Eli olen IHAN totaalisen pihalla näistä asioista,vaikka kelan sivuilta oon monesti yrittänyt lukea.
Kuinka kauan voin olla lapsen syntymän jälkeen kotona,ennen töihin paluuta,niin että saan rahaa ja kuinka paljon saan sitä ja mistä??ja mitäs sen jälkeen?tuleeko rahaa mistään,koska en haluaisi laittaa lasta liian nuorena päiväkotiin ja miehelläni ei ole niin hyvät tulot,että yksinään asuntoamme maksaisi plus vastikkeita ja muita?
miten muut olette pärjänneet?
Eli olen ollut kohta kaksi vuotta vakituisessa työsuhteessa ja olemme mieheni kanssa harkinneet lapsen tekoa,mutta haluan olla varma että pärjäisimme myös taloudellisesti niin,ettei lasta heti tarvitse sairaalasta päiväkotiin viedä??
Kiitän erittäin paljon etukäteen vastauksista ja pahoittelen tyhmyyttäni!
voisiko joku kiltti
2
328
Vastaukset
- ..........................
Äitiysloma/vanhempainloma kestää 9kk, tuolta ajalta saat tuloistasi laskettua äitiys/vanhempainrahaa (johon löydät laskurin Kelan sivuilta), määrä pysyy koko tuon 9kk:tta samana. Äitiys/vanhempainrahasta pidätetään vero.
Ensimmäisen äitiysrahasi saat päivää ennen laskettua aikaa ja jos olet vakituisessa työsuhteessa maksaa todennäköisesti työnantajasi sinulle ensimmäiseltä 3kk ns. normaalin palkan, eli saat Kelalta tuon lopun 6kk äitiys/vanhempainrahaa joka on pienempi kuin kuukausipalkkasi.
Lapsen synnyttyä saa hänestä lapsilisää, joka on ensimmäisestä lapsesta 100€ kk:ssa, lapsilisästä ei mene veroa.
Tuon 9kk jälkeen voit hoitaa lastasi 3 vuotiaaksi saakka kotona ja saada kotihoidontukea.
Kotihoidontuen hoitoraha on 314.28€ kk:ssa ja hoitolisä 168.19€ kk:ssa (hoitolisään vaikuttavat tulot, tulorajat löydät Kelan sivuilta). Mikäli kunnassasi maksetaan kuntalisää, saat sen myös tuon hoitorahan ja mahdollisen hoitolisän lisäksi, summa vaihtelee kunnittain eikä sitä siis makseta kaikissa kunnissa. Täysimääräinen kotihoidontuki ilman kuntalisää on siis 482.47€ kk:ssa ja myös kotihoidontuesta maksetaan vero. - tehdä lapsia
jos asioista selvän ottaminen ottaa noin koville. Niitä epäselviä asioita tuppaa pulppuamaan lapsen myötä monen moisia.
Vietä ensin oma lapsuutesi ihan rauhassa. Ei poikimisellä ole mikään kiire.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup675680Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1344254Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.961866- 631435
- 2611137
- 471122
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E126979Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim45802Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31743Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.39715