IRLANNINSUSIKOIRA

tyu

Kertokaahan tästä kunnioitusta herättävästä koirasta.
Ovatko koiranne olleet sairaita?
Luusyöpää?
Mahalaukunkiertymää?
Jos saa edellä mainitun miten toimia?En omista autoa.
Onko väistämättä edessä?
Mahalaukunkiertymän ehkäisy?
Luonne?
Hinta?
Syökö perikatoon?
Liikunta?
Millaisen tilan vaatii?
Tallooko pienemmät jalkoihin?
Miksi juuri itse valitsit irliksen tai miksi suosittelisit sitä?
Onko 100neliötä iso piha,metsät ja koirapuistot ulkoiluun sopivat?Kesällä käymme maalla jossa on tilaa yllin kyllin.
Riistavietti?
Vetääkö lenkillä nurin vai onko rauhallinen?

Kiitos =)

14

21496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dundee

      omilla koirillani ei ainakaan koskaan mahalaukunkiertymää,luusyöpää, toisella sydänvika (ilmeni 8 vuotiaana). Kulkivat linja-autossa hyvin nätisti, vaikkeivat olleetkaan tottuneet.Luonne molemmilla täys kymppi!Hinta siinä 1000e.Ei kokoisekseen syö paljoa, ehkä saman verran, mitä keskikokoiset koiratkin.Tarviivat vapaata liikuntaa paljon, mutta ainakaan omia ei tarvinnut lenkittää remmissä tuntitolkulla (ei etteikö ne tykkäis siitä...).Eivät vaadi tilaa, vaan sohvan:)
      Nuorempana pitää vähän opettaa olemaan varovainen pienempien kanssa, mutta yleensä vanhemmiten tajuuvat itsekin, eli omat ei ainakaan jyränneet pieniä jalkoihinsa.Itse otin aikoinaan irlikseni luonteen takia ja koon ja sen luonteen takia suosittelen sitä muillekin:)
      Kuitenkin pitää opettaa tavoille, niinkuin kaikki muutkin rodut...varsinkin, jollei halua, että vetää lenkillä kumoon.Jotkut on kyllä perusrauhallisia, eivätkä koskaan vedä remmissä. Lähtee kyllä jäniksen perään sellaisen nähtyään (tai kissan).
      Noihin tiloihin ja metsiin irlis sopii vallan mainiosti. Ja sitähän ei pysty kukaan sanomaan, saako koirasi mahalaukun kiertymän tai luusyöpää...toivottavasti ei. Itse olen saanut elää kahden suht terveen irkun kanssa pitkän aikaa.

    • Ihana Irlis

      Hei,

      Voin kertoa omista kokemuksistani Irlisten kanssa. Olen omistanut kolme Irlistä ja mikäli koiran vielä otan ei rodunvalinnassa ole todellakaan vaikeuksia.
      Irlis on ihana iso koira. Luonteeltaan ovat perusrauhallisia ja kilttejä. Tietty jokainen koira tarvitsee peruskoulutuksen ja varsinkin, kun kysymyksessä on näinkin suuri rotu. Et varmaankaan halua kieli vyön alla juosta vetävän koiran perässä, sama koskee myös pieniä rotuja. Ajovietti on Irliksillä, kuten kaikilla vinttikoirilla, luonteessa. Yksi omista koiristani jäi auton alle lähtiessään jäniksen perään...tai pitäisikö sanoa, että auto jäi alle. Onneksi ei käynyt kuinkaan, paitsi, että pupu pääsi karkuun ;) Jos ja kun jänis näkyy on aivan turhaa huutaa/yrittää pitää kiinni, silloin ei koira kuule eikä näe mitään muuta.
      Rotu on suht helppo turkin suhteen, ei palele, eikä tarvitse juurikaan trimmailla, mitä nyt harjata silloin tällöin.
      Sairauksista on vaikea sanoa muuta, kuin että vatsalaukunkiertymäthän ovat yleisiä juuri näillä pitkäselkäisillä roduilla. Omilla koirillani ei koskaan sitä onneksi ollut. Muista tutuista Irliksistä muistan vain yhden tapauksen ja tuttuja koiria oli lähipiirissä paljon. Mikäli tällainen tilanne tulee, on silloin tulipalokiire leikkaukseen ja ilman autoa ei vaihtoehtoja ole juurikaan muita, kuin soittaa ISO taksi. Kiertymää voi ehkäistä oikeastaan ainoastaan sillä, ettei heti syömisen jälkeen lähde lenkille / leiki rajuja leikkejä. Samoin ei ruokaa heti lenkilta tultaessa, vaan on annettava koiran rauhottua n.tunti.
      Kovin pitkäikäisiähän nämä suuret rodut ole, mutta omani pääsivät 8-9 vuoden ikään.
      Sisätiloissa Irlis ei juurikaan tilaa vaadi, vaan se sohva riittää. Huomioon kannattaa kuitenkin ottaa se seikka, että yksi Irlis täyttää koko sohvan ja vieläpä hyvin!
      Osaavat hyvin varoa pienempiään, tosin omani luulivat vielä täysikasvuisina olevansa sylikoiria!
      Kasvuvaiheessa syövät aika paljon, mutta täysikasvuisina eivät juurikaan enempää, kuin muut keskikokoiset rodut. Kasvuiän ruokinta on tärkeintä, sillä kasvuhäiriöitä esiintyy, joka johtuu vain väärästä ruokinnasta/liikunnasta. Näistä asioista saat varmasti kasvattajalta neuvoja. Suosittelen liittymistä Suomen Irlaninsusikoirat ry:hyn jo ennen koiran hankintaa ja liitosta saa muutenkin neuvoja ko.rotua koskien. Kasvattajiin kannattaa myös olla yhteydessä, saat varmasti paljon informaatiota myös heiltä.

      Toivotan sinulle onnea koiran hankintaasi. Ja mikäli Irliksen päätät hankkia voin vain sanoa, että et varmasti tule katumaan.

    • piparminttukaramelli

      HEi. Minun perheelläni on ollut pari irlistä.
      Ne olivat ihania ja mahtavia koiria. Kauniita ja ylväitä. Rauhallisia ja lempeitä.

      Olen vain huomannut semmoisen pikku seikan,että erittäin moni kertoo koiransa jäniksen tai jonkun muun eläimen huomattuaan unohtavan kaiken muun.
      Muttei silti pitäisi yleistää. =) Meidän koiramme eivät olleet sellaisia. Ne pysyivät kiltisti pihalla -ja ei, pihamme ei ollut aidattu, eikä ole sitä vieläkään . (me asumme aivan metsässä..)

      TAlutushihnaakaan emme usein käyttäneet, kun tiesimme, että koira juoksee paikymmentä metriä, pysähtyy ja odottaa että tulemme sen kohdalle..ikäänkuin varmistaakseen, että "noh, tuletteko?" Ja silloin joskus, kun hihnaa käytimme.. Ne eivät vetäneet. Koiramme eivät käyneet missään koirakoulussa eikä tottelevaisuuskouluissa. Se miten koira oikeasti käyttäytyy riippuu niin monista eri asioista.





      Hyvää joulun odotusta sinulle. =)

    • vau

      Tää oiskin kiva

    • wolf

      Ovatko koiranne olleet sairaita?
      Luusyöpää?
      Mahalaukunkiertymää?
      Meillä ensimmäinen irlis meni tapaturmaisesti nuorena, mutta nämä kaksi nykyistä ovat olleet perusterveitä. Vanhempi sairasti kennelyskän jälkitautina keuhkoputken tulehduksen, mutta se taltutettiin vaativalla hoidolla ja vahvoilla antibiooteilla. Tämä virus tuli mukaan tuomisina koiraharrastusten parista, valitettavasti. Pari ripulitautia on ollut, ei sen kummempaa.

      Jos saa edellä mainitun miten toimia?En omista autoa.
      Jos irlis tai mikä tahansa koira saa vatsalaukunlaajentuman (josta seuraa vatsalaukunkiertymä), on kiire. Koira menehtyy nopeasti, jos se ei saa hyvin pian hoitoa. Soitat taksin ja muistat mainita, että farmari, joka ottaa koiran kyytiin. Näin pääset päivystävälle lekurille.

      Onko väistämättä edessä?
      Mahalaukunkiertymän ehkäisy?
      Vatsalaukunkiertymää voi ennaltaehkäistä pitämällä irlis levossa ennen ja jälkeen ruokailu vähintään 1,5-2 tuntia (ei koske pentuja, joiden on päästävä heti syönnin jälkeen tarpeille). Muonan turvottaminen on myös yksi turvakeino lisää. Suurten suolikaasuja aikaansaavien ruokien, esmes ruisleipä, syöttäminen ei myöskään ole järkevää.

      Luonne?
      Irlikset ovat kotona mitä lempeimpiä perheenjäseniä ja ne upottavat perheensä rakkauteen ja luottamukseen. Välillä flegmaattisetkin irlikset ovat hyvin itsepäisiä, omanarvontuntevia ja ylpeitä. Silti kaikesta huolimatta ne ovat valmiita toimimaan, kun siihen on tarvetta...ja he ovat tarpeeksi motivoituneita. Irliksen kanssa voi touhuta monenlaisia juttuja, mutta täytyy aina muistaa että irlis ei ole palveluskoira.

      Hinta?
      Suomessa pennun saa 1000 eurolla.

      Syökö perikatoon?
      Ei perikatoon ehkä, mutta kyllä aikuisenkin irliksen ruokinta maksaa. Hyvänlaatuinen muona on tärkeää aikuisellekin irlikselle, jotta se pysyisi kunnossa, mutta kasvuvaiheessa tasapainoinen ravinto on ehdottoman tärkeää. Näissä asioissa auttaa ja neuvoo parhaiten koiran kasvattaja (yleensä). Esimerkkinä voin kertoa, että meillä kaksi irlisnarttua (nuori ja aikuinen) syövät yhden 15kg:n muonasäkin reilussa viikossa. Liikumme suhteellisen paljon ja koirat pääsevät juoksemaan päivättäin vapaana.

      Liikunta?
      Pentuna vapaa, pennun ehdoilla tapahtuva liikunta on tärkeää. Remmilenkit on kielletty ensimmäisen puolen vuoden aikana. Puolen vuoden-vuoden ikäisen kanssa voi käydä lyhyillä 20-30min. pituisilla remmilenkeillä, mutta näidenkin lenkkien päätarkoitus on vapaanaolo. Monipuolisessa maastossa liikkuminen opettaa kasvavalle irlikselle sen oman kropan hallintaa ja koordinaatiota, joten pelkkä tasamaalla liikkuminen ei ole riittävää pennullekaan. Pyöräily ja ylä/alamäkeen juoksuttaminen ei ole sallittua kasvavalle irlikselle.

      Millaisen tilan vaatii?
      Sisällä riittää oma sohva/sänky. Ulkona haluaa päästä juoksemaan vapaanakin, remmilenkkien lisäksi.

      Tallooko pienemmät jalkoihin?
      Ei tallo. Irlikset ovat yllättävän ketteriä ja vaikka ne luulevatkin olevansa sylikoiria, ne tietävät myös, miten pienempien koirien kanssa ollaan.

      Miksi juuri itse valitsit irliksen tai miksi suosittelisit sitä?
      Irlis on koirien kuningas ja kuninkaitten koira. Tarviiko tuohon muuta vastata. Huomaat itse, kun irliksen tapaat, että se on jo vienyt sydämesi, jos rotu on tarkoitettu sinulle.

      Onko 100neliötä iso piha,metsät ja koirapuistot ulkoiluun sopivat?Kesällä käymme maalla jossa on tilaa yllin kyllin.
      Ovat sopivat kunhan muistat, että pentua ei ole hyvä viedä koirapuistoon ennen kuin sen rokotukset ovat kunnossa.

      Riistavietti?
      Meidän kaikki irlikset ovat olleet/ja ovat riistaviettisiä. Irlis on vinttikoiran tapaan näöllä saalistava koira, joten se on huomioitava. Löytyy toki irliksiä, jotka eivät lähde pupujen yms. perään, mutta yhtä paljon on niitä, jotka varmasti lähtevät.

      Vetääkö lenkillä nurin vai onko rauhallinen?
      Vetää nurin, jos et opeta irlistä kulkemaan remmissä. Irliskin täytyy peruskouluttaa, vaikka se ei tapahdukaan yhtä helposti kuin miellyttämisenhaluisilla koiraroduilla. Aikuiset ovat remmissä yleensä rauhallisempia, mutta usean kanssa lenkillä ollessa ne ovat valmiita toimimaan tiukoissa tilanteissa. Näissä tilanteissa taluttajalta vaaditaan enemmän kuin tahdonvoimaa.

      • Nipsu1111

        Viesti on jo todella vanha, mutta vastaan kuitenkin.... Minulla on 14 kk ikäinen irlis ja sen koulutuksessa on vaikein osio huomata itse, kuinka pyydän siltä uusia asioita, ei siis ole lainkaan vaikea saada oppia perille!!


      • Neilikka04
        Nipsu1111 kirjoitti:

        Viesti on jo todella vanha, mutta vastaan kuitenkin.... Minulla on 14 kk ikäinen irlis ja sen koulutuksessa on vaikein osio huomata itse, kuinka pyydän siltä uusia asioita, ei siis ole lainkaan vaikea saada oppia perille!!

        Olen Nipsun kanssa täysin samoilla linjoilla koulutusen suhteen ja kysyttäessä olen jopa useampaan kertaan muotoillutkin vastauksen juuri noilla sanoilla kuin Nipsu. Myös minulla on saman ikäinen irlistyttö, nyt 16kk :)


    • irish

      Irlanninsusikoira
      Mulla on toinen sukupolvi nyt,ja kumpaankaan em.sairauksista en ole törmännyt.Sitä paitsi mahalaukun kiertymään,kuin myös eri syöpiin voi sairastua monet muutkin rodut.
      Syöpään sairastumista ei oikein voi estää,mutta
      mahalaukunkiertymän ehkäisyssä auttaa,jos ei heti syömisen jälkeen riehuta.Joten ulkoilut ensin ja ruoka sitten.Myös/varsinkin pennulla.

      Mullakaan ei ole autoa.Asun Hesassa kerrostalossa ja mä oon kummankin kanssa liikkunut varsin sujuvasti julkisilla kulkuneuvoilla (metro,junat,dösät,ratikka ja suomenlinnan lautta).
      Kunnioitusta herättävä irkku lähinnä herättää positiivista uteliaisuutta kanssamatkustajien
      keskuudessa.

      Luonne on aivan ihana:super ystävällisiä ,
      kaikkien kavereita ainakin nää mun koirat (narttu ensin,nyt uros).Mitään himolenkkeilijän koiria nää ei ole,mutta pitkät hitaat lenkit luonnistuu.
      Koiratarhan tarjoama sosiaalinen elämä on vailla vertaa,ja kavereita löytyy kaikenkokosista karvanaamoista,chihusta tanskan doggiin.

      Hinta pyörii jonkunedellä mainitseman 1000 € kieppeillä (ei oo paha "kilohinta" -vitsi).

      Perikato on jokaisella henkilökohtanen ja suhteessa tuloihin & muihin menoihin.Eka vuosi
      pennun kanssa on varmaan rodulla kun rodulla kallein,mutta kasvuvaiheen tasaannuttua voi hyvin
      siirtyä edullisempiin ruokiin,joka ajan myötä
      tasottaa kuluja.
      Tällä hetkellä syö noin 25-30 kg/kk tai 1,5-2,0 l
      /pv,tekee vajaa 50€/kk.
      Päälle tietty madotukset,jotka menee kilojen mukaan = jätti roduilla kalliimpaa,rokotukset jne.

      Liikunnasta,ei tosiaankaan himoliikkuja,mutta jaksaa ulkoilla pitkiä aikoja,ja säässä kuin säässä.Ei palele,eikä välitä sateesta.Helteellä
      laiskottelee kylläkin.
      Liikutaan kaduilla,metsissä,koiratarhoissa aina,kun kohdalle sattuu,kaupungin (Hki)keskustassa.Missä vaan:kaivarin konserteissa mm.
      Isosta pihasta sen verran,että helposti laiskistuu,kun on niin helppo työntää koira pihalle.Kaupungissa/kerrostalossa on aina pakko
      lähteä ulos.

      Oon asunut yksiössä,nyt kaksiossa.Mun mielestä
      irkku asunnossa lähinnä vaan vaihtaa nukkumapaikkaa,ei rieku ja tohota koko ajan.

      Ei tallo pienempiä...tottakai pitää varoa,ja hillitä innostuvaa koiraa,mutta kavereita löytyy
      ihan kaikissa koko luokissa alkaen chihusta.
      Riistaviettiä mun kummallakaan ei ole ollut.Minä
      oon paljon kiinnostuneempi kaikista muista (jänikset,sorsat,joutsenet,siilit,kissat ,hevoset
      jne)eläimistä.

      Nurin vetämisestä.Onhan irkulla siihen voimat tottakai,samoin ku monella paljon pienemmälläkin rodulla.Mutta henkinen yliote/ihminen on lauman pomo auttaa.Eihän hevostakaan kukaan voimalla pitele.Ja tietty ihan perustottelevaisuus.

      Miksi irkku?
      Sopiva koko,ulkonäkö ja luonne,joka sään koira,joka ei tarvitse aktiivista tekemistä,vaan
      oleminen ja kulkeminen yhdessä riittää.

    • mahalaukun kiertymää

      eli hommaat kuppitelineen vedelle ja ruualle, eli ne ei saa olla lattialla vaan korkeammalla.
      ja syönnin jälkeen ei lenkille eikä muutakaan leikkimistä/riehumista.
      ja toisinpäin eli lenkin jälkee annat olla rauhassa väh tunti ennen ruokaa. lyhyesti sanottuna mahatäynnä ei liikuntaa eikä lenkin jälkee heti ruokaa.
      eihän ihminenkään lähde juoksentelee syönnin jälkee jos maha täynnä :) kunnon ruokalepo pitää ottaa :)

      • chip munk

        osaiskoko kukaan sanoa että onko iriksellä vartionititaimusta?


      • ilmoittaa
        chip munk kirjoitti:

        osaiskoko kukaan sanoa että onko iriksellä vartionititaimusta?

        Ei suoranaista vartiointitaipumusta juurikaan esiinny, mutta moni irlis ilmoittaa sellaisella äänellä tulijasta, ettei tuntematon lähde kokeilemaan onko äänen päästäjä ystävällinen vai ei, jollei tiedä.


      • Nipsu1111
        chip munk kirjoitti:

        osaiskoko kukaan sanoa että onko iriksellä vartionititaimusta?

        Koirani on nuori narttu ja vahtii hyvin maltillisesti; pari pientä haukahdusta ilmoittaa jotain koiran mielestä tavallisuudesta poikkeavaa olevan menossa. Sisään ei kyllä päästänyt omilla avaimilla tullutta, koiralle vierasta ystävääni 5-kuisenakaan :)


    • iiiDa_

      Muistathan että on kyseessä iso ja vaativa rotu?
      Pentuiän(kasvuiän) aika on vaativaa aikaa omistajalle: niin liikunnan kuin ruokailun suhteen! Ettei tule mtn ongelmia. Liiikunta menee pennun ehdoilla n. 1v asti ja ruoka pitää olla laadukasta (Eagle, RC jne) eikä mtn marketin Luppaa!

    • Puolen tusinaa irlik

      Iso ja vaativa?

      Kaikkein yksinkertaisin ja helpoin koira ikinä.
      Elinikä vain lyhyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12699
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8394
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7050
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      352
      2513
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2144
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1957
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1693
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1490
    9. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1400
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe