Eilinen

Sotalasten tarina
aukes syvät haavat

Sotalasten sotaorpojen
itkuista kasvannu meri
sen meren mainingit
korkeina käyneet
soineet syvin verisin kielin

Särkynein kantelein
tiellään kulkeneet
kantaneet itkevää lasta
kelle sitä kertoa vois
metsänpuille taivaanlinnuille
kukkasille sateille tuulille
vainneille kiville

Veljeni
miten olet minulle rakas
meissäki soi sotaorpojen
sävelet eikä ne vaikene
särkyi lapsuutemme
eikö taivas sitä nähny

Veljeni
mitä viisivuotiaana
saitkaa jo kokea
taivas minä itken
näkeehän taivas veljeni

Rakas Sinä olet jo poissa
on itkevän lapsen itku laannu
tuo itku
se särki rakas Sinun sydämen


Kuljin surussani Sinun lapsuuteen
tulen sinne kotiis Kainuun korpeen
lapsuute leikit viattomuutes sai
vamman jota hiljaa kannoit

Rakas meidän yhteinen laulu
on nimeltään häkkilinnut
sen sävel melangoolinen
jonka rakastava Isä sovitti

Minut asetettiin kulkemaan
keräämään miks siks
rakas monet solmut aukes
itkien kuljin lapsuudessas
Sinulla lappu kaulassa
juuriltas revittynä
nään Sinun itkus

Rakas
me molemmat kannoimme
itkevää lasta
rakas itkuista huolimatta
saimme elää suuren rakkauden

Eilinen näky
me hiljaiset häkkilinnut
tämä kirjoitus
kaikkia teitä sotalapsia ja
sotaorpoja näin muistan

Kasvojen pesua
aamun avautuneilla vesillä
taivas ylös rukous
rakkaista kaikista elää muisto

8

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaaru

      Kaunis muistelo veljestäsi
      sain kulkea nuo tunteet kanssasi
      Kiitos

      • Esiin nosti häkkilntujen lentoa
        sen lennon siivissämme tunnemme

        kaaru
        silmäni itkusta punaiset
        kiitos asetit jalkas näinki kipeälle tielle
        rakkaudella kiitos Sinulle..Liisa


    • Minanoita

      veljestäsi kulkee
      sinun mukanasi..

      Kauniisti kirjoitettua
      Liisa=)))

      • Vasta nyt avautunnu ja
        kertonnu asioita
        joita ei voi runoks pukea.

        Tämä ajatukseni ketju
        siinä oli myös mieheni
        joka oli sotalapsi

        Olen kiitollinen
        on veli joka nyt minullekki
        kertoo yhdistää meitä

        Minänoita

        Liisalla tänää on nyt tämmönen päivä
        elän senki vaikka itkien
        olen kiitollinen jokaisesta tunteesta
        minkä koen, ne on siipieni niitten
        lentoa päivässä tässä
        kiitos Sinulle lämmin halaus
        sanoilles annan arvoa, kiitos.. Liisa


    • Miksi rakas äiti lähettää pois.
      Kerroit runossas tuskasta.
      Silmät sumeaksi tulivat.
      En kuvitella osaa osaasi.
      Mut runosi oli kaunistakin kauniimpi.
      Kiitos.
      Moni kokenut kaiketi saman on.
      Mut murheet huolet jo menneet on pois.
      Vain jäljelle jäävien muistelo.
      Kiitos.

      En osaasi kadehdi.
      Olen vain tukenasi.
      Jos lohduttaa.
      En elänyt ookkaan silloin vielä.
      Kun lapsia lähetettiin Ruotsiin päin siellä.
      Mut kuvia kertomuksia, runosi.
      Kertoili tariinaa.
      Mitä on tuska.

      Kevääseen mennään.
      Ei huolta kellään.
      Toivon niin.
      Kiitos.
      Runosi oli ihana niin.

      • Elämän varjopuolia
        laps viaton on osana
        sodan julmuuksissa

        Margitta

        Sinun uuteen aamuus
        eilisestä vierailustas
        käden ojennus

        Liisa


    • *MURUKULTA*

      Jos jonkun runon äärelle hiljentyy, niin tämän!
      Suuren sylin haluaisin omistaa....

      Kiitos, tästä Liisa - herkästä hetkestä - elämässä!

      • Kiitos Sinä niin teit
        tämä oli pienen ihmisen
        osana monien muitten.
        Jotka sieltä sodan jaloista
        nousseet rakastamaan tätä maata.

        MURUKULTA

        Sinulle aamuiselle tielles
        täältä lumisateesta lämmin kiitos

        Liisa siipiään havisteleepi,
        porraspuita pitäs mennä siivoomaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe