Pienet tun.luterilaiset kirkot maassamme

Laitan tämän tänne, kun on niin aktiivinen palsta:

Ihmetyttää nämä pienet ns. luterilaiset "liikkeet" maassamme, joita on todella paljon. Ketä ne palvelee? Jos on esim. yhdellä liikkeellä on vain yksi pappi koko maassa, niin ei ole kokoontumisia kovin paljon. Tämä on asiallinen kysymys, koska palsta on luterilainen, aihe sopii tänne.

Osaako joku kertoa paljonko on maassamme ns. luterilaisia tunnustuksellisia pikkukirkkoja, kirkon ulkopuolella?

25

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä se yksimielinen

      kirkkosi on?

      • vanhoillislestadiolainen, enkä ole koskaan kuullut saarnanvirasta, monenlaista opetusta, vaan on samalla tavoin opetettu. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla.


      • siitä, että
        weha kirjoitti:

        vanhoillislestadiolainen, enkä ole koskaan kuullut saarnanvirasta, monenlaista opetusta, vaan on samalla tavoin opetettu. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla.

        olet ollut niin vähän aikaa vielä vl-opin kannattaja? Kannattaisi lukea ja tutustua uskonyhteisönsä historiaan, ettei tulisi kovin suuri putous todellisuuteen aikanaan. Lueppa vaikka Seppo Lohen viimeinen vl-historia. Siellä ei muuta olekaan kuin riitaa ja tinkaa, kuka opetti oikein. Ja onhan riidaton uskonyhteisösi hajaantunut jo liki 20 kertaa, joten älä kovin mainosta tuota yksimielisyyttä! Teillä sitä ei ole.


      • Ilmassa
        siitä, että kirjoitti:

        olet ollut niin vähän aikaa vielä vl-opin kannattaja? Kannattaisi lukea ja tutustua uskonyhteisönsä historiaan, ettei tulisi kovin suuri putous todellisuuteen aikanaan. Lueppa vaikka Seppo Lohen viimeinen vl-historia. Siellä ei muuta olekaan kuin riitaa ja tinkaa, kuka opetti oikein. Ja onhan riidaton uskonyhteisösi hajaantunut jo liki 20 kertaa, joten älä kovin mainosta tuota yksimielisyyttä! Teillä sitä ei ole.

        Lähi vuosien aikana on hajaannus taas tulossa


      • siitä, että kirjoitti:

        olet ollut niin vähän aikaa vielä vl-opin kannattaja? Kannattaisi lukea ja tutustua uskonyhteisönsä historiaan, ettei tulisi kovin suuri putous todellisuuteen aikanaan. Lueppa vaikka Seppo Lohen viimeinen vl-historia. Siellä ei muuta olekaan kuin riitaa ja tinkaa, kuka opetti oikein. Ja onhan riidaton uskonyhteisösi hajaantunut jo liki 20 kertaa, joten älä kovin mainosta tuota yksimielisyyttä! Teillä sitä ei ole.

        kun eriseuroja on syntynyt, mutta ei ne ole enään meitä.

        Olihan niitä Raamatussakin, paljon riitoja ja hajaannuksia, mutta ei ollut kuin yksi oikea joukko.


      • Ilmassa kirjoitti:

        Lähi vuosien aikana on hajaannus taas tulossa

        asia, jos on puhdistettavaa...


    • Lienee epäoleellinen kysymys

      johon saat vastauksen OpM:stä.

      >Ketä ne palvelee?

      Olisiko sentään kohtuullisempaa kysyä, keitä ne palvelevat? *Veikkaan*, että jäseniä.


      >Jos on esim. yhdellä liikkeellä on vain yksi pappi koko maassa, niin ei ole kokoontumisia kovin paljon.

      Uuslestadiolaisuudessa asia on paremmin: ei lainkaan kokoontumisia perinteiseen tyyliin, vaan kaikki hoituu netissä.

      • muotoilin asian väärin. Halusin tietää ihan uteliaisuudesta paljonko ns. pieniä tunnustuksellisia kirkkoja on maassamme- Minusta kysymys on myös tärkeä, koska tämmöinenkin asia on oikein asiallista ja tärkeätä tietää, jo ihan kirkon kannaltakin.


      • kysy OpM:stä
        weha kirjoitti:

        muotoilin asian väärin. Halusin tietää ihan uteliaisuudesta paljonko ns. pieniä tunnustuksellisia kirkkoja on maassamme- Minusta kysymys on myös tärkeä, koska tämmöinenkin asia on oikein asiallista ja tärkeätä tietää, jo ihan kirkon kannaltakin.

        Siellä pidetään rekisteriä uskonnollisista yhdyskunnista.


      • kysy OpM:stä kirjoitti:

        Siellä pidetään rekisteriä uskonnollisista yhdyskunnista.

        edes rekisteröityjä uskonnollisa yhdyskuntia, koska jäseniä ei ole riittävästi.


      • seurakuntaa, vai
        weha kirjoitti:

        edes rekisteröityjä uskonnollisa yhdyskuntia, koska jäseniä ei ole riittävästi.

        miksi olet noista niin kiinnostunut?

        Etkö saa olla tarpeeksi esillä nykyisessä lah-
        kossasi?


      • ihmisten kodeissa
        weha kirjoitti:

        edes rekisteröityjä uskonnollisa yhdyskuntia, koska jäseniä ei ole riittävästi.

        Siellä missä kaksi tai kolmekin kokoontuu Jesuksen nimissä, siellä hän on luvannut olla heidän kanssaan ja ehkäpä siellä jotain myös tapahtuukin, mene tiedä.


      • seurakuntaa, vai kirjoitti:

        miksi olet noista niin kiinnostunut?

        Etkö saa olla tarpeeksi esillä nykyisessä lah-
        kossasi?

        löytynyt minulle kuin "rapaa", vaikka koetin etsiä.


      • ihmisten kodeissa kirjoitti:

        Siellä missä kaksi tai kolmekin kokoontuu Jesuksen nimissä, siellä hän on luvannut olla heidän kanssaan ja ehkäpä siellä jotain myös tapahtuukin, mene tiedä.

        kokoontui, niinkuin mekin, toimitaloilla, kirkoissa, kodeissa, ulkona, teltoissa...

        Mutta tuo kohta, jonka otat esiin, tarkoittaa Jumalan lapsia, saman kirkon jäseniä, joilla on yhdenlainen usko ja sama mieli ja ajatus.

        Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.
        19. Taas sanon minä teille: missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä; jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa.
        20. Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.


      • kirkon,
        weha kirjoitti:

        muotoilin asian väärin. Halusin tietää ihan uteliaisuudesta paljonko ns. pieniä tunnustuksellisia kirkkoja on maassamme- Minusta kysymys on myös tärkeä, koska tämmöinenkin asia on oikein asiallista ja tärkeätä tietää, jo ihan kirkon kannaltakin.

        ethän sinä edes kuulu kirkkoon, vaan olet sanonut, että halveksit niin paljon kirkkoa, ettet halua siihen kuulua.
        Minulle taas kirkot ovat pyhiä, ne on rakennettu Herran huoneisksi ja Jumalan kunniaksi.


      • kirkon, kirjoitti:

        ethän sinä edes kuulu kirkkoon, vaan olet sanonut, että halveksit niin paljon kirkkoa, ettet halua siihen kuulua.
        Minulle taas kirkot ovat pyhiä, ne on rakennettu Herran huoneisksi ja Jumalan kunniaksi.

        enkä muutakaan. Toki joidenkin kirkon sukupuolivaihdoksia ja homoliittojen siunauksia yms. ei uskovainen voi hyväksyä.

        Kirkko on toki minulle hengellinen "esivalta". Uskovaiset kyllä kuuluvat kansankirkkoon, melko yleisesti!!!


      • totuuden!
        weha kirjoitti:

        löytynyt minulle kuin "rapaa", vaikka koetin etsiä.

        SRK:ssa on vain rapaa, jota heitetään toisten
        silmille!


      • Pioneerinki
        weha kirjoitti:

        kokoontui, niinkuin mekin, toimitaloilla, kirkoissa, kodeissa, ulkona, teltoissa...

        Mutta tuo kohta, jonka otat esiin, tarkoittaa Jumalan lapsia, saman kirkon jäseniä, joilla on yhdenlainen usko ja sama mieli ja ajatus.

        Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.
        19. Taas sanon minä teille: missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä; jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa.
        20. Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.

        On kysymys Jeesukseen uskovista ja hän on omiensa keskellä. Lestadilaiset eivät kuulu tähän joukkoon itsevalittuine jumalan palveluksineen .Weha kulkee laidasta laitaan on kuulemma käynyt upostus kasteella?


      • tilastot
        weha kirjoitti:

        enkä muutakaan. Toki joidenkin kirkon sukupuolivaihdoksia ja homoliittojen siunauksia yms. ei uskovainen voi hyväksyä.

        Kirkko on toki minulle hengellinen "esivalta". Uskovaiset kyllä kuuluvat kansankirkkoon, melko yleisesti!!!

        warmaan löydät tilastoja kirkkokuntien jäsenistä jostain oman ev lut kirkkomme infosta


      • totuuden! kirjoitti:

        SRK:ssa on vain rapaa, jota heitetään toisten
        silmille!

        tavallisesta ravasta, vaan sikojen ravasta. Tiedätkö miksi sikojen ruokaa sanottiin ravaksi? se oli kaikenlaisista ruuan tähteistä kerätty ja sika syö mitä vaan.


      • weha
        Pioneerinki kirjoitti:

        On kysymys Jeesukseen uskovista ja hän on omiensa keskellä. Lestadilaiset eivät kuulu tähän joukkoon itsevalittuine jumalan palveluksineen .Weha kulkee laidasta laitaan on kuulemma käynyt upostus kasteella?

        kastettu, ja muu on lotraamista...


      • Fin Uleåbårg
        weha kirjoitti:

        kastettu, ja muu on lotraamista...

        upotuskastella! Lapsikate se vasta on lotraamista jolle ei ole yhtään esimerkkiä Uudessa Testamentissa.Se on harhaa!


      • Fin Uleåbårg kirjoitti:

        upotuskastella! Lapsikate se vasta on lotraamista jolle ei ole yhtään esimerkkiä Uudessa Testamentissa.Se on harhaa!

        ole yhtään kohtaa varmuudella upotuskasteesta, eikä mitään käskyä tai asetusta sellaisesta.

        Oli vettä kourallinen tai järvi, ei sillä ole merkitystä, sillä vesi on pelkkää vettä.


      • tilastot kirjoitti:

        warmaan löydät tilastoja kirkkokuntien jäsenistä jostain oman ev lut kirkkomme infosta

        koetan löytää...


      • Jupisteri Kota
        weha kirjoitti:

        ole yhtään kohtaa varmuudella upotuskasteesta, eikä mitään käskyä tai asetusta sellaisesta.

        Oli vettä kourallinen tai järvi, ei sillä ole merkitystä, sillä vesi on pelkkää vettä.

        väittävät,että apostolinen kastekäytäntö muistuttaa Juutalaisen prosellyyti kastetta, josta Johannes Kastaja otti mallia kun ihmiset tunnustivat syntinsä.Lapsikaste läträämisestä ei ole pinintäkään vihjettä eikä mallia.Uudessa Testamentissa kastettiin uskoon tulleita ja parannuksen tehneitä persoonia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3387
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1850
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      946
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe