Kalastuspalstalla on virinnyt keskustelu nykyisin ilmenevistä kala- ja äyriäisallergioista.
Tuollainen allergiakohtaus voi iskeä milloin vain ja keneen vain... iänmyötä tuollaista vastaan voi ihminen tulla alttiimmaksi.
Kuvitellaanpa vaikka, että ollaan jäämerenrannalla ja käsitellään meille ennestään tuntematonta kalaa ja se laukaisee sairaskohtauksen.
Etelänorjan vesillä harvinaisuutena esiintyvä Louhikala toisella nimeltään Traakkikala, lienee ainoa myrkkykala, mutta on kerrottu tuskaisia tulehduksia syntyneen ihan puna-ahvenen piikeistäkin tai haromalla Merikissaa tai Medusaa.
Uintireissulla valtameressä voi polkaista piikkiseen merisiiliin tai meritähteen.
Minkälaiset hoitomenetelmät tai ensiapulääkkeet olisi laukkuun valittava.
Käykö esimerkiksi kortisonia sisältävä kyytabletti ja ihovoiteena kortisonisalva.
Oikeasta tiedosta on hyötyä suurelle joukolle Norjan kävijöitä.
Kalat ja
2
988
Vastaukset
- minä80
Ihan oikein päättelit, kyypaukkaus ja kortisonivoide on hyvät lääkkeet ottaa mukaan. Minulla on kyypakkaus aina kesällä mukanani - ei niinkään kyykäärmeiden pelossa, vaan ampiaisten, joille olen allerginen. Allergiseen ihottumaan kortisonivoide auttaa myös, mutta kannattaa ulkoilmassa muistaa, että kortisonirasva ja auringonvalo eivät sitten sovi yhteen, vaan rasvatut alueet tulee pitää vaatteilla peitettynä (muuten ne palavat välittömästi).
Todella rajuun kohtaukseen kortisoni toimii vain liian hitaasti ja tablettia ei pysty ottamaan, jos hengitystiet on jo ummessa. Silloin apu löytyy adrenaliinipiikistä, mutta en tiedä kuinka herkästi lääkärit antavat siihen ihan vain "varmuuden vuoksi" reseptejä.- ohjeestasi...
Kiitän ja vien terveisesi kalastusretkeilijöille.
Kortisoni salva auttaa myös sääskien puremiin, tuosta on lapunreissuilla kertynyt kokemusta.
Tuo oli minulle uusi asia, ettei voideltua kohtaa pidetä esillä auringossa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475328
- 483708
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943286- 313126
- 592884
- 572730
- 532390
- 381844