Kansanterveyshoitaja?

Siis mikä?

Voisiko joku ystävällisesti (ja kiitos vinoilematta ettei paineet nouse) kertoa minulle, mikä tuo tarveyskeskuksen kansanterveyshoitaja on ja ketä se palvelee ja miten.
Kainuu.fi sivustolla kerrotaan vastaanottoajat mutta ei SANALLAKAAn mitä se hoitsu tekee.
Siellä on maininta diabeteksestä ja muista kansantaudeista - mitä nuo "muut" sitten tässä tarkoittanevat, sitäkään ei kerrota.
Mutta miten homma toimii, sitä ei kerrota, eli sitä kenen ja minkälaisissa tapauksissa moisen terveyshoitajan pakeille kannattaa mennä lääkärin sijasta? Niitä tohtoreita kun ei viittis töillä vaivata jollei ole IHAN pakko.

Tässä on taas vaan yksi esimerkki siitä, miten tämä maakunnan tiedotus toimii - tai siis miten se EI TOIMI.

Jos tuonne kansanterveyshoitajalle soitan ja itse kysyn, niin tuleeko taas Yliniemi ja tukistaa että olen soittanut VÄÄRÄÄN paikkaan.

Kertokaas te, jotka enempi tiedätte. Kiitoooos.

T. Verenpainemummeli

14

5050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaipalee moni muukin

      Tuosta tiedotuksesta voisin sanoa että on toivomisen varaa muuallakin.
      Jos saat sydänkohtauksen ja menet suoraan sairaalaan niin aikamoisen syyteryöpyn saat ettei tänne noin vaan saa tulla ilman lähetettä.
      Kuitenkin neuvotaan sydänoireilussa että pitää suorinta tietä päästä sairaalaan ja tiputukseen eikä aikailla.

      • Aloittaja

        Ymmärrän, että tämän asian ympräiltä on monenlaista hampaankolossa.
        Mutta ppyydän, että voisiko tämä aloitukseni edes ensin saada ystävällisen vastauksen joltakulta tietävältä siihen esittämääni kysymykseen.
        ennenkuin aletaan rönsyilemään keskustelussa kaikkien hoitamattomat taudit ja kohtaukset läpi.

        SIIS MITÄ TEKEE KANSANTERVEYSHOITAJA? KEITÄ SE PALVELEE?


      • kysäise
        Aloittaja kirjoitti:

        Ymmärrän, että tämän asian ympräiltä on monenlaista hampaankolossa.
        Mutta ppyydän, että voisiko tämä aloitukseni edes ensin saada ystävällisen vastauksen joltakulta tietävältä siihen esittämääni kysymykseen.
        ennenkuin aletaan rönsyilemään keskustelussa kaikkien hoitamattomat taudit ja kohtaukset läpi.

        SIIS MITÄ TEKEE KANSANTERVEYSHOITAJA? KEITÄ SE PALVELEE?

        Eiköhän sieltä joku kerro, mistä palkkansa saapi.
        Jos saat vastauksen kerro ihmeessä hänen työnkuva.


    • kahdesti

      kansanterveyshoitajalla ja olen tyytyväinen saamaani tsemppaukseen kohti terveellisempää
      elämää.
      Kaikki sai alkunsa työttömille tarkoitetusta terveystarkastuksesta, jonka tuloksissa tuli ilmi kohonneita arvoja. Sitä kautta kehotus ottaa yhteys kansanterveyshoitajaan jatkoseurantaa varten.
      Keväällä taas labrakokeiden jälkeen menen hänen juttusilleen, oikein mukava ihminen on hän.

      • aloittaja

        Siis onnistuuko homma ilman lääkäriä?
        Saatko rutiinilabrakokeet hoitsun lähetteellä ja hänkö myös ne tulkset sinulle ilman lääkäriä antaa?

        Minun on rutiinijuttujen takia aina pitänyt mennä kuulemaan tulokset lääkäriltä, mitä olen suuresti ihmetellyt. Nyt sitten pätkähti tässä vaan pieneen mieleeni, että mikä tämä kansanterveyshoitaja on, eikö hän voisi antaa minulle ne tulokset, mitä niitä lääkäri minulle sisälukemaan?

        Mielestäni on ihan turhaa tuhlata lääkärin aikaa jos ei ole muuta kuin arvojen seuranta ja jos niissä ei ole mitään suuresti poikkeavaa.

        Siis kantsii minunkin kai soitella suoraan kansanterveyshoitajalle, vai?
        (Ihme, etei kukaan ole terv.keskuksessa minulle tätä sanonut jos se näin käy)


      • kontrolleihin
        aloittaja kirjoitti:

        Siis onnistuuko homma ilman lääkäriä?
        Saatko rutiinilabrakokeet hoitsun lähetteellä ja hänkö myös ne tulkset sinulle ilman lääkäriä antaa?

        Minun on rutiinijuttujen takia aina pitänyt mennä kuulemaan tulokset lääkäriltä, mitä olen suuresti ihmetellyt. Nyt sitten pätkähti tässä vaan pieneen mieleeni, että mikä tämä kansanterveyshoitaja on, eikö hän voisi antaa minulle ne tulokset, mitä niitä lääkäri minulle sisälukemaan?

        Mielestäni on ihan turhaa tuhlata lääkärin aikaa jos ei ole muuta kuin arvojen seuranta ja jos niissä ei ole mitään suuresti poikkeavaa.

        Siis kantsii minunkin kai soitella suoraan kansanterveyshoitajalle, vai?
        (Ihme, etei kukaan ole terv.keskuksessa minulle tätä sanonut jos se näin käy)

        lääkärin "kallista" aikaa tarvita. Labrakokeen tulokset voi tulkita hoitaja aivan hyvin. Ja onnistuu itseltäkin kun on ne viitearvot paperissa.
        Siis hoitaja antaa lähetteen kokeisiin; kolesteroli, sokeri, maksa yms. Muutaman kuukauden välein tutkaillaa ja mitataan verenpainetta ja puretaan "painetta", mitä mielenpäällä on.
        Tapaukseni on vähän erilainen, kun tuli
        jatkona työt.terv.tark.
        Mutta kehotan soittamaan, siinähän se selviää.


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Siis onnistuuko homma ilman lääkäriä?
        Saatko rutiinilabrakokeet hoitsun lähetteellä ja hänkö myös ne tulkset sinulle ilman lääkäriä antaa?

        Minun on rutiinijuttujen takia aina pitänyt mennä kuulemaan tulokset lääkäriltä, mitä olen suuresti ihmetellyt. Nyt sitten pätkähti tässä vaan pieneen mieleeni, että mikä tämä kansanterveyshoitaja on, eikö hän voisi antaa minulle ne tulokset, mitä niitä lääkäri minulle sisälukemaan?

        Mielestäni on ihan turhaa tuhlata lääkärin aikaa jos ei ole muuta kuin arvojen seuranta ja jos niissä ei ole mitään suuresti poikkeavaa.

        Siis kantsii minunkin kai soitella suoraan kansanterveyshoitajalle, vai?
        (Ihme, etei kukaan ole terv.keskuksessa minulle tätä sanonut jos se näin käy)

        Tavallinen sairaanhoitaja se on, joskus jopa terveydenhoitaja. Molempia on ollut jo vuosikymmenet olemassa. Minäkin kävin sydänhoitajalla, niin ihan sairaanhoitaja oli ja anto mulle semmosen sykelaitteen. Tuttu oli. Samoin diabetes hoitaja on sairaanhoitaja. Sitten puhutaan jostain mainitsemisen arvoista, jos on tehohoitaja ja synnärillä työskentelevä kätilö.


    • mikäli vastataan

      Voihan sinne soitella, muttei siellä vastata. Ei kansanterveyshoitajat vastaile enää puheluihin soittoajoilla. Muulloin kait niillä ei ole velvollisuuskaan vastata. Soittoajat löydät siitä maakunnan oppaasta. Kansanterveyshoitajien tulisi hoitaa tavallisimpia pitkäaikaissairauksia esim. diabetes, verenpaine, reuma yms. mutta hoito on tämän maakunnan säästötoimien myötä jätetty "herran haltuun".

      • Aloittaja

        No joo, täytyy yrittää
        Tämä juttu vaan on niin, että alunalkaen kun näissä rutiinilabrakokeissa olen käynyt, niin siinä kansliassa on minulle sanottu, että tuloksia ei anneta, ne antaa VAIN LÄÄKÄRI.

        Sitäpä tässä aloin epäilemaan, että josko tuo kansanterveyshoitaja sittenkin antaisi.
        Ja jos antaa, niin ihmettelen ettei tätä kevyenpää mahdollisuutta siinä ilmottautumistoimistossa kerrottu.

        Saas nähdä miten mummon byrokratin rattaissa käy.


      • Anonyymi

        Sotkamon terveyskeksessa ei ole edes kunnon lääkäreitä yksi niin sanottu lääkäri meinas tappaa kun minulla oli sydän kohtaus päällä sanoi vaan lihas ramppi onneksi kuitenkin älysi monen mutkan jälkeen soittaa Kajaaniin sydän kirurgille josta minä sain viimetipassa elämääni jatkoaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotkamon terveyskeksessa ei ole edes kunnon lääkäreitä yksi niin sanottu lääkäri meinas tappaa kun minulla oli sydän kohtaus päällä sanoi vaan lihas ramppi onneksi kuitenkin älysi monen mutkan jälkeen soittaa Kajaaniin sydän kirurgille josta minä sain viimetipassa elämääni jatkoaikaa.

        Ei Kajjaanissa mittään sydänkirurgeja kyllä ole. Ja jos on monta mutkaa kerenny ja sen päälle soitellakkin niin tuskimpa ihan viime tippakaan oli...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotkamon terveyskeksessa ei ole edes kunnon lääkäreitä yksi niin sanottu lääkäri meinas tappaa kun minulla oli sydän kohtaus päällä sanoi vaan lihas ramppi onneksi kuitenkin älysi monen mutkan jälkeen soittaa Kajaaniin sydän kirurgille josta minä sain viimetipassa elämääni jatkoaikaa.

        NIIN TAI SULLA ON PANIKKIKOHTAUS!KYLLÄHÄN SITÄ SÄIKÄHTÄÄ VARMAAN JOKAINEN, JOS PUMMPPU KÄY REISTAA.MUTTA EI SITÄ SAA MINKÄÄN PANIKIN PIIKKIN LAITTAA!


    • Anonyymi

      Kansanterveyshoitaja on portinvartija, ettet vaan menisi noin vaan oman harkintasi mukaan tilailemaan aikaa lääkärille. Karkeasti sanoen näin.

      Mutta jo on terveyshuolia, soita kansanterveyshoitajalle ihan rohkeasti vaan. , ei hän vastaa, mutta kun jonotat puhelun loppuun ja kuuntelet automaatin ohjeet, hän soittaa takaisin kun ehtii. Ei välttämättä edes samana päivänä. Tai ei useinkaan samana päivänä.

      Riippuu varmaan asiakkaan perussairauksista, mitä palveluja ja miten hän hoitsulta saa. Mutta normaalit labrakokeet kyllä hoitelee kansanterveyshoitaja, en ole lekuria nähnyt vuosikausiin.

      Ja jos hän suvaitsee olla sitä mieltä, että tarvitset lekuria, hän junailee sen ajan. Ehkä purnaa ja motkottaa, ja sanoo ettei aikoja ole, mutta kyllä se aika sieltä pitää tulla.

      Siis soita ja kerro ongelmasi, sillätavalla asia selviää. Juuri sitä varten hän on siellä. Ei ne puhelimessa pure, tosin yks niistä on aika tylyn ja ikävän oloinen. Mutta pidä kiinni oikeuksistasi tulla tutkituksi.

      Kyllä se siitä selviää.

      • Anonyymi

        Ai jaa, tää olikin ikivanha aloitus. Lienee jo kuollut tuo kysyjä ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe