Coton de tulear vai Maltankoira?

Tinkerbelly

Hello,
olen suunnitellut pikkukoiran hankintaa. Entuudestaan meillä on jo bishon/villakoirasekoitus, eli pikkukoira tulisi tälle toiselle pikkuiselle kaveriksi.

En kerta kaikkiaan osaa päättää cotonin ja maltankoiran välillä. Koirat vaikuttaa tosi saman tyyppisiltä.
Netistä löytyy surkea määrä tietoa koirien luonteesta ja elämästä rodun kanssa, joka puolella ns. teknistä tietoa. Säkäkorkeutta, painoa ja sellaista.

Olen saanut vähän tällaisen kuvan:
Maltankoira on hieman hentoisempi, haukkuherkempi (?), voimakkaammin tiettyyn ihmiseen leimautuva, kuvien perusteella tämän rodun silmät vuotavat enemmän kuin cotonin. Pitikö mikään paikkaansa? :D

Haluaisin koiran olevan syliin tuleva mutta kykenevä kävelemään myös omin avuin. Asumme omakotitalossa, mutta otan koiria mukaan aina, kun pystyn. Pohtimistani roduista varmaan kumpikin on sellainen mukaan mahtuva? Positiivisuutta ja vilkkautta löytyy kummaltakin koiralta ilmeisesti? Koiran tulisi olla lasten ja muiden koirien kanssa toimeen tuleva, ei mielellään voimakkaasti kiintyvä.(:

Turkin trimmauksesta vielä! En ole näyttelyiden, vaan ihan kotiystävän perään. Siksi pitäisin turkin lyhyenä. Onko tietoa, miten ko. rotujen trimmaus hoituu? Tehoaako trimmerikone vai leikataanko saksin?

Kiitos ja kumarrus vastaajille!

37

18592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cottonin omistaja

      Ei tää varmaan hirveesti auta mutta kuitenkin.

      Eli ittelläni on cottoni(7 kuukautta)joka on tosi ihana! Ihan eka koirani, ei muuta kokemusta koirista kuin naapurin koiran lenkittäminen. Cottonit ovat todellisia koiramaailman klovneja, miten melkein kaikki saattavat sanoa. Meidän oma cottoni on innokas oppimaan asioita, ja oppii helposti. Helppo kouluttaa, sillä syö melkein mitä vaan. Maltat saattavat olla melko nirsoja, voi olla, ettei kelpaa mikään kunnolla. Sen takia voi olla hankalaa kouluttaa, mutta toisaalta kyllähän jotkut koirat suostuvat oppimaan ilman makupaloja.
      Meidän cottoni on kyllä todella haukkuherkkä. Jotkut cottonit eivät hauku juuri ollenkaan joten on ihan yksilöllistä.
      Cottonini seuraa kyllä toiseen huoneeseen, mutta menee jonnekin nurkkaan sitten katselemaan. Ei siis pyöri jaloissa, mitä en kyllä kestäisinkään:)
      Minäkin pidän ihan kotikoirana ja aiotaan lyhentää turkki, koska on kyllä koko ajan takussa. Aina löytyy jokin pieni takku sieltä karvoista, ja jos ei sitä juuri silloin harjaa, niin on kyllä seuraavalla kerralla jättmäinen paakku:) Me ollaan ainakin tähän mennessä leikattu karvoja vähän, mutta aiotaan viedä trimmaajalle, joka luultavasti trimmaa sitten ihan lyhyeksi(koneella luultavasti, ei varmasti saksin onnistu koko turkki).

      Eihän tässä ninkään erikoista tietoa ole, mutta kumminkin nyt jotain. En ole vielä mikään koira-asiantuntija:)

    • Coton narttupentu

      Maltankoirasta en osaa sanoa mitään mutta meidänkin coton 7kk. Se ei ole varsinainen sylikoira mutta tykkää olla lähellä, esim nukkuu lattialla jaloissa. Meidän koiru ei kyllä hauku ollenkaan, ainoastaan kun komentaa heittämään lelua. Todella oppivainen ja älykäs. Tulee kaikkien koirien kanssa toimeen ja ihmisistä pitää kaikista, ei takerru yhteen niinkuin minulla aiemmin olleet papillonit tai chihuahua.
      Aivan ihana koiruli :)

      • Tinkerbelly

        Kiitokset vastanneille :)
        Vielä olisi kiva kuulla mielipiteitä maltalaisen omistajilta. Mikä maltalaisesta sitten tekee niin ihanan?

        Ja cotonien omistajat: vuotaako teidän hauvoilla silmät`?


      • gru gru
        Tinkerbelly kirjoitti:

        Kiitokset vastanneille :)
        Vielä olisi kiva kuulla mielipiteitä maltalaisen omistajilta. Mikä maltalaisesta sitten tekee niin ihanan?

        Ja cotonien omistajat: vuotaako teidän hauvoilla silmät`?

        Kyllä täällä cotoneista varmasti liputetaan, koska se on erittäin suosittu rotu Suomessa (viime vuonna rekisteröitiin 602), kun taas maltankoira hyvin harvinainen (viime vuonna 58). Ja kaikkihan kehuvat juuri oman koiransa rotua.

        Joten maltankoirasta voi olla aika vaikea saada täällä havaintoja.


      • Coton pennulla
        Tinkerbelly kirjoitti:

        Kiitokset vastanneille :)
        Vielä olisi kiva kuulla mielipiteitä maltalaisen omistajilta. Mikä maltalaisesta sitten tekee niin ihanan?

        Ja cotonien omistajat: vuotaako teidän hauvoilla silmät`?

