Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kehtaako kysyä

kolmen kummeja

mitä olette mieltä, että kehtaako kysyä kummeiksi pariskuntaa, joilla on entuudestaan jo kolme pientä kummilasta. Pariskunnalla on myös pieni vauva.

Kummien "tehtävänä" olisi olla läsnä lapsemme elämässä ja mietimme, että kehtaako edes kysyä ihmisiä, joilla kuulostaa olevan jo "kädet täynnä". Emme halua, että heille tulee vaivautunut olo, jos he eivät halua enempää kummilapsia.

Onko parempi kysyä vai jättää kysymättä?

5

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeessä

      ja antakaa myös mahdollisuus kieltäytymiseen, ettei tule "pakkokummius"

      • on niin

        ettei kieltäytymiseen tarvita kenenkään lupaa. Ihmiset yleisesti luulevat, että kummiksi on pakko mennä jos pyydetään.


      • kummiudesta kieltäytynyt
        on niin kirjoitti:

        ettei kieltäytymiseen tarvita kenenkään lupaa. Ihmiset yleisesti luulevat, että kummiksi on pakko mennä jos pyydetään.

        kummiudesta voi ja saa kieltäytyä, eikä siitä pitäisi kenenkään loukkaantua. Kummius on kuitenkin lupaus olla läsnä kummilapsen elämässä. Jos kummilapsia on entuudestaankin jo monta, niin kyllä se kummius pikkuhiljaa inflaation kärsii. Ja ennen pitkää kummius helposti menee siihen, että kummilapsia muistaa enää vain paketilla syntymäpäivinä ja jouluna, jos silloinkaan... Tätähän kummius ei ole.

        Toki on niitäkin vanhempia, jotka valitsevat lapsilleen ns. lahjakummeja (hyvät tulot = kalliita lahjoja), mutta toivon mukaan vähemmistö ajattelee näin.

        Mielestäni ihanteellinen määrä kummilapsia on 1-3, ainakin jos kaikki ovat vielä lapsia.


    • oikeuksia

      Kummi on ihan mitätön kummitus juttu jolla vain joku nimi merkitys. Kummi on vai nimi paperissa eikä sitouduta mihinkään. Ottakaa omat vanhempanne kummeiksi niin ei tarvitse vaivata ulkopuolisia.

    • pakkokummi

      Minä olen kummina pakosta yhdelle koulukaverille. Tapasimme 1-2 kertaa vuodessa viimeiset 7 vuotta ennen kummiksi joutumistani. Joskus nuorina tyttöinä kaveri sanoi, että minusta tulisi hyvä lapsirakkana hyvä kummi ja silloin olinkin asiasta innoissani.

      Vuodet vierivät ja asuimme kaukana toisistamme. Sitten muutin lähemmäs kaveriani, tavattiin edelleen 1-2 kertaa vuodessa.

      Sitten kaveri sai vauvan, tosin minulle siitä ei kerrottu vaan saan itse kuulla muuta kautta ja soitin onnittelupuhelun. Minulle soitettiin muutaman kuukauden päästä ja sanottiin, että ristiäiset on silloin ja silloin, pääsenkö. Yritin hiukan vonkua, että mulla on pieniä lapsia ja useita kummilapsia, mutta ketään mutta olin kuulemma luvannut. Kuvittelin lapsella olevan monta kummia valittuna ja olevani tyyliin yksi kuudesta kummista. Paikalla selvisi, että olen sylikummi.

      Nyt kummilapsen äiti marisee miten en käy viikottain tapaamassa, en soittele tarpeeksi usein tai ota yökylään nyt jo aika isoa lasta. Minun olisi pitänyt muuttaa elämääni todella paljon ollakseni kyllin hyvä kummi. Ihmettelen miksi pyysivät, jos en itsenäni kelpaa. Ihmettelen myös miten voi olettaa kaveruuden muuttuvan läheiseksi ystävyyssuhteeksi vain kummiuden myötä.

      Kyllä kaduttaa etten vaan tiukasti sanonut, että en suostu. Monelta mielipahalta olisi säästytty puolin ja toisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe