa sairaalaan miltä hoitajan työajat, palkkaus yms. asiat vaikuttavat... Lähtöselvityksessä saat lyhellä koulutuksella yhtä paljon palkkaa 100 tunnin osa-aikaisena, kun mitä me sairaalassa saamme tekemällä täydet tunnit samoilla 2 x päivässä pätkillä. Perustuu tietoon, olin itse lähtöselvityksessä töissä jonkin aikaa, mutta vaihdoin töitä omasta tahdostani. Kaveri on edelleen Northportin virkailija ja olen yrittänyt viestiä hänen kauttaan miten hyvin teillä oikeasti on asiat. Ei se välttämättä ole firman vika jos työt vähenee. Mutta tervetuloa kokeilemaan lentoaseman ulkopuolelle, onko ruoho oikeasti vihreämpää täällä. Pisteet siitä että uskallat kuitenkin itse päättää tulevaisuudestasi.

        Olen sitä mieltä, että Finnairissa on opittu liian hyvälle!! Kuten sanoin, kurssille on helppo päästä, edut on hyvät ja työkin alkuun tosi jännittävää. Lentokentän ilmapiirissä on myös sitä jotain...
        Itselleni palkka ei olekaan se kaikista tärkein juttu, myönnän toki että 0-100 sopimuksella tekee sen 2000 € kuukaudessa (en tiedä paljon sairaanhoitajat tienaavat) Itsekin jouduin aikoinaan tekemään muutaman vuoden ajan tuota lähinnä opiskelijoille tarkoitettua ruuhkahuippujen purkamiseen tarkoitettua sopimusta ja se riittää minulle.

        Taloudellinen tilanne on huono ja matkailualalla se näkyy nyt erityisesti. Näkökulmani kirjoitukseen olikin se, että työnantajaa sitoo voimassaolevat sopimukset ja kokopäiväityötä hakevalle työntekijälle tätä 0-100 sopimusta ei voida tarjota. Työnantaja hakee pysyvää rakennemuutosta, jolloin näitä 'osareita' halutaan enemmän. Lisäksi sopimushan on 0-100, voi käydä niinkin ettet saa kuin 40 tuntia kuukaudessa ja sillähän ei asuntolainaa makseta ja perhettä elätetä...

        Ehtoihin oli myös määritelty kaikkea muuta 'kivaa', joita en itse ainakaan ollut valmis hyväksymään. Jokainen päättää itse. Minä kieltäydyin. Tavoitteena olisi kuitenkin mennä eteenpäin elämässä eikä palata huonompaan soppariin. Vaikka sitten muualla kuin Nopolla.


      • kotiäiti vielä
        ei enää tympääntynyt kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että Finnairissa on opittu liian hyvälle!! Kuten sanoin, kurssille on helppo päästä, edut on hyvät ja työkin alkuun tosi jännittävää. Lentokentän ilmapiirissä on myös sitä jotain...
        Itselleni palkka ei olekaan se kaikista tärkein juttu, myönnän toki että 0-100 sopimuksella tekee sen 2000 € kuukaudessa (en tiedä paljon sairaanhoitajat tienaavat) Itsekin jouduin aikoinaan tekemään muutaman vuoden ajan tuota lähinnä opiskelijoille tarkoitettua ruuhkahuippujen purkamiseen tarkoitettua sopimusta ja se riittää minulle.

        Taloudellinen tilanne on huono ja matkailualalla se näkyy nyt erityisesti. Näkökulmani kirjoitukseen olikin se, että työnantajaa sitoo voimassaolevat sopimukset ja kokopäiväityötä hakevalle työntekijälle tätä 0-100 sopimusta ei voida tarjota. Työnantaja hakee pysyvää rakennemuutosta, jolloin näitä 'osareita' halutaan enemmän. Lisäksi sopimushan on 0-100, voi käydä niinkin ettet saa kuin 40 tuntia kuukaudessa ja sillähän ei asuntolainaa makseta ja perhettä elätetä...

        Ehtoihin oli myös määritelty kaikkea muuta 'kivaa', joita en itse ainakaan ollut valmis hyväksymään. Jokainen päättää itse. Minä kieltäydyin. Tavoitteena olisi kuitenkin mennä eteenpäin elämässä eikä palata huonompaan soppariin. Vaikka sitten muualla kuin Nopolla.

        mitä kautta voi hakea töihin? Palkkaavatko nyt henkilöstöä? Mihin kellonaikoihin vuorot ovat? Kauan koulutus kestää? Olen matkailualan ammattilainen entuudestaan, kenttä olisi uusi aluevaltaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2077
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      116
      1562
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      71
      1196
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1097
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe