ideoita kasveista lasitetulle parvekkelle

viherpeukalo keskellä kämmentä

Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni lasitetun parvekkeen omistaja ja kaipaisin vinkkejä:

-Ajatuksenani on on laittaa muutamaan "pikku-purkkiin" kasvamaan hyötykasveja, kuten tilliä ym.
Mitä suosittelette? Helppoja saisivat olla. Haiseeko esim. tilli ja persilija voimakkaalta laitetulla parvekkeella?

-Sitten ajattelin laittaa jotain koristekasvia isompaan purkkiin. Joko jotain kukkivaa, onko ideoita? tai sitten jotain havupuun tyylistä. Menestyykö esim Tuija parvekkeella ruukussa? Säilyykö talven yli? Hoito-ohjeita?

6

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millainen parveke

      Ennen kun voi antaa kunnolla vinkkejä, pitäisi tietää muutama perusasia.
      Eli, millä kasvuvyöhykkeellä parvekkeesi on?
      Miten sinne paistaa aurinko, koko pvän paahdetta, varjossa vai puolivarjossa?
      Paljonko tilaa kasveille, entä haluatko monivuotisia vai yksivuotisia.

      Kysymistäsi lajeista, tuija kyllä viihtyy talvekin yli ja kesällä mieluusti varjossa, puolivarjossa. Liian paahteinen parveke voi olla sille liikaa.
      Talvella ei paljon tarvitse hoitaa, kastelee hyvin ennen pakkasia ja sitten vaan antaa olla kevääseen (helmi-maaliskuu).

      Ruokakaupasta kannattaa ostaa valmiita ruukkuyrttejä, tökätä ne multaan ja kas- siinä on yrttipuutarha :)
      Eivät minusta ainakaan tilli tai persilja kauheasti haise, ja voithan mietiä niille vaikka tuolista ja pöydästä vähän etäällä olevan kasvupaikan.

      • öoupä

        Parvekkeelle paistaa aamu/aamupäivä aurinko. kiitos vinkeistä.


      • kasveja kasveja
        öoupä kirjoitti:

        Parvekkeelle paistaa aamu/aamupäivä aurinko. kiitos vinkeistä.

        Tuli vielä mieleen, että jos tykkäät enemmän niistä hyötykasveista, niitäkin on paljon parvekkeelle sopivia.
        Yrittien lisäksi esim amppelimansikka on kiva ja helppohoitoinen. Kokeile myös paprikaa/chiliä, kylvä itse siemenestä tai osta taimi torilta.
        Loppukesästä se on hauska värikkäinen paprikoineen.

        Köynnökseksi sopisi myös kärhöt, ne viihtyvät puolivarjossa lähes kaikki, samoin muratti tai vaikka nopeakasvuinen krassa tai humala.
        ovat kaikki aika helppoja kasveja.

        Toivottavasti oli jotain apua. ja netillä kun laittaa hakuun 'parvekekukat' tms, niin saa valtavasti ohjeita. Taimimyymälöissä myös myyjät antaa vinkkejä, entä mitkä kasvit viihtyy naapureilla, heiltäkin voit saada ideoita.

        Kivaa parvekesuunnittelua, suunnitteluhan on osa huvia :)


      • asukasliitto
        kasveja kasveja kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen, että jos tykkäät enemmän niistä hyötykasveista, niitäkin on paljon parvekkeelle sopivia.
        Yrittien lisäksi esim amppelimansikka on kiva ja helppohoitoinen. Kokeile myös paprikaa/chiliä, kylvä itse siemenestä tai osta taimi torilta.
        Loppukesästä se on hauska värikkäinen paprikoineen.

        Köynnökseksi sopisi myös kärhöt, ne viihtyvät puolivarjossa lähes kaikki, samoin muratti tai vaikka nopeakasvuinen krassa tai humala.
        ovat kaikki aika helppoja kasveja.

        Toivottavasti oli jotain apua. ja netillä kun laittaa hakuun 'parvekekukat' tms, niin saa valtavasti ohjeita. Taimimyymälöissä myös myyjät antaa vinkkejä, entä mitkä kasvit viihtyy naapureilla, heiltäkin voit saada ideoita.

        Kivaa parvekesuunnittelua, suunnitteluhan on osa huvia :)

        Muista myös miettiä, millaisiin astioihin ne kasvit istutat ja mihin. Jos olet joka päivä kastelemassa, niin pienempikin menee, mutta jo viikonlopun poissaolo heinäkuussa voi tappaa kasvit kuivuuteen.

        Multaan voi lisätä esim kastelukiteitä ja ruukun täytteenä kannattaa suosia turvetta, joka imee enemmän kosteutta. Kastelulaitteita ja apuvälineitä on saatavilla erilaisia, joten ei muuta kuin surffailemaan :)


      • vuokki
        asukasliitto kirjoitti:

        Muista myös miettiä, millaisiin astioihin ne kasvit istutat ja mihin. Jos olet joka päivä kastelemassa, niin pienempikin menee, mutta jo viikonlopun poissaolo heinäkuussa voi tappaa kasvit kuivuuteen.

        Multaan voi lisätä esim kastelukiteitä ja ruukun täytteenä kannattaa suosia turvetta, joka imee enemmän kosteutta. Kastelulaitteita ja apuvälineitä on saatavilla erilaisia, joten ei muuta kuin surffailemaan :)

        Amppelitomaatti on myös kaunis. Tuijat ovat aika hankalia. Jos niitä ei muista alkukeväästä suojata auringolta tai kastella ajoissa niin helposti kuolevat. Kaunis ja hyödyllinen koriste on ns.mansikkaruukku missä on pieniä koloja eri yrteille/kukille. niihin voi laittaa ihan kaupan yrttejä tai sitten itse kasvattaa. sisälle kanattaa tosiaakin laittaa kosteuttasitovia rakeita. Seinään voi myös asentaa ruukkuja joihin on kiva laittaa niitä amppelimansikoita, kovin suurta satoa en ole niistä kyllä koskaan saanut ja lapset söivät mansikat aina raakana.


      • Anne814
        vuokki kirjoitti:

        Amppelitomaatti on myös kaunis. Tuijat ovat aika hankalia. Jos niitä ei muista alkukeväästä suojata auringolta tai kastella ajoissa niin helposti kuolevat. Kaunis ja hyödyllinen koriste on ns.mansikkaruukku missä on pieniä koloja eri yrteille/kukille. niihin voi laittaa ihan kaupan yrttejä tai sitten itse kasvattaa. sisälle kanattaa tosiaakin laittaa kosteuttasitovia rakeita. Seinään voi myös asentaa ruukkuja joihin on kiva laittaa niitä amppelimansikoita, kovin suurta satoa en ole niistä kyllä koskaan saanut ja lapset söivät mansikat aina raakana.

        Minulla kasvoi tällaisia viime kesänä/syksynä parvekkeella. Ei tarvinnut muistaa edes kastella kovin hyvin. Parveke on länteen ja siihen ei paista aurinko kuin puoli tuntia ja sekin vain kesällä.

        http://pengerpuisto.blogspot.com/2008/09/vinkkej-parvekkeelle.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe