Lomittajaksiko?

Tiike

Lypsykarjatiloilta minulla ei ole kamalasti kokemusta, mutta lihakarjatiloilta on. Peltohommia olen jonkun verran tehnyt ja traktorilla ajo sujuu. Hevosista kokemusta yli kymmenen vuoden ajalta. Takana maaseutuyrittäjän opinnot.

Nyt mietinkin että miten lomittaja saa vaikuttaa paikkoihin jossa lomittaa? Entäpä työaikoihin? Onko lomittajilla vakkari tilat joita lomittavat, vai vaihtuuko paikka alituiseen?

Suurinosa lomitattevista tiloista lienee lypsykarjatiloilla? Lypsäminen onnistuu ja jotain teoria tietoa sieltäkin puolelta on, mutta...
Lypsän kyllä, mutta niistä koneista en suoraan sanottuna tiedä mitään. Parsinavetassa lypsystä mulla ei ole kamalasti kokemusta.

Asun Pk-seudulla, onko täällä päin töitä lomittajille?

53

3508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieltä paikallisesta maaseu...

      Ja sieltä vielä lomatoimesta, niin saat parhaiten tietoa työtilanteesta ym.

      Samalla selviää tuo paikkavalintakin ja työajat, ne vaihtelee jonkin verran ja jos olet tarpeeksi pätevä (et vielä todennäkösesti noilla taidoilla ) niin voit ehkä sopia oman ns lomitusrenkaankin, jossa samat tutut paikat vuoron perään on lomitettavina.

      Mutta hieno homma jos olet kiinnostunut, niin käy vaikka kurssia/ koulua/ harjotusta vähän lisää ainakin tuohon lypsyhommaan ja TAATUSTI ON TÖITÄ, jos vaan teet hommat kunnolla ja haluja niihin riittää!

      • maaseututoimistolta

        oli koko sana, joka ei tullutkan tuohon edelliseen kokonaan.


      • Tiike
        maaseututoimistolta kirjoitti:

        oli koko sana, joka ei tullutkan tuohon edelliseen kokonaan.

        Mun käsityksen mukaan suurin osa lomittajista ei aja esim traktoria... pitääkö paikkansa? Ja eikö se ole ammattitaidon puutetta sitten?


      • Lantsarinainen
        Tiike kirjoitti:

        Mun käsityksen mukaan suurin osa lomittajista ei aja esim traktoria... pitääkö paikkansa? Ja eikö se ole ammattitaidon puutetta sitten?

        Ei ole ammattitaidon puute jos ei traktoria aja. Lypsytyö on tärkein ja ruokinta pitää mennä ohjeiden mukaisesti.

        Yksi tärkeä asia mihin kannattaa panostaa on että asiat navetassa tehdään kuten tilalliset haluaa. Neuvoja ja ohjaustasi "näin tehdään muualla" ei kovin helposti sulatella.

        Yx haluaa että liivit aukaistaan vain klipsistä, toinen haluaa että klipsinurkka käännetään liivin sisäpuolelle ja kolmas haluaa että liivit aukaistaan kummastakin klipsistä ja nostetaan selkään. Tapoja on monia, mutta tehdään niinkuin tilalla on tapana.

        Toinen asia jota kannattaa harrastaa on astioitten täyttäminen lomituksen viimeisenä päivänä, vaikka niitä ei täyttäisi itelleen lomituksen aikana. Viimeisenä päivänä täytetään purusaavit, suihkepullot, puut (jos on puilla lämpiävä), nappulat, jauhokärryt, mäskit jne. Ja ehdottomasti lantakolat- ja harjat siihen nurkkaan minne emäntä itsekkin laittaa.

        Sitten varaudu siihen että kaikki eivät pidä persoonastasi. Jos olet nuori, nainen, nätti ja sinulla on oma hauska, iloinen persoonallisuus ET TODELLAKAAN ole emäntien suosiossa. Jos isännän kanssa töitä teet niin pirttihirmu on pirtin puolella myrskynmerkki.

        Harvemmin kiitosta saat. Opettele kiittämään itse itseäsi siitä että olet työt hyvin tehnyt. Suuremmalla todennäköisyydellä saa kuulla jälkikäteen: "ei tee töitään hyvin", "solut ja bakteerit korkealla" kuin että olisit ollut ahkera ja tarkka.

        Monennettakohan kertaa tilan väki opastatessaan tai töitä tehessä kertoilee samalla kuinka se yx lomittaja ei sitten tehnyt niin tai näin. Tai teki niin tai näin. "Se ei koskaan sammuta ulkovaloa", "se väänsi hanan aina liian tiukalle", "se laittaa kolan laittaa väärään nurkkaan" jne. eli on niitä jotka löytävät vain vikoja.

        Rohkeutta pitää löytyä ja ehdottiomasti omaa tahtotilaa. Tietynlaista ronskia otetta ja organisointikykyä.


      • olla ...
        Lantsarinainen kirjoitti:

        Ei ole ammattitaidon puute jos ei traktoria aja. Lypsytyö on tärkein ja ruokinta pitää mennä ohjeiden mukaisesti.

        Yksi tärkeä asia mihin kannattaa panostaa on että asiat navetassa tehdään kuten tilalliset haluaa. Neuvoja ja ohjaustasi "näin tehdään muualla" ei kovin helposti sulatella.

        Yx haluaa että liivit aukaistaan vain klipsistä, toinen haluaa että klipsinurkka käännetään liivin sisäpuolelle ja kolmas haluaa että liivit aukaistaan kummastakin klipsistä ja nostetaan selkään. Tapoja on monia, mutta tehdään niinkuin tilalla on tapana.

        Toinen asia jota kannattaa harrastaa on astioitten täyttäminen lomituksen viimeisenä päivänä, vaikka niitä ei täyttäisi itelleen lomituksen aikana. Viimeisenä päivänä täytetään purusaavit, suihkepullot, puut (jos on puilla lämpiävä), nappulat, jauhokärryt, mäskit jne. Ja ehdottomasti lantakolat- ja harjat siihen nurkkaan minne emäntä itsekkin laittaa.

        Sitten varaudu siihen että kaikki eivät pidä persoonastasi. Jos olet nuori, nainen, nätti ja sinulla on oma hauska, iloinen persoonallisuus ET TODELLAKAAN ole emäntien suosiossa. Jos isännän kanssa töitä teet niin pirttihirmu on pirtin puolella myrskynmerkki.

        Harvemmin kiitosta saat. Opettele kiittämään itse itseäsi siitä että olet työt hyvin tehnyt. Suuremmalla todennäköisyydellä saa kuulla jälkikäteen: "ei tee töitään hyvin", "solut ja bakteerit korkealla" kuin että olisit ollut ahkera ja tarkka.

        Monennettakohan kertaa tilan väki opastatessaan tai töitä tehessä kertoilee samalla kuinka se yx lomittaja ei sitten tehnyt niin tai näin. Tai teki niin tai näin. "Se ei koskaan sammuta ulkovaloa", "se väänsi hanan aina liian tiukalle", "se laittaa kolan laittaa väärään nurkkaan" jne. eli on niitä jotka löytävät vain vikoja.

        Rohkeutta pitää löytyä ja ehdottiomasti omaa tahtotilaa. Tietynlaista ronskia otetta ja organisointikykyä.

        psykologin koulutus lomittajalla jos noin änkyröitä ovat emännät/isännät.

        Syy lienee siinä kun itse eivät koskaan ole olleet ihmisten ilmoilla töissä. Sosiaaliset kontaktit on jääneet vähiin ja rajoittuneet samanlaisiin änkyröihin.

        Useimmiten kai se oudoin tyyppi sisrusparvesta jää sinne aloilleen jurnuttamaan...


      • elämänpiiri hyvin laaja
        olla ... kirjoitti:

        psykologin koulutus lomittajalla jos noin änkyröitä ovat emännät/isännät.

        Syy lienee siinä kun itse eivät koskaan ole olleet ihmisten ilmoilla töissä. Sosiaaliset kontaktit on jääneet vähiin ja rajoittuneet samanlaisiin änkyröihin.

        Useimmiten kai se oudoin tyyppi sisrusparvesta jää sinne aloilleen jurnuttamaan...

        Monilla maaseudun ihmisellä.Meillä on laajakaistat ja pelit siinä kuin muillakin.
        Ja töitä on tehtävä-valitettavasti.


      • pelottele
        Lantsarinainen kirjoitti:

        Ei ole ammattitaidon puute jos ei traktoria aja. Lypsytyö on tärkein ja ruokinta pitää mennä ohjeiden mukaisesti.

        Yksi tärkeä asia mihin kannattaa panostaa on että asiat navetassa tehdään kuten tilalliset haluaa. Neuvoja ja ohjaustasi "näin tehdään muualla" ei kovin helposti sulatella.

        Yx haluaa että liivit aukaistaan vain klipsistä, toinen haluaa että klipsinurkka käännetään liivin sisäpuolelle ja kolmas haluaa että liivit aukaistaan kummastakin klipsistä ja nostetaan selkään. Tapoja on monia, mutta tehdään niinkuin tilalla on tapana.

        Toinen asia jota kannattaa harrastaa on astioitten täyttäminen lomituksen viimeisenä päivänä, vaikka niitä ei täyttäisi itelleen lomituksen aikana. Viimeisenä päivänä täytetään purusaavit, suihkepullot, puut (jos on puilla lämpiävä), nappulat, jauhokärryt, mäskit jne. Ja ehdottomasti lantakolat- ja harjat siihen nurkkaan minne emäntä itsekkin laittaa.

        Sitten varaudu siihen että kaikki eivät pidä persoonastasi. Jos olet nuori, nainen, nätti ja sinulla on oma hauska, iloinen persoonallisuus ET TODELLAKAAN ole emäntien suosiossa. Jos isännän kanssa töitä teet niin pirttihirmu on pirtin puolella myrskynmerkki.

        Harvemmin kiitosta saat. Opettele kiittämään itse itseäsi siitä että olet työt hyvin tehnyt. Suuremmalla todennäköisyydellä saa kuulla jälkikäteen: "ei tee töitään hyvin", "solut ja bakteerit korkealla" kuin että olisit ollut ahkera ja tarkka.

        Monennettakohan kertaa tilan väki opastatessaan tai töitä tehessä kertoilee samalla kuinka se yx lomittaja ei sitten tehnyt niin tai näin. Tai teki niin tai näin. "Se ei koskaan sammuta ulkovaloa", "se väänsi hanan aina liian tiukalle", "se laittaa kolan laittaa väärään nurkkaan" jne. eli on niitä jotka löytävät vain vikoja.

        Rohkeutta pitää löytyä ja ehdottiomasti omaa tahtotilaa. Tietynlaista ronskia otetta ja organisointikykyä.

        ,ei ne kaikki lomituspaika ole tuollaisia. Ite olen ollut lomittamassa joskus hyvin kauan aikaa sitten ja joissain taloissa oli vahän kuin sinä kirjoitit. Kuitenkin suurin osa isännistä ja emännistä ovat ihan fiksuja.

        Joskus ne nuoret emännät ja isännät ovat alkuun vähän "änkyriä", mutta kyllä ne sitten asettuvat kun lomittajat eivät lähde enää lomittamaan tilalle.


      • Anonyymi
        Tiike kirjoitti:

        Mun käsityksen mukaan suurin osa lomittajista ei aja esim traktoria... pitääkö paikkansa? Ja eikö se ole ammattitaidon puutetta sitten?

        Ajaa ne,taito tasoissa on tosin,pieniä eroja,jotkut ajaa vaan etuperin,käyttäen kertojan pienen puolen kahta ensimmäistä vaihdetta.
        Kuulemma joitain on,jotka osaavat myös pakittaa.


      • Anonyymi
        Lantsarinainen kirjoitti:

        Ei ole ammattitaidon puute jos ei traktoria aja. Lypsytyö on tärkein ja ruokinta pitää mennä ohjeiden mukaisesti.

        Yksi tärkeä asia mihin kannattaa panostaa on että asiat navetassa tehdään kuten tilalliset haluaa. Neuvoja ja ohjaustasi "näin tehdään muualla" ei kovin helposti sulatella.

        Yx haluaa että liivit aukaistaan vain klipsistä, toinen haluaa että klipsinurkka käännetään liivin sisäpuolelle ja kolmas haluaa että liivit aukaistaan kummastakin klipsistä ja nostetaan selkään. Tapoja on monia, mutta tehdään niinkuin tilalla on tapana.

        Toinen asia jota kannattaa harrastaa on astioitten täyttäminen lomituksen viimeisenä päivänä, vaikka niitä ei täyttäisi itelleen lomituksen aikana. Viimeisenä päivänä täytetään purusaavit, suihkepullot, puut (jos on puilla lämpiävä), nappulat, jauhokärryt, mäskit jne. Ja ehdottomasti lantakolat- ja harjat siihen nurkkaan minne emäntä itsekkin laittaa.

        Sitten varaudu siihen että kaikki eivät pidä persoonastasi. Jos olet nuori, nainen, nätti ja sinulla on oma hauska, iloinen persoonallisuus ET TODELLAKAAN ole emäntien suosiossa. Jos isännän kanssa töitä teet niin pirttihirmu on pirtin puolella myrskynmerkki.

        Harvemmin kiitosta saat. Opettele kiittämään itse itseäsi siitä että olet työt hyvin tehnyt. Suuremmalla todennäköisyydellä saa kuulla jälkikäteen: "ei tee töitään hyvin", "solut ja bakteerit korkealla" kuin että olisit ollut ahkera ja tarkka.

        Monennettakohan kertaa tilan väki opastatessaan tai töitä tehessä kertoilee samalla kuinka se yx lomittaja ei sitten tehnyt niin tai näin. Tai teki niin tai näin. "Se ei koskaan sammuta ulkovaloa", "se väänsi hanan aina liian tiukalle", "se laittaa kolan laittaa väärään nurkkaan" jne. eli on niitä jotka löytävät vain vikoja.

        Rohkeutta pitää löytyä ja ehdottiomasti omaa tahtotilaa. Tietynlaista ronskia otetta ja organisointikykyä.

        Mitä siitä seuraa,jos sitä purusaavia ei täytäkään tai,kola jääkin metrin verran vikapaikkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä siitä seuraa,jos sitä purusaavia ei täytäkään tai,kola jääkin metrin verran vikapaikkaan?

        Käräjät


    • pitkästä

      aikaa kiva kuulla, että jollakin on haluja tähän työhön. Olen itse tilallinen ja olen pitkään huolestuneena seurannut tätä lomittajakatoa. Sinällään en kyllä sitä ihmettele, syitä on monia. Annanpa tässä sinulle näkökantaa täältä aitiopaikalta tilan emännän ominaisuudessa.

      Ensinnäkin, työ tekijäänsä opettaa. Älä ole huolissasi osaamisestasi, se kyllä kehittyy vuosien mittaan kun olet itse aktiivisesti pitämässä ja lisäämässä ammattitaitoasi. Pyri työskentelemään monilla eri tiloilla, mutta itse tiedät parhaiten omat spesiaalitaitosi, valitse suuntautumisesi sen mukaan, onko se sitten lypsykarja, mullinhoito, hevoset vai joku muu tuotantoala. Älä kuitenkaan jää paikoillesi vaan kehitä myös laaja-alaisesti osaamistasi. Sitä kyllä tiloilla arvostetaan.

      Kun menet uutena työntekijänä tilalle, kannattaa hiukan kuulostella, miten siellä hommia pyöritetään. Tehdä, niin kuin käsketään. Jos jotain asiaa ihmettelee, voi siitä aivan hyvin kysyä tilan omistajilta. Kun tulet tutuksi taloon, luotto kasvaa. Jos mokaat, ilmoita siitä heti, ei ne mokailut nyt lomittajien yksinoikeus ole, jo vain sitä näin emäntänäkin saa joskus ihmetella omaa hölmöyttään.

      Jos et kerta kaikkiaan pärjää tilanväen kanssa, vaikka kuinka hyvin teet hommasi, voit aina kieltäytyä menemästä kyseiselle tilalle. Ei kenenkään ole pakko sietää ihan mitä vaan. Huumoria ja reipasta mieltä kannattaa tähän hommaan kuitenkin varata yllin kyllin, niillä luovii monen hankalan asian ohi.

      Lähde uutena ihmisenä mielellään jonkun ammattilomittajan mukaan, he ovat parhaita kartoittamaan tiloja, niiden tapoja ja muuta tärkeää. Samalla saat opastusta töihin, jotka eivät ihan ole hanskassa.

      Toivotan omasta puolestani sinut tervetulleeksi tähän työhön, tämä on hauskaa, raskasta, työlästä tai vähemmän työlästä, hupaisaa ja välillä väsyttävää, mutta ennen kaikkea todella antoisaa hommaa. Suuntaa paikkakuntasi lomatoimistoon ja tarjoa osaamisesi meidän muidenkin käyttöön.

    • Liena v.

      Jos pikkasenkaan ajattelet fyysistä ja psyykkistä terveyttä niin pysy pois navetasta.Sillä palkaksi saat kulumat niskassa,polvissa,tenniskyynärpäät ja pää ei kestä.Palkka ei ole näiden vaivojen väärtti.

    • entinen lomittaja

      20:n vuoden kokemuksella en voi todellakaan suositella lomittajan hommaa.saman rahan saat takuulla våhemmälläkin henkisellä stressillä.viimeistään nelikymppisenä olet myös fyysisesti loppu.jos mokaat,isäntäväki muistaa kertoa sen 10:lle seuraavalle lomittajalle.itselleni viimeinen pisara oli palkkaluokkien jako perseennuolemisen ja sukulais-kaverisuhteiden perusteella.kokemusta tai koulutusta ei otettu huomioon. jos olet nuori ihminen,älä sido itseäsi tähän. takaan ,että 10:n vuoden päästä kadut!

      • Tiike

        Mitäs sitten suosittelette, jos ette lomittajan ammattia? En haluaisi heittää koulutustani hukkaan ja mielestäni työni on ollut tähän asti ihan kivaa. Harmi vaan että elämäntilanteeni vuoksi pitäisi asua täällä lähellä pk-seutua, opiskelemaan ei ole varaa lähteä (enkä sen puoleen tietäisi mitä ammattia opiskelisin - toimistossa en todellakaan halua istua!) ja täällä kun ei tuppaa olemaan oikein tiloja, ei ainakaan sellaisia missä olisi vapaita työpaikkoja (kysunyt olen!).

        Mielestäni traktorin ajotaidon puute on ammattitaidon puutetta. Mites teet appeen? Miten ajat paaleja elukoille? Traktorilla tehtävä työ voi olla myös osa ns. ruokintaa!

        En minä ole lomittajan ammatista kuullut mitään hyvää ikinä. Jospa silti kokeilisi.


      • harvat
        Tiike kirjoitti:

        Mitäs sitten suosittelette, jos ette lomittajan ammattia? En haluaisi heittää koulutustani hukkaan ja mielestäni työni on ollut tähän asti ihan kivaa. Harmi vaan että elämäntilanteeni vuoksi pitäisi asua täällä lähellä pk-seutua, opiskelemaan ei ole varaa lähteä (enkä sen puoleen tietäisi mitä ammattia opiskelisin - toimistossa en todellakaan halua istua!) ja täällä kun ei tuppaa olemaan oikein tiloja, ei ainakaan sellaisia missä olisi vapaita työpaikkoja (kysunyt olen!).

        Mielestäni traktorin ajotaidon puute on ammattitaidon puutetta. Mites teet appeen? Miten ajat paaleja elukoille? Traktorilla tehtävä työ voi olla myös osa ns. ruokintaa!

        En minä ole lomittajan ammatista kuullut mitään hyvää ikinä. Jospa silti kokeilisi.

        naislomittajat ajaa traktoria. Ei tarktorilla ajotaidottomuus ole ainakaan naiselle este lomittajan ammatille. Hyvin usein naislomittaja on toisen lomittajan kanssa, joka hoitaa traktoriytöt.

        Joku kirjoitti ylempänä, että työ on stressaava ja talonväki juoruaa lomittajalle sattuneista vahingoista. Isäntänä tiedän, että jokaiselle sattuu vahinkoja, niin talonväelle kuin lomittajille, joka on ihan luonnollista. Luulen, että lomittajat osittain liioittelevat omassa mielessään niitä virheitään. Ei ne loppujen lopuksi niin vakavia, että niistä kannatta menettä yöuniaan.

        Meille on tärkeää, että pääsemme vähäksi aikaa huilaamaan siitä raskaasta työstä, johon lomittajat tuovat helpotusta.

        Mene ihmeessä kyselemään lomitustöitä. Sinun kannatta olla ainakin jonkin aikaa apulomittajana toisen vanhemman lomittajan mukana. Kun opit talot ja työtavat voit kokeilla sitten lomitta tilalla yksinään.

        Tsemppiä vaan lomitus työn etsimisessä. Aina eläinten hoitotöistä kiinnostunutta naisihmista lomittajana tarvitaan.


      • Sillä asenteesi
        Tiike kirjoitti:

        Mitäs sitten suosittelette, jos ette lomittajan ammattia? En haluaisi heittää koulutustani hukkaan ja mielestäni työni on ollut tähän asti ihan kivaa. Harmi vaan että elämäntilanteeni vuoksi pitäisi asua täällä lähellä pk-seutua, opiskelemaan ei ole varaa lähteä (enkä sen puoleen tietäisi mitä ammattia opiskelisin - toimistossa en todellakaan halua istua!) ja täällä kun ei tuppaa olemaan oikein tiloja, ei ainakaan sellaisia missä olisi vapaita työpaikkoja (kysunyt olen!).

        Mielestäni traktorin ajotaidon puute on ammattitaidon puutetta. Mites teet appeen? Miten ajat paaleja elukoille? Traktorilla tehtävä työ voi olla myös osa ns. ruokintaa!

        En minä ole lomittajan ammatista kuullut mitään hyvää ikinä. Jospa silti kokeilisi.

        Ainakin on suuri apu hommista selviämiseen, ja ei se traktorin ajotaito todellakaan ole miinus päinvastoin lähes välttämätön nykyään.

        Tuolla muutama "lomittaja" noita haittapuolia toi esiin, tottakin varmnasti osaltaan olivat, mutta on niitäkin paikkoja jossa varmasti on mukavaa ja ymmärtäväisempääkin isäntäväkeä.

        Ja 20 vuoden takasesta on niidenkin asenteet jo onneksi aika paljon muuttuneet.
        Eikä peläkästään sitä, että vieras EI VOI osata niitä hommia.... ainakiaan yhtä hyvin...
        Mutta joskus kannattasi jopa ehkä ottaa jotain oppia siltä lomittajaltakin, jolla saattaa olla joitakin vinkkejä niiden samojen hommien tekoon jopa vielä helpommalla.


      • Lomittajana yli 10v
        harvat kirjoitti:

        naislomittajat ajaa traktoria. Ei tarktorilla ajotaidottomuus ole ainakaan naiselle este lomittajan ammatille. Hyvin usein naislomittaja on toisen lomittajan kanssa, joka hoitaa traktoriytöt.

        Joku kirjoitti ylempänä, että työ on stressaava ja talonväki juoruaa lomittajalle sattuneista vahingoista. Isäntänä tiedän, että jokaiselle sattuu vahinkoja, niin talonväelle kuin lomittajille, joka on ihan luonnollista. Luulen, että lomittajat osittain liioittelevat omassa mielessään niitä virheitään. Ei ne loppujen lopuksi niin vakavia, että niistä kannatta menettä yöuniaan.

        Meille on tärkeää, että pääsemme vähäksi aikaa huilaamaan siitä raskaasta työstä, johon lomittajat tuovat helpotusta.

        Mene ihmeessä kyselemään lomitustöitä. Sinun kannatta olla ainakin jonkin aikaa apulomittajana toisen vanhemman lomittajan mukana. Kun opit talot ja työtavat voit kokeilla sitten lomitta tilalla yksinään.

        Tsemppiä vaan lomitus työn etsimisessä. Aina eläinten hoitotöistä kiinnostunutta naisihmista lomittajana tarvitaan.

        Meidän kunnassa kaikki naislomittajat osaavat ja hallitsevat traktorilla työskentelyn.Se on pakko osata tänäpäivänä käyttää traktoria, jotta sinulla olisi töitä.Meillä lomittajia on niin vähän, ettei ole kahta laittaa tilalle sen vuoksi, ettei omaa traktoritaitoja.Sijaisapulomituksessa tulee käyttää koneita ja vielä niin, että osaa käyttää erimerkkisiä koneita.Tiloilta saa kyllä uusiin koneisiin hyvän opastuksen, joten ei muuta kun opetteleen, kaikki ne aina tutuksi tulee, kun niitä käyttää.
        Eihän sitä tietysti heti uutta lomittajaa laiteta vaativaan paikkaan, vaan taitojen kartuttua vaikeusastetta lisätään.
        Tämänpäivän lomittajan työ on haastavaa.Omaa tieto-taitoa tulee pitää yllä, jotta pystyy tekemään mahdollisimman monipuolisesti kaikkia tiloja.Työ on kyllä myös hyvin monipuolista ja kiinnostavaa, kunhan on mielenkiintoa ja innostusta oppia uusia asioita.Ilman kiinnostusta tästä ei tulisikaan mitään.

        Aloitajalle siis...rohkeasti mukaan vaan! Kaikki on tämän homman opetellut ja aina tulee lisää opettelemista,ikinä ei tule liian viisaaksi eläinten kanssa.Muista myös asiakaspalveluhenkisyys ja palvelualttius.Ota opiksesi ja kuuntele ammattitaitoisia ihmisiä.Mikään kysymys ei ole koskaan tyhmä.Tärkeintä kuitenkin...älä väsytä itseäsi liialla yrittämisellä.Tämä on raskas ammatti niin fyysisesti, kuin psyykkisesti.


      • Anonyymi
        Sillä asenteesi kirjoitti:

        Ainakin on suuri apu hommista selviämiseen, ja ei se traktorin ajotaito todellakaan ole miinus päinvastoin lähes välttämätön nykyään.

        Tuolla muutama "lomittaja" noita haittapuolia toi esiin, tottakin varmnasti osaltaan olivat, mutta on niitäkin paikkoja jossa varmasti on mukavaa ja ymmärtäväisempääkin isäntäväkeä.

        Ja 20 vuoden takasesta on niidenkin asenteet jo onneksi aika paljon muuttuneet.
        Eikä peläkästään sitä, että vieras EI VOI osata niitä hommia.... ainakiaan yhtä hyvin...
        Mutta joskus kannattasi jopa ehkä ottaa jotain oppia siltä lomittajaltakin, jolla saattaa olla joitakin vinkkejä niiden samojen hommien tekoon jopa vielä helpommalla.

        Pitääkö sillä traktorilla osata peruuttaa kanssa?


      • Anonyymi

        Niinku,kasvokerroin mallin mukaan,vai?


    • haluat

      lomittajaksi, niin senkus vaan rupeat. Voithan kokeilla jonkin aikaa ja tehdä siitä omat johtopäätöksesi. Kaikilla meillä on omat kokemuksemme, hyvät ja huonot. Se on kuitenkin varmaa, että kiitosta et pahemmin saa ja helpommalla pääset, kun et sitä edes odota. Minusta työnantajan tulisi nykyistä enemmän huomioida lomittajia ja edes joskus antaa kiitos työstä jonka useimmat kuitenkin tekevät hyvin ja luotettavasti.

    • lloommiittaajjaa..

      Mieti tarkkaan.Kun oot tarpeeksi kauan ollu lomittaja et enää uskalla muuta yrittää.Lomittajan työssä itsetunto laskee niin että et usko enää itsees.Kun olet muutaman vuoden ollut voit tilata ajan psykiatrille ja pyytää vähän nappeja että jaksat tehdä työtä.Tämän voin sanoa kokemuksesta.

      • Lantsarinainen

        Mitä nappeja olet saanut, jotta jaksat paremmin työs tehä? Nimittäin olen myös tosi väsynyt ja itsetuntoni on tosiaan melko alhaalla, kun vaikka miten yrität tehä tilan väelle hyvin hommat ni muuta ei kuule takanapäin kuin kootut negat.

        Lähes joka talossa toisia lomittajia haukutaan lomittamassa olevalle lomittajalle. Saa olla varma että seuraavan lomittajan tullessa haukutaan edellinen.

        Menee jo yli ymmärrykseni. Miten minun pitäisi olla jotta edes joku olis tyytyväinen minuun??? En enää uskalla nauraa ja olla oma itseni, kun iloitsemisestakin ollaan kateellisia.

        Kohta minunkin on turvauduttava nappeihin...jotta jaksaa


      • väsynyt lomittaja
        Lantsarinainen kirjoitti:

        Mitä nappeja olet saanut, jotta jaksat paremmin työs tehä? Nimittäin olen myös tosi väsynyt ja itsetuntoni on tosiaan melko alhaalla, kun vaikka miten yrität tehä tilan väelle hyvin hommat ni muuta ei kuule takanapäin kuin kootut negat.

        Lähes joka talossa toisia lomittajia haukutaan lomittamassa olevalle lomittajalle. Saa olla varma että seuraavan lomittajan tullessa haukutaan edellinen.

        Menee jo yli ymmärrykseni. Miten minun pitäisi olla jotta edes joku olis tyytyväinen minuun??? En enää uskalla nauraa ja olla oma itseni, kun iloitsemisestakin ollaan kateellisia.

        Kohta minunkin on turvauduttava nappeihin...jotta jaksaa

        no nappeja syön minäkin.muuten ei hermot kestä.mene työterveyshuoltoon mahd.pian.et jaksa kauan esittää muuta kun oikeasti olet!


      • SIELTÄ SAIN AVUN
        väsynyt lomittaja kirjoitti:

        no nappeja syön minäkin.muuten ei hermot kestä.mene työterveyshuoltoon mahd.pian.et jaksa kauan esittää muuta kun oikeasti olet!

        Mene mielenterveystoimistoon ja pyydä mielialalääkettä sillä jaksaa.Vaikka isännät ja emännät kuinka narisee ja haukkuu niin sitten jaksat.Et enää mieti niitä ikäviä asioita lainkaan.Minä en muuten jaksaisi tätä työtä.


      • tuo..
        Lantsarinainen kirjoitti:

        Mitä nappeja olet saanut, jotta jaksat paremmin työs tehä? Nimittäin olen myös tosi väsynyt ja itsetuntoni on tosiaan melko alhaalla, kun vaikka miten yrität tehä tilan väelle hyvin hommat ni muuta ei kuule takanapäin kuin kootut negat.

        Lähes joka talossa toisia lomittajia haukutaan lomittamassa olevalle lomittajalle. Saa olla varma että seuraavan lomittajan tullessa haukutaan edellinen.

        Menee jo yli ymmärrykseni. Miten minun pitäisi olla jotta edes joku olis tyytyväinen minuun??? En enää uskalla nauraa ja olla oma itseni, kun iloitsemisestakin ollaan kateellisia.

        Kohta minunkin on turvauduttava nappeihin...jotta jaksaa

        serotoniinia?


      • onnellinen emäntä
        Lantsarinainen kirjoitti:

        Mitä nappeja olet saanut, jotta jaksat paremmin työs tehä? Nimittäin olen myös tosi väsynyt ja itsetuntoni on tosiaan melko alhaalla, kun vaikka miten yrität tehä tilan väelle hyvin hommat ni muuta ei kuule takanapäin kuin kootut negat.

        Lähes joka talossa toisia lomittajia haukutaan lomittamassa olevalle lomittajalle. Saa olla varma että seuraavan lomittajan tullessa haukutaan edellinen.

        Menee jo yli ymmärrykseni. Miten minun pitäisi olla jotta edes joku olis tyytyväinen minuun??? En enää uskalla nauraa ja olla oma itseni, kun iloitsemisestakin ollaan kateellisia.

        Kohta minunkin on turvauduttava nappeihin...jotta jaksaa

        ikävä kyllä asia mitä pitää piilotella tänä päivänä. Iloisena ihmisenä astuin miehen rinnalle emännän saappaisiin ja meni muutama vuosi kunnes tajusin että minua pidetään iloisuuden takia jotenkin taitamattomana ja hömppänä...
        Naama sitruunalle ja kaikki on tyytyväisiä. Kun muita emäntiä näen niin muistan jo nykyään kovasti valitella ja voivotella ja olla hapan.

        Säästä se iloisuus niille jotka sitä arvostavat.


      • Toinen emäntä
        onnellinen emäntä kirjoitti:

        ikävä kyllä asia mitä pitää piilotella tänä päivänä. Iloisena ihmisenä astuin miehen rinnalle emännän saappaisiin ja meni muutama vuosi kunnes tajusin että minua pidetään iloisuuden takia jotenkin taitamattomana ja hömppänä...
        Naama sitruunalle ja kaikki on tyytyväisiä. Kun muita emäntiä näen niin muistan jo nykyään kovasti valitella ja voivotella ja olla hapan.

        Säästä se iloisuus niille jotka sitä arvostavat.

        Iloisen luonteen minäkin omistan ja olen saman asian huomannut kuin sinäkin. Ei kait sitä nyt missään nimessä saa iloinen olla, johan sille kylän hevosetkin nauraa. Annoin pitkät muiden arvosteluille ja elelen omana itsenä, enkä vähäänkään pane painoa muiden emäntien kulmien kurtiteteluille. Surua ja murhetta on jokaisen elämässä sen verran, ettei sitä enää lisää itse tarvitse kehitellä. Olehan emäntä hymyssä suin, niin olen minäkin. Ja kaikille muillekin, elämä on paljon mukavampaa hymyilevänä.

        Hymyillään kun tavataan.


      • Lomittajanaenen

        Toisesta korvasta sisään toisesta ulos.
        No ei kyllä ole sitä negaa tullu ainakaan omiin korviin, kun työnsä tekee kunnolla sen pitäis riittää.
        Täydellistä ei saa tekemälläkään..... d=D


      • tiinely
        Lomittajanaenen kirjoitti:

        Toisesta korvasta sisään toisesta ulos.
        No ei kyllä ole sitä negaa tullu ainakaan omiin korviin, kun työnsä tekee kunnolla sen pitäis riittää.
        Täydellistä ei saa tekemälläkään..... d=D

        Enää et pysty menemään työhön johon pitää olla siistit vaatteet.Parin vuoden jälkeen se vielä onnistuu mutta ei sen jälkeen.Kokemuksesta voin sanoa.


      • Lomittajanaenen
        tiinely kirjoitti:

        Enää et pysty menemään työhön johon pitää olla siistit vaatteet.Parin vuoden jälkeen se vielä onnistuu mutta ei sen jälkeen.Kokemuksesta voin sanoa.

        Tältä alalta mut saa pois vaan erittäin vakava sairastuminen.... =)


      • Anonyymi
        Lomittajanaenen kirjoitti:

        Tältä alalta mut saa pois vaan erittäin vakava sairastuminen.... =)

        Silloin on jotain,jo vialla,kun noin paskoihin hommiin alkaa...


    • Anonyymi

      Muista ruokkia lemmikin ja talossa kukat.

      • Anonyymi

        lemmikkieläinten hoito ei kuulu lomittajan työhön.
        Mitä muuten kukat syö?


    • Anonyymi

      Meidän alueen paras lomittaja lähti kun kyllästyi mustamaalaamiseen.Sitä tekevät tilat ja kateelliset lomittajat! Jos haluat pitää itsetuntoni tallella kierrä navetat kaukaa.Sinulle varmaan löytyy töitä esim
      Varastohommia ym.

    • Anonyymi

      Kaikenlaista tulee vastaan. Kun riittävästi kiertää, niin myös niitä hyviä tiloja. Kun tekee y-tunnuksella, ei tarvitse mennä heikkoon paikkaan toista kertaa. Isäntä sanoi 1. paikassa, johon menin talon omaksi karjanhoitajaksi, että miespuoliset karjanhoitajat ovat joko homoja tai juoppoja. Oli sen verran raju rimanalitus, etten osannut nuorena miehenä kommentoida aihetta. Kumpikohan tuo itse oli, kun oli tehnyt samaa työtä ? Vajaa 10 vuotta myöhemmin kuulin tämän paikan naapuritilan tyttäreltä kommentteja kyseisestä herrasta. Mies tuli kylään ja alkoi heti kyselemään yksityisasioita. Joskus sanotaan, että naiset ovat juorukelloja, mutta totuus on aivan muuta.

      • Anonyymi

        Toisaalta......kun,osaaa heittää välillä,jonkun passelin juorun,niin saa enempi kahvipöydässä kastettavaa.


    • Anonyymi

      Eiköhän sieltä Ukrainasta ole tulossa porukkaa jotta voidaan kallis lomitus järjestelmä purkaa.

      • Anonyymi

        Miksi Sergey tekisi töitä alle Tessin minimipalkkatason ? Ei se hinta miksikään muutu. Poistettaessa lomitus vain maksaja vaihtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Sergey tekisi töitä alle Tessin minimipalkkatason ? Ei se hinta miksikään muutu. Poistettaessa lomitus vain maksaja vaihtuu.

        Jaa a,ketäs kaikkia se mahtaa oikein,se lomitus järjestelmä harmittaa?


    • Anonyymi

      Tiesittekö, että tilalla, jossa pyörii äitiyslomat säännöllisesti ja sekä nuorempi että vanhempi isäntäpariskunta on myel-vakuutettu, niin talossa on lomittaja on 365 päivää vuodessa. Lomansaajia on 4. Lomittajapulan takia osa tilallisten lomista voi jäädä pitämättä. Pitämättömät lomat siirtyvät seuraavaan vuoteen. Tarua vai totta ? Totta.

    • Anonyymi

      ja kavitellessa pitää kertoa juorut, maitotankkiakaan eivät pesu kuin kerran toisensa jälkeen

    • Anonyymi

      Kevytmaito haetaan pihaan tulevasta kauppa-autosta. Kuka tankkimaitoa joisi. Lunta ei kannata siirrellä perälevyllä paikasta toiseen. Pihan ja tien voi talloa paripyörillä - ihan yhtä hyvän näköinen. Maitoauto ajaa reitin kuitenkin ketjuilla. Pankista soitettiin aamupäivällä. Tässä kuussa eivät pysty ottamaan enempää rahaa vastaan.

    • Anonyymi

      Vein irtisanomislapun kuntaan.Kivi tippu sydämeltä.Loppu hullujen palvominen ja toisten lomittajien ilkeily.

      • Anonyymi

        Onnea ja menestystä töillesi.......Mitäs meinaat nyt alkaa tekemään?


    • Anonyymi

      Mietin vaihtoehtoja, ei kiirettä.Rahaa tulee liitosta...

    • Anonyymi

      Pitääkö uuden lomittajan,tullessaan töihin niin,tarjota vanhoille lomittajille "Sarviviinat"?

    • Anonyymi

      Niin ja minkä takia lomittajaksi ?

    • Anonyymi

      Siellä ne istuu eli sittaa ja nostaa bensanhintoja, joista ottavat omaan pussiin 43 senttiä per litra. Tietenkin vain niistä, jotka maksetaan käteisellä. Sama saatanan JUUTALAINEN HUORA, joka itseään JUUTALAISEN KUNINGATTAREKSI tituleeraa on siellä taas seurueineen, joka on:
      afaminos judean
      etanainen judean
      kolmotos judean ja
      siiliperkele judean.

      Samat paskapäät häädettiin vuonna 1983 Snellun grillistä, koska kassavaje oli tasan 500 euroa päivässä. Sama homma ravintoloissa: Robert´s, Neste Kannelmäki (vittu taas, jo kuudes kerta kyykielellä.

      HULLU ÄMMÄ se on, pelkkä juutalaisen ohjelmoiva HUORA, jonka en anna myydä itselleni YHTÄÄN MITÄÄN! Näin ikkunasta ja HÄIVYIN IKIAJOIKSI KANNELMÄEN NESTEELTÄ, on Keravaa lähempänäkin paikkoja, kuten Tuusniemen Shell ja Puijon Neste. NIIHIN ET TULE!
      Samanlaisia ovat:
      Näyttelijäntie asukas, joka luulee kuolleen tyttärensä olevan MISSI. Se myös luulee olevansa missi-tyttärensä itse. Kookaupan nanna (P-HAAGA), Alepan sasse ja JUUTALAINEN HOMO NIMELTÄÄN REINO PAPPINEN (näyttää ihan natsien reijo piispaselta).

      Syökää paskaa. Syöt paskaa! Se on käsky, jonka kiroan vartaloosi, vittu!

      Siinä teille juutalaisparvi, josta juorusi vakiokapakkanne naama: hare.

      Seuraavat eivät enää lähde eloisina Vahtermäen tielle tai Salakanadaan.
      georgis hansis janckovic
      adertan cecily mechaus
      dinos abarleigh naborgh
      dorlethan inakhis fabio

      ja ryhmistä:
      georges
      tallas
      hassis
      homot
      pääkyy
      litulöntykset
      EKY
      solomotos
      seven
      g.schröderists
      eine judeanschor
      antoniusis
      anthonis
      varis-rääpäle

      Teen teistä LINTUTOLPPIA, jossa linnut syövät teiltä silmät päästä. ALUEENA: koko maailma, näen joka vitun tolpan Puijontornista, kun te ette edes näe PUIJON SAVUA eli SMOG-TENATOUS-GREEN-POISONOUS.

      epäterveisin,

      Edward Raven.
      (TGDM!)

    • Anonyymi

      Kouluttauduin lähihoitajaksi.Puolipäivää vapaata kun on aamu tai iltavuoro ja enemmän rahaa käteen. Miettikää kaksi kertaa orjaksi lähtemistä t.savon tyttö

      • Anonyymi

        Ei se ole kovin kevyttä hommaa tuokaan,vaatii hyvää kuntoa.....ja voi ajoittain olla raskastakin.
        Voitko kuvitellla tekeväsi tuota,koko ikäsi,eläkeikään asti?


    • Anonyymi

      Kyllä voin.Lasten leikkiä lomitukseen verrattuna.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe