Kauko-ohjauslaitteen huolto

huolto

Terve,

Nyt tarvittais apuja kokeneilta veneen huoltajilta eli olen huoltamassa Flipper 575 HT veneen ohjausvaijeria koska ohajaus on tullut vuosien saatossa liian jäykäksi.

Vedin pois ohjausvaijerin ja se näytti osittain kuivalta ja osittain oli kondensoitunutta vettä paksun möhnän seassa.

Miten tuo vaijeri putki tulisi puhdistaa ja mitä ainetta siinä kannattaa käyttää ?

Mitä öljyä/vaseliinia kannattaa käyttää vaijerin voitelemiseen?

Kiitoksia kaikille asiantuntevista ja hyviksi havaituista vinkeistä.

1

1611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoMan

Itse tuon operaation 2x suorittaneena oman Jurmo Trimaran HT (5,65m x 2,15m) VP AQ130D koneella olevaan veneen ohjausvaijerilleni voin kertoa, että siitä ei ole apua moneksi viikoksi.

Oman vaijerini on alkuperäinen eli vm. 1976, ja on ohjauspesän kanssa uusinnan tarpeessa.

Vaijeri tuonkokoiseen veneeseen maksaa n.150€, ja ohjauspesä samanverran, mutta voin vakuuttaa SE KANNATTAA. Sen jälkeen kun kokeilin kaverini 5,5m HT veneen vaijeriohjausta olin aivan myyty, sitä pyörittää vaikka pikkusormella täysvauhdissa, ja vaijeri on jo muutaman kesän ajettu (ostettu 2000).

Kaverillani on myös VP vetolaite ja moottori, ja molemmilla on säädetty vetolaitteen kompensointievä, niin että ohajus ei "vetele", ja itselläni vielä uutuuttaan hohtava potkuri, ja priimakunnossa oleva vetolaite ja täysrempattu moottori.

Mutta jos vaijeri on pakko purkaa, ja "korjata" niin putsaus kannattaa suorittaa PIIIITKÄLLÄ pullorassilla, johon kiinnität vetopäähän rautalangan, jonka ensin pujotat vaijerin kuoren läpi. Polttoöljy on hyvä aine vaijerin ja kuoren sisältaäputsaukseen, liuottaa hyvin ruosteita ja öljyt.

Sit kun vaijeri on putsattu, kannattaa rasvaamiseen käyttää vettä hylkivää vaseliinia, tavallistakin voi hyvin käyttää, koska vaijeri ei ole veden kanssa muuten kosketuksissa, jäykkää grafiittivaseliiniä EI PIDÄ KÄYTTÄÄ, sen jälkeen vaijeri on jäykkä kun läjä pa*kaa vuoden ajon jälkeen. Ja vaijerin kuoreen PALJON vaseliinia, ja sitä mukaan kun vaijeria syötetään kuoreen, pitää pistää lisää vaseliinia vaijerin "kylkeen" jotta se menee sisälle kuoreen.

Mutta kuten sanottu, vaijerin vaihto kannattaa! Suosittelen, sen jälkeen ohjaus on kun olisi tehostettu entiseen verrattuna :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16