ja suoranainen urpous ihmetyttää edelleen, vaikka olen työskennellyt jo jonkin aikaa raitiovaununkuljettajana.
Esimerkki: Matkustaja istuu vaunun etuosassa ja painaa stop-nappia jäädäkseen seuraavalla pysäkillä pois. Pysäkillä vaunun keskiosasta purkautuu ihmisiä ulos ja tulee sisään. Mitä tekee pönttö matkustaja vaunun etuosassa: Menee jonottamaan keskiovelle ja aiheuttaa sinne hidastusta ja ruuhkaa, kun voisi helposti poistua automaattisesti avautuvasta etuovestakin. Aina sama juttu, ehkä kolmasosa edessä matkustavista asiakkaista tajuaa poistua sujuvasti etuovesta, muut kiertävät keskioven kautta.
Kypsytää, kun ihmiset hidastaa liikennettä tunkemalla väkisin samoista ovista ulos, lähellä on että sanon pahasti jollekin urpolle joskus.
Jos joku kehottaa vaihtamaan alaa, koska asiakkaiden nuoleskelu ja huonon käytöksen sietäminen ei kiinnosta, niin olenkin harkinnut alan vaihtoa juuri matkustajamateriaalin kelvottomuuden takia. Suuri osa matkustajista on huomaavaista ja älykästä porukkaa, mutta osa pilaa julkisen liikenteen sujuvuuden ja viihtyisyyden tehokkaasti.
Matkustajien
159
29531
Vastaukset
- niinpä....
No tuohan nyt on vallan kamalaa...!!!
Olisihan se hienoa, jos kaikki matkustajat olisivat raitiovaununkuljettajia, niin se poistuminen tapahtuisi älykkääati!
On ne sitten tyhmiä nuo matkustajat, eivät varmaan edes pääsisi raitiovaununkuljettajaksi...
Ehkä niillä matkustajilla on jotain tärkeämpääkin elämässä, kuin miettiä mistä mennä ulos ratikassa...vai?
Tyhmyydestähän se tosiaan kertoo, jos ei älyä mennä ulos "oikeasta" ovesta, niinkö?
Ehkäpä joku matkustaja vaivautuu ajattelemaan sinusta seuraavaa;
"Mikähän tuotakin miestä/naista vaivaa kun on ratikkakuskiksi päätynyt. Ei taida olla kovin fiksu, ei ole varmaan peruskouluakaan käynyt, mulkoilee vaan matkustajille jne.?"
Taidat olla loman tarpeessa?- *kiskomies*
Itsekin, joskus kauan kauan, tosi kauan sitten haaveilin, millaista olisi työ Sporakuskina. No, nähtyäni hakukaavakkeet, valitettavasti jäin älyni vuoksi hakukriteerien ulkopuolelle. Ratikkakuskiksi ei pääse jos on älyä yli 60. Nimittäin ihmisten kuljettaminen ratikalla on suorakiskoista toimintaa ja vähänkin älykkäämpi ei siihen kykene. Mitä tulee huomiointeihin matkustajana, olen ollut iloinen, etten ikinä erehtynyt ratikkakuskiksi ja ilokseni olen huomannut, että vaunut ovat täynnä yhtä älykkäitä kuin itsekin. Sentään älyni, ainakin 66, hipoo jo hyvää keskitasoa. Sen sijaan huomioni ratikkakuskeista, jos heitä nyt voi nimittää noinkin kohteliaasti (oikea nimike olisi Kiskokahjo), ovat todellakin tuhannen sorttisia sivistyksen ulkopuolelta puikkoihin ajautuneita vähintäänkin hesan (lue: Stadin) "omistavia" jurveloita, joilta ei voi odottaakaan käytöstapoja. Ihminen (matkustaja siis) niin busseissa kuin ratikoissa, tulee sisään etuovista ja maksaa tarvittaessa. Poistuu keski ja takaovista - joskus maksamattakin viimeistään silloin kun tarkastajat tulevat. Olenpa törmännyt sellaiseenkin itsepaskaiseen jurveloon, että kerran huumorimielessä viittasin ratikalle (nro 6 Hämeentiellä) kun olin yksin pysäkillä. Ajattelin että Kiskokahjo ymmärtää jotain huumorintapaista. Noh, kahjo pysäytti, avasi etuoven mutta itse jäin keskiovien kohdalle painelemaan avausnappia. Ei auennut. Kiskokahjo läväytti etuoven kiinni ja painoi hanaa. Varmaan virnisteli mielipuolinen kurttu naamallaan. Jäin siis pysäkille. Tässä oli nyt ohut katsaus matkustajan vinkkelistä. Ehkäpä näitä kertomuksia löytyy lisääkin, ainakin niin paljon kun on meitä matkustavia ihmisiä.
- kuski67
*kiskomies* kirjoitti:
Itsekin, joskus kauan kauan, tosi kauan sitten haaveilin, millaista olisi työ Sporakuskina. No, nähtyäni hakukaavakkeet, valitettavasti jäin älyni vuoksi hakukriteerien ulkopuolelle. Ratikkakuskiksi ei pääse jos on älyä yli 60. Nimittäin ihmisten kuljettaminen ratikalla on suorakiskoista toimintaa ja vähänkin älykkäämpi ei siihen kykene. Mitä tulee huomiointeihin matkustajana, olen ollut iloinen, etten ikinä erehtynyt ratikkakuskiksi ja ilokseni olen huomannut, että vaunut ovat täynnä yhtä älykkäitä kuin itsekin. Sentään älyni, ainakin 66, hipoo jo hyvää keskitasoa. Sen sijaan huomioni ratikkakuskeista, jos heitä nyt voi nimittää noinkin kohteliaasti (oikea nimike olisi Kiskokahjo), ovat todellakin tuhannen sorttisia sivistyksen ulkopuolelta puikkoihin ajautuneita vähintäänkin hesan (lue: Stadin) "omistavia" jurveloita, joilta ei voi odottaakaan käytöstapoja. Ihminen (matkustaja siis) niin busseissa kuin ratikoissa, tulee sisään etuovista ja maksaa tarvittaessa. Poistuu keski ja takaovista - joskus maksamattakin viimeistään silloin kun tarkastajat tulevat. Olenpa törmännyt sellaiseenkin itsepaskaiseen jurveloon, että kerran huumorimielessä viittasin ratikalle (nro 6 Hämeentiellä) kun olin yksin pysäkillä. Ajattelin että Kiskokahjo ymmärtää jotain huumorintapaista. Noh, kahjo pysäytti, avasi etuoven mutta itse jäin keskiovien kohdalle painelemaan avausnappia. Ei auennut. Kiskokahjo läväytti etuoven kiinni ja painoi hanaa. Varmaan virnisteli mielipuolinen kurttu naamallaan. Jäin siis pysäkille. Tässä oli nyt ohut katsaus matkustajan vinkkelistä. Ehkäpä näitä kertomuksia löytyy lisääkin, ainakin niin paljon kun on meitä matkustavia ihmisiä.
Sää Kiskomies olet ite pöljä!
Ratikka kuski olis halunut palvella sua yksilöllisesti, mut sä vesitit senkin.
Vai siitä johtuen on niin , et mitä koulutetumpi ihminen on niin sitä tyhymempi se toisaaltaan on. - siinä syy
ei saa poistua,näin ollut sääntö joskus,liekö enää.
siinä syy kirjoitti:
Ratikka ja vanha Hippi.
Ajelipa ratikkakuski (mies) mannerheimintietä ja heti hänen takanaan istui Nunna. Sokoksen pysäkiltä hipsaisi etuovesta kyytiin vanhanajan Hippimies. Hippi huomasikin Nunnan ja riemastui: "tähän elämänikään olen nainut kaikkia tikapuista alkaen, mutta nunnaa en ole vielä saanut, joten miten olisi..."
Nunnapa sydämmistyi, kiirehti keskioville ja jäi pois seuraavalla pysäkillä.
Sattuipa ratikkakuski kuulemaan hipin ehdotuksen, joten hän sanoi: "kuule hippi, ei naisia noin isketä. Jos haluat saada tuolta nunnalta, niin satun tietämään että se käy rukoilemassa puolen yön aikaan hautausmaalla. Hiivi sinne ja sano sille että olet jumala ja haluat rakastella sen kanssa. Sitten se antaa."
Hippi menikin seuraavana yönä hautausmaalle ja kuinka ollakaan siellähän nunna oli rukoilemassa polvillaan. Hippi hiipi taakse ja sanoi: "hei nunna, olen jumala ja tahdon rakastella kanssasi".
Hippi kuuli kun Nunna sanoi hiljaisella äänellä:
"kyllähän se passaa, mutta kun olen neitsyt, niin sopisiko se toimitus tuonne kakkosreikään?" Hippi meinasi hypätä riemusta ilmaan, että tämäkin vielä kun polvistui Nunnan taakse ja näki hänen ojentavan jotain salvaa.
Eipä siinä muuta kuin hommiin ja kun juttu oli ohi, hyppäsi Hippi ylös ja huudahti: "hahhah haa nunna menitpäs lankaan, en minä ole mikään jumala vaan se hippi sieltä raitiovaunusta!"
Nunna kömpi pystyyn, oikoi helmojaan ja hypähti ilmaan huutaen: "hahhah haa hippi, en minä ole mikään nunna vaan se ratikkakuski."- Nimetön
siinä syy kirjoitti:
Joo, ihme olis jos ei "jotain" sääntöjä olis enää julkisessa liikenteessä. Mut näinhän se on, mitä korkeampi koulutus/isompi palkka, sen "paremmin" henkilö "tietää"/vaatii että hänen mielipiteensä/käyttäytymissääntönsä ovat ne ainoat oikeat. Tietysti; poikkeuksiakin on, joskus jopa runsaastikin, asiasta riippuen !
- nauruista
NonStop.mies kirjoitti:
Ratikka ja vanha Hippi.
Ajelipa ratikkakuski (mies) mannerheimintietä ja heti hänen takanaan istui Nunna. Sokoksen pysäkiltä hipsaisi etuovesta kyytiin vanhanajan Hippimies. Hippi huomasikin Nunnan ja riemastui: "tähän elämänikään olen nainut kaikkia tikapuista alkaen, mutta nunnaa en ole vielä saanut, joten miten olisi..."
Nunnapa sydämmistyi, kiirehti keskioville ja jäi pois seuraavalla pysäkillä.
Sattuipa ratikkakuski kuulemaan hipin ehdotuksen, joten hän sanoi: "kuule hippi, ei naisia noin isketä. Jos haluat saada tuolta nunnalta, niin satun tietämään että se käy rukoilemassa puolen yön aikaan hautausmaalla. Hiivi sinne ja sano sille että olet jumala ja haluat rakastella sen kanssa. Sitten se antaa."
Hippi menikin seuraavana yönä hautausmaalle ja kuinka ollakaan siellähän nunna oli rukoilemassa polvillaan. Hippi hiipi taakse ja sanoi: "hei nunna, olen jumala ja tahdon rakastella kanssasi".
Hippi kuuli kun Nunna sanoi hiljaisella äänellä:
"kyllähän se passaa, mutta kun olen neitsyt, niin sopisiko se toimitus tuonne kakkosreikään?" Hippi meinasi hypätä riemusta ilmaan, että tämäkin vielä kun polvistui Nunnan taakse ja näki hänen ojentavan jotain salvaa.
Eipä siinä muuta kuin hommiin ja kun juttu oli ohi, hyppäsi Hippi ylös ja huudahti: "hahhah haa nunna menitpäs lankaan, en minä ole mikään jumala vaan se hippi sieltä raitiovaunusta!"
Nunna kömpi pystyyn, oikoi helmojaan ja hypähti ilmaan huutaen: "hahhah haa hippi, en minä ole mikään nunna vaan se ratikkakuski."Kerrankin sai makoisat naurut näillä sivuilla :)
KIITOS!
... ajellaan taas... - niinpä nii..
matkustajien puolesta vai oman losoperseen takia näinki viisaan sutkauksen..?Mulkoile vaan persesilmällä tätä kirjoitettua ja muotoile ajukopassa samaan tahtiin mitä luet,elikkä sun koulutustasolla peräti korkeempaa?tasoa..Mitenkä sinäkin osaat tulla ovesta sisälle mutta et ulos?Ihmettele vaikka koko päivä siellä raitsikassa/bussissa mutta älä viiti ali-arvioida sitä väkeä joka sinua kuskaa paikasta h paikkaan v...en edes viiti arvailla mikä anusmundi SIELLÄ TAAS vinkuu katkeruuttaan ja omaa typeryyttä..jos olisin raitsikkakuski niin istuttasin sun kuskinpenkkiin nippusiteillä tai palveluasuun kuuluvalla kravatilla ja työntäsin 12tuntia jalassa muhineen sukan suuhun ja kaasuvivun täysille........kamalaa! voi käydä mielessäsi päästä ulos teryleenisukka hampaissa kuljettajan vihjaamasta ovesta..
- ----
siinä syy kirjoitti:
SÄÄNTÖ OLLUT VAAN SUOSITUS EIKÄ SITÄ KIVEEN KIRJOITETTU !!!
- El Jefe
Onhan tuo kummaa kyllä, että ängetään kaikki samasta ovesta, vaikka olisi edessä tilaa kuinka poistumiseen. Matkustajat kuitenkin ajattelevat samalla tavalla kuin bussissa, jossa ei ole tapana poistua etuovesta. Tämä selittänee jotain?
- on se, että:
Sekä ratikka-, että bussikuskit ovat kymmeniä vuosia olleet nenä nyrpeinä, hidastelleet etuoven avaamisessa, sekä suoranaisesti vittuilleet etuovesta poistujille. Se on kuulemma sisään tulevia varten. Ja me (kuskit) joudutaan kärsimään vedosta... Joten minäkin olen nimenomaan opettanut poikaani poistumaan aina keskiovesta! Ja kyllä, edelleen löytyy niitä naama sitruunalla olevia ratikkakuskeja, jos poistut etuovesta. Joten keskeltä ulos, niin ei ole riskiä niistä sitruunanaamoista.
- Jumalatomi
Missään muualla päin Suomessa ei ole niin vihaisia julkisenliikenteen kuskeja kuin Helsingin seudulla. Ehkä siellä opetetaan, että jollet ole koko ajan mahdollisimman tyly ja vihainen, et voi ajaa ratikkaa tai bussia!!
Olen monta kertaa yrittänyt kysyä jotain reitistä tai muusta, mutta vastaukseksi saan aina jonkun ihme ähkäisyn ja vihaisen mulkauksen!!
Mene itseesi!!! - taksikuskilta
Jumalatomi kirjoitti:
Missään muualla päin Suomessa ei ole niin vihaisia julkisenliikenteen kuskeja kuin Helsingin seudulla. Ehkä siellä opetetaan, että jollet ole koko ajan mahdollisimman tyly ja vihainen, et voi ajaa ratikkaa tai bussia!!
Olen monta kertaa yrittänyt kysyä jotain reitistä tai muusta, mutta vastaukseksi saan aina jonkun ihme ähkäisyn ja vihaisen mulkauksen!!
Mene itseesi!!!kysynyt...
- kuljettajapks
Jumalatomi kirjoitti:
Mene itseesi!!!Saman voin sanoa matkustajista=) Hyvin voin ajaa bussia hymyillen ja vielä enemmän hymyilyttää kun tulee vihaisen näköisiä matkustajia kyytiin.
- Vihaan julkisia Helsingissä
Jumalatomi kirjoitti:
Mene itseesi!!!näyttää tuo netti yhteytesi toimivan.jos vaikka vaivautuisit katsomaan täältä,niin ei tarvitse kysellä. http://www.ytv.fi/FIN/
- _newbie
Vihaan julkisia Helsingissä kirjoitti:
näyttää tuo netti yhteytesi toimivan.jos vaikka vaivautuisit katsomaan täältä,niin ei tarvitse kysellä. http://www.ytv.fi/FIN/
...kaikille selviä vaikka netistä tai kartalta katsoisi että missä kohtaa se pysäkki luonnossa on, helppohan tuo karttaa on katsoa ja etsiä että tuossa. Itsekin kerran kun olin muutaman kuukauden pk-seudulla asunut niin erehtynyt viisaalta bussikuskilta mennyt kysymään, joko ollaan Hakaniemen ohi menty, kuski vain huonolla suomenkielellä koitti tokaista että ei.. Myöhemmin kun opin Helsinkiä paremmin tuntemaan, huomasin että äijä ei itse ollut ihan kartalla. Opettelis ensin kunnolla suomenkielen ja sitten vielä pk-seudun ympäristön jotta voisi suoriutua tyydyttävästi asiakaspalvelutehtävistä.
- Nimetön
taksikuskilta kirjoitti:
kysynyt...
Jaa, aamuyöstä varsinkin kun kysyt, tekis mieli paiskoa naamariin. Tai sitten parempi matkustus tapa olis takakontti:-)
- Sääntö
Ratikoissa etuovessa muistaakseni lukee 'Ei ulos'.
- saa poistua
ja tulla sisään kaikista ovista. Niin lukee HKL:n aikataulukirjan ohjeissa.
- etuovesta
Ei etuovessa lue enää mitään, mutta fiksu poistuu takimmaisesta puolikkaasta ja tekee näin tilaa maksaville matkustajille, jotka yleensä tulevat sisään etummaisesta puolikkaasta. Molemmat etuovet aukeavat erikseen ohjaamosta, mutta oven ulkopainikkeesta aukeavat molemmat yhtä aikaa.
- Terppa
Niin ja ainakin mulle on lapsesta asti jo iskostunut päähän että uloskäynti tapahtuu keski- tai takaovesta. Ei koskaan edestä...
Että mitäpä jos arvoisa ratikkakuski nyt katsoisi mitä oman vaunun etuoven käytöstä sanotaan... - Ei maksa mitään
Terppa kirjoitti:
Niin ja ainakin mulle on lapsesta asti jo iskostunut päähän että uloskäynti tapahtuu keski- tai takaovesta. Ei koskaan edestä...
Että mitäpä jos arvoisa ratikkakuski nyt katsoisi mitä oman vaunun etuoven käytöstä sanotaan...Tässä ilmainen vinkki ratikkakuskille: Älä pysähdy pysäkeillä, älä avaa ovia, äläkä ota ketään kyytiin. Näin sinun ei tarvitse sietää tumpeloita matkustajia, vaihtaa yli kympin seteleitä kolikoiksi, opastaa paskoja työtäsi haittaavia matkustajia, ei tarvitse laskea vaihtokassa, ja kun suhaat reitin ennätysajassa tyhjällä sporallasi niin sinulle jää ennätyspitkä kahvitauko josta kolleegasi ovat sinulle kateelliisia. Mietihän vähän tätä!
- JepJepJep
etuovesta kirjoitti:
Ei etuovessa lue enää mitään, mutta fiksu poistuu takimmaisesta puolikkaasta ja tekee näin tilaa maksaville matkustajille, jotka yleensä tulevat sisään etummaisesta puolikkaasta. Molemmat etuovet aukeavat erikseen ohjaamosta, mutta oven ulkopainikkeesta aukeavat molemmat yhtä aikaa.
Just, just!
Onneksi elämäsi on niin helppoa, että tämä on ainoa ärsytystä aiheuttava asia.
Minulle on lapsesta pitäen opetettu, että etuovesta ei saa poistua - liekkö syynä se, että ennen etuovesta tulivat lipun ostavat asiakkaat. Tämä vanha käytäntö lienee juurtunut monelle automaatioksi.
Kivana kuskina voisit opettaa maksavia asiakkaitasi, että edessä on "vapaa ovi". Niinhän mukavat kassaneideitkin tekevät, kun joku kassoista ruuhkautuu. Toisaalta - voithan hoitaa hommasi mulkoilevana tuppisuunakin. Saa sen pienen palkkapussin siitäkin. - pienen
JepJepJep kirjoitti:
Just, just!
Onneksi elämäsi on niin helppoa, että tämä on ainoa ärsytystä aiheuttava asia.
Minulle on lapsesta pitäen opetettu, että etuovesta ei saa poistua - liekkö syynä se, että ennen etuovesta tulivat lipun ostavat asiakkaat. Tämä vanha käytäntö lienee juurtunut monelle automaatioksi.
Kivana kuskina voisit opettaa maksavia asiakkaitasi, että edessä on "vapaa ovi". Niinhän mukavat kassaneideitkin tekevät, kun joku kassoista ruuhkautuu. Toisaalta - voithan hoitaa hommasi mulkoilevana tuppisuunakin. Saa sen pienen palkkapussin siitäkin.palkkapussin saa myös ilman, että ohjailee matkustajakarjaa, joka voi halutessaan ottaa selvää itsekin käytännöistä.
- jokunenä
käyttö on sallittua niin turistilta kuin kuskiltakin.
ratikoista en tiedä ,mutta busseista vähän - tdeass
Onko matkustajilla joku etuovisyndrooma. Ilmiö esiintyy tietyllä tapaa myös vr:n lähijunissa. Junassa on useita ovia, mutta matkustajat jonottavat yhdestä, kaikki samaan osastoon. Sitten valitetaan kun kaikille ei riitä istumapaikkoja, vaikka vaunun takaosasto ammottaa tyhjillään.
Ja sitten ne "ovenaukipitäjät", kuvittelevat olevansa sankareita, mutta tosiasiassa heidän takiaan joku myähästyy sitten tärkeästä jatkoyhteydestä, kun pysäkkiaika ylittyy ja jäädään tämän sankarin takia myöhään. Hän pelastaa yhden ihmisen päivän, mutta pilaa samalla niiden 50:n jotka myöhästyvät sankarin takia.- lammassyndrooma
Pitkässä metrojunassa on 18 ovea (eli 6 vaunua x 3 ovea joka vaunussa), jotka avautuvat kaikki yhtäaikaa, kun kuljettaja avaa ne.
Miten toimii lammas uups... siis matkustaja?
1. Tullaan ulos vaunun yhdestä ovesta, eli siitä, joka on lähinnä aseman uloskäyntiä.
2. Toiset urpot ööö... matkustajat odottavat samaisen oven pielessä, että voivat mennä sisään, jahka edelliset ovat päässeet ulos.
3. Parhaita ovat ryhmämatkailijat, joita voi olla 30 henkeä pakaaseineen ja kas, taas samasta ovesta tungettava sisään, ettei kukaan eksy laumasta --- ryhmästä.
4. Juuri kun jo melkein päästään matkaan, joku blondi on saanut kerättyä käsveskansa sisällön penkiltä ja ryntää ulos ovenpielet ryskyen (ja taas on ko. ovi auki).
5. Samaan aikaan nurkan takaa juoksee uusi bussilastillinen vauhkoontuneita lampaita... kiireellisiä asiakkaita, siis, joiden pitää ehdottomasti ehtiä mukaan, mahtua samaan vaunuun, ja joille toki joku aamuvirkku Aatu/Aune pitää ovea auki, ettei paska metrokuski lähde näiden Hyvien Ihmisten Nenän edestä (ja vielä hymyile ivallisesti päälle).
(6. Siinä vaiheessa jo kuskin kitapurjeet lepattavat kuulutuslaitteesta ja kaikkien aamu on pilalla.)
(7. Toisaalla: perässä tulevan junan matkustajat manaavat mitäv*ttua, kun metro pysähtyy odottelemaan asemien välille. Ja taas on HKL henkilökuntineen epäpäteviä hoitamaan Joukkoliikennettä ja palvelemaan Maksavia Asiakkaita. Kirjoitetaanpa Lehteen... Toisaalla 2: Ruoholahdessa jo ihmetellään, missäs se meidän juna on, kun sen jo pitäisi lähteä, onkohan kuski nukkunut pommiin/maleksinut tauolla...?)
Jälkinäytös:
8. Tärkeä herra/rouva Salkkumies/-nainen tekee valituksen kuljettajasta, koska myöhästyi vaihtoyhteydestään (rautatieasemalla, vaihtomarginaali 3 min) ja samalla tärkeästä Asiakastapaamisesta, koska metro oli myöhässä.
9. Kauhistunut Kukkahattutäti tekee valituksen kuljettajasta, koska tämä oli pahoittanut matkustajien mielen komentelullaan, matkustajahan on kuitenkin Asiakas eli Kuningas.
Ja jos kaikki menee vanhan kaavan mukaan:
10. Joku Viisas ehdottaa jonkun Lehden yleisönkirjoittelukanavalla, että metrojuniin on lisättävä vaunuja, että kaikki mahtuvat kyytiin.
Eli voiko näiden pässien touhuja ja vouhotuksia ottaa edes tosissaan? Mitenhän heiltä heidän oma työnsä sujuu, kun työmatka tuottaa jo vaikeuksia?
Toisaalta lähes 100% kuitenkin matkustaa ja käyttäytyy ihan mallikkaasti ja sulavasti. Siksikin on sääli, että ne muutamat tyhmät vaikeuttavat kaikkien matkaa. Jotkut osaavat jo lähteä (ts. joutuvat lähtemään) sillä aikaisemmalla vuorolla, että varmasti ehtivät perille ajoissa. - kiusata....
"Ja sitten ne "ovenaukipitäjät", kuvittelevat olevansa sankareita, mutta tosiasiassa heidän takiaan joku myähästyy"
Olen joskus testannut näitä kukkahattutätejä sillä että olen bussipysäkin kohdalla lähtenyt kävelemään vähän reippaammin, niin kuinka ollakaan kukkahattutäti jää siihen ovien väliin katsomaan minua hymyillen että olinpas kiltti kun jäin odottamaan. Sitten kun kävelee samaa reipasta vauhtia bussin ohi katsomatta edes sinne päinkään venähtää kukkahattutädillä naama, ja varmasti monella muullakin bussin kyydissä olijalla, kuljettajakin saa taas puheenaihetta kahvitauolle, aiheena matkustajien "älykkyys" - Olkihattutäti
kiusata.... kirjoitti:
"Ja sitten ne "ovenaukipitäjät", kuvittelevat olevansa sankareita, mutta tosiasiassa heidän takiaan joku myähästyy"
Olen joskus testannut näitä kukkahattutätejä sillä että olen bussipysäkin kohdalla lähtenyt kävelemään vähän reippaammin, niin kuinka ollakaan kukkahattutäti jää siihen ovien väliin katsomaan minua hymyillen että olinpas kiltti kun jäin odottamaan. Sitten kun kävelee samaa reipasta vauhtia bussin ohi katsomatta edes sinne päinkään venähtää kukkahattutädillä naama, ja varmasti monella muullakin bussin kyydissä olijalla, kuljettajakin saa taas puheenaihetta kahvitauolle, aiheena matkustajien "älykkyys"olisit tosissas halunnut ehtiä bussiin, mutta olit myöhässa, kun juna oli seisoskellut turhanpäiten siellä aseman välillä, kun oli pikkupojat heitelleet kiviä raiteelle. Miten olisit sitten suun pannut? Olisitko puinut nyrkkiä kukkahattutädille?
- käytetäänpä järkeä
Olkihattutäti kirjoitti:
olisit tosissas halunnut ehtiä bussiin, mutta olit myöhässa, kun juna oli seisoskellut turhanpäiten siellä aseman välillä, kun oli pikkupojat heitelleet kiviä raiteelle. Miten olisit sitten suun pannut? Olisitko puinut nyrkkiä kukkahattutädille?
suhtautuvatkin asiaan niin, että jos tulee viivytystä tai ei itse älyä lähteä ajoissa, niin sitten myöhästyy - ja siinä kaikki. Sitten odotetaan seuraavaa bussia/junaa/ratikkaa.
Tavallisesti toimitaan niin, että mitä tärkeämpi meno, sitä aiemmin lähdetään matkaan, että varmasti ehditään, vaikka tulisikin pientä viivytystä. Miksi ylipäänsä stressata itseään valitsemalla aina sen viimeisen mahdollisen vuoron, jolla ehtii vain, jos kaikki menee nappiin?
Millainen syndrooma sekin mahtaa olla, että kuvittelee koko maailman pysähtyvän odottamaan, jos "tosissaan haluaa ehtiä bussiin"?
Sanoisin, että tuollaiset haluamiset ovat yks hailee kokonaisuuden kannalta. Ehkä on olemassa joku uusi ihmislaji "Palveltava Ihminen" (mitä sitten lienee latinaksi), joka a) ei hyväksy tosiasioita, vaan b) suhtautuu kaikkeen henkilökohtaisesti, omien tarpeidensa/halujensa mukaan ja c) luulee itsensä jotenkin erityisen tärkeäksi yksilönä, jopa muihin ihmisiin verrattuna.
Kukkahattutädit, jotka "auttavat" myöhästelijöitä, itse asiassa aiheuttavat useammalle matkustajalle häiriötä turhan odottelun muodossa. Mutta sehän ei kukkahattutätiä kiinnosta, vaan ainoastaan humalluttava mielihyvä siitä, että saa huomiota olemalla niin kiltti ja avulias sille yhdelle toopelle, joka on yleensä ihan itse itsensä "pulaan" saattanut. - Olkihattutäti
käytetäänpä järkeä kirjoitti:
suhtautuvatkin asiaan niin, että jos tulee viivytystä tai ei itse älyä lähteä ajoissa, niin sitten myöhästyy - ja siinä kaikki. Sitten odotetaan seuraavaa bussia/junaa/ratikkaa.
Tavallisesti toimitaan niin, että mitä tärkeämpi meno, sitä aiemmin lähdetään matkaan, että varmasti ehditään, vaikka tulisikin pientä viivytystä. Miksi ylipäänsä stressata itseään valitsemalla aina sen viimeisen mahdollisen vuoron, jolla ehtii vain, jos kaikki menee nappiin?
Millainen syndrooma sekin mahtaa olla, että kuvittelee koko maailman pysähtyvän odottamaan, jos "tosissaan haluaa ehtiä bussiin"?
Sanoisin, että tuollaiset haluamiset ovat yks hailee kokonaisuuden kannalta. Ehkä on olemassa joku uusi ihmislaji "Palveltava Ihminen" (mitä sitten lienee latinaksi), joka a) ei hyväksy tosiasioita, vaan b) suhtautuu kaikkeen henkilökohtaisesti, omien tarpeidensa/halujensa mukaan ja c) luulee itsensä jotenkin erityisen tärkeäksi yksilönä, jopa muihin ihmisiin verrattuna.
Kukkahattutädit, jotka "auttavat" myöhästelijöitä, itse asiassa aiheuttavat useammalle matkustajalle häiriötä turhan odottelun muodossa. Mutta sehän ei kukkahattutätiä kiinnosta, vaan ainoastaan humalluttava mielihyvä siitä, että saa huomiota olemalla niin kiltti ja avulias sille yhdelle toopelle, joka on yleensä ihan itse itsensä "pulaan" saattanut.ovien pitelijät ovat niitä samoja nuoria, jotka heittelee kivia raiteille. Niitä tulee koko liuta ja aina on joku jälkeenjäänyt. Sille sitten pidetään ovia auki, vaikka kuljettaja sanois mitä. No ei siitä muuta seuraa kuin, että junan ovet menee rikki ja ne lukitaan. Siten hidastuu matka vielä lisää kun on vähemmän uloskäyntejä! Näin meillä...
- älykkäitä
Ja sitten sellainen kokemus, että kun pysäkille tulee saman linjan ratikoita 2 peräkkäin,ja pysäkki kyytiintulijoita mustanaan, niin eikös nämä välkyt tunge kaikki siihen etummaiseen, vaikka takana olevassa olisi tilaa, kuvitteleeko ne että kaiken kaikkiaan matkaan kulutettu aika jää lyhyemmäksi, kun ängetään kaikki siihen etummaiseen vaunuun. ex kuski, nyt jo onnellisesti eläkkeellä,eikä tartte sporaa eikä dösää.
artistissa itsessään vikaa jos yhden sankarin takia myöhästyy. Itse en juuri ole koskaan myöhästynyt kenenkään muun kuin itseni takia.
- nuorisokortti, jee jee
Olkihattutäti kirjoitti:
ovien pitelijät ovat niitä samoja nuoria, jotka heittelee kivia raiteille. Niitä tulee koko liuta ja aina on joku jälkeenjäänyt. Sille sitten pidetään ovia auki, vaikka kuljettaja sanois mitä. No ei siitä muuta seuraa kuin, että junan ovet menee rikki ja ne lukitaan. Siten hidastuu matka vielä lisää kun on vähemmän uloskäyntejä! Näin meillä...
Ai jaa, että ensin se olikin ihan vaan ystävällinen juttu pitää ovea auki jollekin puuskuttajalle/lonnijalle, nyt sitten yhtäkkiä pitikin vetää nuorisoässä hihasta.
Älkää äipät, mummut ja tätsyt opettako niille ipanoille, että tälleen laitetaan käsi/jalka/vaunut/kassi oven väliin, niin jopa keretään kaikki, vaikka toiset onkin vielä lippuautomaatilla. - ayr
nuorisokortti, jee jee kirjoitti:
Ai jaa, että ensin se olikin ihan vaan ystävällinen juttu pitää ovea auki jollekin puuskuttajalle/lonnijalle, nyt sitten yhtäkkiä pitikin vetää nuorisoässä hihasta.
Älkää äipät, mummut ja tätsyt opettako niille ipanoille, että tälleen laitetaan käsi/jalka/vaunut/kassi oven väliin, niin jopa keretään kaikki, vaikka toiset onkin vielä lippuautomaatilla.Kyllä ne keski-ikäiset naiset on niitä pahimpia pidätyttelijöitä. Luullaan aina saavan superhyperhyvää palvelua, vaikka oma käytös on mitä on, etenkin se, ettei ajatella yhtään toisia, saati sitä, että sillä bussilla/ratikalla/metrolla on se aikataulu, jota olisi kuskin hyvä noudattaa. Kyllä se ite matkustajana ottaa päähän, jos joku keski-ikäinen nainen siinä vaatii bussikuskia odottamaan, että hänen ystävättärensä ehtii ostaa lipun. En tokikaan yleistä, löytyy näitä tärkeilijöitä muistakin ikäryhmistä sukupuoleen katsomatta :D Nostan hattua näille kuljettajille, jotka joutuvat kestämään hammasta purren päivästä toiseen vastaavanlaisia asiakkaita.
- muutin onneksi pois
käytetäänpä järkeä kirjoitti:
Kukkahattutädit, jotka "auttavat" myöhästelijöitä, itse asiassa aiheuttavat useammalle matkustajalle häiriötä turhan odottelun muodossa. Mutta sehän ei kukkahattutätiä kiinnosta, vaan ainoastaan humalluttava mielihyvä siitä, että saa huomiota olemalla niin kiltti ja avulias sille yhdelle toopelle, joka on yleensä ihan itse itsensä "pulaan" saattanut.Niin että jätetään pois kaikki kohteliaisuus, ystävällisyys ja toisten huomioiminen. Ei pidetä ovea toiselle auki, jottei metro myöhästy kymmentä sekuntia. On se niiiiiin Helsinkiläistä että!! Voi viude kun menee päivä pilalle sen minuutin takia. Kannattaisi melkein mennä heittämään jotain hesalaista kirosana-slangia tuollaisille ovien auki pitäjille.
Ja ettäkö ihan myöhästyy jatkoyhteyksiltä? Mitäpä jos varaisit siihen vaihtoon enemmän kuin ne kaksi minuuttia? Voisi olla muutenkin ihan järkevää, ilman että joku pitelee ehkä ovea auki normaalia pidempään. Vai oletko niin tärkeä ja pikkukiireinen tsadilainen, ettet siis niinku mitenkää voi venaa? - vaihtoaika
muutin onneksi pois kirjoitti:
Niin että jätetään pois kaikki kohteliaisuus, ystävällisyys ja toisten huomioiminen. Ei pidetä ovea toiselle auki, jottei metro myöhästy kymmentä sekuntia. On se niiiiiin Helsinkiläistä että!! Voi viude kun menee päivä pilalle sen minuutin takia. Kannattaisi melkein mennä heittämään jotain hesalaista kirosana-slangia tuollaisille ovien auki pitäjille.
Ja ettäkö ihan myöhästyy jatkoyhteyksiltä? Mitäpä jos varaisit siihen vaihtoon enemmän kuin ne kaksi minuuttia? Voisi olla muutenkin ihan järkevää, ilman että joku pitelee ehkä ovea auki normaalia pidempään. Vai oletko niin tärkeä ja pikkukiireinen tsadilainen, ettet siis niinku mitenkää voi venaa?Jos vaihtoaikaa on 4 minuuttia, sen ehtii hosumatta, voi ystävällisesti auttaa vaikka kassialmaa portaissa. Sitten kun siitä vähennetään se 2 minuuttia, pitäisi jo rynniä ja töniä se herttainen mummu kumoon (ts. ei pidä, kun ei ole järkeä rynniäkään), kun aikaa on jäljellä 1 minuutti (eli 3 minuuttia on mennyt ylimääräistä matka-aikaan), ei ehdi juoksemallakaan.
Metroaikataulut on laadittu niin kireiksi, että 3 minuuttia myöhässä oleva metro lähtee joissakin tapauksissa myöhässä myös toiseen suuntaan (aina ei ole päättäreilläkään odotusaikaa, Ruoholahdessa ei ruuhka-aikaan lainkaan).
Yksi matkustaja voi ajatella, että tämä yksi 10 sekuntia ei vaikuta mihinkään. Vaan sepä vaikuttaa, koska myöhästyminen kertautuu joka pysäkillä/asemalla, koska nekin, jotka ovat tulossa seuraavaan kyytiin, juoksevat tähän, jonka näkevät (mikälie massahysteria). Jos vaikkapa metrojunan 500 matkustajaa kaikki tahtovat kulkea omien halujensa/aikataulujensa mukaan, hommahan ei kerta kaikkiaan toteudu. Ehkä olisi parempi, että noudatettaisiin sitä aikataulua, mikä lukee aikataulukirjassa, että matkustajakin voisi suunnitella ja ennakoida kulkemisiaan.
Stadilainen kyllä tietää, mikä on vuoroväli milläkin kulkuvälineellä (esim. metroon ja ratikkaan ei ole juurikaan syytä ryntäillä). Tsadilainen taas (se porista tms. landelta männävuonna muuttanna) taas luulee, jotta pittöö männä tällä jonka näkköö, seurravvaks tulloo monsuuni.
- turhaan painajat
ovat samaa urpoporukkaa kuin muutkin joukkoliikenteen häiriköt. Miksi pitää painaa lastenvaununappia ratikasta poistuessa tai sisään tullessa, jos ei ole tarvetta? Nämä välinpitämättömät ihmiset rynnivät kuin päättömät kanat katsomatta tai miettimättä yhtään mitä tekevät, ja niin ratikka seisoo pitkään ovi auki -turhaan. Moni kuljettaja antaa oven sulkeutua ajan kanssa itsestään yritäen antaa sisään tulleelle urpolle "opetuksen", että katsoo sen verran, mihin nappiin sormi osuu seuraavalla kerralla -perillehän ei "opetus" näille asennevammaisille häiriköille todennäköisesti mene.
- joukkoon mahtuu monenlaista
Empiiristen kokemusten perusteella noin yksi sadasta matkustajasta on jonkinlaista hämminkiä aiheuttava tapaus. Sporassa se joka sadas tilastotapaus tulee kyytiin aika taajaan verrattuna taksin kyytiin.
- Urpo matkustaja :D
Kröhöm.
Niin ärsyttää niitä urpoja matkustajiakin, että tietäväisyyttä pidetään itsestäänselvyytenä... Missään ei kerrota, miten junalla matkustetaan, vaikka pitäisi.- jyväskyläläinen 2
Käytin kesällä ratikkaa, enkä edes tiennyt mihin maksetaan? No, hups matkahan meni yhteiskunnan piikkiin.
Missään ei ollut katuoppaita??
Haloo Helsinki! Tulevana kesänä siellä on paljon "tyhmiä" turisteja, jotka ovat ymmällään milloin mistäkin asiasta.
Ettekö hesalaisina ymmärrä ettei kukaan ole seppä syntyessään?
Sen sijaan että inhoot työtäsi ja matkustajia ko. ratikkakuski, niin voisitko vaihtaa inhosi neuvomiseen.
Pieni sananen ei maksa mitään ja tekee matkustamisesta turvallisempaa kaikille osapuolille.
Ps. tämä urpo tulee sinne kesällä. - tietämys on
Kun seuraavan kerran aiot matkustaa ratikalla, ota selvää milloin ensimmäinen vuoro alkaa. Sitten pistät kellon soimaan ja ajat lähimmälle raitsikkahallille ja menet istumaan valmiiksi vuoroonsa lähtevään ratikkaan. Jos sinulla on kuukausilippu, ei hätää, voit olla kyydissä hamaan tappiin saakka. Välillä voit toki kysyä kuskilta, milloin ollaan päätepysäkillä, milloin sen vuoro loppuu tai milloin mennään takaisin halleille. Älä kysy mikä pysäkki on seuraava tai sitä seuraava. Kuski harvoin tietää. Kaiken muun voit oppia siinä ohessa, matkustelet esimerkiksi muutaman tunnin ja seuraat miten muut matkustajat käyttäytyvät.
- infua
jyväskyläläinen 2 kirjoitti:
Käytin kesällä ratikkaa, enkä edes tiennyt mihin maksetaan? No, hups matkahan meni yhteiskunnan piikkiin.
Haloo Helsinki! Tulevana kesänä siellä on paljon "tyhmiä" turisteja, jotka ovat ymmällään milloin mistäkin asiasta.
Sen sijaan että inhoot työtäsi ja matkustajia ko. ratikkakuski, niin voisitko vaihtaa inhosi neuvomiseen.
Pieni sananen ei maksa mitään ja tekee matkustamisesta turvallisempaa kaikille osapuolille.
Ps. tämä urpo tulee sinne kesällä.Klikkaa tuo osoite. Sieltä
- Kaupunki ja seutu. Sieltä
- Liikenne, kartat ja sää.
Menet alaspäin ja siellä
- Helsingin bussit, metrot ja raitiovaunut (HKL).
Alkaa löytymään tietoa hinnoista alkaen.
Voit myös ostaa Pörrökioskeista (R-kioskit löytyy mm. rautatieasemalta) Matkailijalipun 1, 3 tai 5 vuorokaudeksi alkaen 6.00/vuorokausi.
Ja löydät muutenkin hyvää infoa kartoista alkaen.
* Tervetulloo Hessaan matkailemmaan. - ystävällinen
infua kirjoitti:
Klikkaa tuo osoite. Sieltä
- Kaupunki ja seutu. Sieltä
- Liikenne, kartat ja sää.
Menet alaspäin ja siellä
- Helsingin bussit, metrot ja raitiovaunut (HKL).
Alkaa löytymään tietoa hinnoista alkaen.
Voit myös ostaa Pörrökioskeista (R-kioskit löytyy mm. rautatieasemalta) Matkailijalipun 1, 3 tai 5 vuorokaudeksi alkaen 6.00/vuorokausi.
Ja löydät muutenkin hyvää infoa kartoista alkaen.
* Tervetulloo Hessaan matkailemmaan.opastaja! Näillä tiedoilla selvitään tuleva kesä.
- Aivan totta
jyväskyläläinen 2 kirjoitti:
Ps. tämä urpo tulee sinne kesällä.ulkomaiset turistit osaavat käyttää paremmin julkisia kulkuvälineitä,kuin tyhmät suomalaiset
- yksi urpo
Hotellissa neuvottiin nousemaan kyseiseen ratikkaan, jotta pääsee keskustaan. Kas, hotelli unohti mainita ettei sama ratikka aja takaisin. Nousin tavaroineni samaan numeroon ja tärisin pelosta penkissä, kun tajusin että ratikka on menossa huitsin nevadaan??
Kysäisin ystävälliseltä näyttävältä naiselta neuvoa ja hän kertoi minun pääsevän perille, mutta tavallaan väärään suuntaan.
No, tulipahan ihailtua Helsingin puistoja ja upeita rakennuksia vaikka pisu meinasi lirahtaa housuun.
Pelkäsin joutuvani johonkin, mistä en osaa kuin taksilla takaisin. - Aprikos
mikrofonia, jotta voit opastaa meitä taulapäitä, kun muualta tulemme Helsinkiin ihmettelemään rautiovaunua. Meillä kun ei niitä ole. Ja kaupunkiliikenteen busseista saa tosi harvoin mennä etuovesta ulos
Tosin paikallisjunissa on sama ongelma meilläkin. Ihmiset menevät siihen vaunuun, joka on lähimpäna aseman uloskäyntiä. Siinäpähän sitten jonotetaan ulos ja sisään, ja junat on aina myöhässä. Keskivaunuissa on jopa runsaasti tilaa ja niistä ehtii ihan hyvin jatkoyhteyksiin, jos ei toiset myöhästytä junaa.- *kiskomies*
etenkään ratikkakuski. Se luulee että se tötterö on makkaraa ja syö sen.
- Virya
Kun se on yhtä helvettiä...
- Kardemumman kaupunki
Esim. omassa kotikaupungissani joukkoliikennevälineestä EI SAA poistua etuoven kautta. En ollut tajunnutkaan, että minua korkeammalla älykkyysosamäärällä varustetut kanssa-asukkaat automaattisesti ymmärtävät ja ilman opastusta tietävät, että Helsingin ratikoissa etuovesta nimenomaan kuuluu poistua. :D
- ........
No tiesikö matkustaja että edestä saa poistua. Busseista ei aina oikein voi/saa ellei kysy.
- musmuska
Ohhoh, mä oon asunut Hesassa jo useamman vuoden ja ratikat on mun suosikkiliikenneväline, mutta en yhtään tiennyt, että etuovesta poistumista oikein suositellaan!! Yritän vaan päästä ulos aina siitä ovesta, joka on lähinnä, koska siellä ratikan sisällä on hankala liikkua jos on ruuhkaa.
Noh, anteeksipyyntö sitten vaan munkin puolesta, koska en todellakaan tiennyt tällaisen asian ottavan sua niin pannuun :D Enemmänkin luulin, ettei etuovesta pitäisi poistua, koska se on niille, jotka tulee sisään.
Hmm, saakohan tällanen idiootti enää matkustaa ratikalla ollenkaan vai pitäiskö suosiolla hankkia auto?- Friivay
olen asunut nyt 7kk espoossa. Ratikalla kulkenut vain muutamia kertoja. Kukaan ei ole koskaan sanonut että etuovesta pitää poistua. Bussikuskitkin yleensä murisee perään jos yrittää ulos etuovesta joten niin olen luullut ratikassakin olevan. Anteeskis tietämättömyyteni.
- väittänyt
Friivay kirjoitti:
olen asunut nyt 7kk espoossa. Ratikalla kulkenut vain muutamia kertoja. Kukaan ei ole koskaan sanonut että etuovesta pitää poistua. Bussikuskitkin yleensä murisee perään jos yrittää ulos etuovesta joten niin olen luullut ratikassakin olevan. Anteeskis tietämättömyyteni.
että pitää poistua. Mikä ero on sanoilla pitää tai saa. Bussi on bussi, ratikka on ratikka.
- sitä mieltä
että jos ei osaa sujuvasti ja oikein käyttää julkisia liikennevälineitä, on myös kykenemätön käsittelemään liikenteessä turvallisesti autoa, moottoripyörää, tms., saati parkkeeramaan nitä oikein. Joka päivä monta väärin parkkeerattua autoa joudutaan siirtämään ratikoiden tieltä.
Suosittelisinkin osaamisestaan epävarmoille ihmisille polkupyörää.
- sinulle hyvä
vinkki:HANKI ELÄMÄ!
- Hapsi
Itse kun aloitin lukion hesassa v.-04, siellä asuva ystäväni sanoi, ettei etuovesta ole suositeltavaa poistua. Huomasin sen itsekin myöhemmin, hoksattuani että yleensä kuljettaja avaa vain sisältä katsottuna vasemman puoleisen oven. Ja koska minulle julkisissa kulkuneuvoissa vallitsee oikeanpuoleinen liikenne (poistun oikeanpuoleisesta ovesta, jne), otin tämän vinkkinä sille, että etuovista tullaan ainoastaan sisälle.
Tämä vain minun maalaisjärjelläni..
- Luuserimatkustaja
Minäpä kerron miten urpo matkustaja MINÄ olen. Olin juuri hankkinut matkakortin, enkä vielä osannut käyttää sitä. Kysyin bussikuskilta, mitä nappia pitää painaa, ja kun en heti saanut leimausta onnistumaan, kuskilta paloi hihat; hän sohaisi äkäisesti kättäni ja manasi tyhmyyttäni ja käski sitten mennä tieltä pois että muut pääsee kyytiin. Tosin se oli pääteasema, ja lähtöön vasta pari minuuttia, joten olisiko ollut niin iso vaiva kertoa rauhallisesti miten homma menee. Tänä päivänä en tiedä miten haltijakohtaisella kortilla leimataan Helsingin sisäinen lippu bussissa, joten luovuin koko kortin käytöstä ja maksan rahalla.
Olenkin parhaani mukaan koettanut väistellä julkisia liikennevälineitä, mutta välillä on pakko päästä paikasta toiseen, enkä edes haaveile käyttäväni matkakorttia. Viimeksi ei sitten ollutkaan tasarahaa, vaan 2 ja 1 euron kolikot. Asetuin jonon viimeiseksi, että kausilipulliset pääsevät ensin sisään. Laitoin kolikot tiskiin, kuski nosti vain kytkintä ja lähti ajamaan, eikä antanut rahasta takaisin, vaan jätti kolikot tasolle seilaamaan. Jäin odottelemaan vaihtorahaa, mutta kuski käänsi päätä muka zoomaillakseen sivukkunasta ja manasi "perrrrkele, ssssaatana...." Ilmeisesti kuskia ärsytti että seisoin siinä vielä, joten kysyin että tuleeko tuosta rahasta vielä takaisin. Melko typerä tilanne... eli julkisissa rahalla ei kannata maksaa eikä kortilla eikä pummilla eikä ollenkaan, oma menopeli kaikille vaan! Rahalla saa ja hevosella pääsee... meikäläistä ei paljon ekojalanjäljet kiinnosta, jos vaihtoehto on julkinen nöyryytys.- se on juuri niin vaikeaa ku...
Matkakortin käyttö on todella helppoa ja yksinkertaista. 0-painike on ratikkalippu, 1-painike kaupungin sisäinen, 2-painike seutulippu, L lähialue (espoo-kirkkonummi, vantaa-kerava) 3 on koko alue eli kirkkonummi ja kerava kuuluu siihen myös.
- jos osaa tulkita
se on juuri niin vaikeaa ku... kirjoitti:
Matkakortin käyttö on todella helppoa ja yksinkertaista. 0-painike on ratikkalippu, 1-painike kaupungin sisäinen, 2-painike seutulippu, L lähialue (espoo-kirkkonummi, vantaa-kerava) 3 on koko alue eli kirkkonummi ja kerava kuuluu siihen myös.
Eikö se maksutapahtuma vaihtele sen mukaan millainen kortti on - henkilökohtainen vai haltijakohtainen vai matkailijakortti ja mitä kaikkia niitä on. Henkilökohtaisella ei vyöhykkeen sisällä kai tarvitse valita vyöhykekoodia ainakaan lähijunissa? Bussilla matkustaessa en tiedä pitääkö se valita joka tapauksessa korttityypistä riippumatta... entäs lapset, lapset ei kai saa lastenlippua haltijakohtaisella kortilla, se on aina aikuisten lippu? Ja jos oikein osaan tulkita ytv:n sivuilta ohjeita, kaikki matkakorttityypit ei käy esim. yötaksamaksamiseen.
Itse en aluksi tajunnut, että korttia täytyy pitää lukijan edessä ja painaa samalla, näytin laitteelle ensin korttia ja sitten painoin, joten luku ei onnistunut, enkä hermostuksissani edes ehtinyt nähdä näytön tekstejä, eli onnistuiko maksu vai ei. Voisihan sen tilanteen tarkistaa pitämällä korttia laitteen edessä hetken, mutta pokka ei kestä ristipainetta siinä vaiheessa kun selän takaa puskee vihaista matkustajamassaa. Sitä vaan sitten käppää sisään ja toivoo ettei tule lipuntarkastajaa... - se on juuri niin vaikeaa ku...
jos osaa tulkita kirjoitti:
Eikö se maksutapahtuma vaihtele sen mukaan millainen kortti on - henkilökohtainen vai haltijakohtainen vai matkailijakortti ja mitä kaikkia niitä on. Henkilökohtaisella ei vyöhykkeen sisällä kai tarvitse valita vyöhykekoodia ainakaan lähijunissa? Bussilla matkustaessa en tiedä pitääkö se valita joka tapauksessa korttityypistä riippumatta... entäs lapset, lapset ei kai saa lastenlippua haltijakohtaisella kortilla, se on aina aikuisten lippu? Ja jos oikein osaan tulkita ytv:n sivuilta ohjeita, kaikki matkakorttityypit ei käy esim. yötaksamaksamiseen.
Itse en aluksi tajunnut, että korttia täytyy pitää lukijan edessä ja painaa samalla, näytin laitteelle ensin korttia ja sitten painoin, joten luku ei onnistunut, enkä hermostuksissani edes ehtinyt nähdä näytön tekstejä, eli onnistuiko maksu vai ei. Voisihan sen tilanteen tarkistaa pitämällä korttia laitteen edessä hetken, mutta pokka ei kestä ristipainetta siinä vaiheessa kun selän takaa puskee vihaista matkustajamassaa. Sitä vaan sitten käppää sisään ja toivoo ettei tule lipuntarkastajaa...Kortin sisään on ladattuna se tieto, millainen se kortti on. Eli lapsilla on lasten kortti, opiskelijoilla opiskelijoiden, aikuisilla aikuisten jne jne, on kortti sitten haltija- tai henkilökohtainen. Yötaksan maksuun käy arvo, ja jos on suoraveloitussopimus eli on ns. sitoutunut kortin käyttöön, pääsee sillä ilman lisämaksua myös yöllä. Kun matkustat arvolla, niin ostat sen lipun minkä tarvitset, eli painat sitä painiketta millaisen lipun tarvitset.
- se on juuri niin vaikeaa ku...
Itse en aluksi tajunnut, että korttia täytyy pitää lukijan edessä ja painaa samalla, näytin laitteelle ensin korttia ja sitten painoin, joten luku ei onnistunut, enkä hermostuksissani edes ehtinyt nähdä näytön tekstejä, eli onnistuiko maksu vai ei. Voisihan sen tilanteen tarkistaa pitämällä korttia laitteen edessä hetken, mutta pokka ei kestä ristipainetta siinä vaiheessa kun selän takaa puskee vihaista matkustajamassaa. Sitä vaan sitten käppää sisään ja toivoo ettei tule lipuntarkastajaa...Haltijakohtaista korttia ei tietenkään saa siis opiskelija-alennuksella, mutta käsität varmaan pointin :)
- jos osaa tulkita
se on juuri niin vaikeaa ku... kirjoitti:
Haltijakohtaista korttia ei tietenkään saa siis opiskelija-alennuksella, mutta käsität varmaan pointin :)
Kiitos selvennyksistä! Siltikään en vielä täysin ymmärrä tuota termiä "arvo". Minä miellän, että kun lataan rahaa korttiin, se on sitä mystistä arvoa?
Jos minulla on henkilökohtainen matkakortti, sehän on kai kiinteähintainen? Jos haluan matkustaa yöbussilla tai seutumatkan, pitäisikö korttiin ladata vielä ekstra arvoa kuukausihinnan lisäksi?
Sitäpaitsi en lopultakaan taida tajuta haltijakohtaisen kortin ideaa - se pelkkä rfid lätyskä maksaa 10 euroa, ja vasta sen päälle ostetaan arvoa - siis sikälimikäli nyt ymmärrän mitä se arvo on - ja kun matkustan n. 4 -5 kertaa vuodessa julkisilla, olisin voinut säästää senkin ylimääräisen 10 euroa SEKÄ kuskien että omat hermot...? Kaiken lisäksi haltijakohtaisella kortilla ei saa mitään lisäarvoa, eli matkat ovat silti yhtä kalliita kuin rahalla maksaessa.
Toki, ymmärrän että se rfid korttikin maksaa jotain, tai pikemmin se palvelukonsepti, koska painettu perus-rfid korttihan ei maksa kuin pari euroa. Mutta se lisäarvo, mitä matkustaja tuo liikennelaitokselle, ei mikään ihan pieni olekaan: matkustaja syytää ETUKÄTEEN rahaa sisään palveluista, joita se vasta suunnittelee käyttävänsä, tai ei ehkä käytäkään koskaan, kun tajuaa miten tuskallista tuhertamista se on. Minustakin olisi loistavaa, jos pääsisin myymään ja nettoamaan tuotteista tai palveluista kuukauden, kaksi, puoli vuotta etukäteen...
Lippuautomaatillahan voisi saada pikkuisen edullisemman lipun, mutta tällainen laitekammoinen tussari ei rupea arpomaan tuleeko automaatista jotain ulos; minun tapauksesani kaikki junat ovat ajaneet ohi siinä vaiheessa kun minulla on mahdollisesti jonkinlainen lippu kädessä... - Miten pitäs...
kun olit matkakortin hankkinut ja et osannut käyttää niin etkö olisi voinut odottaa ja tulla viimeiseksi sisään niin silloin olisi ehkä kuskin hihat säästynyt palolta.(minäminäminä).
kolikko juttu taisi olla bussissa.sanoithan kuitekin minkä lipun haluat.saitko lipun.minkä hintaisen.(UUSAVUTTOMIA MYKKIÄ) - jos osaa tulkita
Kiitos selvennyksistä! Siltikään en vielä täysin ymmärrä tuota termiä "arvo". Minä miellän, että kun lataan rahaa korttiin, se on sitä mystistä arvoa?
Jos minulla on henkilökohtainen matkakortti, sehän on kai kiinteähintainen? Jos haluan matkustaa yöbussilla tai seutumatkan, pitäisikö korttiin ladata vielä ekstra arvoa kuukausihinnan lisäksi?
Sitäpaitsi en lopultakaan taida tajuta haltijakohtaisen kortin ideaa - se pelkkä rfid lätyskä maksaa 10 euroa, ja vasta sen päälle ostetaan arvoa - siis sikälimikäli nyt ymmärrän mitä se arvo on - ja kun matkustan n. 4 -5 kertaa vuodessa julkisilla, olisin voinut säästää senkin ylimääräisen 10 euroa SEKÄ kuskien että omat hermot...? Kaiken lisäksi haltijakohtaisella kortilla ei saa mitään lisäarvoa, eli matkat ovat silti yhtä kalliita kuin rahalla maksaessa.
Toki, ymmärrän että se rfid korttikin maksaa jotain, tai pikemmin se palvelukonsepti, koska painettu perus-rfid korttihan ei maksa kuin pari euroa. Mutta se lisäarvo, mitä matkustaja tuo liikennelaitokselle, ei mikään ihan pieni olekaan: matkustaja syytää ETUKÄTEEN rahaa sisään palveluista, joita se vasta suunnittelee käyttävänsä, tai ei ehkä käytäkään koskaan, kun tajuaa miten tuskallista tuhertamista se on. Minustakin olisi loistavaa, jos pääsisin myymään ja nettoamaan tuotteista tai palveluista kuukauden, kaksi, puoli vuotta etukäteen...
Lippuautomaatillahan voisi saada pikkuisen edullisemman lipun, mutta tällainen laitekammoinen tussari ei rupea arpomaan tuleeko automaatista jotain ulos; minun tapauksesani kaikki junat ovat ajaneet ohi siinä vaiheessa kun minulla on mahdollisesti jonkinlainen lippu kädessä...http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/matkustajan_opas/Matkakortti/
- vittuillen
Jos " joka kerran " on sattunut huonotuulinen kuski kohdalle. Kyllähän noita sattuu toisinaan omallekin kohdalle, kun matkustan julkisilla, ilman työvaatteita. Tosin yleensä palvelu on ollut aivan asiallista.
On kyllä kuljettajille aivan hyväksi vain, jos itsekin kulkevat asiakkaina vapaa-aikanaan, työssä jota tekevät. Tiedän kyllä, vain hyvin pieni osa toimii noin, vaan kulkevat omilla autoillaan.
Itse olin 18 vuotta joukkoliikenteen päivittäis käyttäjä, ennen kuin sattuman kautta valtio halusi kouluttaa linja-auton kuljettajaksi. On siis asiaa nähnyt molemmin puolin tiskiä, ja kun edelleenkään en aja omalla autolla, kuljen sitten jalan tai joukkoliikenne välineillä.
Kyllähän tuossa näkee jos jonkinlaista kuljettajaa ja kulkijaa ja on sanottava, suurin osa kuljettajista on varsin hyviä työssään, ja suurin osa matkustajista on aivan asiallista ja kunnon väkeä. Tietenkin jokaisella on omat huonot päivänsä ja hetkensä, tosin ei niitä paineitaan tietenkään saisi toisiinsa purkaa, eikä joka huutoon tulisi vastata... Sen taitaa jokainen tietää, vaikka jokainen sen saattaa joskus unohtaakin. - jos osaa tulkita
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/matkustajan_opas/Matkakortti/
Ei tuon ytv-linkin takaa saa vastausta kysymyksiin, eikä siellä kerrota miten lippua käytetään eikä sieltä ilmene, millainen kortti kannattaa hankkia, eikä siellä kerrota miten "arvo" käyttäytyy eri tilanteissa. Kerrotaan vain alueita ja luetellaan korttityyppejä ja muuta yleisluontoista lätinää.
Eniten minua kiinnostaa tietysti haltijakohtaisen kortin ominaisuudet ja mahdollisuudet, kun minulla kerran semmoinen kortti on. Lainaan sitä välillä tyttärelleni kun en itse käytä, mutta se tulee kamalan kalliiksi, kun sillä ei voi ostaa lastenlippua. Ja taas pitää maksaa rahalla...
Sen mitä tänä päivänä ymmärrän, on se, että jos ei matkusta säännöllisesti, ei kannata hankkia mitään korttia, koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Ainostaan, jos haalii kaikki mahdolliset korttityypit haltuunsa, aina joku niistä käy silloin kun joku toinen ei käy. Ja silti täytyy pitää kolikoita mukana, koska kuitenkin eteen tulee joku tilanne, jossa ei voikaan maksaa kortilla tai kännykällä niinkuin kuvitteli - tai vähintäänkin ei huomannut, että arvo on syöty yllättävän nopeasti ja pitääkin kaivaa rahat esiin.
Kerrankin maksoin iloissani kännykällä jonkun matkan ja näytin kännylippua bussikuskille, joka sanoi että ei kuule käy tämän matkan maksamiseen.
Niin että kai minä sitten olen melko tyhmä matkustaja, jonka tosiaankin kannattaa liikkua vain apostolinkyydillä tai fillarila entiseen malliin, koska minulle tämä on liian monimutkaista... - Luuserimatkustaja
Miten pitäs... kirjoitti:
kun olit matkakortin hankkinut ja et osannut käyttää niin etkö olisi voinut odottaa ja tulla viimeiseksi sisään niin silloin olisi ehkä kuskin hihat säästynyt palolta.(minäminäminä).
kolikko juttu taisi olla bussissa.sanoithan kuitekin minkä lipun haluat.saitko lipun.minkä hintaisen.(UUSAVUTTOMIA MYKKIÄ)Jooh, siis se tilannehan oli semmoinen, että bussi oli päättäriltä lähdössä, ja tulin viimeisten joukossa sisään kyllä, joten ei siinä varsinaisesti mikään kiiretilanne ollut päällä. Bussi seisoi vielä hyvän aikaa pysäkillä sen jälkeen kun kuski passitti minut miettimään "tyhmyyttäni" matkustamon puolelle, ja kieltämättä tosi typeräksi itseni tunsinkin. Mutta eihän se ole pointti olinko ensimmäinen vai viimeinen sisääntulija, ei sen pitäisi olla - matkan maksamisenhan pitää olla helppoa ja yksinkertaista, niin minä luulin. Että kuski vaan sanoo mitä nappia painan. Minä halusin vain säästyä rahan kanssa pulaamiselta ja päästä nopeasti istumaan. Mutta eihän se niin mennyt. Kuski kysyi, että mikä kortti sinulla on. Minä olin kysynyt neuvoa R-kioskin myyjältä ja saanut kortin, jonka piti vain toimia bussissa kun olin kerran ladannut siihen arvoa, ei minulle jäänyt mieleen mikä kortin nimi oli. Se oli minulle vain matkakortti ja sillä sipuli. Mutta nyt todellakin muistan ja tiedän, mikä kortti minulla on. Mutta ehkä sitä kuskia vain ärsytti minun naamani, ehkä sitä ärsytti se, etten tiennyt kortin nimeä, ehkä sitä ärsytti etten heti älynnyt painaa oikeaa nappia. Kaikkihan sitäpaitsi tietää ensimmäistä kertaa matkustaessaan, mikä numero indikoi paikallislippua, ja että painonappi sijaitsee lukijalaitteen oikeassa alakulmassa. Tämmoinen länsimainen pöljä alkaa lukea vasemmalta oikealle, ja ensimmäinen luku onkin loogisesti 3, järjestysluvuista ensimmäinen. Ja koska nyt joka tapauksessa olen jo munannut itseni paljastamalla tyhmyyteni, voin kertoa lisäksi, että kun hämmennyn, näkökenttäkin kapenee; ja jos joku alkaa huutaa korvan juuressa, en pysty yhtä aikaa rekisteröimään uuden laitteen painikkeita, äänisignaalia ja vilkkuvien ledien ilmaisemaa selkkääkin selkeämpää viestiä.
Niin, ja selvennykseksi, että bussilippua tässä tannoin ostaessani - se johon en sitä vaihtorahaa saanut - en minä ihan mykkäkään ollut, tosin en pyrkinyt myöskään heittääntymään syvälliseen keskusteluun kuskin kanssa. Maksutilanteessa kerroin haluavani "yksi aikuinen" nimisen lipun. Ehkä sekin oli väärin. Ehkä en näyttänyt aikuiselta, ehkä annoin vaikutelman, että halusin yrittää tehdä seutumatkan toivoen, että kuski koukkaisi vantaan kautta, ehkä olisi pitänyt sanoa että haluan "kertalipun" enkä "yksi aikuista" ja näyttää lisäksi henkkarit täysi-ikäisyyden merkiksi. Niin, ja ennen kaikkea olisi pitänyt olla tasaraha. - toimii samalla periaatteella
Lippuautomaatillahan voisi saada pikkuisen edullisemman lipun, mutta tällainen laitekammoinen tussari ei rupea arpomaan tuleeko automaatista jotain ulos; minun tapauksesani kaikki junat ovat ajaneet ohi siinä vaiheessa kun minulla on mahdollisesti jonkinlainen lippu kädessä...Matkakortti, niitä on henkilökohtaisia ja haltijakohtaisia, nimikin jo kertoo. Henk.koht. kortti on vain omistajansa käytössä sinne voi ladata ns. kuukausilipun joko seutuna tai kaupungin sisäisenä. Jos lataat seutukauden, päivien määrän voit päättää itse (yleisin taitaa olla 1kk), bussiin tai junaan tai ratikkaan mennessä ei nappeja tarvitse painella, näytät vain kortin koneelle ja matkasi on rekisteröity. Jos käytät kaupungin sisäistä kausikorttia ja haluatkin mennä käymään toisessa kaupungissa silloin, sinulla pitää sen kauden lisäksi olla sitä "mystistä" arvoa joka on siis tosiaan rahaa, ja bussiin tai muihin mennessäsi painat nappia kaksi samalla kun kortti on koneen edessä, näin kortilta veloituu seutulipun hinta, joka on halvempi kun kuljettajalta ostettu paperilippu käteisellä. Haltijakohtainen kortti on joko aikuinen tai lapsi, voit kioskilla valita kumpi on tarkoitukseesi sopivin, siihen ei kannata ladata sitä kausilippua koska hinta ei ole edullinen, mutta arvo toimii samoin kuin henk.koht. kortissa. Jos matkustat vain jonkun kaupungin sisällä kortti koneen eteen ja painat numeroa yksi, sait sisäisen lipun joka on taas edullisempi kuin paperinen käteisellä maksettu, samoin seutulippu (helsinki,espoo,vantaa) taas halvempi kuin käteisellä, Nappi L on lippu jolla voi matkustaa vantaa-kerava ja espoo-kirkkonummi ei käyntiä helsingin puolella. taas halvempi kuin käteisellä. nappi kolme, kaikki kaupungit, keravalta kirkkonummelle, myös helsinki. taas halvempi kuin kät. Haltija kohtaista korttia voi käyttää kuka vaan samaan ikäryhmään kuuluva, jos kortti katoaa, silloin menee ne mystiset arvot hukkaan mutta henkilökohtaisessa kortissa on omistajansa tiedot ja kortin kadotessa saat palvelupisteessä siirrettyä kadonneen kortin kauden ja arvot uudelle kortille ja suljettua sen kadonneen kortin jotta sitä ei voi kukaan käyttää. osta lapselle kioskilta haltija kohtainen kortti ja lataa sinne sitä arvoa lapsesi matkoja varten, ja te perheen aikuiset voitte käyttää sitä aikuisten korttia silloi kun tarvitsette.Kortit maksavat 9e ja esimerkiksi aikuisten seutlippu kortilla 3,36e ja käteisellä 4,00 e eroa siis 64centtiä, eli jos tosiaan matkustat vain 5 kertaa vuodessa et vielä ole saanut kortinhintaa maksettua halvemmilla matkoilla mutta kortti toimii useita vuosia ja jos maksat vielä toisenkin aikuisen matkoja sillä samalla kortilla tai alatte käyttämään korttia useammin tulee se pitemmän päälle halvemmaksi. Siispä Haltijakohtainen kortti on harvoin matkustavalle perheelle hyvä koska sitä voi käyttää kaikki perheen aikuiset (tai lapset) ja kaverit kanssa. Henkilökohtainen on usein kulkevalle hyvä sen edullisen kuukausilipun takia ja että se ei kadotessaan ole ongelma. Ps. kaupunkien palvelupisteissä on oppaita ja kortinlukija laite jonne voi mennä harjoittelemaan sekä kysymään neuvoja.
- rosegarnet
Onpa ollut huono tuuri, en itse sulattaisi kuljettajalta tuollaista käytöstä vaan ilmoittaisin liikennöitsijälle millaisille kuskeille maksavat tyhjästä.
Usein kuljettajat valittavat siitä että asiakas ei kerro minkälaisen lipun haluaa mutta onko kuljettajan vaikea sitä kysyä?
Kerran itse päättärillä ollessani, lähtöön 5 min, matkustaja tuli kysymään miten pääsisi tiettyyn paikkaan ajoissa. En osannut sanoa mutta kaivoin linjakartan ja aikataulukirjan esille ja siinä yhdessä katsottiin. Sillä välin sisään pyrki toinen matkustaja joka hermostui kun olimme tien tukkeena ja tiuskaisi että pääsisi sillä samalla sekunnilla autoon joka ei ollut ihan heti lähdössä. Itsekin välillä ihmettelen että Helsinkiläisillä on aina kiire johonkin ja minuuttiaikataulu, minulla ei koskaan niin kiire ole ettenkö ehtisi matkustajien kysymyksiin vastata ja neuvoa.
YTV-alueen matkakorttijärjestelmä ei ole niitä helpoimpia, niitä ei ole suunniteltu käyttäjiä ajatellen ja koko prosessi aikanaan vietiin väkisin läpi ennenkuin järjestelmä oli hiottu valmiiksi ja vain siksi että se oli myöhässä aikataulusta. Matkustajan pitäisi samaan aikaan kohdistaa kortti oikeaan kohtaan lukualueelle, lukea tekstit, mahdollisesti painaa oikeaa nappia, kuunnella piippaus ja nähdä mitä valoja kone vilauttaa, ei mikään helppo tehtävä. Sitä varten me kuljettajat olemme, että neuvomme siinä(kin).
Ja vielä: minun kyydistäni pääsee koska tahansa pois myös etuovesta, joskus tosin matkustaja jää seisomaan selän taakse katvealueelle johon ei näe edes peilistä enkä huomaa tätä ennenkuin kääntyy keskiovia kohti. Kaikki kuljettajan tai matkustajan tekeminen ei ole henkilökohtaista! - spljos
Ei tuon ytv-linkin takaa saa vastausta kysymyksiin, eikä siellä kerrota miten lippua käytetään eikä sieltä ilmene, millainen kortti kannattaa hankkia, eikä siellä kerrota miten "arvo" käyttäytyy eri tilanteissa. Kerrotaan vain alueita ja luetellaan korttityyppejä ja muuta yleisluontoista lätinää.
Eniten minua kiinnostaa tietysti haltijakohtaisen kortin ominaisuudet ja mahdollisuudet, kun minulla kerran semmoinen kortti on. Lainaan sitä välillä tyttärelleni kun en itse käytä, mutta se tulee kamalan kalliiksi, kun sillä ei voi ostaa lastenlippua. Ja taas pitää maksaa rahalla...
Sen mitä tänä päivänä ymmärrän, on se, että jos ei matkusta säännöllisesti, ei kannata hankkia mitään korttia, koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Ainostaan, jos haalii kaikki mahdolliset korttityypit haltuunsa, aina joku niistä käy silloin kun joku toinen ei käy. Ja silti täytyy pitää kolikoita mukana, koska kuitenkin eteen tulee joku tilanne, jossa ei voikaan maksaa kortilla tai kännykällä niinkuin kuvitteli - tai vähintäänkin ei huomannut, että arvo on syöty yllättävän nopeasti ja pitääkin kaivaa rahat esiin.
Kerrankin maksoin iloissani kännykällä jonkun matkan ja näytin kännylippua bussikuskille, joka sanoi että ei kuule käy tämän matkan maksamiseen.
Niin että kai minä sitten olen melko tyhmä matkustaja, jonka tosiaankin kannattaa liikkua vain apostolinkyydillä tai fillarila entiseen malliin, koska minulle tämä on liian monimutkaista...Kännylipun jos olet osannut tilata, olet ilmeisesti nähnyt ohjeet pysäkillä tms. ohjeissa kerrotaan tarkasti missä sitä lippua voi käyttää. Jos olet tilannut ilman ohje läpyskää niin kun luet saamasi lippu viestin niin siinä on erittäin selvästi kerrottu millä linjoilla lippu kelpaa. Eli junat, ratikat ja metro Helsingin alueella sekä Metron itäisiltä asemilta lähtevä liityntäliikenne busseilla. Matkakortin arvo ei kulu yllättäen loppuun, kun ostat sillä lipun ja lukijassa vilkahtaa vain vihreä valo, rahaa on vielä tarpeeksi mutta kun, vilkahtaa vihreä ja keltainen valo, alkaa raha olla lopussa kortilta. Ja silloin kipinkapin lisäämään arvoa kortin sisuksiin ja taas matka jatkuu.
- jos osaa tulkita
toimii samalla periaatteella kirjoitti:
Matkakortti, niitä on henkilökohtaisia ja haltijakohtaisia, nimikin jo kertoo. Henk.koht. kortti on vain omistajansa käytössä sinne voi ladata ns. kuukausilipun joko seutuna tai kaupungin sisäisenä. Jos lataat seutukauden, päivien määrän voit päättää itse (yleisin taitaa olla 1kk), bussiin tai junaan tai ratikkaan mennessä ei nappeja tarvitse painella, näytät vain kortin koneelle ja matkasi on rekisteröity. Jos käytät kaupungin sisäistä kausikorttia ja haluatkin mennä käymään toisessa kaupungissa silloin, sinulla pitää sen kauden lisäksi olla sitä "mystistä" arvoa joka on siis tosiaan rahaa, ja bussiin tai muihin mennessäsi painat nappia kaksi samalla kun kortti on koneen edessä, näin kortilta veloituu seutulipun hinta, joka on halvempi kun kuljettajalta ostettu paperilippu käteisellä. Haltijakohtainen kortti on joko aikuinen tai lapsi, voit kioskilla valita kumpi on tarkoitukseesi sopivin, siihen ei kannata ladata sitä kausilippua koska hinta ei ole edullinen, mutta arvo toimii samoin kuin henk.koht. kortissa. Jos matkustat vain jonkun kaupungin sisällä kortti koneen eteen ja painat numeroa yksi, sait sisäisen lipun joka on taas edullisempi kuin paperinen käteisellä maksettu, samoin seutulippu (helsinki,espoo,vantaa) taas halvempi kuin käteisellä, Nappi L on lippu jolla voi matkustaa vantaa-kerava ja espoo-kirkkonummi ei käyntiä helsingin puolella. taas halvempi kuin käteisellä. nappi kolme, kaikki kaupungit, keravalta kirkkonummelle, myös helsinki. taas halvempi kuin kät. Haltija kohtaista korttia voi käyttää kuka vaan samaan ikäryhmään kuuluva, jos kortti katoaa, silloin menee ne mystiset arvot hukkaan mutta henkilökohtaisessa kortissa on omistajansa tiedot ja kortin kadotessa saat palvelupisteessä siirrettyä kadonneen kortin kauden ja arvot uudelle kortille ja suljettua sen kadonneen kortin jotta sitä ei voi kukaan käyttää. osta lapselle kioskilta haltija kohtainen kortti ja lataa sinne sitä arvoa lapsesi matkoja varten, ja te perheen aikuiset voitte käyttää sitä aikuisten korttia silloi kun tarvitsette.Kortit maksavat 9e ja esimerkiksi aikuisten seutlippu kortilla 3,36e ja käteisellä 4,00 e eroa siis 64centtiä, eli jos tosiaan matkustat vain 5 kertaa vuodessa et vielä ole saanut kortinhintaa maksettua halvemmilla matkoilla mutta kortti toimii useita vuosia ja jos maksat vielä toisenkin aikuisen matkoja sillä samalla kortilla tai alatte käyttämään korttia useammin tulee se pitemmän päälle halvemmaksi. Siispä Haltijakohtainen kortti on harvoin matkustavalle perheelle hyvä koska sitä voi käyttää kaikki perheen aikuiset (tai lapset) ja kaverit kanssa. Henkilökohtainen on usein kulkevalle hyvä sen edullisen kuukausilipun takia ja että se ei kadotessaan ole ongelma. Ps. kaupunkien palvelupisteissä on oppaita ja kortinlukija laite jonne voi mennä harjoittelemaan sekä kysymään neuvoja.
Siinähän tuli tuhti tietopaketti, kiitosta vaan, tulostin sen itselleni :). Aika paljon pitää siis tietää, ennenkuin työntää nenänsä julkisiin. Noita tietoja en nimittäin missään Ärrällä rupeaisi tankkaamaan - ihmiset kaikkialla ovat tulleet kärsimättömiksi ja äreiksi; se suorastaan väreilee ilmassa jos oma asiointi missä tahansa kestää vähänkin liian kauan. Joka tapauksessa olen tässä parin viime päivän aikana vasta vähitellen sisäistänyt miten tämä matkakorttihomma pelittää.
Asun Hesan ja Vantaan rajalla, ja Espooseenkin voisi joskus piipahtaa, mutta sitä juurikin miettii, voisiko matkakorttia hyödyntää viksusti. Kai tässä sitten on hankittava se henkilökohtainen... Haltijakohtainen nimittäin ei tähänastisen tiedon perusteella ole läheskään niin kätevä kuin aluksi kuvittelin. Mutta sen tajusin, että 10 tai 15 eurolla ei pitkälle pötkitä; en harvan matkustelun takia halua sitoa korttiin isoja summia, joten arvon hupeneminen yllätti kertalaakista, ja lähin R-kioski on reilun 2 kilometrin päässä, joten kioskivaellus työmatkan jatkona pelkän kortin lataamisen takia on vähän hiinä ja hiinä, lähin ytv:n palvelupiste taas on melkein 5 kilsan päässä Vantaan puolella, joten sinne ei autoton ihan huvikseen käppää kyselemään neuvoja - he, eikä täältä periferiasta sinne pääse yhdellä bussillakaan.
Olenkin ollut vähän yllättynyt miten huonosti matkakortista tietoa on ollut saatavilla. Työpaikalla tästä kiisteltiin perjantaina kun otin asian puheeksi, ja yksi väitti yhtä, toinen toista. Kolmas oli sitä mieltä, että haltijakohtainen tarkoittaa henkilökohtaista. Termi on minustakin harhaanjohtava. Haltija kuulostaa minusta "omistajalta", ensivaikutelma siis on, että haltija omistaa kortin, mutta tässä matkakorttitapauksessa haltija voikin olla kuka tahansa. Tätä terminologiaa en ymmärtänyt kun lähdin hankkimaan itselleni matkakorttia, ja olin siinä luulossa että kortin kuin kortin saa vaikka kioskilta, mutta henkilökohtainenhan pitää tosiaan hankkia ytv:n palvelupisteestä. Niin, ja sekään ei varmaan ole ilmainen. Kun raha on niukalla, ei mielellään hankkisi turhia maksumedioita muutaman sentin säästön takia.
Vanhuksia minä vähän säälin; maailmasta on tullut monimutkainen, kuka neuvoo heitä, jos ei ole nettiä tai jos ei ole ketään joka neuvoo ja opastaa? Matkustaminenkin alkaa olla salatiedettä, ja ihmiset ovat kaikkialla äkäisiä ja epäkohteliaita toisilleen, näköjään jopa kuljettajat pitävät matkustajia idiootteina.
Ulkomaalaistaustaiset kuskit vaikuttavat tähänastisen kokemuksen perusteella olevan kohteliaimpia ja ystävällisimpiä. Jos kuljettaja arvostaa asiakasta, se toimii automaattisesti myös toisinpäin. - jos osaa tulkita
spljos kirjoitti:
Kännylipun jos olet osannut tilata, olet ilmeisesti nähnyt ohjeet pysäkillä tms. ohjeissa kerrotaan tarkasti missä sitä lippua voi käyttää. Jos olet tilannut ilman ohje läpyskää niin kun luet saamasi lippu viestin niin siinä on erittäin selvästi kerrottu millä linjoilla lippu kelpaa. Eli junat, ratikat ja metro Helsingin alueella sekä Metron itäisiltä asemilta lähtevä liityntäliikenne busseilla. Matkakortin arvo ei kulu yllättäen loppuun, kun ostat sillä lipun ja lukijassa vilkahtaa vain vihreä valo, rahaa on vielä tarpeeksi mutta kun, vilkahtaa vihreä ja keltainen valo, alkaa raha olla lopussa kortilta. Ja silloin kipinkapin lisäämään arvoa kortin sisuksiin ja taas matka jatkuu.
Heh joo, kännykkälippuepisodi oli ihan omaa höntöilyä. Minä olisin ollut varmaan hyvä ytv:n pilottikokeilija; uskon toimivani kuten suurin osa ihmisistä: ei lueta käyttöohjeita eikä jakseta syventyä asiaan, tai toimitaan hetken mielijohteesta tai pakkotilanteessa.
Ensimmäisen kerran bongasin kännykkälippuasiaa lähiölehdestä. Leikkasin pikku jutun irti: tästähän voisi joskus olla hyötyä. Ja sitten tuli se päivä, että piti matkustaa paikallisjunalla. Kaivelin lappusen esiin ja sujautin laukkuun, siinähän oli ohje, ja sehän toimi. Talletin numeron samalla kännykkään. Sittemmin huomasin taas jonkun pikku uutisen, että palvelunumero oli muuttunut. Senkin tiedon päivitin känttyrään, ja olin olevinani kovinkin ajantasalla. Mutta kieltämättä - en ollut koskaan lukenut kännykkään tulleita paluuviestejä niin tarkkaan, että olisin rekisteröinyt mihin kännykkälippu EI käy - eihän se (muka) minua koskenut kun en kulkenut ratikalla enkä millään "oudommilla" linjoilla...
Eipä siinä mitään. Pari viikkoa sitten piti taas turvautua junaan. Matkakortista oli arvot nollilla, joten maksuvaunuun. Olen tosiaankin melko havainnointihäiriöinen tai jotain, mutta en tahdo siinä laiturihässäkässä hahmottaa, missä lipunmyyntivaunut sijaitsevat; tuntuu että kaikki ovat vain "ei lipunmyynti" vaunuja, ja lopulta on vain pakko loikata sisään jostain reiästä että ehtii sisään junaan... Joku tuttu sanoi hyväksi vinkiksi, että mene aina ekaan vaunuun, se on se lipunmyyntivaunu. Niinpä olen ottanut tavakseni ne harvat matkustuskerrat jäädä kökkimään siihen päähän laituria, johon ensimmäinen vaunu suunnilleen pysähtyy.
Viimeksi sitten muitta mutkitta astelin ensimmäiseen vaunuun ja istuin mukavasti penkille. Oven yläpuolellahan olikin yllättäen selkeä viiva lippusymbolin päällä. Voi juutas... kävelin seuraavaan vaunuun: ei lipunmyyntiä. Ja seuraavaan ja seuraavaan ja seuraavaan, ei siis lipunmyyntiä lainkaan!? Kuinka epämukava olo! Minun tuurillani tulisi lipuntarkastajat seuraavalla asemalla, eivätkä ne minua uskoisi, jos sanoisin, etten hahmottanut lipunmyyntiosaston sijaintia (= tää selitys on kuultu ennenkin).
Ai mutta, kännylippu, my saviour! Rupesin räpeltämään kännykkää. Miksi en löytänyt... puhelimenihan oli hajonnut viime vuoden puolella, olikohan se palvelunumero mennyt siinä samalla, hitsinhitsi sentään miten kökkö tuuri. Koetin hädissäni silmäillä seinillä olevia mainoksia; olisiko jossain niistä ohjeita miten voi ostaa kännykkälipun, kun vaan saisi sen numeron jostain... ei ollut - miksi ei ollut? Mrrrr....
Silmäilin vaunuosastossa olevia matkustajia, kehtaisiko keneltäkään kysyä... Rohkaisin itseni ja kysyin lähimmältä ihmiseltä olisiko hänellä tietoa. Ei ollut, hänellä oli matkakortti. Ei tiennyt toinenkaan matkustaja.
Olin olevinani nokkela ja soitin kotiin, tyttäreni vastasi.
"Kultaseni, onko sulla netti auki?"
"Ei oo"
"No avaatko. Katsos, olen junassa ja tarvitsen yhden numeron. Menetkö ytv:n sivuille?"
" Ai mikä yyy veee..."
"Ei kun ytj. Ei kun siis tarkoitan ytv."
"Joo no mä avaan koneen. Niin mikä sä sanoit t-y-j?"
"Ai sä vasta käynnistät tietsikan. Ja se on ytv, mutta se on liian monimutkaista, enkä kehtaa alkaa tankata sitä täällä junassa. Ja siinähän menee ikä terveys ennenkuin vintoussi jaksaa nousta pystyyn, joten unohda, kiitos mä koetan pärjätä..."
Tuijotin synkkänä junan ikkunasta ja koetin vielä selata kännykän numerolistaa. Silloin hoksasin: olinkin tallettanut sen numeron lähetettävän koodin nimellä, eli A1. Liian loogista. Toisaalta, ei ollenkaan niin loogista, koska eihän semmoista muista jos on viimeksi tarvinnut kyseistä numeroa n. vuosi sitten. Olin niin tohkeissani, etten tahtonut saada viestiäkään lähtemään, ja kun lopulta sain sen matkaan ja lipun paluuviestinä, oltiin jo Kaisaniemessä. Eikä lipuntarkastajatkaan ehtineet väliin :). Joskus helpot asiat on aivan käsittämättömän mutkikkaita. Pitäis varmaan saada semmonen muistitkku asennetuksi sormeen, niinkuin tässä oli joku uutisointi... - Typerä pelle idiootti olet
Heh joo, kännykkälippuepisodi oli ihan omaa höntöilyä. Minä olisin ollut varmaan hyvä ytv:n pilottikokeilija; uskon toimivani kuten suurin osa ihmisistä: ei lueta käyttöohjeita eikä jakseta syventyä asiaan, tai toimitaan hetken mielijohteesta tai pakkotilanteessa.
Ensimmäisen kerran bongasin kännykkälippuasiaa lähiölehdestä. Leikkasin pikku jutun irti: tästähän voisi joskus olla hyötyä. Ja sitten tuli se päivä, että piti matkustaa paikallisjunalla. Kaivelin lappusen esiin ja sujautin laukkuun, siinähän oli ohje, ja sehän toimi. Talletin numeron samalla kännykkään. Sittemmin huomasin taas jonkun pikku uutisen, että palvelunumero oli muuttunut. Senkin tiedon päivitin känttyrään, ja olin olevinani kovinkin ajantasalla. Mutta kieltämättä - en ollut koskaan lukenut kännykkään tulleita paluuviestejä niin tarkkaan, että olisin rekisteröinyt mihin kännykkälippu EI käy - eihän se (muka) minua koskenut kun en kulkenut ratikalla enkä millään "oudommilla" linjoilla...
Eipä siinä mitään. Pari viikkoa sitten piti taas turvautua junaan. Matkakortista oli arvot nollilla, joten maksuvaunuun. Olen tosiaankin melko havainnointihäiriöinen tai jotain, mutta en tahdo siinä laiturihässäkässä hahmottaa, missä lipunmyyntivaunut sijaitsevat; tuntuu että kaikki ovat vain "ei lipunmyynti" vaunuja, ja lopulta on vain pakko loikata sisään jostain reiästä että ehtii sisään junaan... Joku tuttu sanoi hyväksi vinkiksi, että mene aina ekaan vaunuun, se on se lipunmyyntivaunu. Niinpä olen ottanut tavakseni ne harvat matkustuskerrat jäädä kökkimään siihen päähän laituria, johon ensimmäinen vaunu suunnilleen pysähtyy.
Viimeksi sitten muitta mutkitta astelin ensimmäiseen vaunuun ja istuin mukavasti penkille. Oven yläpuolellahan olikin yllättäen selkeä viiva lippusymbolin päällä. Voi juutas... kävelin seuraavaan vaunuun: ei lipunmyyntiä. Ja seuraavaan ja seuraavaan ja seuraavaan, ei siis lipunmyyntiä lainkaan!? Kuinka epämukava olo! Minun tuurillani tulisi lipuntarkastajat seuraavalla asemalla, eivätkä ne minua uskoisi, jos sanoisin, etten hahmottanut lipunmyyntiosaston sijaintia (= tää selitys on kuultu ennenkin).
Ai mutta, kännylippu, my saviour! Rupesin räpeltämään kännykkää. Miksi en löytänyt... puhelimenihan oli hajonnut viime vuoden puolella, olikohan se palvelunumero mennyt siinä samalla, hitsinhitsi sentään miten kökkö tuuri. Koetin hädissäni silmäillä seinillä olevia mainoksia; olisiko jossain niistä ohjeita miten voi ostaa kännykkälipun, kun vaan saisi sen numeron jostain... ei ollut - miksi ei ollut? Mrrrr....
Silmäilin vaunuosastossa olevia matkustajia, kehtaisiko keneltäkään kysyä... Rohkaisin itseni ja kysyin lähimmältä ihmiseltä olisiko hänellä tietoa. Ei ollut, hänellä oli matkakortti. Ei tiennyt toinenkaan matkustaja.
Olin olevinani nokkela ja soitin kotiin, tyttäreni vastasi.
"Kultaseni, onko sulla netti auki?"
"Ei oo"
"No avaatko. Katsos, olen junassa ja tarvitsen yhden numeron. Menetkö ytv:n sivuille?"
" Ai mikä yyy veee..."
"Ei kun ytj. Ei kun siis tarkoitan ytv."
"Joo no mä avaan koneen. Niin mikä sä sanoit t-y-j?"
"Ai sä vasta käynnistät tietsikan. Ja se on ytv, mutta se on liian monimutkaista, enkä kehtaa alkaa tankata sitä täällä junassa. Ja siinähän menee ikä terveys ennenkuin vintoussi jaksaa nousta pystyyn, joten unohda, kiitos mä koetan pärjätä..."
Tuijotin synkkänä junan ikkunasta ja koetin vielä selata kännykän numerolistaa. Silloin hoksasin: olinkin tallettanut sen numeron lähetettävän koodin nimellä, eli A1. Liian loogista. Toisaalta, ei ollenkaan niin loogista, koska eihän semmoista muista jos on viimeksi tarvinnut kyseistä numeroa n. vuosi sitten. Olin niin tohkeissani, etten tahtonut saada viestiäkään lähtemään, ja kun lopulta sain sen matkaan ja lipun paluuviestinä, oltiin jo Kaisaniemessä. Eikä lipuntarkastajatkaan ehtineet väliin :). Joskus helpot asiat on aivan käsittämättömän mutkikkaita. Pitäis varmaan saada semmonen muistitkku asennetuksi sormeen, niinkuin tässä oli joku uutisointi...Luin noi kaikki sun tekstit ja halusin vaan sanoa että onhan se vittu jos noin typerä olet. Käyt varmaankin jossain töissä. Hämäävää että joku palkkaa tollaiset tunarin, joka ei nähtävästi osaa edes lukea.
Tässä vielä ohjeet.
Osta matkakortti. Olet jo tehnyt tämän.
Lataa siihen arvoa. Olet varmaankin tehnyt tämän ainakin joskus.
Paina nappia kortinlukijan edessä.
VALMIS.
ONKO VITUN VAIKEETA TAJUTA? VARMAAN ON! Turha selitellä että monimutkaista jos omat aivot on stadin ainoat jotka ei tajua mistään mitään. Perkele kun noin tyhmät idiootit alkaa vituttaa jo näin netin välityksellä enemmän kuin uskoisikaan. Vitun vitun vittu perkele horo mulkku kusi paska kyrpä.
- et siis ole...
edes palvaluammattiisi sopiva jos arvoisat matkustajat ovat noin vastenmielisiä!
vaihda ihmeessä alaa!!!
olet varmaan just sellanen ku..pää joka jättää piruillakseen asiakkaite oven väliin, jne.- sekoilijaantti
Ketjussa puhutaan ratikalla matkustamisesta, ratikkakuskeista ja matkustajista.
Ei siis mistään palveluista tai asiakkaista....
- olet veliseni
Sellaisiahan ne on. Äitivainaan sanaan olisi joitakin yksilöitä pitänyt passata, kuin paskaa puikon nenään, ei tullut "kauppoja". Ja sitten niitä STADILAISIA, jotka ei tunne omaa pikku kyläpahastaan. Terv. ex sporvagn föörare.
- lukeneena.....
en uskallakaan muuttaa Helsinkiin, koska älykkyyteni ei riitä teidän vaatimuksiin? Harmi, olisi ollut jo töitä hoiva-alalla...
- sallittakoon..
lukeneena..... kirjoitti:
en uskallakaan muuttaa Helsinkiin, koska älykkyyteni ei riitä teidän vaatimuksiin? Harmi, olisi ollut jo töitä hoiva-alalla...
siis jatkan sosiaalipummin elämää täällä paskanhajussa maalla työttömänä!
En läpäise sporan käytön soveltuvuuskoetta. - ratikkakuljeksija
lukeneena..... kirjoitti:
Tarvitsemme sinua paljon hoiva-alalle. Meitä potilaita kuljeksii vapaana laskematon määrä ja liikumme vain ratikoilla kun meillä ei ole hoitajia tarpeeksi. Odotan että otat rohkeuden käteesi ja tulet Helsinkiin hoivaajaksemme. Emme ole kamalan pahoja, joskus kiukkuisia ja joku välillä riehuu. Mutta se johtuu viinan, lääkkeiden, korvikeaineiden tai huumeiden puutteesta.
- voin todeta..
Kuljettajat julkisissa liikennevälineissä ovat itse aikanaan iskostaneet matkustajien mieliin sen, että ETUOVESTA EI SAA POISTUA!! Älä syyllistä matkustajia, vaan edeltäjiäsi...
- kookos jookos
Meitä on ihmisiä moneen junaan saati sitten ratikkaan.
Ratikkaa olen ajanut Helsingissä jo yli 25 v päivääkään en vaihtaisi pois.
Edut ovat hyvät palkka tulee aina ajallaan, ylitöitä voi tehdä jos haluaa, saa liikkua ihmisten parissa.
Lisäksi työ on itsenäistä vaikkakin aikatauluihin sidottu, mutta ku työpäivä loppuu se ei jatku enää kotona.
Tienaakin aivan mukavasti (yli 40 tuhatta eur /v
kun kaikki ikälisät itselläni) - stadin friidu paljasjaloin
Olen edellisen viestin kirjoittajan kanssa samaa mieltä, näin meidät opetettiin kuuliaisesti käyttämään takaovia. Vain vanhukset tai invalidit sai poistua etuoven kautta. Joten vika ei olekaan meissä vaan tosin edeltäjissäsi ja varmaan sinussakin "ratikkakuski"
- ayr
kookos jookos kirjoitti:
Meitä on ihmisiä moneen junaan saati sitten ratikkaan.
Ratikkaa olen ajanut Helsingissä jo yli 25 v päivääkään en vaihtaisi pois.
Edut ovat hyvät palkka tulee aina ajallaan, ylitöitä voi tehdä jos haluaa, saa liikkua ihmisten parissa.
Lisäksi työ on itsenäistä vaikkakin aikatauluihin sidottu, mutta ku työpäivä loppuu se ei jatku enää kotona.
Tienaakin aivan mukavasti (yli 40 tuhatta eur /v
kun kaikki ikälisät itselläni)Kyllä se vain on asenteesta kiinni, miten jaksaa palvella asiakkaita. Itse työskentelen kuljetusalalla eräässä suuressa suomalaisessa firmassa, jolla ei periaatteessa (huom. periaatteessa) ole yhtäkään kilpailijaa. Kyllä siinä välillä saa vastailla ihmisten "tyhmiin kysymyksiin", mutta jos tykkää työstään, niin kyllä sitä tajuaa sen, että ihmisiä on monenlaisia ja aina välillä on vain "purtava kieleen" ja hoitaa asia alta pois. Ei näitä asioita tarvitse jäädä murehtimaan. Kannattaa ajatella siltä kannalta, että millainen asiakas on itse, esim. vaatekaupassa tai kodinkoneliikkeessä. Kuten moni varmaan tajuaa, että ihmiset palvelevat toinen toistaan.
Välillä sitä ajattelee, että vaihtaisi mieluummin työpaikkaan, jossa ei tarvi olla missään tekemisissä asiakkaiden ja näiden tyhmien kysymysten kanssa, mutta loppuviimein, se on vain työtä, jolla tienataan se oma elanto. Vähän pipoa löysemmälle ihmiset, pliis. - tallin
Oletko sinä ihan tosissasi sitä mieltä, että erilaiset kulkemis,muut ohjeet ovat kuljettajien keksimiä? Kyllä ne on keksitty ihan eri polittisella, tai epäsellaisella taholla. Eräskin syntyperäinen stadilainen ei enää nuori tytskä väitti, että rööperi on jossain sörkässä.Asui itse melkein ko. alueella. Itsekin kauan stadissa asuneena (en enää) ja sporahommiakin niin kauan tehneenä,(en enää)että tiedän siitä ympäristöstä aivan tarpeeksi. Ja erilaiset kulkemis yms. sellaiset käytännöt muuttuu,kun kehitys kehittyy. Vai kehittyykö?
- matkustaja
en ymmärrä, miten sinä käsket poistumaan etuovesta, koska siihen tulee ruuhka jos on useampi matkustaja joka ostaa lipun, mene hyvä mies/nainen lomalle...
- viisaana
ruuhkaaikaan ruuhkaa esiintyy, ruuhka syntyy milloin mistäkin syystä,matkustajat ruuhkansa tekee.
- opasteita
niin kauan, kun busseissa ei löydy selkeitä opasteita kulkusuuntiin,
on aivan turha mussuttaa!
Mikäli opasteet bussin/ratikan kyljessä osoittaisivat selkeän kiertokulun jo bussiin astuessa, olisi elämä myös kuskeille helpompaa.
Motivaatiota helpottaa myös se, että mikrofoniin ystävällisesti voi kertoa matkustajille tämän linjan toimintatavat!
Eli, voitko ääneen ystävällisesti neuvoa asiakkaitasi toimimaan oikein, vai menetätkö yönesi valittamalla?
Asiakkaat eivät ole tyhmiä, mutta eivät välttämättä osaa, ammatissaan osaava henkilö osaa opastaa ja neuvoa.
Kiitos! - slodi
95% ratikkakuskeista pilaa loppujenkin maineen sietämättömän ilmeensä vuoksi.
- vittuillen
... vain itseään saattaa muuttaa, vaikka olemaan välittämättä muiden " epätäydellisyydestä ". Toisaalta, kannattaako viedä työmurheitaan kotiin saakka, menee vain helposti siten hyvä päivä ihan suotta piloille.
Ihmiset ovat oppineet ehkä kulkemaan linja-autoilla ja mieltävät, että keskiovi on poistumista varten. Sama tapa sitten on käytössä kuin vanhasta muistista sporassakin. Kukapa nyt haluaisi ottaa riskiä, että pyrkii etuovesta ulos, mutta ei sitten ehkä pääsekään... ja joutuu sitten joka tapauksessa poistumaan keski- tai taka-ovesta.
Busseissahan jotkut pyrkivät ulos etuovesta, vaan monestipa kuskit eivät ovea avaakaan! Kuitenkin ovi kyllä toimii molempiin suuntiin tarvittaessa. Ehkä ihmiset sitten mieltävät, ettei etuovesta kannata pyrkiä ulos, sen enempää busseissa kuin ratikoissakaan.
Toisaalta, osa kulkijoista ei ole Suomalaisia alkuperältään, ja osa toimii sen mukaan, kuinka heille on opetettu, kuinka maassa toimitaan. Jos joku on heitä opastanut, että ei edestä ulos, tai jättänyt kokonaan kertomatta, ihmiset toimivat sitten kuin muutkin toimivat.... eli menevät ulos keskiovista, kun muutkin näyttävät toimivan siten.
Ihmettelen todella, miksi moinen ärsyttää?
Minua ihmetyttää enemminkin se, eikö eräille ole opetettu että linja-autoon kuljetaan etuovesta, ei hypitä sisään taka- tai keskiovista, poikkeuksena vaunujen/rattaiden kanssa kulkevat, tai vastaavat.
On nimittäin viime kesästä alkanut useinkin käymään sellaista, jotta etuovesta tulee sisään yksi, joka maksaa kahden matkan. Toinen heistä kuitenkin kulkee sisään muista ovista kuin etuovesta. Jossain muussa maassa ehkä tuollainen on aivan normaalia toimintaa, vaikka Suomessahan se lähinnä herättää mielikuvan siitä, että joku yrittää pummilla matkustaa, vaikka siitä ei sitten kyse olekaan, kun asiaa aletaan setvimään.
Toisaalta, kuljettajan tehtävä on kuljettaa... ei alkaa arvostelemaan asiakkaitaan. Kyllä minäkin niin tomppeli olisin, jotta varmaan poistuisin keskiovesta raitiovaunusta. Syykin on just se, etten ole aiemmin kuulut, että etuovesta poistuttaisiin, Nimittäin opetettu on, jotta sisään takaa tai edestä, ulos keskiovista. No, kerran olin niin juntti, että poistuin takaa... mikä aiheutti tietenkin lievän hämmennyksen sisään pyrkijöissä.
No, saattaisihan sitä ärsyyntyä ihan mistä vain, vaikka siitäkin, että päätepysäkkiä ennen painetaan stoppi-nappulaa... mutta jos tuollainen alkaa ärsyttämään, kannattaa tosissaan vilaista myös peiliin, irvistää sille tiukkikselle joka siinä itseään tuijottaa, ja sitten hymyillä. Muistuttaa itseään, mitäs minä moisista oikeastaan stressaisin?
Elämäniloa vaan itsekullekin : )- Liikenteessä
Taitaa tämä olla SUOMI24:n itse sepittämä keskustelunavaus, kuten monet muutkin typeryydet...
- tööttiinthtöötdh
Nyt on lähestyy nukkumaanmenoaika... palajan asjahan... tuhottavia löytyy yks pieni laplands gould....
- Eikä maksa edes mitään
Tässä ilmainen vinkki ratikkakuskille: Älä pysähdy pysäkeillä, älä avaa ovia, äläkä ota ketään kyytiin. Näin sinun ei tarvitse sietää tumpeloita matkustajia, vaihtaa yli kympin seteleitä kolikoiksi, opastaa paskoja työtäsi haittaavia matkustajia, ei tarvitse laskea vaihtokassa, ja kun suhaat reitin ennätysajassa tyhjällä sporallasi niin sinulle jää ennätyspitkä kahvitauko josta kolleegasi ovat sinulle kateelliisia. Mietihän vähän tätä!
- -vinkkivaari-
Laita keskivälikköön pöytä ja siihen kahvinkeitin ja takasillalle sankko johon käyt tekemässä tarpeesi. Näin sinun ei tarvitse poistua RATIKASTASI ollenkaan vaan suhaat tyhjillä koko työvuoron. Ohjauspöytään voit teipata dosettisi johon on annosteltu valmiiksi päivän lääkitys: kello 08.00 hermotabletti, kello 10.00 rauhoittava, kello 12.00 vahvempi hermotabletti, kello 14.00 tosi rauhoittava ja kello 15.00 unilääke jolloin lopetat työvuorosi Hakaniemen torille menet nukahtamaan Kauppahallin seunustalle laitapuolehkon kulkijoiden kaveriksi. Kun heräät, menet kotiisi ja otat uuden unilääkkeen. Pistä kello soimaan 06.00 että ehdin uuteen vuoroon 07.00 seuraavana aamuna.
- Huru-ukkeli
-vinkkivaari- kirjoitti:
Laita keskivälikköön pöytä ja siihen kahvinkeitin ja takasillalle sankko johon käyt tekemässä tarpeesi. Näin sinun ei tarvitse poistua RATIKASTASI ollenkaan vaan suhaat tyhjillä koko työvuoron. Ohjauspöytään voit teipata dosettisi johon on annosteltu valmiiksi päivän lääkitys: kello 08.00 hermotabletti, kello 10.00 rauhoittava, kello 12.00 vahvempi hermotabletti, kello 14.00 tosi rauhoittava ja kello 15.00 unilääke jolloin lopetat työvuorosi Hakaniemen torille menet nukahtamaan Kauppahallin seunustalle laitapuolehkon kulkijoiden kaveriksi. Kun heräät, menet kotiisi ja otat uuden unilääkkeen. Pistä kello soimaan 06.00 että ehdin uuteen vuoroon 07.00 seuraavana aamuna.
Ota se sormi pois sieltä persreijästä ja leikkaa kynnet.
- Sämpyläsuttura
-vinkkivaari- kirjoitti:
Asiasta viereiseen. Olin todella tyhmä, kun en joskus tajunnut tehdä valitusta huuruisesta bussikuskista. Olen diabeetikko, ja veren sokerini vuoksi jouduin haukkaamaan siististi palasen sämpylästä.(sämpylä oli paperipussissa, murusia ei tippunut...) Kuski alkoi raivoisasti huutaa minulle kesken matkan loukkauksia ladellen: "tämä ei ole perrrkele mikään ravintola, jos et vitun ***** lopeta sitä mässäilyä heitän sut ulos autosta, jne..."
Koko bussi tietenkin ihan äimänä, että kelle tuo hullu huutaa ja miksi??? Ihmetykseni ei lopulta ollut suuri, sillä ostaessani lippua kuski haisi vanhalta viinalta ja punoitti pahasti.
Ilmeisesti krapulapäivä innoitti hänet sämpylä-solvauksiin. HKL voisi hiukan tarkistaa kuskiensa tasoa, ja asiakkaat voisivat reippaammin valittaa saamastaan kohtelusta. Minäkin olin niin nuori ja kiltti, että kuvittelin olevani paha ja rikollinen sämpyläsuttura. Nyt olen onneksi viisaampi! - viratonveteraani
Sämpyläsuttura kirjoitti:
Asiasta viereiseen. Olin todella tyhmä, kun en joskus tajunnut tehdä valitusta huuruisesta bussikuskista. Olen diabeetikko, ja veren sokerini vuoksi jouduin haukkaamaan siististi palasen sämpylästä.(sämpylä oli paperipussissa, murusia ei tippunut...) Kuski alkoi raivoisasti huutaa minulle kesken matkan loukkauksia ladellen: "tämä ei ole perrrkele mikään ravintola, jos et vitun ***** lopeta sitä mässäilyä heitän sut ulos autosta, jne..."
Koko bussi tietenkin ihan äimänä, että kelle tuo hullu huutaa ja miksi??? Ihmetykseni ei lopulta ollut suuri, sillä ostaessani lippua kuski haisi vanhalta viinalta ja punoitti pahasti.
Ilmeisesti krapulapäivä innoitti hänet sämpylä-solvauksiin. HKL voisi hiukan tarkistaa kuskiensa tasoa, ja asiakkaat voisivat reippaammin valittaa saamastaan kohtelusta. Minäkin olin niin nuori ja kiltti, että kuvittelin olevani paha ja rikollinen sämpyläsuttura. Nyt olen onneksi viisaampi!Pidä suklaapatukka, sokeripitoisia karkkeja tai sokeripaloja mukanasi jos olet insuliinia käyttävä diabeetikko ja on tilanteita että veren sokerisi saattaa laskee liian alhaiseksi.
Eipä kannata tehdä asiasta huomiota herättävää evästelyä paikallisliikenne välineessä, koska mahdollisen sotkemisen, roskaamisen ja haju haittojen takia se on kaikilta asiakkailta kielletty.
HKL huolehtii raitiovaunun- ja metronkuljettajien ajokunnon tarkkailusta. Bussinkuljettajien ajokuntoa tarkkailee liikennöitsiät, kulin omien kuljettajien osalta puhalluskokein ennentyövuoroa. Käytössä on nolla toleranssi.
- miamaria3
..kun kaukojunassa matkustaa ei mikään ärsytä niin paljoo kuin ihmiset jotka seilaa ees taas vaunuu etsien omaa paikkaansa...eikö ihmiset osaa numeroita lukea, nehän opitaan ensimmäisenä kouluissa kirjainten kanssa haloo....
- ennen matkustanut
ennen vanhaan eli 70 ja 80 luvulla ratikoista piti poistua aina keskiovista, joten urpojen matkustajien toiminta on peräisin niiltä ajoilta
- muuttuneet
niistä ajoista, kun oli rahastajat. Matkustajat pystyvät helposti päivittämään tietojaan nykyaikana. :)
- URpiO
Urpous on sukuvika, ja likinäköisyys. Kakkulat on kalliita eikä oo joka vuosi varaa ostaa uusia
- etttttä
etuovesta saa mennä ulos. joskus kun vielä käytin julkisia, eli noin 20v sitten, bussikuskit ja kyytiin tulijat katto aina pahasti jos meni etuovesta ulos. luulisin myös että ratikassa olis sama juttu... edestä sisään ja takaa ulos...
- että, että
"edestä sisään ja takaa ulos" puhuu muusta kuin sporan kyydistä?
Jos se on näin helppoa tuun Hesaan iloiten. Jess! - fiksu matkustaja
Viisastahan se olisi pitää vanha käytäntö voimassa.Edestä sisään ja muista ovista ulos.Mitä siitä tulee,jos kaikista ovista saa kulkea ulos.Tällätavoin olisi edes yksi varma sisääntulo kulkuneuvon sisälle.Tuskinpa aikataulut on tehty niin kireiksi ettei maksavat matkustavaiset ehdi toimia.Jos näin on niin ajoitussysteemissä vikaa.
- jkmn
Mä luulen että suurin osa matkustajista ei uskalla mennä siitä etuovesta ulos, koska siinä istuu se vihainen ratikkakuski.Hän joka mulkoilee yrmeän näköisenä jokaista asiakasta.
Kysymys muuten ratikkakuskeille..minkäköhän takia suurin osa ratikkakuskeista ei vilkuta valoa, kun tulee pysäkille? Miten teitä tässä asiassa sillä koulutetaan? Minä pidän kättä pitkään pystyssä pysäkillä varmistaakseni että kuski näkee mut ja ottaa kyytiin. Odottaisin heiltä merkkiä "vilkuttaa valoja" että ovat huomanneet minut ja ottavat kyytiin. Sitten jos en nosta kättä, nämä ratikkakuskit pyyhältävät ohi. Mikä ihme logiikka tässä on? Kahden viikon aikana, vain yksi kuski vilkutti valoja. Pitäiskö mun tämän takia nyt alkaa riitelee kuskien kanssa...näiden pönttöjen kanssa kun eivät ymmärrä miten liikenteessä käyttäydytään?=) - erilaisista käy-
tännöistä ratikassa ja bussissa? Bussista poistutaan vain takaa. Kuitenkin matkustajan silmissä HKL on HKL välineestä riippumatta.
BTW vaihda alaa! Ajan myötä kiehuu yli! - tässä...
ihan vaan maalaisjärjellä liikutaan (ei siis todellakaan ole matkustajien tyhmyyttä), edestä sisään ja takaa ulos. Varsinkin niin kauan kun lippuja vielä myydään.
Tottakai duunissa kun duunissa rupee joskus jotkut asiat vituttamaan enemmän tai vähemmän, sehän on ihan normaalia. Mutta jos tollasesta vetää herneet nenää ni todellaki kannattais nostaa kykintä ja miettii toista duunia.- venya`
Itse kulkiessani ratikalla (mitä tapahtuu harvoin), en ikinä poistu etuovesta. Kuten edeltävä kommentoija sanoi: "ihan vaan maalaisjärjellä liikutaan -- edestä sisään ja takaa ulos."
- Linja-auto_
Onpa porukka vaikeeta. Haukutaan bussit, metrot ja ratikat. Pitäisi panna kaikki seisomaan, kävelköön töihin tai minne huvittaa kaikki... niin josko matkustajalla alkaisi järki toimimaan. Sama ovi-käytös on tuttua myös paikallis sekä kaukojunista, kaikki aina samasta ovesta ja yhtäaikaa ulos sekä sisään. Jokainen joka työkseen seuraa noita tai säännöllinen matkustaja tietää tai pitäisi tietää mitä seuraa - eli kaaos, aikataulut sekaisin ja lopulta kaikki vuorot sikin sokin siellä täällä. Bussissa tästä oma versionsa joka toki soveltaen toimii myös raideliikenteessä, eli jäädään ovien kohdalle tukkeeksi jolloin kulkuneuvo täytyy etuovea myöden ja puoli bussia/raitiovaunua tyhjänä. Koska ei voida tiivistää porukkaa, bussissa ei tientääkään voi seistä keskiovesta taakseppäin vaan toljotetaan keskiovella kaikki ja siitä vain eteenpäin ettei uusia mahdu kyytiin ku puoli käytävää tyhjänä. Raitiovaunussa pitää tietysti kaikkien kasaantua oville, jotta olisi mahdollisimman vaikea nousta kyytiin tai kyydistä. Kun nyt on mieluista haukkua henkilökuntaa, niin kerrotaanpa toinen mielipide. Aina kun olen Helsingissä käynyt, niin on bussin tai raitiovaunun kuljettaja ollut asiallinen, ja voipa niitä keskustella muitakin kun "virallisia" asioita. On kyse miten asiasi esität, ystävällisesti vai riitaa haastavasti. Tosin lieneekö tuo taito vain suotu niille jotka on/ovat joukkoliikenteen palveluksessa kuten itse. Eli olen perehtynyt asiaan niin palvelun tekijänä kuin käyttäjänä. Joten matkustajat lopettakka se valitus ja työntekijöille - yrittäkää jaksaa. Henkilöautoilijoille pähkinä, jos autossanne on esim. 4 ovea - kulkeeko kuljettaja 3 matkustajaa yhdestä ovesta vai käytättekö kaikki omaa ovea?
- helbkuski
Omistatpa minkälaisen matkakortin tahansa, voit ostaa kuljettajalta toiseen ikäryhmään kuuluvalle paperisen kertalipun joka veloitetaan matkakortin arvolta, hinta normaalin paperilipun hinta.
- jopas jotakin
helbkuski kirjoitti:
Omistatpa minkälaisen matkakortin tahansa, voit ostaa kuljettajalta toiseen ikäryhmään kuuluvalle paperisen kertalipun joka veloitetaan matkakortin arvolta, hinta normaalin paperilipun hinta.
Mitämitä, tämmoinenkin mahdollisuus? Täysin uutta tietoa meikäläiselle. Mutta ei kuskilta uskalla kysyä mitään ylimääräistä, liian riskialtista. Ja sen lisäksi olet jälleen tukkeena ja hidasteena muille matkustajille kun alat pyytää lisäpalvelua.
Tämän keskusteluketjun punainen lanka on se, että se joka vähänkin aiheuttaa hidastusta sisääntulossa tai ulosmenossa, ansaitsee julkisen paheksunnan ja leimataan idiootiksi. Eli vanhukset, vammaiset, lapset tai muuten vain liikuntarajoitteiset tai hitaat liikkujat pois tieltä pilaamasta julkisen liikenteen sujuvuutta ja ilmapiiriä; julkiset menopelit on tarkoitettu vain todella tärkeille ihmisille, joilla on selkeä päämäärä matkustamisen laadussa.
Näin ollen, vaikuttaa siltä, että matkustajan primääritavoite on olla mahdollisimman näkymätön, hiljainen, nopea, terävä-älyinen, poikkeuksellisen valpas ja tarkkaavainen, suunnitelmallinen ja aikataulunsa hallitseva superyksilö, joka jatkuvasti pitää yllä tietovarastoa ja surffaa säännöllisesti hkl:n ja ytv:n nettisivuilla janoten tietoa viimeisimmistä muutoksista, reittikartasta ja aikatauluista. Hänelle ei koskaan tule yllätyksiä tai äkkilähtöjä, vaan hän ajattelee kaiken aikaa matkakorttinsa ominaisuuksien ylläpitoa siten että se on aina iskuvalmiudessa. Hänellä on luonnollisesti varasuunnitelma mahdollisten yllätyksien ja viivästysten varalta, ja hän on aina varautunut lähtemään matkaan vähintään tunnin etuajassa, jotta päivän sujuvuus ei vaarannu. Upeaa ja mahtavaa! - Nimetön
jopas jotakin kirjoitti:
Mitämitä, tämmoinenkin mahdollisuus? Täysin uutta tietoa meikäläiselle. Mutta ei kuskilta uskalla kysyä mitään ylimääräistä, liian riskialtista. Ja sen lisäksi olet jälleen tukkeena ja hidasteena muille matkustajille kun alat pyytää lisäpalvelua.
Tämän keskusteluketjun punainen lanka on se, että se joka vähänkin aiheuttaa hidastusta sisääntulossa tai ulosmenossa, ansaitsee julkisen paheksunnan ja leimataan idiootiksi. Eli vanhukset, vammaiset, lapset tai muuten vain liikuntarajoitteiset tai hitaat liikkujat pois tieltä pilaamasta julkisen liikenteen sujuvuutta ja ilmapiiriä; julkiset menopelit on tarkoitettu vain todella tärkeille ihmisille, joilla on selkeä päämäärä matkustamisen laadussa.
Näin ollen, vaikuttaa siltä, että matkustajan primääritavoite on olla mahdollisimman näkymätön, hiljainen, nopea, terävä-älyinen, poikkeuksellisen valpas ja tarkkaavainen, suunnitelmallinen ja aikataulunsa hallitseva superyksilö, joka jatkuvasti pitää yllä tietovarastoa ja surffaa säännöllisesti hkl:n ja ytv:n nettisivuilla janoten tietoa viimeisimmistä muutoksista, reittikartasta ja aikatauluista. Hänelle ei koskaan tule yllätyksiä tai äkkilähtöjä, vaan hän ajattelee kaiken aikaa matkakorttinsa ominaisuuksien ylläpitoa siten että se on aina iskuvalmiudessa. Hänellä on luonnollisesti varasuunnitelma mahdollisten yllätyksien ja viivästysten varalta, ja hän on aina varautunut lähtemään matkaan vähintään tunnin etuajassa, jotta päivän sujuvuus ei vaarannu. Upeaa ja mahtavaa!Lähteä johonkin isompaan, tai pienempäänkään, kaupunkiin ottamatta selvää miten tai millä siellä aikoo liikkua.
Se on sitten eri juttu jos on varaa taksiin, silloin vastuu on kuskin ja hinta sen mukainen ! - jopas jotakin
Nimetön kirjoitti:
Lähteä johonkin isompaan, tai pienempäänkään, kaupunkiin ottamatta selvää miten tai millä siellä aikoo liikkua.
Se on sitten eri juttu jos on varaa taksiin, silloin vastuu on kuskin ja hinta sen mukainen !Niin, minä puhun vain omista piskuisista ympyröistäni, en tiedä muiden kuntien tai kaupunkien käytännöistä. Joskus ennen muinoin let me say 1990-luvulla ja 2000 alussa, jolloin vielä käytin julkisia, sitä vain hyppäsi bussiin ja that's it. Mutta se ei ole enää kovin houkutteleva ajatus, enkä nyt tarkoita kuljettajia, vaan näitä käytäntöjä. Siksi kai sitä niin tyhmästi toimiikin, siis vanhan kaavan mukaan, luulee, että bussi vain liikkuu eteenpäin ja itse istuu kyydissä. Jos näitä keskusteluja lukee, ymmärtää, että se homma onkin tarkoitettu älyköille. Ei saa olla tietämätön, tai ainakaan paljastaa sitä avoimesti kyselemällä epäolennaisuuksia, kuten "miten tää matkakortti toimii?" tai "voiko tällä maksaa kaverinkin matkan?" tai "saako poistua etuovesta?". Minä ainakin olen saanut yhden bussikuskin pimahtamaan kysymällä juuri sitä etuovijuttua. Toisaalta, voin minä ymmärtää sitä kuskiakin; pitkä päivä takana ja päättärin armahdus melkein käsillä, ja sitten - jo sadannen kerran joku matkustaja kysyy päästä etuovesta - kai se nyt nyppisi ketä tahansa! Niin että en minä bussikuskeja varsin kadehdi, ei se aina niin herkkuhommaa ole. Mutta aika hyödyllistä duunia kumminkin - niinkuin mikä tahansa työ. Kai tässä voisi itse kukin katsoa vähän peiliin, tietysti...
- asdfasd
Niin että ratikkakuski vaihtaa alaa, koska ihmiset ei osaa poistua oikeasta ovesta?! Niin joo... itsekin lopetin hommat kahvilassa, kun laitoin vahingossa liikaa maitoa kahviin.
- ei ainakaan
etuovesta ei ainakaan ennen saanut pihalle mennä. oli oikein kyltti että kaikki matkustajat keskiovesta pihalle. en sit tiedä kuinka nykyään...
- Käytössään mikki voit hiemen
Ohjata poistuvaa liikennettä sillä kuulutuksella.Suomessa normaali poistumis ovi on oikea,mutta nykyisin paljon käytetään vasenta,miksi ?.Niin kun olemme kasvaneet "kansainvälisiin mittoihin".Eihän enää Ruotsissakaan noin menetellä.
- helvetti
Ettekö te välkyt osaa itse toimia, että jonkun pitäisi oikein kuulutuksilla paimentaa teitä, miten ulos/sisään toiminto tapahtuu. Voi teitä avuttomia voi voi.
- keminMaalainen
hyvin muun Suomen käsitystä helsinkiläisten älykkyydestä. Tai sen puutteesta. Perusasiatkin alkavat olla vaiketa.
Mitenkähän se kuseminen onnistuu, kun kukaan ei ole ohjeistamassa miten napit avataan, varsinkin kun jalassa on vetoketjulliset housut!
Me maalaisethan saamme vaellella kulkuneuvoisssanne miten haluamme, koska "olemme maalta". Buhahahahahaaaa!- Ihmiset on...
Älykkyydellä ei sittenkään taida olla tässä jutussa kovinkaan suurta roolia. Ja minulla ei ainakaan ole mitään "maalaisia" vastaan, erilaiset ihmiset ja erilaiset murteet tuovat väriä elämään. Jos itse lähden maakuntaan, olen siellä vastaavasti ihan yhtä lailla "maalainen" enkä tunne kyseisen paikkakunnan toimintatapoja. Kysehän on siitä, kuinka tulee vastaanotetuksi ja kohdelluksi.
Ihmiset ovat vain ihmisiä kaikkialla; pääkaupunkilaisuus ei tee ihmisestä sen parempaa tai pahempaa. Mutta huono käytös sen sijaan kertoo ihmisestä jotakin. Eikä se ole hesalaiselle sen oikeutetumpaa kuin kenellekään muullekaan, mutta kuten sanoit: perusasiatkin alkaa olla vaikeita, kun ei kestetä edes toinen toisiaan...
- Ratikka-uuno
Millekkähän alalle sinä tuommosella älykkyyvvellä ajattelit työllistyä? Niin jotta, taejat olla ulukopaekkakuntalaenen kun et tiijjä että aenahan hesalaeset on poestunneet keskiovista, muutenha ne eksyyt raukat ratikkaan. Ei niitä passoo piästee yksinnään ees puisttoon kävelemmään kun muuten eksyyvät vierraehen naetavaksi vaekka keskellä päevvee. Varsinnii ne rouvvashenkilöt, ja kyllä herratkkii. Njotta silleen se on.
- Ettäpä
Kun aennaa poestun etuovesta ja siitä jo tunkoo porukkoo sissään ratikkaan, niin potkasen nasakasti etummaesta siissäänpyrkijjöö nuamataulluun niin johan piassöö heleposti poes ratikasta vaekka keskellä helsinkkii.
- Cincilla
Hyvä kun otit tuon puheeksi.Minä kun matkustin
turun paikallispussissa, niin eräs täti haukkui
tyhmäksi maalaiseksi, koska menin pussista ulos
lähempää ovea käyttäen??? Meillä täällä kaupungissa kun käyttäydytään näin... Meillä maalla kun ollaan käytännöllisiä eikä mennä
kun kanat perätysten puskien...Terveisin vaan
rasistiselle nutturapäälle. - ite oot
aikoinaan opetettiin poistumaan keskiovista että ei hidalkon näkökentää häiritä ja et porukka pääsee inee et sillee sen takii en ite käytä yleisii kosks sinne lykätään kaikki tyhmät arvostelijat
- bussimatkustaja
Onpa aika tylyä tekstiä asiakaspalvelijan suusta, sillä minulle ainakin on opetettu, että jos menee esimerkiksi bussiin tai raitiovaunuun, pitää poistua takakautta pois, eikä etuovesta vastavirtaan. Tottakai oman maalaisjärjen käyttö on sallittua, mutta toivoisin, että asiakaspalvelijana et mene julkaisemaan omaa tyhmyyttäsi karjumalla asiakkaille asiasta!? Mehän se sinullekkin palkka maksetaan kulkemalla kyydissä!
Toisekseen, pidätkö itse "kuljettajamateriaali" nimityksestä, kun mollaat maksavia "asiakas materiaaliksi" emme ole vain pakollista kuljetettavaa massaa vaan ihmisiä! Kuullostaa sille, että ehkä sinun kannattaa harkita muuta ammattia..
Onneksi käytän julkista liikennettä eli bussia päivittäin ja voin sanoa, että meilläpäin Savossa kuljettajat ovat alansa huippuja, avuliaita, iloisia ja huumorintajuisia ja palveluammatti on heille ylpeys. Otappa oppia siitä ja ole iloinen, että olet työssä.- ja ratikassa
on eri toimintatavat. Ratikkaan voi nousta kaikista ovista ja poistua myös kaikista ovista.
- Chrissepä
No johan pomppas, kun bussissa yritin jäädä pois etuovesta kuljettaja sanoi että olisi pitänyt etukäteen pyytää että voiko jäädä pois etuovesta. No HUH!! missä lukee ettei etuovi ole poistumista varten???? HALOO!!! Aivot jääneet taas narikkaan!!
- D-kuljettaja
kyllä saat jäädä seisomaan siihen ovelle jos et osaa sanoa mitään esim. voiko jäädä pois etuovesta
(tässä taannoin kaksi tyttöä tuli töllistelemään ovelle ja hetken seistyään kipittivät keskiovelle kun en avannut - onko vaikeaa sanoa jotakin? vaikka vain anteeksi... - puolin ja toisin
D-kuljettaja kirjoitti:
kyllä saat jäädä seisomaan siihen ovelle jos et osaa sanoa mitään esim. voiko jäädä pois etuovesta
(tässä taannoin kaksi tyttöä tuli töllistelemään ovelle ja hetken seistyään kipittivät keskiovelle kun en avannut - onko vaikeaa sanoa jotakin? vaikka vain anteeksi...Nyt on ihan pakko ihmetellä, miksi tämä etuovijuttu on niin rankka? Enkä minä nyt pilaile, kun mietin että
- onko joku oikeasti tekninen tai käytännön saneleman homma, että etu- tai mitään ovea ei avata jollei ole ihan pakko? Eli onko ovien hydrauliikka tai miten se sitten toimiikaan - jotenkin altis kulumiselle tai hidastaako oviautomatiikka bussin liikkeelle lähtöä?
vai
- onko tämä sosiaalinen ongelma: bussikuski odottaa matkustajalta jotain nöyryyttä, eli etuoven avaus on ylimääräinen palvelu, ja jos matkustaja pyytää nätisti, asiaa voi harkita.
Mutta joka tapauksessa, silloinkin kun erikseen pyytää etuovesta ulos pääsyä, se ei yleensä vain käy, eikä selitystä tule.
vai
- onko niin, että kuski ei voi tehdä aloitetta ja ystävällisesti tarkistaa epävarman oloiselta nasserolta, että haluaako se kenties ulos. Tietysti, jos kyseessä on aikuinen, olettaisi henkilön osaavan itse avata suunsa tai kommunikoida edes kysyvällä katseella.
Siltikin, luulisi bussikuskin voivan olla piittaamatta asiakkaan puutteellisista käytöstavoista ja silti avata sen oven, jos asiakas on selvästi poistumassa kyydistä tai on esim. vanhus tai liikuntarajoitteinen,ja hänen on hankala liikkua keski- tai takaovelle.
Jos ruuhkabussi on ihan täynnä, eikö tahtia hidasta entisestään, jos porukat yrittävät väkisin ihmismassan läpi takaovelle, vaikka etuovestakin voisi poistua?
Vaikuttaaa siltä, että tässä on puolin ja toisin joku ihmeellinen klikki. Ehkäpä julkisen liikenteen kuljettajat kaipaavat vihdoin matkustajiltakin vähän enemmän arvostusta ja kohtelua ns. yksilöinä ja ihmisinä?
Kuitenkin, ne harvat kerrat kun olen koettanut tervehtiä kuljettajaa, vastaan on tullut lähinnä joku murahdus. Silloin helposti ajattelee, että ehkä se ei ole tapana, ehkä kuski vain toivoo, että matkustajat olisivat mahdollisimman näkymättömiä...
Aika vaativa yhtälö tietysti sinällään koettaa toimia sekä liikenteen tarkkailijana ja kuljettajana, huomioida tunnista toiseen jokaista yksilöllistä matkustajaa, pulata rahanvaihtoasioita, olla koko ajan kärkyllä, kuka haluaa mitäkin tällä kertaa, ja käytännössä ilman kunnollisia taukoja, ja kaiken aikaa vastuussa isojen henkilömassojen kuljettamisesta. Eli henkisesti aika raskasta puuhaa, kun asiaa tarkemmin ajattelee... hmmm, ehkäpä koetan tässä itse ryhdistäytyä matkustajan roolissa...
- Mie vaan
On se kumman vaikeaa. Itse pikkukaupunkilaisena olen tottunut siihen että bussiin mennään etuovesta ja poistutaan takaa tai mahdollisesti myös edestä jos sattuu ihan edessä istumaankin, samalla voi hymyillen kiittää kuskia. Ja silloin kun joku on etuovesta ulos pyrkimässä niin odottelen kiltisti oven vieressä ennen kuin pyrin sisään. Briteissä muutama vuosi sitten käydessäni tulin huomanneeksi että siellä toimii sama käytäntö: ensin tulevat ihmiset ulos ja sitten kuski viittaa pysäkillä odottelijoille että nyt sopii tulla. Ja sydämelliset huomenet ja hymy päälle. Aikatauluista sen verran että miettikääpäs sitä että kotikaupungissani kulkee se yksi ainoa bussi kerran tunnissa, ja aikataulut sovitetaan sen mukaan. Monet kerrat olen joutunut juoksemaan koulusta bussiin ja ystävällisesti ovat kuskit odottaneet että kerkiän kyytiin. Enpä ole tullut ajatelleeksi että joku voisi siitä mielensä pahoittaa. En sitten noista pääkaupunkiseudun liikkumisista tiedä kun en ole siellä pahemmin vieraillut. Vaikealta vaan kuulostaa tämän perusteella.
- pudonnut autoilija
Niin, pöndet ovat lisääntyneet lisääntymistään stadissa ja niille ei ole kukaan selittänyt että ratikasta saa poistua kaikista muista ovista paitsi etuovesta. Perua siltä ajalta kun maksettiin kuskille tai näytettiin lippu. Oli olemassa sellaiinen sääntö ettei etuovesta saanut poistua. Tosin hämärästi muistan että joskus tuhat vuotta sitten ratikoissa oli rahastaja joka istui korokkeella vaunun takaosassa ja jonne piti rynniä tulipa sisään mistä tahansa.
Mikä on ratikkakuskin mielestä oikein? Lukeeko vaunuissa että etuovesta voi poistua ja tulla sisään?- viratonveteraani
Raitiovaunuissa kaikista ovista sisään vaunuun ja myös poistutaan vaunusta kaikista ovista.
Ovissa pyritään noudattamaan oikeanpuoleista liikkumista.
Asiakas avaa oven itse vaunuun noustessa ovinappia käyttäen, ja vaunusta poistuessa pysähdysnappia painaen, jolloin lähin ovi avautuu vaunun pysähdyttyä pysäkille.
- mutta eikö poistumis
sääntö ole raitiovaunussa niin kuin muissakin yleisissä kulkuneuvoissa poistuminen taka ovista ja sissään tulla etuovista taida itse olla pönttö jos et tuollaista ymmärrrrä
- lukemaan
ohjeet yleisissä kulkuneuvoissa liikkumiseen HKL:n aikataulukirjasta, tai muista esitteistä, joita saa esimerkiksi HKL:n palvelupisteistä. RAITIOVAUNUSSA ON ERI SÄÄNNÖT KUIN BUSSISSA, monille se ei tunnu menevän perille millään.
- flapparette
Mutta junia (ym) ei vaan ole tarpeeksi kaikille.
- S89 Matkustaja
entä ne tyhjät penkit siellä junissa missä ei istu ketään?
- viratonveteraani
Mikä ihme ahdistaa ainavaan enenevässä määrin. Minulle kiukuttelette melkeipä joku teistä päivittäin. Kevään tullen vähentäkää ahtaiksi käyneitä paksuja vaatteita jos tuntuu tukalalta ja myös kantamuksianne olisi syytä rajoittaa, eikait tarvinne aina puolenkymmentä kassin-nyssäkkää mukanaan raahata.
Olen kuljettanut teitä rouvat hyvät jo 36 vuoden ajan ja eilen viimeksi otin vastaan tankkirouvan lauseen "kiitti vitusti"- sinun matkustajanasi
olo olekaan niin herkkua, kuin olet kirjoittanut? Ehkä se vika onkin sinussa, eikä muissa?
- viratonveteraani
sinun matkustajanasi kirjoitti:
olo olekaan niin herkkua, kuin olet kirjoittanut? Ehkä se vika onkin sinussa, eikä muissa?
Tämä selvitys ei poista ihmisten pahaaoloa ja vieraalle henkilölle kiukuttelua.
"kiitti vitusti" sattui Hakaniementorin pysäkillä keskellä yötä klo 0.53. Otin minun mukaani tulevan mies asiakkaan kyytiin, joten jouduin pysähtymään kyseiselle pysäkille. Tankkirouva seisoskeli pysäkkikatoksessa kassin-nyssäkät molemmissa käsissä niinkuin ostoksilta olisi tulossa, tuohon vuorokauden aikaan. Tietenkään ei hänellä kädet riittäneet pysäyttämään omaa linjan vuoroa, joka pyyhkäisi takaani pysäkistä ohitse.
Tietysti kyseiseen naisryhmään kuuluvana joku ukko on haukuttava ja minä satuin olemaan sopivasti hollilla "kiitti vitusti, kun pysäytit siihen eteen minä olisin mennyt tuohon 70.seen, joka ajoi ohitse. Mihinkä veteraanin täytyisi pysäyttää ettei tulisi virhettä, vauhdissakaan en minäkään saa asiakkaitani mukaan.
- viratonveteraani
Asiakas on varannut kassiinsa vähintään viisi hampurilaista, ettei vain nälkäkuolema pääse yllättämään puolentunnin kotimatkalla Päiväkumpuun. Hän joutuu jo kokonsa takia varaamaan itselleen kahdenhenkilön istuinpaikan etupenkistä. Sivuikkunassa on hänen sylinkorkeudella tarrat joissa kielletään bussissa hampurilaisten ja jäätelön syöminen, juomien nauttiminen ja rullaluistelu. Jälkimmäiseen hän ei tässätilanteessa kylläkään syyllistynyt.
Matkan aikana kaksinkäsin kitalakeensa hampurilaisia ahtaessaan hän meinaa vielä tukehtua. Veteraanille tulee mieleen, että joutuukohan tässä matkanaikana tuota vielä elvyttämään.- kuskitäti
Entäs nää "pikkupojat", painoa jotain 75 kiloa, vaikka ikää vaivaiset 11 v. Niillä pitää olla matkassa mukana sukkelampi kaveri, joka juoksee pitämään ovea auki, kun paksu pojumme lonnii perässä kunhan ehtii ja samalla TAUKOAMATTA ryystää limua puolen litran pahvimukista. Varmaan kaatuisi kuolleena maahan, jos ei koko ajan syö tai juo? Ison kropan liikuttelu vaatii vissiin niin paljon energiaa, että on tankattava lennossa.
- molemmista
kuskitäti kirjoitti:
Entäs nää "pikkupojat", painoa jotain 75 kiloa, vaikka ikää vaivaiset 11 v. Niillä pitää olla matkassa mukana sukkelampi kaveri, joka juoksee pitämään ovea auki, kun paksu pojumme lonnii perässä kunhan ehtii ja samalla TAUKOAMATTA ryystää limua puolen litran pahvimukista. Varmaan kaatuisi kuolleena maahan, jos ei koko ajan syö tai juo? Ison kropan liikuttelu vaatii vissiin niin paljon energiaa, että on tankattava lennossa.
tulee myöhemmin bussikuskeja. Ainakin kun katsoo näitä röökiä vetäviä, läskiperseitä jotka bussien ovilla norkoilevat elpymisaikaa pitämässä. Ja varmaankin syövät terveellisesti ja harrastavat liikuntaa sopivasti.
- viratonveteraani
molemmista kirjoitti:
tulee myöhemmin bussikuskeja. Ainakin kun katsoo näitä röökiä vetäviä, läskiperseitä jotka bussien ovilla norkoilevat elpymisaikaa pitämässä. Ja varmaankin syövät terveellisesti ja harrastavat liikuntaa sopivasti.
Avonaisesta bussin ovesta on vähintään oltava viiden metrin päässä jos sauhuttelee tupakkaa.
Tämä sääntö koskee yhtälailla kuljettajia ja kunnonkansalaisia ja keuhkot on oltava tyhjäksi puhallettu savusta ja raittiilla ulkoilmalla raikastettu ennen kulkuneuvoon nousemista.
- tyhmyys?
Jos ratikassa saa poistua myös etuovesta, ei liene liikaa vaadittu, että siitä ilmoittava kyltti olisi oven päällä nähtävissä.
Yleinen ohje on, ainakin ollut, josta minuakin on huomautettu, että etuovesta ei poistuta, siitä tullaan sisään! - Stadi on snadi
Ei ratikan asiakkaat mitään karttaa saa miten poistutaan ratikasta, tämä pakkomielle on vain tyhmän ihmisen typerä psyyke joka kehittelee jotain omia kuvioita. Muista että olet ihmisenä täysi nolla ja kärsit joka ikisessä duunissa jostain omista kuvioista lopun ikäsi ! HÖLMÖLÄINEN ! olet niiden jälkipolvea ja suoraa sukua montakohan teitä vielä täällä on :) ainakin sinä. HAH HAH HAH :)
- kartta?
Normaaliälyinen ihminen löytää oven ilman karttaakin. Oppaita miten yleisissä kulkuneuvoissa liikutaan, saa ilmaiseksi esimerkiksi HKL:n palvelupisteistä.
- Ystäväsi ylhäältä
kartta? kirjoitti:
Normaaliälyinen ihminen löytää oven ilman karttaakin. Oppaita miten yleisissä kulkuneuvoissa liikutaan, saa ilmaiseksi esimerkiksi HKL:n palvelupisteistä.
Kyllähän minä ymmärrän sinua työssäsi, ratikka kuskin työ on hyvä, ja helsingin kaupunki on hyvä työnantaja eikä kannata lähteä kaupungin töistä pois, vasta vuosien päästä alkaa etuudet nousemaan ja työpaikka on varma, samoin eläke on hyvä, oletan että tulet vielä nousemaan ylöspäin työpaikassasi kun vain jaksat tehdä hyvin työsi ilman poissa oloja ym, samoin rehellisyytesi on sinun omatuntosi jos se on kunnossa olet takuu varmasti myöhemmin esimies tehtävissä. Älä välitä vaikka joskus pinna on kireällä niiden ihmisten takia jotka koheltavat, seassa on turisteja sekö vanhoja ihmisiä jotka ei käsitä muuta kuin sisään ja ulos keinolla millä hyvänsä, olet järkevä jos osaat pitää vain pintasi ja olla hyvä vaikka sinua koetellaan näillä ihmisten toilauksilla, tiedän että sinussa on sisua ja halua toimia oikein asiakas palvelussa, ja edetä työssäsi sillä tavalla että käännät vastoikäymiset voitoksi kun pidät pintasi. Olen varma että sinua arvostetaan työssäsi mitä enemmän arvostat työtäsi ! älä lähde pois tästa työstä, sinulla on paremmat ajat edessäsi. Olen itsekkin helsingin kaupungilla työssä ja tiedän mistä puhun.
- aikaisemmin
kirjoitin. Minulla on ikää noin 50v, ja koko aikaisemman eläni nimenomaan ratikkakuskit kouluttivat minua ja muita asiakkaitaan kuinka etuovista EI POISTUTA! Sieltä tulee vetoa, ja mun läskinen perse ei sitä kestä. Joten sitä saa mitä tilaa. Se on vaan ollut niin vaikeata avata sitä etuovea, kun on pitänyt katsella sinne vasemmalle, ja ei millään ole huomannut uloshaluavia... Tämä ratikka ja bussikuskien urpous on myöskin mietityttänyt minua koko ajan.
- voi avata
etuoven itsekin nappia painamalla samalla tavalla kuin muutkin ovet.
- Etuovi
Voi vittu ku oot tyhmä!
- isolla EEEE:lllä
Elämästäsi puuttuu siäsältö, kun edes viitsit ottaa pulttia tuommoisen asian takia!
- KULJETTAJAT
Matkustaja ei voi tulla aikanansa bussin kyytiin vaan aina myöhässä. Ja jos kuljettaja ei odota näyttävät keskisormea perään.Ja sitten kun tulee kyytiin ensiksi kysyvät mikä bussi tämä on? Ja kysytvät mihin tämä menee kun eivät tajua että eteenpäin.Ja pysäkillä jossa jäädään pois ei meinata millään saada isoa ahteriansa penkistä ylös ja bussi seisoo pysäkillä kauan. Ja matkan teko myöhästyy.Ja kun tullaan kyytiin aletaan etsimään lippua jostain jos vaikka sattuis löytymään ja taas tuli viive matkan tekoon. Eli matkustajan syytä kun joukkoliikenne ei toimi aikataulun mukaan.
- 3524
Eikös se mene niin, että paras matkustaja on toinen kuljettaja, ja paras kuljettaja on matkustaja?? Sitä oon tässä koittanut miettiä vuosien varrella.....
- Ratikka
Talvella ei tarvitse kulkea etuovista ollenkaan ei sisään eikä ulos, ratikat muutenkin todella kylmiä ja vetäviä. Ainostaan lipunostajat voivat tulla etuovista. Kesällä sitten voi kulkea sisään etuovista ja myös ulos jos on paljon porukkaa muilla ovilla. Niin ja jutelemaan ja kysymään neuvoja saa tulla mielellään Kiitos :)
- Nykykäytäntö
Ratikka kirjoitti:
Talvella ei tarvitse kulkea etuovista ollenkaan ei sisään eikä ulos, ratikat muutenkin todella kylmiä ja vetäviä. Ainostaan lipunostajat voivat tulla etuovista. Kesällä sitten voi kulkea sisään etuovista ja myös ulos jos on paljon porukkaa muilla ovilla. Niin ja jutelemaan ja kysymään neuvoja saa tulla mielellään Kiitos :)
Bussista ja raitiovaunusta saa poistua kaikista ovita kuten virallisissa ohjeissa lukee.
Matkustusohjeita
Raitiovaunuun voit nousta ja vaunusta poistua kaikista ovista. Bussiin
nouset etuovesta, poistuminen käy sujuvimmin muista ovista. Vaunujen
automaattiovet pysyvät auki, kun kuljet ovesta. Jos jotain jää ovien väliin,
ne avautuvat uudelleen. Metrossa tai raitiovaunussa et voi kulkea ovesta
sulkeutumismerkin jälkeen.
- Lukutaidossa löytyy
En ole matkustanut aikoihin Helsingin raitiovaunuilla enkä tiedä, miten vaunutilassa tiedotetaan siitä, mistä ovesta tulee poistua. Nimenomaan vaunun sisällä tulee olla lyhyt ja selväkielinen ohje tietämättömän, mutta lainkuuliaisen ja hyvätapaisen luettavaksi.
- maksava asiakas
Miksi ratikat ajaa kovaa vauhtia odottelemaan jokaisiin liikennevaloihin niin ettei lastenvaunut meinaa paikallaan pysyä? Ärsyttävää kun nousee penkistä ovelle odottamaan kun pysäkki lähestyy ja vaunu seisookin minuuttitolkulla valoissa. Mikäs se HSL:n palautenumero olikaan...
- ygiöhjkkl
Johtunee siitä että Helsingin liikennevalot on suunniteltu vaihtumaan punaisiksi juuri nenän edestä, eikä raitiovaunujen valot tee siinä poikkeusta. Niin sanottu ratikoiden "valoetuus" on tarkoitettu lähinnä huonoksi vitsiksi.
Kuljettaja yrittää ehtiä valoista ajamalla niihin hieman kovempaa siinä aina kuitenkaan onnistumatta.
Muistakaamme että Helsingin ratikka on Euroopan, ellei koko maailman hitain. ygiöhjkkl kirjoitti:
Johtunee siitä että Helsingin liikennevalot on suunniteltu vaihtumaan punaisiksi juuri nenän edestä, eikä raitiovaunujen valot tee siinä poikkeusta. Niin sanottu ratikoiden "valoetuus" on tarkoitettu lähinnä huonoksi vitsiksi.
Kuljettaja yrittää ehtiä valoista ajamalla niihin hieman kovempaa siinä aina kuitenkaan onnistumatta.
Muistakaamme että Helsingin ratikka on Euroopan, ellei koko maailman hitain.Mitkään äkkijarrutukset eivät johdu liikennevaloista vaan kuljettajan toiminnasta. Miksi valoista on pakko yrittää ehtiä kun on tiedossa että niistä ei kuitenkaan välttämättä ehdi? Voi ennakoida hiukan siihen suuntaan että ei ehdi, jää paljon enemmän aikaa jarruttaa rauhallisesti kun on varautunut siihen.
- yilugiuy
helbkuski kirjoitti:
Mitkään äkkijarrutukset eivät johdu liikennevaloista vaan kuljettajan toiminnasta. Miksi valoista on pakko yrittää ehtiä kun on tiedossa että niistä ei kuitenkaan välttämättä ehdi? Voi ennakoida hiukan siihen suuntaan että ei ehdi, jää paljon enemmän aikaa jarruttaa rauhallisesti kun on varautunut siihen.
Ratikoiden valot vaihtuvat ässälle nenän edestä tuli niihin millä nopeudella tahansa, se on fakta. On muutamia valoja joista saattaa ehtiä ripeästi ajamalla-tai sitten ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793