Silmälääkäri

diabeetikolle

Tietääkö joku pääkaupunkiseudulta hyvän silmälääkärin, joka olisi erikoistunut hoitamaan diabeetikon silmiä ja silmäongelmia?

11

2104

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kenellä

Eikö kukaan tiedä? Kenellä silmälääkärillä te käytte pääkaupunkiseudulla?

• täältä

• missään

En ole käynyt vielä millään silmälääkärillä diabetekseni takia. Terveyskeskuslääkäri pistää säännöllisesti silmäpohjakuvauksiin ja kun ei ole vielä mitään oireita, ei ole tullut mentyä silmälääkärille ja silmälasitkin on määrännyt optikko.

• sisäänlämpiävä
        täältä kirjoitti:

Kysäisepä asiaa myös Diabetesliiton Kohtauspaikalta. Saat varmaan vastauksia paremmin.

http://www.diabetes.fi/ubbthreads/ubbthreads.php

Olen lueskellut Kohtauspaikkaa välillä, mutta minusta se on niin sisäänlämpiävä mesta, ettei sinne viitsi mennä kirjoittelemaan. Samat nimimerkkikirjoittajat ovat aina äänessä jne.

Olen joskus eksynyt lueskelemaan viestejä samaan aikaan, kun porukka hyökkää jonkun toisen henkilön mielipiteen kimppuun kuin nälkäinen naarassusilauma. Aivan kammottava kokemus ulkopuoliselle! Saatikka jos joskus joutuisi itse sellaisen hyökkäyksen kohteeksi!

Kiitos kuitenkin vinkistä. Toivottavasti joku vaivautuu kertomaan hyvän silmälääkärin tälläkin palstalla?

• Kohtauspaikasta
        sisäänlämpiävä kirjoitti:

Olen lueskellut Kohtauspaikkaa välillä, mutta minusta se on niin sisäänlämpiävä mesta, ettei sinne viitsi mennä kirjoittelemaan. Samat nimimerkkikirjoittajat ovat aina äänessä jne.

Olen joskus eksynyt lueskelemaan viestejä samaan aikaan, kun porukka hyökkää jonkun toisen henkilön mielipiteen kimppuun kuin nälkäinen naarassusilauma. Aivan kammottava kokemus ulkopuoliselle! Saatikka jos joskus joutuisi itse sellaisen hyökkäyksen kohteeksi!

Kiitos kuitenkin vinkistä. Toivottavasti joku vaivautuu kertomaan hyvän silmälääkärin tälläkin palstalla?

Itselläni on samanlainen käsitys Kohtauspaikasta. Siellä on paljon asiaakin. Mutta jos joku on esittänyt valtavirrasta poikkeavan mielipiteen perustellusti ja jopa tutkimustietoja linkattuna, on hän saanut yleensä vastauksia, joissa tunne on ollut päällimmäisenä. Asioihin ei yritetäkään perehtyä, vaan vastaanväittäminen on tärkeintä. Ehkä Diabetesliiton ote on liian kova.

Silmälääkäriasiasta en osaa valitettavasti sanoa mitään. Olen ollut lähetteellä vain silmänpohjakuvauksissa. Onko muuten niin, että "tavallinen" silmälääkäri ei omaa tarpeeksi tietämystä diabeetikon silmäongelmista?

• tarvit???

Silmänpohjavalokuvauksiinhan diabeetikot (ainakin 1-tyyppiläiset) pääsevät Hesassa ihan kunnalliselle puolelle. Kuvaus toimii hoitavan d-lääkärin lähetteen perusteella Herttoniemen sairaalan yhteydessä. Ja kuvaukset tutkii/katsoo siellä tietääkseni silmälääkäri ja hänen lausuntonsa perusteella tulee mahdolliset jatkojutut sitten HYKS:in silmäklinikalle.

Ja monet silmäklinikan silmälääkärit pitävät myös yksityisvastaanottoa, joten ei muuta kuin yksityisiltä asemilta kyselemään/netistä katsomaan. Ainakin Keskuskadun silmäsairaalassa mulla (D1) harmaakaihin leikkasi myös silmäklinikalla hommia tekevä henkilö.

Suoraan nimiä en halua mainita, koska en tiedä missä tarkoituksessa silmälääkäriä tarvit. Ja sekin kiinnostaisi käytkä niissä silmänpohjakuvauksissa, jotka sulle kuuluvat? Vai oletko mahdollisesti kokonaan julkisen hoidon ulkopuolella jostain syystä.

• silmälääkäriä
        missään kirjoitti:

En ole käynyt vielä millään silmälääkärillä diabetekseni takia. Terveyskeskuslääkäri pistää säännöllisesti silmäpohjakuvauksiin ja kun ei ole vielä mitään oireita, ei ole tullut mentyä silmälääkärille ja silmälasitkin on määrännyt optikko.

Diabeteksen silmänpohjamuutosten seurantaan tuo silmänpohjakuvaus on paras. Eli et tarvi diabeteksen vuoksi mitään silmälääkäriä. Ne kuvathan katsoo silmälääkäri ja jos kaikki on ok, miksi haluaisit rahasi yksityiselle silmälääkärille pistää?

Jos kuvissa on jotain, niin sitten tulee lähete Silmäklinikalle jatkotutkimuksiin.

Ja sorry, vastasin jo tuonne väliin lukematta koko keskustelua läpi...

• aloittaja
        silmälääkäriä kirjoitti:

Diabeteksen silmänpohjamuutosten seurantaan tuo silmänpohjakuvaus on paras. Eli et tarvi diabeteksen vuoksi mitään silmälääkäriä. Ne kuvathan katsoo silmälääkäri ja jos kaikki on ok, miksi haluaisit rahasi yksityiselle silmälääkärille pistää?

Jos kuvissa on jotain, niin sitten tulee lähete Silmäklinikalle jatkotutkimuksiin.

Ja sorry, vastasin jo tuonne väliin lukematta koko keskustelua läpi...

Tuo edellinen vastaus taisi olla jonkun muun, minä olen aloittaja ja minä tarvitsen silälääkärin, kun nykyinen silmälääkärini siirtyi kokonaan lasten silmälääkäriksi.

Silmänpohjan kuvaukset on tehty säännöllisin väliajoin, mutta hoitopaikasta on silti kehoitettu käymään myös silmälääkärissä, koska kuvaukset eivät kerro kaikkea riittävän tarkasti. Lääkäri sanoi, että silmälääkäri näkee vastaanotolla vielä tarkemmin silmänpohjiin ja siksi hän suositteli säännöllisiä käyntejä myös omalla silmälääkärillä.

• silmälääkäriä
        aloittaja kirjoitti:

Tuo edellinen vastaus taisi olla jonkun muun, minä olen aloittaja ja minä tarvitsen silälääkärin, kun nykyinen silmälääkärini siirtyi kokonaan lasten silmälääkäriksi.

Silmänpohjan kuvaukset on tehty säännöllisin väliajoin, mutta hoitopaikasta on silti kehoitettu käymään myös silmälääkärissä, koska kuvaukset eivät kerro kaikkea riittävän tarkasti. Lääkäri sanoi, että silmälääkäri näkee vastaanotolla vielä tarkemmin silmänpohjiin ja siksi hän suositteli säännöllisiä käyntejä myös omalla silmälääkärillä.

Juu, selvä juttu nyt, kun tarkensit.

Itse käyn siömänpohjatarkastuksissa yksityisellä silmälääkärillä, mutta mulla syynä on se, että slmänpohjakuvat eivät kohdallani toimi. Mulla siis ensinkin pupillit eivät niillä tipoilla laajene tarpeeksi ja toisaalta mulla on sellaista hyvänlaatuista lasiaissamentumaa, joten juvat eivät tosiaan riitä. Ei niitä edes enää oteta tuon vuoksi, vaan käyn ainoastaan silmälääkärillä.

Itse käyn Keskuskadulla Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa ja luotan siellä kyllä kaikkiin lääkäreihin ainakin omissa silmänpohja-jutussa. Esimerkkinä että silmälääkäri löysi toisesta silmästäni pienen uudissuonimuodostuman silmän reunalla ja lähetti minut silmäklinikalle laserointiin. Ja silmäklinikalla nimenomaan näitä juttuja päähommanaan tekevät silmälääkärit eivät meinanneet millään löytää tuota kohtaa, kun oli niin reuna-alueella, että näkyvyys oli huono. Uskoivat kuitenkin tän yksityisen (nuoren, juuri erikoistuneen) silmälääkärin antamiin tietoihin ja löytyihän se pientä laserointia vaatinut kohtakin lopulta.

Ja minullekin hoitopaikka kehotti käymään yksityisellä, mutta siksi, että valokuvat eivät kohdallani ole tarpeeksi tarkat (valokuvat analysoiva silmälääkäri kirjoitti suoraan lausuntoonsa, että kuvien perusteella ei pysty mitään arviota/lausuntoa antamaan). En sitten myöskään niissä valokuvissa turhaan käy.

• D-1

Samat "nimimerkit" täälläkin kirjoittelee, tosin ilman nimimerkkiä.
        Osa ei ole edes kuullut diabeteksesta saati sen hoidosta sen verran arveluttavia hoitoohjeita antavat.

• mitä mieltä olette?
        D-1 kirjoitti:

Samat "nimimerkit" täälläkin kirjoittelee, tosin ilman nimimerkkiä.
        Osa ei ole edes kuullut diabeteksesta saati sen hoidosta sen verran arveluttavia hoitoohjeita antavat.

Tuolta toisesta viestistä sain ajatuksen kysyä mitä mieltä olette Diabetesliiton Kohtauspaikasta, joka löytyy täältä http://www.diabetes.fi/ubbthreads/ubbthreads.php?Cat=0 ?

Tässä se toinen ketju http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4000000000000043&posting=22000000042171190

Kerroin jo toisessa viestissä, että itse vierastan koko mestaa sen sisäänlämpiävyyen vuoksi.

Olen välillä käynyt lukemassa sitä ja joskus seurannut, kun 'kana-kukkolauma' yrittää parhaansa mukaan nokkia jotain toista tai kun joku erehtyy kirjoitamaan vääränlaisen mielipitteen, niin joku fiksu vastaa siihen tosi töykeesti.

Ei yhtään houkuta tuollaset hyökkäykset ja töykeyet sinne, jos vaikka sattuu omalle kohalle.

On siinä mestassa se hyvä puoli ettei tarvii kirjautua jos haluua lukea sitä, mut niinhän se on täälläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1578
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1550
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1296
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1125
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    Aihe