Kalat ja

äyriäiset

Kalastuspalstalla on virinnyt keskustelu nykyisin ilmenevistä kala- ja äyriäisallergioista.
Tuollainen allergiakohtaus voi iskeä milloin vain ja keneen vain... iänmyötä tuollaista vastaan voi ihminen tulla alttiimmaksi.

Kuvitellaanpa vaikka, että ollaan jäämerenrannalla ja käsitellään meille ennestään tuntematonta kalaa ja se laukaisee sairaskohtauksen.

Etelänorjan vesillä harvinaisuutena esiintyvä Louhikala toisella nimeltään Traakkikala, lienee ainoa myrkkykala, mutta on kerrottu tuskaisia tulehduksia syntyneen ihan puna-ahvenen piikeistäkin tai haromalla Merikissaa tai Medusaa.
Uintireissulla valtameressä voi polkaista piikkiseen merisiiliin tai meritähteen.

Minkälaiset hoitomenetelmät tai ensiapulääkkeet olisi laukkuun valittava.
Käykö esimerkiksi kortisonia sisältävä kyytabletti ja ihovoiteena kortisonisalva.

Oikeasta tiedosta on hyötyä suurelle joukolle Norjan kävijöitä.

2

988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä80

Ihan oikein päättelit, kyypaukkaus ja kortisonivoide on hyvät lääkkeet ottaa mukaan. Minulla on kyypakkaus aina kesällä mukanani - ei niinkään kyykäärmeiden pelossa, vaan ampiaisten, joille olen allerginen. Allergiseen ihottumaan kortisonivoide auttaa myös, mutta kannattaa ulkoilmassa muistaa, että kortisonirasva ja auringonvalo eivät sitten sovi yhteen, vaan rasvatut alueet tulee pitää vaatteilla peitettynä (muuten ne palavat välittömästi).

Todella rajuun kohtaukseen kortisoni toimii vain liian hitaasti ja tablettia ei pysty ottamaan, jos hengitystiet on jo ummessa. Silloin apu löytyy adrenaliinipiikistä, mutta en tiedä kuinka herkästi lääkärit antavat siihen ihan vain "varmuuden vuoksi" reseptejä.

• ohjeestasi...

Kiitän ja vien terveisesi kalastusretkeilijöille.

Kortisoni salva auttaa myös sääskien puremiin, tuosta on lapunreissuilla kertynyt kokemusta.

Tuo oli minulle uusi asia, ettei voideltua kohtaa pidetä esillä auringossa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5328
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3708
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3286
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57