Voiko YH:n lapset opiskella

oppilasasuntolassa?

Perheeseeni kuuluu 3 lasta 13v, 15v, 17v, sekä minä, isä 45v.
Perheen tulot on tällähetkellä: minun palkka, lapsilisät sekä kunnan maksama elatusmaksut lisäksi 17v saa jotain opintotukea.

Nyt 15v ja 17v lapset haluais lähtä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja asumaan oppilasasuntolaan. Jos he asuisivat kotona pystyisin opiskelut ehkä kustantamaan, mutta jo asuntolan vuokrat (n200e 200e) menee yli minun butjetin.

Onko minun mahdollista saada jotain avustuksia jostain ja minkä verran jos lapset menee oppilasasuntolaan asumaan viikoiksi?

Entä menetänkö siinätapauksessa lapsilisät ja elatusmaksut?

Asuuko oppilasasuntolassa asuvat lapsi virallisesti kotona, vaikko oppilasasuntolassa?

12

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ff f f

      Sun tukiin ei vaikuta mitään, etkä voi saadakaan mitään lisää. Lapset voi hakea kelasta tukiaisia, jos molemmat keskiasteen koulussa.

      Lapsi asuu edelleen virallisesti kotona.

      • Avaaja

        Ehkä en osaa ymmärrettävästi selittää, muuta haluaisin vain tietää miten käytännössä meidän taloudelle käy, jos lapset oppilasasuntolaan muuttaa....

        Elikkä perheemme sais edelleen elatusmaksut ja lapsilisät?

        Kyseessä on lukio ja ammattikoulu; onko ne niitä keskiasteen kouluja?


      • kouluja
        Avaaja kirjoitti:

        Ehkä en osaa ymmärrettävästi selittää, muuta haluaisin vain tietää miten käytännössä meidän taloudelle käy, jos lapset oppilasasuntolaan muuttaa....

        Elikkä perheemme sais edelleen elatusmaksut ja lapsilisät?

        Kyseessä on lukio ja ammattikoulu; onko ne niitä keskiasteen kouluja?

        Lapset voivat saada opiskelijan asumislisää.


      • ff f f
        Avaaja kirjoitti:

        Ehkä en osaa ymmärrettävästi selittää, muuta haluaisin vain tietää miten käytännössä meidän taloudelle käy, jos lapset oppilasasuntolaan muuttaa....

        Elikkä perheemme sais edelleen elatusmaksut ja lapsilisät?

        Kyseessä on lukio ja ammattikoulu; onko ne niitä keskiasteen kouluja?

        Ei todellakaan vaikuta yhtään mitään lapsilisiin tai elareihin.


      • Avaaja
        ff f f kirjoitti:

        Ei todellakaan vaikuta yhtään mitään lapsilisiin tai elareihin.

        Hienoa, jos elarit ja lapsilisät säilyy.
        Yhtä vaan ihmettelen, kun lapsi ei voi saada asumistukea jos asuu kotona (eli on kirjoilla kotona?) ja jos muuttaa kirjat oppilasasuntolaan jotta sais asumistukea, nii millä perusteella valitaan se vanhempi joka saa elarit ja lapsilisät, kun lapsi asuu pääosin" oppilasasuntolassa?

        Voisko olla kummiski parempi etten(ettemme) hae mitään asumistukia ja yritetää tulla toimeen pelkästään minun palkalla, elareilla ja lapsilisillä? Elarit ja lapsilisät on kummiski meillä yhteensä reilu 500e/kk.....


      • kannattaa tosiaan ottaa
        Avaaja kirjoitti:

        Hienoa, jos elarit ja lapsilisät säilyy.
        Yhtä vaan ihmettelen, kun lapsi ei voi saada asumistukea jos asuu kotona (eli on kirjoilla kotona?) ja jos muuttaa kirjat oppilasasuntolaan jotta sais asumistukea, nii millä perusteella valitaan se vanhempi joka saa elarit ja lapsilisät, kun lapsi asuu pääosin" oppilasasuntolassa?

        Voisko olla kummiski parempi etten(ettemme) hae mitään asumistukia ja yritetää tulla toimeen pelkästään minun palkalla, elareilla ja lapsilisillä? Elarit ja lapsilisät on kummiski meillä yhteensä reilu 500e/kk.....

        selvää asioista...kelan sivuilla on hyvät ohjeet!
        http://www.kela.fi/IN/INTERNET/SUOMI.NSF/NET/040601104658IL?opendocument

        ja tässä laskurit
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190608102619ES

        http://asiakas.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication?lang=fi


      • avaaja

      • siis lähivanhemman
        avaaja kirjoitti:

        Elikkä me saamme yhteensä, lapsilisiä 303e, elatusmaksuja 409e ja palkkaa n.2500e/kk
        Laskurissa kysytään vanhempien tuloja, pitääkö siihen laskea myös etävanhemman tulot?

        tulot lasketaan.


      • kannattaa myös kysyä
        kouluja kirjoitti:

        Lapset voivat saada opiskelijan asumislisää.

        miten opintotuen käy. Opintotuki todennäköisesti nousee, mikäli ei asu kotona.


      • Avaaja
        siis lähivanhemman kirjoitti:

        tulot lasketaan.

        Kysyin tuota eräältä kunnan työntekijältä, hän oli sitä mieltä että molempien vanhempien tulot lasketaan yhteen ja avustukset sen mukaan.

        Mistähän tuon sais tarkistettua?


    • mie vaan...

      itseasiassa paremmin kuin kahden huoltajan ja neljän lapsen perheessä..

      Lapsesi saavat tukia asumiseen ja opiskeluunkin enemmän kun kotona ei enää asuta. Muihin tukiin asia ei vaikuta jos kirjat on edelleen kotna ja niinhän ne on kun on alaikäisitä kyse.

      Harvoilla paikkakunnilla/kouluilla on myös alaikäiselle ilmaisia asuntoloita, mutta on niitäkin.

      Kannattaa soittaa kelaan tai mennä käymään niin kokonaistilanne selviää paremmin.

      • apoo

        Tyttäreni 17v opiskeli toisella paikkakunnalla jossa ilmainen asunto koulunpuolesta. Minä sain hänestä yleistä asumistukea. Tyttärellä vakituinen asunto minun luonna. Tyttäreni asui välillä omassa vuokraamassa asunnossa, johon sai opiskelijan asumislisää. Silloin minä en tietenkään saanut hänestä yleistäasumistukea.

        Käsitykseni mukaan, jos opiskelija asuu toisella paikkakunnalla vuokralla tai soluasunnossa josta maksaa vuokraa, niin hän saa opiskelijan asumislisää vuokra-asuntoonsa.

        Mutta sitä en tiedä, että miten kela tulkitsee sen, että jos opiskelija vain asuu viikolla (5pv) opiskelupaikkakunnalla ja saa siihen asuntoon opiskelija asumislisän, mutta vakituinen asuinkunta ja asuinpaikka on vanhempien luonna. Saako silloin vanhemmat heistäkin yleistä asumistukea vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      328
      3048
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2253
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      194
      1588
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1385
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe