Milloin vaitiolovelvollisuutta on rikottu? Jos mainitsen, että päiväkodissani jossa olen töissä esintyy psykologi Liisa Keltikangas -Järvisen mukaan henkistä väkivaltaa, olenko rikkonut vaitiolovelvollisuuttani? En kuitenkaan ole ketään tai mitään nimellä maininnut ja kommenttini on hyvin "laajaalainen".
No, minut on nyt ainakin ilmoitettu poliisille ja en voi kuin odottaa.
Vaitiolovelvollisuus
34
4368
Vastaukset
- Kuulostaa kyllä
aika stasi-meinigiltä.
- ? :-o ?
asiasta facbookissa. Linkitin ensin jonkun Keltikangas-Järvisen jutun ja kommentoin, että tätä tapahtuu kaikkialla, myös päiväkodissa jossa itse olen. Poistin oman kommenttini kuitenkin n.20min sisällä. Joku "ystävistäni/työkaveri" ehti vaan asian tulostaa ja viedä asia eteenpäin. Ikävää vaan, että linkkiä, mitä kommentoisin, ei siinä näy.
Kyse oli kuitenkin tästä; liian suuret lapsiryhmät, melu, pakkosyöttö, pakkonukkuminen ym. ja tottahan se on, että kaikissa suomen päiväkodeissa syyllistytään lapsen henkiseen väkivaltaan tavalla tai toisella... jopa minä itsekkin saatan siihen syylistyä!!! En voi koskaan tietää, miten omat sanomiseni voi johonkin lapseen kolahtaa (väärin ymmärretyksi tuleminenkin voi olla kohtalokasta)
Mutta kun nyt ollaankin takerrettu kommenttiini, että päiväkodissa, jossa olen töissä esiintyy henkistä väkivaltaa ja sen perusteella minusta on tehty kantelu vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, en ymmärrä.... olen luullut aina, että en saa puhua lapsista ja heidän perheistä, enkä ole puhunut. En tiennyt, etten saa myös puhua yhtään mitään. - Helinä-keiju3
? :-o ? kirjoitti:
asiasta facbookissa. Linkitin ensin jonkun Keltikangas-Järvisen jutun ja kommentoin, että tätä tapahtuu kaikkialla, myös päiväkodissa jossa itse olen. Poistin oman kommenttini kuitenkin n.20min sisällä. Joku "ystävistäni/työkaveri" ehti vaan asian tulostaa ja viedä asia eteenpäin. Ikävää vaan, että linkkiä, mitä kommentoisin, ei siinä näy.
Kyse oli kuitenkin tästä; liian suuret lapsiryhmät, melu, pakkosyöttö, pakkonukkuminen ym. ja tottahan se on, että kaikissa suomen päiväkodeissa syyllistytään lapsen henkiseen väkivaltaan tavalla tai toisella... jopa minä itsekkin saatan siihen syylistyä!!! En voi koskaan tietää, miten omat sanomiseni voi johonkin lapseen kolahtaa (väärin ymmärretyksi tuleminenkin voi olla kohtalokasta)
Mutta kun nyt ollaankin takerrettu kommenttiini, että päiväkodissa, jossa olen töissä esiintyy henkistä väkivaltaa ja sen perusteella minusta on tehty kantelu vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, en ymmärrä.... olen luullut aina, että en saa puhua lapsista ja heidän perheistä, enkä ole puhunut. En tiennyt, etten saa myös puhua yhtään mitään.Ei sinua voida syyttää tuon perusteella mistään vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta. Päinvastoin, sitä joka teki rikosilmoituksen voidaan syyttää päiväkodin väärien menetelmien peittelemisestä lapsen edun vastaisesti.
Ne vaan pelottelee sua rikosilmoituksella, mikä sekin on henkistä väkivaltaa tai laiton uhkaus. - perusteella syyttää
Mutta kun nyt ollaankin takerrettu kommenttiini, että päiväkodissa, jossa olen töissä esiintyy henkistä väkivaltaa ja sen perusteella minusta on tehty kantelu vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, en ymmärrä.... olen luullut aina, että en saa puhua lapsista ja heidän perheistä, enkä ole puhunut. En tiennyt, etten saa myös puhua yhtään mitään.Ethän sinä suinkaan ole rikkonut vaitiolovelvollisuutta, sen osalta sinulla ei ole syytä huoleen.
Ainoa mistä sinun toimintaasi voi halutessaan kyseenalaistaa on työmoraalinen eikä suinkaan vaitiolovelvollisuuden rikkomisen kaltainen rangaistava teko.
Työnantajana kyllä kokisin velvollisuudekseni selvittää asia jos tuollainen lausunto kantautuisi korviini, olisihan se hoidossa olevien lasten edun mukaista millaista henkistä väkivaltaa heidän/kunnan alaisessa päivähoidossa toteutuu ja mitä sen jatkumisen estämiseksi olisi tehtävissä.
Ja jos olisin työkaverisi niin kokisin myös sinun olevan selityksen velkaa, koska kyse kuitenkin on väkivaltaisesta toiminnasta syyttämisestä. - asiaa......
Mutta kun nyt ollaankin takerrettu kommenttiini, että päiväkodissa, jossa olen töissä esiintyy henkistä väkivaltaa ja sen perusteella minusta on tehty kantelu vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, en ymmärrä.... olen luullut aina, että en saa puhua lapsista ja heidän perheistä, enkä ole puhunut. En tiennyt, etten saa myös puhua yhtään mitään.Luulisin, että vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta sinua tuskin voidaan syyttää. Ellei sitten päiväkodin toimintaa katsota ammatti- tai liikesalaisuudeksi. Toki olet syyllistynyt työpaikkasi ja työnantajasi mustamaalaukseen, joten tuskin töitä tältä työnantajalta tulet enää saamaan.
- jee
Mutta kun nyt ollaankin takerrettu kommenttiini, että päiväkodissa, jossa olen töissä esiintyy henkistä väkivaltaa ja sen perusteella minusta on tehty kantelu vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, en ymmärrä.... olen luullut aina, että en saa puhua lapsista ja heidän perheistä, enkä ole puhunut. En tiennyt, etten saa myös puhua yhtään mitään.Hyvä vain, kun epäkohdat tuodaan julki.
Itse asiassa liian suuret lapsiryhmätkin ovat lapselle henkistä väkivaltaa. Miettikääpä sitä.
- tarkka mitä kirjottaa
Kyllä kai jokainen voi puhua työasioistaan yleisellä tasolla, tietenkin niin, ettet paljasta kenenkään lapsen tai vanhemman nimeä. Tai ettei kukaan osaa tunnistaa tekstistäsi tai yhdistää mistä lapsesta on kysymys.
Jos puhut, että esim. sinun mielestäsi lapsia on liikaa ryhmissä tai muuta yleistä niin ei siinä mitään vaitiolovelövollisuutta ole rikkonut. Puhut vain kokemuksistasi ja tunteistasi ilman, että ketään henkilöä nimeämättä.
Kandee kuitenkin olla hirveen tarkka facebokin ja muidenkin juttujen kanssa jatkossa mitä nettiinkin kirjottelee. - adressi
johon joukko aktiivivanhempia keräsi nimiä henkilöiltä, jotka vaativat pienempiä ryhmiä ja lisää henkilökuntaa päiväkoteihin.
Monet päivähoidon ammattilaiset päiväkodissani minun lisäkseni allekirjoittivat tuon mielestämme tarpeellisen adressin. Olihan usealla meillä myös omia päiväkoti-ikäisiä lapsia hoidossa eri taloissa. Eikä adressi oltu suunnattu erityisesti juuri työpaikkaani koskevaksi, vaan yleiseksi linjaukseksi.
Mutta iloa riitti muistaakseni 2 päivää, jonka jälkeen johtajalta tuli tieto, että me työntekijät emme voi allekirjoittaa tuollaista (oli tullut ohjeistus ylemmältä taholta), sillä se sotii oman työnantajamme määräyksiä vastaan.
Niinpä lista revittiin ja täten mitätöitiin.
Sen pituinen.
Tarinan opetus?
Päivähoitohenkilökunta ei voi vaikuttaa päivähoidon ryhmäkokoihin, eikä juurikaan lapsi-aikuinen suhdelukuun, vaikka monet meistä olisivat ottamassa nuo muutokset avosylin vastaan.- Helinä-keiju3
Miksi te uskoitte kasvotonta ylempää tasoa. Ylempi taso teki virheen rajoittaessaan päiväkodissa työskentelevien äitien sananvapautta ja mielipiteen ilmaisua heidän lastensa päiväkotiryhmiä koskevassa asiassa. Ei kaikkia kannata totella sokeasti. Ei ne mitään olis pystyneet, vaikka adressi olisi luovutettukin päättäjille.
Tuskin uskalsivat kieltoakaan antaa kirjallisesti, pelkästään suullisesti, jotta ei voida todistaa heidän virhettään. - Helinä-keiju3
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Miksi te uskoitte kasvotonta ylempää tasoa. Ylempi taso teki virheen rajoittaessaan päiväkodissa työskentelevien äitien sananvapautta ja mielipiteen ilmaisua heidän lastensa päiväkotiryhmiä koskevassa asiassa. Ei kaikkia kannata totella sokeasti. Ei ne mitään olis pystyneet, vaikka adressi olisi luovutettukin päättäjille.
Tuskin uskalsivat kieltoakaan antaa kirjallisesti, pelkästään suullisesti, jotta ei voida todistaa heidän virhettään.Ylempi Taso, hahahhaaaa
- lukea ne
"työnantajat määräykset". Niitä ei vissiin julkisteta?
- menee,
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Ylempi Taso, hahahhaaaa
että kovin monella työntekijällä on olemassa se "ylempi taho". Niin on aina ollut ja tulee olemaan.
Ei taida työelämä olla sulle kovin tuttua, helinä? - Helinä-keiju3
menee, kirjoitti:
että kovin monella työntekijällä on olemassa se "ylempi taho". Niin on aina ollut ja tulee olemaan.
Ei taida työelämä olla sulle kovin tuttua, helinä?Ylempi taho ei ole tehnyt minun kanssa koskaan tuttavuutta työelämässä eikä missään muuallakaan.
Organisaatiossa olen ollut, mutta en määräiltävänä tolleen. Jokainen toki valitsee työntantajansa, ja tässähän voi työnantajia kilpailuttaa. Kyllä minusta päiväkotisektorilla työntekijöiden pitäisi olla lojaaleja ennen kaikkea lapsille, mikäli lasten edut ovat ristiriidassa ylemmän tahon kanssa. Hämmästyttävää sikäli, että jonkun työnantajan etu on ristiriidassa pikkulapsen edun kanssa, ja muut aikuiset taipuvat tähän mukisematta. - tietää kaiken..
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Ylempi taho ei ole tehnyt minun kanssa koskaan tuttavuutta työelämässä eikä missään muuallakaan.
Organisaatiossa olen ollut, mutta en määräiltävänä tolleen. Jokainen toki valitsee työntantajansa, ja tässähän voi työnantajia kilpailuttaa. Kyllä minusta päiväkotisektorilla työntekijöiden pitäisi olla lojaaleja ennen kaikkea lapsille, mikäli lasten edut ovat ristiriidassa ylemmän tahon kanssa. Hämmästyttävää sikäli, että jonkun työnantajan etu on ristiriidassa pikkulapsen edun kanssa, ja muut aikuiset taipuvat tähän mukisematta."Ylempi taho ei ole tehnyt minun kanssa koskaan tuttavuutta työelämässä eikä missään muuallakaan." No en ihmettele.
Jos ei ole käytännön kokemusta jostain asiasta, niin turha tulla silloin neuvomaan että miten ne asiat pitäis tehdä.
Jos ei halua kengän kuvaa perseeseensä, silloin tehdään just niin kuin pomo sanoo. Todella valitettavaa että näin on, varsinkin jos lapsista on kyse. Ei Suomessa osata eikä uskalleta vieläkään sanoa vastaan jos vääryyttä huomataan. (paitsi netissä pasmatetaan näppis sauhuten, siitähän ei tosin ole mitää käytännön hyötyä).
Eikä siihen sunkaan hämmästelyt auta, et itsekään vastaavassa tilanteessa panis hanttiin, vaikka varmasti tuonkin kohta kiistät pontevasti. - Helinä-keiju3
tietää kaiken.. kirjoitti:
"Ylempi taho ei ole tehnyt minun kanssa koskaan tuttavuutta työelämässä eikä missään muuallakaan." No en ihmettele.
Jos ei ole käytännön kokemusta jostain asiasta, niin turha tulla silloin neuvomaan että miten ne asiat pitäis tehdä.
Jos ei halua kengän kuvaa perseeseensä, silloin tehdään just niin kuin pomo sanoo. Todella valitettavaa että näin on, varsinkin jos lapsista on kyse. Ei Suomessa osata eikä uskalleta vieläkään sanoa vastaan jos vääryyttä huomataan. (paitsi netissä pasmatetaan näppis sauhuten, siitähän ei tosin ole mitää käytännön hyötyä).
Eikä siihen sunkaan hämmästelyt auta, et itsekään vastaavassa tilanteessa panis hanttiin, vaikka varmasti tuonkin kohta kiistät pontevasti.Pyävelikin saa potkut, jos kieltäytyy hirttämästä.
- miten toi kommentti
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Pyävelikin saa potkut, jos kieltäytyy hirttämästä.
liitty mihinkään. Osoitti ehkä että et oikeen ole perillä näistä asioista. On kuitenkin asiatonta syyllistää työntekijöitä jos eivät uskalla potkujen pelosta sanoa vastaan. Työmaailmassa katsos aina joku päättää asioista ja muut tekee sen mukaan.
Ja virheitä ja vääriä päätöksiä tehdään koko ajan. Elämä on. - Helinä-keiju3
miten toi kommentti kirjoitti:
liitty mihinkään. Osoitti ehkä että et oikeen ole perillä näistä asioista. On kuitenkin asiatonta syyllistää työntekijöitä jos eivät uskalla potkujen pelosta sanoa vastaan. Työmaailmassa katsos aina joku päättää asioista ja muut tekee sen mukaan.
Ja virheitä ja vääriä päätöksiä tehdään koko ajan. Elämä on.ainakaan halvalla liksalla en moraaliani möisi. Entä sinä?
- ei ole
Helinä-keiju3 kirjoitti:
ainakaan halvalla liksalla en moraaliani möisi. Entä sinä?
kaupan. Sulla on siinä jo vissiin hintalappu..
- Helinä-keiju3
ei ole kirjoitti:
kaupan. Sulla on siinä jo vissiin hintalappu..
Ei ole korkeempi taho koskaan kokeillut siten kuin päiväkodissa tapahtui.
- elänyt?
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Ei ole korkeempi taho koskaan kokeillut siten kuin päiväkodissa tapahtui.
Oikeeta elämää? Kyllä sitä moraalia koetellaan muuallakin kuin päiväkodissa.
Tosin jos ei ole työelämässä ollut mukana ja muutenkin elää kovin suojattua elämää niin eipä tollaset peruasiat voi kovin tuttuja ollakaan :) - Helinä-keiju3
elänyt? kirjoitti:
Oikeeta elämää? Kyllä sitä moraalia koetellaan muuallakin kuin päiväkodissa.
Tosin jos ei ole työelämässä ollut mukana ja muutenkin elää kovin suojattua elämää niin eipä tollaset peruasiat voi kovin tuttuja ollakaan :)jos et pysty vastustamaan ja pitämään kiinni moraalista tässä kovassa maailmassa.
- älä sinä minusta
Helinä-keiju3 kirjoitti:
jos et pysty vastustamaan ja pitämään kiinni moraalista tässä kovassa maailmassa.
huolehdi, minun moraalini EI ole kaupan, kuten muistat :)
Tule sinäkin tänne oikeeseen maailmaan ja elä pikkuisen, tulet vahvemmaksi etkä ole noin valtavan epäluuloinen ja pelokas. - Helinä-keiju3
älä sinä minusta kirjoitti:
huolehdi, minun moraalini EI ole kaupan, kuten muistat :)
Tule sinäkin tänne oikeeseen maailmaan ja elä pikkuisen, tulet vahvemmaksi etkä ole noin valtavan epäluuloinen ja pelokas.Etsi itsellesi A-luokan johtaja.
A-luokan johtajalla on A-luokan alaiset, B-luokan johtajalla on C-luokan alaiset. Ja nyt puhutaan nimenomaan osaamisesta ja etiikasta. - vaan henkilökuntaa
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Tuskin uskalsivat kieltoakaan antaa kirjallisesti, pelkästään suullisesti, jotta ei voida todistaa heidän virhettään.kiellettiin allekirjoittamasta adressia.
No joo, ei kannata purra ruokkivaa kättä! - Helinä-keiju3
vaan henkilökuntaa kirjoitti:
kiellettiin allekirjoittamasta adressia.
No joo, ei kannata purra ruokkivaa kättä!jossain päiväkodissa samalla kun he itse ovat työssä päiväkodissa. Sitäpaitsi päiväkotiryhmien koko-onglmaa käsittelevään adressiin voi varmaan myös mummot ja sekut osallistua.
Tuo oli siis aivan aiheeton henkilökunnan suun tukkimista puoltava repliikki, mutta oo vaan sit hiljaa, jos kerran pomos ei anna sun puhua. - kissa kävelee...
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Etsi itsellesi A-luokan johtaja.
A-luokan johtajalla on A-luokan alaiset, B-luokan johtajalla on C-luokan alaiset. Ja nyt puhutaan nimenomaan osaamisesta ja etiikasta.Voi jessus, mistä sää oot tollasia luokituksia saanu päähäs?
- Helinä-keiju3
kissa kävelee... kirjoitti:
Voi jessus, mistä sää oot tollasia luokituksia saanu päähäs?
tosiosaajilta.
- perustelut.
Helinä-keiju3 kirjoitti:
tosiosaajilta.
:-) Pakko olla faktaa.
- päiväkodin listaan eikä
Helinä-keiju3 kirjoitti:
jossain päiväkodissa samalla kun he itse ovat työssä päiväkodissa. Sitäpaitsi päiväkotiryhmien koko-onglmaa käsittelevään adressiin voi varmaan myös mummot ja sekut osallistua.
Tuo oli siis aivan aiheeton henkilökunnan suun tukkimista puoltava repliikki, mutta oo vaan sit hiljaa, jos kerran pomos ei anna sun puhua.omaansa,niin mie tekisin!
- Helinä-keiju3
päiväkodin listaan eikä kirjoitti:
omaansa,niin mie tekisin!
Kirjoittajahan kertoi, että kyseessä ollut adressi ei nimennyt mitään tiettyä päiväkotia vaan koski yleensä päiväkotiryhmien suuria kokoja maassamme.
Joten, argumentti ei kelpaa. - Helinä-keiju3
tietää kaiken.. kirjoitti:
"Ylempi taho ei ole tehnyt minun kanssa koskaan tuttavuutta työelämässä eikä missään muuallakaan." No en ihmettele.
Eikä siihen sunkaan hämmästelyt auta, et itsekään vastaavassa tilanteessa panis hanttiin, vaikka varmasti tuonkin kohta kiistät pontevasti.Nyt olis hyvä tajuta, että julkiselle sektorille se YLIN taho on veronmaksajat, ei suinkaan mikään pikku virkamiesnilkki jossain pölyttyneessä kopperossa, vaan nimenomaan me veronmaksajat ja me veronmaksat emme halua ylisuuria päiväkotiryhmiä. Tämä tiedoksi sinne "ylemmälle taholle", joka nauttii palkkaa meidän veronmaksajien varoista. Jos ei tahti muutu, niin tulee potkut.
- noinhan se varmaan
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Nyt olis hyvä tajuta, että julkiselle sektorille se YLIN taho on veronmaksajat, ei suinkaan mikään pikku virkamiesnilkki jossain pölyttyneessä kopperossa, vaan nimenomaan me veronmaksajat ja me veronmaksat emme halua ylisuuria päiväkotiryhmiä. Tämä tiedoksi sinne "ylemmälle taholle", joka nauttii palkkaa meidän veronmaksajien varoista. Jos ei tahti muutu, niin tulee potkut.
teoriassa (tai joissain fantasioissa) menee, mutta jokainen tietää että käytännössä ei. Ei kansalaisilla ja veronmaksajilla ole mitään päätäntä tai- vaikutusvaltaa, sen tietää jokainen. Ja onhan se nähty ihan tässä viime päivinäkin. Ihan sama mitä "kansa" haluaa, ei meitä kuunnella.
- ?????????????
Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että kaikista suurilukuisimmat lasten kaltoinkohtelut tapahtuvat nimenomaan päiväkodeissa, ne ovat vaan muka jotenkin hyväksyttyjä siellä. Olen myöskin läheltä seurannut, miten suomalaisessa päiväkodissa todellakin jopa pahoinpidellään lapsia, heidän perustarpeensa, jopa selvät lääkäreiden ja muiden asiantuntijoiden ohjeet ja määräykset voidaan ohittaa siellä olkia kohautellen. Minulla on myöskin erittäin lähellä seurattu kokemus, jolloin jo pelkkä hoitopaikanvaihdos auttaa lasta lähes välittömästi. Eli on olemassa oikeasti hyviä paikkoja, mutta valitettavasti on olemassa myöskin täysin ala-arvoisia hoitopaikkoja, paljon on kiinni toimintakulttuurista. Aloittajan työpaikka ei kuulosta välttämättä loistavalta.
Sama se on vanhustenhoidossakin, siellä kaltoinkohdellan todella rankasti hoidettavia. Samaan aikaan asiasta kuitenkin pyritään vaientamaan kaikki arvostelijat. Molemmissa olen ollut töissä, ja kyllä meno on karmeaa. Ei kukaan aikuinen ja terve ihminen tuollaiseen suostuisi. On paljon paikkoja, joissa vanhukset eivät saa edes ruokaa ja juomista tarpeeksi, eli kärsivät aliravitsemuksesta. Vain siksi, että ei ole aikaa antaa heille mahdollisuutta syömiseen. Eli käytännössä liian vähän työvoimaa. Eläimiäkään ei saa kohdella samoin kuin Suomessa monin paikoin kohdellaan ihmisiä. Ja noista ei Suomessa saa edes minkäänlaisia rangaistuksia.
Suomi tarvitsee näitä Kelttikangas-Järvisiä ja Sirkka-Liisa Kivelöitä. Suomi tarvitsee myöskin avointa keskustelua, ettei asiat pääse unohtumaan. Suomi tarvitsee myöskin kyseenalaistavia työntekijöitä. Mutta sitä en tiedä, onko aloittajalla oikeasti tarpeen pelätä. Vastedes asioista on varmaankin turvallisinta puhua nimettömästi. melkein veikkaisin, että näitä epäkohtia on jollakin lailla joka ikisessä päiväkodissa Suomessa, mutta ainakin valtaosassa. On kaiken maailman suotuksia ja ohjeita tehty sosiaali- ja terveysministeriön toimesta, mutta mitään ei tapahdu.- Muman
Miksi näistä asioista ei saisi rehellisesti puhua? Mikä meitä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyyskö?
http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2009-03-01,104:12:596425,1:0:0:0:0:0:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172373
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70907Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135838- 45831
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130684