Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ammattimiehen raja

riittäkö 10v

Kuinka monta vuotta pitää olla tehnyt oman alansa töitä ennenkuin on kokenut ammattilainen?Itselläni on reilu 10v työkokemusta ja työnantaja maksaa vasta alalle tulleen palkkaa.palkkaluokat on Juuri alalle tullut.Jonkun aikaa alalla ollut ja Kokenut ammattimies.Mikä näistä minulle kuuluisi.

16

6408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missään tapauksessa

      Aloitteleva ammattilainen on 0-1v ammattikoulun jälkeen. En muista sitten missä menee kokeneen ja erittäin kokeneen raja, mutta olettaisin että 10 vuotta riittää kirkkaasti. Rakennusliitto tietää.

      • Anonyymi

        Mistä nuo näkee että mitkä palkkaluokat kuuluvat kellekkin, itse olin työhaastattelussa ja sanoin kun oon koulun käynyt raksalla ja ollut töissä melkeen vuoden verran niin minulle kuuluu aloittelevan ammattilaisen palkka mutta he eivät olleet samaa mieltä.


    • pelkästään

      ajasta kiinni. Joku oppii nopeammin toisesta ei tule koskaan ammattilaista. Äänestä jaloillasi, jos olet ammattilainen saat kyllä kunnon palkan jostain muualta.

      • niin se on

        Ajasta se on kiinni. Muutenhan sitä jokainen firmanpitäjä väittäisi kaikkien miesten olevan aloittelijoita. Olen mä nähnyt 6-kymppisiä alottelijoita. Viime laman aikaan tein ammattitöitä pienimmällä apparin palkalla mitä taulukot sallivat ja ilman ylityökorvauksia. Enpä lähde nykyään.


    • tänään liittoon samasta

      aiheesta. eli mieheni ollut nykyisellä työnantajalla 7 vuotta, mutta saa silti vähän kokemusta omaavan palkkaa. Liitosta kerrottiin, etä hän kuuluu palkkaluokkaan 4 jossa tuntiliksa on jotain 13 euron paikkeila. Käy katsoo raksan tessi, siellä on palkat ym!

      • timpurimies

        ja kokemusta 15v ja nokkamiehenä 3,5 vuotta ihan sama kunhan käytännön palkka on kohillaan.


      • yrittäjä?

        Itse 8v. työntekijänä ja sitten yrittäjänä. Ei työaika ole palkkaluokan tae, täytyy työntekijän osatakin jotain, muutakin kuin sen mitä sanotaan.
        13 €/h täytyy tehdä muutakin kuin ilmestyä työmaalle. En tiedä tapausta, mutta EI 7 vuoden oleminen työnantajalle merkitse paljoa, vaan se mitä osaa!


      • vaan on
        yrittäjä? kirjoitti:

        Itse 8v. työntekijänä ja sitten yrittäjänä. Ei työaika ole palkkaluokan tae, täytyy työntekijän osatakin jotain, muutakin kuin sen mitä sanotaan.
        13 €/h täytyy tehdä muutakin kuin ilmestyä työmaalle. En tiedä tapausta, mutta EI 7 vuoden oleminen työnantajalle merkitse paljoa, vaan se mitä osaa!

        Tässä puhutaan minimipalkoista ja kyllä ne on juuri ajan mukaan. Et sinä mitenkään määrittele riitatilanteessa kenenkään ammattitaitoa "sen mukaan mitä osaa" Aloitteleva ammattilainen 0-1v, ammattilainen 1-5v, kokenut ammattilainen 5-15v, erittäin kokenut ammattilainen 15-. Jos susta tuntuu että "joku osaa" enempi niin maksat hänelle parempaa kuin minimipalkkaa, niin se on aina mennyt.
        Jos sen saisi työnantaja itse määritellä niin hän voisi määritellä kaikki aputyöntekijöiksi, sellaista on nähty paljonkin.


      • yrittäjä?
        vaan on kirjoitti:

        Tässä puhutaan minimipalkoista ja kyllä ne on juuri ajan mukaan. Et sinä mitenkään määrittele riitatilanteessa kenenkään ammattitaitoa "sen mukaan mitä osaa" Aloitteleva ammattilainen 0-1v, ammattilainen 1-5v, kokenut ammattilainen 5-15v, erittäin kokenut ammattilainen 15-. Jos susta tuntuu että "joku osaa" enempi niin maksat hänelle parempaa kuin minimipalkkaa, niin se on aina mennyt.
        Jos sen saisi työnantaja itse määritellä niin hän voisi määritellä kaikki aputyöntekijöiksi, sellaista on nähty paljonkin.

        Ei niin päivänselvä asia. Maksaisitko itse 20vuotta rakennuksilla "kävelleelle" korkeimman palkkaluokan palkkaa, jos tekijä osaa aamulla kerätä kontista työkalut(passi ja nauloja) mukaansa ja kiertelee ympäriinsä jutustelemassa muiden kanssa. Näitä miehiä löytyy vielä paljon. Jotka vielä kehuvat itseänsä ahkerana ja AMMATTITAITOISENA. Joku voi jo 1-2 vuoden työkokemuksella sivuuttaa tuollaiset työntekijät ja jos siinä ajassa on ammattitaitoa kertynyt esim. itsenäiseentyöskentelyyn(kykenee hoitamaan pienimuotoiset keikat yksin) en näe mitään estettä maksaa "korkeimman palkkaluokan" korvausta. Itse olen ollut työntekijänä yrityksessä ja tiedän mitä täytyy tehdä palkkansa eteen, ei aina riitä ahkeruus 8 tuntia joskus jopa vähän omaa aikaakin. JA nyt itse Yrittäjänä, olen sitä mieltä että hyvälle ja ahkeralle työntekijälle tulee maksaa kunnollista palkkaa, ei taulukkojen mukaan.


      • sentään..
        yrittäjä? kirjoitti:

        Ei niin päivänselvä asia. Maksaisitko itse 20vuotta rakennuksilla "kävelleelle" korkeimman palkkaluokan palkkaa, jos tekijä osaa aamulla kerätä kontista työkalut(passi ja nauloja) mukaansa ja kiertelee ympäriinsä jutustelemassa muiden kanssa. Näitä miehiä löytyy vielä paljon. Jotka vielä kehuvat itseänsä ahkerana ja AMMATTITAITOISENA. Joku voi jo 1-2 vuoden työkokemuksella sivuuttaa tuollaiset työntekijät ja jos siinä ajassa on ammattitaitoa kertynyt esim. itsenäiseentyöskentelyyn(kykenee hoitamaan pienimuotoiset keikat yksin) en näe mitään estettä maksaa "korkeimman palkkaluokan" korvausta. Itse olen ollut työntekijänä yrityksessä ja tiedän mitä täytyy tehdä palkkansa eteen, ei aina riitä ahkeruus 8 tuntia joskus jopa vähän omaa aikaakin. JA nyt itse Yrittäjänä, olen sitä mieltä että hyvälle ja ahkeralle työntekijälle tulee maksaa kunnollista palkkaa, ei taulukkojen mukaan.

        Kun se kiertelijä on niin helppoa potkaista pihalle. Noista aikamääreistä ei tingitä kun sulla on varaa mielin määrin valikoida tekijöitä työvoimatoimistojen listoilta ja tulee niitä nykyään Venäjältäkin(pitäisi päteä taulukot kans). En sitten koskaan opi ymmärtään tollasta valittamista kun valinnanvaraa on loputtomasti tällasina aikoina.


      • Hyvin selkeä
        yrittäjä? kirjoitti:

        Ei niin päivänselvä asia. Maksaisitko itse 20vuotta rakennuksilla "kävelleelle" korkeimman palkkaluokan palkkaa, jos tekijä osaa aamulla kerätä kontista työkalut(passi ja nauloja) mukaansa ja kiertelee ympäriinsä jutustelemassa muiden kanssa. Näitä miehiä löytyy vielä paljon. Jotka vielä kehuvat itseänsä ahkerana ja AMMATTITAITOISENA. Joku voi jo 1-2 vuoden työkokemuksella sivuuttaa tuollaiset työntekijät ja jos siinä ajassa on ammattitaitoa kertynyt esim. itsenäiseentyöskentelyyn(kykenee hoitamaan pienimuotoiset keikat yksin) en näe mitään estettä maksaa "korkeimman palkkaluokan" korvausta. Itse olen ollut työntekijänä yrityksessä ja tiedän mitä täytyy tehdä palkkansa eteen, ei aina riitä ahkeruus 8 tuntia joskus jopa vähän omaa aikaakin. JA nyt itse Yrittäjänä, olen sitä mieltä että hyvälle ja ahkeralle työntekijälle tulee maksaa kunnollista palkkaa, ei taulukkojen mukaan.

        Soitin liittoon.Palkka on maksettava työvuosien mukaan.On kuulemma täysin yksiselitteinen asia.
        Sama asiahan pätee aloihin joissa maksetaan ikälisiä
        ne maksetaan työvuosien mukaan ei sen mukaan miten työnantajaa sattuu huvittamaan.
        No rakennusala on rakennusala...


      • ex-yrittäjä
        yrittäjä? kirjoitti:

        Ei niin päivänselvä asia. Maksaisitko itse 20vuotta rakennuksilla "kävelleelle" korkeimman palkkaluokan palkkaa, jos tekijä osaa aamulla kerätä kontista työkalut(passi ja nauloja) mukaansa ja kiertelee ympäriinsä jutustelemassa muiden kanssa. Näitä miehiä löytyy vielä paljon. Jotka vielä kehuvat itseänsä ahkerana ja AMMATTITAITOISENA. Joku voi jo 1-2 vuoden työkokemuksella sivuuttaa tuollaiset työntekijät ja jos siinä ajassa on ammattitaitoa kertynyt esim. itsenäiseentyöskentelyyn(kykenee hoitamaan pienimuotoiset keikat yksin) en näe mitään estettä maksaa "korkeimman palkkaluokan" korvausta. Itse olen ollut työntekijänä yrityksessä ja tiedän mitä täytyy tehdä palkkansa eteen, ei aina riitä ahkeruus 8 tuntia joskus jopa vähän omaa aikaakin. JA nyt itse Yrittäjänä, olen sitä mieltä että hyvälle ja ahkeralle työntekijälle tulee maksaa kunnollista palkkaa, ei taulukkojen mukaan.

        "ei aina riitä ahkeruus 8 tuntia joskus jopa vähän omaa aikaakin. JA nyt itse Yrittäjänä, olen sitä mieltä että hyvälle ja ahkeralle työntekijälle tulee maksaa kunnollista palkkaa, ei taulukkojen mukaan. "

        - siis myönnät itsekin että taulukkopalkat eivät ole kunnollisia? Noh onhan ne ehkä hieman alakanttiin.

        - ei ne yrittäjät niin hienoja ihmisiä ole että pitäisi isolla kirjoittaa.

        - ei millään pahalla mutta ihmiset on melko kyllästyneitä kuulemaan yrittäjien ainaista valitusta pitkistä päivistä, ei ole omaa aikaa, ei yrittäjillä ole varaa pitää lomaa, minä olen kovan luokan ammattilainen ja kaikki muut ovat lorvijoita. Itse olette polkunne valinneet.


      • parempi kun
        yrittäjä? kirjoitti:

        Ei niin päivänselvä asia. Maksaisitko itse 20vuotta rakennuksilla "kävelleelle" korkeimman palkkaluokan palkkaa, jos tekijä osaa aamulla kerätä kontista työkalut(passi ja nauloja) mukaansa ja kiertelee ympäriinsä jutustelemassa muiden kanssa. Näitä miehiä löytyy vielä paljon. Jotka vielä kehuvat itseänsä ahkerana ja AMMATTITAITOISENA. Joku voi jo 1-2 vuoden työkokemuksella sivuuttaa tuollaiset työntekijät ja jos siinä ajassa on ammattitaitoa kertynyt esim. itsenäiseentyöskentelyyn(kykenee hoitamaan pienimuotoiset keikat yksin) en näe mitään estettä maksaa "korkeimman palkkaluokan" korvausta. Itse olen ollut työntekijänä yrityksessä ja tiedän mitä täytyy tehdä palkkansa eteen, ei aina riitä ahkeruus 8 tuntia joskus jopa vähän omaa aikaakin. JA nyt itse Yrittäjänä, olen sitä mieltä että hyvälle ja ahkeralle työntekijälle tulee maksaa kunnollista palkkaa, ei taulukkojen mukaan.

        Kun palkkarajat pidetään työajan mukaan. Päälliköt eivät pidä kaikkien naamoista ja katselevat sitten ammattitaitoakin omien lasien läpi. Jos pääliköt saisivat mielivaltaisesti maksaa "sen mukaan mitä osaa" niin monissa firmoissa ei palkkaa jaettaisi ollenkaan.


      • rakennuslehden lukija
        parempi kun kirjoitti:

        Kun palkkarajat pidetään työajan mukaan. Päälliköt eivät pidä kaikkien naamoista ja katselevat sitten ammattitaitoakin omien lasien läpi. Jos pääliköt saisivat mielivaltaisesti maksaa "sen mukaan mitä osaa" niin monissa firmoissa ei palkkaa jaettaisi ollenkaan.

        tänään taulukot jos timpurin keskipalkka 21e ja risat ja laattamiehen 24E rakennusmiehen 16.60E ja näin


      • !!!
        parempi kun kirjoitti:

        Kun palkkarajat pidetään työajan mukaan. Päälliköt eivät pidä kaikkien naamoista ja katselevat sitten ammattitaitoakin omien lasien läpi. Jos pääliköt saisivat mielivaltaisesti maksaa "sen mukaan mitä osaa" niin monissa firmoissa ei palkkaa jaettaisi ollenkaan.

        Kyllä tuolla asenteella töitä sitten piisaakin. Tottakai kunnolliselle työmiehelle mielellään maksaakin, muttei turhasta.


      • Lujapetteri
        yrittäjä? kirjoitti:

        Ei niin päivänselvä asia. Maksaisitko itse 20vuotta rakennuksilla "kävelleelle" korkeimman palkkaluokan palkkaa, jos tekijä osaa aamulla kerätä kontista työkalut(passi ja nauloja) mukaansa ja kiertelee ympäriinsä jutustelemassa muiden kanssa. Näitä miehiä löytyy vielä paljon. Jotka vielä kehuvat itseänsä ahkerana ja AMMATTITAITOISENA. Joku voi jo 1-2 vuoden työkokemuksella sivuuttaa tuollaiset työntekijät ja jos siinä ajassa on ammattitaitoa kertynyt esim. itsenäiseentyöskentelyyn(kykenee hoitamaan pienimuotoiset keikat yksin) en näe mitään estettä maksaa "korkeimman palkkaluokan" korvausta. Itse olen ollut työntekijänä yrityksessä ja tiedän mitä täytyy tehdä palkkansa eteen, ei aina riitä ahkeruus 8 tuntia joskus jopa vähän omaa aikaakin. JA nyt itse Yrittäjänä, olen sitä mieltä että hyvälle ja ahkeralle työntekijälle tulee maksaa kunnollista palkkaa, ei taulukkojen mukaan.

        meillä oli Lujatalolla yksi Jani, se lähti aina karkuun kun tuli tiukkapaikka että piti oikein miettimään ruveta, kova se oli rummuttamaan miten ammattimies on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe