Tänää

Onki jo perjantai
huomena lauantai
sitte jo onkii sunnuntai

Tänää
alanki valmisteleen
tulevaa viikonloppua

Porstuan kommuutista
tupahan kirnuni tuonki
lavihtalle asetun istuun
alan kirnuamaan voita

Siinä kirnutessa
ajatukset tekee matkaa
kerkiin kylässäki käydä
herkistyy välii kyynelii
miten onkaa jääny
sydämelle sielä läikähtää

Olihan nee sydämet sillon
niin, niin samalla aaltopituudella
ihan ääneen totean
se oliki sydänten kesää
silloo ei ollukkaa
niitä vielä "pilvisiä päiviä"

Kirnussa mäntäki pysähtyy
esliinan liepeitä käsi etsii
kyyneleet kasvoille ehtii

Voih mites mää taas
ajattelinkaa
no eihän sydän
sinussa kipiää tehny

Ei tehny
nehän oli niitä aurinkoisia päiviä
niitäki matkalla ollu

Eikä nytkää pilvistä
on semmosta seesteistä
tuotaki viikonloppua aatelessa
kirnutessa tarjottavaks
voita leivän päälle

Jospa joku tulee
kyllää
saa istahtaa lahvihtalle ja
varmaanki silloo ois
semmonen aurinkoinen päivä

8

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minanoita

      Runosi vanhanajan tunnelma
      herätteli noidan runoosi
      vastaamaan heti ensimmäisenä=)))

      Miltä maistuu itse kirnuttu
      voi??En ole koskaan sellaista
      saanut=)))

      Kauniisti aamutuimaan Liisa
      olet sie runoillut=)

      • Etko Sinä rakas
        oo saanu vasta kirnuttua voita maistaa?
        Se kuules varsinki se kesävoi,
        on vertaansa vailla.

        Muistan kun pajut alkoi silmuja tekee,
        niitä me lapset säkkiin riivittiin.
        Lehmät ammui haistoi ja kevään,
        saivat syödä ja kohta saatiin keltasta voita.
        Lapsena piti kirnutakki ei se aina niin kivaa ollu.
        Mut palkitsi nälkäsen lapsen voita sai leivän päälle.
        Aika kultaa esiin nousee ja nyt aurinkoisina
        neki hetket hohtaa.

        Minänoita

        Mökilläni ois pystykirnu kyllä Liisan pitäs nyt
        Sinulle kirnuta sitä voita.
        Tässä näin eläydyin ja kirnutessa tein noita
        kyläilyjäki kävin mökin Antinki luona.
        Olipsa kiva kun hirvisit tarinaani vanhaa aikaa
        jota kansamme eläny, sydämellä suurella rakkaudella.
        Sinulle oikein hyvää viikonloppua Liisa


      • Miten veitkin minut.
        Hanna-Hitriikan helmaan.
        Tuonne Savonmuon korpeen.
        Tuvan penkille.
        Oottamaan.
        Sitä maailman parasta leipee.
        Jota vain famuni osaa.
        Tuoksunkin toit.
        Ajatuksen lapsuuden.
        Aamos-fafa parrakas.
        Myhäilee seinustalla tuvan.
        Ja pysynpiippuaan rassaa.
        Jokohan teeripaistia saatais.
        Famu työntää pois helmoistaan.
        Minut tuitukkansa.
        Ja nyt saan minäkin voita fanikalleni.

        Kiitos ja perjantaita Liisukka


      • Margitta kirjoitti:

        Miten veitkin minut.
        Hanna-Hitriikan helmaan.
        Tuonne Savonmuon korpeen.
        Tuvan penkille.
        Oottamaan.
        Sitä maailman parasta leipee.
        Jota vain famuni osaa.
        Tuoksunkin toit.
        Ajatuksen lapsuuden.
        Aamos-fafa parrakas.
        Myhäilee seinustalla tuvan.
        Ja pysynpiippuaan rassaa.
        Jokohan teeripaistia saatais.
        Famu työntää pois helmoistaan.
        Minut tuitukkansa.
        Ja nyt saan minäkin voita fanikalleni.

        Kiitos ja perjantaita Liisukka

        Sinäki Margitta olet saanu
        noita elämyksiä evvääks
        korven tarinoita
        ei niitä ei voi unhoittaa!!!
        Pohojanmaalla se kuuluisa
        mainoa maitorieska
        miten sitäki lasna ooteltiin
        puulaatikon päällä uunin vieressä.

        Voi miten arvokasta kirjoititkaa
        aii jaii ihan kyynel tässä läsnä.
        Tämä minun tuli tässä
        kait senki piti saada tulla.
        Rakkaudella lämmöllä nyt
        muistella maanläheistä elämää.

        Margitta

        muistojamme helmiämme
        kiitos vielä ihanasta
        noista monista
        jotka elää Sinun
        sydämen lämmössä
        Hyvää viikonloppua, rakkaudella Liisa


    • kaaru

      kyl Sie osaat
      näin Siut kirnuamassa
      voita leivän päälle
      muistelevan menneitä
      kyyneleitä ja hymyä
      kaikilta piilossa
      omissa mietteissä

      jospa joku nyt
      tulee kylään
      on Siulla tarjottavaa

      Hieno runo, totta tosiaan:)

      • Pitihän sitä nyt viikonloppua valmistella
        ennehän sunnuntai oli lepopäivä

        kaaru

        minun kyllä tekis ihan oikeasti mieli
        tehdä noita asioita
        niistä jääny niin lämmin muisto
        ne antoi jotaki jos nyt kaiken ajan veiki

        elävöitti tuoki hetki kun kirnusin
        sain jonkinmoisen otteen
        Sinulle lauantaiaamuus eilisestä kiitos
        saas nähä millä vempaimella tänää...Liisa


    • tomppa2006

      ...kesänä ensimmäistä kertaa sellaisen vaakasuunnassa oleva kirnun, kuulemma jotain satakuntalaista perua...

      Pystykirnuja näkee vielä usein, koskaan en kuitenkaan ole elämässäni nähnyt kirnuttavan.

      Runosi on hieno, se vie ja kantaa kauas. Komea saavutus ja tuo meille nuoremmille elävänä kuvitelmia menneestä. Kiitos tästä lukunautinnosta.

      • Semmoset eväät lapsena saanu
        kaikkea oppi tekemään
        tuo kirnuaminen se oliki
        etupäässä lasten hommaa.

        noista kirnuista jos nyt oikein tiedän
        alkuperäinen tuo pystykirnu
        uudempi keksintö mainitsemas veivattava

        tomppa2006

        tämä elämänkirnu se see vasta onki
        tuleekos voille
        Sinulle kiitos historianhavinassa piipahdit
        Liisa aamussa miettii kummallas jalalla nyt


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe