kun raha ei riitä!

pennitön

Olen ahdistunut tilanteestamme, olen opiskelija ja mieheni työssäkäyvä. Meillä on aina rahat finaalissa vaikka kuinka yritän pihistää. Lapsia meillä on neljä joten heihin menee aivan tolkuttomasti kun ruokakin on niin kallista. Yritän kokoajan etsiä itselleni keikkatyötä, vielä siinä onnistumatta. Todella väsyttävää tällanen kituutus..

12

3288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antaa vinkkejä noilla tiedo...

      no miten asutte?
      millaisia summia menee ruokakauppaan? nuo on ne asiat, joissa on helpointa säästää.

    • Meidän tilanne

      Jos olisin sinkku rahaa olisi ja voisin tykittää täysillä ,nyt kaikki rahat menee muijaan ja lapsiin !!

      Vi^***taa tää jatkuva kyttäily rahan (kaikkien ostojen)kanssa kun yksin ei tarvis katella kun omat tulot on hyvät ,mut elätähän täällä etelässä 4 muuta ,kun se tilan tarve on kummiskin tällä porukalla iso.

      Meillä vaimo sentään töissä ,mut sen tulot ei riitä kuin päivähoitomaksuihin ja lasten vaatteisiin ja sen omiin menoihin.

      • täti moonika

        Päivähoitomaksut perustuvat tulotasoon perheessä eli jos on heikko tilanne, voitte anoa maksujen alentamista tai peräti poistoa riippuen siitä,mikä on tämänhetkinen maksukykynne.
        Toiseksi, asumiskulut(vuokra sähkö vesi) ja tavallisen perheen välttämättömimmät menot voitte tarkistaa kuntanne sosiaalihuoltajan luona eli jos rahat eivät riitä, niin saatte kuukausittain avustusta.Asumistukeakin saa,koska teillä on iso perhe. joskus saattaa olla niin, että perheet eivät yksinkertaisesti ole tietoisia heille kuuluvista tuista ...joten toivoa on!


      • Kiva muuten ,mut
        täti moonika kirjoitti:

        Päivähoitomaksut perustuvat tulotasoon perheessä eli jos on heikko tilanne, voitte anoa maksujen alentamista tai peräti poistoa riippuen siitä,mikä on tämänhetkinen maksukykynne.
        Toiseksi, asumiskulut(vuokra sähkö vesi) ja tavallisen perheen välttämättömimmät menot voitte tarkistaa kuntanne sosiaalihuoltajan luona eli jos rahat eivät riitä, niin saatte kuukausittain avustusta.Asumistukeakin saa,koska teillä on iso perhe. joskus saattaa olla niin, että perheet eivät yksinkertaisesti ole tietoisia heille kuuluvista tuista ...joten toivoa on!

        A: Tulot ovat varmaan sen verran "isot" et ei varmaan edes saatas .Molemmat ovat sentään töissä.Vaikka vaimo on pienipalkkainen niin itse olen keskituloinen tai jopa yli ,vaikka verotushan sen kivasti leikkaa brutto tuloja.
        Tulorajat ovat käsittääkseni suht. pienet et sais jotain merkittävää alea hoitomaksuihin.

        B: Asumme omassa talossa ,jossa on kokoajan remppaa(pakollisia ,muut siirrämme jonnekkin tulevaisuuteen..) ja asuntovelkaa..Auto tietenkin pakko olla jo mielenrauhan takiakin.

        C: Ei suomea tuki hommilla rakenneta eli asenteeni on >Syön vaikka itse männyn kaarnaan ennekuin sossuun menen jotain itsetuntoa minullakin sentään on.

        Teen kaikki ylityöt mitä vaan on mahdollista ja oli myös töinen työ joka nyt loppui tämän ajan seurauksena >>>


        Vuokralla ei olisi mitään järkeä asua ,kun kämpän pitäisi olla tosi iso.

        Eli oma veitikka jalkovälissä on tämän järjestänyt ja siintä kannan myös vastuun.Teen vaikka jokapäivä ympäripyöreää päivää ,mut tukia en hae.
        Haluan kummiskin lapsilleni ihan hyvät vaatteet ja terveellisen ruuan yms. normi elämän.

        Tämä talon rotisko oli vain se virhe tikki ,kun täällä on talot kalliita ja tässähän tätä laittamista löytyi yllättävän paljon.

        Tottakait sitten olisi pyydettävä apua jos joskus lapsille kaiken jälkeenkään ei pystyisi tarjoamaan ruokaa yms. kunnollisia elin oloja>>En sentään ihan tyhmä ole vaikka yritän itse hoitaakkin tämän.
        Aina voi yrittää vaikka mitä > Myydä vaikka pyllyä ;)


      • Ei se ole mikään
        Kiva muuten ,mut kirjoitti:

        A: Tulot ovat varmaan sen verran "isot" et ei varmaan edes saatas .Molemmat ovat sentään töissä.Vaikka vaimo on pienipalkkainen niin itse olen keskituloinen tai jopa yli ,vaikka verotushan sen kivasti leikkaa brutto tuloja.
        Tulorajat ovat käsittääkseni suht. pienet et sais jotain merkittävää alea hoitomaksuihin.

        B: Asumme omassa talossa ,jossa on kokoajan remppaa(pakollisia ,muut siirrämme jonnekkin tulevaisuuteen..) ja asuntovelkaa..Auto tietenkin pakko olla jo mielenrauhan takiakin.

        C: Ei suomea tuki hommilla rakenneta eli asenteeni on >Syön vaikka itse männyn kaarnaan ennekuin sossuun menen jotain itsetuntoa minullakin sentään on.

        Teen kaikki ylityöt mitä vaan on mahdollista ja oli myös töinen työ joka nyt loppui tämän ajan seurauksena >>>


        Vuokralla ei olisi mitään järkeä asua ,kun kämpän pitäisi olla tosi iso.

        Eli oma veitikka jalkovälissä on tämän järjestänyt ja siintä kannan myös vastuun.Teen vaikka jokapäivä ympäripyöreää päivää ,mut tukia en hae.
        Haluan kummiskin lapsilleni ihan hyvät vaatteet ja terveellisen ruuan yms. normi elämän.

        Tämä talon rotisko oli vain se virhe tikki ,kun täällä on talot kalliita ja tässähän tätä laittamista löytyi yllättävän paljon.

        Tottakait sitten olisi pyydettävä apua jos joskus lapsille kaiken jälkeenkään ei pystyisi tarjoamaan ruokaa yms. kunnollisia elin oloja>>En sentään ihan tyhmä ole vaikka yritän itse hoitaakkin tämän.
        Aina voi yrittää vaikka mitä > Myydä vaikka pyllyä ;)

        häpeä sinne mennä, omiasihan ovat!
        Mieti sitä kaljasieppoa, joka hakee rahaa sieltä, sun rahojas se kittaa (ja mun kanssa)
        Anna lapsille mitä ne tarvitsevat,nyt!
        Mua vieläkin ottaa aivoon se, kun isä JOI rahat ja jouduin 15v (parhaassa iässä siis) menemään syksyllä kouluun kumisaappaissa vaikka oli kaunis syksy"...ja marraskuussa ilman takkia!
        Ja äiti ei hakenut apua..."kyllä me pärjätään!" PRKL...vieläkin olen katkera siitä! ja oli noloa olla risoissa rytkyissä siellä...eikä ite voinut vaikuttaa...toivoi vain että äkkiä pääsisi hevonkuuseen siitä mökistä!


        "Syön vaikka itse männyn kaarnaan ennekuin sossuun menen jotain itsetuntoa minullakin sentään on."
        Älä ajattele itseäsi,ajattele lapsiasi!


      • pennitön

        Asumme vuokralla kerrostalossa jonka vuokra ei tosin ole kovin suuri ja onneksi vesimaksu kuuluu vuokraan. Suurin asumisen menoerä on vuokran lisäksi tietysti ruoka, auto ja harrastukset.
        Perheemme koostuu uusperheestä, en ole kaikkia neljää puskenut maailmaan, sen puoleen olemme huolehtineet ehkäisystä josta joku mainitsikin. Vaikka rahatilanne on köyhää, elämämme ei ole sitä millään tavalla. Itse olen valinnut opiskelun, kohta valmistun ja sitten pääsen tienaamaan ja sitämyöten onneksi rahatilanne helpottuu.
        Nyt olen saanut kesätyötäkin, luojan kiitos :) No, elämä on tiukkaa kituuttamista mutta yritämme löytää arjen pienistä onnen kipinöistä lohtua, parisuhde toimii ja lapsetkin ovat oppineet vuosien varrella ettei raha puussa kasva.
        Jaksamista muillekin saman kohtalon omaaville, tuskin olemme ainoa perhe joka taistelee rahan riittävyydestä!


    • rahajooseppi

      Mikä siinä on, että niitä mukuloita on pakko tehdä sarjatuotantona, vaikka toinen on opiskelija ja elämä muutenkin rempallaan? LASTEN ELÄTTÄMINEN KUULE MAKSAA, JA PALJON MAKSAAKIN. Olisit miettinyt sitä etukäteen niin et olisi nalkissa.

      • pennitön

        kuulehan rahajooseppi, olet käsittänyt aivan väärin tämän lapsihomman, lapset ovat jo isoja joten niitä ei olla tehty opiskelun aikana että turhaan siellä moralisoit!
        Olen itse valinnut opiskeluni silläkin riskillä että talous kärsii mut on siinä se hyvä puoli etten ole jäänyt neljän seinän sisälle vaan kouluttautunut. Saankin pian ammatin jossa riittää työtä sekä palkkakin on varmasti parempi kuin sun!
        Kerron sitten kun rahaa on kuin roskaa :) Mutta siitä ei pääse mihinkään että opiskelun aikana on niin tiukkaa että pakko johonkin asia tuoda esille.


    • maatuskainenkin

      Kuule, hae toimeentulotukea! Niit liian vähän suomalaiset osaa hakea. Teilläkin on hyvä mahdollisuus saada sitä lapsiperheenä!! Hakekaa tukia hyvät ihmiset. Asuntotukkee ym!!! Älkää jättäkö käyttämättä sitä mihin teillä on oikeus!

      • kokeiltu on

        Männävuosina oli tällainen tilanne.
        Määräaikainen työ loppui ja siinä samalla lopetin lisätienestit (siivoushommat), jotta ei tulisi hankaluuksia ansiosidonnaisten työttömyyskorvausten kanssa.
        Kuinka ollakkaan työvoimatoimistosta annettiin ammattiliittoon lausunto, että olen lopettanut työt omasta halusta, joten karenssia pukkasi päälle. Ei ehkä olisi kannattanut tässä kohtaa olla rehellinen ja kertoa lisätienesteistä.
        Tein asiasta valituksen ja sain sen läpi. Korvaukset tulivat takautuvasti kahden ja puolen kuukauden jälkeen.
        Tuon reilun parin kuukauden aikana ei ollut minkäänlaisia tuloja. Niinpä marssin sossuun hakemaan toimeentulotukea, kun kerran sanotaan että sieltä saisi apua tilapäiseenkin rahan tarpeeseen. Mitään en kuitenkaan saanut, sillä siellä piti tehdä selvitys kolmesta edellisestä kuukaudesta. Tein ison homman, kirjasin kaikki tuloni ja menoni. Olihan mulla tuloja ollut aika reippaastikin, kun oli tuo lisätyökin. Heidän laskelmiensa mukaan rahaa olisi pitänyt vielä olla vaikka kuinka paljon. Lisätienesteillä olin hankkinut kotiin kaikenlaista välttämätöntä, mm. imurin ja lapsille uudet sängyt, ym. ja näitä ei mitenkään otettu huomioon.
        Onneksi luottotietoni olivat kunnossa ja pääsin pälkähästä pankin avustuksella.
        Että se siitä toimeentulotuesta.
        Sen jälkeen en ole sossussa asioinut, ja toivottavasti ei koskaan tule sellaista tarvetta.


      • lipstikka
        kokeiltu on kirjoitti:

        Männävuosina oli tällainen tilanne.
        Määräaikainen työ loppui ja siinä samalla lopetin lisätienestit (siivoushommat), jotta ei tulisi hankaluuksia ansiosidonnaisten työttömyyskorvausten kanssa.
        Kuinka ollakkaan työvoimatoimistosta annettiin ammattiliittoon lausunto, että olen lopettanut työt omasta halusta, joten karenssia pukkasi päälle. Ei ehkä olisi kannattanut tässä kohtaa olla rehellinen ja kertoa lisätienesteistä.
        Tein asiasta valituksen ja sain sen läpi. Korvaukset tulivat takautuvasti kahden ja puolen kuukauden jälkeen.
        Tuon reilun parin kuukauden aikana ei ollut minkäänlaisia tuloja. Niinpä marssin sossuun hakemaan toimeentulotukea, kun kerran sanotaan että sieltä saisi apua tilapäiseenkin rahan tarpeeseen. Mitään en kuitenkaan saanut, sillä siellä piti tehdä selvitys kolmesta edellisestä kuukaudesta. Tein ison homman, kirjasin kaikki tuloni ja menoni. Olihan mulla tuloja ollut aika reippaastikin, kun oli tuo lisätyökin. Heidän laskelmiensa mukaan rahaa olisi pitänyt vielä olla vaikka kuinka paljon. Lisätienesteillä olin hankkinut kotiin kaikenlaista välttämätöntä, mm. imurin ja lapsille uudet sängyt, ym. ja näitä ei mitenkään otettu huomioon.
        Onneksi luottotietoni olivat kunnossa ja pääsin pälkähästä pankin avustuksella.
        Että se siitä toimeentulotuesta.
        Sen jälkeen en ole sossussa asioinut, ja toivottavasti ei koskaan tule sellaista tarvetta.

        Ottakaa yhteyttä seurakuntiin, tavalliseen evlut srk:nnan diakoniatoimistoon tai myös muihin pienempiin srk:iin, niistä voi saada ruoka-apua tai muuta tukea jos tilanne on tiukka. Yleensä ainakaan evlut ei edellytä edes jäsenyyttä avun saamiseksi.

        Lapsiperheet voi kysyä myös eri lastensuojelujärjestöistä apua lasten menoihin tai ruokaankin. Monesta paikasta voi saada jotain tiukassa tilanteessa kun vaan osaa mennä kysymään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe