Olen ostamassa nikon d60 ensimmäiseksi järkkäriksi. Siinä siis ei oo automaattitarkennusta rungossa. Niin miten si otan kuvii jos objektiivissä ei oo automaattitarkennusta?? Eihän käsin tarkennus oo huono asia ,mutta kun ostan siihen lisä objektiivin niin ostan kuitenki sellasen jossa on automaattitarkennus. Mitä mieltä te ootte jos ostaisin NIKKOR AF 50/1.8D. Onko se hyvä siin ei siis oo automaattitarkennusta. Sit oon ostamassa kai tälläsiä objektiiveja
1.NIKKOR AF-S DX VR 55-200/4-5.6G ED hinta 249e
2.NIKKOR AF 50/1.8D hinta 115e
3.NIKKOR AF-S DX 55-200/4.5.6G ED
NIKON D60 tarvis apuja
18
5584
Vastaukset
- gffgd
Missään Nikonissa (tai Canonissa) ei ole runkovakaajaa. Tuota 50-millistä suositeltavampi vaihtoehto voisi olla pian ilmestyvä AF-S 35/1.8 ~200e. Ja kannattaa ostaa sellainen paketti, johon kuuluu SB-400 salama. Niin ja pitempi putki mieluummin VR:n kanssa.
- tarkennus
Kyseisessä rungossa(D60)ei ole tarkennusmoottoria,vaan sinun täytyy ostaa AF-S tyyppisiä objektiiveja,joissa tarkennusmoottori on itse objektiivissa.
Kaikki tieto välittyy rungosta objektiiviin sähköisesti,joka ohjaa objektiivissa olevaa tarkennusmoottoria.
Esimerkiksi D80 runkoon sopii myös AF-Nikkorit koska D80:ssa tuo tarkennusmoottori on.Toimii tottakai myös AF-S objektiivien kanssa. - gffgd
tarkennus kirjoitti:
Kyseisessä rungossa(D60)ei ole tarkennusmoottoria,vaan sinun täytyy ostaa AF-S tyyppisiä objektiiveja,joissa tarkennusmoottori on itse objektiivissa.
Kaikki tieto välittyy rungosta objektiiviin sähköisesti,joka ohjaa objektiivissa olevaa tarkennusmoottoria.
Esimerkiksi D80 runkoon sopii myös AF-Nikkorit koska D80:ssa tuo tarkennusmoottori on.Toimii tottakai myös AF-S objektiivien kanssa.Tuo moottorin puute ei enää haittaa ihan hirveästi...mulla on D40 ja enemmän kaipaisin langatonta salaman ohjausta tai mittausta AI-putkilla. Myönnettäköön tosin, että jos moottori löytyisi, niin olisin ehkä ostanut käytetyn AF 300/4:n.
- ReVolut1on
gffgd kirjoitti:
Tuo moottorin puute ei enää haittaa ihan hirveästi...mulla on D40 ja enemmän kaipaisin langatonta salaman ohjausta tai mittausta AI-putkilla. Myönnettäköön tosin, että jos moottori löytyisi, niin olisin ehkä ostanut käytetyn AF 300/4:n.
...ostaa niitä AF-S linssejä jos aloittelija olet. Kyllä sillä manuaalla on paljon hankalampi saada tarkkaa kuvaa. Tuo 50mm 1.8D on ihan helvetin hyvä objektiivi! Salamaksi vaikka SB-400.
- gesderi
ReVolut1on kirjoitti:
...ostaa niitä AF-S linssejä jos aloittelija olet. Kyllä sillä manuaalla on paljon hankalampi saada tarkkaa kuvaa. Tuo 50mm 1.8D on ihan helvetin hyvä objektiivi! Salamaksi vaikka SB-400.
olen itsekin etsiskellyt. D60 ja kittilinssinä AF-S 18-55 f/3,5-5,6 VR. Mitoitin tarpeeni ja tilasin toiseksi AF-S 18-135 f/3,5-5,6 VR.
Vielä tulen hankkimaan AF-S 18-200, mutta kesän yli olettaisin näillä selviäväni. Jossain vaiheessa runko tulee vaihtumaan, mutta toistaiseksi tämä saa riittää ja siinähän tulee sitten listattua mihin riittää ja mihin ei. Obiska ja kuvaajahan sen homman tekee, huonoja kuvia saa huippukamoilla ja päin vastoin. Järkkärillä kun olen kuvannut vuosikausia niin pitää pikkuhiljaa antaa periksi vaikka vannoutunut filmijärkkärin kannattaja olenkin (ollut). Samaa mieltä muuten 50mm 1.8D loistavuudesta.. - Karvapallox
gesderi kirjoitti:
olen itsekin etsiskellyt. D60 ja kittilinssinä AF-S 18-55 f/3,5-5,6 VR. Mitoitin tarpeeni ja tilasin toiseksi AF-S 18-135 f/3,5-5,6 VR.
Vielä tulen hankkimaan AF-S 18-200, mutta kesän yli olettaisin näillä selviäväni. Jossain vaiheessa runko tulee vaihtumaan, mutta toistaiseksi tämä saa riittää ja siinähän tulee sitten listattua mihin riittää ja mihin ei. Obiska ja kuvaajahan sen homman tekee, huonoja kuvia saa huippukamoilla ja päin vastoin. Järkkärillä kun olen kuvannut vuosikausia niin pitää pikkuhiljaa antaa periksi vaikka vannoutunut filmijärkkärin kannattaja olenkin (ollut). Samaa mieltä muuten 50mm 1.8D loistavuudesta..Hei! Olisin hankkimassa Nikonin D60 kameraa, mutta en tiedä mikä objektiivi kannattaisi hankkia siihen lisäksi ja mikä objektiivi sopisi haluamaani käyttötarkoitukseen. Eli kuvaan paljon kissojani, joten valovoima on oltava suuri ja kuvaan suunnilleen metrin päästä. Kuvaan myös lähikuvia luonnosta. Onko näihin käyttötarkoituksiin yhtä sopivaa objektiivia, jossa olisi ehkä myös tarkennus moottori, koska minulla ei ole aikaisempaa kokemusta tarkennuksesta manuaalisesti. Ja en myöskään ole varma onko vai eikö ole Nikonin D60 kamerassa automaattitarkennusta. Minkälainen Nikonin D60 kameran mukana tuleva 18-55m objektiivi on? Kuinka kauan Nikon D60 kestää suht. aktiivista käyttöä, eli pari kertaa viikossa kuvaisi jotain?
- gffgd
Karvapallox kirjoitti:
Hei! Olisin hankkimassa Nikonin D60 kameraa, mutta en tiedä mikä objektiivi kannattaisi hankkia siihen lisäksi ja mikä objektiivi sopisi haluamaani käyttötarkoitukseen. Eli kuvaan paljon kissojani, joten valovoima on oltava suuri ja kuvaan suunnilleen metrin päästä. Kuvaan myös lähikuvia luonnosta. Onko näihin käyttötarkoituksiin yhtä sopivaa objektiivia, jossa olisi ehkä myös tarkennus moottori, koska minulla ei ole aikaisempaa kokemusta tarkennuksesta manuaalisesti. Ja en myöskään ole varma onko vai eikö ole Nikonin D60 kamerassa automaattitarkennusta. Minkälainen Nikonin D60 kameran mukana tuleva 18-55m objektiivi on? Kuinka kauan Nikon D60 kestää suht. aktiivista käyttöä, eli pari kertaa viikossa kuvaisi jotain?
Uudet AF-S 50/1.4 ja 35/1.8 DX voisivat olla ihan käypäsiä, tosin lähikuvausominaisuudet eivät ole mitenkään ihmeelliset. D60:n mukana tuleva 18-55 on oikein mainio ja sillä saa kittiputkeksi oikein hyviä makrokuvia. Piakkoin ilmestyvä Tamron 60/2 Macro voisi myös olla hyvä valinta... D60:ssä on automaattitarkennus, mutta ei tarkennusmoottoria eli moottori pitää olla objektiivissa. Moottoroituja objektiiveja alkaa olla jo melko hyvin. Todennäköisesti on ihan riittävän kestävä, mutta pakkohan niitä huonojakin yksilöitä on olla. Noin näppituntumalta mielestäni jämerä (tosin pienehkö) kamera kilpailijoihin verrattuna...tai sitten se on vaan se Nikon-känsla, josta tykkää tai sitten ei :)
- Karvapallox
gffgd kirjoitti:
Uudet AF-S 50/1.4 ja 35/1.8 DX voisivat olla ihan käypäsiä, tosin lähikuvausominaisuudet eivät ole mitenkään ihmeelliset. D60:n mukana tuleva 18-55 on oikein mainio ja sillä saa kittiputkeksi oikein hyviä makrokuvia. Piakkoin ilmestyvä Tamron 60/2 Macro voisi myös olla hyvä valinta... D60:ssä on automaattitarkennus, mutta ei tarkennusmoottoria eli moottori pitää olla objektiivissa. Moottoroituja objektiiveja alkaa olla jo melko hyvin. Todennäköisesti on ihan riittävän kestävä, mutta pakkohan niitä huonojakin yksilöitä on olla. Noin näppituntumalta mielestäni jämerä (tosin pienehkö) kamera kilpailijoihin verrattuna...tai sitten se on vaan se Nikon-känsla, josta tykkää tai sitten ei :)
Eli tässä Tamron 60/2 Macro objektiivissä on hyvä valovoima,automaatti tarkennus moottori D40, D40x ja D60 mallia varten: http://www.dpreview.com/news/0903/09032401tamron60macro.asp Onko tästä macro objektiivistä mitään hinta-arvioita, koska sen hintaa ei ole vielä julkaistu? Milloinkohan se tulee suomeen myyntiin, sillä olen kiinnostunut... :) Mutta mitäs sitten kun haluaa kuvata sisällä, kun kitti objekteissa ei ole kovin suuri valovoima, niin pystyykö macro kameralla kuvaamaan sisällä parin metrin päästä tarkkoja kuvia? Ajattelin ostaa Nikon D60 kameran Markantalon verkkokaupasta 399e hintaan. Vai löytyykö jostain muualta alle 500e hintaisena, mutta mukana esim. muistikortti ja laukku jne. ? Minkälainen laukku on sopivan kokoinen, että pari objektiivia sinne mahtuisi jne. JA myös sopivan hintainen! Olen ymmärtänyt että kun ostaa nikonin kameran, siinä tulee tämä hihnakin mukana. Sopiiko kaikki muistikortit Nikonin kameroihin? Kiitos jo etukäteen päätäni vaivaaviin kysymyksiin. :)
- gffgd
Karvapallox kirjoitti:
Eli tässä Tamron 60/2 Macro objektiivissä on hyvä valovoima,automaatti tarkennus moottori D40, D40x ja D60 mallia varten: http://www.dpreview.com/news/0903/09032401tamron60macro.asp Onko tästä macro objektiivistä mitään hinta-arvioita, koska sen hintaa ei ole vielä julkaistu? Milloinkohan se tulee suomeen myyntiin, sillä olen kiinnostunut... :) Mutta mitäs sitten kun haluaa kuvata sisällä, kun kitti objekteissa ei ole kovin suuri valovoima, niin pystyykö macro kameralla kuvaamaan sisällä parin metrin päästä tarkkoja kuvia? Ajattelin ostaa Nikon D60 kameran Markantalon verkkokaupasta 399e hintaan. Vai löytyykö jostain muualta alle 500e hintaisena, mutta mukana esim. muistikortti ja laukku jne. ? Minkälainen laukku on sopivan kokoinen, että pari objektiivia sinne mahtuisi jne. JA myös sopivan hintainen! Olen ymmärtänyt että kun ostaa nikonin kameran, siinä tulee tämä hihnakin mukana. Sopiiko kaikki muistikortit Nikonin kameroihin? Kiitos jo etukäteen päätäni vaivaaviin kysymyksiin. :)
Itse ainakin veikkaan/toivon, että Tamron maksaa alle 400 euroa...en tiedä, milloin tulee myyntiin. Nykyiset makrot ovat oikeastaan poikkeuksetta tarkkoja myös kaukaisempia kohteita kuvattaessa. Tarkennusnopeus voi olla huonompi vastaavaan ei-makroon verrattuna. Tuo Markantalon tarjous on ihan ok, mutta itse ottaisin ehkä mieluummin VR-objektiivilla ja SB-400 salamalla 499 euron hintaan (esim. netanttila). Hihna tulee mukana ja SD-muistikortit sopivat. Kannattaa varmaan käyttää jotain suht. nopeaa korttia.
- Karvapallox
gffgd kirjoitti:
Itse ainakin veikkaan/toivon, että Tamron maksaa alle 400 euroa...en tiedä, milloin tulee myyntiin. Nykyiset makrot ovat oikeastaan poikkeuksetta tarkkoja myös kaukaisempia kohteita kuvattaessa. Tarkennusnopeus voi olla huonompi vastaavaan ei-makroon verrattuna. Tuo Markantalon tarjous on ihan ok, mutta itse ottaisin ehkä mieluummin VR-objektiivilla ja SB-400 salamalla 499 euron hintaan (esim. netanttila). Hihna tulee mukana ja SD-muistikortit sopivat. Kannattaa varmaan käyttää jotain suht. nopeaa korttia.
Mitä eroa VR objektilla on tavalliseen objektiin? En yleensä ole tarvinnut salamaa/vältän käyttöä, koska inhoan punaisia silmiä ja salama digikamerassa on muutenkin aivan kauhea. (Tällä hetkellä olen kuvanunt Panasonicin digikameralla) Mutta onko tämä sellainen täydennys salama, joka ei tummenna taustaa tai ylivalota kohdetta? Olen katsellut, että Lowepron Nova 2 AW kameralaukkuun mahtuisi pari objektiivia, tai muuta sälää ja tietysti kamera. Maksaisi käytettynä 30-50e http://products.lowepro.com/product/Nova-2-AW,1973,20.htm NetAnttilan kamera muuten vaikuttaa hyvältä, mutta en ole varma tarvitsenko salamaa. Cyberphotos myy tälläistä pakettia: Nikon D60 runko AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G ED II 4GB muisti laukku 510e hinnalla. Eli paketin mukana tuleva laukku on Soligor Zoomlaukku Classic Line Malli M, onko kokemusta ja onko 4GB muisti ja laukku 100e arvoisia? Kun ilman niitä markantalo myy 110e halvemmalla, niin erikseen ostamalla voisi ehkä säästää? Sillä olen 14 vuotias, ja olen säästänyt kameraa varten paljon rahaa, ja joudun miettimään tarkkaan säästöjen käytön...
Karvapallox kirjoitti:
Mitä eroa VR objektilla on tavalliseen objektiin? En yleensä ole tarvinnut salamaa/vältän käyttöä, koska inhoan punaisia silmiä ja salama digikamerassa on muutenkin aivan kauhea. (Tällä hetkellä olen kuvanunt Panasonicin digikameralla) Mutta onko tämä sellainen täydennys salama, joka ei tummenna taustaa tai ylivalota kohdetta? Olen katsellut, että Lowepron Nova 2 AW kameralaukkuun mahtuisi pari objektiivia, tai muuta sälää ja tietysti kamera. Maksaisi käytettynä 30-50e http://products.lowepro.com/product/Nova-2-AW,1973,20.htm NetAnttilan kamera muuten vaikuttaa hyvältä, mutta en ole varma tarvitsenko salamaa. Cyberphotos myy tälläistä pakettia: Nikon D60 runko AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G ED II 4GB muisti laukku 510e hinnalla. Eli paketin mukana tuleva laukku on Soligor Zoomlaukku Classic Line Malli M, onko kokemusta ja onko 4GB muisti ja laukku 100e arvoisia? Kun ilman niitä markantalo myy 110e halvemmalla, niin erikseen ostamalla voisi ehkä säästää? Sillä olen 14 vuotias, ja olen säästänyt kameraa varten paljon rahaa, ja joudun miettimään tarkkaan säästöjen käytön...
Myberphotosta erikseen laukun lyhyitä reissuja varten. Dörr business camouflage..hintaa tuli kuluineen 42 e..tilaa mukavasti kahdelle obiskalle, suotimille, muistikorteille vara-akulle jne. Muuten, sinuna katsoisin netAnttilan tarjousta D 60.. Af-s 18-55 Vr ja Af-s 55-200 vr, mukana paketissa akku,laturi, nikon crumpler reppu. Hinta ei ole paljonkaan enemmän kun tuossa Cyberphoton hommassa. ja tuossa 200 mahtava piirto. Nämä AF-s VR obiskat ovat niitä joissa vakain objektiivissa, tuossa kamerassa ei ole runkovakaajaa. Pikkulinssi käy hyvin lähikuviin sisätiloissa.
- Karvapallox
gsd kirjoitti:
Myberphotosta erikseen laukun lyhyitä reissuja varten. Dörr business camouflage..hintaa tuli kuluineen 42 e..tilaa mukavasti kahdelle obiskalle, suotimille, muistikorteille vara-akulle jne. Muuten, sinuna katsoisin netAnttilan tarjousta D 60.. Af-s 18-55 Vr ja Af-s 55-200 vr, mukana paketissa akku,laturi, nikon crumpler reppu. Hinta ei ole paljonkaan enemmän kun tuossa Cyberphoton hommassa. ja tuossa 200 mahtava piirto. Nämä AF-s VR obiskat ovat niitä joissa vakain objektiivissa, tuossa kamerassa ei ole runkovakaajaa. Pikkulinssi käy hyvin lähikuviin sisätiloissa.
Ehdottamasi paketti näyttää muuten hyvältä, mutta onko näistä 18-55 VR 55-200 VR objekteista jompikumpi sopiva haluamaani käyttötarkoitukseen, eli eläinten lähikuvaukseen ulkona. Kun molemmissa objektiiveissa valovoima on 3,5-5,6 tai 4-5,6 ja en tiedä onko se riittävä kissojen kuvaamiseen, joiden päät heiluvat joka suuntaan jne. Mitä jos joskus alkaa kiinnostaa maisema kuvaus, pystyisikö silloni kuvaamaan noilla objekteilla, miten käy sisätiloissa noiden valovoimien takia? Pienemmällä valovoimalla kuvat tärähtävät helpommin, mutta vakain kai korvaa sitä?
- Karvapallox
Karvapallox kirjoitti:
Ehdottamasi paketti näyttää muuten hyvältä, mutta onko näistä 18-55 VR 55-200 VR objekteista jompikumpi sopiva haluamaani käyttötarkoitukseen, eli eläinten lähikuvaukseen ulkona. Kun molemmissa objektiiveissa valovoima on 3,5-5,6 tai 4-5,6 ja en tiedä onko se riittävä kissojen kuvaamiseen, joiden päät heiluvat joka suuntaan jne. Mitä jos joskus alkaa kiinnostaa maisema kuvaus, pystyisikö silloni kuvaamaan noilla objekteilla, miten käy sisätiloissa noiden valovoimien takia? Pienemmällä valovoimalla kuvat tärähtävät helpommin, mutta vakain kai korvaa sitä?
Löysin tietokone lehden arvostelun aloitelijan järkkäreistä: http://www.tietokone.fi/lukusali/artikkelit/2008tk07/kamerat_laitteet.htm "Vain kolme tarkennuspistettä ei myöskään tarjoa hyviä mahdollisuuksia liikkuvan kohteen seurantaan." Ja minä kun juuri kuvaisin kissoja, jotka juoksevat lintujen perässä ja päät pysyvät vain hetken aikaa paikallaan ja kuvat tärähtävät siksi helposti pokkarillani, vaikka valovoima on siinä suuri. Eli onko kolmen tarkennuspisteen haitat suuria eläimiä kuvatessa? Pitäisikö sittenkin harkita Canon EOS 450d kameraa? Vai jotain muuta Nikonin alle tonnin järkkäri mallia, esim. D50, D70, D80?
- gffgd
Karvapallox kirjoitti:
Tuon SB-400 -salaman valon voi heijastaa katon tai seinän kautta, ja näin ei tule käytännössä ikinä punaisia silmiä. Jos saat tuon paketissa siten, että salamalle jää hintaa 50 euroa, niin sanoisin että kannattaa ottaa ja saat siitä kyllä omasi pois, jos et tykkää.
- gffgd
Karvapallox kirjoitti:
Varsinkin 18-55 on todellä hyvä maisemakuvaukseen. Eiköhän noilla saa ulkona ihan teräviä kuvia kissoista, mutta isommalla aukolla saisi toki kohteen paremmin irti taustasta.
- gffgd
Karvapallox kirjoitti:
Löysin tietokone lehden arvostelun aloitelijan järkkäreistä: http://www.tietokone.fi/lukusali/artikkelit/2008tk07/kamerat_laitteet.htm "Vain kolme tarkennuspistettä ei myöskään tarjoa hyviä mahdollisuuksia liikkuvan kohteen seurantaan." Ja minä kun juuri kuvaisin kissoja, jotka juoksevat lintujen perässä ja päät pysyvät vain hetken aikaa paikallaan ja kuvat tärähtävät siksi helposti pokkarillani, vaikka valovoima on siinä suuri. Eli onko kolmen tarkennuspisteen haitat suuria eläimiä kuvatessa? Pitäisikö sittenkin harkita Canon EOS 450d kameraa? Vai jotain muuta Nikonin alle tonnin järkkäri mallia, esim. D50, D70, D80?
Eiköhän tuolla pysy kissojen perässä siinä missä muillakin halparungoilla...kaikilla vaatii harjoitusta ja huteja tulee senkin jälkeen paljon. Voi olla enemmän kiinni tarkennusmoottorin nopeudesta kuin tarkennuspisteiden määrästä. D50 ja D70 ovat jo poistuneita malleja, mutta käytettyjä kannattaa katsella. Joka tapauksessa käytetty voi olla hyvä valinta, jos budjetti on tiukka.
- virheellisiä
tietoja. Esim. D50 rungossa on tarkennus. Eli siihen käyvät myös vanhemmat objektiivit. On myös muitakin runkoja joista löytyy tarkennusmoottori !
Asioista kannattaa ottaa selvää. - stupido
virheellisiä kirjoitti:
tietoja. Esim. D50 rungossa on tarkennus. Eli siihen käyvät myös vanhemmat objektiivit. On myös muitakin runkoja joista löytyy tarkennusmoottori !
Asioista kannattaa ottaa selvää.saisinko esittää tyhmän kysymyksen..? Onko laajakulma- ja kalansilmä objektiivilla jotain eroa? :o olen kovasti koittanut etsiä vastausta tähän ja olen tarkastellut monia putkia tässä, mutta en vain tajua.. :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047