FICHT RAM 90hp

aikapommiko

Venepaketissa, mitä olen katsellut on otsikon mukainen kone. Kyselisin kokemuksia siitä. Ilmeisesti aikaisempi mallisto, ficht mallit olivat täysiä katastrofeja, mutta miten nämä ram versiot? Mitä kannattaisia ostaessa tutkia ja mihin kiinnittää huomiota. Sopiiko uisteluun? Kiitos ASIALLISISTA vastauksista!

10

8034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sovellu

      uisteluun, eivät kestä siinä käytössä,muuten pitäs olla ok, kunhan ajetaan oikeilla koneeseen tarkoitetuilla öljyillä ja unohdetaan Bilteeman ja Nesteen öljyt. erillinen uistelukone kannattaa hankkia tässä tapauksessa

    • evari

      Itsellä tuollainen 2002 Ficht Ram jolla ajelin viime kesän. Ok peli joskin pirun tarkka tulpista. Käytin tulpat irti ja tämän jälkeen pirunmoiset ongelmat koko loppukesän. Ei käynnistynyt kunnolla, sammuili välillä, tukehtui tyhjäkäynnillä n.30min jälkeen jne.. Linkissä kuva miltä tulppa näytti.. ;)

      http://tinypic.com/view.php?pic=2a8qowl&s=5

      Vahingosta opin että on _todella_ tarkka moottori siitä mitenpäin tulpat on koneessa, tulpan "avoin" puoli pitää olla about 45 asteen tarkkuudella kohti suutinta! Toinen juttu on tuo öljy, vaihdoin merkkiöljyt sisään, putsasin imuvaimentimen kotelon ja ongelmat hävisivät.

      Omassa tunteja takana 386h joista 25% näyttää olevan tyhjäkäynnillä. Moottorista saa kaikki tiedot tietokonekaapelilla ja sopivalla ohjelmistolla. Näyttää mm. tunnit, muistissa olevat vikakoodit (myös vanhat nollatut!!) jne.

      http://tinypic.com/view.php?pic=16k9p8n&s=5

      http://tinypic.com/view.php?pic=whzncw&s=5

      http://tinypic.com/view.php?pic=15zo408&s=5

      Summasummarum..:

      edullinen ostaa
      varaosat ja öljyt kalliit
      pieni kulutus
      käynnistyy aina heti, oli kylmä tai lämmin
      suorituskyky vastaava kuin 115hp 4t yamahassa ainakin tässä veneessä
      - rahiseva käyntiääni
      - OMC
      - ei näytä mikä vika hälyttää ajotietokoneessa (öljy vähissä vai vettä polttoainesuodattimessa tms)
      - hurja maine vanhojen VRO ja Ficht koneiden takia

      • mina76

        en mainosta mitään mutta suurimmat ficht ram viat löytyy kun omista ja on käyttänyt väärää 2t oljyä mitä mulle on vastaan tullut olen meinaan huoltaja kaikki kiinni leikkaamiset johtuu vääränlaisesta 2t öljystä muuten on jotain vikoja niin ne on anturi vikoja mitkä ei maksa paljon.tulpat on tärkeät ne pitää olla oikeat ja mielummin kärki se käyrä kohti suutin tappia se näkyy siinä tulpan ja suutimen vieressä kuusiokolo ruuvikanta tulpan kärki rauta pitää olla 90 asteen sisällä sitäkohti.


      • Sme

        Mistä moisen diagnostiikkajohdon/ohjelmiston saisi kannettavalle? Omassa 150hv ficht ramissa palaa check engine-valo ja huoltoliikkeet tuntuvat olevan niin kiireisiä näin keväällä ettei löydä aikaa katsoa mistä herjaa.


      • evari
        Sme kirjoitti:

        Mistä moisen diagnostiikkajohdon/ohjelmiston saisi kannettavalle? Omassa 150hv ficht ramissa palaa check engine-valo ja huoltoliikkeet tuntuvat olevan niin kiireisiä näin keväällä ettei löydä aikaa katsoa mistä herjaa.

        Tai jos asut pk-seudulla niin voin lainata jos vika vielä päällä?


      • Ficht omistaja
        evari kirjoitti:

        Tai jos asut pk-seudulla niin voin lainata jos vika vielä päällä?

        Mulla siis myös ficht-ram 2000. 90 hv. Toiminus ihan ok, mutta tänä kesänä polttoaineessa oli reippaasti vettä. Räpeltäessä vesi/polttoaine seos meni läpi suodattimista, ja sitten kone ei kyllä inahtanutkaan. Laskin pari litraa puhdata bensaa läpi polttoaine piirin paineen tarkastus venttiilistä käsipumpun avulla...

        Ulostullut bensa oli aika karseen näköistä. Nyt konee käy taas - mutta tuo polttoaine piirin paine mietityttää... Manuaalissa varoitetaan kaiken maailman ruiskeista, mutta venttiilistä tulee vaan pieni pieru bensaa ulos.

        En löytänyt mistään sopivaa painemittaria, paineen pitäisi ilmeisesti olla 30 psi.
        Telvalla taitaa olla kädet täynä töitä. Olisi jollakulla lainata painemittaria. TÄytyy tilata jenkeistä oma, mutta tähän hätään ei kerkiä. Tekstailla saa 0407571827.

        Tyhjäkäynnillä kaikki sylinterit toimii... Onko mahdollista, että esim. jumiutunut injektori päästää polttoainetta läpi, ja tuo bensa kaasuuntuu ja palaa sylinterissä, vaikka korkeapaine ruisku ei toimikaan ?

        Näyttääkö diagnostiikka softa polttoainejärjestelmän paineen ?


      • evari
        Ficht omistaja kirjoitti:

        Mulla siis myös ficht-ram 2000. 90 hv. Toiminus ihan ok, mutta tänä kesänä polttoaineessa oli reippaasti vettä. Räpeltäessä vesi/polttoaine seos meni läpi suodattimista, ja sitten kone ei kyllä inahtanutkaan. Laskin pari litraa puhdata bensaa läpi polttoaine piirin paineen tarkastus venttiilistä käsipumpun avulla...

        Ulostullut bensa oli aika karseen näköistä. Nyt konee käy taas - mutta tuo polttoaine piirin paine mietityttää... Manuaalissa varoitetaan kaiken maailman ruiskeista, mutta venttiilistä tulee vaan pieni pieru bensaa ulos.

        En löytänyt mistään sopivaa painemittaria, paineen pitäisi ilmeisesti olla 30 psi.
        Telvalla taitaa olla kädet täynä töitä. Olisi jollakulla lainata painemittaria. TÄytyy tilata jenkeistä oma, mutta tähän hätään ei kerkiä. Tekstailla saa 0407571827.

        Tyhjäkäynnillä kaikki sylinterit toimii... Onko mahdollista, että esim. jumiutunut injektori päästää polttoainetta läpi, ja tuo bensa kaasuuntuu ja palaa sylinterissä, vaikka korkeapaine ruisku ei toimikaan ?

        Näyttääkö diagnostiikka softa polttoainejärjestelmän paineen ?

        En muista suoralta kädeltä näkyykö tuo paine mutta voisihan sitä silti vilkaista mitä moottorin ecu näyttää. Muistaakseni ainakin jotain arvoja ohjelmassa näkyi ruiskutussuuttimien toiminnasta.

        Ettei suuttimet olisi vaan mennyt tukkoon jos polttoaine oli epäkuranttia? Kuvitella voisi että suuttimesta tuleva polttoaine olisi melko pientä sumua?


      • suncamp
        Sme kirjoitti:

        Mistä moisen diagnostiikkajohdon/ohjelmiston saisi kannettavalle? Omassa 150hv ficht ramissa palaa check engine-valo ja huoltoliikkeet tuntuvat olevan niin kiireisiä näin keväällä ettei löydä aikaa katsoa mistä herjaa.

        Oisko kellää ficht ram 150 / v 2000 käyttöohjetta, tai edes kopiota siitä, en löydä mistään


      • donJohn
        suncamp kirjoitti:

        Oisko kellää ficht ram 150 / v 2000 käyttöohjetta, tai edes kopiota siitä, en löydä mistään

        OSOITE [email protected], SIIS MANUAALIA 150 VITS RAMIIN ETSIN


    • paatisti

      Moi,

      Mulla oli Evinrude 90 Ficht (ei siis RAM). Se toimi hyvin, mutta kuten muissa vastauksissa mainitaan, niin tulppien asento tärkeä tulpat nokeentuivat paljon.

      Siinä muuten vikakoodit (joita muissa vastauksissa luetaan erillisellä laitteella) sai manuaalisesti ulos (kts alla), googlettamalla saanee apua koodien tulkintaan.

      Jos joku viestien kirjoittajista/lukijoista tarvitsee tulppia (tuli ostettua reilumpi satsi) tai varapotkuria, niin mulla myynnissä:
      Champion 7712 sytytystulppia, sekä käyttämätön potkuri 13,5x15" ( käy evinrudeen n. 75-115 hv))

      http://www.solas.com/products/propeller/oem_brands/Brand.asp?FkindNo=F12&SkindNo=S02&PdKd=AL
      Hintapyyntö 110 €, hinta US-Partsissa 155 €

      Tavarat Espoossa, voin lähettää postilla muuallekin, soita 050 598 0495

      ------------
      --------------------------------------------------------------------------------
      Without the software, you can easily access the fault codes.

      First, find the throttle position sensor. The easy way to find it is to have some one play with the throttle [engine off] and notice which electronic sensor is connected to the throttle linkage.

      Remove the two screws that hold it in place, taking careful note of any slotted screw positions so you can put it back in the same position.

      Then, I use black tape to hold the sensor arm against its spring. Then turn the key on without starting the engine, just the first position .

      Now note the check engine light blinking. You will notice sets. You will get some blinks, short space and then more blinks.

      This will signify a two digit number. If there are more codes, you will notice a little longer space and then another set of codes. Again the first half of the flashing set will be the first digit, short space and then the second digit.

      If you post the results myself or somebody will translate into english. I know its confusing, but after the first time it will be easy. I often dont bother with the palm or laptop because this works well.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1496
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1258
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      988
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      940
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      853
    6. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      832
    8. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      814
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      810
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32
      745
    Aihe