        Meillä ei ainakaan silmät vuoda yhtään mutta pentu vasta 7kk joten jatkossa en tiedä. Minulla on ollut monta papillonia ja chihua mutta pakko silti kyllä kehua tätä cotonin luonnetta koska vaikka se onkin seurakoira niin hyvin sosiaalinen ja koko perheen koira toisin kuin em. rodut olivat vain minun perään ja itkivät sekä haukkuivat paljon (yrit. mm. sitruunapantaakin ym.) ei mikään auttanut. En mitenkään hehkuta cotonia mutta tämä onkin meidän mielipide rodusta ja olemmekin hyvin onnellisia valinnastamme :)


      • Tinkerbelly
        gru gru kirjoitti:

        Kyllä täällä cotoneista varmasti liputetaan, koska se on erittäin suosittu rotu Suomessa (viime vuonna rekisteröitiin 602), kun taas maltankoira hyvin harvinainen (viime vuonna 58). Ja kaikkihan kehuvat juuri oman koiransa rotua.

        Joten maltankoirasta voi olla aika vaikea saada täällä havaintoja.

        Ja siksipä juuri kuulutankin myös maltankoiran omistajia. Jos edes yksi eksynyt tänne löytäisi :)

        Joka tapauksessa, cotonin puolelle alan jotenkin kallistua. Tietoa maltalaisesta on löytynyt sentään englanniksi, ja olen saanut koirasta vähän diivamaisemman kuvan kuin cotonista :D Eikä tähän perheeseen mahdu enää toista diivaa!


      • okeijuu
        Tinkerbelly kirjoitti:

        Ja siksipä juuri kuulutankin myös maltankoiran omistajia. Jos edes yksi eksynyt tänne löytäisi :)

        Joka tapauksessa, cotonin puolelle alan jotenkin kallistua. Tietoa maltalaisesta on löytynyt sentään englanniksi, ja olen saanut koirasta vähän diivamaisemman kuvan kuin cotonista :D Eikä tähän perheeseen mahdu enää toista diivaa!

        Minä omistan maltankoiran.Yksi ainakin eksyi. :D
        Minä olen löytänyt hyvin paljon tietoa maltankoirasta. Joka tapauksessa mikään diiva maltalainen ei ole! ;( suoranainen loukkaus. (huumorilla tuon otan) Maltankoirahan ei ole mikään yleinen rotu Suomessa, päinvastoin. No, ehkä joku muu sitten tukisi tätä maltankoiran kantaa. Määrähän on Suomessa maltalaisella varsin vähäinen. Onnea cottonin kanssa. *huokaisee*


      • PIRPAR
        Tinkerbelly kirjoitti:

        Ja siksipä juuri kuulutankin myös maltankoiran omistajia. Jos edes yksi eksynyt tänne löytäisi :)

        Joka tapauksessa, cotonin puolelle alan jotenkin kallistua. Tietoa maltalaisesta on löytynyt sentään englanniksi, ja olen saanut koirasta vähän diivamaisemman kuvan kuin cotonista :D Eikä tähän perheeseen mahdu enää toista diivaa!

        maltankoira on tosi kiltti ja hellyyttä rakastava,pikku vintiö,joka ei halua olla yksin missään,vaan tahtoo aina mukaan jopa wc:hen..turkki on helppo pitää siistinä ihan saksilla pärjää kun aikaa on tarpeeksi. minulla on ollut nyt 2v maltalainen ja en muuta enää huolisikaan, eihän ne edes haukukaan kun ihan joskus vähän innostuu. onhan se AIKA RANTTU RUOKAINEN ,MUTTA SYÖ MITÄ VAIN ,KUN EI SAA A
        INA HERKKUJA. KAIKIN PUOLIN IHANA JA SULOINEN ,PIENI KARVA PALLO...


    • pidän maltan koirasta

      enemmän luonteeltaan cotonit jotka olen tavannut on liian häseltäviä eikä minun makuuni..maltalainen kuten bichon frisekin on rauhallisempia ja fiksumman oloisia miun makuun enemmän. Itsenäisempiä pikkukoiria puolestaan on lhasa apso ja shih tzu(leikkisämpi) mites ne ellei pikkuruisempi maltan koira?

    • Coton=sylivauva

      Meillä Coton tyttö vähän yli vuoden.Aivan ihana (haukkumista lukuunottamatta), pentuna ei sylissä oleillut,mutta nyt istuis päivät sylissä,kova tyttö pussailemaan.Tulee toimeen lasten kanssa oikein hyvin, jaksaa leikkiä pitkään.Meillä on myös 8kk Shih Tzu tyttö jonka Coton otti avosylin vastaan. Turkki on meillä lyhyt (kotikoira), leikkaan itse saksilla ja välillä käytän trimmaajalla.Coton turkki vaatii hoitoa vaikka lyhyenä sitä pitääkin, mutta minkkiöljyn olen todennut suureksi avuksi, ei takkuunnu niin helposti.Tyttö tulee illalla meidän keskelle nukkumaan ja jossain vaiheessa hipsii sohvalla jatkamaan unta, Shih Tzu on niin kova kuorsaamaan että Coton nukkuu olkkarissa =)

    • cottonista

      tuntuu hiukan suoraan sanottuna tyhmänlaiselta joka on liian energinen..naapurissa ja koirapuistoissa olen tutustunut ja ei ole minuun positiivisesti vaikutanut toisin kuin muut hiukan harvemmat pienet rodut kuten bichon frise, lhasa, tipsu, shis tzu, maltalainen etc..bologneesista ja havanaisista en pidä myöskään niiden luonteesta.

      • Hukka-Musti

        Kaikki eivät olekaan laiskoja liikkumaan ja haluavat siksi hiukan aktiivisemman koiran.

        Onnea laikotteluun!


      • energinen rotu
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kaikki eivät olekaan laiskoja liikkumaan ja haluavat siksi hiukan aktiivisemman koiran.

        Onnea laikotteluun!

        ja käyttökoira eli metsästyslinjainen joten en ole laiskottelija ...en omaa seurakoiraa tällä hetkellä ehkä vanhana sitten valitsen noista lhasa apson tai shih tzun tai tipsun joka ei vaadi pitkiä lenkkejä.. ;)

        mutta vastaan tuttujeni koirien kokemuksella ja cotonista vain en suoraan sanoen pidä sen luonteesta ei vetoa minuun toisin kuin tipsu tai maltalainen tai bichon frise..cotoni ei vaikuta kovin älykkäältä rodulta mielestäni. Joistakin
        roduista vain pitää ja toisista ei.


      • linjoilla
        energinen rotu kirjoitti:

        ja käyttökoira eli metsästyslinjainen joten en ole laiskottelija ...en omaa seurakoiraa tällä hetkellä ehkä vanhana sitten valitsen noista lhasa apson tai shih tzun tai tipsun joka ei vaadi pitkiä lenkkejä.. ;)

        mutta vastaan tuttujeni koirien kokemuksella ja cotonista vain en suoraan sanoen pidä sen luonteesta ei vetoa minuun toisin kuin tipsu tai maltalainen tai bichon frise..cotoni ei vaikuta kovin älykkäältä rodulta mielestäni. Joistakin
        roduista vain pitää ja toisista ei.

        kanssasi! En ymmärrä ollenkaan ihmisten hinkua noiden valkoisten pellekoirien perään. Ja sitten kun ne vielä klanitaan turkiltaan lyhyeksi niin näyttävät entistä tyhmemmiltä. Miksi pitää ottaa turkkirotu jos ei viitsi hoitaa turkkia??? Sitten vielä omistajat kuvittelevat että kun turkin klanii lyhyeksi, niin siihen ei tarvitse koskea ollenkaan! Suurin osa näkemistäni bichon-tyyppisistä koirista on turkiltaan lyhyeksi klanittuja likaisia takkukasoja, yök!


      • Pöllyyjä
        linjoilla kirjoitti:

        kanssasi! En ymmärrä ollenkaan ihmisten hinkua noiden valkoisten pellekoirien perään. Ja sitten kun ne vielä klanitaan turkiltaan lyhyeksi niin näyttävät entistä tyhmemmiltä. Miksi pitää ottaa turkkirotu jos ei viitsi hoitaa turkkia??? Sitten vielä omistajat kuvittelevat että kun turkin klanii lyhyeksi, niin siihen ei tarvitse koskea ollenkaan! Suurin osa näkemistäni bichon-tyyppisistä koirista on turkiltaan lyhyeksi klanittuja likaisia takkukasoja, yök!

        Se on koiralle itsellaan paljon mukavamman tuntuista, kun turkki on lyhyt. Ja yksi paskiainen ei merkitse useampaa paskiaista!


      • kevättulee
        Pöllyyjä kirjoitti:

        Se on koiralle itsellaan paljon mukavamman tuntuista, kun turkki on lyhyt. Ja yksi paskiainen ei merkitse useampaa paskiaista!

        Meillä on aiemmin ollut mm. maltankoira ja shih tzu. Meidän maltankoira oli luonteeltaan hieman pidättyväisempi ja varautuneempi (myös ärhäkämpi) kuin tuo shih tzu, joka oli puolestaan hyvin ystävällinen ja iloinen ja hurmaava! Maltankoira ei myöskään ollut yhtä innokas oppimaan uusia temppuja kuin tuo toinen. Turkinhoidossa oli töitä molempien kanssa, mutta eivät olleet kovinkaan haukkuherkkiä, ainoastaan jos kuulivat ovikellon soivan :P


      • lumihaukku
        kevättulee kirjoitti:

        Meillä on aiemmin ollut mm. maltankoira ja shih tzu. Meidän maltankoira oli luonteeltaan hieman pidättyväisempi ja varautuneempi (myös ärhäkämpi) kuin tuo shih tzu, joka oli puolestaan hyvin ystävällinen ja iloinen ja hurmaava! Maltankoira ei myöskään ollut yhtä innokas oppimaan uusia temppuja kuin tuo toinen. Turkinhoidossa oli töitä molempien kanssa, mutta eivät olleet kovinkaan haukkuherkkiä, ainoastaan jos kuulivat ovikellon soivan :P

        ihmetyttää tuo puhe, että maltankoira ei ole oppivainen.
        meillä on ollut aikanaan paljon koiria ja ei yksikään niistä ole niin oppivainen ku maltalainen. meidän malta on oikea temppu koira.
        osaa: istu, paikka, päivää, kuole eli makaa elottomana paikallaan:), markka eli kierähtää maassa ympäri, steppaa kahella jalalla käskystä ym. eli on oppinut kyllä kaikki mitä on vaan viitsinyt opettaa ja vielä kohtuu helposti.


      • Sini Juurakko
        lumihaukku kirjoitti:

        ihmetyttää tuo puhe, että maltankoira ei ole oppivainen.
        meillä on ollut aikanaan paljon koiria ja ei yksikään niistä ole niin oppivainen ku maltalainen. meidän malta on oikea temppu koira.
        osaa: istu, paikka, päivää, kuole eli makaa elottomana paikallaan:), markka eli kierähtää maassa ympäri, steppaa kahella jalalla käskystä ym. eli on oppinut kyllä kaikki mitä on vaan viitsinyt opettaa ja vielä kohtuu helposti.

        Hei!

        Tässä hiukan omaa mielipidettä kummastakin rodusta. Eli itse olen omistanut noin 2-3 vuotta sitten 3 maltan koiraa,olivat todella upeita luonteeltaan mutta hyvinkin jääräpäisiä useinmiten. Lapsiin nämä pikkuiset eivät millään meinanneet tottua,eivätkä tottuneet eli aina sai olla katsomassa perään. Yksin eivät tahtoneet tykätä olla mutta onneksi olin aina sillointällöin paljon kotosalla myös pieni suojeluvietti oli paikallaan kun tuntemattomia ihmisiä/koiria lähesty eli perus maltan koiruus. Itse tykkäsin rodusta mutta enään en ottaisi koska rotu´ei ollut minun tyyppiäni.nykyää taloudessa 2 coton de tuleari ja aivan ihania pakkauksia onkin toinen hiukan haukku herkempi mutta ei tekisi pahaa kärpäsellekkään,toinen taas hiljainen,rauhallinen ja kaikkien kaveri .
        Silmät rääppää joskus jolloin kampaan kököt pois ja taas ollaan nätejä ;)


      • apsoja
        Sini Juurakko kirjoitti:

        Hei!

        Tässä hiukan omaa mielipidettä kummastakin rodusta. Eli itse olen omistanut noin 2-3 vuotta sitten 3 maltan koiraa,olivat todella upeita luonteeltaan mutta hyvinkin jääräpäisiä useinmiten. Lapsiin nämä pikkuiset eivät millään meinanneet tottua,eivätkä tottuneet eli aina sai olla katsomassa perään. Yksin eivät tahtoneet tykätä olla mutta onneksi olin aina sillointällöin paljon kotosalla myös pieni suojeluvietti oli paikallaan kun tuntemattomia ihmisiä/koiria lähesty eli perus maltan koiruus. Itse tykkäsin rodusta mutta enään en ottaisi koska rotu´ei ollut minun tyyppiäni.nykyää taloudessa 2 coton de tuleari ja aivan ihania pakkauksia onkin toinen hiukan haukku herkempi mutta ei tekisi pahaa kärpäsellekkään,toinen taas hiljainen,rauhallinen ja kaikkien kaveri .
        Silmät rääppää joskus jolloin kampaan kököt pois ja taas ollaan nätejä ;)

        minulla on kaksin kappalein apsoja. En ala sitä rotuna tyrkyttämään, mutta palaa ns. hihat aina kun kirjoitetaan että "meidän Sessella (esim.cottoni) on leikattattu turkki koska se on KOTIkoira!!"

        Miksi ottaa rotukoira joka on pitkäturkkinen jos sen meinaa heti leikata?? Turkkihan on turkkirotuisen koiran kaunistus. Lyhytturkkisia rotuja on vaikka kuinka paljon mistä saisi valittua omansa.

        Minunkin apsot ovat kotikoira, mutta niillä on pitkät turkit ja tulee olemaan elämänsä loppuun asti. Minä tiedostin jo rotua valitessani että apsolla on pitkä turkki ja sitä pitää hoittaa, joten hoidan sen enkä laiskuuttani leikkaa turkkia pois.

        Maltankoirista en tiedä mitään, mutta cottoneita on tuttavapiirissä paljon (kaikki kynytty) ja cottonit ovat, niin kuin ihmisetkin erilaisia: joku haukkuu, joku on melkein haukkumaton, yksi on tosi äreä ja toinen maailman lempein.


      • neiti näppärä
        linjoilla kirjoitti:

        kanssasi! En ymmärrä ollenkaan ihmisten hinkua noiden valkoisten pellekoirien perään. Ja sitten kun ne vielä klanitaan turkiltaan lyhyeksi niin näyttävät entistä tyhmemmiltä. Miksi pitää ottaa turkkirotu jos ei viitsi hoitaa turkkia??? Sitten vielä omistajat kuvittelevat että kun turkin klanii lyhyeksi, niin siihen ei tarvitse koskea ollenkaan! Suurin osa näkemistäni bichon-tyyppisistä koirista on turkiltaan lyhyeksi klanittuja likaisia takkukasoja, yök!

        olet ilmeisesti sitä mieltä että koira valitaan vain ulkonäön perusteella? Meillä Coton tuli luonteenpiirteen takia, enkä vaihtaisi pois.Meidän Cotonilla lyhyt turkki koska on kotikoira.Ilmeisesti et ole rodun kanssa ollut tekemisissä koska noin jyrkästi teilaan rodun, mitä jos katsoisit vaikka peiliin?


      • turkki kiista
        apsoja kirjoitti:

        minulla on kaksin kappalein apsoja. En ala sitä rotuna tyrkyttämään, mutta palaa ns. hihat aina kun kirjoitetaan että "meidän Sessella (esim.cottoni) on leikattattu turkki koska se on KOTIkoira!!"

        Miksi ottaa rotukoira joka on pitkäturkkinen jos sen meinaa heti leikata?? Turkkihan on turkkirotuisen koiran kaunistus. Lyhytturkkisia rotuja on vaikka kuinka paljon mistä saisi valittua omansa.

        Minunkin apsot ovat kotikoira, mutta niillä on pitkät turkit ja tulee olemaan elämänsä loppuun asti. Minä tiedostin jo rotua valitessani että apsolla on pitkä turkki ja sitä pitää hoittaa, joten hoidan sen enkä laiskuuttani leikkaa turkkia pois.

        Maltankoirista en tiedä mitään, mutta cottoneita on tuttavapiirissä paljon (kaikki kynytty) ja cottonit ovat, niin kuin ihmisetkin erilaisia: joku haukkuu, joku on melkein haukkumaton, yksi on tosi äreä ja toinen maailman lempein.

        Meillä ihmisilläkin jokaisella tukka kasvaa luonnostaan, sinulla se varmaan hulmuaa maatapitkin, eihän sitä voi leikata koska se kuuluu olla pitkä. Vai olisiko se lyhyt ja helppohoitoinen jossa viihdyt paremmin? Oletko ihan varman että juuri turkin takia valitaan koira jolla vaikeahoitoinen turkki? Olet ilmeisesti sitä mieltä että ihmiset jotka haluaa kotikoiran niin parasvaihtoehto olisi karvatonrotu? Kyllä Coton on kaunis lyhyelläkin turkilla, ja se lyhytkin vaatii hoitoa! Kokemusta on kuuden Cotonin verran!!!


      • Tinkerbelly
        linjoilla kirjoitti:

        kanssasi! En ymmärrä ollenkaan ihmisten hinkua noiden valkoisten pellekoirien perään. Ja sitten kun ne vielä klanitaan turkiltaan lyhyeksi niin näyttävät entistä tyhmemmiltä. Miksi pitää ottaa turkkirotu jos ei viitsi hoitaa turkkia??? Sitten vielä omistajat kuvittelevat että kun turkin klanii lyhyeksi, niin siihen ei tarvitse koskea ollenkaan! Suurin osa näkemistäni bichon-tyyppisistä koirista on turkiltaan lyhyeksi klanittuja likaisia takkukasoja, yök!

        Ihan naurettavaa tuomita tuolla tavalla toisten mielipiteitä. Kokemusta jo niin monesta mustasta koirasta, että ihan oikeasti vain vaihtelun vuoksi haluan valkoisen koiran.
        Karvanlaaduissa en yhtään pidä sileäkarvaisista, siksi esim. jack russel ei tule kysymykseen.
        Mielestäni bichon friset ja havanaisit, cotonit, maltalaiset ja yorkshiret näyttävät tosi miellyttäviltä lyhytkarvaisina. Siksi haluan pitää karvan lyhyenä. Se on kai jokaisen oma päätös, antaako karvan rehottaa vai siistiikö kotikoira-tyyliseksi. Koirallakin on helpompi olla lyhyellä turkilla. (Kyllä, olen kysynyt meidän bichon/villakoiralta ;) )
        Olet ilmeisesti saanut vähän vääristyneen käsityksen koiran turkinhoidosta. "Sitten vielä omistajat kuvittelevat että kun turkin klanii lyhyeksi, niin siihen ei tarvitse koskea ollenkaan!" Justiinsa, itse koirani turkin trimmaavana ja hoitamana voin todeta, että kyllä siihen turkin hoitamiseen aikaa menee, vaikka lyhyenä pitääkin. Ei mikään turkkikoira näytä hyvältä ilman säännöllistä pesua. Ja jos sitä koiraa trimmaa, joutuu kuitenkin kerran kuussa/kahdessa trimmaamaan. Itse siistin myös koirani naamaa vähää väliä, ettei ihan uuno turhapurolta näyttäisi.

        Ps. minulla ei ole erityistä hinkua "valkoisten pellekoirien perään", sillä en ole mikään ensikertalainen koirien kanssa, joka on ulkomuotoon ihastunut. Luonne on minulle tärkeämpi, ja mielestäni koiran tulee olla leikkisä, energinen ja oppivainen. Valitettavasti juuri näitä ominaisuuksia tuppaa usein löytymään juuri näiltä "pellekoirilta", eikä minua lainkaan haittaa koiran hauska ulkonäkö kaiken lisäksi.


      • pikkukoirat
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kaikki eivät olekaan laiskoja liikkumaan ja haluavat siksi hiukan aktiivisemman koiran.

        Onnea laikotteluun!

        Me pikkukoirien omistajat emme välttämättä ota juuri pientä koiraa sen takia että olemme laiskoja liikkumaan. Ja ihan tiedoksesi, kaikki pienet koirat ovat hyvinkin aktiivisia. Eivät ne kaikki ole sellaisia sohvaperunoita! Itselläni on neljä vuotias maltankoira, ja voin sanoa että se ei todellakaan ole mikään sohvaperuna! tekee pitkiäkin lenkkejä oikein mielellään.


      • Cindy_000
        apsoja kirjoitti:

        minulla on kaksin kappalein apsoja. En ala sitä rotuna tyrkyttämään, mutta palaa ns. hihat aina kun kirjoitetaan että "meidän Sessella (esim.cottoni) on leikattattu turkki koska se on KOTIkoira!!"

        Miksi ottaa rotukoira joka on pitkäturkkinen jos sen meinaa heti leikata?? Turkkihan on turkkirotuisen koiran kaunistus. Lyhytturkkisia rotuja on vaikka kuinka paljon mistä saisi valittua omansa.

        Minunkin apsot ovat kotikoira, mutta niillä on pitkät turkit ja tulee olemaan elämänsä loppuun asti. Minä tiedostin jo rotua valitessani että apsolla on pitkä turkki ja sitä pitää hoittaa, joten hoidan sen enkä laiskuuttani leikkaa turkkia pois.

        Maltankoirista en tiedä mitään, mutta cottoneita on tuttavapiirissä paljon (kaikki kynytty) ja cottonit ovat, niin kuin ihmisetkin erilaisia: joku haukkuu, joku on melkein haukkumaton, yksi on tosi äreä ja toinen maailman lempein.

        Tiedätkö mitä. Monet cottonit nauttivat lyhytturkkisempina. En tarkoita täysin kynittyä turkkia vaan sellaista joka on hieman lyhennetty alkuperäisestä (vaikka meidän cotton nautti kaikista eniten kun kesällä laitettiin ihan lyhyeksi) kun se pääsi kotiin se kirmaili pitkin nurmikkoa, sillä pitkä turkki oli tietenkin estänyt hieman sitä näkemästä , mutta nyt sen silmät näkyi ja se oli aivan innoissaan! Enää en turkkia niin lyhyeksi leikkauttaisi mutta meidän tyttö ainakin tykkäsi hirveästi, olo keveni roimasti! Kaunishan turkki onkin näyttelykoiralla mutta koiran hyvinvointi on kaiken a ja o! Jos koirani on onnellisempi lyhyemmässä turkissa, miksi pitäisin pitkää kun sille ei ole mitään hyötyä siitä?
        Ja cottoni on ehdottomasti paras koirarotu! ei toista niin sympaattista olentoa ole olemassakaan! Suosittelen ehdottomasti!


    • lumipallot

      Minulla on kaksi cottonia.Ja kun niistä aika jättää,kodistani löytyy uusi.Toinen on kohta 10 ja toinen 7.Molemmilla on pitkät turkit,en ole koskaan halunnut trimmata.Olemme pärjänneet.vaikka välillä on puoli metsää mukana. Meillä nävi kylässä tosi allerginen poika ,ihan kokeilumielessä.Ei tullut mitään oireita,ja vanhemmat olivat hyvin hämmästyneitä.Molemmat koirat pitävät lapsista,vaikkei kotoolta pieniä löydykkään.Vieraita kun tulee,haistellaan,ja senjälkeen saavat olla rauhassa,jos eivät halua leikitellä.

    • M-LS

      Hei, itselläni on kaksi maltankoiraa.

      Ovat todellakin ihania koiria ja mielestäni maailman kaunein rotu, vaikka kaikista eläimistä yleensäkin pidän.

      Mutta mutta, Sinua ajatellen ja mitä kerroit toiveistasi, maltankoira ei ehkä sittenkään ole Sinun rotusi. Sillä...

      1) Turkki on ihan hirvittävän vaikeahoitoinen ja takkuuntuu ja huopaantuu ihan silmissä, vaatii aikaa joka päivä.
      2) Maltankoira todellakin kiintyy yhteen ihmiseen ja seuraa ihmistään joka paikkaan ja kaiken aikaa.
      3) Maltalainen on todella haukkuherkkä. Ilmoittaa joka risauksesta minkä kuulee ja sehän kuulee!!! Toki poikkeuksia on, kuten kaikissa roduissa. Mutta erinomainen ilmoittava vahtikoira se on.
      4) Maltankoira ei välttämättä pidä lapsista.
      5) Maltankoira ei välttämättä pidä vieraista koirista.

      Toivottavasti saat asian ratkaistua parhain päin.

      • Anonyymi

        Minulla on noin 1,5 vuotta vanha malta.
        Hyvin haukkuherkkä ja hermostunut olemus. Kaikki äänet haukkuu kovalla raivolla. On aika itseppäinen remmirähinä
        Ei oikein sovellu rivitaloon jossa asun.
        Ostin alle vuoden ikäisenä. On lähtöjään Latvian koiratarhoilta.
        Otin kaveriksi mittelspitz In. Nyt reilu 3kk. Malta on entistäkin hermostuneempi. Kiertää murinan kanssa ympäri huoneita. Isomman osan päivästä?


    • Maija554

      Minä omistan maltankoiran. Kyllä, silmät rähmivät enemmän kuin cottonilla, mikään kamalan hento rotu maltankoira ei ole, niin kuin esim. chihuahua. Tietenkin suuria töytäisyjä on varottava, mutta tämä ei päde ainoastaan maltalaiseen. Haukkuherkkyys, hmm...tässä kaikki koirat ovat yksilöitä, jotkut haukkuvat enemmän ja jotkut vähemmän. Mitä omasta kokemuksesta tiedän, maltalainen ei ole herkkähaukkuinen. Oma koirani haukkuu kun ovikello soi, muulloin aika harvoin. Maltankoira on todella kiintyvä, se on ehdottomasti yhden ihmisen koira. Se leimautuu omistajaansa hyvin nopeasti, ja se side pitää!
      Maltalainen seuraisi sinua mieluiten joka paikkaan, siksi se kannattaakin opettaa heti pennusta asti olemaan yksin. Oma maltalaiseni on hyvin onnellinen kun tulen kotiin. Maltankoira rakastaa ihmisen sylissä olemista ja kävelee kyllä ominkin voimin, vaikka mielummin se sinun sylissäsi olisi. Maltankoira ei lenkillä yritä tunkea syliisi, ja harvoin se sitä näyttää, se ei ole sille mikään pakkomielle, vaikkei se pistäisi pahakseen vaikka kantaisitkin sitä ;)
      Maltankoira lähtee enemmän kuin mielellään mukaasi joka paikkaan! Maltalainen on voimakkaasti kiintyvä, eikä tosiaan aina pidä lapsista. Oma koirani tykkää kyllä olla toisten koirien kanssa, mutta mielummin se viettää aikaa minun kanssani. Minä pidän maltankoirani turkin pitkänä, siistin sitä joskus saksilla ja pesen usein. Kokemusta cottoneista minulla ei ole ikävä kyllä :(

    • Saanen...

      Huomauttaa, että maltankoira on kasvattanut suosiotaan täällä Suomessakin hyvin paljon, ja tällä hetkellä maltankoiria on Suomessa noin 2800 rekisteröityä koiraa.Hyvät maltankoiran omistajat, (mukaan lukien itsenikin) pidetään me huolta, että maltankoiran suosio ei pääse laskemaan!

      • Cotonin mamma

        Meidän Coton on arka ja rähisee muille koirille,varsinkin jos ne ovat isoja ja pelottavia. Pieniä koiria ei pelkää. Muuten oikein ihana ja kiltti. Sisällä haukkuu jos kuulee jotain "omituista" ja ovikello soi, muuten on hiljaa. Pidän turkin yleensä lyhyenä, varsinkin kesällä, on oikein söpö lyhyessä turkissansa ja koirakin tuntee olonsa kivaksi ja nuortuu pari vuotta (on 10-v.) Sai juuri eilen lyhyen "kampauksen" ja näyttää lutuselta. Turkin pituus tuskin kuuluu kenellekään, kuten ei myöskään omien hiusteni pituus :-). Havanese on 14-vuotta ja vielä kyllä aika pentumainen käytökseltään. Rakastaa lepäilyä lämpimässä ja pehmeässä ja inhoaa vesilätäkköjä ja sadetta. On kiintynyt tyttäreeni ja vinkuu hänen peräänsä aina. Coton-poika kulkee yleensä minun kannoilla, mutta joskus malttaa mennä makuhuoneeseen omalle paikalleen nukkumaan vaikka minä jäänkin katsomaan telkkaria. Ainoa huono puoli Cotonissa on että rähisee muille koirille, on leikattu uros, mutta leikkaaminen ei auttanut tähän "vaivaan".


      • ärisee myös
        Cotonin mamma kirjoitti:

        Meidän Coton on arka ja rähisee muille koirille,varsinkin jos ne ovat isoja ja pelottavia. Pieniä koiria ei pelkää. Muuten oikein ihana ja kiltti. Sisällä haukkuu jos kuulee jotain "omituista" ja ovikello soi, muuten on hiljaa. Pidän turkin yleensä lyhyenä, varsinkin kesällä, on oikein söpö lyhyessä turkissansa ja koirakin tuntee olonsa kivaksi ja nuortuu pari vuotta (on 10-v.) Sai juuri eilen lyhyen "kampauksen" ja näyttää lutuselta. Turkin pituus tuskin kuuluu kenellekään, kuten ei myöskään omien hiusteni pituus :-). Havanese on 14-vuotta ja vielä kyllä aika pentumainen käytökseltään. Rakastaa lepäilyä lämpimässä ja pehmeässä ja inhoaa vesilätäkköjä ja sadetta. On kiintynyt tyttäreeni ja vinkuu hänen peräänsä aina. Coton-poika kulkee yleensä minun kannoilla, mutta joskus malttaa mennä makuhuoneeseen omalle paikalleen nukkumaan vaikka minä jäänkin katsomaan telkkaria. Ainoa huono puoli Cotonissa on että rähisee muille koirille, on leikattu uros, mutta leikkaaminen ei auttanut tähän "vaivaan".

        Meillä pian 2v Coton tyttö ja pitää kovaa ärinää kaikille vastaantulijoille, oikein hävettää välillä.Mikähän siihen auttaisi? Ja mitä isompi koira tulee vastaan sitä kovempi isottelu.Meillä oli Coton eillen trimmissä, voi miten nätti tuli taas.Näyttää ihan pentukoiralta ja turkki on niin pehmeä, kuin kartitsan poikanen =)


      • Anonyymi
        ärisee myös kirjoitti:

        Meillä pian 2v Coton tyttö ja pitää kovaa ärinää kaikille vastaantulijoille, oikein hävettää välillä.Mikähän siihen auttaisi? Ja mitä isompi koira tulee vastaan sitä kovempi isottelu.Meillä oli Coton eillen trimmissä, voi miten nätti tuli taas.Näyttää ihan pentukoiralta ja turkki on niin pehmeä, kuin kartitsan poikanen =)

        Minun maltankoira on myös oikein rähjä vastaantuleville koirille.
        Vedän sen itseäni vasten niin tiukasti ja hihna lyhvälle että se juttu nousemaan minua vasten. Siinä ollaan niin kauan kun rähinä loppuu. Kaulapannan kassa tämä onnistuu.


    • maltalaisen omistaja

      hei! meillä on maltan koira joka on hyvin oppivainen ja totteleva.Haluaa lähteä joka paikkaan mukaan .on ollut tosi ihana eikä räksytä turhasta useimmiten vain kun ovikello soi . Maltankoira ainakin meillä on utelias ja sosiaallinen

    • Q

      Etsimme meille sopivaa koirarotua useampaan otteeseen ja aktiivisesti viimeiset kolme vuotta: kirjallisuutta, nettarinoita, ystävien kokemuksia, näyttelyissä käyntejä, keskusteluita kasvattajien kanssa... Tiibetinterrieri (ei ole terrieri) pitkään mielessä - rotu hävitettiin kulttuurivainona valloittajien toimesta miltei sukupuuttoon Tiibetistä; siellä ko. koiraa pidetään perinteisesti Onnen Tuojana ja Pikku Ihmisenä.

      Sitten aikuisten lasten kautta tuli vinkki: yksi pieni ja rauhallinen (etsimme keskittyvää, rauhallista ja 'tarkkailevan älykästä') maltankoirapoika 'jäänyt yli' pentueesta kasvattajalle. Tytär oli vieraillut pennun luona ison paimenkoiransa kanssa ja pentu oli 'koirakuiskaaja' tyttäremme mielestä etsimämme.

      Kyse oli siis yksilöstä, mutta taisi tytär tajuta tarpeemmekin paremmin kuin hyvin. Pieni rotu, kaunis ja hirmuisen emotionaalinen! Ensimmäisen kysymyksen esittäjä onkin viisaasti oivaltanut pohtia tuota kiintymysasiaa!! Ei tullut itselle mieleen vertailla rotuja tuosta näkökulmasta ja näyttää todella siltä, että maltankoira on ns. yhden ihmisen koira. Tämä oli yllätys meille, mutta soveltui todella napisti tarpeeseemme perheenjäsenen kaivatessa tällaista ominaisuutta - tietämättään.

