No niin, elikkä siis harkinnassa on ensiasunnon osto. Voisko joku vastikään talon ostanut kertoa tästä projektista, miten edetään... eli haetaanko ensin lainaa vai missä vaiheessa.
Sitten tarjouksen tekeminen. Tehdäänkö ostotarjous talosta kirjallisesti vai suullisesti? Kuinka sitova tarjous on?
Entä mitä kautta olette talonne löytäneet? Kertokaa omakohtaisia tarinoita!
Kiitos vastanneille.
Talon osto vaihe vaiheelta
3
1249
Vastaukset
- ensin
vanhat.....
- äläkä luota näihin...
Suosittelisin ottamaan avuksi ammattilaisen (asunnon ostajan avustajan). Ei kannata luottaa näihin neuvoihin, mitä täältä (tai yleensäkään mistään keskustelupalstoilta) saa. Täällä et koskaan tiedä, kuka neuvoo ja onko hänellä oikeasti mitään tietoa asiasta...valitettavasti. Voit joutua pettymään aika karvaasti, jos näiden tietojen pohjalta menet asuntoa/taloa ostamaan...
- YKV
Totta, kaikkeen täällä ei voi luottaa lainkaan, mutta tässä ammattivälittäjän näkemys hyvästä tavasta ostaa.
1. Mene pankkiin ja selvitä kuinka kalliin asunnon voit ostaa. Pyydä samalla lainalupaus ja lue se tarkkaan: voimassaoloaika ja mahd. lisäehdot. Selvitä samalla takaajat yms. lainan saamiseksi vaadittavat asiat. Asunto ei kata lainan vakuustarpeista kuin n.70-80% hiukan kohteesta riippuen. Eli 100t€ asuntoon tarvitaan omaa rahaa tai takiijia 30t€ edestä.
2. Listaa tekijöitä, joita asunnossa tarvitset ja toivoisit olevan. Mahdollisimman pitkä ja kattava lista. Jaa listan toiveet kahteen osaan, välttämättömiin tarpeisiin ja enemmän toive-tyyppisiin ominaisuuksiin. Näitä pakollisia ovat usein sijainti, kokoluokka ja hintaluokka.
3. Tutustu markkinoihin. Käy läpi lehti-ilmoitukset, netti yms. mediat. Ole realisti eli älä kuvittele voivasi tingata asunnoista 20% vaan katso oman hintaluokkasi kohteita. Jos katto hankintahinnalle on vaikkapa 100t€, järkevä yläraja pyyntihinnoissa lienee n.110t€.
4. Tutustu kohteisiin huolella etukäteen ja kysy oleelliset, saamatta jääneet lisätiedot välittäjältä ENNEN käyntiä paikan päällä.
5. Käy katsomassa vain kohteet, jotka täyttävät kaikki välttämättömimmät vaatimukset. Jos on 5-henkinen perhe, ÄLÄ käy kaksioissa tai kolmioissa siksi, että jos ne kävisivät kuitenkin jollain jakamisella kun niissä on niin kaunis keittiö. Hyvä tapa on käydä ensin ajelemassa seudulla ja katsomassa talo ulkoa.
6. Tutustu ensin asuntoon pintapuolisesti. Jos asunto ei ole sopiva, jätä asia sikseen. Sano se myös suoraan välittäjälle, jolloin säästyy jälkikäteen tulevilta soitoilta sen asunnon suhteen.
7. Jos kohde on kiinnostava, selvitä lisätiedot ja ala käymään kauppaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569