Onko ikinä käynyt mielessä (edes synkkänä vitsinä) että tappaisit itsesi päästäksesi aknen aiheuttamista ongelmista eroon?
Ihmettelen vaan onko tää yleistä. Ja jos on, niin eikö kukaan "ulkopuolinen" huomaa että akne on oikeasti ongelma.
Akne ja itsemurha
10
2242
Vastaukset
- roan syönyt
väkisin se tulee mieleen kaikki lääkkeet pariinkin kertaan kokeilleena ja aknesta edelleen kärsivänä. Ja kun olin puhunut jollekin, kehtasivat sanoa että aika jaksan keksiä itselleni ongelmia??!! Tää on ihosairaus joka on vaivannut mua jo 9v!
Ärsyttää kun ihmiset ei ymmärrä, vaan vähättelee ongelmaa, yksi kaveri joka vähätteli sairasti kanssa aknea, mutta kyseessä oli aika lievä muoto, ei mikään tulehtunut niin kuin mulla ja aika pieniä pikku finnejä oli muutamia kpl, meni sitten ohi joskus n. 18-19v, itselläni ongelma vaan jatkuu aika pahana nyt vielä 23v, ihmetyttää tuon kaverin asenne, vaikka tietää kuitenkin tuosta sairaudesta jotain, no mut ihmiset on sitten erilaisia, ja en voi muuttua yhtä positiiviseksi vaan sen takia että joku sitä on luonnostaan ja jos tää asia todella vaivaa ja häiritsee joka ikinen päivä ja hävettää olla ihmisten ilmoilla.
Ihan kiva kun rupesin tapailla yhtä miestä joskus roa kuurin loppumisen jälkeen jolloin iho oli vielä hyvä ja kehtasin olla ilman meikkiäkin sen seurassa, nyt en enää kehtais :( On niin ruma olo ja tuntuu et en edes antaiste mitään enkä ketään tän näköisenä.
Vhh:lla oon ollut 1,5kk, en tiiä onko siitä ollut edes apua, koska ihon kunto muutenkin vaihtelee aina järkyttävästä lievempään aika tiuhaan tahtiin, joten en välttämättä laittaisi niitä lievempiä kausia sen ruokavalion piikkiin.
En tiiä enää mitä tässä kokeilisi, pitäskö mennä gynekologille vaatimaan jotain hormonihoitoa? (muuta kuin e-pillereitä, joita en voi syödä).- vassa
Halusin vaan tulla kertomann kun tuosta gynekologista puhuit, että itse kävin vajaa kuukausi sitten gynekologilla pyytämässä Spiresis-nimistä lääkettä akneeni. Olin lukenut lääkkeesta ja sen vaikuttavasta aineesta spironolaktonista netistä ja www.acne.org -keskustelupalstalta jossa monet sitä syöneet kertoivat hyvistä kokemuksista aknen hoidossa. Lääke on oikeasti verenpaine-/nesteenpoistolääke, mutta se vaikuttaa akneen koska se on antiandrogeeninen (samoin kun Diane Nova jne, mutta on silti aivan eri aine). Eli naispuolisille, jolla akne on hormonaalinen, voi tulla tämä lääke kyseeseen.
Aloitin itse lääkkeen pari kolme viikkoa sitten, mutta en tiedä vaikutuksista vielä, koska syön samalla tetrasykliinejä pahimpaan hätään. Spironolaktonin vaikutuksen näkymisessä voi mennä 2-3 kk joten odotan kärsivällisesti ja syön antibiootteja vielä hetken, kunnes huomaan ihossani jotain muutoksen merkkejä (spironolaktonin pitäisi vähentää rasvoittumista). Toivon tämän lääkkeen nyt tehoavan, olen kärsinyt aknesta n. 15 vuotta, olen nyt 26 v. Takana 2 roa-kuuria, antibiootteja, useampi vuosi Diane Novaa ja kaikkea muuta mahdollista.
Pyysin aluksi ihotautilääkäriltä spironolaktonia, mutta koska hän ei ollut kuullut sitä käytettävän akneen, hän ei suostunut antamaan ja halusi antaa taas roaa (joka auttaa kyllä hyvin kuurin aikana, mutta akne palaa aina lopetuksen jälkeen ja roa aiheuttaa myös masennusta itselleni muiden sivuoireiden lisäksi) ja käski pyytämään gyneltä. Gyne oli ymmärtäväinen ja konsultoi vielä endokrinologia ja antoi puolen vuoden kuurin Spiresistä. En kyllä usko että sekään toimii välttämättä sen jälkeen kun sen lopettaa, mutta ainakin sitä voi syödä kauan, toisin kuin kauheita sivuvaikutuksia omaavia antibiootteja ja isotretinoiinia.
Halusin vaan kertoa tästäkin vaihtoehdosta, josta moni ei tunnu tietävän. Spironolaktonin käytöstä akneen oli myös juttua Duodecim-lehdessä vuonna 2008.
- en tiiä miksi
ja aina kun akne rupee selvästi menemään huonommaksi, kuten nyt, tuntuu oikeesti siltä ettei tällasta jaksa. Yhtään. Musertaa itsetunnon niin täysin.
Kerran harkitsin vakavissani ottaa pöydän päällä olevat sakset ja viiltää ranteeni auki... En tehnyt sitä loppujen lopuksi siksi, koska se vaikutti niin helvetin typerältä tavalta kuolla. Täytyy kyllä mainita, että ihoni ei ollut ainoa syy miksi harkitsin itsemurhaa, vaan mulla oli/on paljon muita ongelmia elämässäni. Luulen, että useimmissa tapauksissa akne on se viimeinen höyhen joka katkaisee kamelin selän.Minulla on pari-kolme nettikaveria, jotka ovat myös vakavasti harkinneet/harkitsevat itsemurhaa silloin tällöin.
En usko, että kukaan jolla ei ole ollut aknea itse voisi koskaan ymmärtää meidän tuskaa ja verenvuotoa. Koska kukaan ulkopuolinen ei voi ymmärtää, ne vain nauravat päin kasvoja ja vähättelevät meidän ongelmia. Yleisesti ottaen ihmiset olettavat, että paha akne tarkoittaa huonoa hygieniaa, huonoa ruokavaliota ja itsestään piittaamattomuudesta. Toisin sanoen, heidän mielestä akne on meidän oma vikamme, kun ihomme näyttää siltä mitä se näyttää, mikä on täysin väärä olettamus.- roan syönyt
itsellänikin on paljon muitakin ongelmia, en pelkästään aiken takia miettinyt itsemurhaa, mutta kun akne pahenee kamalan näköiseksi niin se on kuin viimeinen pisara, silloin ei enää jaksaisi tehdä mitään eikä huvita olla ihmisten kanssa tekemisissä. Viimeksi jopa oma äitini nauroi kun selitin kyynelet valuen miten akneni on taas pahentunut enkä jaksa sitä enää, sanoi vaan että onpas sulla taas ongelmia, vaikka hänellä itsellään oli nuorena akne, no ehkä jo unohtui miltä se tuntui, onhan siitä jo 20v aikaa kun se siltä hävisi, juuri silloin kun sai mut, mikä antanut vähän toivoa, ehkä multakin se lähtee jos saan joskus lapsen, oon kuitenkin jo siinä iässä milloin monet hankkii, jos vielä löytäisi kunnon miehen joka niitä lapsia haluaa ja oppii itsekin eka tykkäämään lapsista hehhee :D Toisaalta en tiiä kannattaako niin heikkohermoisen ja ongelmallisen ihmisen edes hankkia lapsia :D
- tuttua..
roan syönyt kirjoitti:
itsellänikin on paljon muitakin ongelmia, en pelkästään aiken takia miettinyt itsemurhaa, mutta kun akne pahenee kamalan näköiseksi niin se on kuin viimeinen pisara, silloin ei enää jaksaisi tehdä mitään eikä huvita olla ihmisten kanssa tekemisissä. Viimeksi jopa oma äitini nauroi kun selitin kyynelet valuen miten akneni on taas pahentunut enkä jaksa sitä enää, sanoi vaan että onpas sulla taas ongelmia, vaikka hänellä itsellään oli nuorena akne, no ehkä jo unohtui miltä se tuntui, onhan siitä jo 20v aikaa kun se siltä hävisi, juuri silloin kun sai mut, mikä antanut vähän toivoa, ehkä multakin se lähtee jos saan joskus lapsen, oon kuitenkin jo siinä iässä milloin monet hankkii, jos vielä löytäisi kunnon miehen joka niitä lapsia haluaa ja oppii itsekin eka tykkäämään lapsista hehhee :D Toisaalta en tiiä kannattaako niin heikkohermoisen ja ongelmallisen ihmisen edes hankkia lapsia :D
Se tosiaan on masentavinta, kun kaverit eivät ota tätä hemmetin vaivaa tosissaan ja olettavat, että vika on minussa ja ihonhoidossani.
Kerran, kun oli kaveri yökylässä, ja itsellä alkoi ihonpuhdistusoperaatio, tämä kaveri tokaisi "Ei kait mullakaan olisi näin hyvä iho, jos käyttäisin noin paljon kaikkia aineita iholle". Yritä siinä sitten olla ystävällinen ja kertoa, kuinka itsekin ennen käytti mahdollisimman vähän kaikenlaisia kemikaaleja. Jos nyt ne jättäisi pois, luultavasti tilanne vielä pahenisi tästä...
Poikakaverinkin luona aina saa viivytellä naaman pesua viimeiseen asti ennen nukkumaanmenoa, kun ei ilman meikkiä kehtaa varsinkaan pahempina kausina olla.
Jaksamista vaan kaikille!
- jallee
Kyllähän tää on masentava tauti, joka romahduttaa itsetunnon täysin. Ei kutiseva, nipistelevä, kipeäkin iho ole se suurin ongelma, vaan taudin rajoittava vaikutus elämään.
En käy yön-yli sukuloimassa, en pyydä vieraita, jotka joutuisin majoittamaan. Hätätilanteessa kuljen sitten täydessä tällingissä iltamyöhään ja aamuvarhaisesta. En käy 3-vuotiaan lapseni kanssa uimahallissa, mistä hän suuresti nauttii.
En käy kavereiden kanssa ulkona. Pakolliset kauppareissut sun muut kyllä hoidan tällingissä.
Vältän viimeiseen asti kaikkia juhlia tai muita vierailuja. Hoidan ne jos on pakko.
Jokaisen kuurin tai hoidon jälkeen (jos/kun iho on parempi) olen varpaillani, etten vaan tekisi mitään joka laukaisisi taudin uudelleen. Kertaakaan en ole vielä onnistunut siinä. Kaipa ne näppylät täytyy vain ottaa mukaan perhepotrettiin. - pizzzza
Joskus sitä vaan väsyy tähän kipuun ja peiliin katsominen tuntuu niin pahalta, että itsemurhaakin olen miettinyt, vaikka muuten olen aina pitänyt sitä luonteeni vastaisena. Itsetunto tässä huononee, elämänilo katoaa, erakoituu ja oravanpyörä on valmis. Eniten harmittaa ihmisten ymmärtämättömyys. Kun joku babyface silkki-iho sanoo, että sä otat ton ihan liian vakavasti. Hyvä se on sanoa, kun ei tiedä sitä tunnetta, kun tuntuu että nenä loistaa pakkelikerrostenalta ja otsa täynnä kipeitä "sarvia". Siihen vielä päälle nämä "miks täytyy käyttää kauheet pakkelii ku käy lähikaupas?" -ihmettelijät. Ja joskus kun olen itkua tuhertanut näistä paiseista ja mutsi siihen toteaa et joo on mullakin kauhee akne. Ja siinä otsassa sitten kaks hassua näppyä eikä esim arvista tietoakaan ja ikääkin tietty hiukan enemmän kun mulla. Voin vaan kuvitella miltä mun naama näyttää sen ikäisenä. Tollaset ymmärtämättömien ihmisten kommentit tuntuu niin pahalta. Ensin on muutenkin tän takia koko ajan P*ska olo ja sitten noilla kommenteilla vielä syyllistetään pinnalliseksi ja turhasta marisijaksi.
- 987iujiu9u
Ainoa joka ottaa minun iho ongelmani vakavasti on ihotautilääkärini. Kaikki muut, erityisesti äitini sanovat sitä ja tätä aknestani joka saa minut itsemurhan partaalle.
Joskus mietin sitä, että josko sitten kun on kuollut niin tuleeko ruumiinikin saamaan uusia finnejä...?- :(
Jos haluatte neuvoja tai jutella asioistanne minulle niin sähköpostini ja meseni on: [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793