      Toki maltalaisemme tulee toimeen muidenkin perheenjäsenten kanssa - nuorimmat kotona olijat 9 ja 10 vuotiaita ja siskon perheen 2 ja 5 v:t koira myös hyväksyy ihanasti - tutustuttamisen jälkeen. Kyse kaiketi käsittelystä ja kouluttamisesta ainakin hiukan. Nämä vähän herkkiä asioita ja koirastaan vaikea ottaa 'moitteita' tai kommentteja vastaan... itse olen sellaisen ollut havaitsevinani, että maltalainen täällä tarvitsee erityisesti uusien ihmisten kohtaamistaitoja ja toisten koirien kohtaamisopastusta... luonnostaa olisi aikas ärhäkkä. Ihmisiin ollut ihan helppo 'kouluttaa' ja miltei aina toinen tapaaminen ihmisen kanssa on jo todella ystävällinen ja leikkialtis.

      Ei ole helppoa, mutta kovin mielenkiintoista tämä koiran kanssa eläminen. Kiitos kaikille neuvoista ja vastaantulijoille 'ohi' koulutuksemme kunnioittamisesta. Kiitos, ettette tuomitse, vaikkei koira olekaan rasvahermoisin mahdollinen - se vain puolustaa omiaan, joihin on tavattoman kiintynyt.

      maltakoiran silmät vuotavat meillä lähinnä mekaanisesta syystä - eli karvat lyhyeksi silmien ympäriltä. Turkki takkuuntui talvella nuoskalumilenkillä - ja tämä koirahan lenkkeilee niin paljon kuin vain jaksaa viedä... Leikkasimme osittain. Saksilla sujuu hyvin, varovainen pitää olla... Pidempänä turkki on kyllä todella kaunis ja tuntuu, kuin se suojaisi myös koiraa esim. auringolta????

      Kevätkesäiloa hauveleille!

    • Kib

      Hei!

      Itselläni on cottoni poika joka on saavuttanut 15vuoden kunnioitettavan iän.
      Ja kun hänestä aika jättää ei tarvitse kahta kertaa miettiä rotua.
      Koira on äärimmäisen sopeutumis kykyinen, huolehdittu pennusta asti siitä että on viety paljon eri paikkoihin ja tilanteisiin ja nykyään on ihan sama mihin sen ottaa koska tiedän että oli melkein tilanne mikä tahansa niin voi tuoda.
      Lapsia cottoni ns. sietää, eli ei ole heti vinkumassa leikkiin vaan antaa lapsen itse ottaa kontaktia ja on mukana kun lapsi rapsuttaa ja on niin sanotusti läsnä.
      Tämä tapaus ei hauku kuin leikkiin kutsuttaessa (tosin ei nykyään oikein ollenkaan mutta nuorempana kyllä).
      Turkin olen pitänyt vaihtelevalla menestyksellä niin pitkänä kuin lyhyenä. Ennen talvea ei kannata leikata kovinkaan lyhyeksi koska ainakin tämä tapaus jäätyy jos on turkki kovin lyhyt. Silloin ei tarvitse ostella mitään takkeja sun muita.
      Silmän vuotamisen olen huomannut olevan vähän tilanteesta kiinni, jos siistii silmien läheltä niin ei vuoda läheskään yhtä paljon kun pitää turkin pitkänä myös naamasta. Myös ruoka on vaikuttanut meidän osalta siihen että ei synny vuotamista niinkään usein.
      Cottoni on hyvä ehdokas perhekoiraksi, mutta omaa myös ison luonteen.
      Onneksi kouluttaminen on suht helppoa, mutta osaa myös osoittaa mieltään ja ottaa hyvin nopeasti pomon paikan jos ei pentuna sitä opeteta oikeata paikkaa perheessä.
      Liian usein olen nähnyt täysin kaistapäisiä cottoneja ja valitettavasti ne kaikki ovat ihan ihmisen aiheuttamia koska ei osata rajoja vetää ja olla tarpeen tiukka.
      Mutta jos valitset cottonin niin iloa, naurua ja rakkautta piisaa siitä eteenpäin.
      Omani ei ole sylissä ollenkaan viihtyvää tyyppiä koska sille tulee herkästi kuuma, mutta kaikki eivät ole sellaisia.

      • diiias

        Meillä on maltankoirauros 6 kk. Tähän mennessä hänen luonteestaan on selvinnyt seuraavaa; utelias haluaa tutustua kaikkiin vastaantuleviin ihmisiin ja koiriin, seuraa meitä omistajia huoneesta toiseen, pitää toisista koirista, lapsista ja kissoista, haukkuu innostuessaan ja ovikellon soidessa, tykkää käydä pitkillä lenkeillä jos parina päivänä on käynyt lyhemmillä lenkeillä sen huomaa. Häntä eivät sateet ja lätäköt haittaa. Iso ego pienessä kropassa, valtataisteluja esim.korvien puhdistuksen yhteydessä, loukkaantuu kun komennetaan;).
        nopea oppimaan, istu,luokse tulo ja odota käskyt jo hallussa. Kova poika syömään. Turkkia harjataan n2-4 krt viikossa, silmät vuotavat silmähuuhteella hoidan niitä kaksi kertaa viikossa ja muuten kampaan rähmät pois.
        Aivan ihana eloisa ja tuttavallinen luonne. Suosittelen lämpimästi.


    • v.o

      meillä om kaksi koira

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1919
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1440
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1333
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1317
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1134
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      470
      1034
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      928
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      862
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe