Vanhukset pidetään väkisin hengissä

lähihoitaja.

Apteekin omaplus lehdessä arkkiatri (nimee en muista) puhui siitä kuinka ennenvanhaan kun ihminen lopetti syömisen hänen annettiin kuolla. Nykyään laitoksissa vuodepotilaita pidetään väkisin hengissä. Lisäravinteita juotetaan melkein väkisin ja sydänlääkkeitä tungetaan suuhun päivittäin.

Jos itse makaisin sängyssä puhumatta ja liikkumatta niin haluaisin kuolla enkä maata siinä vuosia "hyvän hoidon" ansiosta.

110

9273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkuhoitsukka

      Tosi on, vaikka yleisönosastokirjoitukset muuta väittää. Tulehduksiin määrätään vahvoja antibiootteja ja samalla syyttävä sormi osoittaa hoitajiin, kun sairaalabakteerit lisääntyy ja voi hyvin.Omaiset haluaa läheisensä elävän ikuisesti vaikka vanhus itse haluaisi vain nukkua pois.

      • lähihoitaja.

        Se on todella surkeaa katsoa viatonta ihmistä, jota pidetään väkisin hengissä. Vuosikaudet sängyssä, alzheimer tuhonnut aivot --> ei puhu eikä tunnu ymmärtävän puhetta. Ei jaksa nousta istumaan, ei halua syödä, mutta suuhun tungetaan vaikka ruiskulla lisäravinteita, joista saa sen verran energiaa että pysyy hengissä. Miksei näin terminaalivaiheessa voisi vaan huolehtia riittävästä kipulääkityksestä. Jos ihminen ei halua syödä, miksei saa kuolla..

        Ja noita omaisia tosiaan on, jotka haluavat läheisensä elävän ikuisesti. DNR päätöstä eli elvytyskieltoa luullaan samaksi kuin "hoitajat haluavat tappaa äitini/isäni".


      • omainen
        lähihoitaja. kirjoitti:

        Se on todella surkeaa katsoa viatonta ihmistä, jota pidetään väkisin hengissä. Vuosikaudet sängyssä, alzheimer tuhonnut aivot --> ei puhu eikä tunnu ymmärtävän puhetta. Ei jaksa nousta istumaan, ei halua syödä, mutta suuhun tungetaan vaikka ruiskulla lisäravinteita, joista saa sen verran energiaa että pysyy hengissä. Miksei näin terminaalivaiheessa voisi vaan huolehtia riittävästä kipulääkityksestä. Jos ihminen ei halua syödä, miksei saa kuolla..

        Ja noita omaisia tosiaan on, jotka haluavat läheisensä elävän ikuisesti. DNR päätöstä eli elvytyskieltoa luullaan samaksi kuin "hoitajat haluavat tappaa äitini/isäni".

        Nyky vanhuksilla ei vielä taida olla käytössä hoitotahtoa, nyt kuitenkin puhutaan ja pitäis puhua enempikin tuosta, että ihmisillä olisi oma tahto dokumentti, miten toimia kun hän tulee sairaaksi ja vanhaksi.

        Me omaiset ollaan niin itsekkäitä, ei haluttais luopua omistamme, kuitenkin pitäis joku järki olla ja ymmärtää, että kukaan ei ole ikuinen ja kun vanhuksilla on vielä kipuja ja jos ei ole enää "tässä maailmassa" onko elämä silloin enää "kivaa" ja elämisen arvoista?

        Oma tätini oli vuosia vuodepotilaana, ei puhunut vuosiin ja ainakin vuoden oli silmät ummessa, kun viimein lähti tästä elämästä keuhkokuumeen kanssa, tytär itki ja syytti hoitajia huonosta hoidosta ja kun eivät olleet aloittaneet antibiootteja, ikääkin oli jo melkein 90-mittarissa ja vain nahka luitten päällä.
        Minä ajattelin äitiä hoitaneena, että olisin jo rukoillut luojaa että ottais pois tuossa tilanteessa...

        Meitä on niin monenlaista omaista, jospa tuohon tulee vielä muutosta vuosien kuluessa, kun ihmiset ymmärtäis tehdä tuon hoitotahdon hyvissä ajoin, minä olen omani jo tehnyt!


      • Yleistä
        omainen kirjoitti:

        Nyky vanhuksilla ei vielä taida olla käytössä hoitotahtoa, nyt kuitenkin puhutaan ja pitäis puhua enempikin tuosta, että ihmisillä olisi oma tahto dokumentti, miten toimia kun hän tulee sairaaksi ja vanhaksi.

        Me omaiset ollaan niin itsekkäitä, ei haluttais luopua omistamme, kuitenkin pitäis joku järki olla ja ymmärtää, että kukaan ei ole ikuinen ja kun vanhuksilla on vielä kipuja ja jos ei ole enää "tässä maailmassa" onko elämä silloin enää "kivaa" ja elämisen arvoista?

        Oma tätini oli vuosia vuodepotilaana, ei puhunut vuosiin ja ainakin vuoden oli silmät ummessa, kun viimein lähti tästä elämästä keuhkokuumeen kanssa, tytär itki ja syytti hoitajia huonosta hoidosta ja kun eivät olleet aloittaneet antibiootteja, ikääkin oli jo melkein 90-mittarissa ja vain nahka luitten päällä.
        Minä ajattelin äitiä hoitaneena, että olisin jo rukoillut luojaa että ottais pois tuossa tilanteessa...

        Meitä on niin monenlaista omaista, jospa tuohon tulee vielä muutosta vuosien kuluessa, kun ihmiset ymmärtäis tehdä tuon hoitotahdon hyvissä ajoin, minä olen omani jo tehnyt!

        Niin. Kannattaisi tehdä hoitotahto aika aukottomaksi, jottei omaiset voi mitätöidä sitä. Itse kerroin äidilleni, että minulla on elinsiirtotestamentti. Yllätyksekseni hän kysyi voiko sen kiistää. Juuri tästä on kysymys, oma tahto voi olla eri kuin omaisten tahto. Kannattaa tehdä hoitotahto sairaanhoitopiiriin ja tehdä se hyvinkin täsmälliseksi.


      • Surkeeta taas!
        Yleistä kirjoitti:

        Niin. Kannattaisi tehdä hoitotahto aika aukottomaksi, jottei omaiset voi mitätöidä sitä. Itse kerroin äidilleni, että minulla on elinsiirtotestamentti. Yllätyksekseni hän kysyi voiko sen kiistää. Juuri tästä on kysymys, oma tahto voi olla eri kuin omaisten tahto. Kannattaa tehdä hoitotahto sairaanhoitopiiriin ja tehdä se hyvinkin täsmälliseksi.

        Omaisilla on oikeus perua elinsiirtotestamentti. Itsekin olen kirjoittanut sen lapun, jossa luovutan elimeni. Jos kuolen tänään mitä hittoo teen haudassa esim. munuaisillani ja silmilläni?!


      • lähiomainen
        omainen kirjoitti:

        Nyky vanhuksilla ei vielä taida olla käytössä hoitotahtoa, nyt kuitenkin puhutaan ja pitäis puhua enempikin tuosta, että ihmisillä olisi oma tahto dokumentti, miten toimia kun hän tulee sairaaksi ja vanhaksi.

        Me omaiset ollaan niin itsekkäitä, ei haluttais luopua omistamme, kuitenkin pitäis joku järki olla ja ymmärtää, että kukaan ei ole ikuinen ja kun vanhuksilla on vielä kipuja ja jos ei ole enää "tässä maailmassa" onko elämä silloin enää "kivaa" ja elämisen arvoista?

        Oma tätini oli vuosia vuodepotilaana, ei puhunut vuosiin ja ainakin vuoden oli silmät ummessa, kun viimein lähti tästä elämästä keuhkokuumeen kanssa, tytär itki ja syytti hoitajia huonosta hoidosta ja kun eivät olleet aloittaneet antibiootteja, ikääkin oli jo melkein 90-mittarissa ja vain nahka luitten päällä.
        Minä ajattelin äitiä hoitaneena, että olisin jo rukoillut luojaa että ottais pois tuossa tilanteessa...

        Meitä on niin monenlaista omaista, jospa tuohon tulee vielä muutosta vuosien kuluessa, kun ihmiset ymmärtäis tehdä tuon hoitotahdon hyvissä ajoin, minä olen omani jo tehnyt!

        Kokemukseni hoitotestamentista on karmaiseva. Omaiseni oli tehnyt hoitotestamentin uskossa, että häntä ei toivottomassa hoitotilanteessa turhaan hoidettaisi. Hänpä joutuikin suureen leikkaukseen, jonka jälihoidossa tapahtui joitain odottamatonta ja hänet piti siirtää tehohoitoon. Tässä tilanteessa tulikin esille hoitotestamentin olemassa olo. Lääkäri tulkitsi potilaan tahdon hoidon kieltämiseksi, jota vanhus ei todellakaan ollut tarkoittanut. Onneksi omaiseni toipui ja halusi perua tekemänsä hoitotestamentin. Sepä ei vaan olekaan niin yksinkertaista. On vieläkin epäselvää, miten tuosta tahdon- ilmaisusta pääsee eroon. Lääkärit sairaalassa eivät osaa sanoa, miten tuo peruminen onnistuu niin että se on myöhemmin pätevä. Odotamme jatkoa asialle, toivotaan, ettei vanhus tässä välillä joudu hoitoon, ja kenties jää ilman sitä. Olemme sopineet, että omaisemme luottaa perheeseensä ja uskoo, ettemme halua turhaan pitkittää hänen kärsimyksiään, silloin kun sen puntaroiminen mahdollisesti on ajankohtaista.


      • ..........

        tää on jo vanha aloitus, mut vastaanpa silti, aihe ei vanhene. Ei omainen aina haluaisi pitää omaistaan väkisin hengissä. Osaston lääkäri ei vaan anna potilaidensa kuolla rauhassa ....kokemusta on....


      • Anonyymi
        lähihoitaja. kirjoitti:

        Se on todella surkeaa katsoa viatonta ihmistä, jota pidetään väkisin hengissä. Vuosikaudet sängyssä, alzheimer tuhonnut aivot --> ei puhu eikä tunnu ymmärtävän puhetta. Ei jaksa nousta istumaan, ei halua syödä, mutta suuhun tungetaan vaikka ruiskulla lisäravinteita, joista saa sen verran energiaa että pysyy hengissä. Miksei näin terminaalivaiheessa voisi vaan huolehtia riittävästä kipulääkityksestä. Jos ihminen ei halua syödä, miksei saa kuolla..

        Ja noita omaisia tosiaan on, jotka haluavat läheisensä elävän ikuisesti. DNR päätöstä eli elvytyskieltoa luullaan samaksi kuin "hoitajat haluavat tappaa äitini/isäni".

        Samaa mieltä


    • marita k.

      Tässä sinulla on todella hyvä aloitusviesti. Itse olen viime aikoina miettinyt usein tätä asiaa omalle kohdalleni, vaikken ole vielä edes vanhus. Sairastan kuitenkin paljon ja kun ei sitä koskaan tiedä mitä seuraavana päivänä tapahtuuu, niin tulee pohdittua kaikkea.
      Äiti sairasti syöpää ja viimeiset puoli vuotta hän oli vuoteen omana, mutta ei laitoksessa, vaan asunnossan. Kotiavustaja kävi monta kertaa päivässä avustamassa. Olin siellä minäkin, ja omakohtaisesti tulin tietämään mitä on hoitajan työ. En toivonut äidille siinä vaiheessa enää lisää elinvuosia, kun näin mitkä tuskat ja kärsimykset hänellä oli. Toivoin vain, että hän saisi nukkua pois. Niin tietysti kävikin. Olen ajatellut usein, että kyllä omaiset voivat olla pirun itsekkäitä, mikäli haluavat luurangon laihan tuskia kärsivän vanhuksen pysyvän hengissä vaikka väkisin. Omalle kohdalleni en tätä halua.

      Itse aion tehdä hoitotestamentin ja määrätä siinä itse hyvissä ajoin sen miten haluan omalla kohdallani tehtävän, sitten kun sen aika on. Minä en halua, että itseäni pidettäisiiin vuosikausia väkisin hengissä jollain ihmesysteemillä, ellei enää muuten pysyisi. Kun on aika lähteä, niin silloin myös on aika lähteä.

    • Totta on

      Sitä minäkin olen ihmetellyt. Yksi vanhus lopetti syömisen niin hoitaja omainen vaati lähetettäväksi sairaalaan. Siellä laitettiin treeni vatsalaukkuun josta ruokaa saatiin meneen. Vanhus eli kuukauden.
      Toinen tapaus vanhus oli yli 90 kymmenen hän lakkasi syömästä juomista otti. Miniä ja poika hoitaneet, tytttäret joskus kyläili. Pojan ja miniän luvalla vanhusta ei kiikutettu sairaaalaan. vanhus nukkui pois ja kun vanhusta tulivat hakemaan omaiset arkun kanssa niin yksi tytär alkoi huutamaan avoimen arkun äärellä tappajat, murhaajat, tarkoitti tällä hoitajia ja kun hoitaja yritti rauhoitella niin tämä omainen yritti lyödä käsilaukulla. Harkittiin ruumiinavausta mutta muut omaiset sanoi ei tarvitse.

      • lailliseksi Suomeen

        olen äitini saattohoitaja ja olemme tehneet hänen kanssaan yhdessä sellaisen hoitotahdon, ettei mihinkään syöttämiseen esim. voida pakottaa. Hoitotahto tulisi jokaisen ihmisen tehdä vaikka ei vanha olisikaan.
        Minullakaan ei siis tyttärenä ole nokan koputtamista äidin hoitotahtoon - ei myöskään häntä hoitavilla muilla henkilöillä.

        Mitä järkeä on pitää kuolemansairaita ja tuskaisia tai ns. "vihanneksia" elossa?


      • ................
        lailliseksi Suomeen kirjoitti:

        olen äitini saattohoitaja ja olemme tehneet hänen kanssaan yhdessä sellaisen hoitotahdon, ettei mihinkään syöttämiseen esim. voida pakottaa. Hoitotahto tulisi jokaisen ihmisen tehdä vaikka ei vanha olisikaan.
        Minullakaan ei siis tyttärenä ole nokan koputtamista äidin hoitotahtoon - ei myöskään häntä hoitavilla muilla henkilöillä.

        Mitä järkeä on pitää kuolemansairaita ja tuskaisia tai ns. "vihanneksia" elossa?

        Kun vanhusta aletaan elvyttämään on lopputulos hyvin todennäköisesti vihanneksena vuosi sairaalassa. ja lopulta kuolema. Ja jotkut omaiset vielä ihmettelevät dnr päätöksiä..


      • onnistuisi, en
        lailliseksi Suomeen kirjoitti:

        olen äitini saattohoitaja ja olemme tehneet hänen kanssaan yhdessä sellaisen hoitotahdon, ettei mihinkään syöttämiseen esim. voida pakottaa. Hoitotahto tulisi jokaisen ihmisen tehdä vaikka ei vanha olisikaan.
        Minullakaan ei siis tyttärenä ole nokan koputtamista äidin hoitotahtoon - ei myöskään häntä hoitavilla muilla henkilöillä.

        Mitä järkeä on pitää kuolemansairaita ja tuskaisia tai ns. "vihanneksia" elossa?

        usko ja he ovat harvassa hoito-alalla, jotka kykenisivät antamaan kuolinpiikin ihmiselle.

        Hoitajat ja lääkärit omaavat syvän alansa etiikan ja moraalin ja luvallinenkin tappaminen ei siihen sovi.

        Tuosta on keskusteltu monet kerrat ja ei yhtään ole ilmaantunut sellaista, joka kykenisi antamaan kuolinpiikin ihmiselle.

        Ainoa keino on ihmisen hoitotestamentti, jossa ihminen eläissään määrää miten hänen kanssaan tulee toimia kun/jos hän ei kykene itse sanomaan tahtoaan jossain hoitotilanteessa.

        Ihmistä ei saa myös pakottaa ( eikä aikuista tietääkseni pakoteta) ottamaan vastaan hoitoa, jos tämä ei sitä halua.Hoitotestamentin mukaan voi esim unohtaa tehohoidon ja muut elämää pitkittävät turhat hoidot, jos esim on jo kyse elämäntilasta, jossa ihminen ei ymmärrä eikä tajua ulkopuolisesta maailmasta, ei liiku, ei juuri syö, ei seuraa mitään elämää jne...On ns vihannes sängyssä. Ei sellaista elämää kukaan halua itselleen, eikä läheiselleen - normaalisti.


      • vaatii kanttia

        "tappajat, murhaajat, tarkoitti tällä hoitajia ja kun hoitaja yritti rauhoitella niin tämä omainen yritti lyödä käsilaukulla."

        Omaisten ja läheisten suru ja vaikeus luopua saa moninaisia piirteitä. Ajatelkaapa välillä hoitajien osuutta. Hoitajakin on ihminen ja noissa tilanteissa häntä suorastaan jopa syytetään aika raskaista asioista aiheetta.Hoitajakaan ei kykene jatkamaan potilaan elinvuosia, täältä kukaan ei selviä hengissä. Hoitajahan on se kohde, johon luvanvaraisesti saa syytää kaiken pahan olon mikä sillä hetekllä itse kunkin sisällä kytee.


      • tarkoittaa todellista
        lailliseksi Suomeen kirjoitti:

        olen äitini saattohoitaja ja olemme tehneet hänen kanssaan yhdessä sellaisen hoitotahdon, ettei mihinkään syöttämiseen esim. voida pakottaa. Hoitotahto tulisi jokaisen ihmisen tehdä vaikka ei vanha olisikaan.
        Minullakaan ei siis tyttärenä ole nokan koputtamista äidin hoitotahtoon - ei myöskään häntä hoitavilla muilla henkilöillä.

        Mitä järkeä on pitää kuolemansairaita ja tuskaisia tai ns. "vihanneksia" elossa?

        auttamista kuolemaan, käytännössä lääkettä tms mikä johtaa ihmisen sydämen sykkeen lakkaamiseen ja hengityslamaan. Yleensä ihminen on vielä sen verran vireä, että hän ottaa itse lääkkeen, mutta siinä vieressä on lääkkeen sekoittaja/lääkäri, joka vakuuttaa, että kuoleva tietää mitä ottaa/juo.

        Et varmaan oisi itse sellaista antamassa äidillisesi tai vieraammallekaan?
        Noita tehdään muutamassa paikkaa maailmassa ja siihen ei ole monta lääkäriä "erikoistunut" tai halunnut/kyennyt. Karski täytyy jotenkin olla.


      • ????????????????????????

        Kerropa mitä tarkoittaa kirjoittamasi:

        " treeni vatsalaukkuun " ??

        Että vanhusten vatsat treenataan? Vai mitä?

        Dreenistä olen kyllä kuullut, mutta ikinä en t r e e n i s t ä !


      • dreeni
        ???????????????????????? kirjoitti:

        Kerropa mitä tarkoittaa kirjoittamasi:

        " treeni vatsalaukkuun " ??

        Että vanhusten vatsat treenataan? Vai mitä?

        Dreenistä olen kyllä kuullut, mutta ikinä en t r e e n i s t ä !

        Lienee tullut kirjoitusvirhe ja pieni asiavirhe. Kirjoittaja on ilmeisesti tarkoittanut mainitsemaasi dreeniä, joka on laskuputki. Tällainen asennetaan esim. leikkauksen yhteydessä ns. haavaimuksi, jonka tehtävänä on poistaa leikatulta alueelta kudosnestettä ja verta.

        Tässä kohtaa lienee tarkoitettu kuitenkin syöttäletkua; esim. PEG- letkua (Perkutaaninen Endoskooppinen Gastrostomia) tai jejunostomiaa, jota kautta ravitsemus on hoidettu.


      • armahdaarmahda meitä
        tarkoittaa todellista kirjoitti:

        auttamista kuolemaan, käytännössä lääkettä tms mikä johtaa ihmisen sydämen sykkeen lakkaamiseen ja hengityslamaan. Yleensä ihminen on vielä sen verran vireä, että hän ottaa itse lääkkeen, mutta siinä vieressä on lääkkeen sekoittaja/lääkäri, joka vakuuttaa, että kuoleva tietää mitä ottaa/juo.

        Et varmaan oisi itse sellaista antamassa äidillisesi tai vieraammallekaan?
        Noita tehdään muutamassa paikkaa maailmassa ja siihen ei ole monta lääkäriä "erikoistunut" tai halunnut/kyennyt. Karski täytyy jotenkin olla.

        Luvallinenkaan tappaminen ei sovi. Eiköhän kyse kuitenkin ole siitä, että kukaan ei halua kusta omaan murokuppiin, vaan pelata varman päälle, siten ettei ainakaan tappamisesta päästä syyttämään. Hoitoalalla kun olet kuitenkin kokoajan framilla, mahdollisuus saada syyte asiasta tai asian vierestä on kokoajan olemassa. Joskus, jos hoitajan ilme ei ole ollut omaisten mielestä miellyttävä, vaikka potilas on tullut mitä asiallisimmin hoidettua, on tehty hoitokantelu. Kuka siinä tilanteessa uskaltaa olla sitä mieltä, että ihmisen ikä on rajallinen, eikä joissain tilanteissa ole mielekästä sitä pitkittää. Helpompi, jos ei ota lukuun omaatuntoa ja omia eettisiä arvoja, on helpompi mennä siitä mistä aita on matalin: jos yksikään omainen esittää, että täytyy kaikki mahdollinen tehdä, niin sitten tehdään, ihan oman nahkansa säästämiseksi.

        Mielestäni pitää olla hyvin karski ja tunteeton, jos ei koe mitenkään ristiriitaiseksi sitä, että potilas pyytää armahdusta etkä sinä saa mitenkään edes sanallisesti olla hänen kanssaan samaa mieltä. Aika karski pitää olla, että elämänsä elänyttä ihmistä käy esimerkiksi aktiivisesti elvyttämään, kun elämä on enää parin henkäyksen varassa..


      • Keuhkosyöpä
        lailliseksi Suomeen kirjoitti:

        olen äitini saattohoitaja ja olemme tehneet hänen kanssaan yhdessä sellaisen hoitotahdon, ettei mihinkään syöttämiseen esim. voida pakottaa. Hoitotahto tulisi jokaisen ihmisen tehdä vaikka ei vanha olisikaan.
        Minullakaan ei siis tyttärenä ole nokan koputtamista äidin hoitotahtoon - ei myöskään häntä hoitavilla muilla henkilöillä.

        Mitä järkeä on pitää kuolemansairaita ja tuskaisia tai ns. "vihanneksia" elossa?

        Minun äitini lopetti syömisen ihan yhtäkkiä ja kuoli viikossa sen jälkeen.Mitään hoitotahtoa ei ollut. Lääkäri kertoi, että häntä ei elvytetä, jos hän saa kohtauksen.Silti minua ihmetyttää vieläkin ettei nestettä annettu - ruuasta puhumattakaan - ennen hänen kuolemaansa Haartmannn sairaalassa.


    • omainen

      Hyvin harva on vielä tehnyt hoitotestamentin siltä varalta, että ei enää itse kykene huolehtimaan itsestään ja alkaa olla letkuruokinnan varassa. Sellaiseksi ei varmaan katsota suullista itsemurhauhkaa, jos laitokseen joutuu. Pitäisi varmaan itsekin pian tehdä, eli kieltäisin elämää ylläpitävän hoidon sellaisessa tapauksessa, että en enää toipuisi.

      • hoitotestamentin

        kauan sitten silloisella apteekista saamallani kaavalla. Se on annettu sekä terveyskeskukseni että Keskussairaalan tiedostoon ja suullisesti tiedoksi lapsilleni, yksi kappale on hallussani. Katsoin myöhemmin jonkun lääkärin itselleen tekemää vastaavaa opusta, josta en ymmärtänyt paljoakaan. Pitäisikö olla lääkäri ja juristi sitä tekemässä, jotta se pätisi kaikenlaisissa tapauksissa. Onko kokemuksia miten todesta lääkärit ottavat k.o. testamentin? Entä jos sitä tarvitaankin esim. ulkomailla? Miten siihen suhtaudutaan muualla? Kelpaako siellä esim. lasteni käännättämä versio?


      • hoitotestamentti
        hoitotestamentin kirjoitti:

        kauan sitten silloisella apteekista saamallani kaavalla. Se on annettu sekä terveyskeskukseni että Keskussairaalan tiedostoon ja suullisesti tiedoksi lapsilleni, yksi kappale on hallussani. Katsoin myöhemmin jonkun lääkärin itselleen tekemää vastaavaa opusta, josta en ymmärtänyt paljoakaan. Pitäisikö olla lääkäri ja juristi sitä tekemässä, jotta se pätisi kaikenlaisissa tapauksissa. Onko kokemuksia miten todesta lääkärit ottavat k.o. testamentin? Entä jos sitä tarvitaankin esim. ulkomailla? Miten siihen suhtaudutaan muualla? Kelpaako siellä esim. lasteni käännättämä versio?

        mainitsemani vanhan kaavan mukaan, pitäisi puhua hoitotahdosta. Eipä taida maallisen tomumajani elimet olla enää kenellekään käypäisiä. Ed. kirjoittaja


    • hoitajana

      näkee sellaisia asioita, joita ei aina uskoisi todellisuudeksi.

      Vuodeosastolla eräs satavuotias vanhus (pitkälle dementoitunut, liikunta- ja puhekyvytön, langan laiha) lopetti syömisen. Häntä piti omaisten vaatimuksesta alkaa syöttää ruiskulla. Toisinaan potilas oksensi ruuan tai oli vähintäänkin tukehtua siihen. Omaisten mielestä hoitajat olivat tähänkin syyllisiä, syöttivät liian nopeasti suoraan nieluun jne.. Potilaan voinnissa kaikki muutokset oli jollain tavalla hoitajien vika tai hoidettavissa lääketieteen keinoin. DNR-päätökseen he suostuivat vastahakoisesti.

      Eräs omaisista oli jatkuvasti neuvomassa hoitajia ja haukkumassa heitä, vaikkei itse osallistunut millään tavalla sukulaisensa hoitoon.

      Paljon riittäisi kerrottavaa, monet tapaukset hyvin saman kaltaisia. Joo, välil sitä miettii, et voiko tommoset ihmiset olla todellisia?? Näköjään voi.

    • ihmettelen vaan

      Missä se hoitajien salassapito velvollisuus potilaita kohtaan on, kun täällä kailotetaan ihmisten yksityisasioita kaikelle kansalle???????

      Tietääkseni hoitajat eivät saa kertoa sanaakaan potilaistaan ulkopuolisille.

      • hoitaja

        Ei täällä kukaan riko vaitiolovelvollisuutta. Ei ole missään mainittu potilaiden nimiä, ei edes hoitopaikkaa, saati kuntaa. Äly hoi! Kyllä näistä asioista täytyy voida keskustella.


      • minä hoitaja

        Salassapito ei kiellä puhumasta kenestäkään potilaasta tai hänen oireistaan,kunhan häntä ei tekstistä pysty tunnistamaan.ETTÄ NÄIN


    • on niin vaikeaa

      luopua? Kuolema käsitetään epätodellisena ja hyväksymättömänä asiana yhteiskunnassamme. Se on yhtä luonnollista kuin syntymä.

      Iäkkään monisairaan vanhuksen kuolemaa tuskin kukaan pitää epäluonnollisena, mutta jotkut vaan niin tekee ja etsii syitä kaikesta mahdollisesta. Jopa toisista ihmisistä. Syyllinen on löydettävä.

    • deianna

      Viestisi käsittelee arkaa aihetta, mutta on täysin totta. Työskentelin vuodeosastolla, jossa kolme vanhusta viidestätoista kykeni puhumaan (tai edes kääntymään sängyssä itsekseen). Jokainen syötettiin, jos ei syönyt, annettiin ravintoliuosta. Vanhukset laskivat alleen ja heitä käännettiin makuuhaavojen välttämiseksi. Oma lähiomaiseni kuoli juuri viime kesänä. Viimeisen viikon hän huusi tuskaa, jota edes kipulääkitys ei täysin vienyt pois. Eräs henkilö totesi siinä vaiheessa, että jos hän pitäisi sairasta eläintä väkisin hengissä tällä tavalla, hän saisi eläinrääkkäyssyytteen. Aivan totta. Mikä siis on ihmisarvoista elämää?

      • se hirveää

        hoitaa ja omaisille vielä kamalampaa seurata läheisen hiipumista. Pitkä ikä ei sinänsä ole tavoittelemisen arvoinen jos ei elämä ole elämisen arvoista, mutta minkäs teet, kun ihmisen elämä on lopussakin arvokas, vaikka ei itse tajuaisi maailman menosta mitään. Ei ihmisiä voi nukuttaa pois kuin eläimiä. Ei ainakaan minusta olisi sellaiseen työhön ja olen kokenut sh. Olen varma, että heitä on harvassa jotka kykenisivät antamaan kuolinpistoksen ihmiselle. Pitää pyrkiä turvaamaan arvokas loppuelämä hyvällä perushoidolla ja kipulääkkeissä ei pidä säästellä. On merkillistä, ettei edelleenkään ole riittävää kipulääkitystä. Sellainen kyllä on saatavilla, jos vaan lääkäri niin määrää. Otan osaa! Oma läheinen on ollut laitoksessa pari vuotta ja jokainen päivä voi olla viimeinen.


    • omainen

      Kysynpä nyt, kuinka moni niistä liikkumatta ja syömättä sängyssä makaavista on saatettu siihen tilaan kemiallisesti? Me emme suinkaan pelkää kuolemaa vaan elävältä hautaamista. Usein vuodepotilaat ovat henkilökunnan mielestä helpommin hoidettavia kuin liikkuvat ja levottomat, varsinkin dementoituneet. Siksi heille pistetään sellainen lääkitys, että siinä taintuu nuorempikin. Esimerkki yhden potilaan lääkelistasta: ". Reminyl, Absenor, Mirtazapin, Seroquel sekä tarvittaessa Imovane, Temesta". Ja se potilas liikkuu vielä tänäkin päivänä, monta vuotta myöhemmin, vaikka silloin jo meille omaisille sanottiin, että se on menoa nyt. Eri asia on tietenkin se, jos liikkumattomuus on vaikkapa halvaantumisen tai muun sairauden seurausta eikä siitä voi toipua edes aktiivisella kuntoutuksella. Me emme suinkaan ole estämässä kenenkään lähtöä silloin, kun sen aika on. Olen itsekin viettänyt lähiomaisen vieressä aikaa siinä vaiheessa, kun mitään muuta ei enää ollut tehtävissä kuin painaa kipupumpusta "bonuksia". Ei siinä käynyt pienessä mielessäkään, että olisi vaadittu jotain elämää ylläpitävää hoitoa ja ihan sama asia koskee ikäihmistä.

      • syyllisiä vanhusten

        etenevien sairauksien seurauksiin? Ja elämän laadun heikkenemiseen?


      • Ei tuoda esille useammin?
        Tietenkin kaikki heikkenevät ja kuolevat jos saavat elää vanhaksi.
        Mutta kemiallinen elävältä hautaaminen on yleisempää kun uskotaankaan.
        On kokemusta asiasta, liikkuva fyysisesti hyväkuntoinen mies lääkittiin parissa viikossa kasviksi.
        Jos hän olisi ollut sairaalassa niin kuolema olisi "hoidon" vuoksi korjannut.
        Tietenkin psykoosi vaatii lääkityksen, mutta eikö voisi seurata lääkkeen annostelua ja tarvetta ja koettaa pärjätä pienimmällä mahdollisella annostuksella.
        Lääkkeitä vain määrätään, vielä monia päällekkäin, vaivautumatta ottamaan selvää niiden vaikutuksesta.
        Minäkin mieheni hoitajana uskoin alkuun liikaa lääkäreihin, ihmettelen yhä mistä syystä tuollainen yletön lääkitys on noin yleistä.
        Kuinkahan monen ihmisen elämän LIIALLINEN psyyken lääkitys on pilannut?
        Mies pärjää nyt pienellä murto-osalla alkuperäisestä lääkityksestä, mutta liiallinen lääkitys jatkui liian kauan, seuraukset jäivät pysyviksi.


      • Lusiina1

        "Usein vuodepotilaat ovat henkilökunnan mielestä helpommin hoidettavia kuin liikkuvat ja levottomat, varsinkin dementoituneet. Siksi heille pistetään sellainen lääkitys, että siinä taintuu nuorempikin."

        Eli dementoituneiden ja levottomien potilaiden hoidon tarve lähteekin hirviöhoitajista eikä vanhuksen omista tarpeista mielestäsi? Et voi olla tosissasi tuota mieltä. Tuohan olisi jo rikos ja jos pystyt todistamaan, tee ihmeessä rikosilmoitus ta ilmoitus lääninhallitukseen.


      • Lusiina1
        auli-auli kirjoitti:

        Ei tuoda esille useammin?
        Tietenkin kaikki heikkenevät ja kuolevat jos saavat elää vanhaksi.
        Mutta kemiallinen elävältä hautaaminen on yleisempää kun uskotaankaan.
        On kokemusta asiasta, liikkuva fyysisesti hyväkuntoinen mies lääkittiin parissa viikossa kasviksi.
        Jos hän olisi ollut sairaalassa niin kuolema olisi "hoidon" vuoksi korjannut.
        Tietenkin psykoosi vaatii lääkityksen, mutta eikö voisi seurata lääkkeen annostelua ja tarvetta ja koettaa pärjätä pienimmällä mahdollisella annostuksella.
        Lääkkeitä vain määrätään, vielä monia päällekkäin, vaivautumatta ottamaan selvää niiden vaikutuksesta.
        Minäkin mieheni hoitajana uskoin alkuun liikaa lääkäreihin, ihmettelen yhä mistä syystä tuollainen yletön lääkitys on noin yleistä.
        Kuinkahan monen ihmisen elämän LIIALLINEN psyyken lääkitys on pilannut?
        Mies pärjää nyt pienellä murto-osalla alkuperäisestä lääkityksestä, mutta liiallinen lääkitys jatkui liian kauan, seuraukset jäivät pysyviksi.

        "eikö voisi seurata lääkkeen annostelua ja tarvetta ja koettaa pärjätä pienimmällä mahdollisella annostuksella."

        Auli auli, näin tehdäänkin. Ei kukaan lääkäri vaan survo lääkkeitä lääkkeiden päälle tieten tahtoen seuraamatta vaikutuksia.

        "Lääkkeitä vain määrätään, vielä monia päällekkäin, vaivautumatta ottamaan selvää niiden vaikutuksesta."

        Enpä oikein usko tuota. Kyllä lääkärin valan vannonut lääkäri on vastuuntunoitnen ja haluaa vanhuksen parasta. Jos ihan miten sattuu lääkkeillä hoitaa potilasta, kyllä siinä on lääkärinoikeudet jo vaakalaudalla.

        Vanhusten lääkehoidossa on omat erityispiirteensä ja vanhukset reagoivat lääkityksiin eri tavalla kuin lapset ja työikäiset. Lääkärit usein joutuvat punnitsemaan lääkkeitä määrätessään lääkehoidon edut ja haitat, se ei ole helppoa. Mutta erikoisosaamista vanhusten lääkehoidon suunnittelu vaatii.


      • päin vastoin
        Lusiina1 kirjoitti:

        "Usein vuodepotilaat ovat henkilökunnan mielestä helpommin hoidettavia kuin liikkuvat ja levottomat, varsinkin dementoituneet. Siksi heille pistetään sellainen lääkitys, että siinä taintuu nuorempikin."

        Eli dementoituneiden ja levottomien potilaiden hoidon tarve lähteekin hirviöhoitajista eikä vanhuksen omista tarpeista mielestäsi? Et voi olla tosissasi tuota mieltä. Tuohan olisi jo rikos ja jos pystyt todistamaan, tee ihmeessä rikosilmoitus ta ilmoitus lääninhallitukseen.

        Kyllä, ilmoituksia on tehty siitä syystä, että levottomia ja liikkuvia, eli fyysisesti hyväkuntoisia mutta "lahopäisiä" dementikkoja haudataan elävänä syöttämällä heille tolkuttomasti lääkkeitä, syöttämällä vain puuroa (=ruoka ei maistu ja laihtuu), sitomalla kiinni. Tällä hetkellä se asia on eduskunnan oikeusasiamiehellä, todisteet tuolla meidän hyllyssä.

        Minä olen aivan tosissani tätä samaa mieltä kuin toinenkin kirjoittaja, sillä me omaiset nostimme jaloilleen sellaisen potilaan, jolla oli 7 keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä ja hän oli kiinni sidottuna sänkyyn yksin omassa huoneessaan. Sekin oli meidän mielestämme laitonta ja lopetettiin (ainakin päivällä), kun aioimme tehdä rikosilmoituksen.

        Nämä helpommin hoidettavat liikkumattomat potilaat on todettu eräässä hoitohenkilökunnan työkykyä koskevassa tutkimuksessa, sillä sen mukaan hoitajat kokivat hyväkuntoiset potilaat hankaliksi. He kun eivät olleet siinä merkityksessä "hoidettavia" kuin mihin henkilökunta oli koulutuksensa saanut. Monissa laitoksissa kuntouttava hoito-ote on täysin vieras käsite ja jopa geriatri on suhtautunut hyvin ylimielisesti dementikon kuntoutukseen: "eihän ne ymmärrä kun käskee tehdä näin..." Ja tämä sanottiin laitoksessa, jossa on olemassa kuntosalikin vanhuksia varten. Eivät toki enää niitä laitteita opi käyttämään, mutta kunhan edes kävelykyky ja tasapaino säilyisivät.

        Kun kuolema sitten tulee omaansa hakemaan, siihen ei suinkaan tarvita siteitä eikä rauhoittavia lääkkeitä. Ei tarvita myöskään letkuruokia eikä muutakaan pakkohoitoa. Olen itse sellaisen potilaan vieressä ollut, jonka lähdön aika oli tullut eikä minulla tai muillakaan omaisilla käynyt mielessäkään mikään pakkoruokinta tms. Kyse oli vain siitä, milloin otetaan tippaletku irti, mutta sitäkin tarvittiin viimeiseen asti kipupumpun takia.


      • Lusiina1
        päin vastoin kirjoitti:

        Kyllä, ilmoituksia on tehty siitä syystä, että levottomia ja liikkuvia, eli fyysisesti hyväkuntoisia mutta "lahopäisiä" dementikkoja haudataan elävänä syöttämällä heille tolkuttomasti lääkkeitä, syöttämällä vain puuroa (=ruoka ei maistu ja laihtuu), sitomalla kiinni. Tällä hetkellä se asia on eduskunnan oikeusasiamiehellä, todisteet tuolla meidän hyllyssä.

        Minä olen aivan tosissani tätä samaa mieltä kuin toinenkin kirjoittaja, sillä me omaiset nostimme jaloilleen sellaisen potilaan, jolla oli 7 keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä ja hän oli kiinni sidottuna sänkyyn yksin omassa huoneessaan. Sekin oli meidän mielestämme laitonta ja lopetettiin (ainakin päivällä), kun aioimme tehdä rikosilmoituksen.

        Nämä helpommin hoidettavat liikkumattomat potilaat on todettu eräässä hoitohenkilökunnan työkykyä koskevassa tutkimuksessa, sillä sen mukaan hoitajat kokivat hyväkuntoiset potilaat hankaliksi. He kun eivät olleet siinä merkityksessä "hoidettavia" kuin mihin henkilökunta oli koulutuksensa saanut. Monissa laitoksissa kuntouttava hoito-ote on täysin vieras käsite ja jopa geriatri on suhtautunut hyvin ylimielisesti dementikon kuntoutukseen: "eihän ne ymmärrä kun käskee tehdä näin..." Ja tämä sanottiin laitoksessa, jossa on olemassa kuntosalikin vanhuksia varten. Eivät toki enää niitä laitteita opi käyttämään, mutta kunhan edes kävelykyky ja tasapaino säilyisivät.

        Kun kuolema sitten tulee omaansa hakemaan, siihen ei suinkaan tarvita siteitä eikä rauhoittavia lääkkeitä. Ei tarvita myöskään letkuruokia eikä muutakaan pakkohoitoa. Olen itse sellaisen potilaan vieressä ollut, jonka lähdön aika oli tullut eikä minulla tai muillakaan omaisilla käynyt mielessäkään mikään pakkoruokinta tms. Kyse oli vain siitä, milloin otetaan tippaletku irti, mutta sitäkin tarvittiin viimeiseen asti kipupumpun takia.

        ... toivottavasti ei kuitenkaan ole kovin yleistä vanhustenhuollossa. Hoitajana millään kuitenkaan en jaksaisi/haluaisi uskoa että kaikki nuo seitseman lääkettä on aloitettu hoitajien tarpeista käsin. Lääkityksen määrää aina lääkäri ja seitseman keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä vanhuksella, siinä on jo kanteen paikka. Mikä tuo mainitsemasi tutkimus on, haluaisin peehtyä siihen tarkemmin?

        Vanhustenhuollossa on paljon parantamisen varaa, itse eo ole hoiivatasoisessa työssä, mutta sen verran seuraan sivusta, että kohentamista on. Julkisessa terveyedenhuollossa hoivilla henkilökuntaa esim iltavuorossa voi olla pari hoitajaa neljäätoista vanhusta kohti. Jos omainen ei selviä yhdestä vanhuksesta kotona miten voidaan olettaa että kaksi hoitajaa hoitaa laadukkaasti, yksilöllisesti ja kuntouttaen kaikki nuo neljätoista, mahdoton yhtälö. Ihmettelnkin sitä miten me veronmaksajat, jotka valitsemme asiosita päättävät suostumme tällaiseen. Siinä mielessä Kivelä ja senoriliike on erinomaisella asialla.


      • auli-auli*
        Lusiina1 kirjoitti:

        "eikö voisi seurata lääkkeen annostelua ja tarvetta ja koettaa pärjätä pienimmällä mahdollisella annostuksella."

        Auli auli, näin tehdäänkin. Ei kukaan lääkäri vaan survo lääkkeitä lääkkeiden päälle tieten tahtoen seuraamatta vaikutuksia.

        "Lääkkeitä vain määrätään, vielä monia päällekkäin, vaivautumatta ottamaan selvää niiden vaikutuksesta."

        Enpä oikein usko tuota. Kyllä lääkärin valan vannonut lääkäri on vastuuntunoitnen ja haluaa vanhuksen parasta. Jos ihan miten sattuu lääkkeillä hoitaa potilasta, kyllä siinä on lääkärinoikeudet jo vaakalaudalla.

        Vanhusten lääkehoidossa on omat erityispiirteensä ja vanhukset reagoivat lääkityksiin eri tavalla kuin lapset ja työikäiset. Lääkärit usein joutuvat punnitsemaan lääkkeitä määrätessään lääkehoidon edut ja haitat, se ei ole helppoa. Mutta erikoisosaamista vanhusten lääkehoidon suunnittelu vaatii.

        Meillä mies meni psykoosiin, hänelle jouduttiin antamaan siihen lääkitys.
        Aikaisemmin hänellä ei ollut mitään lääkitystä, oli silloin hyväkuntoinen 68-vuotias.
        Risperdal 4mg, Deprakine 5 tabl päivässä (en muista milligrammoja). Remeron (Se helposti suussa sulava) illalla ja aamulla, Opamox 45mg vrk.
        Seroquelia kokeiltiin Risperdalin tilalle, oli hyvä niin kauan kunnes lääkärin painostuksesta nostettiin annostus suureksi.
        Siitä tuli pahat harhat.
        Lisänä vielä unilääkkeet ja rytmihäiriölääkkeet, Marevan ja voimakkaita särkylääkkeitä.

        Hänelle olisi riittänyt pienempi annostus, toinen lääkäri oli sitä mieltä että kaikkea näköjään määrätty varmuuden vuoksi.

        Vuosien puhumisen jälkeen on annostus nyt vrk.
        Risperdion 0,5mg, Deprakine kokonaan pois, Opamox 15mg illalla, Remeron 1 tabl illalla, sitäkin aletaan vielä vähitellen vähentää.
        Ei unilääkkeitä eikä automaattisesti särkylääkettä, ainoastaan tarvittaessa.

        Kunto ei ole paljonkaan kohentunut, mutta huomasin pelkästään liiallisen lääkityksen olevan miehen sängyn pohjalle jäämiseen.

        Tästä syystä olisin toivonut miehelleni kokeiltavan pienintä mahdollista annostusta millä pärjää, lääkärit eivät hevin suostu muuttamaan toisen erikoislääkrin reseptejä.
        Alkupäiset reseptit kirjoittanut lääkäri ei ollut enää saatavilla.

        Valitettavasti tässä on näin käynyt.
        En usko lääkäreiden tekevän mitään tahallaan, eikä varsinkaan hoitajien mukavuuden takia mitään.
        Johtuu asuin-paikastammekin, psykiatrit vaihtuvat lähes joka käynnillä.
        Yritin käydä yksityisellä mutta ei ollut muuta hyötyä kuin vahvempaa Opmoxia reseptillä.
        Se on vihoviimeinen lääke, koukuttaa nopeasti, uskomattoman työn jouduin tekemään miehen kanssa että sain annostuksen yhteen 15mg tablettiin.
        Mies vaati lääkettä koko ajan, särki sydäntä katsoa kuinka vapisi ja kärsi,
        lopetin hitaasti en tietenkään kerralla.
        Siinä olen kanssasi sataprosenttisesti samaa mieltä että hoitajia on liian vähän.
        Olen miehen intervalli- jaksojen aikana nähnyt varsinkin ilta-vuorolaisten tukalan tilanteen.
        Minulla on vain yksi hoidettava, varsinkin iltavuoron hoitajalla on aivan liian paljon ja huonokuntoisia hoivattavanaan.
        Yritin kerran auttaa, voi että tuli kuuma, enkä tehnyt muuta kuin autoin liikkumattoman satakiloisen naisen sänkyyn ja yritin saada hänelle vaippaa.
        Silloinkaan ei vuorossa ollut kuin yksi hoitaja, toinen oli yläkerrassa.


      • se hoitotestamentti
        Lusiina1 kirjoitti:

        ... toivottavasti ei kuitenkaan ole kovin yleistä vanhustenhuollossa. Hoitajana millään kuitenkaan en jaksaisi/haluaisi uskoa että kaikki nuo seitseman lääkettä on aloitettu hoitajien tarpeista käsin. Lääkityksen määrää aina lääkäri ja seitseman keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä vanhuksella, siinä on jo kanteen paikka. Mikä tuo mainitsemasi tutkimus on, haluaisin peehtyä siihen tarkemmin?

        Vanhustenhuollossa on paljon parantamisen varaa, itse eo ole hoiivatasoisessa työssä, mutta sen verran seuraan sivusta, että kohentamista on. Julkisessa terveyedenhuollossa hoivilla henkilökuntaa esim iltavuorossa voi olla pari hoitajaa neljäätoista vanhusta kohti. Jos omainen ei selviä yhdestä vanhuksesta kotona miten voidaan olettaa että kaksi hoitajaa hoitaa laadukkaasti, yksilöllisesti ja kuntouttaen kaikki nuo neljätoista, mahdoton yhtälö. Ihmettelnkin sitä miten me veronmaksajat, jotka valitsemme asiosita päättävät suostumme tällaiseen. Siinä mielessä Kivelä ja senoriliike on erinomaisella asialla.

        Googlesta löytyy, kun kirjoittaa hakusanaksi "hoitotestamentti". Lakimiehen laatima. Siinä lukee näin:
        "...määrään, että jos vakavan sairauden tai onnettomuuden seurauksena menetän oikeustoimikelpoisuuteni, esimerkiksi tajuttomuuden tai vanhuuden heikkouden vuoksi, ei minua hoidettaessa saa käyttää keinotekoisesti elintoimintoja ylläpitäviä hoitomuotoja, ellei tilani korjautumiseen ole selkeitä perusteita. Vaikeiden oireiden poistamiseksi tai lievittämiseksi voidaan kuitenkin edellämainittuja keinoja tilapäisesti käyttää.
        Tehohoitoa voidaan minulle antaa vain, jos voidaan kohtuudella arvioida, että sen antaminen johtaa parempaan tulokseen kuin pelkästään lyhytaikaiseen elämän pitkittymiseen.
        Jos toivorikkaana aloitettu hoito osoittautuu tuloksettomaksi, siitä on välittömästi luovuttava."

        Itse tein tämmöisen , neljänä kappaleena, yksi miehelleni, yksi vanhemmilleni, yksi sairaalaan jossa minua on hoidettu ja yksi on mukanani. Kun annoin kappaleen miehelleni, hän yllätyksekseni kysyi "eikö minulla ole tähän mitään sanomista?" Miksi pitäisi olla? Sehän on minun tahtoni. Tässä se nähdään, että jos itse makaa tajuttomana ja omaiset pääsevät päättämään, niin sitähän joutuu lojumaan kasviksena letkuissa loppuikänsä. Ei kiitos minulle!


      • ex-omaishoitaja
        Lusiina1 kirjoitti:

        ... toivottavasti ei kuitenkaan ole kovin yleistä vanhustenhuollossa. Hoitajana millään kuitenkaan en jaksaisi/haluaisi uskoa että kaikki nuo seitseman lääkettä on aloitettu hoitajien tarpeista käsin. Lääkityksen määrää aina lääkäri ja seitseman keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä vanhuksella, siinä on jo kanteen paikka. Mikä tuo mainitsemasi tutkimus on, haluaisin peehtyä siihen tarkemmin?

        Vanhustenhuollossa on paljon parantamisen varaa, itse eo ole hoiivatasoisessa työssä, mutta sen verran seuraan sivusta, että kohentamista on. Julkisessa terveyedenhuollossa hoivilla henkilökuntaa esim iltavuorossa voi olla pari hoitajaa neljäätoista vanhusta kohti. Jos omainen ei selviä yhdestä vanhuksesta kotona miten voidaan olettaa että kaksi hoitajaa hoitaa laadukkaasti, yksilöllisesti ja kuntouttaen kaikki nuo neljätoista, mahdoton yhtälö. Ihmettelnkin sitä miten me veronmaksajat, jotka valitsemme asiosita päättävät suostumme tällaiseen. Siinä mielessä Kivelä ja senoriliike on erinomaisella asialla.

        Valitettavasti olen unohtanut, mikä se tutkimus oli, mutta siitä kerrottiin eräällä yliopiston työhyvinvointia koskevalla luennolla. Siinä käsiteltiin hoitoalan työntekijöitten työkykyä ja on tehty joko 1990-luvulla tai 2000-luvun alkupuolella. Kyse ole vanhusten kanssa työskentelevistä hoitajista, ja tutkimuksen tekijääkään en muista, olisikohan ollut Stakes?

        Lääkityksestä en osaa sanoa, kenen tarpeista se oli lähtöisin, mutta ei ainakaan potilaan. Hän oli kyllä jonkun epämääräisen kohtauksen saanut, minkä jälkeen tuo 'saattohoitolääkitys' oli määrätty. Kanteluhan siitä tehtiin, ja pari vuotta myöhemmin oltiin taas samanlaisessa tilanteessa ja lääkitystä taas lisättiin ja lisättiin. Silloin potilas laitettiin psykogeriatriselle osastolle tutkittavaksi, mutta sielläkin hoito oli käytännössä kiinni sitomista niin mekaanisesti kuin kemiallisesti. Toivoa paremmasta sentään on, sillä muuan nuori lääkäri vaihtoi lääkityksen asianmukaiseksi = dementialääkitys 1 mielialalääke, ja vanhus toipui perussairauteen nähden varsin hyvään kuntoon.

        Omainen ei ehkä selviä siitä yhdestä siksi, että kotona ei ole asianmukaista ympäristöä eikä hoitajalla alan koulutusta. Yksi erittäin ratkaiseva tekijä on se, että kotona vanhusta hoitavalla omaisella on paljon muutakin tekemistä kuin se vanhuksen hoito: pitää laittaa lapset nukkumaan, vaatteet pesukoneesta kuivumaan, tyhjentää tiskikone, käydä pissattamassa koira ... eli kaikkea sitä, mitä hoitohenkilökunta tekee omalla vapaa-ajallaan eikä suinkaan työpaikallaan niin kuin omaishoitaja.


      • Lusiina1
        ex-omaishoitaja kirjoitti:

        Valitettavasti olen unohtanut, mikä se tutkimus oli, mutta siitä kerrottiin eräällä yliopiston työhyvinvointia koskevalla luennolla. Siinä käsiteltiin hoitoalan työntekijöitten työkykyä ja on tehty joko 1990-luvulla tai 2000-luvun alkupuolella. Kyse ole vanhusten kanssa työskentelevistä hoitajista, ja tutkimuksen tekijääkään en muista, olisikohan ollut Stakes?

        Lääkityksestä en osaa sanoa, kenen tarpeista se oli lähtöisin, mutta ei ainakaan potilaan. Hän oli kyllä jonkun epämääräisen kohtauksen saanut, minkä jälkeen tuo 'saattohoitolääkitys' oli määrätty. Kanteluhan siitä tehtiin, ja pari vuotta myöhemmin oltiin taas samanlaisessa tilanteessa ja lääkitystä taas lisättiin ja lisättiin. Silloin potilas laitettiin psykogeriatriselle osastolle tutkittavaksi, mutta sielläkin hoito oli käytännössä kiinni sitomista niin mekaanisesti kuin kemiallisesti. Toivoa paremmasta sentään on, sillä muuan nuori lääkäri vaihtoi lääkityksen asianmukaiseksi = dementialääkitys 1 mielialalääke, ja vanhus toipui perussairauteen nähden varsin hyvään kuntoon.

        Omainen ei ehkä selviä siitä yhdestä siksi, että kotona ei ole asianmukaista ympäristöä eikä hoitajalla alan koulutusta. Yksi erittäin ratkaiseva tekijä on se, että kotona vanhusta hoitavalla omaisella on paljon muutakin tekemistä kuin se vanhuksen hoito: pitää laittaa lapset nukkumaan, vaatteet pesukoneesta kuivumaan, tyhjentää tiskikone, käydä pissattamassa koira ... eli kaikkea sitä, mitä hoitohenkilökunta tekee omalla vapaa-ajallaan eikä suinkaan työpaikallaan niin kuin omaishoitaja.

        ... mutta edelleen väitän että hyvää hoitoa ei voi kaksi hoitajaa/14 vanhusta. Hoitajille kun nykyisin myös sysätään kaikkea muutakin kuin välittömään hoitotyöhön liittyvää jopa siivouksesta, ruoanlaitosta ja pyykäyksestä lähtien.


      • syvästi surevat omaiset
        Lusiina1 kirjoitti:

        ... mutta edelleen väitän että hyvää hoitoa ei voi kaksi hoitajaa/14 vanhusta. Hoitajille kun nykyisin myös sysätään kaikkea muutakin kuin välittömään hoitotyöhön liittyvää jopa siivouksesta, ruoanlaitosta ja pyykäyksestä lähtien.

        Omaisemme,isoisämme sekä isämme surmattiin pitkäaikaislaitoksissa Espoossa,(Puolarmetsä,Jorvi TK3)tämä on valitettavan yleistä Suomessa
        .Säästö-ja resurssipula syistä vanhuksilla ja vammaisilla ei ole mitään ihmisoikeuksia.Heistä maksetaan kunnille tapporahaa,kun määrätty määrähuonokuntoisia vanhuksia "kuolee nopeasti" säästöt kunnille on miljoonia euroja!

        Eläimiä ja karjaakin hoidetaan paremmin Suomessa kuin vanhuksia ja vammaisia kunnallisissa sairaaloissa pitkäaikaisosastoilla.
        Kukaan ei sieltä pääse ulkoilemaan koskaan,ei ole henkilökuntaa ulkoiluttamaan.Kukaan ei lähde elävänä ulos "näiltä" osastoilta.Kukaan ei heitä välttämättä syötä vain huumaavat keskushermostoalamaavat lääkkeet pakotetaan syömään päivittäin.

        Elävältä haudattuja ja väkisin sänkyyn sidottuja ,alihoidettuja ja yliläääkittyjä ja lääkkeillä myrkytettyjä vanhuksia ei kukaan kuule,koska he eivät voi enää huutaa...Omaiset eivät välitä tai ehdi..
        Heitä ei syötetä eikä juoteta ,joten usein he menehtyvät aliravitsemukseen sekä lääkkeiden yliannostukseen.

        Lääkärit eivät ota mitään hoitovastuuta ,hoitajat määrävät huumaavia lääkkeitä ilman lääkärien lupaa.Tämä on täysin laitonta,mutta vaikeaa toteennäyttää.Laitoksessa kuolleelle ei tehdä ruumiinavausta ellei omaiset sitä vaadi.(ei ole näyttöä myrkyttämisestä tms.)

        Pitkäaikaislaitoksissa tehdään päivittäin liukuhihnalla ihmisoikeusrikoksia ja murhia. Tämä on tätä päivää kun kaikessa säästetään eikä tälle yhteiskunnalle vanhuksen tai vammaisen henki ole edes roskapussin arvoinen.

        Kuten loppuunpalaneet,ylirasittuneet hoitajat käytävässä puhuivat keskenään kuolleen vanhuksen perässä,"Taas on onneksi yx paskahousu vähemmän!" Tämä kertoo aliarvoisesta ja holokaustisesta hoidosta ja väkivaltaisesta ja täysin mielivaltaisesta vanhusten ja vammaisten kohtelusta kunnallisilla pitkäaikaisosastoillamme.(vrt.Kiina ihmisoikeudet)

        Suomi on hyvinvointivaltio,onko se sitä myös vammaisille ja vanhuksille,myös nuoret vammaiset joutuvat näille vanhusten"kuolemanleiri" osastoille kun muita hoitopaikkoja ei kunnilla ole. Ihmisoikeuksia sekä vammaislakia ja potilaslakia rikotaan kunnissa päivittäin,omaisten ja hoidettavien sitä tietämättä.

        Olen liian läheltä seurannut yli 10 vuotta vanhusten ja vammaisten elämää laitoksissa, säälin näitä "kuolemanhoitajia ja lääkäreitä,häpeän heidän puolestaan,mutta oikeutta vammaisille ja vanhuksille ei Suomessa saa kuin kovalla taistelulla sekä kirjoittamalla ulkomailla lehtiin,koska Suomessa sananvapautta näissä kipeissä asioissa ei aina ole!

        Kaikki me vanhenemme joka päivä,toivon kaikille vihamielisille ja ynseille "tappajahoitajille" SAMANLAISTA LOPPUA KUIN MITÄ TARJOILETTE POTILAILLENNE!


      • Lusiina1
        syvästi surevat omaiset kirjoitti:

        Omaisemme,isoisämme sekä isämme surmattiin pitkäaikaislaitoksissa Espoossa,(Puolarmetsä,Jorvi TK3)tämä on valitettavan yleistä Suomessa
        .Säästö-ja resurssipula syistä vanhuksilla ja vammaisilla ei ole mitään ihmisoikeuksia.Heistä maksetaan kunnille tapporahaa,kun määrätty määrähuonokuntoisia vanhuksia "kuolee nopeasti" säästöt kunnille on miljoonia euroja!

        Eläimiä ja karjaakin hoidetaan paremmin Suomessa kuin vanhuksia ja vammaisia kunnallisissa sairaaloissa pitkäaikaisosastoilla.
        Kukaan ei sieltä pääse ulkoilemaan koskaan,ei ole henkilökuntaa ulkoiluttamaan.Kukaan ei lähde elävänä ulos "näiltä" osastoilta.Kukaan ei heitä välttämättä syötä vain huumaavat keskushermostoalamaavat lääkkeet pakotetaan syömään päivittäin.

        Elävältä haudattuja ja väkisin sänkyyn sidottuja ,alihoidettuja ja yliläääkittyjä ja lääkkeillä myrkytettyjä vanhuksia ei kukaan kuule,koska he eivät voi enää huutaa...Omaiset eivät välitä tai ehdi..
        Heitä ei syötetä eikä juoteta ,joten usein he menehtyvät aliravitsemukseen sekä lääkkeiden yliannostukseen.

        Lääkärit eivät ota mitään hoitovastuuta ,hoitajat määrävät huumaavia lääkkeitä ilman lääkärien lupaa.Tämä on täysin laitonta,mutta vaikeaa toteennäyttää.Laitoksessa kuolleelle ei tehdä ruumiinavausta ellei omaiset sitä vaadi.(ei ole näyttöä myrkyttämisestä tms.)

        Pitkäaikaislaitoksissa tehdään päivittäin liukuhihnalla ihmisoikeusrikoksia ja murhia. Tämä on tätä päivää kun kaikessa säästetään eikä tälle yhteiskunnalle vanhuksen tai vammaisen henki ole edes roskapussin arvoinen.

        Kuten loppuunpalaneet,ylirasittuneet hoitajat käytävässä puhuivat keskenään kuolleen vanhuksen perässä,"Taas on onneksi yx paskahousu vähemmän!" Tämä kertoo aliarvoisesta ja holokaustisesta hoidosta ja väkivaltaisesta ja täysin mielivaltaisesta vanhusten ja vammaisten kohtelusta kunnallisilla pitkäaikaisosastoillamme.(vrt.Kiina ihmisoikeudet)

        Suomi on hyvinvointivaltio,onko se sitä myös vammaisille ja vanhuksille,myös nuoret vammaiset joutuvat näille vanhusten"kuolemanleiri" osastoille kun muita hoitopaikkoja ei kunnilla ole. Ihmisoikeuksia sekä vammaislakia ja potilaslakia rikotaan kunnissa päivittäin,omaisten ja hoidettavien sitä tietämättä.

        Olen liian läheltä seurannut yli 10 vuotta vanhusten ja vammaisten elämää laitoksissa, säälin näitä "kuolemanhoitajia ja lääkäreitä,häpeän heidän puolestaan,mutta oikeutta vammaisille ja vanhuksille ei Suomessa saa kuin kovalla taistelulla sekä kirjoittamalla ulkomailla lehtiin,koska Suomessa sananvapautta näissä kipeissä asioissa ei aina ole!

        Kaikki me vanhenemme joka päivä,toivon kaikille vihamielisille ja ynseille "tappajahoitajille" SAMANLAISTA LOPPUA KUIN MITÄ TARJOILETTE POTILAILLENNE!

        Vaikka Suomessakin on paljon parannettavaa vanhustenhoidossa ja omaishoidossa, ei asiat sentään ihan tuossa jamassa taida olla.
        Ymmärrän kuitenkin omaisten surun ja hädän oman läheisen puolesta.


      • työskentelevät
        syvästi surevat omaiset kirjoitti:

        Omaisemme,isoisämme sekä isämme surmattiin pitkäaikaislaitoksissa Espoossa,(Puolarmetsä,Jorvi TK3)tämä on valitettavan yleistä Suomessa
        .Säästö-ja resurssipula syistä vanhuksilla ja vammaisilla ei ole mitään ihmisoikeuksia.Heistä maksetaan kunnille tapporahaa,kun määrätty määrähuonokuntoisia vanhuksia "kuolee nopeasti" säästöt kunnille on miljoonia euroja!

        Eläimiä ja karjaakin hoidetaan paremmin Suomessa kuin vanhuksia ja vammaisia kunnallisissa sairaaloissa pitkäaikaisosastoilla.
        Kukaan ei sieltä pääse ulkoilemaan koskaan,ei ole henkilökuntaa ulkoiluttamaan.Kukaan ei lähde elävänä ulos "näiltä" osastoilta.Kukaan ei heitä välttämättä syötä vain huumaavat keskushermostoalamaavat lääkkeet pakotetaan syömään päivittäin.

        Elävältä haudattuja ja väkisin sänkyyn sidottuja ,alihoidettuja ja yliläääkittyjä ja lääkkeillä myrkytettyjä vanhuksia ei kukaan kuule,koska he eivät voi enää huutaa...Omaiset eivät välitä tai ehdi..
        Heitä ei syötetä eikä juoteta ,joten usein he menehtyvät aliravitsemukseen sekä lääkkeiden yliannostukseen.

        Lääkärit eivät ota mitään hoitovastuuta ,hoitajat määrävät huumaavia lääkkeitä ilman lääkärien lupaa.Tämä on täysin laitonta,mutta vaikeaa toteennäyttää.Laitoksessa kuolleelle ei tehdä ruumiinavausta ellei omaiset sitä vaadi.(ei ole näyttöä myrkyttämisestä tms.)

        Pitkäaikaislaitoksissa tehdään päivittäin liukuhihnalla ihmisoikeusrikoksia ja murhia. Tämä on tätä päivää kun kaikessa säästetään eikä tälle yhteiskunnalle vanhuksen tai vammaisen henki ole edes roskapussin arvoinen.

        Kuten loppuunpalaneet,ylirasittuneet hoitajat käytävässä puhuivat keskenään kuolleen vanhuksen perässä,"Taas on onneksi yx paskahousu vähemmän!" Tämä kertoo aliarvoisesta ja holokaustisesta hoidosta ja väkivaltaisesta ja täysin mielivaltaisesta vanhusten ja vammaisten kohtelusta kunnallisilla pitkäaikaisosastoillamme.(vrt.Kiina ihmisoikeudet)

        Suomi on hyvinvointivaltio,onko se sitä myös vammaisille ja vanhuksille,myös nuoret vammaiset joutuvat näille vanhusten"kuolemanleiri" osastoille kun muita hoitopaikkoja ei kunnilla ole. Ihmisoikeuksia sekä vammaislakia ja potilaslakia rikotaan kunnissa päivittäin,omaisten ja hoidettavien sitä tietämättä.

        Olen liian läheltä seurannut yli 10 vuotta vanhusten ja vammaisten elämää laitoksissa, säälin näitä "kuolemanhoitajia ja lääkäreitä,häpeän heidän puolestaan,mutta oikeutta vammaisille ja vanhuksille ei Suomessa saa kuin kovalla taistelulla sekä kirjoittamalla ulkomailla lehtiin,koska Suomessa sananvapautta näissä kipeissä asioissa ei aina ole!

        Kaikki me vanhenemme joka päivä,toivon kaikille vihamielisille ja ynseille "tappajahoitajille" SAMANLAISTA LOPPUA KUIN MITÄ TARJOILETTE POTILAILLENNE!

        käyttäytyvät ihan kuin heidät olisi pakotettu ensin opiskelemaan ja sitten työskentelemään alalla, vaikka luonne ja asenne ovat väärää mallia. Pitäisi vain jatkaa päättäjien painostusta, mm. liittojen tasolla, eikä syyttää potilaita. Ja aina voi vaihtaa alaa, ja pitääkin, jos ihmisestä rupeaa olemaan haittaa hoidokeille.

        Ja kenenkään ei pitäisi mainostella sitä hoitotestamenttia eikä yrittää ylipuhua muita sitä allekirjoittamaan, jos itse allekirjoittaakin. Erittäin kyseenalaista ja vaikuttaa ihan siltä, että pyritään vain säästämään omia vaivoja ja syyllistämää vanhenevaa/sairastavaa. Miltähän monestakin allekirjoittaneesta mahtaa tuntua sitten tosi tilanteessa, ehkäpä aika pelottavalta?

        Mitenkähän näistä asioista keskustellaan niissä maissa, joissa keskitytään kipulääkityksen kehittämiseen, annetaan kipulääkkeitä riittävästi ja arvostetaan ihmiselämää? Italia on kuulemma ainakin tällainen (onpahan kristillinen maakin, jossa tajutaan, että ihmisellä on kuolematon sielu, jonka Jumala haluaa pelastaa). Sinne vain opiskelemaan.


      • että arvailu ei ole
        työskentelevät kirjoitti:

        käyttäytyvät ihan kuin heidät olisi pakotettu ensin opiskelemaan ja sitten työskentelemään alalla, vaikka luonne ja asenne ovat väärää mallia. Pitäisi vain jatkaa päättäjien painostusta, mm. liittojen tasolla, eikä syyttää potilaita. Ja aina voi vaihtaa alaa, ja pitääkin, jos ihmisestä rupeaa olemaan haittaa hoidokeille.

        Ja kenenkään ei pitäisi mainostella sitä hoitotestamenttia eikä yrittää ylipuhua muita sitä allekirjoittamaan, jos itse allekirjoittaakin. Erittäin kyseenalaista ja vaikuttaa ihan siltä, että pyritään vain säästämään omia vaivoja ja syyllistämää vanhenevaa/sairastavaa. Miltähän monestakin allekirjoittaneesta mahtaa tuntua sitten tosi tilanteessa, ehkäpä aika pelottavalta?

        Mitenkähän näistä asioista keskustellaan niissä maissa, joissa keskitytään kipulääkityksen kehittämiseen, annetaan kipulääkkeitä riittävästi ja arvostetaan ihmiselämää? Italia on kuulemma ainakin tällainen (onpahan kristillinen maakin, jossa tajutaan, että ihmisellä on kuolematon sielu, jonka Jumala haluaa pelastaa). Sinne vain opiskelemaan.

        yhtä kuin totuus. Jatkuvasti joku kirjoittelija päättelee, että pakkohan vanhuksen on haluta kuolla eikä mitään muuta, kun on heikkona. Kivut täytyy tietysti lievittää ja ruokkia ja nesteyttää, en muuta ymmärrä. Onhan nukutustakin käytetty sietämättömien kipujen eliminoimiseksi. Mutta ottaa tosiaan selville, miten muualla maailmassa näissä tilanteissa toimitaan olon helpottamiseksi ja valita parhaat toimintatavat eikä apinoida kyynisenä huonoimpia.

        Mitäköhän nämä jotkut hoitajatkin mahtavat itse tuumia sitten, jos/kun he tai heidän omaisensa joutuu laitoshoitoon? Onko niin, että he eivät ainakaan uskalla vaatia parempaa, koska tietävät, miten kollegat voivat vaatimuksiin suhtautua?

        Itse en ainakaan välittäisi olla tekemisissä sellaisen tuttavan tai hoitajan kanssa, joka salaa vain odottaisi kuolemaani, jotta pääsisi "jännittämästä". Olkoon sitten mieluummin ilman rasittavaa seuraani.


      • syvästi sureva hoits
        syvästi surevat omaiset kirjoitti:

        Omaisemme,isoisämme sekä isämme surmattiin pitkäaikaislaitoksissa Espoossa,(Puolarmetsä,Jorvi TK3)tämä on valitettavan yleistä Suomessa
        .Säästö-ja resurssipula syistä vanhuksilla ja vammaisilla ei ole mitään ihmisoikeuksia.Heistä maksetaan kunnille tapporahaa,kun määrätty määrähuonokuntoisia vanhuksia "kuolee nopeasti" säästöt kunnille on miljoonia euroja!

        Eläimiä ja karjaakin hoidetaan paremmin Suomessa kuin vanhuksia ja vammaisia kunnallisissa sairaaloissa pitkäaikaisosastoilla.
        Kukaan ei sieltä pääse ulkoilemaan koskaan,ei ole henkilökuntaa ulkoiluttamaan.Kukaan ei lähde elävänä ulos "näiltä" osastoilta.Kukaan ei heitä välttämättä syötä vain huumaavat keskushermostoalamaavat lääkkeet pakotetaan syömään päivittäin.

        Elävältä haudattuja ja väkisin sänkyyn sidottuja ,alihoidettuja ja yliläääkittyjä ja lääkkeillä myrkytettyjä vanhuksia ei kukaan kuule,koska he eivät voi enää huutaa...Omaiset eivät välitä tai ehdi..
        Heitä ei syötetä eikä juoteta ,joten usein he menehtyvät aliravitsemukseen sekä lääkkeiden yliannostukseen.

        Lääkärit eivät ota mitään hoitovastuuta ,hoitajat määrävät huumaavia lääkkeitä ilman lääkärien lupaa.Tämä on täysin laitonta,mutta vaikeaa toteennäyttää.Laitoksessa kuolleelle ei tehdä ruumiinavausta ellei omaiset sitä vaadi.(ei ole näyttöä myrkyttämisestä tms.)

        Pitkäaikaislaitoksissa tehdään päivittäin liukuhihnalla ihmisoikeusrikoksia ja murhia. Tämä on tätä päivää kun kaikessa säästetään eikä tälle yhteiskunnalle vanhuksen tai vammaisen henki ole edes roskapussin arvoinen.

        Kuten loppuunpalaneet,ylirasittuneet hoitajat käytävässä puhuivat keskenään kuolleen vanhuksen perässä,"Taas on onneksi yx paskahousu vähemmän!" Tämä kertoo aliarvoisesta ja holokaustisesta hoidosta ja väkivaltaisesta ja täysin mielivaltaisesta vanhusten ja vammaisten kohtelusta kunnallisilla pitkäaikaisosastoillamme.(vrt.Kiina ihmisoikeudet)

        Suomi on hyvinvointivaltio,onko se sitä myös vammaisille ja vanhuksille,myös nuoret vammaiset joutuvat näille vanhusten"kuolemanleiri" osastoille kun muita hoitopaikkoja ei kunnilla ole. Ihmisoikeuksia sekä vammaislakia ja potilaslakia rikotaan kunnissa päivittäin,omaisten ja hoidettavien sitä tietämättä.

        Olen liian läheltä seurannut yli 10 vuotta vanhusten ja vammaisten elämää laitoksissa, säälin näitä "kuolemanhoitajia ja lääkäreitä,häpeän heidän puolestaan,mutta oikeutta vammaisille ja vanhuksille ei Suomessa saa kuin kovalla taistelulla sekä kirjoittamalla ulkomailla lehtiin,koska Suomessa sananvapautta näissä kipeissä asioissa ei aina ole!

        Kaikki me vanhenemme joka päivä,toivon kaikille vihamielisille ja ynseille "tappajahoitajille" SAMANLAISTA LOPPUA KUIN MITÄ TARJOILETTE POTILAILLENNE!

        Syvästi surevat omaiset,tulkaapa tekemään vuoroja vanhuspuolelle pariksi viikkoa(tarjontaa kyllä löytyy) niin tietäisitte mistä puhutte.

        Hoitajat tekevät parhaansa ja oman työnsä heille suomin valtuuksin ja omaiset ja päättäjät vain jaksavat rutkuttaa tietämättä mistään tuon taivaallista.


      • Hah !
        syvästi surevat omaiset kirjoitti:

        Omaisemme,isoisämme sekä isämme surmattiin pitkäaikaislaitoksissa Espoossa,(Puolarmetsä,Jorvi TK3)tämä on valitettavan yleistä Suomessa
        .Säästö-ja resurssipula syistä vanhuksilla ja vammaisilla ei ole mitään ihmisoikeuksia.Heistä maksetaan kunnille tapporahaa,kun määrätty määrähuonokuntoisia vanhuksia "kuolee nopeasti" säästöt kunnille on miljoonia euroja!

        Eläimiä ja karjaakin hoidetaan paremmin Suomessa kuin vanhuksia ja vammaisia kunnallisissa sairaaloissa pitkäaikaisosastoilla.
        Kukaan ei sieltä pääse ulkoilemaan koskaan,ei ole henkilökuntaa ulkoiluttamaan.Kukaan ei lähde elävänä ulos "näiltä" osastoilta.Kukaan ei heitä välttämättä syötä vain huumaavat keskushermostoalamaavat lääkkeet pakotetaan syömään päivittäin.

        Elävältä haudattuja ja väkisin sänkyyn sidottuja ,alihoidettuja ja yliläääkittyjä ja lääkkeillä myrkytettyjä vanhuksia ei kukaan kuule,koska he eivät voi enää huutaa...Omaiset eivät välitä tai ehdi..
        Heitä ei syötetä eikä juoteta ,joten usein he menehtyvät aliravitsemukseen sekä lääkkeiden yliannostukseen.

        Lääkärit eivät ota mitään hoitovastuuta ,hoitajat määrävät huumaavia lääkkeitä ilman lääkärien lupaa.Tämä on täysin laitonta,mutta vaikeaa toteennäyttää.Laitoksessa kuolleelle ei tehdä ruumiinavausta ellei omaiset sitä vaadi.(ei ole näyttöä myrkyttämisestä tms.)

        Pitkäaikaislaitoksissa tehdään päivittäin liukuhihnalla ihmisoikeusrikoksia ja murhia. Tämä on tätä päivää kun kaikessa säästetään eikä tälle yhteiskunnalle vanhuksen tai vammaisen henki ole edes roskapussin arvoinen.

        Kuten loppuunpalaneet,ylirasittuneet hoitajat käytävässä puhuivat keskenään kuolleen vanhuksen perässä,"Taas on onneksi yx paskahousu vähemmän!" Tämä kertoo aliarvoisesta ja holokaustisesta hoidosta ja väkivaltaisesta ja täysin mielivaltaisesta vanhusten ja vammaisten kohtelusta kunnallisilla pitkäaikaisosastoillamme.(vrt.Kiina ihmisoikeudet)

        Suomi on hyvinvointivaltio,onko se sitä myös vammaisille ja vanhuksille,myös nuoret vammaiset joutuvat näille vanhusten"kuolemanleiri" osastoille kun muita hoitopaikkoja ei kunnilla ole. Ihmisoikeuksia sekä vammaislakia ja potilaslakia rikotaan kunnissa päivittäin,omaisten ja hoidettavien sitä tietämättä.

        Olen liian läheltä seurannut yli 10 vuotta vanhusten ja vammaisten elämää laitoksissa, säälin näitä "kuolemanhoitajia ja lääkäreitä,häpeän heidän puolestaan,mutta oikeutta vammaisille ja vanhuksille ei Suomessa saa kuin kovalla taistelulla sekä kirjoittamalla ulkomailla lehtiin,koska Suomessa sananvapautta näissä kipeissä asioissa ei aina ole!

        Kaikki me vanhenemme joka päivä,toivon kaikille vihamielisille ja ynseille "tappajahoitajille" SAMANLAISTA LOPPUA KUIN MITÄ TARJOILETTE POTILAILLENNE!

        Jotta alahan lampsia tekemään asioille jotakin sen sijaan että jauhat tullaisen määrän potaskaa täällä. Ei muuta kuin hoitamaan ja ajamaan asioita paremmiksi.


    • hoitsun tyttö

      äitini, joka on vanhustyötä tehnyt jo 30 vuotta on aina puhunut siitä, kuinka kamalaa on kun ihmisiä pidetään väkisin hengissä. kuolevan vanhuksen omaiset haluavat lääkärien määrävän kaikenlaisia lääkkeitä, jotta kuolema ei kohtaisi niin nopeasti. en ymmärrä miksi ihmeessä omaiset haluavat omaehtoisesti nähdä rakkaansa kärsivän siitä vielä hitaammasta kuolemasta?
      kuolemaa ei kukaan meistä pakoon pääse ja se on monen vanhuksen toiveissa, jos elämästä on tullut sellaista, ettei mistään mitään enää oikein ymmärrä. ymmärtää ehkä juuri sen, että tämä ei ole ihmisen elämää. oma isoäitinikin vuosia ennen kuolemaansa hoki sitä yhtä ja samaa "kun luoja tulis ja veis pois". yli 90 vuotiaan isoäitini kuolemaa en surrut lainkaan. olin iloinen, että hän vihdoin pääsi pois tästä maailmasta.
      toivon kaikille läheisilleni mahdollisimman kivutonta poistumista täältä sitten kun se aika on käsillä.

      • niin suuri halu

        niputtaa kaikki vanhukset yhteen, kun jokaisella on kuitenkin oma ajatusmaailma? Isoäitisi tavoin jättäkäämme Luojalle, mikä Luojalle kuuluu. Meidän pitää tehdä parhaamme loppuajalla. Vai mitä luulisitte Luojan muuten sanovan, kun meistä kerran aika jättää ja joudumme tekemään tiliä?


      • Tervein ajatus

        Hyyyvä ! Twelve points !


    • zakkeus

      Oletkohan nähnyt unta??

      Tilastokeskus tai joku muu taho vois tehdä tutkimuksen miten monta pitkäaikaissairasta ja vanhusta menehtyy vuodeosastoilla ja laitoksissa (" hyvästä" kuivatushoidosta huolimatta )kuukauden, puolen vuoden, vuoden etc sisällä?

    • lähihoitaja myöskin

      Niin totta, väkipakolla pidetään vuosi tolkulla ihmisiä hengissä. Syytän tästä systeemiä ja omaisia jotka eivät päästä vanhemmistaan irti.

      Itse en aio antaa vanhempieni maata kymmentä vuotta laitosten sängyissä käänneltävinä vaan suon heille matkan tuonpuoleiseen kun sen aika koittaa ja kroppa ei enää jaksa.

      • Ltvn

        muutama vuosi sitten menimme taas katsomaan 99 vuotiasta suvunsukulaistätiä joka oli säilytettävänä paremmanpuoleisessa (=kalliissa) hoitokodissa. Hän oli liki täysin sokea ja muisti oli heikentynyt, mutta liikuntakyky oli heikko. Vielä hän tunsi meidät ja havaitsimme että hänen suunsa oli aivan kuiva. Menimme pyytämään vettä hoitajilta mutta meitä kiellettiin ankarasti laittamasta hänen suuhunsa yhtään mitään. Arvatkaa miltä tuntui jättää kärsivä vanha ihminen sinne ? Vasta jälkeenpäin tajusimme että hänen annettiin kuolla, ajatuskin on niin järkyttävä että emme heti sitä ymmärtäneet.

        Mitä tästä opimme ?
        Eikö ole parempi kuolla oman käden kautta ajallaan kuin kitumalla vuorokausikaupalla parkkiintuneen hoitohenkilökunnan käsissä ?


      • Hoitaja..........
        Ltvn kirjoitti:

        muutama vuosi sitten menimme taas katsomaan 99 vuotiasta suvunsukulaistätiä joka oli säilytettävänä paremmanpuoleisessa (=kalliissa) hoitokodissa. Hän oli liki täysin sokea ja muisti oli heikentynyt, mutta liikuntakyky oli heikko. Vielä hän tunsi meidät ja havaitsimme että hänen suunsa oli aivan kuiva. Menimme pyytämään vettä hoitajilta mutta meitä kiellettiin ankarasti laittamasta hänen suuhunsa yhtään mitään. Arvatkaa miltä tuntui jättää kärsivä vanha ihminen sinne ? Vasta jälkeenpäin tajusimme että hänen annettiin kuolla, ajatuskin on niin järkyttävä että emme heti sitä ymmärtäneet.

        Mitä tästä opimme ?
        Eikö ole parempi kuolla oman käden kautta ajallaan kuin kitumalla vuorokausikaupalla parkkiintuneen hoitohenkilökunnan käsissä ?

        On teillä hidas sytytys jos mummo meinaa kuolla janoon ja teille sanotaan ettei saa laittaa mitään suuhun, ja jälkikäteen hokaatte että sehän kuolee janoon!

        Hoitokodeissa/sairaaloissa on jauhetta jolla saadaa juomasta paksumpaa, sitä on siis helpompi niellä. Tässä lyhyen työurani aikana jäi yksi tapaus mieleen vanhainkodista. Vanha mummo joka teki kuolemaa, syöpä otti voiton. Viimeisinä päivinään hänellä oli koko ajan jano, mutta suu rutikuiva, kieli oli paksu tönkkö ja halkeillut pinnasta. Sellainen kuin savinen maa kuivalla kesähelle kelillä. Hän huuteli "anna mehua" ja kun juotimme hän vetäisi juomat niin pahasti henkeen että ihme ettei siihen paikkaan kuollut! Kokeilimme kyllä eri juomia, eri paksusia juomia mutta mikään ei toiminut. Aina suu kuivana, vaikka välillä saikin jopa nielaistua juomaa... Onneksi ei tarvinut hänen elää pitkään tuota vaihetta.


      • Hoitaja minäkin
        Hoitaja.......... kirjoitti:

        On teillä hidas sytytys jos mummo meinaa kuolla janoon ja teille sanotaan ettei saa laittaa mitään suuhun, ja jälkikäteen hokaatte että sehän kuolee janoon!

        Hoitokodeissa/sairaaloissa on jauhetta jolla saadaa juomasta paksumpaa, sitä on siis helpompi niellä. Tässä lyhyen työurani aikana jäi yksi tapaus mieleen vanhainkodista. Vanha mummo joka teki kuolemaa, syöpä otti voiton. Viimeisinä päivinään hänellä oli koko ajan jano, mutta suu rutikuiva, kieli oli paksu tönkkö ja halkeillut pinnasta. Sellainen kuin savinen maa kuivalla kesähelle kelillä. Hän huuteli "anna mehua" ja kun juotimme hän vetäisi juomat niin pahasti henkeen että ihme ettei siihen paikkaan kuollut! Kokeilimme kyllä eri juomia, eri paksusia juomia mutta mikään ei toiminut. Aina suu kuivana, vaikka välillä saikin jopa nielaistua juomaa... Onneksi ei tarvinut hänen elää pitkään tuota vaihetta.

        limakalvojen kosteana pitämiseen on muitakin keinoja kuin pelkkä neste. Näitä joudutaan käyttämään silloin jos esim ravitsemus suun kautta ei onnistu syystä tai toisesta. Silloinhan muutenkin suun ja hampaiden tehostettu hoito on perusteltua, kuten varmaan hoitajana tiesitkin.


      • näen ja kuulen
        Hoitaja minäkin kirjoitti:

        limakalvojen kosteana pitämiseen on muitakin keinoja kuin pelkkä neste. Näitä joudutaan käyttämään silloin jos esim ravitsemus suun kautta ei onnistu syystä tai toisesta. Silloinhan muutenkin suun ja hampaiden tehostettu hoito on perusteltua, kuten varmaan hoitajana tiesitkin.

        joka hoitolaitoksissa nämä väitteet.Minulla on omainen tällä hetkellä laitoshoidossa ja ikääkin on paljon.Hän saa ja näköjään muutkin potilaat aivan varmasti parasta mahdollista hoitoa.Olen erittäin kiitollinen koko henkilökunnalle kun jaksavat hoitaa potilaitaan hyvin.


    • jk

      paha juttu

      • Teatteria?

        Lueskelin nämä jutut kaikki läpi kertaalleen. Tulin siihen tulokseen että omaiseni tapettiin viimevuonna. Oli tehostetussa hoitoyksikössä. Tänävuonna tulee uudet lait voimaan ja VARMASTI tulee kuolleisuus käyrään mojova PIIKKI.
        Kehuskeli yks hoitsu jälkeenpäin et ovat oikeita hoitajia. Jos ovat - onpa härskiä toimintaa. Nyt olisi syytä pikaisesti tarkastaa PYÖVELIEN papereiden laillisuuden lisäksi aivotoiminnan taso. Kristillisten oppien mukaan tappaminen on tuomittava teko. Eikä niiden kansien välissä edes sanalla puhuta iän taikka edes terveydentilan heikkouden tuomista oikeutuksista murhaan. Vaan lähimmäisen rakkaudesta. Kuinka sairas on ihminen, joka ei saa työtään tehdyksi edes palkan avittamana vaikka vastaava työ on ennen tehty jopa sydämmen asiana ja kutsumus työnä. Yhteiskunta, joka tällaiselta puoskaroinnilta sulkee silmänsä on jo läpi mätä. En aikaisemmin siviilipalvelus"miehiä" kovin korkealle osannut arvostaa mutta nyt alan ymmärtää yskää Suomen muuttuessa mafian kaltaiseksi jengit päättää ja jaetaan kakku yhdessä etukäteen systeemiksi. Kuka tulee teitä puolustamaan tosipaikan tullen? Nälkää ei pääse pakoon omin voimin. Lapsenne ovat vajavaisia nyt ymmärrän miksi. Ravinnon määrä ja laatu vaikuttavat aivoihin. Tiedoksi hoitajia kouluttaville! Nyt eivät näinkään yksinkertaista asiaa ymmärtäneet näin ainakin väittivät, kun terveeltä ihmiseltä elämän riistivät. Eivät auttaneet edes kehoitukset oikean hoidon pikaisesta käynnistämisestä asiakkaan selvästi heikentyessä ja puhekyvyn hävitessä. Uskomatonta mutta aivan totta nyky Suomessa.


    • kauhasta saanut

      TÄMÄ KIRJOITUS on hyvä osoitus tämän lähihoitaja nimimerkillä esiintyvän ihmisen. Aivotoiminnan tasosta. Selvä vajaakki. Ei taida itse olla ollut koskaan vakavasti sairas. Nykyään lääketiede kehittyy suurin harppauksin. Jopa aids potilaita alkaa jäädä henkiin. Useimmat syövät voidaan kukistaa ja hoidokit jopa alkavat parantua. Sydämmen siirto voi osua kohdallesi mikäli olet onnekas henki voi jopa säilyä. Ja aina on ruoka alkanut maittaa ja voimat palautuneet varsin nopeasti vaikka on maattu jopa vuosia muiden enemmän taikka vähemmän autettavina. Jos ei viitsitä enää edes tiputuksesta huolehtimaan lähimmäisen auttamiseksi vaan oma luppoaika ja sairaalloisen hidas työtahti ovat lähempänä omaa toimenkuvaa olisiko syytä katsoa peiliin. Mykillä ja liikuntarajoitteisilla on samat oikeudet elämään kuin muillakin ihmisillä. Älkää hyvät ihmiset alkako puuttua muiden ihmisten elämään omien vajavaisten, itsekkäiden ja päähänpistoa muistuttavien toimien muodossa. Mielenterveys on myös terveyttä! Parane pian tai rukoile apua.

      • Elämä on Lahja

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi kertoa , että hoitaja tekee hoitotyötä. Se on siis työtä! Sisältää siis siivousta, vaipan vaihtoa, syöttämistä terveydentilan seurantaa. Potilaita ei voi itse valita! Niistä tulisi huolehtia niin hyvinä kuin huonoina päivinäkin. 112 on yleinen hätänumero soita siihen kun taitosi loppuvat muuten potilas voi KUOLLA. Älä ole tympeä omaisia kohtaan vaikka et mitään yrittäisikään myydä. Sitä kutsutaan käyttäytymiseksi. Jos et saanut triksua viarailun päätyttyä yritä silti hymyillä ovea avatessa ja varsinkin sulkiessa.


      • Oikea asenne

        Ohi aiheen, mutta mielenkiinnosta kysyn, missä mielessä käytit sanaa vajaakki? Eikö se ola aika ruma sana sairaista ja yleensäkin vammaisista. Kuvastuuko tuon sanan takaa kuitenkin oma suhtautumisesi vammaisiin? Kannattaa joskus pohtia sitäkin, kaikella ystävyydellä.


      • Ihan väärä
        Oikea asenne kirjoitti:

        Ohi aiheen, mutta mielenkiinnosta kysyn, missä mielessä käytit sanaa vajaakki? Eikö se ola aika ruma sana sairaista ja yleensäkin vammaisista. Kuvastuuko tuon sanan takaa kuitenkin oma suhtautumisesi vammaisiin? Kannattaa joskus pohtia sitäkin, kaikella ystävyydellä.

        Lukihäiriö ? Nm. tarkoitaa hoitajaa sanalla "vajaakki", hoitajan asenne ei passaa hänelle. Kirjoituksen kieliopista voi päätellä kirjoittajan tason, jotta eipä sen enempää tästä.


      • Et sinä ainakaan

        Kun alan ihminen et voi olla, niin käväisepä esim. jollakin pitkäaikaisosastolla tutustumismielessä tai ala vapaaehtoistyöhön ja rupea käymään syöttämässä, ulkoiluttamassa, seurustelemassa ... vanhojen ja sairaiden ihmisten kanssa.

        'Kun on lusikalla saanut, ei voi kauhalla vaatia', mutta jopa vähemmän ymmärtävän ajattelumaailmassa saattaa alkaa liikahdella jokin osio, kun näkee, kuulee ja kokee asioita oikeasti.


      • Sanavarasto paljasti
        Ihan väärä kirjoitti:

        Lukihäiriö ? Nm. tarkoitaa hoitajaa sanalla "vajaakki", hoitajan asenne ei passaa hänelle. Kirjoituksen kieliopista voi päätellä kirjoittajan tason, jotta eipä sen enempää tästä.

        Kyllä minä sen ymmärsin että hoitajaa tarkoitti. Minä tarkoitin tuota sanaa vajaakki ylipäätään, erittäin ruma sana ja kertoo käyttäjän pohjimmaisesta arvomaailmasta "vajaita" kohtaan. Siis syvimmäsdsä mielessään hänellä itsellään on aenneongelma vammaisia kohtaan, ei muuten sana vajakki kuuluisi edes sanavarastoon. Niin että se siitä lukihäiriöstä. Ja sinulle sanoisin että opettelehan komentoimaan asiallisesti ja jättämään nuo toisten kirjoittajien mollaamiset tekstin sisällä sikseen.


      • Santra
        Elämä on Lahja kirjoitti:

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi kertoa , että hoitaja tekee hoitotyötä. Se on siis työtä! Sisältää siis siivousta, vaipan vaihtoa, syöttämistä terveydentilan seurantaa. Potilaita ei voi itse valita! Niistä tulisi huolehtia niin hyvinä kuin huonoina päivinäkin. 112 on yleinen hätänumero soita siihen kun taitosi loppuvat muuten potilas voi KUOLLA. Älä ole tympeä omaisia kohtaan vaikka et mitään yrittäisikään myydä. Sitä kutsutaan käyttäytymiseksi. Jos et saanut triksua viarailun päätyttyä yritä silti hymyillä ovea avatessa ja varsinkin sulkiessa.

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi myös kertoa, että palkka ei ole kummoinen. Et välttämättä sillä saa opintolainojasi maksettua jos esimerkiksi pääkaupunkiseudun vuokria joudut maksamaan.

        Hoitajiksi pyrkiville pitäisi kertoa, että vaikka tauot kuuluvat sinulle, ei niitä ehdi pitämään. Yhteiskunta olettaa sinun pystyvän tekemään raskasta työtäsi välillä myös ilman ruokataukoa.

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi kertoa, että jos hoitajia on sairaana saattaa työpäiväsi muuttua muutaman tunnin varoitusajalla 8 tuntisesta 16 tuntiseksi.

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi kertoa, että omaiset purkavat omia turhautumisiaan sinuun niin usein että sinulle saattaa tulla tästä todella paha mieli.

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi kertoa, että vaikka he kertovat osastolla olevien potilaiden hoitoisuuden olevan niin suuri, että ehdottomasti tarvitaan iltavuoroon 1 osaava hoitaja enemmän, näin ei useinkaan tapahdu.

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi kertoa, että sairaaloiden hierakia on melkoinen ongelma, etkä saa nuorena sairaanhoitajana muutettua hoitokäytäntöjä vaikka kuinka yrittäisit.

        Hoitajaksi pyrkiville tulisi kertoa että jos jäät nysväämään yhden potilaan kanssa liian pitkäksi aikaa (esimerkiksi tekemään "ylimääräisiä vessareissuja") sinua saatetaan pitää huonona työntekijänä.

        Hoitajiksi pyrkiville tulisi kertoa, että jos kuvittelet yksityisissä hoitolaitoksissa työntekijöiden ja potilaiden kohtelun olevan asiallisempaa, saattaa sinua odottaa melkoinen yllätys kun huomaat firman ylettävän tulostavoitteensa siihen kuinka monta vaippaa potilas käyttää vuorokauden aikana.

        Hoitajaksi pyrkiviä tulisi kehoittaa oman terveyden vaalimiseksi miettiä ovatko he todella niin vahvoja ihmisiä että kykenevät työhönsä ilman tukea, huonolla perehdytyksellä, kiireessä ja jatkuvan arvostelun alaisena.

        ps. Jos joku jää pelkäämään, että joutuu minun potilaakseni. Älkää peljätkö, minä vaihdoin jo alaa.

        pps. Oman äitini aion hoitaa kotona.


    • jk

      paha juttu

    • jk

      paha juttu tosiaan

    • jk

      vai niin

    • Väkisin elämistä

      Olet aivan oikeassa: MIKSI pitää antaa ruokaa ja julmetut määrät lääkkeitä, jos ei saa läheistensä, rakkaimpiensa, eikä kenenkään, aikaa, huomiota, hyväksyntää, hellyyttä, hemmottelua, aikaa, rakkautta, lempeä, lämpöä, aikaa, tunnetta, että on tärkeä ja läheinen ja vielä olemassa ja elossa omilleen, että välitetään, kunnioitetaankin, vaikka aihetta ei ehkä niin olisikaan ...

      Että saisi kaikkea sitä, mistä tietää, että on vielä elossa, hengissä, eikä elävältä haudattu niille, joille on antanut elämän(sä).

    • mikä meitä vaivaa ?

      Siitä nopeuttamisesta voi joutua linnaan, kuoleman nopeuttaminen tai nälkään tappaminen näyttää hoitoväen mielestä olevan luonnollisista, siispä kotona hamaan viimeiseen hengenvetoon, noiden käsiin en halua joutua.

      • lusiina4

        Mielenkiintoinen kysymys. Kun vanhuksen elämänlanka alkaa hiipua, hänen päivittäiset toimensa ovat täysin toisten varassa, hän kieltäytyy syömästä ja juomasta. Onko ratkaisu tällöin se, että hänelle laitetaan joku suonensisäinen nesteytys, joka ei takaa täysipainoista ravitsemusta, vain nestetarpeen. Pitäisikö mennä siihen, että laitettaisiin esim vahvempaa ravitsemusliosta. mikä taas tarkoittaisi sitä että useinkin jouduttaisiin laittamaan joku keskuslaskimokatetri kun haurastuneet suonet eivät kestä vahvoja liuoksia suoneen.

        Miten ennen vanhukset kun heidät hoidettiin kotona loppuun saakka. mites heidän ravitsemuksensa hoidettiin? Tosi on ja tutkimusten valossakin laitosten vanhukset ovat aliravittuja. En usko että siellä kuitenkaan on hirviöhoitajia töissä vaan liian vähän hoitajia potilasta kohti myöskin. Ja liian harvat ruokien välit. Jos ruokailu on organisoitu siten, että aamupala tarjoillaan klo 8.30, lounas klo 12:30, päiväkahvi klo 14, myöhäisillallinen klo 18 , jää siinä yölle pitkä ravinnottaoloaika.

        Jos sinun pitää kahden hoitajan toimesta esim iltavuorossa kaksitoistapaikkaisessa tiimissä käyttää yksi vanhus suihkussa, juottaa kaikille päiväkahvit. Lämmittää päivällinen ja laittaa se tarjolle, syöttää kaikki kaksitoista, asettaa yöpuulle (vaipanvaihdot, asentohoito). Sen jälkeen vielä iltatiskit ja keittiön siistiminen. Siinä on urakkaa katsoa, että kaikki saavat suuhunsa edes jotain. Puhumattakaan mistään viriketoiminnasta.
        Nämä resurssit eivät ole hoitajista lähtöisin vaan niistä päättää ihan joku muu taho.


      • Käsittämättömyyksiä
        lusiina4 kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kysymys. Kun vanhuksen elämänlanka alkaa hiipua, hänen päivittäiset toimensa ovat täysin toisten varassa, hän kieltäytyy syömästä ja juomasta. Onko ratkaisu tällöin se, että hänelle laitetaan joku suonensisäinen nesteytys, joka ei takaa täysipainoista ravitsemusta, vain nestetarpeen. Pitäisikö mennä siihen, että laitettaisiin esim vahvempaa ravitsemusliosta. mikä taas tarkoittaisi sitä että useinkin jouduttaisiin laittamaan joku keskuslaskimokatetri kun haurastuneet suonet eivät kestä vahvoja liuoksia suoneen.

        Miten ennen vanhukset kun heidät hoidettiin kotona loppuun saakka. mites heidän ravitsemuksensa hoidettiin? Tosi on ja tutkimusten valossakin laitosten vanhukset ovat aliravittuja. En usko että siellä kuitenkaan on hirviöhoitajia töissä vaan liian vähän hoitajia potilasta kohti myöskin. Ja liian harvat ruokien välit. Jos ruokailu on organisoitu siten, että aamupala tarjoillaan klo 8.30, lounas klo 12:30, päiväkahvi klo 14, myöhäisillallinen klo 18 , jää siinä yölle pitkä ravinnottaoloaika.

        Jos sinun pitää kahden hoitajan toimesta esim iltavuorossa kaksitoistapaikkaisessa tiimissä käyttää yksi vanhus suihkussa, juottaa kaikille päiväkahvit. Lämmittää päivällinen ja laittaa se tarjolle, syöttää kaikki kaksitoista, asettaa yöpuulle (vaipanvaihdot, asentohoito). Sen jälkeen vielä iltatiskit ja keittiön siistiminen. Siinä on urakkaa katsoa, että kaikki saavat suuhunsa edes jotain. Puhumattakaan mistään viriketoiminnasta.
        Nämä resurssit eivät ole hoitajista lähtöisin vaan niistä päättää ihan joku muu taho.

        Eri paikoissa on erilaisia käytäntöjä päivän ruokailuohjelmassa: aamiainen välillä 7.30-8.30; lounas välillä 11.00-12.00; päivällinen välillä 16.00-16.30; iltapala välillä 19.00-19.30.

        Jos ateria ei maistu ja jää väliin, välipalaa saa aina, kun ilmoittaa nälkänsä. Myös yöllä. Mutta vanhukset harvoin ilmoittavat, ehkä siitä syystä, että kun liikettä ei enää ole, energiaakaan ei kulu, niin nälkäkin yllättää harvoin. Ja itse sanoisin, että ruokailujen, ja ruuan, määrät ovat riittäviä, liiankin, hukkaan kuluu paljon.

        Tutkimukset ovat kyllä osoittaneet aliravitsemusta olevan, mutta ruuan määrän ja sen saannin kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Vanhan, iäkkään ihmisen ruuansulatus ja aineenvaihdunta eivät toimi enää niin kuin nuorempien ihmisten, vaikka saisi kuinka ravintorikasta ruokaa, ravintoaineet eivät enää imeydy normaalitavalla. Aivan samalla tavalla kuin suolikaan ei toimi yhtä vilkkaasti kuin aiemmin.

        Mutta se on järkeä vailla oleva juttu, että kun lopullinen loppu on käsillä, niin immeinen voidaan kyllä kuivattaa kuoliaaksi, mutta piikkiä tai pilleriä, joka tuskat lopettaisi, ei voi / saa antaa. Hulluuden huippua, mutta tätä vaihetta ei onneksi yleensä kestä päivistä - viikkoa pitempään. Sekin vain on liikaa.

        Kyllä persuilla on tuhottomasti 'töitä'.


      • lusiina4
        Käsittämättömyyksiä kirjoitti:

        Eri paikoissa on erilaisia käytäntöjä päivän ruokailuohjelmassa: aamiainen välillä 7.30-8.30; lounas välillä 11.00-12.00; päivällinen välillä 16.00-16.30; iltapala välillä 19.00-19.30.

        Jos ateria ei maistu ja jää väliin, välipalaa saa aina, kun ilmoittaa nälkänsä. Myös yöllä. Mutta vanhukset harvoin ilmoittavat, ehkä siitä syystä, että kun liikettä ei enää ole, energiaakaan ei kulu, niin nälkäkin yllättää harvoin. Ja itse sanoisin, että ruokailujen, ja ruuan, määrät ovat riittäviä, liiankin, hukkaan kuluu paljon.

        Tutkimukset ovat kyllä osoittaneet aliravitsemusta olevan, mutta ruuan määrän ja sen saannin kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Vanhan, iäkkään ihmisen ruuansulatus ja aineenvaihdunta eivät toimi enää niin kuin nuorempien ihmisten, vaikka saisi kuinka ravintorikasta ruokaa, ravintoaineet eivät enää imeydy normaalitavalla. Aivan samalla tavalla kuin suolikaan ei toimi yhtä vilkkaasti kuin aiemmin.

        Mutta se on järkeä vailla oleva juttu, että kun lopullinen loppu on käsillä, niin immeinen voidaan kyllä kuivattaa kuoliaaksi, mutta piikkiä tai pilleriä, joka tuskat lopettaisi, ei voi / saa antaa. Hulluuden huippua, mutta tätä vaihetta ei onneksi yleensä kestä päivistä - viikkoa pitempään. Sekin vain on liikaa.

        Kyllä persuilla on tuhottomasti 'töitä'.

        Joku viisas on sanonut että kun on aika lähteä, nesteensiirrolla voidaan pitkittää lähtöä noin viidellä vuorokaudella.

        "välipalaa saa aina, kun ilmoittaa nälkänsä"

        Monissa hoivapaikoissa vanhukset ovat jo niin väsyneitä, apaattisia ja dementoituneita, etteivät osaa enää pyytää ruokaa tai juomaa yksinkertaisesti siitä syystä kun nälän tai janontunnetta ei enää tunnisteta, vaikka suu olisi kuinka kuiva. Kyllä se tuollon on hoitajien tehtävä huolehtia riittävästä syöttämisestä ja juottamisesta. Tällöin aiemmin kuvaamani ruoka-aikataulu pitkine yöpaastoineen on aivan liian pitkä ja harvalukuinen. Siihen kuitenkin ollaan jo Valviran taholta puututtu.


    • Vain sinun vaivasi

      Kyllä se on kuule sillä viisiin, että sitä kuoleman odotusta pidennetään nykypäivänä kaikin mahdollisin keinoin: hyvällä ruualla ja liiallisella lääkityksellä. Ja ne ovatkin ainoat asiat, mitä vanhus saa, kaikki muu elämä on finaalissa, edes omat läheiset eivät välitä juurikaan käydä katsomassa.

      Aloituskommentti ei tarkoita sitä, että "hoitoväen mielestä tappaminen on luonnollista". Nykyään hoidetaan liian hyvin ja samalla pitkitetään turhaan jo päättymässä olevaa elämää, siis myös kipuja, tuskaa ja ahdistusta.

      Mitä muuta olet ymmärtänyt väärin elämästä ?

    • Järjen hiven

      "Yöpaasto"? Yöllä ei ole tarkoitus, eikä kuulu syödä, kenenkään. Yön aika on varattu elimistölle aivan muunlaisia tehtäviä varten kuin päivä, jolloin huolehditaan ruumiin ravitsemisesta. Yöllä, nukkuessa, sisäelimien parasympaattinen hermosto työskentelee ja tekee omat tehtävänsä, toimii, vaikka ihminen ei toimi. Sen toiminta vilkastuu, kun ihminen lepää ja sen toiminta tehostaa ruuansulatusta ja aineenvaihduntaa.

      Vanhuksien energian tarve on vähentynyt, mutta totta, hoitaja on sitä varten, että he saavat sen, mitä tarvitsevat. Ruokahaluttomuus ja syömättömyys voivat johtua monista erilaisista asioista, sairauksista mielen puolen syihin, eikä pienin ja vähäisin taida olla se, että monet vanhukset lakkaavat syömästä tietäen saavansa loppunsa sillä lailla nopeammin.

      Ruokaa on riittävästi ja sitä antaa jokainen hoitajan vastuunsa tunteva varmasti juuri niin paljon kuin vanhus sitä haluaa ja jaksaa syödä. Mutta väkisin sitä kenenkään suuhun ei voi mättää, jos suu ei aukea, niin minkä sille asialle voi tehdä. Nenämahaletku vai syöttöletku suoraan vatsanpeitteen läpi mahalaukkuun, niinkö? Jotta varmasti tulee syötettyä, väkisin, ja elämätön elämä jatkuu.

    • lusiina4

      Yöllä ei ole tarkoitus, eikä kuulu syödä, kenenkään. "

      Puhe olikin siitä, kuinka vanhukset laitoksissa ovat aliravittjua ja kuivia. Jos iltapala muutoinkin huonosti syövällä/juovalla vanhuksella tarjoillaan klo18-19 ja aamupala on seuraavana aamuna 8:30-9:00, se on aivan liian pitkä väli. Kyllä ei tarvitse ihmetellä, jos moni vanhus on laitoksessa kuiva.

      "Sen toiminta vilkastuu, kun ihminen lepää"

      Oletkos tullut ajatelleeksi että useat vanhukset laitoksissa lepäävät yöt ja päivät, ovat vuotieissaan vaakatasossa oli vuorokaudenaika mikä tahansa.

      "Ruokahaluttomuus ja syömättömyys voivat johtua monista erilaisista asioista, sairauksista mielen puolen syihin, eikä pienin ja vähäisin taida olla se, että monet vanhukset lakkaavat syömästä tietäen saavansa loppunsa sillä lailla nopeammin. "

      Aivan, ja tästähän tuolla ylempänä juuri keskusteltiin että pitääkö vanhukselle tällöin laittaa sitä iv-infuusiota, joka ei vanhuksen ravitsemuksen tilaa paranna, pitkittää vaan kärsimyksiä. Puhumattakaan jostain pegistä. Siis saako Suomessa enää nukkua pois vanhuuteen vai pitääkö sitä vataan taistella kaikin mahdollisin keinoin, kun kerran kainoja on keksitty.

      "jokainen hoitajan vastuunsa tunteva varmasti juuri niin paljon kuin vanhus sitä haluaa ja jaksaa syödä"

      Hoivalaitoksissa, joissa suurin osa on syötettäviä on kuitenkin aina kiire saada ruoka kaikkien eteen. Epäilempä, ehtivätkö hoitajat ruokkia riittävästi näitä hitaita syöjiä, tämä on kylmä totuus.

      • ihme ja kumma

        "Siis saako Suomessa enää nukkua pois vanhuuteen vai pitääkö sitä vataan taistella kaikin mahdollisin keinoin, kun kerran kainoja on keksitty."

        Ei Suomessa (tai varmaan länsimaissa yleensäkään) nykyään kuollakaan vanhuuteen, vaikka ihminen kuolisi lähes satavuotiaana rauhallisesti nukkuessaan ja kun hoitohenkilökunta on jo muutamaa päivää aiemmin todennut että viimeiset päivät on nyt käsillä.... kyllä silti kuolintodistukseen on joku diagnoosi laitettava vaikka järki sanoo että vanhuuteenhan se pappa/mamma kuoli... se on sitten vaikka sydämen vajaatoiminta tai Alzheimerin tauti tai mikä lie, ei vanhuus itsessään ole kuoleman syy...

        Ollaankohan me nykyajan ihmiset ihan viisaita...


      • lusiina4
        ihme ja kumma kirjoitti:

        "Siis saako Suomessa enää nukkua pois vanhuuteen vai pitääkö sitä vataan taistella kaikin mahdollisin keinoin, kun kerran kainoja on keksitty."

        Ei Suomessa (tai varmaan länsimaissa yleensäkään) nykyään kuollakaan vanhuuteen, vaikka ihminen kuolisi lähes satavuotiaana rauhallisesti nukkuessaan ja kun hoitohenkilökunta on jo muutamaa päivää aiemmin todennut että viimeiset päivät on nyt käsillä.... kyllä silti kuolintodistukseen on joku diagnoosi laitettava vaikka järki sanoo että vanhuuteenhan se pappa/mamma kuoli... se on sitten vaikka sydämen vajaatoiminta tai Alzheimerin tauti tai mikä lie, ei vanhuus itsessään ole kuoleman syy...

        Ollaankohan me nykyajan ihmiset ihan viisaita...

        Niinpä ja jos on joku diagnoosi, sitä pitää viimeiseen asti hoitaa, vaikka se tarkoittaisi kärsimysten pitkittämistä hoidettavalle.


    • Hoitskukka

      - Aliravitsemus johtuu siitä, että vanhan elimistö ei enää 'jaksa' käsitellä ravintoaineita. Kuivuus hyvin usein siitä, että vanhus ei osaa / halua juoda, vaikka kuinka tarjotaan ja annetaan. Jos elämänsä aikana ei ole oppinut, että nesteitä täytyy juoda monta litraa päivässä, niin sitä ei enää siinä vaiheessa kalloon taota.

      - No mitä hemmetin muuta he jaksaisivat / pystyisivät sairauksiltaan ym. syiltä tekemään. Mutta päivä on se aika, kun nautitaan vrk:n ruoka-annokset ja ravinto.

      - Vanhuutta vastaan ei voi taistella mutta esim. lääkärikoulutus kasvattaa sen ammattikunnan ylläpitämään elämää, ei lopettamaan sitä edes silloin, kun se on vääjämätöntä.

      - Aivan: se onkin hoitajan ammattietiikasta ja ymmärryksestä kiinni, jaksaako / viitsiikö istua vieressä ja tököttää lusikkaa suuhun, joka ei aukea. Ei ollenkaan ehtimisestä, vaikka ns. kiire onkin. Kylmä totuus on se, että alalla on paljon soveltumattomia, jotka eivät vain yksinkertaisesti viitsi eivätkä välitä.

    • lusiina4

      "ammattietiikasta ja ymmärryksestä kiinni, jaksaako / viitsiikö istua vieressä ja tököttää lusikkaa suuhun, joka ei aukea. "

      Vaikka olisi kuinka hyvä etiikka ja moraali ja mitä kaikkea, joidenkin suu ei avudu vaikka siinä päivän istuisit lusikka kädessä maanitellen.Kylmä totuus on että alalla on kohta työvoimapula vaikka kaikki kynnelle kykenvät koulutetaan hoivatyöhön. Raskas työ, josta saat vain haukkuja palkaksesi ei tulevaisuuden nuorisoa jaksa enää kiinnostaa. Tulevaisuudessa vanhukset hoidetaankin entistä enemmän kotona. Laitospaikkoja vähennetään ja kotihoitoa ei lisätä. Omaishoitajien osuus hoitajina lisääntyy, miettikääpäs sitä.

    • Antimonetaristi

      Noin kirjoittaa monetaristi eli saita barbaari.

    • hja63

      Minua ainakin loukkasi kovasti,kun eräs hoitaja ryhtyi luennoimaan, kuinka aivohalvauksen saaneen äitini oli parempi päästä pois täältä, kun toipuminen oli ollut surkeaa hänen mukaansa.
      Emme kuulemma olleet kypsiä luopumaan.
      Aiemmin sama naisihminen kiukkuisesti motkotti, kun vaadimme ja saimme tiputuksen jatkumaan vielä tajuttomuudesta heräämisen jälkeen,koska sellainen ihminen ei ymmärrettävästikään paljoa jaksa alussa syödä.

      Hoitajaa ei vaivannut oma ristiriitaisuutensa; ensin vouhotti tiputuksen vahingollisuudesta ja pian kuitenkin halusi ihmisen kuolevan pois !
      Tosin tämä vanhempi hoitajatäti oli ainut,joka esiintyi moukkamaisesti.

      Äiti on vuoteen oma mutta seuraa iloisesti maailmaa ja vähän osaa puhua.Oppinut vähitellen itse juomaan.Kipuja ei ole.
      Emme ollenkaan halua hänen "pääsevän pois" näillä näkymin.

      Että sellainen tapaus.

    • Suhteellisuudentaju

      Vaikka asia olisi ihan oikeastikin niin, että luopumisen aika on tullut, mutta omaiset eivät sitä käsitä, niin hoitaja ei ole koskaan se henkilö, jonka asiasta kuuluu kertoa, saatika sitten "motkottaa". Sellainen hoitaja on joko ammattitaidoton tai käsittänyt osansa väärin.

      Mutta hoitajatkin ovat vain ihmisiä vikoineen ja virheineen, niin kuin kaikki muutkin, ja terveydenhuollossa ja hoivapuolella on paljon heitä, jotka ovat valinneet alansa väärin. Niin kuin kai monessa muussakin ammatissa varsinkin palvelualoilla, suomalaisen luonne ei taivu passaamiseen.

    • lusiina4

      "hoitaja ei ole koskaan se henkilö, jonka asiasta kuuluu kertoa"

      Kenen se mielestäsi kuuluu kertoa, siis että näyttää siltä, että lopun aika on lähellä?

      "suomalaisen luonne ei taivu passaamiseen."

      Hoitajien rolli ei ole olla passaaja tai piika vaan ammattiauttaja, joka auttaa niissä kohden joissa ihminen ei enää selviydy yksin. Motkottamiset ei ole ammatillista käytöstä.

      • Pitkäaikaisosastot

        Jokainen hoitoalalla työskentelevä,joka osallistuu vanhuksen tai nuorenkin vaikeavammaisen katoinkohteluun ,oikean hoidon laiminlyöntiin ,kiusaamiseen,alistamiseen tai näkee tälläistä siihen puuttumatta ,
        on syyllinen!
        Tämä on synti ihmisyyttä kohtaan,mikä jokaisen syyllisen tulee itse omalta kohdaltaan kohdata...

        Jokaisella meillä on sielussanne elämännauha,mihin kirjautuu kaikki tienoinen toimintamme autenttisena,jokainen voi valehdella muille,aluksi itselleenkin,mutta loppujen lopuksi ei koskaan itselleen...

        Suurin osa loppuunpalaneista,ennenaikaiselle sairauseläkkeelle menevistä hoitajista/lääkäreistä on usein valitettavasti syyllistynyt vaikeavammaisten nuorten ja vanhuksien keskitettyyn tappamiseen huonolla hoidolla sekä jättämällä pitkäaikaispotilaiden diagnoosit tekemättä ja oikeat hoidot saamatta(diabetes,uniapnea jne,.)niihin kuolee vuodeosastoilla jossei hoidota eikä edes tutkita ja/tai hoideta säästösyistä.

        Pitkäaikaislaitoshoito on kalleinta hoitoa ikinä,kunnat /kaupungit säästävät yli miljoona euroa vuodessa Suomessa ,kun alistavat väkivalloin kuolemaan,kiusaavat ja kiduttavat julmasti vanhukset ja vammaiset pois elävien kirjoista, omaisista piittaamatta ,ala-arvoisella ravinnolla ja huonolla"hoidolla".
        Tämä on Suomessa aktiivista laitonta ja ihmisyyden vastaista rikollista laitos-eutanasiaa,mitä on kunnissa toteutettu hiljaisuudessa (poliittiset päättäjät,ylilääkärit tietävät)hyvällä menestyksellä.Vannusten hoito on kuulemma POLITIIKKAA!!!

        Pitkäaikaisvuode-osastot toteuttavat kaltevan pinnan lakeja,kun vaivainen tulet sinne ,et koskaan enää lähde elävän pois...näin säästetään vanhuksilla ja vammaisilla.

        Nimimerkki :Pitkäaikaisosastot ja -laitokset ovat kuoleman keskitysleirejä...


      • Kodinhengetär
        Pitkäaikaisosastot kirjoitti:

        Jokainen hoitoalalla työskentelevä,joka osallistuu vanhuksen tai nuorenkin vaikeavammaisen katoinkohteluun ,oikean hoidon laiminlyöntiin ,kiusaamiseen,alistamiseen tai näkee tälläistä siihen puuttumatta ,
        on syyllinen!
        Tämä on synti ihmisyyttä kohtaan,mikä jokaisen syyllisen tulee itse omalta kohdaltaan kohdata...

        Jokaisella meillä on sielussanne elämännauha,mihin kirjautuu kaikki tienoinen toimintamme autenttisena,jokainen voi valehdella muille,aluksi itselleenkin,mutta loppujen lopuksi ei koskaan itselleen...

        Suurin osa loppuunpalaneista,ennenaikaiselle sairauseläkkeelle menevistä hoitajista/lääkäreistä on usein valitettavasti syyllistynyt vaikeavammaisten nuorten ja vanhuksien keskitettyyn tappamiseen huonolla hoidolla sekä jättämällä pitkäaikaispotilaiden diagnoosit tekemättä ja oikeat hoidot saamatta(diabetes,uniapnea jne,.)niihin kuolee vuodeosastoilla jossei hoidota eikä edes tutkita ja/tai hoideta säästösyistä.

        Pitkäaikaislaitoshoito on kalleinta hoitoa ikinä,kunnat /kaupungit säästävät yli miljoona euroa vuodessa Suomessa ,kun alistavat väkivalloin kuolemaan,kiusaavat ja kiduttavat julmasti vanhukset ja vammaiset pois elävien kirjoista, omaisista piittaamatta ,ala-arvoisella ravinnolla ja huonolla"hoidolla".
        Tämä on Suomessa aktiivista laitonta ja ihmisyyden vastaista rikollista laitos-eutanasiaa,mitä on kunnissa toteutettu hiljaisuudessa (poliittiset päättäjät,ylilääkärit tietävät)hyvällä menestyksellä.Vannusten hoito on kuulemma POLITIIKKAA!!!

        Pitkäaikaisvuode-osastot toteuttavat kaltevan pinnan lakeja,kun vaivainen tulet sinne ,et koskaan enää lähde elävän pois...näin säästetään vanhuksilla ja vammaisilla.

        Nimimerkki :Pitkäaikaisosastot ja -laitokset ovat kuoleman keskitysleirejä...

        Tosi on että pitkäaikasihoitolaitokset ovat se hoidettavan viimeinen asuinpaikka, näinhän se on.Kun ei enää kotona selviydy, pitää päästä laitokseen hoidettavaksi, itsestään selvä yhtälö.Kyllä ennenaikaisesti töistä pois jääneet lääkärit ja hoitajat ovta heitä, jotka ovat nääntyneet tässä taistelussa ja raskaassa työssä.

        Älä huoli, pitkäaikaishoitolaitoksia ollaan purkamassa ja kotihoitoa tehostamassa ja vaikka kuinka ajatellaan et perustettaisiin kotisairaaloita ei se vanhusten ole häävi kotonaan yksinkään olla. Kyllä omaisia huudetaan hätiin enemmän siinä vaiheessa.Ketäs sitten haukutaan, kotihoitoako? Tulisit sinäkin talkoisiin.


      • Terveiset kuoleman
        Kodinhengetär kirjoitti:

        Tosi on että pitkäaikasihoitolaitokset ovat se hoidettavan viimeinen asuinpaikka, näinhän se on.Kun ei enää kotona selviydy, pitää päästä laitokseen hoidettavaksi, itsestään selvä yhtälö.Kyllä ennenaikaisesti töistä pois jääneet lääkärit ja hoitajat ovta heitä, jotka ovat nääntyneet tässä taistelussa ja raskaassa työssä.

        Älä huoli, pitkäaikaishoitolaitoksia ollaan purkamassa ja kotihoitoa tehostamassa ja vaikka kuinka ajatellaan et perustettaisiin kotisairaaloita ei se vanhusten ole häävi kotonaan yksinkään olla. Kyllä omaisia huudetaan hätiin enemmän siinä vaiheessa.Ketäs sitten haukutaan, kotihoitoako? Tulisit sinäkin talkoisiin.

        Se koira älähtää,johon kalikka kalahtaa!Hyviä eläkepäiviä sinullekin,koeta nukkua yösi hyvin!


        Nm. Terveiset kuoleman talosta


      • Kodinhengetär
        Terveiset kuoleman kirjoitti:

        Se koira älähtää,johon kalikka kalahtaa!Hyviä eläkepäiviä sinullekin,koeta nukkua yösi hyvin!


        Nm. Terveiset kuoleman talosta

        No minä en ole terveydenhuoltoalan ammattilainen jos tuo viesti oli minulle tarkoitettu ja vaikka olisinkin, minun omatuntoni on erinomaisen puhdas, joten siinä suhteessa nukun kyllä yöni hyvin.

        Jos olet kuoleman talosta, miksi et muuta siellä asioita, tee ilmoituksia jne? Olet osasyyllinen jos hyväksyt huonon hoidon.


      • mikäontodistettu
        Kodinhengetär kirjoitti:

        No minä en ole terveydenhuoltoalan ammattilainen jos tuo viesti oli minulle tarkoitettu ja vaikka olisinkin, minun omatuntoni on erinomaisen puhdas, joten siinä suhteessa nukun kyllä yöni hyvin.

        Jos olet kuoleman talosta, miksi et muuta siellä asioita, tee ilmoituksia jne? Olet osasyyllinen jos hyväksyt huonon hoidon.

        Vanhusten ja vaikeavammaisten pitkäaikais vuodeosastoilla toteutetaan päivittäin, joka puolella Suomea terveyskeskusosastoilla SUOMALAISTA HOLOKAUSTIA,IHMISBIO-JÄTTEEN(vammaiset,vanhukset )HÄVITYSTÄ POLIITTISIN JA TALOUDELLISIN PERUSTEIN.MOT.


      • Suzisazi
        mikäontodistettu kirjoitti:

        Vanhusten ja vaikeavammaisten pitkäaikais vuodeosastoilla toteutetaan päivittäin, joka puolella Suomea terveyskeskusosastoilla SUOMALAISTA HOLOKAUSTIA,IHMISBIO-JÄTTEEN(vammaiset,vanhukset )HÄVITYSTÄ POLIITTISIN JA TALOUDELLISIN PERUSTEIN.MOT.

        No kuules kun se ei vielä ole edes alkanut. Voipi olla että jatkossa alkaa kun ei ole hoitopaikkoja eikä hoitajia tarpeeski niitä tarvitseville. Kannattaisi alkaa vähän miettiä sitä.... vopi olla että sinua ja minua ei hoida kukaan eikä ole veronmaksajia jotta saamme eläkkeemme.


    • Hah !

      Ei sille mitään voi, jos ymmärrys ei yllä.

      • Lääketehtaiden koe

        oikea lääkitys varmaan auttaisi ymmärtämään!
        Suomi maailmankuulu vanhusten ja vammaisten lääkekokeiluista,kukaan koekaniineista ei edes tiedä olevansa mukana lääkekokeiluissa.Niin julmia on lääketeollisuuden lonkerot yhteiskunnassamme,mukana poliitikot,yhteiskunnan päättäjät,lääkärit etc.
        Puolutuskyvyttömät vanhukset ja nuoretkin vammaiset ovat kuin viljaa,sadonkorjuuta tehdään kaikenaikaa,kukaan ei valvo eikä kukaan välitä....
        heistä,vaivaisista raukoista...

        Nim.Koe-eläimet:vain otettu lääke kasvattaa lääketehtaiden miljoonia


      • Käsittämätöntä
        Lääketehtaiden koe kirjoitti:

        oikea lääkitys varmaan auttaisi ymmärtämään!
        Suomi maailmankuulu vanhusten ja vammaisten lääkekokeiluista,kukaan koekaniineista ei edes tiedä olevansa mukana lääkekokeiluissa.Niin julmia on lääketeollisuuden lonkerot yhteiskunnassamme,mukana poliitikot,yhteiskunnan päättäjät,lääkärit etc.
        Puolutuskyvyttömät vanhukset ja nuoretkin vammaiset ovat kuin viljaa,sadonkorjuuta tehdään kaikenaikaa,kukaan ei valvo eikä kukaan välitä....
        heistä,vaivaisista raukoista...

        Nim.Koe-eläimet:vain otettu lääke kasvattaa lääketehtaiden miljoonia

        Jooo, näin olen myös asian ymmärtänyt. Muuten ei voi ymmärtää sitä lastia pillereitä, jota vanhoille ihmisille hoitopaikoissa jaetaan aamuin, päivin, illoin. Koetta, testiä ja tutkimusta, josta lääkkeet määrännyt osaston lääkäri saa bonuksensa melko varmasti.


    • kuoleman talot

      vanhuksia surmataan kuin liukuhihnalla ,huonolla hoidolla ja aliravitsemuksella sekä virheellisellä ylilääkityksella terveyskeskusten vuodeosastoilla,missä työskentelee alimitoitettu,alikoululutettu tai kokonaan kouluttamaton,suomen kieltä osaamaton henkilökunta.

      vanhusten perustuslaillisia ihmisoikeuksia rikotaan päivittäin,ajamalla suurin osa vammaisita vanhuksista väkisin kuolemaan saadaan miljoonien eurojen säästöt Suomessa vanhusten ja vammaisten henkien kustannuksella.

      • Scrapper

        No jos noi niin mitä olet asian eteen tehnyt muuta kuin huutelet anonyyminä suomi24:n keskustelupalstalla. Oletko omasta mielestäsi sitten osuutesi asian eteen tehnyt?


      • Priorisoi ajatuksesi

        Totta: ihmisoikeuksia rikotaan päivittäin, kun ihminen ei pääse ylös, ulos eikä saa virikkeellistä ajankulua päivittäiseen tai edes viikottaiseen elämäänsä - tai kuukausittaiseen tai vuosittaiseen ...

        Hoito on kuitenkin hyvää, sillä pitkitetään sairautta, kärsimystä, kipua ja ahdistusta. Aliravitsemus ei johdu ruuan puutteesta vaan siitä, että vanhan ihmisen elimistö ei enää käytä, imeytä ravintoaineita niin kuin nuoren. Lääkkeitä annetaan joissakin tapauksissa liikaa, niilläkin pitkitetään turhaan elämää, joka ei enää ole elämisen arvoista.

        Kaikki eo. tarkoittaa sitä, että vanhukset ja vammaiset pidetään väkisin elossa, vaikka mitään elämisen edellytyksiä ei enää ole olemassa. Täältä lähtee jokainen pois aikanaan, nykypäivänä sitä aikaa pidennetään turhan takia ja siitä seuraa kustannuksia, joita rahavaroja voitaisiin käyttää ihan eläväisten hyväksi.


    • Elämä on lahja

      Vai kustannuksia tulee vanhusten hoidosta. Mitäs tulee nuorten hoidoista kun juodaan, tuprutellaan, masennutaan, psykoosia ja tehdään kaikkea pahaa ja syntiä. Elämä on lahja sitä ei oteta ihmiseltä ilman rikosta pois ennen aikojaan. Kunhan tulette vanhoiksi - eiköhän ala elämään suntautuminen muuttua. Tässä oli äskettäin eutanaisista jonkinlaista selvitystä. Tulos oli noin 70 % haluaa autetun kuoleman. Treen syöpäosaston lääkäri tyrmäsi selvityksen, muutaman vuoden aikana joku 1 -tai 2 potilasta esittänyt toiveen autetusta kuolemasta. Siis nuoret vastaa näihin galluppeihin ja kaiketi toivoo, että vanhukset hävviäisi. Nuorten hoitajien hoitokin sitä sun tätä, Face bookissa pitäisi istua. Mitäs vanhojen hoidosta. Onhan näitä hoitajia ollut jotka "hieman" auttaneet vanhuksia. Onneksi saatu kiinni. KUn se vauhtisokeus kasvaa joskus ja käry käy.

      • Väärä asenne = rikos

        Aivan. Kun nuori, joka "tupruttaa, masentuu, psykotisoituu, tekee syntiä ja pahaa" koko elämänsä, tulee siihen ikään, että ei enää jaksa eikä pysty, niin häntä aletaan paapomaan yhteiskunnan varoilla terkkarin vuodeosastolla. Hoito on hyvää, ellei täydellistä siihen verrattuna, miten ihminen on itse itseään hoitanut koko elämänsä ajan.

        Jos sinä perustat käsityksesi hoitajista muutamiin "vauhtisokeisiin", niin oikeasta elämästä ei ole käsitystä. Joten otapa läpyt pois ohimoilta, avaa silmät mutta varsinkin mieli ja ala katsella elämää niin kuin se on. Kun elämä on lahja, niin sitä ei saa pilata vinksahtaneella, pipipäisellä asenteella.


    • rähäkkä

      Äitini sain vierä intervallihoitoon. Hän asuu kotona maalla on turvapuhelin ja ovihälytin yöllä 19.00-8.00. Olen useamman kerran hypännyt katsomassa kun hän ei vastaa aina puhelimeen.
      Kotipalvelu käy kaksi kertaa viikossa. reumaliitosta joka toinen viikko.
      Aika paljon teemme töitä hänen kodissaan.lämmitys talvella liinavaatteet pesen ja nurmikko leikataan ja pyykki pestään paitsi mitäsaunareisssulta tulee.
      Mutta olen tottunut tekemään. Teemme ruuan välillä keittoja ja kiisseliä.

      • rähäkkä

        kinnostaa miten autatte omaisianne?


      • Tuo on hyvä

        että vanhus saa ruokien välissä kiisseleitä.


    • näen ja kuulen

      Uskon ja toivon että kaikilla sairaita ja vanhuksia hoitavilla on puhdasomatunto aina päivän päättyessä.Hyvän yöunen saa kyllä sitten kamikaaleillakin jos ei muuten onnistu.Onhan sitä saanut ilmeisestikkin jo harjoitella.

      • 20+4

        Jääkö siitä hyvästä hoidostakaan puhdasta omaatuntoa? Voitko olla tyytyväinen esimerkiksi syötettyäsi vanhuksen, joka ei osaa ilmaista omaa tahtoaan, ja joka alkaa yskiä ja köhiä väärään kurkkuun menevää ruokaa? Tai jos vaihdat märän likaisen vaipan puhtaaseen sellaiselta, joka ei sitä halua ja yrittää lyödä vaihdettaessa?

        Vanhus voi myös huutaa ja itkeä, että pitäisi käydä vessassa, kun ei muista tulleensa juuri vessasta. Tai päästään selvä vanhus, jonka janontunne on heikentynyt, voi sanoa tiukasti, ettei halua juoda enempää. Jos sitä toivetta kunnioittaa, vanhus voi muuttua sekavaksi.

        Aina ei ole hyviä vaihtoehtoja, joista valita, eikä tule sellaista tunnetta, että menipä tämän vanhuksen kanssa hyvin. Yleensä päivän päätteeksi voi kuitenkin hymyillä, koska kokonaisuus jää plussan puolelle.


    • Smily

      Vanhuksen hymy pelastaa päivän olipa hän sitten dementti tai "päästään selvä".

    • Missä Amnesty Intern

      Niin, meillä saa kuivatta/näivettää vanhuksen hengiltä, mutta auta armias, jos hallussasi oleva eläin menehtyy ko. syistä. Jokuhan sen päätöksen ihmisen tuolla tavalla tappamisestakin tekee, joten eikö olisi samoin tein alettava miettiä eutanasiaa ihan tosissaan.

      Niitä on vain luvattoman paljon näitä edesmenneitä tuttavapiirin vanhuksia, jotka omaisten kertoman mukaan olivat vierailulle mentäessä olleet esim. todella janoisia, mutta joilla ei voimat riittäneet hakea itse vettä, tai vanhuksia, joilta potlashuoneen vessan ovi oli lukittu, jotta hän ei pääse vessaan aiheuttamaan hoitajille turhaa huolta ja sai näin ollen nöyrtyä tekemään tarpeensa vaippoihin, jne.

      Viimeisin tapaus viime viikolta, kun hoitopaikassa vanhuksen astmalääkkeet oli unohdettu hankkia ajoissa ja kas kummaa pian vanhus joutui sairaalaan, jossa toipuminen alkoi kuitenkin lääkityksen alettua asianmukaisesti. Ykskaks sairaalasta tuli kuitenkin ilmoitus, että potilas on kriittisessä tilassa elvytyskieltoilmoituksineen päivineen. Omaisilta oli jopa pyydetty lupa lopettaa myös ravinnon anto. Lähiomaisten voimakkaan vastarinnan jälkeen potilas siirrettiin keskussairaalaan ja ei mitenkään yllättäen, jo 5tunnin kuluttua hän pystyi jälleen keskustelemaan läheistensä kanssa saatuaan tarvitsemaansa hoitoa. Ilman tomeria omaisiaan hän olisi muutamassa päivässä ollut vainaja. Lisäksi teho-osaston ylilääkäri oli jotenkin osuvasti ilmaissut tuohon elvytyskieltoonkin liittyvät mielenkiintoiset yksityiskohdat, eli tyyliin "jos potilaan sydän pysähtyy, häntä ei elvytetä, mutta muutoin häntä hoidetaan aivan normaalisti" ja tässä tapauksssahan oli jo tuo normaali hoitokin jostakin ihmeen syystä ajautunut hakoteille.

      • Kun aika on

        Kannattaa oikeasti ja omakohtaisesti tietää, ottaa selvää ja järkeistää, ennen kuin on tietävinään kaikesta kaiken. Omaiselle, joka ei tahdo vielä(kään) menettää sairasta ja / tai vanhaa läheistään, keskustelua voi olla vaikkapa vain; "pöh".

        Siinä olet kuitenkin oikeassa, että Amnestya tai jotakin muuta viisasta ja valveutunutta tahoa tarvittaisiin, jotta vanhuksille ym. tarvitseville saataisiin lisää ja riittävästi hoitajia. Nykypäättäjiltä on tieto, taito, käsitys ja ymmärrys hukassa, mihinkähän ne kaiken veromanin keräävät. Vastaus; herrain persiisiin ja kankkulan kaivoon?


    • yx omainen

      Näitä vastaavia tapauksia on minunkin tiedossa ja ihan omakohtaisia kokemuksia kun omaiseni on hoitopaikassa, jos omaiset ei pidä omiensa puolia huonosti käy.

      Eihän nykyistä voi verrata jonnekkin 50-lukuun mitä se silloin oli, maailma on muuttunut, lääkitys aivan valtavasti, eihän tuohon aikaan ollut kuin kanffertippoja esim. sydänvaivoihin, eiköhän eletä tätäpäivää kuitenkin.

      Oman omaiseni kohdalle on tehty hoitosuunnitelma mm. lääkityksen, elvytyksen, tiputuksen yms. sairauden sattuessa, joten mitään epäselvää ei pitäis olla.

    • Tri Apartheid

      Ei ainakaan Haartmannin sairaalassa. Nesteen tiputus loppui hyvin nopeaan. Pikemminkin voisi sanoa, että Hartmannin sairaalalla oli kiire päästä potilaasta. Minusta tohtori Mengelelä ja Haartmannin sairalalla ei ole paljoakaan eroa keskenään.

      • ...

        Joo, varmaan tällaiset "hoitajat" välittävät potilaan kärsimyksistä, kun pitää janoon ja nälkään näännyttää - se vasta tuskallista on. Oma pee on aina lähinnä. Ihmisluonteen tuntien valvontaa pitäisi olla paljon enemmän, eikä sitten mitään sinisilmäisiä nyökkäilijöitä, vaan kunnolla kovia luita.


      • En usko

        Tiputuksaan ei pelasta huonokuntoista potilasta, se vaan pitkittää kärsimyksiä jos vanhus ei enää esimerkiksi syö tai juo. Nesteytys toimii muutaman päivän jos suun kautta ei oteta mitään, mutta sen jälkeen pitäisi olla jo vankemat eväät, jos meinää pysyä ravitsemuksellisesti hyvässä kunnossa. Ja jos vanhus on elämänsä loppuvaiheessa, kuinka rankkoihin toimenpiteisiin on järkevää lähteä?


    • Huh huh

      Tuntuu jotenkin niin turhalta ravata vanhuskodista toiseen ja syöttää loputtomia lääkemääriä ihmisille, jotka itse enää vähät välittävät koko systeemistä. Ruokaa lämmitetään, mutta eivät syö. Pesulle meno on useimmiten vastenmielistä ja pakottamalla toteutettu. Vaatteet risoja, likaisia tai muuten vaan päällesopimattomia. Kodit likaisia ja remonttia vailla jne.

      Tuntuu jotenkin niin turhalta pitkittää elämää yhteiskunnan tuella, kun harva vanhus enää elämästään nauttii. Sanovat vaan, että antakaa mun jo olla! Väkisin on vaan mentävä ja lääkkeet annettava, ettei vaan vahingossa kuolema liian aikaisin korjaa. Yksinään makaavat silmät tiukasti kiinni tai kattoon tuijottavat, mitään kuitenkaan näkemättä. On surullista ja ikävää katsottavaa, eikä kai kukaan omalle kohdalleen sellaista "elämää" halua ja kuitenkin se on aika usealla edessä, jos elämää väkisin pitkitetään!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe