Ylläksen hiihtoladut???

pahasti pettynyt

Olin 2008 3 viikkoa maalis-huhtikuussa Ylläksellä hiihtämässä. Pettymys oli valtava, oli useita päiviä, ettei latuja saatu ollenkaan hiihdettävään kuntoon. Toistuuko tänä keväänä sama asia?

22

5263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapikävijä

Ylläksen hiihtolatujen kunnossapitäjä on vaihtunnut.
      Ylläs on tunnetusti satsannut suureen latuverkostoon laadun kustannuksella. Levillä latuja on vähemmän, mutta niitä pidetään paremmassa kunnossa.
      Hiihtokeskukset voisivat paremmin tiedottaa kohderyhmistään, jotta ei tulisi pettymyksiä.

• Kake vaan

Kyllä se näin on, paljonhan niitä on.Kun olen Aakenusta kiertänyt ei siellä vastaantulijoita kyllä ole niinkuin ennen.Kyllä se valtava latuverkosto on tänäkin vuonna näkynyt latujen hoidossa,ei ne taida keretä joka paikkaan yhtä aikaa.Mutta on nämä nyt paremmassa kunnossa kuin -70 luvulla,silloin ladu oli vain hiihtäjän perässä,ei edessä,johonkin oli saatettu kelkalla vetää latu.Kyllä silloin ihmiset oli jollakin lailla tyytyväisempiä, siihenkin vähään.

• hiihtämässä?

Olitko Lapponia-hiihtoviikon aikaan hiihtämässä siellä? NImittäin silloin latukoneet on Lapponian latuja tekemässä.

• 2009

Ladut loistavassa kunnossa alkuviikon lumimyräkästä huolimatta! Luonnollisesti jokapaikkaan ei saada latu-uraa tehtyä heti aamusta, mutta harvemmin iltapäivällä enään tarvitsi ummessa hiihtää.

• okkei

Viime vuonna laduista annettiin niin paljon huonoa palautetta, että nyt niitä hoidetaan. Viime vuonna oli sellaisella yrittäjällä, joka käytti ulkomaalaisia työntekijöitä, eihän ne osanniu ajaa. Nyt homma hoidossa!!!

• Egon
        okkei kirjoitti:

Viime vuonna laduista annettiin niin paljon huonoa palautetta, että nyt niitä hoidetaan. Viime vuonna oli sellaisella yrittäjällä, joka käytti ulkomaalaisia työntekijöitä, eihän ne osanniu ajaa. Nyt homma hoidossa!!!

Vai oli ulkomaalaisia,kyllä minä niiden kans monta kertaa juttelin,hyvin puhuivat suomea,yksi oli oppinut jopa peräpohjolan murretta,puhui aivan kuin olis ikänsä asunut lapissa.

• liedonpoika
        okkei kirjoitti:

Samoja naamoja siellä on kuskina kuin edellisinäkin vuosina,täytyypä käydä kysymässä mitähän kieltä ne puhuu.Viime vuonna ne ainakin puhui oikein hyvää suomea,aikalailla murrepainotteista kylläkin.

• Nimetön

Yllättävä väite. Ylläksen ladut kun ovat yleensä aina kymppiplus-tasoa.

• Kaisa ja Elli

Todella yllättävä väite.Hiitelin useamman viikon Ylläksellä ja aina oli ladut hyvässä kunnossa.Kannattaskohan näiden turhan valittajien(lue:ammattivalittajien)jäädä sinne kehäkolmosen sisäpuolelle kun eivät ymmärrä että täällä eletään aika paljon luonnon armoilla ja ehdoilla.Viime talvena satoi lunta melkein joka yö sinä aikana kun olin Ylläksellä,mutta aamulla ladut oli ajettu.Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa tämä valitus.

• Ylläksen kiertäjä
        Kaisa ja Elli kirjoitti:

Todella yllättävä väite.Hiitelin useamman viikon Ylläksellä ja aina oli ladut hyvässä kunnossa.Kannattaskohan näiden turhan valittajien(lue:ammattivalittajien)jäädä sinne kehäkolmosen sisäpuolelle kun eivät ymmärrä että täällä eletään aika paljon luonnon armoilla ja ehdoilla.Viime talvena satoi lunta melkein joka yö sinä aikana kun olin Ylläksellä,mutta aamulla ladut oli ajettu.Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa tämä valitus.

Missä Kaisa ja Elli majoittuivat ja missä hiihtelivät usean viikon ajan kun ladut olivat niin hyvässä kunnossa? Vaihdan majapaikkani heti hyville laduille, toivottavasti hyviä latukilomerejä löytyy riittävästi että mielenkiinto lajiin säilyy. Odottelen jo maalis-huhtikuun pitkiä hiihtolenkkejä monipuolisten latujen äärellä.

Itse olen lomaillut ja hiihdellyt aktiivisesti Ylläksellä viimeiset 8 vuotta. Viime talvi oli ehdottomasti huonoin vuosi latujen kunnossapidon osalta. Oma kokemukseni oli, että ladut oli hyvässä kunnossa vain pieneltä osalta reitistöä, esim. helppo "turistireitti" Äkäslompolo - Kesänkijärvi. Jos kiersit tunturin ympäri edes kerran lomasi aikana, huomasit latujen kunnossapidossa eroa.

Monena päivänä on joutunut odottelemaan lähes iltapäivää, että ladut ajetaan hiihtokuntoon. Kaikki keväällä tunturissa hiihtävät tietävät, että ladulle pitää päästä ajoissa ettei tarvitse auringon sulattamassa solskeessa hiihdellä. Viime vuoden yrittäjällä ei ollut korvaavaa konetta uponneen tilalle joten palvelut ontuivat parhaan hiihtokauden aikana tosi pahasti.

Toivottavasti nykyinen yrittäjä pystyy/kykenee pitämään ladut paremmassa kunnossa ei yrityksen tarvitse mainostaa itseään Kauppalehdessä.

Alkukaudella ladut ovat olleet ihan mukavassa kunnossa. Luottavaisin mielin olen tulossa jälleen ensi viikonloppuna Ylläkselle hiihtämään.

• Kaisa ja Elli
        Ylläksen kiertäjä kirjoitti:

Missä Kaisa ja Elli majoittuivat ja missä hiihtelivät usean viikon ajan kun ladut olivat niin hyvässä kunnossa? Vaihdan majapaikkani heti hyville laduille, toivottavasti hyviä latukilomerejä löytyy riittävästi että mielenkiinto lajiin säilyy. Odottelen jo maalis-huhtikuun pitkiä hiihtolenkkejä monipuolisten latujen äärellä.

Itse olen lomaillut ja hiihdellyt aktiivisesti Ylläksellä viimeiset 8 vuotta. Viime talvi oli ehdottomasti huonoin vuosi latujen kunnossapidon osalta. Oma kokemukseni oli, että ladut oli hyvässä kunnossa vain pieneltä osalta reitistöä, esim. helppo "turistireitti" Äkäslompolo - Kesänkijärvi. Jos kiersit tunturin ympäri edes kerran lomasi aikana, huomasit latujen kunnossapidossa eroa.

Monena päivänä on joutunut odottelemaan lähes iltapäivää, että ladut ajetaan hiihtokuntoon. Kaikki keväällä tunturissa hiihtävät tietävät, että ladulle pitää päästä ajoissa ettei tarvitse auringon sulattamassa solskeessa hiihdellä. Viime vuoden yrittäjällä ei ollut korvaavaa konetta uponneen tilalle joten palvelut ontuivat parhaan hiihtokauden aikana tosi pahasti.

Toivottavasti nykyinen yrittäjä pystyy/kykenee pitämään ladut paremmassa kunnossa ei yrityksen tarvitse mainostaa itseään Kauppalehdessä.

Alkukaudella ladut ovat olleet ihan mukavassa kunnossa. Luottavaisin mielin olen tulossa jälleen ensi viikonloppuna Ylläkselle hiihtämään.

Ylläksen kiertäjä on nyt jotensakin katkera,onko kohdeltu kotona huonosti.Me hiihdettiin kaikki ladut Äkäslompolon ja Äkäskeron välillä,ja täytyy kyllä kaikesta huolimatta,vaikka mieliksesi haluaisin sanoa että "kyllä oli ladut kaameesa kunnossa ",ne kyllä sinä aikana ajettiin joka päivä ja olivat hyvässä kunnossa.Mutta mitä menneistä.Sinulla vain tuntuu olevan jotakin henkilökohtaista yrittäjää vastaan,koita päästä siittä.Jos minä olisin noin katkera,olisin varmaan jo päättänyt päiväni.Viime talven Kuukkelissa oli kirjoitus latuasiosta,siinä mainittiin että talven latu- ja kelkkareittiurakan hinta oli 300000€.Koneurakoitsijan vaimona tiedän että se ei voi millään riittää,kun jo yhden latukoneen hinta on varmaan 200-300000€,siihen polttoaineet ja kuljettajien palkat ym ym.Kaikkihan vain johtuu siittä että hiihtäjät eivät suostu maksamaan latumaksuja,noin puolet jättää sen maksamatta.Nykyisen urakoitsijan ei tarvitse sitä ajatella,nostetaan vain vesimaksuja.Nyt näyttää tänä talvena olevan tyyli että latukoneet lähtee vasta aamulla töihin,no siitähän seuraa että ladut ei kerkeä kovettua kun ne jo hiihdetään pilalle.Ei se kyllä minua haittaa,hiihdän muutenkin umpihanki hiitoa.Otetaan nyt vaan positiivinen asenne asioihin ja nautitaan hyvistä ilmoista ja hienoista maisemista.Kyllä maailmassa valittamista riittää jos sille linjalle lähtee.
        Hauskaa kevättä kaikille
        Kaisa ja Elli

Ps.majapaikka meillä on tämä oma mökki etkä sinä Ylläksen kiertäjä tänne voi tulla.

• Oikeat eurot
        Kaisa ja Elli kirjoitti:

Ylläksen kiertäjä on nyt jotensakin katkera,onko kohdeltu kotona huonosti.Me hiihdettiin kaikki ladut Äkäslompolon ja Äkäskeron välillä,ja täytyy kyllä kaikesta huolimatta,vaikka mieliksesi haluaisin sanoa että "kyllä oli ladut kaameesa kunnossa ",ne kyllä sinä aikana ajettiin joka päivä ja olivat hyvässä kunnossa.Mutta mitä menneistä.Sinulla vain tuntuu olevan jotakin henkilökohtaista yrittäjää vastaan,koita päästä siittä.Jos minä olisin noin katkera,olisin varmaan jo päättänyt päiväni.Viime talven Kuukkelissa oli kirjoitus latuasiosta,siinä mainittiin että talven latu- ja kelkkareittiurakan hinta oli 300000€.Koneurakoitsijan vaimona tiedän että se ei voi millään riittää,kun jo yhden latukoneen hinta on varmaan 200-300000€,siihen polttoaineet ja kuljettajien palkat ym ym.Kaikkihan vain johtuu siittä että hiihtäjät eivät suostu maksamaan latumaksuja,noin puolet jättää sen maksamatta.Nykyisen urakoitsijan ei tarvitse sitä ajatella,nostetaan vain vesimaksuja.Nyt näyttää tänä talvena olevan tyyli että latukoneet lähtee vasta aamulla töihin,no siitähän seuraa että ladut ei kerkeä kovettua kun ne jo hiihdetään pilalle.Ei se kyllä minua haittaa,hiihdän muutenkin umpihanki hiitoa.Otetaan nyt vaan positiivinen asenne asioihin ja nautitaan hyvistä ilmoista ja hienoista maisemista.Kyllä maailmassa valittamista riittää jos sille linjalle lähtee.
        Hauskaa kevättä kaikille
        Kaisa ja Elli

Ps.majapaikka meillä on tämä oma mökki etkä sinä Ylläksen kiertäjä tänne voi tulla.

Hei!

Lukaisin ladunhoitajan sivustolta, että olivat hankkineet 5 kpl PistenBully 100 latukoneita syksyllä 2008. Kotipuolessa uusittiin latukone ja muistelen samaissen koneen yksikköhinnan pyörivän n. 120 000 euron (0 alv) tienoilla. Saivatkohan paljousalennusta vai pitääkö maksaa Lapinlisää (vrt. 200 - 300000 €)? Jos heitellään lukuja niin pysytään edes oikeissa tasoluvuissa.

Tämä nyt poikkesi täysin alkuperäisestä aiheesta mutta oli pakko kommentoida kun Kaisa ja Elli toivat asian esille eli ladunhoidosta siirryttiin puhumaan yrittäjyydestä ja rahasta.

• nilivaarasta
        Oikeat eurot kirjoitti:

Hei!

Lukaisin ladunhoitajan sivustolta, että olivat hankkineet 5 kpl PistenBully 100 latukoneita syksyllä 2008. Kotipuolessa uusittiin latukone ja muistelen samaissen koneen yksikköhinnan pyörivän n. 120 000 euron (0 alv) tienoilla. Saivatkohan paljousalennusta vai pitääkö maksaa Lapinlisää (vrt. 200 - 300000 €)? Jos heitellään lukuja niin pysytään edes oikeissa tasoluvuissa.

Tämä nyt poikkesi täysin alkuperäisestä aiheesta mutta oli pakko kommentoida kun Kaisa ja Elli toivat asian esille eli ladunhoidosta siirryttiin puhumaan yrittäjyydestä ja rahasta.

Käsittääkseni viimevuotisen urakoitsijan koneet oli huomattavasti suurempia.Ja kyllä ne urakointi asiat kuuluu kuten tuossa Kaisa ja Elli mainitsi näihin latuasiohin,jonkun se lysti on maksettava.Suomalaisillehan se on kamala paikka kun joutuu palvelusta maksamaan,mutta joka tapauksessa jonkun on se jollakin tavalla maksettava.Vaikka sitten vähän salaa kuten vaikka vesimaksuissa.Hymyilyttää vaan tämä totisuus joka näissä jutuissa täällä ilmenee.Otetaan rennosti ja hiihdellään vaan,kuten tuossa jo joku kirjoitti.
        Hauskaa kevättä laduille

• ylläs
        nilivaarasta kirjoitti:

Käsittääkseni viimevuotisen urakoitsijan koneet oli huomattavasti suurempia.Ja kyllä ne urakointi asiat kuuluu kuten tuossa Kaisa ja Elli mainitsi näihin latuasiohin,jonkun se lysti on maksettava.Suomalaisillehan se on kamala paikka kun joutuu palvelusta maksamaan,mutta joka tapauksessa jonkun on se jollakin tavalla maksettava.Vaikka sitten vähän salaa kuten vaikka vesimaksuissa.Hymyilyttää vaan tämä totisuus joka näissä jutuissa täällä ilmenee.Otetaan rennosti ja hiihdellään vaan,kuten tuossa jo joku kirjoitti.
        Hauskaa kevättä laduille

eipä ne formaticin koneet ole paljon suurempia. nuo pb100 on isoimpia latukoneita mitä pb valmistaa (pistenbully osti formaticin ja valmistus lopetettiin) ja seuraava koko on rinnekone pb200 ja niitä on 1 kpl ja pieniä 4kpl, joista yksi kelkkareittikone, joka siis lanalla. kappale hintaa noilla pienillä varmaan 140-150t/kpl ja iso n.180t käytettynä. latu-arvostelu oli 4,7pist. maksimi 5 pist. suomen paras:)

• EiLakuPekka

Se vaan on tuo tyhmyys ja valitus ehtymätön luonnonvara Suomessa.Vielä jos laittaa hiihtokengät jalkaan putoaa se vähäinenkin äö puoleen.Kyllä ne latupojat parhaansa tekee niin tänä vuonna kuin aikaisemminkin,se vaan on tuo latuverkosto niin valtava.Annetaan vaan ladunkunnossapitäjille rauha tehdä työnsä,hiihdellään me vaan,kyllä siellä pääsee menemään vaikka olis vähän luntakin ladulla,ja pitäähän sitä vähän ollakin.

• vuonnahan

upposi yksi latukone järveen, tästä johtuen järven yli menevät ladut jätettiin sitten lopputalven ajamatta, liekö olisi vaikuttanut asiaan.

• Hiihtoniilo2

Sinne meni kone,puli puli,Ja minkähän takia,no sen takia kun me emme suostuneet hiihtämään sitä järven yli moottorikelkalla tehtyä latua,joka oli kyllä aivan hyvä.Tuuria oli että kuski kerkes pois ennenkuin upposi.Kyllä siitä monta kertaa taukopaikoilla puhuttiin että kun se järven yli menevä latu on niin huono kun se on vaan moottorikelkalla tehty.Kyllä me ollaan väkeä.

• pehaa

Reittihoitajan päiväkirjan mukaan latuja olisi ajettu 25.3 ja seuraava merkintä 3.3,ajetaanko näitä näin harvoin vai onko vain unohtunut päiväkirjanpito?Tätä kyselen kun olisin tulossa Ylläkselle hiihtämään.En ole saanut reittihoitajaa vastaamaan kysymykseeni,täytyy kysellä paikallaolevilta hiihtäjiltä kun tiedotus vähän tökkii.

• Lapinkäviä

Lapin matkailu on tärkeä asia ja toivonkin, että jokaiselle löytyisi sopivaa latua. Samalla matkailijoiden määrä kasvaa ja majoituspisteiden käyttöaste paranee. Näinä kolmenakymmenenäviitenä vuotena, jotka olen kierrellyt eri puolilla Lapin hiihtokeskuksia, palvelut ja ladut ovat koko ajan parantuneet. Joku haluaa huippuhyvät ladut ja toivottavasti saa ne, koska asiakas usein äänestää jaloillaan.
      Minä itse selvitän, missä kulloinkin on sillä kertaa haluamaani palvelua ja menen sinne. Toiveeni vaihtelevat eri kerroilla. Olen 70-luvulla itse ollut availemassa Ylläksen latuja hiihtämällä ja sekin oli silloin mukavaa. Tänä päivänä varsinkin ensilumilla kaipaan kunnostettuja latuja, koska ne kipeyttävät lihaksia vähemmän. Hyvillä laduilla pystyn hiihtämään pidempiä matkoja, näkemään enemmän ja nauttimaan pidemmän ajan hiihdon riemusta.
      Kirjoitin jo aikaisemmin esimerkkinä Levistä, jolla on vähemmän latukilometrejä, mutta niitä hoidetaan paremmin. Tämän voin kertoa tämän vuoden kokemuksena, kun olen hiihdellyt 7 viikkoa Levillä ja 1 viikon Ylläksellä.
      Molemmissa ladut ovat riittävän hyvät, mutta Levillä toistaiseksi paremmat laadultaan, koska niitä ajetaan lumisadepäivinä koko ajan.
      Hiihdän edelleen myös huonompia latuja, mutta tällä iällä erilaiset polvi- ja selkävaivat vaativat joskus kunnon ladut.
      Toivoisin myöskin hiihtäjiltä ymmärrystä latumaksuille. Esimerkiksi Golfaajat ja laskettelijat maksavat narisematta kunnostetuista harrastuspaikoistaan lähes mukisematta 50 €/ päivä. Harrastan itsekin molempia lajeja.
      Riemukkaita päiviä hiihdon parissa toivoen!

• ollipoika

Olen kanssasi avan samaa mieltä.Ylläksellä ladut ovat aina olleet riittävän hyvässä kunnossa.Sekin on tosi että Levillä latuja ajetaan lumisateessa jatkuvasti,siitä syystä paremmassa kunnossa.Mutta eihän siellä näin paljon latuja olekaan.Ymmärrän että kun on 70,ei enää niin paljon halua lumessa tarpoa,mutta nuoremmillehan se on aivan sama,pääasia että lunta on,ja sitähän nyt on.Harvoin näillä palstoilla tapaa noin positiivista asennetta kuin on Lapinkäviällä,ottakaamme opiksi ja narinat pois.

• davvin nieda

Kyllä on ihmisellä arvot sekaisin,jos pitää valitta siitä että ladulla on lunta.Maailmassa on paljon ihmisiä joilla ei ole ruokaa eikä aina edes puhdasta vettä.Kännykkä ja netti on kyllä hyvä keksintö tällaiselle valittaja kansalle,kun on arvioinut voimansa väärin eikä jaksais enää hiihtääja voi ottaa kännykän tai netin ja alkaa valittaan,se varmaan vähän helpottaa.

• Tämä pohjisen

kansa on sitten kummallinen. Lunta pitäisi olla lapissa paljon, mutta sitä ei saisi sataa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      186
      1395
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1198
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      921
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      890
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      51
      788
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      772
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      764
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      712
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60