mitä olette mieltä, että kehtaako kysyä kummeiksi pariskuntaa, joilla on entuudestaan jo kolme pientä kummilasta. Pariskunnalla on myös pieni vauva.
Kummien "tehtävänä" olisi olla läsnä lapsemme elämässä ja mietimme, että kehtaako edes kysyä ihmisiä, joilla kuulostaa olevan jo "kädet täynnä". Emme halua, että heille tulee vaivautunut olo, jos he eivät halua enempää kummilapsia.
Onko parempi kysyä vai jättää kysymättä?
kehtaako kysyä
5
861
Vastaukset
- ihmeessä
ja antakaa myös mahdollisuus kieltäytymiseen, ettei tule "pakkokummius"
- on niin
ettei kieltäytymiseen tarvita kenenkään lupaa. Ihmiset yleisesti luulevat, että kummiksi on pakko mennä jos pyydetään.
- kummiudesta kieltäytynyt
on niin kirjoitti:
ettei kieltäytymiseen tarvita kenenkään lupaa. Ihmiset yleisesti luulevat, että kummiksi on pakko mennä jos pyydetään.
kummiudesta voi ja saa kieltäytyä, eikä siitä pitäisi kenenkään loukkaantua. Kummius on kuitenkin lupaus olla läsnä kummilapsen elämässä. Jos kummilapsia on entuudestaankin jo monta, niin kyllä se kummius pikkuhiljaa inflaation kärsii. Ja ennen pitkää kummius helposti menee siihen, että kummilapsia muistaa enää vain paketilla syntymäpäivinä ja jouluna, jos silloinkaan... Tätähän kummius ei ole.
Toki on niitäkin vanhempia, jotka valitsevat lapsilleen ns. lahjakummeja (hyvät tulot = kalliita lahjoja), mutta toivon mukaan vähemmistö ajattelee näin.
Mielestäni ihanteellinen määrä kummilapsia on 1-3, ainakin jos kaikki ovat vielä lapsia.
- oikeuksia
Kummi on ihan mitätön kummitus juttu jolla vain joku nimi merkitys. Kummi on vai nimi paperissa eikä sitouduta mihinkään. Ottakaa omat vanhempanne kummeiksi niin ei tarvitse vaivata ulkopuolisia.
- pakkokummi
Minä olen kummina pakosta yhdelle koulukaverille. Tapasimme 1-2 kertaa vuodessa viimeiset 7 vuotta ennen kummiksi joutumistani. Joskus nuorina tyttöinä kaveri sanoi, että minusta tulisi hyvä lapsirakkana hyvä kummi ja silloin olinkin asiasta innoissani.
Vuodet vierivät ja asuimme kaukana toisistamme. Sitten muutin lähemmäs kaveriani, tavattiin edelleen 1-2 kertaa vuodessa.
Sitten kaveri sai vauvan, tosin minulle siitä ei kerrottu vaan saan itse kuulla muuta kautta ja soitin onnittelupuhelun. Minulle soitettiin muutaman kuukauden päästä ja sanottiin, että ristiäiset on silloin ja silloin, pääsenkö. Yritin hiukan vonkua, että mulla on pieniä lapsia ja useita kummilapsia, mutta ketään mutta olin kuulemma luvannut. Kuvittelin lapsella olevan monta kummia valittuna ja olevani tyyliin yksi kuudesta kummista. Paikalla selvisi, että olen sylikummi.
Nyt kummilapsen äiti marisee miten en käy viikottain tapaamassa, en soittele tarpeeksi usein tai ota yökylään nyt jo aika isoa lasta. Minun olisi pitänyt muuttaa elämääni todella paljon ollakseni kyllin hyvä kummi. Ihmettelen miksi pyysivät, jos en itsenäni kelpaa. Ihmettelen myös miten voi olettaa kaveruuden muuttuvan läheiseksi ystävyyssuhteeksi vain kummiuden myötä.
Kyllä kaduttaa etten vaan tiukasti sanonut, että en suostu. Monelta mielipahalta olisi säästytty puolin ja toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude25715251Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12510176Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089391Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237119Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826567Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1766248Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335622Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole474816Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys281962IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti1511717