Kumma toimiala

kun ei vaikuta markkinatilanne

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/02/19356

Ote bella-veneitä koskevasta uutisesta:
"Syksyllä yritys lakkautti tuotannon kuudessa kahdeksasta tehtaastaan. Veneitä oli myymättä puolen vuoden edestä"

Muilla toimialoilla ylituotanto yhdistettynä talousvaikeuksiin aiheuttaa hintojen laskua, koulusta tuttu kysyntä-tarjonta-homma siis.

Mutta ei venealalla, löytyy mukavia tahoja, joista on ok makuuttaa tavaraa pihalla muoviin käärittynä ja odotella markkinoiden virkistymistä. Jo vuonna 2011 voi käänne tapahtua ja silloinhan muovikääreet on hyvä avata.

Venealalla työskentelevä tuttu kertoi, että veneliikkeissä on lähes paniikkitunnelmat. Kassa kohta syöty, laskuja tulee koko ajan, palkat pitäisi maksaa jne.

Kertoi myös, että alalla on sanaton sopimus kiistää talousvaikeudet ja vakuutta että hyvin menee. Muuten asiakkaat voisivat käyttää tilannetta hyväkseen ja vääntää hintaa.

Hän sanoi, että muutaman kk:n sisällä tullaan näkemään loppuunmyyntejä ja konkurssihuutokauppoja, joissa veneet menee -70% hinnoilla. Syynä se, että kuluttajien usko menee lopullisesti kevään aikana ja rahat laitetaan patjan sisään.

Nyt on siis ostajan markkinat. Ei kannata maksaa yli 50% pyyntihinnasta. Näin on.

Ja nyt veneliikkeiden vastauksia kiitos! Siellähän on aikaa kirjoittaa vastapropagandaa, kun liikkeet kumisevat tyhjinä asiakkaista ja ainoa ääni on postilaatikkoon rapsahtelevat laskut.

97

4479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieni Kyynel.

      Uusia veneitä makaa muovissa ja köyhät vaan kuolaa, koska halvalla sais??
      Jos yhtiöllä on PÄTÄKKÄÄ, niin ne makaa tuomiopäivään asti, ja jos ei ole niin se on konkurs ja pakkohuutokauppa, missä pyyntihinnat ovat teidänlaiselle köyhäkaulalle jo aivan liian korkeita.

    • ja et ole

      Kauppias kohtaisesti nämä menevät. Toisilla kun on talous ollut jo valmiiksi kuralla ja ollaan eletty kädestä suuhun, osalla taas vahva talous ja laaja asiakaspohja.Lisäksi suurilla toimijoilla on valmistajan/tehtaan tuki markkinoinnissa.Venemessuilla muutama kauppias myi ennemmän kuin viime vuonna, tosin reilulla alennuksella.En usko että alennukset ovat luokkaa 50%

    • omistaa kon..

      Joku se omistaa konkurssipesänkin.
      Sitä kautta sitten voi tulla veneitä myyntiin, mutta turha odottaa 50-70% alennuksia.
      Eihän se ole edes pesän kannalta kannattavaa.
      Veneala on aika tuskissa. Marginaaliksi jää
      silti ale kaupat

      • Jepjep...

        Konkurssipesän omistaa yleensä aina pankki. Luulekko, että sillä on intressejä pitää itellään noita paatteja ??? Ookkonää ihan pölijä ???
        Pankki myy ne just siihen hintaan mitä sattuu saamaan.


      • muuten
        Jepjep... kirjoitti:

        Konkurssipesän omistaa yleensä aina pankki. Luulekko, että sillä on intressejä pitää itellään noita paatteja ??? Ookkonää ihan pölijä ???
        Pankki myy ne just siihen hintaan mitä sattuu saamaan.

        myy.
        Pankki ulkoistaa myynnin, ei se pankki mikään venekauppa ole.

        Sulla ei taida nöösipoikana olla mitään tietoa mitä tapahtui 90-luvun laman aikaan...


      • Jepjep...
        muuten kirjoitti:

        myy.
        Pankki ulkoistaa myynnin, ei se pankki mikään venekauppa ole.

        Sulla ei taida nöösipoikana olla mitään tietoa mitä tapahtui 90-luvun laman aikaan...

        Konkurssipesä omistaa tasan tarkkaan ne paatit. On täysin sivuseikka, kuka itse huutokaupan toimittaa, se taho ottaa vain omansa välistä. Tavara myydään just siihen hintaan mitä siitä satutaan saamaan.


      • lamassa
        Jepjep... kirjoitti:

        Konkurssipesän omistaa yleensä aina pankki. Luulekko, että sillä on intressejä pitää itellään noita paatteja ??? Ookkonää ihan pölijä ???
        Pankki myy ne just siihen hintaan mitä sattuu saamaan.

        pankkien hallussa olleiden konkurssipesien omaisuus myytiin isoina erinä johtajien sijoittajakavereille, jolloin ei tavallinen kansa pahemmin päässyt juhlimaan edullisilla kaupoilla.


    • kertoi

      huh hu...Meillä ainakin kassa kunnossa , ostetaan
      kaikki uudet veneet mitä ilmoitat saavan 50-70% alennuksella..pistä viestiä

      luulen, että et paljon viestitttele

      • Jepjep...

      • J.U. Risti
        Jepjep... kirjoitti:

        Porvoon Venehuolto näkyny protestilistalla marraskuussa ja tammikuussa...
        Halli palanu helmikuun alussa... 1 1 ???

        Taitaa häkki heilahtaa...

        Ei se, mitä tiedät, vaan se, mitä pystyt todistamaan.. catch my drift?

        ja sitäpaitsi, hyvin vakuutettu on aina puoliksi poltettu.


    • ei ole näkynyt

      Tuota samaahan tapahtuu joka alalla. Eipä asuntoja tai autojakaan löydy vielä tuohon hintaan, joten miksi vene pitäisi saada ilmaiseksi? Jos et ole huomannut, niin myös muillakin aloilla pistetään pillejä pussiin ja kauppa ei vedä. Eli osta nyt ensin -70% auto, asunto ja vielä mökkikin ja katso sen jälkeen onko rahaa vielä veneeseenkin.

    • jjfjjjfcc

      Kirjoituksistanne päätellen ette meinaa myydä varastoa sillä hinnalla, jolla menevät kaupaksi (eli 50-70% alennuksella).

      Vaihtoehdoksi jäävät silloin vain tulitikut. Mutta ongelma on siinä, että tikkuhommasta jää kiinni, vaikka sytyttäjäksi palkataankin Masa lähipubista ja ollaan itse palon aikaan Ikaalisten kylpylässä.

      Esim. lapsille kotietsinnät ovat traumaattisia puhumattakaan siitä, kun isi lähtee linnaan. Ja ei se herkkua ole isillekään, saippuapalan tippuessa sattuu..tiedätte mihin.

      Laittakaa hyvät miehet ne veneet myyntiin markkinahinnalla, ennen kuin tapahtuu pahempaa. Veloista pääsee eroon 20v nykylain puitteissa ja sitten voittekin imeskellä omalla rahalla ostettuja tekareita kunnalliskodissa.

      • olla..

        pahasti henkilökohtaisia ongelmia?

        Ihan vaan tiedoksi, veneitä on paketissa firmalla 8 kpl ja siitä ne menevät pikku hiljaa, jos ei nyt keväällä niin sitten kesällä...tai syksyllä tai ensi vuonna.

        Ja jos kävisi niin että seisovat siinä vaikka 20 vuotta niin sekään ei haittaa,rahaa tulee muualtakin.

        Turha odotella mitään 70% aleja, niitä ei tule täältä suunnasta tule.

        Muille lukijoille tiedoksi:
        Siinä vaiheessa kun heikoimmat ja myös suurimmat ovat purkaneet varastojaan, tarjoukset loppuvat.
        Sen jälkeen ei kukaan veneitä alennuksella tai tappiolla tee eikä myy.
        Jos aikoo ostaa niin veneestä riippuen se aika on tästä päivästä tuonne jonnekkin syksyn kantturoille, sen jälkeen alkaa varastot olla alalta purettu.
        Veneitä menee nyt jo vientiin ja sinne ne myös hiljallee suurimmaksi osaksi katoavat, siinä jää yllä olevan kirjoittajakin taas kerran katkerana nuoleskelmaan näppejään.

        Jos joku nyt väittää että jostain jälleenmyyjän pihasta ei lähde vientiin niin on todellakin totaalisen väärässä.
        Kyllä lähtee.


      • Vedä kätees!

        Joo, mutta kiitti tosta tulitikkuvinkistä :-)

        Homma kuitenkin menee niin, että kaltaistesi kusipäiden kanssa emme mielellämme asioi, omanarvontunto se katsos meilläkin. Sitä paitsi mankumasi 50-70%:n alennukset ovat sellainen utopia että kyllä naurattaa. Ohjehinnasta ei tarvitse pudottaa kuin 30% niin veneet menevät vientiin kuin häkä. Sulle (koska olet kusipää) voidaan antaa ohjehinnasta korkeintaan 15% alennusta jos lupaat että asennat moottorin ja lisälaitteet itse, etkä tule paskaisine vaatteinesi kuunaan haisemaan meidän firman pihaan.


      • Jepjep...
        Vedä kätees! kirjoitti:

        Joo, mutta kiitti tosta tulitikkuvinkistä :-)

        Homma kuitenkin menee niin, että kaltaistesi kusipäiden kanssa emme mielellämme asioi, omanarvontunto se katsos meilläkin. Sitä paitsi mankumasi 50-70%:n alennukset ovat sellainen utopia että kyllä naurattaa. Ohjehinnasta ei tarvitse pudottaa kuin 30% niin veneet menevät vientiin kuin häkä. Sulle (koska olet kusipää) voidaan antaa ohjehinnasta korkeintaan 15% alennusta jos lupaat että asennat moottorin ja lisälaitteet itse, etkä tule paskaisine vaatteinesi kuunaan haisemaan meidän firman pihaan.

        Alkaako vanne kiristää päätä ??

        On tää hieno tilanne, yli 10 vuotta venekauppiaat onki kukkoillu, suhtautunu ylimielisesti asiakkaisiin ja muutenki toiminu asenteella, "tää maksaa tän verta, maksa tai painu v..uun". Kyl kato kauppa käy..

        Ei käy muuten enää, ei edes hölmöjen velkarahalla.
        Nyt kattellaa ja nautiskellaan, tehdään veemäisiä tarjouksia ja tingataan niin maan perusteellisesti. Sitäpä niitätte ny mitä olette kylväny.


    • Ä-äni

      70%:n alennusmyyntejä et tule näkemään kuin unissasi. Veneliikkeen kate on alle 30%, ja tämän alle veneitä ei tulla myymään, eikä tarvitsekaan. 30%:n Alennuksella veneet saa myytyä ulkomaiden markkinoille tekemättä minkäänlaisia markkinointiponnistuksia. Kyllä suomalainen vene 0 –katteelle myy itse itsensä. Ja tähän 0 –katemyyntiinkään ei mennä, sillä se venekauppa on venekaupan bisnes, eikä ne bisnestään halua lopettaa kuin pakon edessä. Silloinkin veneet dumpataan mielummin jo ihan omanarvontunnon vuoksi ulkomaille kuin kotimaisille renkaanpotkijoille. Nyt tilanne on se, että uutta venettä ostettaessa saa toki ihan mukavat alennukset. Koska tuo veneen valmistuskaan (veneveistämötoiminta) ei ole mikään kultakaivos, eikä siellä voida nykyisin valmistusmenetelmin ja nykyisissä markkinoissa toimien vähentää kuluja, niin tänä vuonna ei sitten valmisteta veneitä. Kauppiaat myyvät pikkuhiljaa varastoaan, ja loppusyksystä jäljellä on vain vähän valinnan varaa. Jos asiakas siis haluaa tietyn veneen, kannattaa siitä alkaa hieromaan kauppoja. Hinnat eivät tule enää ratkaisevasti putoamaan, mutta suosituimmat veneet tulevat loppumaan ensin.

      • tuossahan se tulikin

        Tämä kertoikin kaiken tarvittavan, ja vahvisti ennakkoluulot:
        "Silloinkin veneet dumpataan mielummin jo ihan omanarvontunnon vuoksi ulkomaille kuin kotimaisille renkaanpotkijoille."

        pidä tunkkis & venees, mutta älä polta niitä.


      • Tre Malin

        On toki veneitä ja VENEITÄ, mutta jos esim. miettii sitä että uusi SOUTUvene maksaa tänä päivänä luokkaa 1000-1600 € niin se on kyllä ihan VITUSTI 100 kilosta lasikuitu-hartsilaminaattia. Markka-aikaan nuo savolaismalliset maksoivat 1000 markkaa ja katetta oli jo siinäkin hinnassa.


      • kokeilla
        Tre Malin kirjoitti:

        On toki veneitä ja VENEITÄ, mutta jos esim. miettii sitä että uusi SOUTUvene maksaa tänä päivänä luokkaa 1000-1600 € niin se on kyllä ihan VITUSTI 100 kilosta lasikuitu-hartsilaminaattia. Markka-aikaan nuo savolaismalliset maksoivat 1000 markkaa ja katetta oli jo siinäkin hinnassa.

        Herra on hyvä ja pistää itsekin tällaisen kultakaivoksen pystyyn jos se veneiden valmistaminen on niin helppoa ja hauskaa hommaa, että ei tarvitse tuotoksistaan edes hintaa pyytää.


      • kokeilemaan
        Tre Malin kirjoitti:

        On toki veneitä ja VENEITÄ, mutta jos esim. miettii sitä että uusi SOUTUvene maksaa tänä päivänä luokkaa 1000-1600 € niin se on kyllä ihan VITUSTI 100 kilosta lasikuitu-hartsilaminaattia. Markka-aikaan nuo savolaismalliset maksoivat 1000 markkaa ja katetta oli jo siinäkin hinnassa.

        siihen kultakaivokseen. Suomessa tuppaa eläminen maksamaan "lottovoiton verran". Eläminen ei ole ilmaista, työvoimakustannukset ovat melkoiset ja valtiolle menee aika iso siivu, vrt. esim tuottajahinta maataloudessa ja kuluttajahinta marketissa. Alkutuottaja ei saa juuri mitään. Nykyisillä julkisen sektorin kuluilla voisi elättää paljon suuremmankin kansan.


      • Kultakaivos pystyyn
        Tre Malin kirjoitti:

        On toki veneitä ja VENEITÄ, mutta jos esim. miettii sitä että uusi SOUTUvene maksaa tänä päivänä luokkaa 1000-1600 € niin se on kyllä ihan VITUSTI 100 kilosta lasikuitu-hartsilaminaattia. Markka-aikaan nuo savolaismalliset maksoivat 1000 markkaa ja katetta oli jo siinäkin hinnassa.

        495 pitkä tavallinen soutuvene. Hinta 1200 ja risat.

        Topparia 4,5 kg, bulkkisäiliössä oostettuna hinnaksi tulee 35 euroa. Gelkkaria saman verran, myös 35 euroa. Mattoa noin 45 kiloa, 160 euroa. Hartsia noin 45 kiloa, 230 euroa. Nämä tarvikkeet maksavat jo 460 euroa. Lisäksi tarvitaan kovetinta hiukan, teloja, asetonia, muottivahaa, muotinhoitoaineita, suojavälineitä (suojalaseja, hanskoja, haalareita). Veneeseen tarvitaan varusteiksi heloja ja airot. Veneen materiaalikuluiksi tulee noin 550 euroa. Lisäksi tarvitaan työmies tekemään veneitä, palkka 8 euroa, omakustannuskerroin 1,5, siis 14 €/h. Työmiehen palkkakulut 112 €. Ollaan 660 eurossa. Tähän vielä hallin kulut, sitoutuneen pääoman kulut, logistiikkaketjun kulut, oma kate, jälleenmyyjän kulut kate. Tullaan siihen 1200 euroon. Onko se kultakaivos?

        Jos olisi, niin johan me kaikki tehtäis lujitemuoviveneitä, koska ei se vaikeaa ole.


      • tuli virhe
        Kultakaivos pystyyn kirjoitti:

        495 pitkä tavallinen soutuvene. Hinta 1200 ja risat.

        Topparia 4,5 kg, bulkkisäiliössä oostettuna hinnaksi tulee 35 euroa. Gelkkaria saman verran, myös 35 euroa. Mattoa noin 45 kiloa, 160 euroa. Hartsia noin 45 kiloa, 230 euroa. Nämä tarvikkeet maksavat jo 460 euroa. Lisäksi tarvitaan kovetinta hiukan, teloja, asetonia, muottivahaa, muotinhoitoaineita, suojavälineitä (suojalaseja, hanskoja, haalareita). Veneeseen tarvitaan varusteiksi heloja ja airot. Veneen materiaalikuluiksi tulee noin 550 euroa. Lisäksi tarvitaan työmies tekemään veneitä, palkka 8 euroa, omakustannuskerroin 1,5, siis 14 €/h. Työmiehen palkkakulut 112 €. Ollaan 660 eurossa. Tähän vielä hallin kulut, sitoutuneen pääoman kulut, logistiikkaketjun kulut, oma kate, jälleenmyyjän kulut kate. Tullaan siihen 1200 euroon. Onko se kultakaivos?

        Jos olisi, niin johan me kaikki tehtäis lujitemuoviveneitä, koska ei se vaikeaa ole.

        Palkkakuluissa. Vissiin liikaa styreenin käryä?


      • row-a-boat
        Kultakaivos pystyyn kirjoitti:

        495 pitkä tavallinen soutuvene. Hinta 1200 ja risat.

        Topparia 4,5 kg, bulkkisäiliössä oostettuna hinnaksi tulee 35 euroa. Gelkkaria saman verran, myös 35 euroa. Mattoa noin 45 kiloa, 160 euroa. Hartsia noin 45 kiloa, 230 euroa. Nämä tarvikkeet maksavat jo 460 euroa. Lisäksi tarvitaan kovetinta hiukan, teloja, asetonia, muottivahaa, muotinhoitoaineita, suojavälineitä (suojalaseja, hanskoja, haalareita). Veneeseen tarvitaan varusteiksi heloja ja airot. Veneen materiaalikuluiksi tulee noin 550 euroa. Lisäksi tarvitaan työmies tekemään veneitä, palkka 8 euroa, omakustannuskerroin 1,5, siis 14 €/h. Työmiehen palkkakulut 112 €. Ollaan 660 eurossa. Tähän vielä hallin kulut, sitoutuneen pääoman kulut, logistiikkaketjun kulut, oma kate, jälleenmyyjän kulut kate. Tullaan siihen 1200 euroon. Onko se kultakaivos?

        Jos olisi, niin johan me kaikki tehtäis lujitemuoviveneitä, koska ei se vaikeaa ole.

        että millä kustannusrakenteella ne 1000 markalla huoltoasemien pihassa ympäri maata 10 vuotta sitten myynnissä olleet veneet siten oli rakennettu?


      • soutajakakkonen
        Kultakaivos pystyyn kirjoitti:

        495 pitkä tavallinen soutuvene. Hinta 1200 ja risat.

        Topparia 4,5 kg, bulkkisäiliössä oostettuna hinnaksi tulee 35 euroa. Gelkkaria saman verran, myös 35 euroa. Mattoa noin 45 kiloa, 160 euroa. Hartsia noin 45 kiloa, 230 euroa. Nämä tarvikkeet maksavat jo 460 euroa. Lisäksi tarvitaan kovetinta hiukan, teloja, asetonia, muottivahaa, muotinhoitoaineita, suojavälineitä (suojalaseja, hanskoja, haalareita). Veneeseen tarvitaan varusteiksi heloja ja airot. Veneen materiaalikuluiksi tulee noin 550 euroa. Lisäksi tarvitaan työmies tekemään veneitä, palkka 8 euroa, omakustannuskerroin 1,5, siis 14 €/h. Työmiehen palkkakulut 112 €. Ollaan 660 eurossa. Tähän vielä hallin kulut, sitoutuneen pääoman kulut, logistiikkaketjun kulut, oma kate, jälleenmyyjän kulut kate. Tullaan siihen 1200 euroon. Onko se kultakaivos?

        Jos olisi, niin johan me kaikki tehtäis lujitemuoviveneitä, koska ei se vaikeaa ole.

        Sitten kun niitä tehdään satoja niin ihan noihin kustannuksiin ei taideta päätyä.


      • tänäänkin
        row-a-boat kirjoitti:

        että millä kustannusrakenteella ne 1000 markalla huoltoasemien pihassa ympäri maata 10 vuotta sitten myynnissä olleet veneet siten oli rakennettu?

        markka-ajassa? Katselepa ympärille ja mieti, milloin luovuttiin markoista. Meillä ostettiin silloin mansikoitakin 5 mk/l. tänään sama maksaa 5 ekeä/l.


      • Öljyn maailmanmarkkinahintaa
        row-a-boat kirjoitti:

        että millä kustannusrakenteella ne 1000 markalla huoltoasemien pihassa ympäri maata 10 vuotta sitten myynnissä olleet veneet siten oli rakennettu?

        Niin mitäs se öljyn hinta oli kymmenen vuotta sitten? Toi polyesterihartsi kun tehdään öljystä, niin sen hinta on nykyään euroissa korkeampi kuin markoissa kymmenen vuotta sitten. (Varmaan lujitteiden hinnallekin on käynyt ihan samoin.)


      • On toki merkittävä
        soutajakakkonen kirjoitti:

        Sitten kun niitä tehdään satoja niin ihan noihin kustannuksiin ei taideta päätyä.

        Otin tohon laskuesimerkkiin kyllä bulkkihinnan toppareille ja jelkkareille, muuten hinta olis ollut vielä korkeempi.

        Hartsia isot veistämät tosiaan ostaa tynnyreittäin...rekka-autoittain, joten tietynlaista hintaetua siinä toki tulee.

        Yhdestä muotista ei kuitenkaan työvuoron aikana voida ottaa kuin yksi vene (eikä oikein kunnolla sitäkään jos halutaan laatua), joten massatuotannossa muotteja pitää olla paljon ja varastotilojen pitää olla suuret, jne.

        Mutta saa yrittää vapaasti jos luulee venebusineksen olevan kultakaivos.


      • olevan rikkaita"
        Tre Malin kirjoitti:

        On toki veneitä ja VENEITÄ, mutta jos esim. miettii sitä että uusi SOUTUvene maksaa tänä päivänä luokkaa 1000-1600 € niin se on kyllä ihan VITUSTI 100 kilosta lasikuitu-hartsilaminaattia. Markka-aikaan nuo savolaismalliset maksoivat 1000 markkaa ja katetta oli jo siinäkin hinnassa.

        Muistan elävästi yhden viisauden siltä ajalta kun vielä työskentelin venemyyjänä: "Onneksi ne (asiakkaat) luulevat meidän olevan rikkaita." Tämän sanoi yksi erittäin hyvä myyjä. Itsekin jouduin pari kertaa vastaamaan jotain epämääräistä kysyttäessä millainen vene minulla on. Karu tosiasia oli, ettei niillä palkoilla ollut minkäänlaista mahdollisuutta omistaa mitään venettä jos ei puhuta halpis soutuveneestä. Veneala on kultakaivos vaan niille, jotka onnistuvat teollistamaan venetuotannon (Bavaria) ja niille, jotka myyvät venefirmansa osakkeet Brunswickille. Muut on oikeasti köyhiä kuin kirkonrotat, tai sitten ovat tehneet rahansa jossain ihan muualla ja ovat siirtyneet puuhastelemaan venealalle. Kovalla työllä sillä alalla pärjää, mutta rikastuminen on vaikeaa. Se on oikeasti pienikatteinen ala, uskotte tai ette.


      • Ilona-alumiinifolio
        Tre Malin kirjoitti:

        On toki veneitä ja VENEITÄ, mutta jos esim. miettii sitä että uusi SOUTUvene maksaa tänä päivänä luokkaa 1000-1600 € niin se on kyllä ihan VITUSTI 100 kilosta lasikuitu-hartsilaminaattia. Markka-aikaan nuo savolaismalliset maksoivat 1000 markkaa ja katetta oli jo siinäkin hinnassa.

        Alumiini maksaa aika vähän. Ja niitä vene-elementtejä kun levystä prässää ja automaattikoneilla yhteen hitsaa niin sekään ei paljoa maksa. Jostain ihmeen syystä kuitenkin 5-metrinen alumiinivene ilman konetta maksaa 2/3 siitä, mitä pikkuauto maksaa. Siis pelkkä aalloilla liplattava kuori ilman konetta. Joka sekin maksaa aivan älyttömästi eli em. veneeseen n. puolet pikkuauton hinnasta.

        Summa summarum: Veneharrastus on turhaa ja jos jollain on liikaa rahaa harrastuksiin niin otetaan ne liiat rahat pois.


      • eller hur?
        On toki merkittävä kirjoitti:

        Otin tohon laskuesimerkkiin kyllä bulkkihinnan toppareille ja jelkkareille, muuten hinta olis ollut vielä korkeempi.

        Hartsia isot veistämät tosiaan ostaa tynnyreittäin...rekka-autoittain, joten tietynlaista hintaetua siinä toki tulee.

        Yhdestä muotista ei kuitenkaan työvuoron aikana voida ottaa kuin yksi vene (eikä oikein kunnolla sitäkään jos halutaan laatua), joten massatuotannossa muotteja pitää olla paljon ja varastotilojen pitää olla suuret, jne.

        Mutta saa yrittää vapaasti jos luulee venebusineksen olevan kultakaivos.

        Millä ne 90-luvun 1000 markan veneet on aikanaan tehty? Talkootöinä ja lahjaksi saaduilla aineilla varmaan?


      • halvempaa
        Öljyn maailmanmarkkinahintaa kirjoitti:

        Niin mitäs se öljyn hinta oli kymmenen vuotta sitten? Toi polyesterihartsi kun tehdään öljystä, niin sen hinta on nykyään euroissa korkeampi kuin markoissa kymmenen vuotta sitten. (Varmaan lujitteiden hinnallekin on käynyt ihan samoin.)

        Taisi johonkin maailmanaikaan mennä hartsi suuriltaosin suoraan kaatopaikalle, kun sitä syntyi sivutuotteena öljynjalostuksessa.


      • käsitystä
        soutajakakkonen kirjoitti:

        Sitten kun niitä tehdään satoja niin ihan noihin kustannuksiin ei taideta päätyä.

        Onkohan sinulla mitään käsitystä mitä pelkkä veneen muotin tekeminen maksaa? Jos tehtäisiin vain yksi vene, niin noihin hintoihin ei todellakaan päädyttäisi. Lisäksi laminoiminen on mielestäni paskaa hommaa ja harva sitä tekee 8 € tunti.


      • soutajakakkonen
        käsitystä kirjoitti:

        Onkohan sinulla mitään käsitystä mitä pelkkä veneen muotin tekeminen maksaa? Jos tehtäisiin vain yksi vene, niin noihin hintoihin ei todellakaan päädyttäisi. Lisäksi laminoiminen on mielestäni paskaa hommaa ja harva sitä tekee 8 € tunti.

        Silloin kun markka-aikana veneitä sai tonnilla niin varmaan se veneen muotin tekeminen oli ilmaista. Eli nykyinen 1000 € on ihan ok kun enää ei ole niitä ilmaisen muotin tekijöitä. Life is a bitch an then you die. Vai miten se nyt meni? Ai niin, mä en olekaan veneen laminoija vaikka tuntipalkkani on lähes sama ;)


      • Silloin oli
        eller hur? kirjoitti:

        Millä ne 90-luvun 1000 markan veneet on aikanaan tehty? Talkootöinä ja lahjaksi saaduilla aineilla varmaan?

        Sen polyesterihartsin hinta oli silloin 6-10 kertaa halvempaa kuin nykyään. Toi yllälöytyvä tosin oli mullekin uusi tieto, että hartsia on joskus saanut ilmaiseksi kun se oli kaatopaikkajätettä.

        Ja niin ikään on noussut palkat, kiinteistöjen arvo, vuokrat, sähkö, ihan kaikki.

        Ymmärrätkö, vai pitääkö taivuttaa lasikuidusta?


      • On käsitystä
        käsitystä kirjoitti:

        Onkohan sinulla mitään käsitystä mitä pelkkä veneen muotin tekeminen maksaa? Jos tehtäisiin vain yksi vene, niin noihin hintoihin ei todellakaan päädyttäisi. Lisäksi laminoiminen on mielestäni paskaa hommaa ja harva sitä tekee 8 € tunti.

        Tai enhän mä tiedä mitä se muotin tekeminen maksaa. Sen tiedän, että kun paikalla on puolenkymmentä jannua, jotka tekevät hiki hatussa ympäripyöreitä päiviä kuukauden, niin 5.5 metrisen perämoottoriveneen muotit on valmistettu. Kai se aika kallis olis jos jollain teettäis. Joku 10'000 eskoa?

        Ja laminointihomman paskuus on asennekysymys. Ja sitä ihan oikeesti tehdään 8 € tunti.


      • On ideaa
        Ilona-alumiinifolio kirjoitti:

        Alumiini maksaa aika vähän. Ja niitä vene-elementtejä kun levystä prässää ja automaattikoneilla yhteen hitsaa niin sekään ei paljoa maksa. Jostain ihmeen syystä kuitenkin 5-metrinen alumiinivene ilman konetta maksaa 2/3 siitä, mitä pikkuauto maksaa. Siis pelkkä aalloilla liplattava kuori ilman konetta. Joka sekin maksaa aivan älyttömästi eli em. veneeseen n. puolet pikkuauton hinnasta.

        Summa summarum: Veneharrastus on turhaa ja jos jollain on liikaa rahaa harrastuksiin niin otetaan ne liiat rahat pois.

        Mutta venealumiini on kyllä oikeesti sika kallista.

        Mutta juu, Busteri ja Silveri kyllä teki hyvää liiketoimintaa ainakin tähän lamaan saakka. Niillä oli hyvä konsepti ja riittävät markkinat. Niin isot markkinat niillä ei kuitenkaan olleet, että niillä olisi ollut rahaa laittaa "kone" hitsaamaan veneitä. Kyllä siellä ihan ihmiset hitsaa. Ja ne ammattitaitoiset hitsarit sai ihan hyvää palkkaa, eli ei ihan ilmaista työvoimaa.

        Käsittääkseni nämä suomalaiset pikkupajat jotka alumiiniveneitä tekee, on nyt pahoissa kannattavuusongelmissa.

        Eli ei ole kultakaivosa (ainakaan automaattisesti) tämä alumiinivenepuolikaan.

        Autopuolelle on sikäli turha verrata, että autopuolella volyymit ovat _aina_ 10...1000x suuremmat kuin venepuolella, ja siksi siellä voidaan noita automatisointeja ottaa käyttöön. Veneily nyt vaan on rikkaiden luxus harrastus, ja rikkaita on vähän.


      • mikään ole ilmaista
        soutajakakkonen kirjoitti:

        Silloin kun markka-aikana veneitä sai tonnilla niin varmaan se veneen muotin tekeminen oli ilmaista. Eli nykyinen 1000 € on ihan ok kun enää ei ole niitä ilmaisen muotin tekijöitä. Life is a bitch an then you die. Vai miten se nyt meni? Ai niin, mä en olekaan veneen laminoija vaikka tuntipalkkani on lähes sama ;)

        Silloin kaikki vaan oli halvempaa, mutta ei ne muotit silloinkaan ilmaisia olleet. Itse en ole myöskään veneen laminoija, mutta ole sitä sen verran kokeillut ja katsellut, että ei se mitään herkkua ole. Joku 12 € tunti on siitä sopiva korvaus ja itsekään en ole sitä pienemällä palkalla koskaan tehnyt. Nykyään saan paremmat palkat muualta helpommalla. ;)


      • eller hur?
        On käsitystä kirjoitti:

        Tai enhän mä tiedä mitä se muotin tekeminen maksaa. Sen tiedän, että kun paikalla on puolenkymmentä jannua, jotka tekevät hiki hatussa ympäripyöreitä päiviä kuukauden, niin 5.5 metrisen perämoottoriveneen muotit on valmistettu. Kai se aika kallis olis jos jollain teettäis. Joku 10'000 eskoa?

        Ja laminointihomman paskuus on asennekysymys. Ja sitä ihan oikeesti tehdään 8 € tunti.

        Mutta kun se muotti tehdään kerran (1 kerta) niin sillä kai voidaan tehdä monta (n kappaletta) veneitä? Ja näin ollen veneen valmistuskustannukset pienenevät. Eri asia on joku käsin veistetty puuvene.


      • row-a-boat
        mikään ole ilmaista kirjoitti:

        Silloin kaikki vaan oli halvempaa, mutta ei ne muotit silloinkaan ilmaisia olleet. Itse en ole myöskään veneen laminoija, mutta ole sitä sen verran kokeillut ja katsellut, että ei se mitään herkkua ole. Joku 12 € tunti on siitä sopiva korvaus ja itsekään en ole sitä pienemällä palkalla koskaan tehnyt. Nykyään saan paremmat palkat muualta helpommalla. ;)

        Onhan se inflaatio ihan realismia mutta onko se markka siltikään muttunut euroksi? 1 Eur = 5,94573 mk.

        Ainakaan minun kuukausipalkkani ei ole muuttunut euroon siirtymisen myötä 12000 markasta 5900 euroksi. Vai pitäisikö pyytää lisää liksaa?


      • row-a-boat
        On ideaa kirjoitti:

        Mutta venealumiini on kyllä oikeesti sika kallista.

        Mutta juu, Busteri ja Silveri kyllä teki hyvää liiketoimintaa ainakin tähän lamaan saakka. Niillä oli hyvä konsepti ja riittävät markkinat. Niin isot markkinat niillä ei kuitenkaan olleet, että niillä olisi ollut rahaa laittaa "kone" hitsaamaan veneitä. Kyllä siellä ihan ihmiset hitsaa. Ja ne ammattitaitoiset hitsarit sai ihan hyvää palkkaa, eli ei ihan ilmaista työvoimaa.

        Käsittääkseni nämä suomalaiset pikkupajat jotka alumiiniveneitä tekee, on nyt pahoissa kannattavuusongelmissa.

        Eli ei ole kultakaivosa (ainakaan automaattisesti) tämä alumiinivenepuolikaan.

        Autopuolelle on sikäli turha verrata, että autopuolella volyymit ovat _aina_ 10...1000x suuremmat kuin venepuolella, ja siksi siellä voidaan noita automatisointeja ottaa käyttöön. Veneily nyt vaan on rikkaiden luxus harrastus, ja rikkaita on vähän.

        "Veneily nyt vaan on rikkaiden luxus harrastus, ja rikkaita on vähän."

        Ja tällä siis voidaan perustella mikä tahansa hinta veneelle? Ja jos joku sen hinnan kyseenalaittaa niin kyseessä on köyhä paska?


      • Monta venettä
        eller hur? kirjoitti:

        Mutta kun se muotti tehdään kerran (1 kerta) niin sillä kai voidaan tehdä monta (n kappaletta) veneitä? Ja näin ollen veneen valmistuskustannukset pienenevät. Eri asia on joku käsin veistetty puuvene.

        Tottakai muotilla voidaan (yleensä) tehdä monta venettä. Riippuu paljon muotin huollosta kuinka monta.

        Hommahan menee niin, että veistämöllä on ns. master plugi, josta tehdään uusia muotteja tarvittaessa. Oikeasti se master -plugi on se joka maksaa.

        Juu juu pienenee valmistuskustannukset mitä isompi sarja, ei sitä kukaan ole väittänytkään.

        Ps. oletko kännissä vai miksi jankutat epäolennaisuksista?


      • semmosta se on
        On käsitystä kirjoitti:

        Tai enhän mä tiedä mitä se muotin tekeminen maksaa. Sen tiedän, että kun paikalla on puolenkymmentä jannua, jotka tekevät hiki hatussa ympäripyöreitä päiviä kuukauden, niin 5.5 metrisen perämoottoriveneen muotit on valmistettu. Kai se aika kallis olis jos jollain teettäis. Joku 10'000 eskoa?

        Ja laminointihomman paskuus on asennekysymys. Ja sitä ihan oikeesti tehdään 8 € tunti.

        Jos ei joudu suuremmin suunnittelutyötä tekemään, niin noissa hinnoissa pyöritään. Tosin taas riippuu vahvuuksista ja laadusta yleensä, eli lähinnä siitä kuka tekee.

        Asennekysymyshän se laminointi pitkälti on, mutta kyllä harvassa työssä altistuu samalla tavalla kemikaaleille ja joutuu tekemään koko päivän töitä suodattimet niskassa. Hikistä hommaa kesällä, jatkuva kiire, huonot työasennot yms.

        En minä sitä epäile, etteikö 8 € tunti löytyisi porukkaa tekemään, mutta täytyy sanoa, että halvalla lähtee.


      • On perusteltu
        row-a-boat kirjoitti:

        "Veneily nyt vaan on rikkaiden luxus harrastus, ja rikkaita on vähän."

        Ja tällä siis voidaan perustella mikä tahansa hinta veneelle? Ja jos joku sen hinnan kyseenalaittaa niin kyseessä on köyhä paska?

        Tässä keskusteluketjussa on perusteltu, että valmistajan kate on kahdenkymmen prosentin alle ja niin on jälleenmyyjänkin. Revi siitä homo.


      • vain yksi vene
        Monta venettä kirjoitti:

        Tottakai muotilla voidaan (yleensä) tehdä monta venettä. Riippuu paljon muotin huollosta kuinka monta.

        Hommahan menee niin, että veistämöllä on ns. master plugi, josta tehdään uusia muotteja tarvittaessa. Oikeasti se master -plugi on se joka maksaa.

        Juu juu pienenee valmistuskustannukset mitä isompi sarja, ei sitä kukaan ole väittänytkään.

        Ps. oletko kännissä vai miksi jankutat epäolennaisuksista?

        Mutta myöskin töissä valmistavan metalliteollisuuden puolella. Eli jotain valmistuksen kustannusrakenteesta tiedän minäkin. Muottejakin teen työkseni.


      • inflaatio syynä
        row-a-boat kirjoitti:

        Onhan se inflaatio ihan realismia mutta onko se markka siltikään muttunut euroksi? 1 Eur = 5,94573 mk.

        Ainakaan minun kuukausipalkkani ei ole muuttunut euroon siirtymisen myötä 12000 markasta 5900 euroksi. Vai pitäisikö pyytää lisää liksaa?

        Eihän se kaikki inflaation piikkiin mene, mutta mietipä mitä kaikki muu silloin maksoi ja mitä se maksaa nykyään. Ei soutuveneiden teko oikeasti mikään kultakaivos ole. Isommissa veneissä katteet on paremmat, mutta siellä täytyykin sitten jo tietää mitä tekee ja markkinointikin on toisenlaista.


      • Hinta
        semmosta se on kirjoitti:

        Jos ei joudu suuremmin suunnittelutyötä tekemään, niin noissa hinnoissa pyöritään. Tosin taas riippuu vahvuuksista ja laadusta yleensä, eli lähinnä siitä kuka tekee.

        Asennekysymyshän se laminointi pitkälti on, mutta kyllä harvassa työssä altistuu samalla tavalla kemikaaleille ja joutuu tekemään koko päivän töitä suodattimet niskassa. Hikistä hommaa kesällä, jatkuva kiire, huonot työasennot yms.

        En minä sitä epäile, etteikö 8 € tunti löytyisi porukkaa tekemään, mutta täytyy sanoa, että halvalla lähtee.

        Tuollaisen veneen suunnittelu saa olla ammattitaitoiselta suunnittelijalta korkeintaan kahden viikon homma. Ammattitaitoisen suunnittelijan liksa oli ennen lamaa 2500 €/kk, nykyään saanee 1500 €:llä / kk, siis suunnittelukustannukset ovat noin 750 euroa.


      • row-a-boat
        On perusteltu kirjoitti:

        Tässä keskusteluketjussa on perusteltu, että valmistajan kate on kahdenkymmen prosentin alle ja niin on jälleenmyyjänkin. Revi siitä homo.

        Naisista tykkään jopa enemmän kuin veneistä. Kusettajista ja tyhjästä rahastajista en niinkään ole kiinnostunut. Pikemmikin kohdattaessa pataan-asenteella.

        Kate voi olla esim. joko 1000 € per myyty vene jolloin niitä myydään vähän tai 300 € isommalla myyntimäärällä. Up yours kuten amerikkalainen sanoisi.


      • ainakin satoja
        eller hur? kirjoitti:

        Mutta kun se muotti tehdään kerran (1 kerta) niin sillä kai voidaan tehdä monta (n kappaletta) veneitä? Ja näin ollen veneen valmistuskustannukset pienenevät. Eri asia on joku käsin veistetty puuvene.

        Kyllä sillä voi tehdä satoja veneitä, mutta välissä täytyy huoltaa ja sekin maksaa. Muottiin käytön myötä syntyvien vikojen korjaaminen ei ihan jokaiselta edes onnistu, tarvitaan ammattimies jos halutaan laatua. Ei muotin hinta paljoa tee per vene, mutta se melko suuri alkuinvestointina.


      • row-a-boat
        tänäänkin kirjoitti:

        markka-ajassa? Katselepa ympärille ja mieti, milloin luovuttiin markoista. Meillä ostettiin silloin mansikoitakin 5 mk/l. tänään sama maksaa 5 ekeä/l.

        Markka-aikaisesta mansikanmyynnistä on varmaan myös palkkasi kuusinkertaistunut?


      • row-a-boat
        inflaatio syynä kirjoitti:

        Eihän se kaikki inflaation piikkiin mene, mutta mietipä mitä kaikki muu silloin maksoi ja mitä se maksaa nykyään. Ei soutuveneiden teko oikeasti mikään kultakaivos ole. Isommissa veneissä katteet on paremmat, mutta siellä täytyykin sitten jo tietää mitä tekee ja markkinointikin on toisenlaista.

        Ja isommista veneistä otetaan se mikä saadaan? Kun kerran soutuveneet syntyvät siinä sivussa kun niissä riittää että ne kelluvat?


      • taas lisää
        Hinta kirjoitti:

        Tuollaisen veneen suunnittelu saa olla ammattitaitoiselta suunnittelijalta korkeintaan kahden viikon homma. Ammattitaitoisen suunnittelijan liksa oli ennen lamaa 2500 €/kk, nykyään saanee 1500 €:llä / kk, siis suunnittelukustannukset ovat noin 750 euroa.

        Noin tietenkin jos oletetaan, että homma menee laakista putkeen. Tosin monesti voi joutua tekemään ensimmäiseen muottiin vielä muutoksia kun ensimmäinen kappale on tehty ja sitä sitten testaillaan. Tosin ei tuo homma niin nuukaa ole soutuveneissä ja ne on melkein kopioita toisistaan, mutta jos halutaan oikeasti laatua, niin sitten pitää tehdä pidemmän kaavan kautta.


      • eikä suurempikaan
        row-a-boat kirjoitti:

        Ja isommista veneistä otetaan se mikä saadaan? Kun kerran soutuveneet syntyvät siinä sivussa kun niissä riittää että ne kelluvat?

        Soutuveneitä kun voi tehdä joka vajassa mitä pellon laidoilta löytyy, niin niissä on suurempi kilpailu ja siten katteet pienempiä. Isommat veneet vaatii enemmän suunnittelua, suuremman markkinoinnin, kaikki on isompaa. Niitä ei sitten ihan joka jannu väännäkään ja se näkyy hinnassa. Jos se on helppoa, niin sopii yrittää. Veneily on harrastus ja harrastukset maksavat. Alalla on tietenkin kilpailua, eikä kukaan tappiokseenkaan myy, mutta kyllä kilpailu pitää huolen siitä, että kultakaivoksia ei synny.


      • row-a-boat
        eikä suurempikaan kirjoitti:

        Soutuveneitä kun voi tehdä joka vajassa mitä pellon laidoilta löytyy, niin niissä on suurempi kilpailu ja siten katteet pienempiä. Isommat veneet vaatii enemmän suunnittelua, suuremman markkinoinnin, kaikki on isompaa. Niitä ei sitten ihan joka jannu väännäkään ja se näkyy hinnassa. Jos se on helppoa, niin sopii yrittää. Veneily on harrastus ja harrastukset maksavat. Alalla on tietenkin kilpailua, eikä kukaan tappiokseenkaan myy, mutta kyllä kilpailu pitää huolen siitä, että kultakaivoksia ei synny.

        Ja tällä nimen omaan on helppo perustellä että miksi 100 kg lasikuitulaminaattia maksaa ostajalle sen 1600 € (esim. veto 5 tai saiman)?


      • Saa muutakin
        row-a-boat kirjoitti:

        Ja tällä nimen omaan on helppo perustellä että miksi 100 kg lasikuitulaminaattia maksaa ostajalle sen 1600 € (esim. veto 5 tai saiman)?

        Se on kato tämä klopaali pisnes ja Osakeyhtiöt. Yksikään osakeyhtiö ei voi tehdä pitkään tappiollista toimintaa, tai muuten osakkeen omistajat nostavat rahoituksensa pois, ja sijoittavat sen sellaiseen osakeyhtiöön joka tuottaa ja maksaa osakkeenomistajille osinkoa.

        Siksi kaikki portaat (maton valmistaja, hartsin valmistaja, helojen ja airojen valmistajat, veneen valmistaja, kuljetusliikkeet, tilojen/tontin omistajat ja venelikkeen omistaja) haluavat tietyn katteen toiminnalleen. Siitä muodostuu se noin 50% tuotteen loppuhinnasta. Itse se veneen rakennuksen materiaalikustannukset on vähän alle 50%. Puuttuvat prosentit on laminoijan työtä.

        Laitapa firma pystyyn ja karsi tuo 50% täysin turhaa :-) kulua, niin pystyt myymään Veto 5 tason venettä 750 €:lla ja maailma pelastuu ja kaikilla on kivaa.


      • jossain määrin
        row-a-boat kirjoitti:

        "Veneily nyt vaan on rikkaiden luxus harrastus, ja rikkaita on vähän."

        Ja tällä siis voidaan perustella mikä tahansa hinta veneelle? Ja jos joku sen hinnan kyseenalaittaa niin kyseessä on köyhä paska?

        juuri niin menee. Sitä näetkös kutsutaan markkinataloudeksi.


      • Itse....
        row-a-boat kirjoitti:

        "Veneily nyt vaan on rikkaiden luxus harrastus, ja rikkaita on vähän."

        Ja tällä siis voidaan perustella mikä tahansa hinta veneelle? Ja jos joku sen hinnan kyseenalaittaa niin kyseessä on köyhä paska?

        "Ja tällä siis voidaan perustella mikä tahansa hinta veneelle?"

        Tunnut itse tietävän vastauksen venealan kustannusrakenteeseen sekä tien satumaisiin voittoihin. Mikset realisoisi osaamistasi ja muuttuisi miljonääriksi?

        "Ja jos joku sen hinnan kyseenalaittaa niin kyseessä on köyhä paska?"

        Näin vain siinä tapauksessa että kyseenalaistaja on ymmärtämyskyvytön idiootti, mutta näin ei Sinun tapauksessasi selvästikään ole. Tervetuloa alalle rahaa tahkoamaan!


      • Jepjep...
        row-a-boat kirjoitti:

        "Veneily nyt vaan on rikkaiden luxus harrastus, ja rikkaita on vähän."

        Ja tällä siis voidaan perustella mikä tahansa hinta veneelle? Ja jos joku sen hinnan kyseenalaittaa niin kyseessä on köyhä paska?

        On rikkaita ihmisiä ja wannabe rikkaita. Wannabe rikkaat ovat eläneet lainarahalla, erityisesti viimeset 5 vuotta. Se on loppu nyt.
        Tavarat menee kiertoon. Vain hölmö ostaa nousussa ja lainarahalla. Ota iisisti, seuraa tilanteita ja kypsä omena tippuu käteen. Simppeliä.


      • Vielä.
        Kultakaivos pystyyn kirjoitti:

        495 pitkä tavallinen soutuvene. Hinta 1200 ja risat.

        Topparia 4,5 kg, bulkkisäiliössä oostettuna hinnaksi tulee 35 euroa. Gelkkaria saman verran, myös 35 euroa. Mattoa noin 45 kiloa, 160 euroa. Hartsia noin 45 kiloa, 230 euroa. Nämä tarvikkeet maksavat jo 460 euroa. Lisäksi tarvitaan kovetinta hiukan, teloja, asetonia, muottivahaa, muotinhoitoaineita, suojavälineitä (suojalaseja, hanskoja, haalareita). Veneeseen tarvitaan varusteiksi heloja ja airot. Veneen materiaalikuluiksi tulee noin 550 euroa. Lisäksi tarvitaan työmies tekemään veneitä, palkka 8 euroa, omakustannuskerroin 1,5, siis 14 €/h. Työmiehen palkkakulut 112 €. Ollaan 660 eurossa. Tähän vielä hallin kulut, sitoutuneen pääoman kulut, logistiikkaketjun kulut, oma kate, jälleenmyyjän kulut kate. Tullaan siihen 1200 euroon. Onko se kultakaivos?

        Jos olisi, niin johan me kaikki tehtäis lujitemuoviveneitä, koska ei se vaikeaa ole.

        Tuohon laskelmaan on ynnättävä vielä muottikulut, siis ensiksi uuden mallin suunnittelu,lestin teko ja sitten muotti vielä....Ei ole halpaa.
        Muotti on lisäksi uusittava määrätyin välein.

        Moni ihmettelee veneiden hintoja autoihin nähden mutta silloin pitäsi myös verrata valmistusmääriä kuluihin nähden.

        Jos jollekkin on vielä epäselvää niin vielä kerran:
        Ihan kaikki valmistus ja kuljetuskulut on sisällytettävä veneen hintaan.


      • kasvaneet
        eller hur? kirjoitti:

        Millä ne 90-luvun 1000 markan veneet on aikanaan tehty? Talkootöinä ja lahjaksi saaduilla aineilla varmaan?

        Tuotaa...onko kovin vaikea asia käsittää että 20 vuotta sitten olivat jo pelkästään vaatimukset/määräykset veneen valmistuksessa ihan toista kuin nykyään?

        Samoin ostajien vaatimukset, monelle kelpasi suoraan vanhasta puuveneestä otetun muotin laatu, nykyään ei.

        Ns.huoltoasemaveneitä myös kuljetettiin kuin tyhjiä jugurttipurkkeja, nykyisiä ei enää pystytä.

        Jos huoltoasemaveneet olivat hyvä bisnes niin miksi niitä ei enää näy?

        Huoltoasemaveneiltä puuttuivat myös markkinointikulut(En nyt tarkoita huoltoaseman omaa mainosta) ja se ei ole todellakaan halpaa lystiä.
        Pelkät messukulut vievät tolkuttomasti rahaa ja siihen muu mainonta päälle.

        Eli meinaatko että näihin tulee raha jostain muualta kuin veneen hinnasta?


      • hehheee
        Hinta kirjoitti:

        Tuollaisen veneen suunnittelu saa olla ammattitaitoiselta suunnittelijalta korkeintaan kahden viikon homma. Ammattitaitoisen suunnittelijan liksa oli ennen lamaa 2500 €/kk, nykyään saanee 1500 €:llä / kk, siis suunnittelukustannukset ovat noin 750 euroa.

        Just joo, vai että 750 jöröö olisi suunnittelutyön hinta?
        Kuule, ne jätkät jotka ovat näihinjuttuhin koulunsa käyneet niin eivät edes sano tuolla summalla päivää....Suunnitttelussa nykyään käytetään monia ohjelmia joiden hinnat alkavat tuosta 5000-6000 eurosta, parhaimmat maksavat semmoisen 25000-30000.

        Tuohon päälle sitten kaikki muu hommassa tarvittava ja sinä meinaat että sitten suunnitellaan näillä joitakin veneitä vuodessa?

        Yhdelläkään valmistajalla ei ole omia suunnittelijoita vaan työ ostetaan palveluna suunnittelutoimistoilta tai yrittäjiltä....ja yksikään niistä ei tekisi töitä 2500 €/kk.

        Todettakoon vielä että vaikkapa 7 metristä matkavenettä ei kukaan suunnittele kahdessa viikossa...tai suunnitelee mutta ostajia ei semmoiselle veneelle kyllä sitten löydy.

        Todellakin ihmetyttää joidenkin käsityskyvyn näissä asoissa, valmistajan/myyjän/suunnittelijan pitäsi iskeä omaa rahaansa mielin määrin kaikkeen veneen valmistamiseen liittyvään mutta sitä ei saisi tuotteen hintaan sisällyttää vaan joidenkin puolesta pitäsi uhrautua ja antaa vene tappiolla?

        Tuskin olen kovin väärässä jos väitän että nämä samat valittajat ovat tulevia velkaneuvonnan asiakkaita...

        Hemmetti, tehkää itse veneenne,näyttäkää kuinka halvalla tehdään hyvää ja jää vielä runsaat katteetkin!


      • Todella halpaa
        hehheee kirjoitti:

        Just joo, vai että 750 jöröö olisi suunnittelutyön hinta?
        Kuule, ne jätkät jotka ovat näihinjuttuhin koulunsa käyneet niin eivät edes sano tuolla summalla päivää....Suunnitttelussa nykyään käytetään monia ohjelmia joiden hinnat alkavat tuosta 5000-6000 eurosta, parhaimmat maksavat semmoisen 25000-30000.

        Tuohon päälle sitten kaikki muu hommassa tarvittava ja sinä meinaat että sitten suunnitellaan näillä joitakin veneitä vuodessa?

        Yhdelläkään valmistajalla ei ole omia suunnittelijoita vaan työ ostetaan palveluna suunnittelutoimistoilta tai yrittäjiltä....ja yksikään niistä ei tekisi töitä 2500 €/kk.

        Todettakoon vielä että vaikkapa 7 metristä matkavenettä ei kukaan suunnittele kahdessa viikossa...tai suunnitelee mutta ostajia ei semmoiselle veneelle kyllä sitten löydy.

        Todellakin ihmetyttää joidenkin käsityskyvyn näissä asoissa, valmistajan/myyjän/suunnittelijan pitäsi iskeä omaa rahaansa mielin määrin kaikkeen veneen valmistamiseen liittyvään mutta sitä ei saisi tuotteen hintaan sisällyttää vaan joidenkin puolesta pitäsi uhrautua ja antaa vene tappiolla?

        Tuskin olen kovin väärässä jos väitän että nämä samat valittajat ovat tulevia velkaneuvonnan asiakkaita...

        Hemmetti, tehkää itse veneenne,näyttäkää kuinka halvalla tehdään hyvää ja jää vielä runsaat katteetkin!

        Yleisinsinöörinä tiedän yleisinsinöörin aloituspalkan olevan tämän päivän Suomessa 2000 - 2500 €. Venealalla, koska se on kutsumusala, suunnittelijan aloituspalkka on 1500 - 2200 €. Moottorivenevalmistajista ainakin Bellalla, Busterilla, Fasterilla ja Minorilla (todennäköisesti monella muullakin) on suunnittelija/suunnittelijoita töissä kuukausiliksalla. Se nyt vaan on niin, että insinöörityö on halpaa tämän päivän Suomessa.

        5.5 metrisen veneen suunnitteluaika osaavalta henkilöltä on 2 viikkoa. 7 Metrisen veneen yksi kuukausi.


      • Aika halpoja
        Vielä. kirjoitti:

        Tuohon laskelmaan on ynnättävä vielä muottikulut, siis ensiksi uuden mallin suunnittelu,lestin teko ja sitten muotti vielä....Ei ole halpaa.
        Muotti on lisäksi uusittava määrätyin välein.

        Moni ihmettelee veneiden hintoja autoihin nähden mutta silloin pitäsi myös verrata valmistusmääriä kuluihin nähden.

        Jos jollekkin on vielä epäselvää niin vielä kerran:
        Ihan kaikki valmistus ja kuljetuskulut on sisällytettävä veneen hintaan.

        Master plugi on käytännössä ikuinen. Master plugin hinta (töineen) ehkä 10'000 €. Kestäiskö muotti 200 irroitusta hyvin huollettuna? Muotin hinta (töineen) vinyyliesteripohjaisista tuotteista, ehkä 1500 €. Iso venesarja, 1000 venettä. Tällöin muottikulut per vene on 17,5 euroa, eli aika halpaa.

        Noitten muottikulujen takia ei kannata tehdä halvoista veneistä lyhyttä sarjaa (ellei tee muottia harrastuksen vuoksi). Kalliista veneestä sitten voi tehdä muotit vaikka tekis vaan yhden veneen.

        Veneitä voitaisiin tehdä kuten autoja kunhan veneitä menisi kaupaksi kuin autoja. Silloin vallalla olevat valmistusmateriaalit olisivat polyeteeni ja alumiini. Vain erikoisveneitä tehtäisiin lujitemuovista. Tosin mikäli massat haluaisivat maksaa hiukan enemmän ja saada oikeasti hyvän veneen, valmsitajat kyllä robotoisivat lujitemuoviveneenkin valmistuksen. Tekniikka tähän on olemassa, mutta kysyntää ei ole riittävästi. Sitä paitsi suomalaiset laminoijat ovat halpoja. Veneenrakennus on miehille kutsumusammatti siinä kuin sairaanhoito naisille.


      • ja halpoja
        Aika halpoja kirjoitti:

        Master plugi on käytännössä ikuinen. Master plugin hinta (töineen) ehkä 10'000 €. Kestäiskö muotti 200 irroitusta hyvin huollettuna? Muotin hinta (töineen) vinyyliesteripohjaisista tuotteista, ehkä 1500 €. Iso venesarja, 1000 venettä. Tällöin muottikulut per vene on 17,5 euroa, eli aika halpaa.

        Noitten muottikulujen takia ei kannata tehdä halvoista veneistä lyhyttä sarjaa (ellei tee muottia harrastuksen vuoksi). Kalliista veneestä sitten voi tehdä muotit vaikka tekis vaan yhden veneen.

        Veneitä voitaisiin tehdä kuten autoja kunhan veneitä menisi kaupaksi kuin autoja. Silloin vallalla olevat valmistusmateriaalit olisivat polyeteeni ja alumiini. Vain erikoisveneitä tehtäisiin lujitemuovista. Tosin mikäli massat haluaisivat maksaa hiukan enemmän ja saada oikeasti hyvän veneen, valmsitajat kyllä robotoisivat lujitemuoviveneenkin valmistuksen. Tekniikka tähän on olemassa, mutta kysyntää ei ole riittävästi. Sitä paitsi suomalaiset laminoijat ovat halpoja. Veneenrakennus on miehille kutsumusammatti siinä kuin sairaanhoito naisille.

        "Kestäiskö muotti 200 irroitusta hyvin huollettuna?"

        Helposti. Tiedän muotteja joilla on tehty yli 600. Jotkut väittävät, että oikein säilytettynä, kohdeltuna ja huollettuna muotti olisi ikuinen. Tosin siinä on sitten oltava ammattimies huoltamassakin, huoltoväli melko tiheä ja katostilaa säilytykseen.

        Ja tuo huoltokaan ei ole ilmaista. Soutuveneen muotin 'pesee, lakkaa ja vahaa' päivässä jos osaa ja on viitteliäisyyttä. 'Pesuaine lakka ja vaha' sitten onkin melko kalliita, mutta tosin aika riittoisia. Jos on paikattavaa, niin siinä menee yleensä vähintään 2 tuntia, mutta voi mennä päiväkin. Taas tarvitaan osaava kaveri paikkaamaan jos halutaan laatua. Isommassa tehtaassa saakin sitten olla yksi tai pari kaveria täyspäiväisinä huoltamassa muotteja.

        "Tekniikka tähän on olemassa, mutta kysyntää ei ole riittävästi."

        Ja mitäköhän tekniikkaa tarkoitat? RTM:ssä tulee ongelmia jo soutuveneen kanssa ja ruiskun tai maalauksen automatisointikaan ei poista laminointia.

        Tosin melko helposti saisi kehitettyä toimivan automaattilinjan, mutta nykyään tuollaista tekniikkaa ei taida missään olla ainakaan käytössä? Rahaa siinä tietenkin palaisi ainakin alkuun.


      • tarkoitin hyvinkin
        ja halpoja kirjoitti:

        "Kestäiskö muotti 200 irroitusta hyvin huollettuna?"

        Helposti. Tiedän muotteja joilla on tehty yli 600. Jotkut väittävät, että oikein säilytettynä, kohdeltuna ja huollettuna muotti olisi ikuinen. Tosin siinä on sitten oltava ammattimies huoltamassakin, huoltoväli melko tiheä ja katostilaa säilytykseen.

        Ja tuo huoltokaan ei ole ilmaista. Soutuveneen muotin 'pesee, lakkaa ja vahaa' päivässä jos osaa ja on viitteliäisyyttä. 'Pesuaine lakka ja vaha' sitten onkin melko kalliita, mutta tosin aika riittoisia. Jos on paikattavaa, niin siinä menee yleensä vähintään 2 tuntia, mutta voi mennä päiväkin. Taas tarvitaan osaava kaveri paikkaamaan jos halutaan laatua. Isommassa tehtaassa saakin sitten olla yksi tai pari kaveria täyspäiväisinä huoltamassa muotteja.

        "Tekniikka tähän on olemassa, mutta kysyntää ei ole riittävästi."

        Ja mitäköhän tekniikkaa tarkoitat? RTM:ssä tulee ongelmia jo soutuveneen kanssa ja ruiskun tai maalauksen automatisointikaan ei poista laminointia.

        Tosin melko helposti saisi kehitettyä toimivan automaattilinjan, mutta nykyään tuollaista tekniikkaa ei taida missään olla ainakaan käytössä? Rahaa siinä tietenkin palaisi ainakin alkuun.

        Minunkaan tietääkseni sitä ei ole venevalmistuksessa käytössä missään. Eikä ihme, sen kannattamaan saaminen vaatisi ainakin maanosan laajuisen suosion/markkinoinnin/markkinat venemallille. Tarttettais veneitten toijota korolla.


      • jotakin..
        tarkoitin hyvinkin kirjoitti:

        Minunkaan tietääkseni sitä ei ole venevalmistuksessa käytössä missään. Eikä ihme, sen kannattamaan saaminen vaatisi ainakin maanosan laajuisen suosion/markkinoinnin/markkinat venemallille. Tarttettais veneitten toijota korolla.

        Kyllä sillä pikkuosia tehdään, kuten luukkuja tms. Eihän se isompien veneiden teossa kannata.

        Tosin RTM:ssä ei ole poistettu vielä maalausta. Sen voisi kyllä tehdä robotilla tai itse olen miettinyt jonkinlaista aerosolia. No, mutta eipä sillä ole merkitystä kun investointi ei kuitenkaan kannata. Autoteollisuudessa taitavat tuota kyllä jo käyttää suuren kappalemäärän vuoksi?


      • Ja höpö
        Todella halpaa kirjoitti:

        Yleisinsinöörinä tiedän yleisinsinöörin aloituspalkan olevan tämän päivän Suomessa 2000 - 2500 €. Venealalla, koska se on kutsumusala, suunnittelijan aloituspalkka on 1500 - 2200 €. Moottorivenevalmistajista ainakin Bellalla, Busterilla, Fasterilla ja Minorilla (todennäköisesti monella muullakin) on suunnittelija/suunnittelijoita töissä kuukausiliksalla. Se nyt vaan on niin, että insinöörityö on halpaa tämän päivän Suomessa.

        5.5 metrisen veneen suunnitteluaika osaavalta henkilöltä on 2 viikkoa. 7 Metrisen veneen yksi kuukausi.

        Yhdelläkään suomalaisista venevalmistajilla ei ole palkattua venesuunnittelijaa.

        Ihailen kuvitelmaasi insinöörien kaikkivoipaisuudesta mutta jos insinööri miettii venetehtaalla jonkun luukun saranaa uusiksi niin se ei todellakaan ole venesuunnittelua.
        Aivan yhtähyvin keinosiementäjä voisi mennä samaan hommaan ja kutsua itseään venesuunnittelijaksi.

        Kerrohan vaikkapa kuinka paljon yleisinsinöörin koulutukseen sisältyy hydrodynamiikkaa?
        Muotoilua?

        Monen veneen kohdalla on esitteissä ilmoitettu suunnittelija ja se ei todellakaan ole tehtaan yleismies Jantunen vaan mitä suuremmasta brändistä on kyse niin sitä varmemmin veneet ovat suunniteltu yksityisten toimistojen toimesta.
        Esim.Yamarinin hovisuunnitelija oli pitkään E.Harilainen ja Bellankin suunnitelua on ostettu mm.Italiasta saakka(Molinari).
        Kumma kun menevät Italiasta kovalla rahalla ostamaan suunnittelua kun yleisinisnööri sen tekisi parissa viikossa ja tonnilla?

        Jos on epäselvää että onko veneen suunnittelu yleisinsinöörin heiniä niin tsekkaa wikistä:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Naval_architecture
        Ja tämä ei vielä sisällä desingiä...


      • ilmi selvästi
        vain yksi vene kirjoitti:

        Mutta myöskin töissä valmistavan metalliteollisuuden puolella. Eli jotain valmistuksen kustannusrakenteesta tiedän minäkin. Muottejakin teen työkseni.

        et itse muotteja maksa vaikka niitä teetkin...niin että ilmaisia ovat?
        Jos et saa palkkaa muottien tekemisestä ja toimitat niihin raaka-aineet ilmaiseksi sekä kuljetat niitä asiakkaalle veloituksetta niin sitten uskon että muottikulut eivät ole olennainen osa tuotteen hinnanmuodostusta...


      • mistä?
        Ja höpö kirjoitti:

        Yhdelläkään suomalaisista venevalmistajilla ei ole palkattua venesuunnittelijaa.

        Ihailen kuvitelmaasi insinöörien kaikkivoipaisuudesta mutta jos insinööri miettii venetehtaalla jonkun luukun saranaa uusiksi niin se ei todellakaan ole venesuunnittelua.
        Aivan yhtähyvin keinosiementäjä voisi mennä samaan hommaan ja kutsua itseään venesuunnittelijaksi.

        Kerrohan vaikkapa kuinka paljon yleisinsinöörin koulutukseen sisältyy hydrodynamiikkaa?
        Muotoilua?

        Monen veneen kohdalla on esitteissä ilmoitettu suunnittelija ja se ei todellakaan ole tehtaan yleismies Jantunen vaan mitä suuremmasta brändistä on kyse niin sitä varmemmin veneet ovat suunniteltu yksityisten toimistojen toimesta.
        Esim.Yamarinin hovisuunnitelija oli pitkään E.Harilainen ja Bellankin suunnitelua on ostettu mm.Italiasta saakka(Molinari).
        Kumma kun menevät Italiasta kovalla rahalla ostamaan suunnittelua kun yleisinisnööri sen tekisi parissa viikossa ja tonnilla?

        Jos on epäselvää että onko veneen suunnittelu yleisinsinöörin heiniä niin tsekkaa wikistä:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Naval_architecture
        Ja tämä ei vielä sisällä desingiä...

        "Kerrohan vaikkapa kuinka paljon yleisinsinöörin koulutukseen sisältyy hydrodynamiikkaa?
        Muotoilua?"

        Mikä on tämä yleisinsinööri? Mistä koulutusohjelmasta voi valmistua yleisinsinööriksi? Ei kai kukaan niin hölmö luulle, että insinöörin tutkinto antaisi jonkun yleispätevyyden kaiken tekniikan sunnitteluun?

        Tietenkin jos halutaan insinööri joka tietää jotankin hydrodynamiikasta ja muotoilusta, niin hommataan näitä aloja opiskellut insinööri, eikä mitään atk-insinööriä. Tosin harva noita molempia hallitsee riittävän hyvin, mutta kuitenkin.

        Se mitä tulee insinöörien palkkaukseen, niin kukaan ei tosiaankaan löydä kumpaakaan noista aloista oikeasti osaavaa kaveria alta 3500€. Hirveällä tuurilla voi jonkun löytää (vaikka lahjakas dippatyöntekijä).


      • insinjööri
        mistä? kirjoitti:

        "Kerrohan vaikkapa kuinka paljon yleisinsinöörin koulutukseen sisältyy hydrodynamiikkaa?
        Muotoilua?"

        Mikä on tämä yleisinsinööri? Mistä koulutusohjelmasta voi valmistua yleisinsinööriksi? Ei kai kukaan niin hölmö luulle, että insinöörin tutkinto antaisi jonkun yleispätevyyden kaiken tekniikan sunnitteluun?

        Tietenkin jos halutaan insinööri joka tietää jotankin hydrodynamiikasta ja muotoilusta, niin hommataan näitä aloja opiskellut insinööri, eikä mitään atk-insinööriä. Tosin harva noita molempia hallitsee riittävän hyvin, mutta kuitenkin.

        Se mitä tulee insinöörien palkkaukseen, niin kukaan ei tosiaankaan löydä kumpaakaan noista aloista oikeasti osaavaa kaveria alta 3500€. Hirveällä tuurilla voi jonkun löytää (vaikka lahjakas dippatyöntekijä).

        Totaaaa....mitäs minulta tätä kysyt kun itse juuri samaa ihmettelin.

        Kysy itse yleisinsinööriltä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000042115415


    • messias

      Näistä kirjoituksia lukiessa tulee eittämättä mieleen toteamus. Suomalaiset ovat perin kateellista ja etenkin vahingoniloista porukkaa. Oikein nautitaan siitä että jollain teolisuuden haaralla tai yrittäjällä menee huonosti. Mutta tämä ei ole mitään uutta, suomalisethan ovat aina sahanneet omaa oksaa poikki. Veneala on suhdanneherkkä teollisuus ja enkä näe siinä mitään ilotsemisen aihetta, kun veneitä ei mene kaupaksi. Myisitkö itse valmistamasi tuotteen alle tuotantokustannusten.

      • työnjako?

        Venekauppiaan tehtävä on saada veneestään mahdollisimman hyvä hinta.

        Veneenostajan tehtävä on saada rahoilleen mahdollisimman paljon vastinetta.

        Markkinatilanne määrää, missä summassa nämä tarpeet kohtaavat ja kaupat syntyvät.

        Neuvostoliitossa oli toinen systeemi, haikailetko sen perään? Siellä kaikki meni kaupaksi.


    • ootti äänessä

      Kieltämättä asiakkaita ei juuri näy pihassa eikä hallissa. Onneksi tuota pääomaa on sen verran, että tästä notkahduksesta selvittänee. Asentajan ja yhden myyjän jouduin irtisanomaan, mutta niitähän saa lisää.

      Voit ihan vapaasti tulla tänne tekemään 3000 €:n veneestä 1000 €:n tarjousta. Etköhän sinä jo itsekin tajua, ettei se johda kauppaan.

      Tämä veneala nyt vaan ei palvele persaukista renkaanpotkija-tinkijää. Me myymme luxus tuotteita rahamiehille. Muille haistatamme paskat kuten aina ennenkin. Ja sehän idiootteja vituttaa *häh-häh-hää* - rahattomia kun yleensä sattuneesta syystä ovat. Rahattomille idiooteille kovin hankinta elämänsä aikana (viinan ohella) on uudehko korealainen auto. Veneet nyt vaan on luxus tuotteita.

      • sinun kanssasi..

        Kun luen tätä ketjua, niin ymmärrän, että keväällä menee venettä halvalla. Ymmärrän myös, että kauppoja ei tehdä tänne vastailleitten omistaja-toimitusjohtaja-myyjien kanssa. Ei, kaupat tehdään pesänhoitajan kanssa.

        Suomen taloudellinen tilanne on menossa siihen suuntaan, että olen ruvennut miettimään, tarvitsenko sittenkään venettä, en ehkä maksa edes sitä -70% hintaa..

        Eiköhän viimeistään syyskuussa tiedetä, kuinka kävi. Täältä palstoilta voidaan sitten lukea niiden harvojen veneen ostaneiden saamia hintoja.

        Tiedoksi mihin väitteeni perustan: Olen pitänyt Nettiveneessä valeilmoituksena 4v. vanhaa Yamarin 56:ta samanikäisellä 100hv koneella ja traileri mukaan. Hinnaksi olen laittanut keskimääräisen samanikäisen hinnan miinus 30%. Lisäksi olen luvannut kuljettaa veneen mihin tahansa Suomessa sekä antamaan 2 kk:n takuun (viat maksettaisiin puoliksi). Tarjouksia en ole saanut yhtään.

        Jos olisin asuntovelan kanssa kamppaileva lomautettu, tutisisi puntti tällä hetkellä melkoisesti.

        Suomalaisen yrittäjyyden perusongelma on, että yrittäjiksi hakeutuvat luonnevikaiset tyypit, jotka eivät kykene työskentelemään toisen alaisuudessa. Liiketoimintapäätökset tehdään tunteella "Mieluummin veneet tuleen kuin alennuksella".


      • Jepjep...
        sinun kanssasi.. kirjoitti:

        Kun luen tätä ketjua, niin ymmärrän, että keväällä menee venettä halvalla. Ymmärrän myös, että kauppoja ei tehdä tänne vastailleitten omistaja-toimitusjohtaja-myyjien kanssa. Ei, kaupat tehdään pesänhoitajan kanssa.

        Suomen taloudellinen tilanne on menossa siihen suuntaan, että olen ruvennut miettimään, tarvitsenko sittenkään venettä, en ehkä maksa edes sitä -70% hintaa..

        Eiköhän viimeistään syyskuussa tiedetä, kuinka kävi. Täältä palstoilta voidaan sitten lukea niiden harvojen veneen ostaneiden saamia hintoja.

        Tiedoksi mihin väitteeni perustan: Olen pitänyt Nettiveneessä valeilmoituksena 4v. vanhaa Yamarin 56:ta samanikäisellä 100hv koneella ja traileri mukaan. Hinnaksi olen laittanut keskimääräisen samanikäisen hinnan miinus 30%. Lisäksi olen luvannut kuljettaa veneen mihin tahansa Suomessa sekä antamaan 2 kk:n takuun (viat maksettaisiin puoliksi). Tarjouksia en ole saanut yhtään.

        Jos olisin asuntovelan kanssa kamppaileva lomautettu, tutisisi puntti tällä hetkellä melkoisesti.

        Suomalaisen yrittäjyyden perusongelma on, että yrittäjiksi hakeutuvat luonnevikaiset tyypit, jotka eivät kykene työskentelemään toisen alaisuudessa. Liiketoimintapäätökset tehdään tunteella "Mieluummin veneet tuleen kuin alennuksella".

        Vihdoin, joku toinenkin realiteetit ymmärtävä äänessä...
        Mulla edelleen 50k€ jemmassa. Veneen ostan heti kun jotain positiivisia lukuja alkaa taloudesta tulla.


      • Ihanko totta?
        Jepjep... kirjoitti:

        Vihdoin, joku toinenkin realiteetit ymmärtävä äänessä...
        Mulla edelleen 50k€ jemmassa. Veneen ostan heti kun jotain positiivisia lukuja alkaa taloudesta tulla.

        "Vihdoin, joku toinenkin realiteetit ymmärtävä äänessä..."

        Joo, mies joka pitää valeilmoa nettiveneessä...Hyvin on realiteetit halussa.


      • Tulentallaaja
        Jepjep... kirjoitti:

        Vihdoin, joku toinenkin realiteetit ymmärtävä äänessä...
        Mulla edelleen 50k€ jemmassa. Veneen ostan heti kun jotain positiivisia lukuja alkaa taloudesta tulla.

        Mites se 50 k€, onko sekin valetta?


      • Jepjep...
        Tulentallaaja kirjoitti:

        Mites se 50 k€, onko sekin valetta?

        Miksikäs tuosta valehtelisin...
        Pointti on nyt se, että tähän maahan aletaan ennustaa 13% työttömyyttä...
        Talouden luvut eivät ole parantuneet mitenkään viimesen 3 kk aikana, päinvastoin. Synkempää on päivä päivältä.
        Tulee katsos eteen kysymys, että olisko tolle 50 tonnille jotain paljon järkevämpää käyttöä, kuin vene. Tässä saattaa meinaa alkaa todellinen omaisuuden uusjako, jossa löytyy varmasti hyvinkin tuottavia kohteita veneitten sijaan. Täytyy laskea, mikä kohteen arvo on esim. 10 vuoden päästä. Sillä arvolla voidaankin ostaa sitten vaikka 5 venettä. Vene kun on aika harvalle välttämättömyys, ilmankin voi elää.. Niin paitti tietty venekauppiaan mielestä en voi.
        Siksipä nykytilanteessa vielä odotan jotain positiivista signaalia. Jos sellainen tulee, niin tiedän että maailma alkaa taas rullaamaan vanhaa rataa ja veneen osto on järkevää tässä vaiheessa. Jos negatiivisuus jatkuu, valmistaudun ostamaan järkevän sijoituskohteen. Venehän ei sellainen ole.


      • taantuman
        Jepjep... kirjoitti:

        Miksikäs tuosta valehtelisin...
        Pointti on nyt se, että tähän maahan aletaan ennustaa 13% työttömyyttä...
        Talouden luvut eivät ole parantuneet mitenkään viimesen 3 kk aikana, päinvastoin. Synkempää on päivä päivältä.
        Tulee katsos eteen kysymys, että olisko tolle 50 tonnille jotain paljon järkevämpää käyttöä, kuin vene. Tässä saattaa meinaa alkaa todellinen omaisuuden uusjako, jossa löytyy varmasti hyvinkin tuottavia kohteita veneitten sijaan. Täytyy laskea, mikä kohteen arvo on esim. 10 vuoden päästä. Sillä arvolla voidaankin ostaa sitten vaikka 5 venettä. Vene kun on aika harvalle välttämättömyys, ilmankin voi elää.. Niin paitti tietty venekauppiaan mielestä en voi.
        Siksipä nykytilanteessa vielä odotan jotain positiivista signaalia. Jos sellainen tulee, niin tiedän että maailma alkaa taas rullaamaan vanhaa rataa ja veneen osto on järkevää tässä vaiheessa. Jos negatiivisuus jatkuu, valmistaudun ostamaan järkevän sijoituskohteen. Venehän ei sellainen ole.

        aikaiseen omaisuuden uusjakoon mukaan panoksena 50 k€....???

        jepjep...vaikka cash is king niin realismia ei kannata unohtaa poitsu.

        säästelet sen sinne 10v- periodin loppupuolelle niin voit seuraavassa tuulipukuhumppa-nousussa tehdä pörssissä tiliä...

        me muut puolestamme veneilemme auvoisat kesät sitä odotellessa.


      • Jepjep...
        taantuman kirjoitti:

        aikaiseen omaisuuden uusjakoon mukaan panoksena 50 k€....???

        jepjep...vaikka cash is king niin realismia ei kannata unohtaa poitsu.

        säästelet sen sinne 10v- periodin loppupuolelle niin voit seuraavassa tuulipukuhumppa-nousussa tehdä pörssissä tiliä...

        me muut puolestamme veneilemme auvoisat kesät sitä odotellessa.

        Niin, eihän mulla olekkaan mitään 1milj€ pottia takana, kuten venekauppiailla. Enkä olekkaan koko maapalloa ostamassakaan... eikä takkikaan ole auki. Mutta rahat on tilillä.


      • on aika suureellista
        Jepjep... kirjoitti:

        Niin, eihän mulla olekkaan mitään 1milj€ pottia takana, kuten venekauppiailla. Enkä olekkaan koko maapalloa ostamassakaan... eikä takkikaan ole auki. Mutta rahat on tilillä.

        puhua mukaanpääsystä mahdollisesti alkavaan omaisuuden uusjakoon.

        omaisuuskertymä kun on aina toistaiseksi taantumassa ollut kumulatiivista...

        50k€ on kiva pesämunake viisaasti käytettynä, mutta ei sillä osallistuta suurjakoon.
        kestokulutushyödykkeiden kohdalla voi kyllä tehdä kivat kaupat kun kohdalle osuu.

        mä sijoittaisin muutaman tuhatlappusen pieneen peräprutkuun ja ajelisin sillä tuulipukuhumppaa odotellessa...pääsee eroon eikä hinnassa häviä.

        ja tärkeintä, olis parempi mielikin itsellä kun ei tarvitsisi ruikuttaa veneettömänä hinnoista kauppiaille ja muille.

        taantuma on kovin harvoille eduksi ja vaikka sinulle vinoillut venekaupittelija talousvaikeuksiin joutuisikin ja lopulta pääsisit tekemään alimittaisen tarjouksesi, et kuitenkaan kuulu siihen joukkoon.


      • Jepjep...
        on aika suureellista kirjoitti:

        puhua mukaanpääsystä mahdollisesti alkavaan omaisuuden uusjakoon.

        omaisuuskertymä kun on aina toistaiseksi taantumassa ollut kumulatiivista...

        50k€ on kiva pesämunake viisaasti käytettynä, mutta ei sillä osallistuta suurjakoon.
        kestokulutushyödykkeiden kohdalla voi kyllä tehdä kivat kaupat kun kohdalle osuu.

        mä sijoittaisin muutaman tuhatlappusen pieneen peräprutkuun ja ajelisin sillä tuulipukuhumppaa odotellessa...pääsee eroon eikä hinnassa häviä.

        ja tärkeintä, olis parempi mielikin itsellä kun ei tarvitsisi ruikuttaa veneettömänä hinnoista kauppiaille ja muille.

        taantuma on kovin harvoille eduksi ja vaikka sinulle vinoillut venekaupittelija talousvaikeuksiin joutuisikin ja lopulta pääsisit tekemään alimittaisen tarjouksesi, et kuitenkaan kuulu siihen joukkoon.

        Ensinnäkin mulla on jo vene, kiikarissa siis kakkosvene.
        No pitäiskö jättää vaikka se sijoitusasunto ostamatta ja hommata kunon paatti ??


      • selittää
        Jepjep... kirjoitti:

        Ensinnäkin mulla on jo vene, kiikarissa siis kakkosvene.
        No pitäiskö jättää vaikka se sijoitusasunto ostamatta ja hommata kunon paatti ??

        mistään sijoitusasunnosta, jos käytettävissä on 50 000.

        Sen sijaan, jos et ole tyytyväinen nykyveneeseesi, niin vaihdossa parempaan voi olla mieltä. Olettaen, että sinulla oikeasti on se 50 kilodonaa käytettävissä etkä vain satuile.


      • Jepjep...
        selittää kirjoitti:

        mistään sijoitusasunnosta, jos käytettävissä on 50 000.

        Sen sijaan, jos et ole tyytyväinen nykyveneeseesi, niin vaihdossa parempaan voi olla mieltä. Olettaen, että sinulla oikeasti on se 50 kilodonaa käytettävissä etkä vain satuile.

        No millanen summa pitäis olla jotta vois hommata yksiön vuorattavaksi ??
        Enhän minä ole venettä vaihtamassa, vaan hankkimassa toista rinnalle...


      • ihan perustietoa
        Jepjep... kirjoitti:

        No millanen summa pitäis olla jotta vois hommata yksiön vuorattavaksi ??
        Enhän minä ole venettä vaihtamassa, vaan hankkimassa toista rinnalle...

        Stadissa n. 100 000. Muualta tuskin kannattaa ostaakaan.

        Mihin sinä kakkosvenettä kaipaat? Tuskin sellaiseen kannattaa kymppidonaa enempää panna. Sen enempää nyt kuin vuosi sittenkään.


      • Jepjep...
        ihan perustietoa kirjoitti:

        Stadissa n. 100 000. Muualta tuskin kannattaa ostaakaan.

        Mihin sinä kakkosvenettä kaipaat? Tuskin sellaiseen kannattaa kymppidonaa enempää panna. Sen enempää nyt kuin vuosi sittenkään.

        "Muualta tuskin kannattaa ostaa"

        Voi herran tähden kun olet poika pihalla...


      • sijoitusasunto
        Jepjep... kirjoitti:

        "Muualta tuskin kannattaa ostaa"

        Voi herran tähden kun olet poika pihalla...

        ostetaan muihin kuin taloudellisiin reaaliteetteihin pohjautuen...

        täytyy olla vähän massaa jotta oikeasti kannattaa ja lisäksi irtorahat olisivat kiinni likviditeetiltään melko hankalassa kohteessa.

        alle 50 kE (50-varainsiirtovero, mahd. remontti jne.) sijoitusasunnon arvonnousu ei tule olemaan ihan hillitön...vai päteekö vuokrakämpissäkin täällä haikailtu -70% ale?
        hätäisimmät päätoimiset vuokranantajat ovat jo lisäämässä omaisuusmassaansa, eli uskovat jo pohjakosketukseen.

        vuokraa saat n. 400e/kk-yv 125e ja tottakai lasket jotain hintaa remonttikierrolekin?

        ja koska pääomallasi ostit pienestä alueellisesta keskuksesta sopivan hintaisen kämpän joudut mahdollisesti putkiremontin maksumieheksi eli kustannukset 20m2 x 650€ eli n. 13000 €.

        kun oikein, oikein hyvin kävisi ja aluekeskuksissakin asunnon arvo tuplautuisi niin sitten 10 v päästä myyt 100lla.
        maksat myyntivoittoveron (noussut 30%iin verokertymän parantamiseksi?)
        eli huhhuh mikä euromääräinen arvonnousu.

        johan tapahtuikin omaisuuden uusjako...

        en tahdo sanoa etteikö yhdestäkin sijoitusasunnolla voisi saada tyydyttävää tuottoa mutta mutta...

        kiva että liikut vesillä, mutta lopeta kaveri turha ruikuttaminen ;-)


    • kumma toimiala

      Aloittajalla on oikea näkemys. Olen seurannut Nettiveneessä 30 kiinnostavan kohteen hintakehitystä. Viime viikolla 5 kpl alensi ensimmäisen kerran pyyntihintoja ja pudotukset olivat reippaanlaisia, selvitykseni mukaan jokainen alentaja hinnoitteli veneensä kyseisen markkinapaikan halvimmaksi vastaavien veneiden luokassa.

      Aurinko paistaa lämpimämmin päivä päivältä, nyt on aika päättää haluaako veneensä kaupaksi vai jääkö se käteen.

      Suosittelen kaikille veneenostajille kauppojen lykkäämistä mahdollisimman pitkälle, jopa kesän puolelle. Silloin saa rahalleen vastinetta.

      Nyt on ostajan markkinat ja pidot vain paranevat, ainakin jos Hesaria on uskominen:
      http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Taantuma saapui Helsinkiin/1135243947843?

      • kanikonttori

        Olen seurannut marraskuussa liikkeeseen viemäni vaihtoauton hintakehitystä. Ensimmäinen hintapyyntö oli täsmälleen sama, kuin mitä minulle autosta vaihdossa hyvitettiin ja sen jälkeen sitä on kahteen otteeseen laskettu, yhteensä vähän reilut 11 %.

        Markkinat ja valmistusmäärät ovat tietystä autoilla ihan eri luokkaa kuin venepaketeilla mutta niin on kyllä myös vastine rahalle. Reilulla kympillä saa 2005-2006 mallisen hyvän ja ison perheauton, josta hinnasta on parhaimmillaan lähtenyt 60%. Tai sitten 10 vuotta vanhan busterin, josta hinnasta on lähtenyt 30%.


      • hieman eri sarjassa
        kanikonttori kirjoitti:

        Olen seurannut marraskuussa liikkeeseen viemäni vaihtoauton hintakehitystä. Ensimmäinen hintapyyntö oli täsmälleen sama, kuin mitä minulle autosta vaihdossa hyvitettiin ja sen jälkeen sitä on kahteen otteeseen laskettu, yhteensä vähän reilut 11 %.

        Markkinat ja valmistusmäärät ovat tietystä autoilla ihan eri luokkaa kuin venepaketeilla mutta niin on kyllä myös vastine rahalle. Reilulla kympillä saa 2005-2006 mallisen hyvän ja ison perheauton, josta hinnasta on parhaimmillaan lähtenyt 60%. Tai sitten 10 vuotta vanhan busterin, josta hinnasta on lähtenyt 30%.

        auto on useimmille perushyödyke kun taas vene harrastehyödyke.

        jos vielä lasketaan pois laajin ryhmä eli mökkiveneilijät niin voipi olla, että hyvien käytettyjen veneiden kohdalla pienillä markkinoilla esiintyy tarjonnan niukkuutta eri tavalla kuin käytetyissä autoissa.


      • Jepjep...
        hieman eri sarjassa kirjoitti:

        auto on useimmille perushyödyke kun taas vene harrastehyödyke.

        jos vielä lasketaan pois laajin ryhmä eli mökkiveneilijät niin voipi olla, että hyvien käytettyjen veneiden kohdalla pienillä markkinoilla esiintyy tarjonnan niukkuutta eri tavalla kuin käytetyissä autoissa.

        Siis että näillä hyvien käytettyjen veneiden omistajilla ei ole eikä tule olemaan taloushuolia ?? Velkaa, työttömyyttä ???


      • mieti itse
        Jepjep... kirjoitti:

        Siis että näillä hyvien käytettyjen veneiden omistajilla ei ole eikä tule olemaan taloushuolia ?? Velkaa, työttömyyttä ???

        Kun hyvä matkavene ylipäätään maksaa 10-15 vuotta käytettynäkin reilusti enemmän kuin perheauto uutena, niin ei veneily ole koskaan ollut herkimmin talouskriiseistä kärsivien puuhaa. Toki vaikeuksiin joutuviakin on, mutta trendi ei ole sellainen, että mitään polkumyyntiä olisi tulossa.

        Toinen juttu on se, että vene on erilainen hyödyke kuin auto. Uutena ostettu auto ei useinkaan ole samalla omistajalla/käyttäjällä 5 vuoden päästä. 20-vuotiaassa veneessä ei ole mikään ihme, jos se on yhä ensimmäisellä omistajallaan. Omani on 90-luvun alusta (niitä harvoja senikäisiä, joskaan en ole ensimmäinen omistaja) ja uskon pitäväni sen loppuikäni (jota tilastojen yms. valossa lienee jäljellä n. 35 vuotta). Revi siitä niitä markkinoita.


      • Jepjep...
        mieti itse kirjoitti:

        Kun hyvä matkavene ylipäätään maksaa 10-15 vuotta käytettynäkin reilusti enemmän kuin perheauto uutena, niin ei veneily ole koskaan ollut herkimmin talouskriiseistä kärsivien puuhaa. Toki vaikeuksiin joutuviakin on, mutta trendi ei ole sellainen, että mitään polkumyyntiä olisi tulossa.

        Toinen juttu on se, että vene on erilainen hyödyke kuin auto. Uutena ostettu auto ei useinkaan ole samalla omistajalla/käyttäjällä 5 vuoden päästä. 20-vuotiaassa veneessä ei ole mikään ihme, jos se on yhä ensimmäisellä omistajallaan. Omani on 90-luvun alusta (niitä harvoja senikäisiä, joskaan en ole ensimmäinen omistaja) ja uskon pitäväni sen loppuikäni (jota tilastojen yms. valossa lienee jäljellä n. 35 vuotta). Revi siitä niitä markkinoita.

        että millanen se trendi on tästä etiäpäin ?


      • tietoa tulevasta
        Jepjep... kirjoitti:

        että millanen se trendi on tästä etiäpäin ?

        venekauppiaat vapisevat ja hikeä valuen odottavat hintatietoisten kakkosveneiden ostajien invaasiota liikkeisiinsä.

        "viekää tuhkatkin pesästä"-parahduksia on jatkossa kuultavissa koko maassa kun ostajasopulilaumat armotta jyräävät talousvaikeuksissa kamppailevat venekauppiaat.

        onnekseen he saavat kuitenkin tehdä kauppaa näiden sniidujen rahankylväjien kanssa toisin kuin asuntokauppiaat, jotka turhaan odottelevat ensisijoitusasunnon ostajia näytöilleen.


      • persaukiset tinkaajat
        tietoa tulevasta kirjoitti:

        venekauppiaat vapisevat ja hikeä valuen odottavat hintatietoisten kakkosveneiden ostajien invaasiota liikkeisiinsä.

        "viekää tuhkatkin pesästä"-parahduksia on jatkossa kuultavissa koko maassa kun ostajasopulilaumat armotta jyräävät talousvaikeuksissa kamppailevat venekauppiaat.

        onnekseen he saavat kuitenkin tehdä kauppaa näiden sniidujen rahankylväjien kanssa toisin kuin asuntokauppiaat, jotka turhaan odottelevat ensisijoitusasunnon ostajia näytöilleen.

        ovat ilman venettä:) kun hinnat ei vaan tipu millään sopivalle tasolle ! No jonkunhan se pitää rannallakin ruikuttaa:))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe