Rh-immunisaatio...

???***???*****

Osaisiko joku kertoa kuinka teitä on hoidettu neuvolassa jos äidillä on - veri? Odotan ensimäistä ja minulla on A- veri. Olen kuullut että sitä pitäisi kontrolloida verikokein raskauden aikana kolme kertaa. Olen nyt rv 19 ja minulta on otettu vain se ensimmäinen verikoe rv 8 jossa veriryhmä todettiin, eikä mistään kontrolleista ole puhuttu mitään! Huomenna meillä on rakenneultra ja aion kyllä kysyä lääkäriltä mistä oikein on kyse...Vai eiköhän sitä vielä näin "varhaisessa" vaiheessa kontrolloida? Mietin myös että onkohan miehen veriryhmällä jotain tekemistä asian kanssa? Eli jos mies on myös - verinen, onko lapsikin automaattimeseti - verinen? Silloinhan mitään "ongelmaa" ei kaiketi olisi...
Kiitos jo etukäteen jos joku osaa vastata ja kertoa kokemuksistaan.

6

825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

Hei.
      Kyllä ne seuraa sitä vastaaineiden kehitystä verestä. Ottavat varmaan kohtapuolin sulta taas verta ja sitten muistaakseni joskus 35-36 viikolla taas.
      Sitä seurataan vaikka isä olisikin kans - verinen ainakin multa katotiin ne kolmesti vaikka mieskin on -verinen. Sitten kai katotaan myös syntymän jälkeen varmuuden vuoksi mutta siittä en vielä tiedä varmaksi mutta luulisin että se tarkistetaan heti. Kysy nyt vielä siellä ultrassa että miten se menee mutta uskoisin että pian pääset verikokeeseen.

• mamma2008

Jos olet Rh neg ja lapsesi onkin nyt Rh on mahdollista että istukan kautta pääsee synnytyksessä pieniä määriä Rh verta äitiin.

Tällöin ÄIDIN elimistä rupeaa tekemään VASTA-AINEITA Rh veriryhmää vastaan.

Anti D immunoglobuliinia saat tod näk 48 h synnytyksestä jos toi on tilanne nyt ekassa raskaudessa. Ohessa vielä ylilääk Halmesmäen kirjoitus asiasta.

t, mamma

Rh-immunisaatio
      Sairauksien ehkäisy
      19.1.2009
      Erja Halmesmäki

Jos sikiön Rh-positiivisia verisoluja pääsee Rh-negatiivisen äidin vereen, äidin Rh-punasolut tunnistavat sikiöperäiset solut ja äiti alkaa muodostaa anti-D-vasta-aineita, jotka tuhoavat sikiön punasoluja. Siksi Rh-negatiiviselle äidille tulisi antaa anti-D-immunoglobuliinia 48–72 tunnin kuluessa synnytyksestä, yli 8 raskausviikon keskenmenosta tai raskauden keskeytyksestä. Lisäksi sitä suositellaan annettavaksi Rh-negatiiviselle äidille myös lapsivesipunktion, kohdunulkoisen raskauden, perätilan ulkokäännöksen ja kohtuun kohdistuneen trauman yhteydessä. Suojausvaikutuksen arvellaan kestävän 2–3 viikkoa, jona aikana suojausta ei tarvitse uusia. Anti-D-suojauksen jälkeen voidaan heikko vasta-ainepitoisuus löytää seerumista korkeintaan puolen vuoden ajan. Anti-D-suojaus ehkäisee lähes aina äidin immunisoitumisen D-tekijää vastaan, mutta jos vasta-aineita on jo kehittynyt, ei suojauksesta enää ole hyötyä.

Rh-negatiivisilta synnyttäjiltä tutkitaan vasta-aineet kolmasti raskauden aikana, ja jos niitä esiintyy, on näytteitä otettava kuukausittain. Mikäli vasta-ainemäärä verinäytteessä kasvaa, on synnyttäjä lähetettävä yliopistollisen keskussairaalan äitiyspoliklinikkaan jatkoselvittelyihin sikiön mahdollisen anemian havaitsemiseksi.

Kirjallisuutta
      Best J M, Sutherland S. Diagnosis and prevention of congenital infections. BMJ 1990; 301: 888–9.
      Carson S A, Buster J E. Ectopic pregnancy. New Engl J Med 1993; 329: 1174–81.
      Coomarasamy A, Papaioannou S, Gee H, Khan K S. Aspirin for the prevention of preeclampsia in women with abnormal uterine artery Doppler: a meta-analysis. Obstet Gynecol 2001; 98: 861–6.
      Halmesmäki E, Kaaja R. Lääkkeet ja raskaus. Kirjassa: Ylikorkala O, Kauppila A, toim. Naistentaudit ja synnytykset. 4. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim: 2004, s. 577–9.
      Koren G, Pasturzak K, Ito S. Drugs in pregnancy. New Engl J Med 1998; 338: 1128–37.
      Lappalainen M, Hedman K, Koskela P, ym: Raskaudenaikainen toksoplasmainfektio. Suom Lääkäril 1996; 51: 903–10.
      Mc Gregor J A, French J I, Witkin S. Infection and prematurity: evidence based approaches. Current Opinion Obstet Gynecol 1996; 8: 428–32.
      Raskaus. Kirjassa: Kunnamo I, Alenius H, Hermanson E, ym., toim. Lääkärin käsikirja. 9., uudistettu painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2008, s. 957–90.
      Vesikari T, Ukkonen P, Erkkola R. Sikiökauden ja varhaislapsuuden infektiot. Kirjassa: Huovinen P, Meri S, Peltola H, Vaara M, Vaheri A, Valtonen V, toim. Mikrobiologia ja infektiosairaudet. Kirja II. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2003, s. 521–43.
      Ylikorkala O, Kauppila A, toim. Naistentaudit ja synnytykset. 4. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2004.

• kerran...

sinulta otetaan verta silloin kun raskausviikkoja on noin 22-26 ja viimeisen kerran sitten vielä loppuraskaudessa. Eli kerran kaikilla kolmanneksilla.

• tiuhhhhhhhttttttti

mulla 0-, ekassa raskaudessa ne otti verikokeita jossa näkyi ettei vasta-aineita ollut muodostunut. sitten kun vauva syntyi siltä katottiin veriryhmä. Oli kans -, jolloin ei tarvitse tehdä mitään. Jos olis ollu , niin äiti saa synnytyksen jälkeen piikin kankkuun. Se piikki suojelee seuraavia raskauksia.
      Mulla oli 2-3 vuotta sitten keskenmeno jolloin sain piikin koska ei tiedetty mikä veriryhmä alkiolla oli.
      Nyt olen rv18 ja multa otetaan verikoe rv26 jolla katsotaan vasta-aineet.

• huhtimasu

Hei!
      Mulla eka verikoe otettu rv 6 2 kun epäiltiin vuotojen perusteella et menee kesken. sitten ottivat sen verikokeen neuvolassa rv 8
      Ja sit seuraavan kerran ottivat nyt tuossa n. 26.
      Ja nyt seuraavan kerran ottaavat rv 36,
      Nyt mulla viikkoja 33 0.
      Mulla ei tähän mennessä ole vielö vasta-aineita kehittynyt.
      itsellä meinasivat neuvolassa unohtaa nuo tarkistus verikokeet. että kannattaa sun kysyä/ sanoa jos eivät meinaa muistaa.

• ............

Mulla b rh- veri. Kontrollit ekassa labrakäynnissä ja sit viikoilla 26 ja 36. Mulle terkkari laittoi muistutukset neuvolakorttiin. Olen nyt menossa mahdolliseen kääntöyritykseen ja saan samalla sen pistoksen mahdollista verenvuotoa varten ja joka tapauksessa saan synnytyksen jälkeen sen mahdollisia uusia raskauksia varten ( VAikkakin lapsi olisi negatiivinen veriryhmältänsä)

Mut niin kauan ei le mitään hätää jollei kontrolleissa löydetä mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      109
      4286
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3496
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      83
      3350
    4. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      25
      3249
    5. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3242
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2916
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2797
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2569
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2472
    Aihe