Jacob Reyer hovipalvelija?

Xp7viisikuusi1

Olen epäröiden, suurella kysymysmerkillä, liittänyt sukupuuhuni Oulun nimismiehen Daniel Nurkan (Anglenius) puolisoksi Maria Reyerin (lukuisissa sukututkimuksissa näkee myös tulkintoja Reiher ja Reijer), kuten tuhannet muutkin heidän jälkeläisensä. En kuitenkaan ole missään törmännyt lähteisiin. Onkohan jollakulla tietoa lähteistä koskien tätä hovipalvelijaa Juhanan hovissa? Oliko jo Turussa?

13

4231

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olevat

tiedot voi jättää liittämästä sukupuuhun.

• Xp7viisikuusi1

Sen kyllä tiesin, voin myös lisätä sinne mitä haluan. Kysyinkin jotain aivan muuta.

• Daniel Nurkan vaimo
      • Xp7viisikuusi1

Kiitän vastauksista. Tiedän Marian ja Nurkan vanhemmuudesta, mutta minua kiinnostaakin Marian isä hovipalvelija Jacob (mistä tieto?). Hänestä luulisi olevan alkuperäistä lähdemateriaalia arkistoituna jossakin.

• sukututkija minäkin
        Xp7viisikuusi1 kirjoitti:

Kiitän vastauksista. Tiedän Marian ja Nurkan vanhemmuudesta, mutta minua kiinnostaakin Marian isä hovipalvelija Jacob (mistä tieto?). Hänestä luulisi olevan alkuperäistä lähdemateriaalia arkistoituna jossakin.

voi hänestä löytyä tietoa 1600-luvun asiakirjoista, samalla voi selvitä sukulaisuus Mariaan.
        Löytyyköhän tuolta? http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm esim. läänintileistä.

• sukututkija minäkin

Eikös Jaakko Reyer ollut Juhana III:n hovissa?
      Kyllähän tuo on moneen kertaan todistettu ,samoin hänen jälkipolvensa Marian kautta.
      Itsekin olen Marian ja Jaakon jälkeläinen. Meitä taitaa olla aika monta. Yksi haarahan menee Pudasjärven ja Kuusamon kautta Sallaan.

• Xp7viisikuusi1

Muutaman edeltävän sukupolven aikana on pelkästään minun sukuni levittänyt heidän geenejään kaikkiin pohjoissuomalaisiin kuntiin, lähes kaikkiin suomen kuntiin, Ruotsiin, Norjaan, Yhdysvaltoihin ym. Joten eipä tuo pisara hovipalvelijaa niin suuria merkitse.

• sukututkija minäkin

Muutaman edeltävän sukupolven aikana on pelkästään minun sukuni levittänyt heidän geenejään kaikkiin pohjoissuomalaisiin kuntiin, lähes kaikkiin suomen kuntiin, Ruotsiin, Norjaan, Yhdysvaltoihin ym. Joten eipä tuo pisara hovipalvelijaa niin suuria merkitse.

eikai tämä Jaakko Reyer kuitenkaan kuninkaan sukua ollut? tietääkseni aatelismies Hollannista, mutta mitä sukua oli hänen vaimonsa Anna Olavintytär (syntyi noin 1551)? tuskin ihan maatiainen hänkään. tuohon aikaan ei ollut mahdollista naittaa aateliselle tavallista talonpojan tytärtä.

Maria Reyerin miehen Daniel Nurkka-Angleniuksen äiti oli kai Anna Fordell Pietarsaaresta. Eli Pietarsaaren kuulua Fordell-sukua, jolla oli läheiset yhteydet ainakin välillä kuninkaaseen ja kuningashoviin. Taisivat ihan naimakauppojakin tehdä. Oliko peräti joku Fordellin tyttäristä kuninkaan vaimo eli kuningatar?

• sukututkija minäkin
        sukututkija minäkin kirjoitti:

eikai tämä Jaakko Reyer kuitenkaan kuninkaan sukua ollut? tietääkseni aatelismies Hollannista, mutta mitä sukua oli hänen vaimonsa Anna Olavintytär (syntyi noin 1551)? tuskin ihan maatiainen hänkään. tuohon aikaan ei ollut mahdollista naittaa aateliselle tavallista talonpojan tytärtä.

Maria Reyerin miehen Daniel Nurkka-Angleniuksen äiti oli kai Anna Fordell Pietarsaaresta. Eli Pietarsaaren kuulua Fordell-sukua, jolla oli läheiset yhteydet ainakin välillä kuninkaaseen ja kuningashoviin. Taisivat ihan naimakauppojakin tehdä. Oliko peräti joku Fordellin tyttäristä kuninkaan vaimo eli kuningatar?

Herttua ja myöhemmin kuningas Juhana III oli tiettävästi Hannu Knuutinpoika Fordellin tyttären kummi.

• Xp7viisikuusi1

Olen kiitollinen tiedosta Reyerin hollantilaisuudesta ja aateluudesta. Olen samat spekulaatiot ohittanut aiemmin todisteiden eli lähteiden puutteessa, joten raaskinnetko avata tietosi lähdettä.

• vaan sivuhuomautus

jotta olihan se kuningatar Kaarina Maununtytärkin alunperin ihan tavallinen maatiastilan tytär.

• sukulaisuutta ehkä

Olen kiitollinen tiedosta Reyerin hollantilaisuudesta ja aateluudesta. Olen samat spekulaatiot ohittanut aiemmin todisteiden eli lähteiden puutteessa, joten raaskinnetko avata tietosi lähdettä.

Mahtaako näistä löytyä mitään apua tai viitettä. Noissa on mainittu Maria Magdalena Reyer ja Maria Jakobintytär,, Arborga, k. 1651 Oulu

http://www.annelikotisaari.net/Christina O Sursill.htm

http://www.strang.ch/SUKU/SUURSILL-vanha.HTM

http://www.mesterton.net/kylander.htm

• yks vaan

Danielin äiti on kai sittenkin Anna Heikintytär Westhynzius eli ei Fordellin sukua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8293
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4323
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3453
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2624
    Aihe