Marsu on alkanut purra!

Mikä sillä on?

Mikä minun kiltille marsupojalleni on tullut, kun se saattaa näykkäistä minua kun laitan käteni häkkiin esim. siivotakseni sitä? :( Vielä se ei ole purrut, kun olen vetäissyt käteni pois, mutta näykkäissyt on.

20

5904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minullakin on marsu joka näykkii pienesti välillä.. joskus olen lukenut jostain että marsun pieni näykkiminen saattaa olla myös hellyyden ja ystävällisyyden ele. oma marsuni näykkii joskus vain pienesti, eikä koskaan pure. toinen marsuni kuoli lokakuussa, sekään ei koskaan purrut, pienesti vain ns. maisteli sormea :)

      • vinkkailija

        Minäkin olen lukenut jostakin että näykkiminen saattaa olla ystävyyden osoitus. =)
        Itselläni oli vuosi sitten vielä kaksi tyttömarsua, jotka näykkivät melkein aina käsittelyn ja koskettelun yhteydessä. =(
        Minä sitten juoksin vesihanan alle sormeani liottamaan, joskus otukset jopa purivat sormet verille. Keinona käytin makupaloja. Aina kun marsut eivät purreet, ne saivat palkkioksi jotain lempiherkkuaan, esim. kurkunpalan.
        Ja kun ne tas näykkivät/purivat, jätin ne omana rauhaan. Jos ne taas purivat sylissä ollessaan, ei häkkiin päästetty ihan heti, ettei marsu oppisi, että ikävästä tilanteesta pääsee eroon näykkimällä. Jos marsu puree, kannattaa torua sitä ankaralla äänellä, se tajuaa äänensävystäsi, mitä mieltä olet sen käytöksestä.
        Jos marsu näykkii kevyesti, se on vain merkki ystävyydestä =).
        Jos se taas puree lujaa, yritähän tajuta jotain noista sekavista neuvoistani ja opettaa marsuasi. Onnea yritykselle! =)


      • ystävällisyyttä...
        vinkkailija kirjoitti:

        Minäkin olen lukenut jostakin että näykkiminen saattaa olla ystävyyden osoitus. =)
        Itselläni oli vuosi sitten vielä kaksi tyttömarsua, jotka näykkivät melkein aina käsittelyn ja koskettelun yhteydessä. =(
        Minä sitten juoksin vesihanan alle sormeani liottamaan, joskus otukset jopa purivat sormet verille. Keinona käytin makupaloja. Aina kun marsut eivät purreet, ne saivat palkkioksi jotain lempiherkkuaan, esim. kurkunpalan.
        Ja kun ne tas näykkivät/purivat, jätin ne omana rauhaan. Jos ne taas purivat sylissä ollessaan, ei häkkiin päästetty ihan heti, ettei marsu oppisi, että ikävästä tilanteesta pääsee eroon näykkimällä. Jos marsu puree, kannattaa torua sitä ankaralla äänellä, se tajuaa äänensävystäsi, mitä mieltä olet sen käytöksestä.
        Jos marsu näykkii kevyesti, se on vain merkki ystävyydestä =).
        Jos se taas puree lujaa, yritähän tajuta jotain noista sekavista neuvoistani ja opettaa marsuasi. Onnea yritykselle! =)

        Ottakaa huomioon, että tuskin se marsu siinä vaiheessa mitenkään ystävyyttään osoittaa, jos näykkäsee silloin, kun käsi laitetaan häkkiin. Se kertoo vain siitä, että marsu on peloissaan ja yrittää puolustautua pelottavaa kättä vastaan. Varmasti marsua pelottaa, jos yht äkkiä käden laittaa häkkiin, varsinkin jos käsi tulee ylhäältä päin. Kannattaa siis varmistaa, että marsu huomaa, että olet lähettyvillä - esimerkiksi puhut sille jne, jotta se ei säikähdä yht äkkiä.

        Yleensä tämä marsujen hellyydenosoitus ilmenee esimerkiksi sylissä ollessa, jolloin marsu samalla esimerkiksi nuolee sormia. Meillä ainakin kun marsu "kirputtaa", ei sitä voi verratakkaan näykkimiseen. Näykkiminen tuntuu, mutta kirputtaminen lähinnä kutittaa, kun marsu hankaa hampaitaan sormea vasten - EI SIIS PURE.


    • -veine

      Meilläkin on joskus kaikki marsut koettaneet hammastella, enempi tai vähempi voimalla haukanneet sormesta. Parhaiten meillä toiminut keino on ollut PUHALLUS, eli kun marsu ottaa hampailla kiinni sormesta tai koskettaa liian reilusti hampailla niin naamaan napakka pieni puhallus. Se ei satu eikä aiheuta marsulle vahinkoa, ja jos puhallus toistuu aina kun hampailla kosketaan sormeen niin marsu oppii yhdistämään puremisen ja siitä seuraavan ilkeän tunteen (ja yleensä lopettaa puremisen).

      Nykyään meillä tuo vanhempi luonteikkain tyttömarsu saattaa epämiellyttävässä tilanteessa kokeilla hampailla sormea mutta irrottaa välittömästi ja alkaakin nuolemaan, pieninkin on jo oppinut että nuolla saa, hampaat taas pysyy puremisaikeissa piilossa. Mukavassa tilanteessa taas (sen oppii näkemään milloin marsu ei tykkää ja saattaa purra ja milloin se vain nuolee tai kirputtaa) se hampailla koskeminen ei haittaa, silloin sen tietää kirputtamiseksi. Puremisella ja tuolla "hoitamisella" on kuitenkin sen verran paljon eroa..

      Toinen hyvä keino yrittää lopettaa pureminen on aina puraisun jälkeen/aikana näpäyttää sormella (ei siis kynnellä) nenään, se yllättää marsun eikä ole mukavan tuntuista -> puremisen pitäisi loppua. Ja jos marsu puree tai pissaa syliin, ei ensimmäisenä tosiaan kannata laskea marsua maahan, se oppii muuten että ko. tekemisestä pääsee vapaaksi ja alkaa toistamaan sitä kun haluaa pois esim. sylistä.

      Hmm, pitkä teksti mutta kaippa tuosta selvää saa. :)

      • Anonyymi

        Kiitos tuosta! Todella paljon hyödyllistä tietoa minulle kun itse aion ostaa marsun kun hamsterini puree. En pidä siitä. Hamsterini nimi on voikukka. Se on talvikko tyttö. Jos saisin marsun osaisin opettaa sen olemaan purematta. 😁 Asun kerrostalossa mutta kyllä kai marsu voi siellä asua. Olen 15v


    • Avuton tyttö

      Auttakaa!
      Minulla on 2 tyttö marsua toinen teddy 2kk ja toinen silee 3kk sileä karvainen tyttö hyökkäilee jatkuvasti pikkuista kylkeen ja näykkäisee.
      Ja kun pieni on isomman kyljessä se näykkäisee sitä uudestaan. se saattaa myös syöksyä sitä kohti.

      sitten minuun kohdistuu yleensä isomman puraisu se puree jos kosken mahan alle tai yritän laittaa sen takaisin häkkiin... Se puree niin että minulta vuotaa verta.
      Aina silloin tällöin.

      Jos viitsisitte vähän auttaa minua.
      Terkuin:: Avuton.

      • esim

        on ko ne riidoissa vai on ko ne samasta perheestä??? jos toinen ei hyväksy toista kumppania?


    • marsu-best123

      puhalla näykkivää marsua nenän kohdille ei liian kovaa eikä liian hiljaa mutta jos se ei lopu niin sitten näpäytä näykkimisen tai puremisen jälkee nenään sormella ei kynnellä kynnellä napauttaminen voisi aiheuttaa vahinkoja so voi myös olla kateutta tai se haluaa olla huomion keskipiste



      toivottavasti auttoi

    • tekeekö usein??

      niin.... jos se pelkää?? mulla oli 2 tyttö marsua ja toinen kuoli se toinen on yksin vaikka ne on lauma eläimiä se ei oo millään siitä vaikka toinen kuoli. sekin puree mua mutta aika harvoin jos pistän käteni häkkiin niin annansen haistella usein ei pure vaikka on kin tosi herkkä pikku marsu...

    • marsuBest123:)

      mutta jos.....Marsu haluaa huomioo eikä tiedä mieten sitä pyytää:)
      marsua EÍ saa SATUTTAA!!!!!sen takia vaan voithiljaa puhaltaa marsun nenään ja torua!!:)

    • Marsu puree!

      Kun mulla marsu on sylissä ja jos on vähänkään avonainen paita se puree/näykkää mua aika kovaa rintakehään... Joskus tulee ihan vedet silmii kun pureminen kirpaisee...Yleensä pureminen/näykkiminen tapahtuu kun marsu on menossa sylistä pois/tai jos istun penkillä niin lähtee menemään niin yritän ottaa sen kiinni ettei tipu niin joudun nostamaan, sitten se saa kamalan ikään kuin paniikin ja sitten kiipeää ylöspäin päätä kohti ja puraisee..Mitä teen? Mistä johtuu? Joskus kyllä myös nuolee sormenpäitä, että ei se aina pure, mutta kavereitakin hiukan näykkii mutta se kuulemma enemmän kutittaa! Muuten marsu on ihan ystävällinen ja mukava.

      • Anonyymi

        jos se puraisee niin sitten kannattaa puhaltaa nenänpäähän ja torua vihaisella äänellä marsua. Jos pureminen/näykkiminen jatkuu niin laita sormesi nenänpäähän, älä pidä pitkään mutta sellainen pieni kosketus siihen ja älä ota marsua heti pois sylistä, koska sitten se saa sellaisen kuvan että jos se puraisee/näykkää sinua niin sitten se pääsee pois.
        toivottavasti auttoi!😂


    • Joku heebo

      Minulla on myös marsuja,mutta ne eivät minua pure.Jos tarjoan niiden suun eteen sormen niin varovaisesti ne testaavat,että mikä se on muttei koskaan pure ja ,kun ne on testannu alkaa kiva sormen nuoleminen:)

      • Marsu puree!

        Mulla myös välillä kyllä maistaa varovaisesti sormenpäätä ja sitten nuolee ihanasti kielellä mutta usemmin kyllä näykkäisee... Juuri äsken marsu oli sylissä ja sitten puri mua kaks kertaa rintakehästä ja kerran käsivarresta...?!


    • äämmlll

      Mulle voi myydä ongelma marsut paistiksi.

      • kfkfkfkfk

        Minä ostan kanssa boan ruoaksi.


      • Anonyymi

        😡Marsuja ei missään nimessä saa tappaa. Mitään lemmikkejä ei saa paitsi joitain pupuja ( luvan kanssa) ja kanoja.


    • Anonyymi

      Jos marsu puree niin se voi johtua myös kivusta tai epämukavasta asennosta. Meillä nimittäin yhdellä marsulla oli syyhypunkkeja ja sen takia isoja haavaumia ja rupia takaosassa. Kun sitä piti rintaa vasten sylissä niin se puri kaulasta joskus aika kovastikkin. Mutta sitten kun parani niin pureminenkin loppui. Tässä tilanteessa pureminen johtui varmasti kivusta.

    • Anonyymi

      Vie kastroitavaksi. Ja mene puhtain pestyin käsin häkkiin ettei se erehdy luulemaan kättäsi näkkäriksi tai kurkuksi.
      Tosiaan toi puhallus voi olla hyvä keino koulia väärää käytöstä.

    • Anonyymi

      mitä pitää tehdä jos marsu vinkuu ja näykkäsee, koska yleensä näykkiminen on ystävällisyyden osoitus mutta äsken se vinkui ja näykkäsi. ainakin yritti näykkästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe