Sylinterien Hoonaus

Pekka

Voiko kyseistä toimenpidettä suorittaa itse? tietääkseni hoonaustyökaluja on myytävänä, minkälainen operaatio se lopulta oikein on, ja entäs sitten männänrenkaat, olen kuullut sellaistakin jos hoonattuun sylinteriin laittaa uudet renkaat niin ne ei pidä painetta koska sylineri voi olla kulunut soikeaksi?..mutta eikös renkaat pyöri koneen käydessä, ellei sitten ole jumissa... toisaalta kirjassa käsketään laittamaan renkaat tiettyyn asentoon, siten ettei rako satu samaan kohtaan.Mutta ainekin koneessa jonka purin oli renkaat joka männässä erillä lailla, eli pyörineet??
Eli miten oikeat automiehet tämän tekisivät...

27

43104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaistollo

      Sylinterien hionta tehdään hoonaustyökalulla ja porakoneella. Hoonauksen tarkoitus on poistaa lasittuminen sylinterien pinnasta. Jos sylinterin yläreunassa on iso pykälä, eli kuluminen on suurta (yli 0,1 mm), on sylinterit porattava ja männän kokoa kasvatettava. Renkaiden raot eri kohtiin, eipä ne siellä juuri pyöri.

      • hoonaua

        hitailla kierroksilla ja vettä, tai oölyä kayttäen. Kummatko kivet on hoionissa, sen mukaan.
        Liikuta kokoajan ylös-alas, että saat hyvän ristikko-harsokuvion sylinteriin, silloin öljynkulutus on pienintä.


      • Codeman
        hoonaua kirjoitti:

        hitailla kierroksilla ja vettä, tai oölyä kayttäen. Kummatko kivet on hoionissa, sen mukaan.
        Liikuta kokoajan ylös-alas, että saat hyvän ristikko-harsokuvion sylinteriin, silloin öljynkulutus on pienintä.

        Paras kulma hiontajäljille on 40 astetta. Eli käytä akkukäyttöistä porakonetta hitaalla kierroksella ja liikuta nopeasti edestakaisin. Hoonausjälki saa olla aika karkeaa. Käytä vaikka moottoriöljyä hoonauksessa.

        Hoonauksen tarkoitus on saada öljy tarttumaan seinämiin paremmin ja siten vähentää kulumista ja parantaa männän liikkuvuutta.


      • jjj
        Codeman kirjoitti:

        Paras kulma hiontajäljille on 40 astetta. Eli käytä akkukäyttöistä porakonetta hitaalla kierroksella ja liikuta nopeasti edestakaisin. Hoonausjälki saa olla aika karkeaa. Käytä vaikka moottoriöljyä hoonauksessa.

        Hoonauksen tarkoitus on saada öljy tarttumaan seinämiin paremmin ja siten vähentää kulumista ja parantaa männän liikkuvuutta.

        Hoonauksen tarkoitus on sovitaa nopeammin uudet männänrenkaat vastaamaan sylinterin soikeutta.


      • Codeman
        jjj kirjoitti:

        Hoonauksen tarkoitus on sovitaa nopeammin uudet männänrenkaat vastaamaan sylinterin soikeutta.

        Tuo oli hauska versio....onhan kuultu sekin. Mutta eihän männänrenkaat kosketa sylinterinreunaa muutoin kuin öljypumpun hajotessa...?


      • topo
        Codeman kirjoitti:

        Tuo oli hauska versio....onhan kuultu sekin. Mutta eihän männänrenkaat kosketa sylinterinreunaa muutoin kuin öljypumpun hajotessa...?

        oote kaikki pihalla hoonauksesta HAHAHAHAHAhaaaaaaaaaaa


      • Ahti
        Codeman kirjoitti:

        Tuo oli hauska versio....onhan kuultu sekin. Mutta eihän männänrenkaat kosketa sylinterinreunaa muutoin kuin öljypumpun hajotessa...?

        Ja mitenkäs öljypumppu vaikuttaa männänreikaiden voiteluun? ;)


      • Codeman
        topo kirjoitti:

        oote kaikki pihalla hoonauksesta HAHAHAHAHAhaaaaaaaaaaa

        Sun teorias hoonauksesta on varmaankin tilavuuden kasvu ja siten enemmän tehoo?


      • Codeman
        Ahti kirjoitti:

        Ja mitenkäs öljypumppu vaikuttaa männänreikaiden voiteluun? ;)

        Eikös joissakin malleissa ole kiertokangessa reiät joista sylinterit saa voitelua? Kisa-autoissa tehdään jopa omat suuttimet männän suuntaan...ei kuitenkaan voitelun vaan jäähdytyksen vuoksi.

        Ennenvanhaan oli sumppivoitelukoneitakin. Voitelivat pelkällä roiskeella.


      • Tältä puolen
        Codeman kirjoitti:

        Eikös joissakin malleissa ole kiertokangessa reiät joista sylinterit saa voitelua? Kisa-autoissa tehdään jopa omat suuttimet männän suuntaan...ei kuitenkaan voitelun vaan jäähdytyksen vuoksi.

        Ennenvanhaan oli sumppivoitelukoneitakin. Voitelivat pelkällä roiskeella.

        Männän öljyjäähdytys, kuten sumppuvoitelukin, ovat käytössä nykyisinkin. Aivan tavallisissa käyttöpeleissä.


      • Olvia
        Codeman kirjoitti:

        Eikös joissakin malleissa ole kiertokangessa reiät joista sylinterit saa voitelua? Kisa-autoissa tehdään jopa omat suuttimet männän suuntaan...ei kuitenkaan voitelun vaan jäähdytyksen vuoksi.

        Ennenvanhaan oli sumppivoitelukoneitakin. Voitelivat pelkällä roiskeella.

        ..Codeman on taas palstalla!

        Sumppivoitelukone... voi kiesus sentään.

        heh hehe heheh ...


      • Codeman
        Olvia kirjoitti:

        ..Codeman on taas palstalla!

        Sumppivoitelukone... voi kiesus sentään.

        heh hehe heheh ...

        Eikö ole hyvä teoria? 8-)

        Voitelivat pelkällä höyryllä ja roiskeella sylinterit.


    • Tältä puolen

      teille kaikille koneistamossa käyntiä. Hoonailette sitten mamman kanssa saunan jälkeen.

      • IH

        Paras kommentti ikinä!


      • 017
        IH kirjoitti:

        Paras kommentti ikinä!

        niin, että sumppi pihisee.


    • mtz

      ostat tarvikeliikkeestä hoonauslaitteen missä viitteellinen nimellismitta (esim 75mm-110mm)
      Hooni kiinni porakoneeseen jossa hyvä nopeussäätö, kaveri ruiskuttamaan DIESELÖLJYÄ esim vanhasta ketsuppipullosta.Hoonaat "pytyn" kiiltavksi, niin että hoonausjälkimenee ristiin.
      Uudet männänrenkaat asennat niin että päät tulevat 180astetta vastakkain,aloittaen niin että ylimmäisen renkaan päät tulevat kauvimmaksi esim. suuttimesta tai tulpasta.
      Uuden männänrenkaan poikkileikkaus EI OLE SUORAKAIDE, vaan sylinterinseinäätuleva renkaan pinta on hieman vino, tämä siksi että renkas "kuluu" nopeasti oikeeseen muotoon soikeassa sylinterissä

      • väärää tietoa.ei noin vaan näin.ylin rengas onpuristus r,keskimmäisen tarkoitus on raapia öljyt sylinterin seinämiltä alas.sen poikkileikkaus on siis hieman vino reunainen.renkaan tarkoitus ei ole kulua.


    • Pekka

      kaikille vastanneille tasapuolisesti... ei muuta kun hommiin käsiksi

      • elooo17

        Joo eli mitäs maksaa tuollaasen Pv pytyn hoonaus? suunnilleen. kiitos vastanneille


      • nicom_
        elooo17 kirjoitti:

        Joo eli mitäs maksaa tuollaasen Pv pytyn hoonaus? suunnilleen. kiitos vastanneille

        10-30€


      • hjhjhjh
        nicom_ kirjoitti:

        10-30€

        Pystyykö muuten alumiini moottorin lohkoa hoonata?onko kellään tietoa?kestääkö sylinterin pinnote??


      • nov5tobvo6
        hjhjhjh kirjoitti:

        Pystyykö muuten alumiini moottorin lohkoa hoonata?onko kellään tietoa?kestääkö sylinterin pinnote??

        siel alu lohkos ole putket.


      • hjhjhjh
        nov5tobvo6 kirjoitti:

        siel alu lohkos ole putket.

        Audi insinööri keksinyt täys alumiini lohkon.Ei näy putkia.??


      • audijorma
        hjhjhjh kirjoitti:

        Audi insinööri keksinyt täys alumiini lohkon.Ei näy putkia.??

        ei pelkkä alumiini kestäs puristuksia... sinne sullotaan metalli tuubi joka kestää. ja noista putkista... vanhoissa autoissa taikka ranksalaisissa sai sylinteriputket irti (idiootit) mutta nykyisissä se on kiinteä osa lohkoa. alumiinia siis lohkossa on vesitilat sun muu mutta missä mäntä liikkuu ylösalaisin se on kovempaa metallia, lohko alumiinia "putket" terästä = kevyempi kone.


      • a
        audijorma kirjoitti:

        ei pelkkä alumiini kestäs puristuksia... sinne sullotaan metalli tuubi joka kestää. ja noista putkista... vanhoissa autoissa taikka ranksalaisissa sai sylinteriputket irti (idiootit) mutta nykyisissä se on kiinteä osa lohkoa. alumiinia siis lohkossa on vesitilat sun muu mutta missä mäntä liikkuu ylösalaisin se on kovempaa metallia, lohko alumiinia "putket" terästä = kevyempi kone.

        Kyllä on alumiinilohkoja ilman sylinterinputkia olemassa, mutta näissä on jokin esim kovakromipinnoitus sylinterinseinämillä, eli ei voi hoonata, sillä pinnoite kuluisi.


      • 19
        a kirjoitti:

        Kyllä on alumiinilohkoja ilman sylinterinputkia olemassa, mutta näissä on jokin esim kovakromipinnoitus sylinterinseinämillä, eli ei voi hoonata, sillä pinnoite kuluisi.

        Jos sylkän yläpäässä on pieni pykälä niin sen saa varovasti puukon terällä kaavittua niin, että uusirengas ei rikkoudu. Renkaitten päiden välys on hyvä tarkastaa uusia asennettaessa.
        Kromipyttyyn ei sitten tavallinen tarvikerengas ole pitkäikäinen alkaa puhaltelemaan savurenkaita.


      • Minulla isossa
        a kirjoitti:

        Kyllä on alumiinilohkoja ilman sylinterinputkia olemassa, mutta näissä on jokin esim kovakromipinnoitus sylinterinseinämillä, eli ei voi hoonata, sillä pinnoite kuluisi.

        Mersussa on V8-täysalumiinilohko ja sylintereissä Nicasil-pinnoite. Ei porata eikä hoonata mutta ei myöskään juuri kulu. Ei siellä mitään sylinteriputkia ole mutta ei ole 32 vuoden aikana tarvinnut koskaan kurkistaa. Vain venynyt jakopään ketju ohjureineen vaihdettu pari vuotta sitten kun yksi ohjureista oli katkennut (tyyppivika) ja ketju pääsi käynnistettäessä raapaisemaan venttiilikoppaan. Remontin jälkeen huomattiin että samalla oli tullut muutamankymmentä hevosvoimaa lisää kun ajoitukset saatiin kohdalleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      53
      1535
    2. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      170
      1295
    3. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      1132
    4. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1127
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      255
      1092
    6. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      14
      1020
    7. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      33
      893
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      55
      872
    9. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      859
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      795
    Aihe