Tuossa hiukan aikaisemmin "Falco.peregrinus" usutti meitä 60-kymppisiä risat käsittelemään kaikenlaisia aiheita, politiikkaakin. Meikäläistä ei tarvitse paljoa yllyttää. Mitäpä mieltä olette juuri nyt näinä päivinä esille tulleesta eläkeiän muuttamisesta? Meidän tasavaltamme hallitushan ehdottelee ikärajojen ylentämistä.
Minulla itselläni on vapaamielinen asenne asenne siihenkin asiaan eli noihin eläköitymisen ikämääreisiin. Olenhan minä itsekin parasta aikaa eläkkeellä, pienellä semmoisella. Entäpä jos eläkeasioissa saisimme raivatuksi ikärajoihin lisää väljyyttä? Se tarkoittaisi myös sitä, että alarajaakaan ei tarvitsisi nostaa. Toisaalta työelämässä olisi hyväksyttävää olla pitempäänkin, jos kuntoa ja inspiraatiota riittäisi, siis vaikkapa reippaasti yli 68-vuotiaisuuden. Jos me itse sillä tempulla tekisimme kuuluisan "eläkepommin" ainakin osittain suutariksi, niin saisimme poliitikot äimän käen rooliin?
Myönnän, että en edes tarkkaan tunne verottajan suhtautumista töitten tekemiseen eläkkeellä oltaessa. Siinähän on tietääkseni jotain ansiorajakynnyksiä ilman eläkkeen pienenemistä. Entä jos eläkeläisten työstään ansaitsemista ansioista menisikin hyvin pieni vero tai ei veroa laisinkaan? Me itse voisimme säästää niistä omista ansioistamme ylimääräistä "pankkitilikassaa" sen eläkkeen täydennykseksi, joka meille muutoinkin tulee? Tai voisimme kuluttaa tienestimme iloisella mielellä kuten meidän tätä nykyä istuva pääministerimme suosittelee.
Ruvetaanko politikoimaan?
22
951
Vastaukset
- Fridanna
Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua eläkeiän nostamisesta. Itse olin täyttänyt 64 vuotta jäädessäni eläkkeelle ja olisin varmaan vielä jaksanut jatkaakin ja mahdollisuuskin siihen oli, kenties. Oli kuitenkin tulossa melkoinen muutos koko organisaatioon, joten oli viisanta poistua.
Ymmärrän 3-vuorotyötä tekeviä hoitoalan ihmisiä sekä päiväkotihenkilöstöä. Yli 60-vuotiaana hälisevä lapsiporukka voi ottaa tiukille:)
Toisaalta ihmettelen terveiden alle 60-vuotiaiden kiirettä eläkkeelle ja etelän lämpöön talviksi. Sairastelevat ovat eri asia.
Ihmettelemme nuorempien elämänasennetta: minulle kaikki ja heti. Onkohan meillä varaa siihen!
Jos minulta kysyttäisiin, onko oikein nostaa eläkeikää, en osaisi suoralta käsin sanoa ei tai kyllä. Asiaa pitää katsoa monelta suunnalta. Ammattiliitot älähtivät sitä, ettei heiltä kysytty. Onko liittotasollakaan aina viimeisin tieto ruohonjuuritason asioista. Olen itse toiminut ay-aktiivina aikoinani, mutta siitä huolimatta uskallan ihmetellä. - Skypelisti
Kaipaisin tasapuolisuutta tasapuolisuutta politiikkaan. Mediat on niin täynnä demareita, ettei tasapuolisuutta voida odottaa:(
- Jaa-a, ojasta allikkoon
Ja mitä, kun jo 50-vuotiaat potkaistaan pois työelämästä? Ovatko he sitten työttöminä työnhakijoina 50-yli65vuotiaaksi asti? kyllä on kyykyttämistä!
Jaa-a, ojasta allikkoon kirjoitti:
Ja mitä, kun jo 50-vuotiaat potkaistaan pois työelämästä? Ovatko he sitten työttöminä työnhakijoina 50-yli65vuotiaaksi asti? kyllä on kyykyttämistä!
Kyllä ikääntyvä väestö tulee joutumaan ahtaalle. Käytännössä monilla aloilla ei katsella yli viisikymppisiä. Kortistossako ihmiset notkuvat viisitoistakin vuotta? Kyllä siinä talous ehtii mennä pahasti kuralle.
Voihan nytkin työskennellä 68-vuotiaaksi. Jos on terve ja sellaisella alalla, että töitä riittää. Mieluummin olisin nähnyt, että joustoa olisi tullut vaikka molempiin suuntiin.- ainakin olivat
Jaa-a, ojasta allikkoon kirjoitti:
2000 vuoden alussa ja ikä senkuin lisääntyi, siinäpä sitä sitten turhautuneena koettaa säilyttää ansiosidonnaisensa kunnes pääsee työttömyyseläkkelle, naurettavaa puhetta eläkeiän pidentämisestä. Kysykööt työnatajilta, niille kelpaa vain nuori, kaunis, mieluummin laiha(syö vähän rehuja) insinööri tai vastaava, ei paljon vaadi palkkaa ja ennenkaikkea on nöyrä ja hyvin sopeutuvainen.
- jatketaan..
Hyvä aloitus sinulta ja Fridannan jatko siihen. Jatketaan tästä, vaikka minulla ei olekkaan mitään ns. "pyöränkeksimis" ideaa uudestaan.
Itse sanouduin irti työstäni v-91, jolloin olin vaille 48-v. Työni oli aivan liian stresaava voimilleni, enkä pystynyt jatkamaan, vaikka esimieheni yritti kovasti saadakseen minun jäämään.
Hän myös ounasteli (puhui tosiasiana), että Suomeen tulee ennenkuulumaton lama. Sitähän minä en uskonut, vaan luulin saavani työtä vaikka siivoojana. Toisin kävi. Ei mitään.
Onneksi oli kuitenkin tämä ansiosidonnainen päiväraha, jolla pärjäsin paremmin, kuin mieheni antamilla "armopaloilla", silloin, kun jäin hoitamaan nuorinta lastamme kotiin.
Sekin siunaus, että olin vain vajaan vuoden kotona, joten eläkettäkin nykyisin kertyy riitävästi.
Itse en ole paljonkaan seurannut politikointia, vaikka isäni eläessään oli hyvinkin aktiivi kunnanhallituksessa ja valtuustossa. Hän maalla ja minä Hesassa "konttorirottana" kirjanpitäjänä.
Lapsuus kuitenkin on opettanut tuon säästäväisyyden, sellaisen "tyhjästä nyhjäämisen" ja elämisen varojeni mukaan, kadehtimatta varakkaampia, mutta ei myöskää halveksimalla itseäni huonommin pärjääviä.
Rohkea oli tuolla syytös, että ns. suuret ikäluokat olisivat rosvoja! Uskomatonta! Vaikka itse olenkin niitä aiemin syntynyt, niin sisaruksistamme on myös niihin kuuluvia, enkä ketään heistä tunnista rosvoiksi.
Toisaalta tunnistan useitakin nuoria (60-luvulta) omien lasteni lisäksi, joille on vanhempien kustannuksella kuulunut, kuin "manulle illallinen" koulutus ja pitkälle jatkuva täysylöspito kotona.
Lisäksi on alkanut tulla sukulaisperintöjä, jotka on surutta pistetty "sileäksi" ja vanhempien muistaminen nyt eläkeläisenä on jäänyt tuskin postikortin arvoiseksi heille, joilla ei ole nettiä ja eivät osaa lukea kännykkäviestejä.
En osaa arvailla, kuka tai ketkä ovat jotain tehneet tämän taloutemme hyväksi, mutta siinä, kun äitini viellä juoksi paljainjaloin, tai puukengät jalassa kouluun, minä sain taapertaa "kunnanmonoilla" koulutieni ja sitä riitti edestakaisin 14 km. Alku 2 km oli vain metsänhalki, sitten alkoi kärripolkutie.
Kuka lieneekin rosvo tässä yhteiskunnassa, mutta itse uskoisin, että sodanjälkeiset lapsukaiset ovat jo jotain hyvitystä ansaineetkin, jos sitä ovat jostain saaneet.
Muutoin pistettäköön taas kaikki ruoka, alkoholi
ja tupakka, kuponkien leikkaa/liimaa systeemiin.
Kyllä kaikki 60 muistavat tämän kuponkiajan, mutta onkohan kaikilla nuoremmilla siitä hajuakaan? Töihin siitä, hus, hus,. Me aloimme ansiotyöt jo täytettyämme 10-v ja sitä ennen oli kotona aina sitä "vie mennessäs, tuo tullessas" askaretta...possakkaa, kuten kotiseudullani sitä kutsuttiin. saa jo olla yli tuon 65 vuodenkin töissä, niin halutessaan..ja eikös se eläkekertymäkin ole suurempi niillä lisävuosilla, miten mie olen muistavinani..tai ymmärtävinäni?
- aloilla saa
olla jo nyt työssä 68 ikävuoteen saakka.
Oma henkilökohtainen tuntemukseni on Vanhasen hallituksen yksipuoliseen eläköitymisiän nostamispyrkimykseen epäileväinen. Silti otin esille tuossa aloituksessani nykyistä suuremman joustavuuden. Ja joustavuutta olisi mahdollista laajentaa myös ikähaarukan alapäässä toisin kuin mitä ministerit nyt ovat touhuamassa. Yläikärajana on nykyisin 68 vuotta. Jos ja kun meistä joku tai moni haluaisi jatkaa työelämässä vielä sen jälkeen vanhemmallakin iällä, niin siitä voitaisiin tosiaan antaa jo erikoisbonusta esim. verohelpotuksen muodossa.
Ymmärrän hyvin ay-liikkeen ärtymyksen hallituksen aikeisiin nähden tässä asiassa. Kun työmarkkinajärjestöt ovat osallistuneet tähän asti näitten asioitten valmisteluun, niin nyt hallitus haluaa muuttaa sen asetelman. Käytännössähän se tarkoittaa sitä, että Vanhasen hallitus on asettumassa yksipuolisesti työnantajatahon puolelle. Ei vaikuta rakentavalta politiikalta. Hallituksen tekemisissä on toheltamisen vaikutelma. Lieneekö hallituspuolueitten taholla kysytty tässä asiassa edes oman puolueen eli mm. Keskustan ja Kokoomuksen omien eläkeläisjärjestöjen mielipidettä ja otettu sitä huomioon?
Nuorempien eläkeläisiin kohdistama arvostelu on tosiaankin omituista. Esim. nykyiset koulunkäymisen mahdollisuudet ja siihen liittyvät tukirakenteet koulukuljetuksineen ja opintoavustuksineen on aikaansaatu meidän aikaisempien sukupolvien pitkäjänteisellä toiminnalla, päätöksillä. Eivätkö nuoremmat ymmärrä arvostaa heille rakennettujen mahdollisuuksien tekijöitä, aikaansaajia? Tietenkään kaikki nuorempi väki ei ole mukana tuossa ikääntyviin suunnatussa moitiskelussa, mutta epäreilulta se tuntuu. Onko kiittämättömyys nuorison antama palkka?- beessisloggi
kiittämättömyydestä, yleisesti en ole sellaista itse huomannut. Itse en haluaisi lietsoa eripuraa eri ryhmien välillä, sukupolvien, työikästen, työttömien, eläkeläisten, rotujen,heimojen, sukupuolten, minkään.
Ihmeen nopeasti minun mielestäni osa meistä tottui tuohon 63 v. alkaen eläkkeelle pääsemisen mahdollisuuteen. Olletikin, kun suurin osa meistä suomalaisista jää eläkkeelle hiukan alle 60 vuotiaina. Jäi myös silloin, kun eläkeikä alkoi 65 v. ja tästähän ei ole pitkä aika. Tuskin tämä tulee toimimaan, pikemminkin lienee nyt odotettavissa joukkopako eläkkeelle.
Tosiasiahan on se, että porkkana ei kelvannut, nyt yritetään kepittämällä. Taantuma oli varmaan hyvä ajankohta päätökselle. Ei tämä kovin isoa joukkoa koske, n. 60 % työikäisistä on jo joka tapauksessa pois työelämästä, masennus lienee aika yleinen syy?
Se, ettei muita väyliä varhaiselle eläköitymiselle tukittu samalla, pistää kyllä miettimään päätöksen mielekkyyttä.
Mielekästä tai ei, kun katsoo huoltosuhteen kehittymistä tulevaisuudessa, ymmärtää helposti, että jotain oli tehtävä. Onhan tämä mahdollisuus ollut koko ajan olemassa.
Työttömäksi -> korvauspäiviä -> työpätkiä -> korvauspäiviä -> "nollapäiviä" tai/ja laskurin nollaus -> pitkäaikaistyöttömänä -> työttömyyseläkkeelle -> pienelle vanhuuseläkkeelle.
Eläkekertymä on tietenkin pieni mutta eihän se tule yllätyksenä.
Pienen eläkkeen luulisi olevan yhteiskunnan etujen mukaista?
Ainakin se on halvempaa kuin superprosenttien maksaminen.
Mahdollisuus on ollut olemassa!- ovat saavuttaneet
beessisloggi kirjoitti:
kiittämättömyydestä, yleisesti en ole sellaista itse huomannut. Itse en haluaisi lietsoa eripuraa eri ryhmien välillä, sukupolvien, työikästen, työttömien, eläkeläisten, rotujen,heimojen, sukupuolten, minkään.
Ihmeen nopeasti minun mielestäni osa meistä tottui tuohon 63 v. alkaen eläkkeelle pääsemisen mahdollisuuteen. Olletikin, kun suurin osa meistä suomalaisista jää eläkkeelle hiukan alle 60 vuotiaina. Jäi myös silloin, kun eläkeikä alkoi 65 v. ja tästähän ei ole pitkä aika. Tuskin tämä tulee toimimaan, pikemminkin lienee nyt odotettavissa joukkopako eläkkeelle.
Tosiasiahan on se, että porkkana ei kelvannut, nyt yritetään kepittämällä. Taantuma oli varmaan hyvä ajankohta päätökselle. Ei tämä kovin isoa joukkoa koske, n. 60 % työikäisistä on jo joka tapauksessa pois työelämästä, masennus lienee aika yleinen syy?
Se, ettei muita väyliä varhaiselle eläköitymiselle tukittu samalla, pistää kyllä miettimään päätöksen mielekkyyttä.
Mielekästä tai ei, kun katsoo huoltosuhteen kehittymistä tulevaisuudessa, ymmärtää helposti, että jotain oli tehtävä.oikein oikean eläkeiän, eikö ketään poispotkittua
ole edustettuna, seitsemän vuotta sai norkoilla että pääsi työttömyyseläkkeelle v.2007 alusta ja työkunnossa olisin edelleen mutta eipä enää huvittaisi, potut pottuina. - jousto alaspäin!
ovat saavuttaneet kirjoitti:
oikein oikean eläkeiän, eikö ketään poispotkittua
ole edustettuna, seitsemän vuotta sai norkoilla että pääsi työttömyyseläkkeelle v.2007 alusta ja työkunnossa olisin edelleen mutta eipä enää huvittaisi, potut pottuina.V53:sta 65:een.
Vuosittaisessa tarkastuksessa väittivät nuorekkaaksi ja hyväkuntoiseksi. - niin 4711
jousto alaspäin! kirjoitti:
V53:sta 65:een.
Vuosittaisessa tarkastuksessa väittivät nuorekkaaksi ja hyväkuntoiseksi.mullekin sanottiin v.1999 että olen hyvännäköinen(työkkärin ihminen) mutta ei se ikä 53 v työnantajaa innostanut, että silleen ja onko ulkonäkö sittenkin se paras mittari.
- Juuri on saatu Suomessa
asutettua 400 000 evakkoa!
Muissa pohjoismaissa ei tällaista pakollista "verenluovutusta" ole ollut, vain Suomessa.
Muut pohjoismaat ovat ongelmissa maahanmuuttopolitiikkansa kanssa.
Tanska seitsemän vuotta sitten kiristi minimiin,
mutta liian myöhään, on jo ongelmissa.
Opettajat uupuvat, ja vaikeudet vain lisääntyvät koko ajan.
Lue Suomen Kuvalehden tuoreesta numerosta Helsingin Myllypuron yläasteen kouluoloista.
Sääliksi käy suomalaista opettajaa.
------ No entä
sitten me jotka olemme joutuneet lähteen hankkiin muualta leivän Suomesta. Kyllä meitä on yli tuo 400 000! Itse lähdin vanhempien kanssa Ruotsiin 1955 vuonna, olin silloin kuusi vuotias. Enkä ole kummankaan puolelta karjalainen.
Että onkos tuo Suomen politiikka saanut oikeasti vielä mitään aikaan?
- filokki
tuo eläkeiän nostaminen.Monelle se olisi pelastus elämälle. esim alkoholisoitumista olisi vähemmän ja siksi myös terveyttä riittäisi pitempään. Elämän sisältö olisi pitempään ja yksinäisyysongelmat siirtyisivät myöhäisempään aikaan.Jos kellä ei ole terveyttä olla työssä ,hän voi siirtyä sairauseläkkeelle kuten nytkin.
Itse nyt jatkan vielä työtäni eläkeiästäni huolimatta.Käteen minulla jää palkkaa vähemmän, kuin ennen eläkeelle jäämistä,kun veroa menee nyt enemmän.Mutta onhan minulla eläketulo ja palkkahan on sen päälle plussaa kaikki ja mikä parasta, terveyttä on vielä tehdä töitä. Kun värkkäsin tuon aloitukseni, niin siihen tuli tosiaan kimmoke Falco.peregrinuksen aikaisemmasta kirjoituksesta. Tässä yhteydessä on tosiaan olemassa noita lakipykälien määritelmiä ja toisaalta ihmisten elämisen olot ja terveys vaihtelevat hyvinkin paljon. Elävän elämän todellisuus ei aina meinaa osua yksiin säädettyjen pykälien kanssa.
Takavuosilta on jäänyt mieleen eräs murheellinen tapaus. Tänne Koti-Suomeen oli palannut USA:sta ikääntynyt naishenkilö, yksinäinen amerikansuomalainen. Yhdysvalloissa hän oli pitkälle vanhuusikäisenäkin, muistaakseni vielä 80-vuotiaana työskennellyt jossain varakkaassa perheessä kotiapulaisena tai vastaavissa tehtävissä (tarkkaa titteliä en tiedä). Vuosikymmenien aikana hän oli koonnut melkoiset säästöt. Hän palasi Suomeen tarkoituksenaan viettää rauhallisia vanhuudenpäiviään täällä. Sitä silmälläpitäen hän osti itselleen sopivaksi arvioimansa talon tontteineen. Myyjäpuolella oli sitten kuitenkin osunut olemaan vilpillinen porukka, joka halusi saada vääryydellä eläkeläisvanhuksen rahat ja myi kelvottoman talon, joka ei ollut juuri minkään arvoinen. En muista, mitenkä siinä käräjöinnissä kävi, mutta minun mieleeni jäi tuo pitkä työura USA:ssa. Hyvin terveytensä säilyttänyt, luotettava ja ahkera ihminen oli mukana työelämässä pitkälle vanhuuteen meidän suomalaisten tavanomaisen käsityksen mukaan katsottuna.
Niin, onhan noita poliittisen keskustelun palstoja täällä Suomi24:n sivustoillakin runsaasti. Oikeastaan olen itse sitä mieltä, että kaikenlaisen väen, nuorten ja vanhojen ja kaikkien siltä väliltä, kaikenlaisen väen olisi hyvä olla mukana keskusteluissa yhdessä. Toisaalta onhan tuo kuitenkin myös niin päin, että kun suoraan eläkeläisiin kohdistetaan arvostelua tai erityisiä lainsäädännön toimia, niin mikäpä estää meitä pistämästä pystyyn ajatusten vaihtoa myös ihan senioriporukan omin voimin. Kapasiteettia näkyy löytyvän yllin kyllin ja sen seikan on tämäkin pieni debatti osoittanut. Joka tapauksessa me kaikki kuulumme mukaan yhteiskunnan kokonaisuuteen, olipa ikäporukkamme nimike sitten 60 tai 70 tai 80 tai 90 tai vaikka 100 .- Flegmaattinen
Eihän meidän tarvitse.
Älyn laviini Rukan rinteillä, etelän metsäluterilainen, on neroudessaan tehnyt päätökset kansan puolesta.
Vänrkki nappula, Euroopan tunnustama ekonomisti, siunaa nerouden tulokset.
Älytkäämme onnemme kätkemättä sitä!
Aploodeja ja gallupsuosiota niiden ansaitsijoille!
Hurraa, hurraa, hurraaaa!- Fridanna
Olikohan niin, että 1947 syntyi vauvoja eniten. He tulevat 63 vuoden eläkeikään ensi vuonna. Tilastoista varmaan löytyisi sen ikäluokan eläköityvä määrä, mutta todennäköisesti se on kuitenkin huippu. Jos lama on pahimmillaan ensi vuonna, niin kuinka käy yhteiskunnan verotulojen silloin. Eläkkeet ovat kuitenkin pienenmpiä kuin palkkatulot.
Tämä asia voisi olla yksi näkökulma hallituksen esitykseen eläkeiän nostossa. Eläkemaksuja ei enää peritä eläkkeistä, joten kerättävä summa on ainakin jonkin aikaa pienempi työllisten määrä vähetessä laman johdosta. Vosisivatko siis eläkerahastot olla myös eläkeiän noston takana! Fridanna kirjoitti:
Olikohan niin, että 1947 syntyi vauvoja eniten. He tulevat 63 vuoden eläkeikään ensi vuonna. Tilastoista varmaan löytyisi sen ikäluokan eläköityvä määrä, mutta todennäköisesti se on kuitenkin huippu. Jos lama on pahimmillaan ensi vuonna, niin kuinka käy yhteiskunnan verotulojen silloin. Eläkkeet ovat kuitenkin pienenmpiä kuin palkkatulot.
Tämä asia voisi olla yksi näkökulma hallituksen esitykseen eläkeiän nostossa. Eläkemaksuja ei enää peritä eläkkeistä, joten kerättävä summa on ainakin jonkin aikaa pienempi työllisten määrä vähetessä laman johdosta. Vosisivatko siis eläkerahastot olla myös eläkeiän noston takana!Mietityttää tosiaan, mitkä motiivit, tarkoitusperät ovat taustalla, kun pääministeri Vanhanen on ottanut aika lailla sanelupoliittisen asenteen eläkkeelle siirtymisen ikärajan nostamiseksi.
Eläkerahastojen vaikutus voisi hyvinkin olla mukana vaikuttamassa ainakin yhtenä tekijänä. Meneillään olevan talouden laskusuhdanteen takia eläkerahastojen omistamien osakesijoitusten arvo on supistunut huomiotaherättävässä määrin. Eikä ole pitkääkään aikaa siitä, kun eläkerahastot itse halusivat aikaisempaa vapaampia käsiä bisniksen tekemiseen eläkerahastojen massiivisilla varoilla. Olisiko eläkerahastoissa tehty myös epäonnistuneita osakeostoja ja nyt olisi sitten hätä käsillä? Ja olisiko pantu pääministeri asialle?
Kun pääministeri tähdentää sitä, että nyt päällä oleva talousahdinko, kriisi, vaatii tilanteen pelastamiseksi eläkeiän korottamista, niin juuri sitä toteamusta pitääkin miettiä tarkkaan ja sitä on aiheellista ruotia oikein kunnolla. Mieleen tulee kanadalainen yhteiskunta-analyytikko Naomi Klein ja hänen esittämänsä kovaluontoisen talousliberalismin kritiikki. Klein on kiinnittänyt huomiota siihen, että kriisiaikoina shokkiluontoiset poliittiset päätökset menevät helpommin läpi kuin "normaaleina aikoina".
Onhan meillä täällä Suomessakin kokemusta menettelystä 1990-luvun laman ajoilta niin Ahon kuin Lipposenkin hallitusten tekeminä. Kriisin aikana hallitus teki hätäistä ja harkitsematonta politiikkaa, joka meni eduskunnassa läpi ryhmäkurin voimalla niin että sujahti.
Mitähän kaikkea Vanhasen hallituksen ministereitten pöytälaatikoissa oikein onkaan nyt kriisin aikana esilletulevina "uudistuksina"? Mahtaisikohan tässä tilanteessa auttaa yhtään, jos me kansalaiset olisimme hoksottimet hereillä ja yrittäisimme puntaroida asioita myös näillä keskustelupalstoilla. Tulepa sinäkin "Falco.peregrinus" itse esille, kun kerran poliittista keskustelua peräsit täällä ikäryhmäsivuilla!
- poliitista
Keskustelua varten,tällä palstalla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1137378Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista705901- 955064
- 524335
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494146- 2233996
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283778- 433644
- 552972
- 422467